PDA

Bekijk Volledige Versie : warm start problemen



M.B.H.
31/03/2008, 21:44
Warme start probleem bij een 924, dat is een bekend euvel.

De 924 en 924 Turbo een injectiesysteem dat werkt met een constante druk. Deze druk noem je systeemdruk, want de druk komt voor in het hele systeem.
De systeemdruk wordt veroorzaakt doordat de benzinepomp meer benzine levert dan er wordt afgevoerd. De benzine pomp kan wel 10 bar druk geven, echter is de systeem druk ongeveer 3 bar doordat er een drukregelaar aan het eind van het systeem gemonteerd zit.
De drukregelaar zit in de mengverdeler. De mengverdeler is het zwarte gegoten onderdeel waar bij een 924 brandstofleidingen aan gemonteerd zitten.
Tussen de benzine pomp en de mengverdeler zitten nog een drukaccumulator om de drukgolven die de benzinepomp veroorzaakt te effenen en de benzinedruk na het stilzetten op peil te houden. Dit kan alleen als er ook een terugslagklep in de leiding zit bij de benzine pomp. En die zit er dus ook bijna altijd

Zou er geen drukaccumulator en een terugslagklep aanwezig zijn daalt de systeemdruk na het afzetten van de motor meteen en gaat de benzine makkelijk koken door de warmte in de motorruimte. Vloeistof onder een hogere druk dan de buitenluchtdruk heeft ook een hoger kookpunt. Dit is niet de reden om een systeemdruk te hanteren maar wel een leuke bijkomstigheid.

En nu je dit weet kun je dus ook heel eenvoudig nagaan wat er aan de hand is bij een auto met K-jetronic met warme start problemen.
De systeem druk..........juist, is er niet meer of niet hoog genoeg.

En nu je weet hoe de systeemdruk hoog wordt gehouden weet je ook hoeveel oorzaken er kunnen zijn die een te lage systeemdruk kunnen veroorzaken. In volgorde van meest voorkomende oorzaken:

1. Een lekkende of niet aanwezige terugslagklep bij de benzinepomp.
2. Een defect o-ringetje om het drukregelventiel.
3. Een defecte accumulator.
4. Een inwendig lekkende mengverdeler.

De eerste twee mogelijkheden zijn eventueel zelf relatief eenvoudig te doen en kosten weinig. Een terugslagklep is er in twee uitvoeringen en kost ongeveer Euro 20.-
De andere twee mogelijkheden zijn duurder en daarom is raadzaam om bij twijfel of één van deze twee onderdelen defect zijn eerst de systeemdruk te laten meten.

K-jetronic bestaat natuurlijk uit meer dan alleen deze onderdelen , ook is er bijvoorbeeld naast de systeemdruk nog een belangrijke stuurdruk maar dit heeft niks te maken met het warmestartprobleem.

Mijn ervaring is dat warmstart problemen ook met de stuurdruk te maken kunnen hebben. De stuurdruk wordt geregeld door de warmloopregelaar. De retour van die z.g. warmloopregelaar gaat via de centrale retourleiding terug naar de tank.
Dus als die regelaar stuk is en inwendig lekt,
dan kan de systeemdruk via de warmloopregelaar weglekken naar de tank. Systeemdruk en stuurdruk zijn via mengverdeler met elkaar verbonden.

Met een goede benzinedrukmeter is heel goed te bepalen wat er stuks is.
Meten is weten.

Dit is een terugslagklep voor een 924 vanaf 1977 tot 1980
Bestelnummer 1587010004 (Bosch nummer) kosten ongeveer € 15.-

Dit is een terugslagklep voor een 924 vanaf 1981.
Bestelnummer 1583386514 (Bosch nummer) kosten ongeveer € 17.-

ALLEBIJ TE BESTELLEN BIJ DE BOSCH DEALER

pocketmech
15/01/2009, 18:13
:D :D Goed en compleet :D :D En niet alleen voor de 924 van toepassing!

Je hebt je roeping als leraar autotechniek gemist...... :mrgreen:

Fantaman
15/01/2009, 19:17
dat is heel leuk die plaatjes maar zou je ook kunnen vertellen waar die zouden moeten zitten?
ik gok ergens op/bij pomp :?:

Tom
15/01/2009, 22:19
Inderdaad, de kleinste zit in de pomp geschroefd. Die terugslagkleppen zijn overigens in de loop van de jaren door Porsche gemonteerd om de warme startproblemen van de 924 op te lossen, als je het 'originele 924'-boek leest zie je dat er de eerste jaren elk jaar een modificatie of wat is doorgevoerd op het brandstofsysteem.

924turbo2
16/01/2009, 07:21
Beste is natuurlijk meteen een nieuwe Pierburg pomp. Deze pomp is een stuk moderner dan die van Bosch. En tevens geruislozer.

M.B.H.
19/01/2009, 21:55
ja ja dat heb je met die oudjes die weten nog wel eens wat :D :-D :o :mrgreen:

21/02/2009, 09:45
Weet iemand nog een goed/goedkoop adres voor een drukaccumulator? En voor de terugslagklep?

M.B.H.
21/02/2009, 22:56
Weet iemand nog een goed/goedkoop adres voor een drukaccumulator? En voor de terugslagklep?
Probeer Rentech in steenwijk eens :idea:

26/02/2009, 18:15
Ik ben bij alpo geweest voor een accumulator, nu konden ze er 2 leveren.

Hij had ook een plaatje erbij, nu heb ik volgens dat plaatje een accumulator gekregen van een type met 2 accumulators.

Ik heb er 1 op mijn auto. Die ik nu heb is ook kleiner.
Weet iemand hoe het zit met de accumulators en of het uitmaakt welke erop zit?
Hij past er namelijk gewoon op, maar mijn startprobleem is nog hetzelfde.

Ik beschik over een drukmeter, maar zijn er nog manieren om plaatselijk/per component de druk te meten?

M.B.H.
26/02/2009, 18:31
zo meet ik de druk na het filter en accumulator +/- 4,5 Bar met en zonder loopende moter
druk op brandstof verdeler +/- 1,5 Bar bij optoeren lopende moter

LWB
26/02/2009, 18:56
@gast... accumulator is gewijzigd vanaf 9249100001 van 20cc naar 40cc.

voor dit soort vraagstukken kan een blik in de PET veel duidelijkheid geven!

gerben1986
26/02/2009, 18:59
Ik vond op 924board.org dit topic:HOT START PROBLEM!! (http://www.924board.org/viewtopic.php?t=24593&start=0)
Staat ook heel veel info in.

Auke924
27/02/2009, 10:24
Waar haal je een goedkope goede accumulator vandaan?

dopre
27/02/2009, 10:32
Hallo,
Ik heb dit ook voor gehad en dan heeft de garage gewoon een relais vervangen.
Misschien daar eens zoeken ?

Gr Dopre

harry
09/03/2009, 12:25
Accumulator

0.438.170.024 Dit is het goede partnummer van bosch voor de 40 ccm prijs 167 euro

0.438.170.007 dit nummer werd gebruikt tot bouwjaar 79

21/03/2009, 17:46
Bij mij meer van het zelfde...

Na 10 minuten is de auto met een warme motor niet meer aan te krijgen.
Brandstofpomp accumulator, filter en terugslagklep zijn nieuw.
Grote kans dat het dus de WUR is met een slechte o ring.
maar kon ook een drukregelventiel zijn, Waar vinden we die?
Maar daarnaast veranderd het stationair toerental van koud naar warm van 900 naar 1200 toeren.
Houden deze problemen verband met elkaar?
Ben al dagen aan het zoeken maar hoe vind ik het rprobleem?
Alvast velen malen dank.

XoReP
01/05/2009, 14:09
Ik heb ontdekt dat als ik vol gas geef terwijl ik start als ik het probleem heb, hij wel start (eerst een beetje pruttelend maar daarna is hij oke).

klaas 924
01/05/2009, 15:07
Ik heb ontdekt dat als ik vol gas geef terwijl ik start als ik het probleem heb, hij wel start (eerst een beetje pruttelend maar daarna is hij oke).

moet je het pedaal ingetrapt houden of pompen :?:
want dat wil ik dan ook eens proberen :!:

Tom
01/05/2009, 17:05
Bij mij is het pedaal helemaal in. Pompen werkt niet.

klaas 924
01/05/2009, 17:28
Bij mij is het pedaal helemaal in. Pompen werkt niet.

oke,dat ga ik eens proberen :duim
wat het wel een ergernis als je ergens net bent
en als je weggaat doet die het niet :grrr

Fantaman
01/05/2009, 17:43
pompen heeft geen zin bij een injectie systeem, bij een carb. kan je hem dan extra verrijken voor de koude start :eek:

XoReP
01/05/2009, 19:07
Inderdaad gewoon vol in houden ;)

Fantaman
01/05/2009, 21:51
met k-jet start het wel lekker met een beetje gas erop, ik vraag me alleen af of het aan het brandstof systeem of in de ontsteking zit waarom ie soms meestal op 3 poten wakker word en ik soms een paar 100 meter moet rijden en een hoop gas moet geven voordat nr 4 wakker wordt :(

Ritske
01/05/2009, 22:18
@ Fantaman, misschien last van doorslaande bougiekabels of een versleten rotor en verdeelkap??

Tom
02/05/2009, 10:01
Dat is ook mijn verdachte.

Fantaman
02/05/2009, 11:10
toen de motor eruit was, heb ik de rotor en kap genomen die er nog als nieuw uitzagen
in de december, januari maanden was het altijd tik lopen :duim
maar ik weet ook dat me brandstof pomp niet geweldig meer is; ten eerste maakt ie veel herrie, ten tweede heb ik een enkele keer gehad dat ie ook daar werkelijk inhoude tijdens het rijden, maar als ie dat doet hoor je de brandstof pomp een heel zielig geluidje maken ten opzichte wat ie normaal doet. :euh

ReMo
02/05/2009, 14:21
Bij warme motor trap ik ook het gas even helemaal in. Het is dan zo over.

Maar gisteren ik even de accumulator getest door het schroefje er uit te draaien. Liep direct benzine uit.
Hoop dat als ik deze vervang het probleem over is.

Als iemand nog een goede heeft liggen hou ik me aanbevolen . . . . . . . . .

Meneer aard
04/05/2009, 14:00
pompen heeft geen zin bij een injectie systeem, bij een carb. kan je hem dan extra verrijken voor de koude start :eek:

Kan ook bij gewone start hoeft niet koude start bij carb. Alleen geld dit als je een extra naaldje of iets dergelijks erin heb zitten wat onder WOT (wide-open-throttle) wat meer peut geeft. Dus als je de crap uit het ding pompt kun je dus ook zonder choke starten maar goed.

Het wordt aanbevolen om half gas te starten met k-jetronic. Wel op tijd met je poot van het gas anders slaat ie aan met 4k:P

gerben1986
29/05/2010, 17:02
Ik heb vandaag mijn WUR vervangen door één die gegarandeerd goed is. (Gecontroleer door M.B.H. vorig jaar augustus).
Hij start echter nog steeds niet als het warm is.
Ook de tips hierboven (gas vol in) werken niet.
Ik draai de sleutel ook enkele malen op contact om druk in de leiding te krijgen, maar dat werkt ook niet.

Wie weet wat het probleem zou kunnen zijn en hoe ik dit kan oplossen? Want ik had gehoopt dat het probleem over zou zijn na het vervangen van de WUR.

Duncan
30/05/2010, 09:42
Je moet je eigen systeem analyseren. Hou je voldoende restdruk in je systeem, volgens de Bosch specs. Is de controledruk in jouw systeem in de specs, en stijgt de controledruk snel genoeg.

Ik heb van degene die mijn spinnekop heeft gereviseerd begrepen dat het warmestartventiel, dat ding dat bij de spinnekop zit en er uitziet als een stop uit de meterkast vaak lek raakt en de controledruk beinvloedt.

M.B.H.
30/05/2010, 16:09
Gerben eerst even vast stellen of de moter, geen of teveel brandstof krijgt!
Hoe te handelen
1 moter starten even langer dan normaal.
2 bougie eruit halen
nat is teveel
droog is te weinig
dan weet je welke kant je op moet :-)met de zoektocht

gerben1986
30/05/2010, 16:46
Dat starten is met warme motor neem ik aan?
Dus eerst een blokje rijden, 1 uur laten staan, starten (wat dus niet wil), bougie's eruit draaien en verder controleren/nagaan.

-Bassie-
30/05/2010, 16:59
jah.

ik heb gisteren m`n koudstartinjector de stekker er af getrokken helpt naar mijn idee wel.

maup
30/05/2010, 18:02
Dan kan het goed zijn dat je temp.tijdsensor stuk is waardoor je injectiesysteem altijd denkt dat je motor koud is.Dan moet je eigenlijk ook de drukklep onder je spinnekop loskoppelen of de stekker van je temp.tijdsensor(die zit achterop je cilinderkop)lostrekken.Was bij mij de oplossing.
Groeten, Maup

gerben1986
30/05/2010, 19:45
Dan kan het goed zijn dat je temp.tijdsensor stuk is waardoor je injectiesysteem altijd denkt dat je motor koud is.Dan moet je eigenlijk ook de drukklep onder je spinnekop loskoppelen of de stekker van je temp.tijdsensor(die zit achterop je cilinderkop)lostrekken.Was bij mij de oplossing.
Groeten, Maup
Heb je hier ook een foto van? Dit zegt me even niets. En hoe kan ik het testen? want opzich heb ik alle onderdelen wel op reserve liggen, maar ik wil ze alleen vervangen als ik zeker weet dat het of fout is, of het te plaatsen onderdeel goed.

Duncan
30/05/2010, 20:40
Heb je nu zelf een drukmeter?

gerben1986
30/05/2010, 21:32
Heb je nu zelf een drukmeter?
Helaas niet.

Ik kwam in een pdf van Bosch (180mb) onderstaande 4 bladzijden tegen.
Als ik nu een drukmeter had, had ik dit even doorlopen, maar dat gaat dus niet zo gemakkelijk.

Misschien ook wel gemakkelijk voor jullie als naslagwerk bij warme-start-problemen, zie link in het bericht van Bassie hieronder.

-Bassie-
30/05/2010, 21:45
hier een link waar iedereen hem vandaan kan downloaden:

http://dl.dropbox.com/u/6439011/warmstartprobleem.pdf

Duncan
30/05/2010, 21:51
Wat bij mij ook stuk is, en wat je kunt testen zonder drukmeter is de thermoswitch voor de warmestart. Kijk even in de Haynes, het ding zit achteraan in een koelslang tegen de firewall. Bij mij maakte het ding geen aarde bij een warme motor en is dus kaduuk.

gerben1986
31/05/2010, 14:50
Thermoswitch heb ik zojuist getest.
Met koude motor ging mijn controle lampje aan, met warme motor bleef hij uit. Dat is toch zoals zou moeten?

Ik heb hem dus even getest, daarna het luchtfilter er voor weg gehaald.
Daar rook het naar benzine (vermoedelijk vanwege eerdere startpogingen?)

Toen heb ik de luchtweger iets opgetild, en dan start hij wel! (met dank aan mijn moeder voor een extra paar handen ;) )
Waarom start hij met de luchtweger ietsje opgetild wel, maar daar zonder niet?

Frenske
31/05/2010, 15:02
Thermoswitch heb ik zojuist getest.
Met koude motor ging mijn controle lampje aan, met warme motor bleef hij uit. Dat is toch zoals zou moeten?

Ik heb hem dus even getest, daarna het luchtfilter er voor weg gehaald.
Daar rook het naar benzine (vermoedelijk vanwege eerdere startpogingen?)

Toen heb ik de luchtweger iets opgetild, en dan start hij wel! (met dank aan mijn moeder voor een extra paar handen ;) )
Waarom start hij met de luchtweger ietsje opgetild wel, maar daar zonder niet?

denk dat je het gewone probleem hebt, namelijk vapour-lock .....

gerben1986
31/05/2010, 15:12
Als dat een gewoon probleem is, is daar vast ook een gewone oplossing voor neem ik aan? ;)

-Bassie-
31/05/2010, 15:29
bij mij start die nou sneller als ik warme startinjector los heb.

slaat gelijk uit zoals normaal.

maar dan loopt die weer binnen 2 slagen.

Frenske
31/05/2010, 15:43
Als dat een gewoon probleem is, is daar vast ook een gewone oplossing voor neem ik aan? ;)

lees het gehele topic maar door, ergens geef ik de oplossing aan. (of was dat in een ander topic:noidea:)Tis dat ik niet zo goed ben met woorden schrijven maar het werkt wel! Zal er tzt eens een how to van maken.

gerben1986
31/05/2010, 15:53
lees het gehele topic maar door, ergens geef ik de oplossing aan. (of was dat in een ander topic:noidea:)Tis dat ik niet zo goed ben met woorden schrijven maar het werkt wel! Zal er tzt eens een how to van maken.
Mijn fout, waarschijnlijk bedoel jij dit lijstje?

1. Een lekkende of niet aanwezige terugslagklep bij de benzinepomp.
2. Een defect o-ringetje om het drukregelventiel.
3. Een defecte accumulator.
4. Een inwendig lekkende mengverdeler.

punt 2: dat is de WUR neem ik aan, die is reeds vervangen en werkt goed.
punt 3: ga ik testen d.m.v. het eruit schroeven van dat schroefje.

M.B.H.
31/05/2010, 16:38
Als je de Luchtw.iets optild geef je Brandstof druk ( dan zou het je termo kontakt wel eens kunnen zijn ??

gerben1986
31/05/2010, 17:12
Als je de Luchtw.iets optild geef je Brandstof druk ( dan zou het je termo kontakt wel eens kunnen zijn ??
Wat is het thermo kontakt?
Want de thermoswitch, voor de koude start injector, werkt zoals zou moeten. Dat heb ik gecontroleerd via een lampje wat bij koude start wel oplicht en bij een warme start niet.

Frenske
31/05/2010, 17:26
http://www.924forum.nl/forum/showthread.php?t=2749&page=8

M.B.H.
31/05/2010, 18:12
Wat is het thermo kontakt?
Want de thermoswitch, voor de koude start injector, werkt zoals zou moeten. Dat heb ik gecontroleerd via een lampje wat bij koude start wel oplicht en bij een warme start niet.

okee dat die bedoelde ik ( dus dat is het niet ) Verder zoeken ;-)

gerben1986
31/05/2010, 18:38
okee dat die bedoelde ik ( dus dat is het niet ) Verder zoeken ;-)
Nu kwam ik van jou ook nog een verhaal over het testen van de speciale warme start klep, die vlak bij de spinnenkop?

Daar schrijf je het volgende:

Dat is inderdaad iets wat niet is vermeld in het verhaal wat ik gemaakt heb
testen van dit klepje tbv warmstart druk verhooging is simpel,
en werkt als volgt ( Bij Warme Moter !!!!!! )

Elektro. test
Trek de twee draden van dit klepje af en zet er een 12V lampje tussen.
Dan moet op het moment dat je de kontakt sleutel omdraaid,
het lampje branden. ( brand het lampje niet --- termokontaktje even door verbinden )
Brand het lampje dan wel ????
Dan is het termostaatje kapot.

test van het klepje
als je 12V op de Twee kontakt waar je de twee draden afgehaald,
hebt dus + op de een, en - op de ander ( maakt niet uit welke op welke )

hoor je het klepje een tikje geven ( Dan is het klepje goed )

Dit is dus een toevoeging voor na '79 type

Deze heb ik nog niet getest, ga ik morgen doen.
Wat bedoel je hier exact met 'het termostaatje'? Is dat dezelfde thermostaat die ik via de thermoswitch, voor de koude start injector, getest heb? Of is dit een andere thermostaat ergens anders?

M.B.H.
31/05/2010, 21:22
Nu kwam ik van jou ook nog een verhaal over het testen van de speciale warme start klep, die vlak bij de spinnenkop?

Daar schrijf je het volgende:

Deze heb ik nog niet getest, ga ik morgen doen.
Wat bedoel je hier exact met 'het termostaatje'? Is dat dezelfde thermostaat die ik via de thermoswitch, voor de koude start injector, getest heb? Of is dit een andere thermostaat ergens anders?

dat is hem inderdaad
Succes

gerben1986
01/06/2010, 15:25
Oke, vandaag weer verder getest.
Dat klepje werkt perfect, je hoort hem klikken.
Maar:
- als ik de motor warm probeer te starten en ik heb een lampje op de stekker voor dat klepje (solenoid valve) begint het lampje niet te branden. Dus of de bekabeling is kapot, of het thermostaatje werkt niet goed. De thermostaat voor de koude start injector werkt wel goed, dus welke thermostaat hoort bij deze klep? Heeft iemand daar een PET-tekeningetje of nummer van? Want ik kan het in de PET niet vinden. Een andere plaatsomschrijving is uiteraard ook welkom!

- als ik de schroef uit de accumulator draai komt er benzine uit, die is dus ook geen 100 punten. Daar ben ik een vervanger voor aan het zoeken.

maup
02/06/2010, 17:38
In de PET staat op blz.43;
nummer 56 temperatuur/tijdschakelaar 043906163A (deze zit achter tegen de cilinderkop en is moeilijk te zien (stuurt koudestartinjector aan))
nummer 53 temperatuurschakelaar 047131851D (deze zit in een koelwaterslang naast de achterkant van de cilinderkop(stuurt de klep onder de spinnekop aan))
Ik hoop dat je hier iets mee kan , ik ben zelf al drie jaar:shocked: met deze ellende bezig en volgens mij begin ik het te snappen;-).
succes,
maup

gerben1986
02/06/2010, 22:09
He, dat is beter nieuws. Die achter in de cilinderkop heb ik dus goed bevonden, en de beter bereikbare is dus fout. Dan gaan we die binnenkort maar eens vervangen!

Welke onderdelen heb je zelf allemaal al getest en vervangen? Want ik heb zelf het vermoeden dat mijn accumulator (en terugslagklep) de boosdoeners zijn.

M.B.H.
03/06/2010, 07:41
In de PET staat op blz.43;
nummer 56 temperatuur/tijdschakelaar 043906163A (deze zit achter tegen de cilinderkop en is moeilijk te zien (stuurt koudestartinjector aan))
nummer 53 temperatuurschakelaar 047131851D (deze zit in een koelwaterslang naast de achterkant van de cilinderkop(stuurt de klep onder de spinnekop aan))
Ik hoop dat je hier iets mee kan , ik ben zelf al drie jaar:shocked: met deze ellende bezig en volgens mij begin ik het te snappen;-).
succes,
maup

100 % :thumb:

maup
03/06/2010, 10:08
Ik heb de benzinedruk gemeten na uitzetten van de motor,die bleef redelijk goed dus ik ging er van uit dat de terugslagklep en de accumulator goed zijn.
Een benzinedrukmeter is wel handig om te hebben,zijn niet zo duur,ongeveer 35 euro,alleen aansluiten op je systeem is even lastig.
Ook zijn mijn injectoren vervangen omdat ze niet meer zo mooi vernevelden en alles in het hoogspanningsgedeelde van mijn ontsteking.
De temperatuursensors heb ik vervangen door schakelaars,gaat prima en kost niks.(injectoren,bougiekabels,bobine enz.kost al genoeg en heb ook nog nieuwe banden nodig,het moet wel leuk blijven)
groeten,
Maup

Duncan
03/06/2010, 10:16
Wat bedoel je met redelijk goed ? :-)
Dit is een exacte wetenschap. Er zijn precieze specs voor alle grootheden die je kunt meten. Het is binnen of buiten de specs.

maup
03/06/2010, 14:01
De druk op mijn systeem was na 20 minuten nog 1,5 bar.(moet 1,6 zijn) dus eigenlijk spectaculair goed voor een auto van 30 jaar oud.Maar omdat de auto bij warme start totaal niet wilde aanslaan was mij duidelijk dat dat niet het probleem was wat na verder zoeken ook bleek.
Als ik de onderdelen van mijn motorblok zou opmeten zullen vast ook wel bepaalde maten niet meer binnen de toleranties vallen en de 0 tot 100 tijd zal ook niet meer onder de 10 seconden uitkomen maar om nu meteen een nieuw blok te kopen...ik bedoel maar.

gerben1986
30/06/2010, 21:25
Vandaag heb ik voor het eerst de nieuwe accumulator uitgeprobeerd.
Helaas... het warme startprobleem bestaat nog steeds.
Hij is met geen mogelijkheid aan te krijgen als hij een uur heeft stil gestaan.

Nu wil ik nog de terugslagklep vervangen en hopelijk is dan het probleem opgelost. Begin er wel wat flauw van te worden...
Of als iemand nog andere tips heeft?

M.B.H.
01/07/2010, 07:23
Vandaag heb ik voor het eerst de nieuwe accumulator uitgeprobeerd.
Helaas... het warme startprobleem bestaat nog steeds.
Hij is met geen mogelijkheid aan te krijgen als hij een uur heeft stil gestaan.

Nu wil ik nog de terugslagklep vervangen en hopelijk is dan het probleem opgelost. Begin er wel wat flauw van te worden...
Of als iemand nog andere tips heeft?

als hij warm is en niet start ,dan bougie eruit draaien
als die nat is of droog verteld meer over de kant die je op moet
zoeken voor dit porbleem

gerben1986
01/07/2010, 20:30
als hij warm is en niet start ,dan bougie eruit draaien
als die nat is of droog verteld meer over de kant die je op moet
zoeken voor dit porbleem
Ik ben vandaag een blokje om geweest met hem.
Uurtje laten staan, proberen te starten zowel met de tip hier onder, als met de stukkers vast.
Bougie eruit gedraaid en deze was droog. Er was ook geen sterke benzinelucht te ruiken. Het ruikt uiteraard ietsje naar olie etc. maar niet overduidelijk naar benzine. Hopelijk kunnen we nu verder zoeken?

En ik vond in het topic van "De rode '81er van Bcreative" de volgende tip:

Probeer eens bij de warme start de stekkers van je koudestartinjector en van de klep onder je spinnekop los te trekken, als dit werkt is je temp.tijdschakelaar waarschijnlijk kapot.Hierdoor denkt je injectiesysteem dat de motor koud is en geeft hij extra benzine waardoor de motor verzuipt.Bij mij was dit de oplossing:-),heeft veel tijd gekost voor ik hier achter kwam maar nu hou ik weer van mijn 924:grin:
Groeten,
Maup
Ook dit werkte helaas niet, ook dan start de auto niet.

Duncan
01/07/2010, 22:14
Ik persoonlijk zou stoppen met zoeken totdat je een brandstofdrukmeter hebt (meegenomen uit de VS).

ArvidW
02/07/2010, 07:38
Misschien lekkage bij deze O-ring:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/257.jpg

Waardoor snel de brandstofdruk wegvalt na uitschakelen van de motor

M.B.H.
02/07/2010, 08:07
Dan is het terug slag klepje een mogelijkheid ??
Maar heb je een losse Bosch conektor met een paar stukken draad en een schakelaartje er aan ???
Als hij warm is en niet wil starten kun je de koud start injekter even van conekter wissellen en 12V geven,
dan spuit hij benziene in je spruitstuk op het moment dat je pomp loopt
Als hij dan wel wil lopen zit het probleem in die richting

gerben1986
02/07/2010, 08:21
Misschien lekkage bij deze O-ring:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/257.jpg

Waardoor snel de brandstofdruk wegvalt na uitschakelen van de motor
Ga je het niet ruiken als dat O-ringtje lek is? Of lekt het dan terug de leidingen in?
Want na een startpoging ruik ik geen benzinegeur onder de motorkap.


Dan is het terug slag klepje een mogelijkheid ??
Maar heb je een losse Bosch conektor met een paar stukken draad en een schakelaartje er aan ???
Als hij warm is en niet wil starten kun je de koud start injekter even van conekter wissellen en 12V geven,
dan spuit hij benziene in je spruitstuk op het moment dat je pomp loopt
Als hij dan wel wil lopen zit het probleem in die richting
De terugslagklep hoort bij de pomp of niet? Want de pomp zelf is 4 jaar geleden vervangen door een nieuw exemplaar en dan zou dus de terugslagklep ook vervangen zijn volgens mij.

ArvidW
02/07/2010, 10:10
@Gerben, dit zuigetje (met o-ring) zorgt ervoor dat de druk in de spinnenkop constant dezelfde waarde blijft. Wordt de druk hoger dan schuift de zuiger door de druk een beetje op en zal het gat naar de retourleiding verder openen waardoor de druk weer zakt naar de juiste waarde.

De O-ring zelf is ervoor dat wanneer de brandstofpomp geen druk meer levert het zuigertje het gat naar de retourleiding geheel afsluit. Samen met de terugslagklep bij de pomp houden deze 2 componenen het systeem op druk wanneer de motor is uitgeschakelt. Een lekkage bij een van deze componenten zorgt voor daling van de druk in het systeem waarna door warmte vapour lock kan ontstaan.

gerben1986
03/07/2010, 11:21
Dan is het terug slag klepje een mogelijkheid ??
Maar heb je een losse Bosch conektor met een paar stukken draad en een schakelaartje er aan ???
Als hij warm is en niet wil starten kun je de koud start injekter even van conekter wissellen en 12V geven,
dan spuit hij benziene in je spruitstuk op het moment dat je pomp loopt
Als hij dan wel wil lopen zit het probleem in die richting
Ik heb het volgende gedaan:
Draad gelegd vanaf accu naar de koude start injector.
Dus zowel 12V als grond.
Daarna in de auto gaan zitten en starten.
Resultaat: de motor draait na het eerste tikje!!
Daarna heb ik de motor direct weer uitgezet, aangezien de koude start injector nu natuurlijk maar brandstof blijft geven (ik kon hem niet uitzetten onder uit de auto te stappen ;) )

Wat is de volgende stap? Ik heb de O-ring 911 110 936 00 waar ArvidW het over heeft hier al thuis te liggen. (met dank aan Alpo)
Is het verstandig om die nu te verwisselen?

Alvast bedankt!

M.B.H.
03/07/2010, 15:43
Ik heb het volgende gedaan:
Draad gelegd vanaf accu naar de koude start injector.
Dus zowel 12V als grond.
Daarna in de auto gaan zitten en starten.
Resultaat: de motor draait na het eerste tikje!!
Daarna heb ik de motor direct weer uitgezet, aangezien de koude start injector nu natuurlijk maar brandstof blijft geven (ik kon hem niet uitzetten onder uit de auto te stappen ;) )

Wat is de volgende stap? Ik heb de O-ring 911 110 936 00 waar ArvidW het over heeft hier al thuis te liggen. (met dank aan Alpo)
Is het verstandig om die nu te verwisselen?

Alvast bedankt!

weet je zeker dat de moter voor dat je dit gedaan hebt niet wilde lopen ???

gerben1986
03/07/2010, 15:48
Ik heb 5 kwartier gewacht, normaal start hij dan niet. Nu sloeg hij wel aan. Vanwaar je twijfel?

Mm, is er geen edit-knop?
Hendrik: [ame="http://www.924forum.nl/forum/showthread.php?t=2790"]Die is er wel.[/video]

Maar als aanvulling: de motor startte, ik weet dus niet of hij ook zou blijven lopen.
Ik heb hem met de koude start injector gestart, en vervolgens direct uitgeschakeld. Dus binnen een paar seconden was hij weer uit.

M.B.H.
04/07/2010, 20:33
Geen twijfel :-)maar als je er nu eenschakelaar tussen zet kun je de
moter laten lopen en weer even een ritjemaken dan zet je de conektor weer terug op de K.S.Injektor moter uit en even 1/2 uurtje wachten start hij dan niet conekter omzetten starten en dan Lopen
dan weet je dat het probleem zit in de aansturing van de koud/start injekter ;-)b.v.termo kontakt of bedrading.8-)

Duncan
04/07/2010, 21:28
Ik vind dit allemaal heel interessant maar begrijp het niet zo.
De CSI doet toch (bijna) nix als de motor warm is?
Wat voor conclusie kun je nu precies trekken uit het experiment van Gerben??

M.B.H.
04/07/2010, 21:39
als de moter te weinig brandstof krijgt op het warm start moment
kun je denken aan afstelling !! of niet toerijkende brandstof druk/volumestroom
Als hij in de aansturing verder goed is moet je daar zoeken:loco:
het experiment van Gerben is bedoeld om :
te bekijken welke kant we op moeten zoeken van daar
en het is een mogelijke noodoplossing ;-)

mr-gaemers
11/07/2011, 19:12
geweldig onderwerp! ik heb 't zelfde probleem:

Koude start:

-3 cil
-3x gas geven en er gaan er 4 aan.
-stotteren tijdens 't rijden met koude motor kom niet boven de 4000 touren.
-als die warm is is het een beest!

Zet ik hem uit:

na 3x 10 seconde starten pakt die hem op. (1 groot fiasco als je weg wilt rijden)
Ik ga deze punten dus ook na lopen!

Mijn dank aan jullie!

Cyriel.

gerben1986
11/07/2011, 19:32
Mijn probleem is opgelost.
WUR is vervangen en de accumulator. Cyriel, PM even je mailadres, ik heb nog enkele leuke documenten liggen m.b.t. dit onderwerp en oplossings/onderzoeksmethoden.

M.B.H.
11/07/2011, 19:57
Gerben :je heb nog enkele leuke documenten liggen m.b.t. dit onderwerp en oplossings/onderzoeksmethoden.

Kun je die ook hier als bijlage Posten Gerben??

gerben1986
11/07/2011, 20:21
Gerben :je heb nog enkele leuke documenten liggen m.b.t. dit onderwerp en oplossings/onderzoeksmethoden.

Kun je die ook hier als bijlage Posten Gerben??
Zal ik eens een poging doen? Is ook wel zo leuk voor jullie uiteraard.

En ik heb nog 2 leuke pdf's, maar die zijn blijkbaar te groot om up te loaden (beide +/- 2 MB).

-Bassie-
11/07/2011, 20:27
Mail maar naar bassie@924forum.nl dan komen ze zo snel mogelijk online.

M.B.H.
11/07/2011, 20:29
Top :Gaan we eens even door worstelen Thanks.

gerben1986
11/07/2011, 20:40
Mail maar naar bassie@924forum.nl dan komen ze zo snel mogelijk online.
You've got mail!

-Bassie-
11/07/2011, 20:50
ze staan alle 3 online gewoon te vinden bij downloads.

en dan de bovenste 3 bij how to`s

gerben1986
12/07/2011, 18:41
ze staan alle 3 online gewoon te vinden bij downloads.

en dan de bovenste 3 bij how to`s
Dank u! Maar ik zie er 2?

-Bassie-
12/07/2011, 19:17
Ze staan er alle 3 even rechts kijken bij downloads en dan zie je ze alle 3.

Zal als ik thuis ben anders wel een print screen maken of de kinkjes hier neer zetten.

gerben1986
13/07/2011, 22:06
Ze staan er alle 3 even rechts kijken bij downloads en dan zie je ze alle 3.

Zal als ik thuis ben anders wel een print screen maken of de kinkjes hier neer zetten.
Mijn excuses, er stond ook één bij handleidingen.

gerben1986
17/12/2011, 18:50
Ik zag op een ander forum nog een verwijzing naar deze site staan: Auto-Solve Diagnostic Assistance (http://www.diagnostic-assistance.co.uk/mech_inj.htm)

Jayke
17/12/2011, 20:49
Ik zag op een ander forum nog een verwijzing naar deze site staan: Auto-Solve Diagnostic Assistance (http://www.diagnostic-assistance.co.uk/mech_inj.htm)
Mooie duidelijke uitleg!

gerben1986
06/10/2012, 17:05
Ik ben weer wat verder met het warme startprobleem, vandaag aan het meten geweest.

De brandstofdruk tussen de verdeler en de solenoid valve (477 133 539 B) gehangen (fuel line 047 133 627 C).
Als we de druk meten zodra de auto uit staat met een warme motor over het hele systeem (brandstofmeter op de leiding) daalt het binnen 20 minuten tot onder de 1 bar (0,5 / 0,6 of zo).

De brandstofdruk meter blijft mooi op 2.0 bar staan na 20 minuten als we de stand zo zetten dat hij alleen over de heenleidingen meet. Dus je blokkeert het teruglopen van de brandstof.

Het vermoeden is dus dat de solenoid valve (477 133 539 B) of onderdelen daarachter (zitten die er nog?) het probleem veroorzaken.

Klopt dit en wat zou het kunnen zijn? Of zien we iets over het hoofd/moeten we nog ergens anders meten?

Sorry voor mijn onduidelijke uitleg, ik ben helaas geen automonteur maar kan jullie vragen wel proberen te beantwoorden.

M.B.H.
15/10/2012, 09:28
ja dat kan lekage van dat klepje gaat direkt naar je retour en laat de systeemdruk dalen

gerben1986
15/10/2012, 16:37
Oke, dat klinkt opzich logisch. Nadeel is dat de klep niet meer nieuw te leveren is.
Is er ook een methode om zeker vast te stellen dat het deze klep is?

M.B.H.
15/10/2012, 18:46
ja die is er afpersen terwijl hij op het alu. blokje gemonteerd zit

gerben1986
01/11/2012, 22:58
Oei, als je daar het materiaal niet voor hebt?

Van't weekend ga ik eerst kijken of er uberhaupt stroom op de juiste manier op dat klepje komt te staan, dus of de thermoswitch werkt en of het klepje tikt.

maup
02/11/2012, 07:54
Als er op het goede moment stroom op de klep komt te staan en de klep tikt wil het nog niet zeggen dat de klep o.k. is.(dan kan hij evengoed lek zijn)

gerben1986
17/03/2013, 10:03
Nadat Martin het klepje getest had hebben we dat weer gemonteerd en zijn verder gegaan met testen.
Helaas, het probleem bleef natuurlijk bestaan, want de solenoid valve was goed.

Dus, als we gewoon alles meten dan is de druk binnen 20 minuten 0.6-0.8 bar.
Daarna hebben we de retour geblokkeerd, dan blijft de druk mooi op peil.

Als laatste hebben we dit scenario gedaan:
Motor warm draaien (druk is dan 3.6 bar in het systeem)
Motor uit (druk zakte naar 2.8 bar)
WUR rechtstreeks op de accu aansluiten
Als je dat doet blijft de druk constant op 2.8 bar.

Het vermoeden bestaat dat de WUR niet meer de 1.0 bar kan vasthouden als hij koud is. (dit wordt toch door de WUR geregeld?).
Of zijn er nog elementen na de WUR die we zouden moeten gaan meten?
Hoe is dit te verhelpen? Want de WUR is natuurlijk een onderdeel wat redelijk gevoelig is, ik heb er één op reserve liggen, maar weet niet zeker of die wel goed is.

Anders ben ik over 2 weken bij de sleuteldag, hopelijk kunnen we er dan een vinger achterkrijgen en het probleem vaststellen :)

M.B.H.
18/03/2013, 08:22
Dit lijkt inderdaad op WUR die niet goed is
is dit met constant draaiende Brandstof pomp ??? die 2,8 bar bij warme wur
koude wur moet dit +/_ 1,7 tot 2,1 Bar zijn temp.speeld hierbij een rol. 10 graden of 20 graden geeft al verschillen.(dit met continu draaiende pomp.)

gerben1986
18/03/2013, 19:09
Nee, die 2.8 bar was nadat de warme motor was uitgezet, we waren even bezig om de WUR aan te sluiten, dus toen is het gezakt naar 2.8.

Is het mogelijk om binnenkort dan naar de WUR te kijken? Ik heb hem mee over 2 weken ;)

M.B.H.
18/03/2013, 22:49
in ieder geval meenemen. en mij ernaar vragen dan !!! als ik tijd heb kunnen we hem wel even testen.

merpati
09/08/2018, 11:21
Ik heb aandachtig gelezen maar zag er zo geen oplossing bij voor mijn warmstart probleem, ik meet de benzinedruk op de koud start injector en zodra ik (warm)ga starten is hij meteen 4.8 bar, als de motor af ze hem meteen start is het tikkie, na enige tijd starten moet ik flink met de koud start injector extra brandstof geven dan slaat hij op 3,4 aan. heb het o-ringetje in de brandstofverdeler gecontroleerd (weet de maat niet helaas) ziet er goed uit. de druk benzinedruk op koud start injector valt meteen weg als de benzinepomp stopt. heb een extra terugslagklep geplaatst bij het benzine-filter geplaatst om terugstroming te voorkomen.

(heb ook de verstuivers en complete brandstof verdeler vervangen echter zonder resultaat).

Heeft iemand misschien nog een idee??

Groeten Wim.

dopre
23/02/2019, 19:10
Hallo,

Waarop moet ik letten bij het aanschaffen van een brandstofdrukmeter?
Zijn ze allemaal geschikt voor de 924?

Dopre

Ronaldbm
26/02/2019, 09:11
Sorry, geen ervaring mee....

gerben1986
27/02/2019, 21:09
Hallo,

Waarop moet ik letten bij het aanschaffen van een brandstofdrukmeter?
Zijn ze allemaal geschikt voor de 924?

Dopre

Als er bij staat dat hij geschikt voor CIS is, dan moet het passen.