PDA

Bekijk Volledige Versie : ontluchten van koelsysteem



Duncan
20/11/2010, 09:04
Ik heb hier op het forum en in de Haynes de procedure bekeken voor het ontluchten.
Dat gebeurt bij een koude motor.

Nu begrijp ik nog niet helemaal hoe de lucht uit het blok komt. De thermostaat is nog dicht als de motor koud is.
Procedure is als ik het heb goed heb begrepen:
1)vullen met rode dopje los
2)starten en laten lopen tot stroompje uit ontluchting
3)rode dopje terug
4)Motor warm laten draaien, blijven bijvullen tot normale niveau (hier gaat de thermostaat open)

Hoe komt de lucht nu uit het gedeelte van circuit achter de thermostaat?

Ik begrijp waarschijnlijk een dingetje nog niet ...;-)

LWB
20/11/2010, 09:30
in de 924 Betriebsanleitung staat aangegeven dat de motor moet draaien tot dat de fan aanslaat,dan de dop er op plaatsen.

Duncan
20/11/2010, 09:40
Dank je wel.

Ik heb de Betriebsanleitung erbij gepakt en dat verhaal klinkt veel logischer. Zo ontlucht je het hele systeem.

Fantaman
20/11/2010, 14:48
als er lucht in de radiateur zit slaat de koelvin niet aan.

en als je ontlucht heb rijd dan een klein rondje en controleer het nivo weer.
pas op er staat druk op dus niet zomaar de dop eraf draaien

Cor 944
20/11/2010, 15:30
Dank je wel.

Ik heb de Betriebsanleitung erbij gepakt en dat verhaal klinkt veel logischer. Zo ontlucht je het hele systeem.

is je radiateur nou wel dicht ,Duncan??

Duncan
20/11/2010, 16:04
Nou, de auto was thuis helemaal leeggelopen, :-( en zucht.

Ik heb de slang naar het expansievat eraf gehaald en die slang was stuk: er zaten twee scheurtjes in waar de klem erop zit. Daar lekt hij in ieder geval uit.
Ik heb van Bassie een andere slang gekocht, nieuwe is niet meer te krijgen. Niet bij ALPO en niet bij Porscheshop (staat wel op hun site, maar als je hem bestelt dan krijg je hem niet want ook door hun niet meer leverbaar, laten ze een week later weten).
Ik heb hem nu gevuld, maar nog niet ontlucht, morgen of volgende week.

Ik hoop dat die radiator nu in ieder geval goed is.


Volgens mij is als het expansievat voldoende vol is, de radiator ook altijd vol, want die heeft zijn eigen ontluchting (slangetje van vlak naast de invoer van de rad naar het expansievat).

Technokiddy
10/12/2010, 17:53
Even een subtiele topickaping:

Vandaag keek ik bij mijn 924je eens hoeveel koelvloeistof er nog in het reservoir zat, dit was zo goed als leeg. Nu heb ik met mijn slimme kop een oude fles koelvloeistof erin gegooid omdat ik weg moest. Alleen was dit blauwe en de vorige was als ik in het reservoir keek waterig roze.

Nu heb ik dus gelezen dat ik dit niet met elkaar mag mengen (op de fles van mijn blauwe koelvloeistof staat geen type vermelding, zo oud is de fles :P)

Nu heb ik dus 2 soorten kv in mijn systeem zitten, had de motor al ff gestart gehad en laten lopen maar nog geen problemen waargenomen toen. Echter wil ik voor de zekerheid alles eruit laten lopen en opnieuw afvullen.

Nu loop ik tegen 3 puntjes aan:

1. Hoe kan ik hem het beste laten leeglopen? Ik had begrepen dat ik de motor nog enkele seconde moet laten draaien als alle vloeistof uit de slang is om de motor leeg te pompen?

2. Hoeveel liter kv zou ik nodig hebben om mijn auto geheel te vullen?


3. Wat is de beste manier om hem leeg te laten lopen? zit er ergens onderop nog een schroefdop die ik los kan halen of moet ik 1 van de slangen lostrekken?

Alvast dank en excuses voor de kleine kaping :P

-Bassie-
10/12/2010, 17:56
de slang rechts onderaan je radiateur los halen en dan even de motor starten met de kachel aan.

G12 (roze) en andere koelvloeistof gaat reageren en hier door kan je kachel radiateur verstopt gaan zitten of zelfs je koppakking weg vreten.

Technokiddy
10/12/2010, 20:00
Hartelijk dank voor de snelle reactie! Ik ga morgenmiddag gelijk de verkeerde vloeistof eruit halen, heb zonet nog ff snel 2x 5 liter koelvloeistof gehaald dus dan kan ik hem daarna afvullen met alles van hetzelfde type! :-)
Zover ik weet treed de reactie niet zo snel op dat ik morgenochtend een solide blok heb zitten, en ik heb er ongeveer een halve liter blauw bijgegoten dus de hoeveelheid valt nog mee. Ook heb ik er niet ver mee gereden gelukkig.

Als ik morgen de koelvloeistof heb vervangen kan ik gelijk verder luisteren naar het bijgeluid wat ik hoorde (Hoog metalen tikgeluid als de motor draait, ik gok dat 1 van mijn kleppen of versleten is of dat ik hem opnieuw moet afstellen aangezien ik bij een koude motor soms op 3 poten loop en bij het optrekken de motor stottert. Compressie probleempje gok ik door een lekkende klep).

Ik houd jullie op de hoogte.

Duncan
10/12/2010, 20:11
Er zit ook een officieel aftapplugje op de radiator, kijk even in de PET. Dan hoef je geen slang los te halen.

Technokiddy
10/12/2010, 20:27
Ga ik doen, bedankt voor de tip!

Duncan
10/12/2010, 20:47
Nog twee tips:
1) Check het boekje van de auto, de Betriebsanleitung voor de ontluchtingsprocedure.
Die is anders dan in de Haynes wordt beschreven.
2) Zoek uit waar je KV verliest...

Succes!

Technokiddy
11/12/2010, 15:15
Zo, vandaag heb ik het systeem gedrained van alle aanwezige koelvloeistof, kwam een troebele roze troep uit (kan resultaat zijn door het mengen natuurlijk).

Heb om hem geheel te drainen ook het ontluchtingsdopje eraf gehaald, toen kwam er nog een halve liter oid uitlopen.

Hierna nieuwe pakking rond de drainschroef en die er weer op teruggedaan. nieuwe vloeistof erin tot hij stabiel op max bleef staan met het ontluchtingsdopje eraf.

Nu is het hier net begonnen met regenen dus ga ik morgen verder. Wat ik heb begrepen is dat ik nog alleen nog de motor moet starten en warm laten lopen tot de fan aanslaat. dan laten draaien tot het ontluchtingsgat geen luchtbubbels meer uitblaast. Dan motor af, laten afkoelen en daarna het koelvloeistof reservoir bijvullen tot max.:p

p.s.
Ik heb geen lekkage kunnen waarnemen van de vloeistof, de koelvloeistof is niet bruin (dus geen olielek), en ik tref in mijn olie ook geen slurrie oid aan, ook de dop is schoon.

Als ik hem weer geheel bijgevuld heb ga ik nog wel even bij de uitlaat controleren of ik geen zoete geur ruik. Als dit wel het geval is kan dit de koppakking zijn die lekt?