PDA

Bekijk Volledige Versie : Distributieriem 924S spannen?



Ik-rij-belastingvrij
03/04/2008, 23:08
In de 944 haynes staat dat je de distributieriem zelf wel kan vervangen, maar niet zelf mag spannen :?
Je moet de auto dan op een kar meenemen naar de dealer en hem door de dealer met speciaal gereedschap laten spannen :roll:
Klopt dit?
Of kan je die zelf gewoon spannen zonder allerlei speciaal gereedschap?

Grietje
04/04/2008, 08:41
Nou, wat ik heb gezien van de Driem van de Porsche lijkt me dat inderdaad geen makkelijk klusje.

De riem en de spanrollen moeten op een precies aan kilo's aan kracht worden opgespannen. Een garage heeft daar speciaal gereedschap voor; waarbij ze dus exact de kracht eropzetten en hem dan vast draaien.
Nu doen wij dat bij de AX gewoon zelf *-) Aan de spanrol trekken (zo hard als dat marc uit ervaring weet hoe strak dat ongeveer moet) en tegelijkertijd het boutje aandraaien maar bij een porsche, die ook nog eens 4 spanrollen heeft, zou ik dat ook niet zo gauw doen.

Stel je voor je doet hem niet strak genoeg of te strak en dan ligt je motor nog in de puinpoeier...

Ik-rij-belastingvrij
04/04/2008, 20:59
Zitten daar vier spanrollen op :shock:
Normaal kan je inderdaad zelf de spanning afstellen door aan de riem te draaien.
Eens kijken wat we hiermee gaan doen.
Moet toch echt een nieuwe op :oops:

captainfrasca
04/04/2008, 21:12
Ik zal maar niet zeggen dat ik dat speciale stukje gereedschap heb liggen, nee dat heb ik niet gezegd hoor! :wink:

Ik-rij-belastingvrij
04/04/2008, 21:27
Heb je een foto van dat stukje gereedschap wat je NIET hebt? :mrgreen:
Wat voor iets is het precies?
Waar kan ik dat bestellen/kopen?

captainfrasca
04/04/2008, 22:58
Ik zal hem zondag ff meenemen, dan kun je hem ff bekijken, ik heb hem destijds bij de Porsche importeur gekocht in de tijd dat wij nog 3 944's hadden, het ding was en waarschijnlijk nog steeds duur. Dus ik leen hem niet zomaar uit :wink:

Meneer aard
05/04/2008, 11:35
Niks kopen/bestellen.

Maak van de gelegenheid gebruik om goeie gedetaileerde foto`s te maken en maak hem na. Tis leuk dat je die rotzooi nog kan kopen maar de gabber die hem ontworpen heeft zal lang en breed onder de grond geschoffelt liggen en dan wordt er nog over zijn rug goud geld verdiend.

Ik-rij-belastingvrij
05/04/2008, 15:23
captainfrasca, het zou mooi zijn als je hem zondag mee kan nemen :D

Meneer aard, Dat zou wel mooi zijn als het na te maken is 8)
Is het niet een of ander metertje dan om te kijken hoe strak je de riem spant?
Maargoed, dat zie ik eigenlijk morgen ook wel :wink:

Meneer aard
05/04/2008, 16:27
Ik zal morgen ook wel ff wat foto`s maken / ff kijken of ie na te maken is..Uit het 924 wphb (officiele) staan alle tools afgebeeld dat je zo kunt namaken :-D