PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem



Jayke
24/11/2010, 09:24
Hey allemaal.

Ik heb vanmorgen een vervelend avontuurtje beleeft met de auto. Toen ik de auto startte, had hij daar al moeite mee (liep even op 3 cylinders), maar na wat gas geven leek het over, dus ik schoof het af op de kou. Vervolgens de ruiten gekrabd etc. en weggereden.

Even later stond ik voor het stoplicht stil, en viel de motor uit, en hij was ook niet meer te starten. Nadat ik even met mijn vader had gebeld, besloten dat de auto in ieder geval naar de kant moest, niet midden op de voorsorteerstrook waar hij nu stond. Gelukkig stond hij op een hellinkje, dus kon hem waarschijnlijk wel laten zakken.

Ik denk, laat ik nog 1x de auto proberen te starten, en ja hoor, hij komt gewoon weer tot leven en loopt als een zonnetje. Ik ben meteen terug naar huis gereden, en heb de fiets gepakt.

Nu is mijn vraag, heeft iemand een idee waar ik naar moet kijken? Ik wil niet met de auto op weg voordat ik er iets aan heb gedaan.

m.vanderweerd
24/11/2010, 10:07
wilde de auto niet aanslaan of viel hij direct uit..
ik denk dat je electrische moet gaan denken..?!!
zitten alle stekkers wel goed vast en zijn ze schoon..( vb stekker van de wur.. zonder wur valt de auto uit, en als hij dan een paar sec later weer contact maakt springt de auto weer tot leven)
3cyl mischien vocht, of bougies kabel

de 2 problemen staan natuurlijk niet persee in verbinding met elkaar

Jayke
24/11/2010, 10:25
Hij wilde niet aanslaan.

De auto heeft de laatste tijd wel vaker wat moeite met starten, de eerste keer van de dag, maar nog niet zo erg als vandaag. Bougiekabels zijn laatst nog vervangen, en lijken me dus niet het probleem. Ik heb vanmorgen voor ik weg ging (omdat de auto op 3 cylinders liep), nog gecontroleerd of ze er allemaal goed op zaten.

Wur zou kunnen, daar zal ik naar kijken.

m.vanderweerd
24/11/2010, 11:05
verkeerd

markp
24/11/2010, 15:09
Ik denk dat je het moet zoeken in je ontsteking. Dus de ontstekingstiming nakijken met een strobo (wel bij een warme motor ;)). Bougies bekijken, is ook niet te duur om te vervangen.

Als je contact puntjes hebt, zou je ze na kunnen kijken (of ze ver genoeg open gaan en niet te ver of te weinig). Die gaven bij mij dit probleem. Vervangen kost nog geen 5 euro, pak dan ook de condensator mee.

Zoek uit welke cilinder niet meedoet. Wissel je bougiekabels dan om en kijk of het dan nog dezelfde cilinder niet meedoet. Wissel de bougies om, zelfde verhaal. Je kan ook je verdeler 180 graden draaien, als dan het probleem verschuift naar een andere cilinder ligt het aan de verdeler (of rotor, verdeelkap).


Ik zou alle massa kabels ook even schoonmaken en nakijken.

Verder zal ik vast wel iets vergeten, maar iemand anders zal dat wel aanvullen :thumb:

markp
24/11/2010, 15:32
Ik zie net dat je auto uit 82 is, dus geen puntjes. Jammer ;). Had fijn geweest als dat het probleem was.

markp
24/11/2010, 15:41
wilde de auto niet aanslaan of viel hij direct uit..
ik denk dat je electrische moet gaan denken..?!!
zitten alle stekkers wel goed vast en zijn ze schoon..( vb stekker van de wur.. zonder wur valt de auto uit, en als hij dan een paar sec later weer contact maakt springt de auto weer tot leven)
3cyl mischien vocht, of bougies kabel

de 2 problemen staan natuurlijk niet persee in verbinding met elkaar

Stekker op de WUR is niet zo heel belangrijk. Je zou deze er ook af kunnen halen en dan functioneert de auto (en WUR) nog steeds prima.

Bimetaal kan krom worden getrokken door de stroom of door de warmte van de motor.

m.vanderweerd
24/11/2010, 15:57
Stekker op de WUR is niet zo heel belangrijk. Je zou deze er ook af kunnen halen en dan functioneert de auto (en WUR) nog steeds prima.

Bimetaal kan krom worden getrokken door de stroom of door de warmte van de motor.


als ik de stekker bij mij eraf trek wil de auto echt niet aanslaan hoor..
probeer het ook even aub. wellicht heb ik dan een probleem:P

gr

js-vintage
24/11/2010, 16:06
Ik heb een paar jaar geleden ook eens zo'n probleem gehad. De wegenwacht is er bij geweest en dacht dat het aan de bougies lag. Hij had het fout, er zat een scheurtje in een van de rubber "air hoses" waardoor hij valse lucht trok.

Jayke
24/11/2010, 16:33
Zoek uit welke cilinder niet meedoet. Wissel je bougiekabels dan om en kijk of het dan nog dezelfde cilinder niet meedoet. Wissel de bougies om, zelfde verhaal. Je kan ook je verdeler 180 graden draaien, als dan het probleem verschuift naar een andere cilinder ligt het aan de verdeler (of rotor, verdeelkap).

Het niet meelopen van 1 cilinder was maar een minuutje ofzo, bij stationair lopen, terwijl ik de ruiten aan het krabben was. Zodra ik gas had gegeven was dit ook weg. Martin heeft me ooit verteld dat dit soort problemen te maken zouden kunnen hebben met vieze injectoren. Die zou ik sowieso binnenkort gaan reinigen en eventueel vervangen. Rotor en verdeelkap zijn een half jaartje geleden nog vervangen, dus dat zou geen problemen mogen geven.

Verder bedankt voor de tips tot nu toe, hopelijk heb ik van het weekend tijd om er naar te gaan kijken.

Jayke
24/11/2010, 19:19
Net nog even een troubleshoot rondje gedaan, en daar wat vreemde resultaten uit. De auto startte aardig goed, en na een bepaalde tijd viel het toerental terug tot slechts 700 rpm. Om dit te voorkomen, stelden we het stationair toerental bij, zodat hij weer goed liep.

Daarna viel op dat er benzine lekte bij het slangetje tussen het brandstoffilter en de spinnenkop, dus dat slangetje vastgezet, en de auto liep stukken beter. Dus toen kon het toerental weer naar beneden worden gesteld.

Vervolgens besloten we de auto meerdere keren te starten, om te kijken of daarbij nog problemen waren. Dat leek goed te gaan, tot hij plotseling niet meer startte (na daarvoor dus een aantal keer zonder problemen, binnen een fractie van een seconde aan te slaan). Nadat we onder de motorkap hadden gekeken of er iets te zien was (niks direct opvallends), nog een keer geprobeerd, en de auto startte weer zonder problemen.

Heeft iemand wellicht een idee? Het feit dat het maar 1x in de zoveel tijd, zonder grote veranderingen in omgevingstemperatuur, motortemperatuur etc., voorkomt, kunnen wij met onze beperkte kennis niet zoveel mee...

Frenske
25/11/2010, 07:25
ik zou het witte blokje achter het contactslot eens vervangen, kost de wereld niet en het zou niet de eerste keer zijn dat het dit soort problemen veroorzaakt.

succes! :thumb:

Jayke
25/11/2010, 12:05
ik zou het witte blokje achter het contactslot eens vervangen, kost de wereld niet en het zou niet de eerste keer zijn dat het dit soort problemen veroorzaakt.

succes! :thumb:

De startmotor doet het wel elke keer. Kan het dan nog steeds dat blokje zijn?

Frenske
25/11/2010, 13:17
De startmotor doet het wel elke keer. Kan het dan nog steeds dat blokje zijn?

zou kunnen, is niet het sterkste onderdeel van de 924. Alle symptomen geven een los contact oid aan. Kost maar een € of 20 bij de vw dealer. Laat je nix wijs maken dat de 924 een extra contact heeft, niemand kan je vertellen wat daarop aangesloten is ..... :Cry: