PDA

Bekijk Volledige Versie : stoom uit koelsysteem (ontluchtnippel)



wieberd
04/11/2010, 20:17
hallo

omdat mijn radiateur kapot was heb er een nieuwe op gezet en gevult met 5 liter koelvloeistof

nu heb ik vandaag een rondje gereden en bij thuiskomst kwam er stoom onder mijn kap vandaan

er komt dus stoom uit het koelsysteem en als ik met draaiende motor de onluchtingsnippel eraf haal dan lijkt het net een stoomboot

kan iemand mij helpen??

Cor 944
04/11/2010, 20:54
hallo

omdat mijn radiateur kapot was heb er een nieuwe op gezet en gevult met 5 liter koelvloeistof

nu heb ik vandaag een rondje gereden en bij thuiskomst kwam er stoom onder mijn kap vandaan

er komt dus stoom uit het koelsysteem en als ik met draaiende motor de onluchtingsnippel eraf haal dan lijkt het net een stoomboot

kan iemand mij helpen??

die stoom is lucht.
dus moet je je koelsysteem ontluchten.

wieberd
04/11/2010, 21:20
ja maar de vloeistof hoor ik ook borrelen als ik de motor uit heb staan en ik haal de dop van het reservoir af

en hoe moet ik hem dan goed ontluchten?

jessy1984
04/11/2010, 21:25
late draaien warm en de ontluchtings nippel voorzichtig los kan wel even duren voor ale lucht er af is
hoe zit het met de temperatuur van het water en zit er koelvloeistof in

Rens
04/11/2010, 21:33
kleine correctie, stoom is waterdamp onder druk,
het feit dat je stoom hebt, wil zeggen dat de koelvloeistof te warm heeft.
dus kan het gebeuren dat de motor veel te warm heeft, maar dit zal niet zo zijn, want dat zou je al gemerkt hebben.
2e mogelijkheid is dan dat de koelvloeistof niet genoeg warmte meer opneemt, dus zal dit waarschijnlijk komen omdat er lucht zit in het koelsysteem.
dus inderdaad het koelsysteem ontluchten.
heb je verlies in de radiator?
en loopt je motor warm of niet ?

wieberd
04/11/2010, 21:45
nou de motor word wel aardig heet ja maar de radiator slaat wel aan maar als ik de radiateur voel is die gewoon koud

ik denk dat ik alle koelvloeistof er maar weer uit laat lopen en dan maar met draaiende motor hem weer bij vul met de nippel eraf

maar ik las ergens dat de kachel vol open moet waarom moet dat eigen lijk en moet die dan koud op warm staan

Rens
04/11/2010, 22:03
ik zou maar gewoon beginnen met eens te ontluchten, eventueel de koelvloeistof bijvullen en nogmaals proberen.
overlaatst heb ik ongeveer hetzelfde probleem gehad met mn opel, er kwam dan wel geen stoom uit maar de koelvloeistof stond onder enorme druk, en de motor liep altijd te warm. maar dit kwam omdat de ventilator van de radiator te laat aansloeg, dus de motor begon pas te koelen als hij al te warm was. misschien ook eens controleren of de ventilator op tijd aanslaat (dit zou moeten gebeuren als de motor ongeveer 80° is)
het is anders wel normaal dat de koelvloeistof onder druk komt als deze opwarmt. maar het zou toch geen stoom mogen zijn :)

-Bassie-
04/11/2010, 22:28
Gewoon vullen met dat rode dopje er af en de kachel op warm.

Dan zit het tankje vol en komt er nog niks uit het rode nippel.

Dop op het tankje doen en dan in een koelslang knijpen en dan komt er wel kvs uit dat ding en dan het dopje er op doen.
Zo ontlucht ik m'n 924 nooit ergens last van gehad.

sjones
05/11/2010, 06:49
[

nu heb ik vandaag een rondje gereden en bij thuiskomst kwam er stoom onder mijn kap vandaan

er komt dus stoom uit het koelsysteem en als ik met draaiende motor de onluchtingsnippel eraf haal dan lijkt het net een stoomboot

kan iemand mij helpen??[/QUOTE]

Misschien kun je de P verhuren aan sinterklaas (schijnt ook gek te zijn op stoom) , kan hij ook eens de blits maken.
Om je probleem op te lossen gewoon doen wat Cor zegt

Duncan
05/11/2010, 10:47
Kachel dus op vol warm, dan komt er ook KV in de kachel

wieberd
05/11/2010, 13:52
nou ik ga er meteen mee aan de slag

bedankt voor ale uitleg en tips:thumb: