PDA

Bekijk Volledige Versie : Bekende 924-problemen



Tom
28/09/2007, 12:38
Nog een idee, vooral zinvol voor nieuwe 924-eigenaars: een lijst van bekende 924-kwalen en wat er aan te doen is.

Een aftrapje, graag aanvullen met eigen ervaringen...

Bekleding scheurt
Stoelbekleding, vooral kunstleer met stof, scheurt op de scheiding tussen de twee materialen. Niet veel aan te doen, behalve opnieuw bekleden of een goede gebruikte stoel kopen.

Dashboard scheurt
Door de zon verhardt de kunststof toplaag, door vocht werkt de hardboard basis. Niet veel aan te doen, beschermen tegen de zon met bijvoorbeeld een alufolie zonnescherm helpt wel.

Elektrische problemen
Een groot deel van de elektrische problemen bij een 924 doen zich voor bij het vroege model met het ouderwetse zekeringkastje (met porseleinen zekeringen). Veel van deze problemen zijn het gevolg van een te grote weerstand door geoxideerde contacten waar de zekering tussen klemt. Schoonmaken met een gummetje en/of contactspray helpt.
Een andere bron van elektrische problemen is oxidatie op massapunten. Ook deze zijn op te lossen door goed schoonmaken.

Lekkage in de kofferbak
Deze lekkage kan meerdere oorzaken hebben, bekende problemen zijn lekkage tussen glas en klepframe (afkitten helpt), een versleten rubber (vervangen), kit achter de achterlichten (opnieuw kitten, geen siliconenkit gebruiken!), verstopte afvoerslangetjes van de klepsloten (doorprikken of met een compressor doorblazen). Een slecht sluitende klep kan ook een oorzaak zijn, vaak het gevolg van versleten slotpinnen (vrij goedkoop bij de dealer) of een roestig en vastzittend slotmechanisme.

Slechte warme start
Een bekend 924-probleem. Deels het gevolg van een vrij krappe motorruimte, deels het gevolg van een vrij ouderwets injectiesysteem. Enige verbetering is te bereiken door nadruppelende injectors te reinigen in een ultrasoonbad of waar nodig te vervangen.

Weinig licht uit de koplampen
Een probleem wat wordt gedeeld met alle VWs en Audi's uit de tijd. Oorzaken zijn slechte massaverbindingen (schoonmaken) en dunne bedrading met veel weerstand. Zet een multimeter op de connector bij de koplamp en er komt duidelijk minder dan 12V aan bij de lamp. Niet oplossen door aftermarket xenon te monteren, dat verblindt voornamelijk tegenliggers in de ouderwetse lampunits met verstrooiïngslens. De beste oplossing is een nieuwe bedradingsboom te maken waardoor de stroom regelrecht van de dynamo komt. Gebruik goede dikke draad en relais om de lampen aan te sturen, vergeet niet om er een zekering tussen te zetten. Een setje goede H4-lampen helpt ook flink.

Accu laadt niet of nauwelijks bij
De drie meters in het dashboard zijn niet altijd nauwkeurig, dus ga in eerste instantie alleen af op een multimeter over de accupolen. Blijkt er inderdaad weinig bijgeladen te worden dan is dit waarschijnlijk het gevolg van een slippende v-snaar, versleten koolborstels van de dynamo of een overleden spanningsstabilisator op de dynamo.

Wordt vervolgd...

captainfrasca
28/09/2007, 17:59
hmmm.... Ik kan eigenlijk verder geen toevoegingen zo snel bedenken, is aardig compleet zo..

Ropor
28/09/2007, 19:30
Hier nog wat voorkomende problemen:

Radiateur-fan draait niet
Regelmatig voorkomend probleem. Dit is vaak op te lossen door de thermo-switch op de radiateur te vervangen.

Dagteller werkt niet
Een oorzaak hiervan kan zijn een gescheurd/gebroken kunststof tandwieltje in de teller. Het tandwieltje is in sommige gevallen te repareren met secondelijm.

captainfrasca
16/10/2007, 14:04
We zijn er nog een vergeten!!

Gescheurde stoelzittingen

Bij zowel de 924 als de 944 willen na een lang leven de stoelen gescheurd zijn, niet veel aan te doen helaas...

Tom
16/10/2007, 20:01
Kijk eens helemaal bovenaan... :)

captainfrasca
16/10/2007, 20:52
oeps.................. :oops:

Nobbi
04/12/2007, 18:13
2 more: Broken exhaust manifold ( 3 in 20 years)
Defekt rear wheel bearing, every 4 years.
Nobbi :(

Surf406386
30/12/2007, 12:30
Lucht van uitlaatgasen in de auto als een van de zijruiten open is

Oplossing: vervangen raam rubber van de glazen kofferbakdeksel. Door de aerodynamische eigenschappen van de 924 & 944 onstaat er een vacuum waardoor de lucht naar binnen wordt gezogen indien een van de ramen open is.

Water op de grond aan passagierszijde van de auto

Dit water komt onder de motorkap vandaan door het "klimaat" systeem van de 924 & 944 oplossing is in de meeste gevallen het weghalen van de bladeren en andere troep vlak voor de voorruit. Een andere mogelijkheid is dat het via de antenne naar binnen kwam maar dat weet ik niet helemaal meer zeker

Lekkage kofferbak

Kan ook afkomstig zijn dat de afvoer slangetjes verstopt zitten onder de "pinnen" ff de bekleding van de kofferbak losmaken en de slangetjes ff doorspuiten


Ps. Goede post zullen veel mensen die net een 924 hebben wat aan hebben

Tom
30/12/2007, 14:37
Zelfs met een gloednieuw rubber om de achterruit heb ik nog steeds last van uitlaatgassen in het interieur als ik een raam openzet. Oplossing: aanjager aanhouden.

Surf406386
30/12/2007, 15:08
Dat is interessant om te horen heb je al een geprobeerd die twee pinnen iets "strakker" te zetten?

Tom
30/12/2007, 16:00
Ja, geen effect. Ik heb al één pin vervangen, als het weer wat beter weer is komen de andere pin en de bevestigingsplaten van de pinnen ook aan de beurt. De klep rammelt of kraakt op het moment niet, hij lijkt goed te sluiten.

Maar dat binnenzuigen van uitlaatgassen kun je al vinden in de tests van de 924 uit 1976-'77...

Surf406386
31/12/2007, 10:05
Klopt toen hadden ze er al een probleem mee en het zou me ook weinig verbazen als zelfs de 968 hetzelfde probleem zou hebben. Ik heb geluk gehad dat toen ik m'n raamrubber vervangen had en de pinnen bijgesteld waren het opgelost was. Daarvoor rammelde mijn achterklep inderdaad ook

LWB
18/03/2008, 22:49
scheurvorming t.p.v. plaatwerk onder de ruitenwissermotor.

Kan voor komen indien er lang met een te zware koppeling is gereden.Koppelingspedaalsteun zit onder tegen het plaatwerk aangelast.

posite scheurvorming.

[attachment=0:1updkrk8]30 106klein.jpg[/attachment:1updkrk8]

gerben1986
19/03/2008, 08:38
Lucht van uitlaatgasen in de auto als een van de zijruiten open is

Oplossing: vervangen raam rubber van de glazen kofferbakdeksel. Door de aerodynamische eigenschappen van de 924 & 944 onstaat er een vacuum waardoor de lucht naar binnen wordt gezogen indien een van de ramen open is.

Water op de grond aan passagierszijde van de auto

Dit water komt onder de motorkap vandaan door het "klimaat" systeem van de 924 & 944 oplossing is in de meeste gevallen het weghalen van de bladeren en andere troep vlak voor de voorruit. Een andere mogelijkheid is dat het via de antenne naar binnen kwam maar dat weet ik niet helemaal meer zeker

Wat je ook kunt doen, en dat was bij mij de oplossing, de achterlichten opnieuw kitten. Hierlangs kunnen de uitlaatgassen ook naar binnenkomen.

En heeft iemand ook een foto van de scheur m.b.t. het koppelingspedaal? Dan zall ik daar ook even naar kijken.

Tom
19/03/2008, 08:58
Achterlichten zijn bij mij perfect afgekit, nieuw achterkleprubber en nieuwe slotpinnen die akelig strak staan maar (vanmorgen getest) er komt nog steeds uitlaatgas binnen met het raam op een kier.

LWB
19/03/2008, 18:28
En heeft iemand ook een foto van de scheur m.b.t. het koppelingspedaal? Dan zall ik daar ook even naar kijken.

Helaas geen foto van gemaakt,is alweer netjes gelast,gekit en gespoten.

Zit er een scheur bij de pijl dan valt het echt wel op.

mldn
04/06/2008, 07:57
Zijn er verder nog motorische kwaaltjes?

Kevin- Martini
04/06/2008, 11:37
Nog een kwaaltje:
Scheuren van het schutbord, nabij de linkermotorsteun (bestuurderskant dus). Is bij mij gelast en afgekit!

dudematters
02/10/2008, 10:05
Ik heb even van al jullie tips en punten een pdf'je gemaakt, zodat je het makkelijk kan meenemen, downloaden, op je pda/iphone zetten of printen. Ik heb het passend op 1 A4tje gemaakt zodat je niet met een waslijst bij de auto staat. Wellicht makkelijk voor iedereen.

Aankoop 924 + Checklist
http://www.dude-management.com/porsche/Aankoop_924.pdf

Bcreative
02/10/2008, 15:58
Hé, da's best handig! Goed werk! :grin:

ReMo
02/10/2008, 16:04
Verrek dat lijkt mijn lijstje wel! :-D

dudematters
02/10/2008, 16:22
@ReMo: Is ook jouw lijstje, ere wie ere toekomt. Voor alle andere gebruikers, dit is gemaakt door alle actieve gebruikers van dit forum, ik heb het alleen in een jasje gegoten... !

ReMo
02/10/2008, 17:02
Twas ook maar een grapje. Netjes gedaan en leuk en makkelijk voor nieuwe kopers.
Mijn complimenten :D

Tom
02/10/2008, 19:34
Goed werk, daar zullen veel kopers plezier van gaan hebben!

captainfrasca
13/07/2009, 19:08
Kick!!

Iemand nog toevoegingen?

mk1-madness
31/05/2012, 00:41
Die pdf-doet het niet....Dikke duim voor het topic!

erica
20/11/2012, 21:33
heeft een kanteldak ook bekende problemen? lekkage?

Jayke
20/11/2012, 23:30
Volgens mij is lekkage bij het dakje niet zo direct een probleem, wel de afwatering slangetjes die in de hoeken ervan (in het dak) zitten. Volgens mij was het martin (MBH) die me dit verteld heeft, dus die weet daar waarschijnlijk meer over te zeggen.

jimfrey944
21/11/2012, 13:25
Als het rubber versleten is lekken ze

En idd kunnen de afwatering gootjes verstopt raken

Bij elektrisch openende heb je nog problemen met het op slot gaan en de afstelling van de kabels

Let wel ik heb het over orgineel targa dak

erica
21/11/2012, 17:41
er zit een een handbediend dakje in (dus niet elektrisch). deze lijkt wel goed af te sluiten, desalniettemin is het gehele dak gecondenseerd, dus er moet ergens iets lekken, voornamelijk thv de mat achter de voorstoel en achterbank aan bestuurderszijde.

Ik heb al een groot deel vh interieur gedemonteerd.
binnenkort zal ik m binnen zetten, dan kan ie eerst eens drogen, als er suggesties zijn dan kan ik daar eerst mee aan de slag. Ik moet nog een beetje thuis geraken in de 924 en wellicht dat de afvoerslangen vervangen voor grotere een optie is maar dan schijn ik mij een vervelend klusje op de hals te halen...

ik zal de slangetjes binnenkort door prikken (ik las op een usa forum dat dat kon met een snaar van een gitaar?!) de slangen van mijn andere T-bar uitgevoerde auto hebben het formaat tuinslang...zijn die van een 924 zo klein? word het water dan wel snel genoeg afgevoerd?
iemand een idee hoe het originele rubber er behoord uit te zien (foto plaatsen aub), wellicht dicht ie daar niet goed op af.

9356

jimfrey944
21/11/2012, 18:43
Lekker bezig zie ik
De slangetjes zijn idd erg dun
Je ziet ze lopen in de bak achter je achterwiel
Ook nog iets: van de hendels waar je ze mee dicht zet kunnen de plaatjes waar hij op gescharnierd zitten gescheurt zijn
Hij trekt dan niet meer goed dicht
Water achter de bestuurders stoel kan ook van achter komen
Slecht gekitte achterlichten of lek achterraam

erica
21/11/2012, 21:53
een achterlicht was goed geschikt als vissenkom, dus die zal ik opnieuw erin kitten. hoe komt dat water dan naar voren toe?

o.stijn.o
21/11/2012, 22:14
Kan er mij iemand zeggen waar ik de nieuwe pinnen voor de achterklep en sloten voor de achterklep kan bestellen? Liefst via internet ben namelijk van belgie.

jimfrey944
21/11/2012, 23:34
Het water komt door een draagbalk naar beneden en dan via je handrem kabel achter je stoel


Pennen kan je bij Alpo in haarlem bestellen

replica
22/11/2012, 00:47
Om even terug te komen op de uitlaatgassen die binnen sluipen.
De uitlaatgassen sluipen niet altijd binnen langs de koffer ruimte namelijk....
Onder je schakelpook zit een soort mousse, de uitlaatgassen of geur van de warme uitlaat buiten zou moeten houden.
Want als je lange rit rijdt, zal je voelen dat je pookhous lekker warm is :)

Oplossingen:

- Mousse vervangen
- verbindingsstuk waar de ring zit even nakijken op lekkages en wat zeer goed helpt is even demonteren van het koppelstuk.
Vervolgens de ring mooi propermaken en terugmonteren met montage pasta voor uitlaten, dan is deze koppeling mooi dicht (8>

- - - Updated - - -

Erica als je de lichten er terug inkit, gebruik dan kit die niet volledig hard wordt.
Anders moest je ooit om een of andere reden je lichten terug hoeven demonteren kan je je lichten beschadigen....

erica
22/11/2012, 15:15
ik wilde butylene X gebruiken, dicht af blijft flexibel (word ook gebruikt bij afdichten van ruiten in rubbers) heb deze ook vaak gebruikt bij 300ZX achterlichten en werkt perfect (ook weer het evt demonteren).

924turbo2
11/12/2012, 21:18
Bij de koppelingscilinder scheurt de body vaak bij een 924 turbo, dit zie je pas als je de rubbermat weghaalt. Enige opossing is alles netjes lassen.

hendrik914
25/06/2014, 17:35
ik wilde butylene X gebruiken, dicht af blijft flexibel (word ook gebruikt bij afdichten van ruiten in rubbers) heb deze ook vaak gebruikt bij 300ZX achterlichten en werkt perfect (ook weer het evt demonteren).

Zal wel de juiste zijn, kan je kopen in elke autobenodighedenwinkel. De PET schrijft 9 mm voor geloof ik, maar als je 8 mm vindt is het even goed. Het is een soort opgerolde worst tussen een bandje (kunststof)vetpapier. Nadat je de lichtenblok zuiver maakt duw je de worst rondom in het daarvoor voorzien gootje. Als je bij demontage onthoudt waar de oorspronkelijke butyl dikst is, kan je ervoor zorgen dat je daar het worstje wat opstuikt en dikker maakt. Elders waar de spleet lichtblok/koetswerk dun is, moet je dan weer opletten dat die viezigheid niet eruit vloeit, daarom zeker niet dikker dan 9 mm nemen. Wat je vooral niet moet doen is het vetpapier meteen erafhalen. Ik had ook een visbokaal in de mistlamp links achter en bovenaan in het lichtenblok was er daar wel degelijk vuil op de butyl en die kleefde daar dus niet aan het koetswerk. Dus plastiek vel of vetpapiertje eraan laten tot de seconde voordat je monteert.

Overigens durf ik al eens iets kopen bij de officiële P-garage ook, ze zoeken het voor me op en waren nooit meer dan 5-10% duurder, een keertje centjes goedkoper. Voor veiligheidsonderdelen, zoals wielbouten die je per definitie één keer om de 25 jaar koopt, is het zelfs ten allen prijze OPC. IK ga het niet uittesten. Maar wie weinig zakgeld heeft of er plezier aan beleeft 4 websteks te vergelijken, moet dat natuurlijk vooral doen, zou ik ook doen.

Berend72
11/06/2017, 14:50
Tijdens een heerlijke zonnige rit vanmiddag schoot mijn temperatuursmeter opeens richting 3e streepje. Bij t langzaam rijden langs de boulevard op t strand schoot ie zelfs nog meer naar t rode toe. Gelukkig kon ik daarna weer 'normaal' rijden en schoot de naald weer terug naar t midden. Nog steeds aardig ver aangezien de meter bij mij vaak maar tot t eerste streepje gaat.... Bij het parkeren in de stalling schoot ie zelfs in t rood en motor sloeg ook even af. Opnieuw starten en auto kunnen parkeren. Motorkap opengedaan met draaiende motor en bleek dat fan niet aansloeg....

Nu op t zoeken op t forum kwam ik op dit topic dit tegen;
Radiateur-fan draait niet
Regelmatig voorkomend probleem. Dit is vaak op te lossen door de thermo-switch op de radiateur te vervangen.

De thermo-switch? waar zit ie? Ik had al eerder t idee dat de fan t niet altijd deed, maar bij controleren deed ie t vaak wel. Misschien is t een ander probleem? Iemand enig idee?

Ronaldbm
11/06/2017, 19:21
Die xit op je radiateur, bestuurderszijde bovenin. Je kunt m ook ff kortsluiten (contacten verbinden) om te kijken of de fan zelf wel werkt!

hendrik914
12/06/2017, 00:22
Edit. Hmm. Wel kalm hier.

Merk pas nu dat ik nog eens op een oude post wou reageren bovenaan de pagina. :+ Slotbouten evengoed bij OPC dus. B-)

Berend72
13/06/2017, 16:47
Die xit op je radiateur, bestuurderszijde bovenin. Je kunt m ook ff kortsluiten (contacten verbinden) om te kijken of de fan zelf wel werkt!

Kortsluiten?! weet niet of dat een goed idee is :P maar ik zal s kijken. Misschien heb ik zelfs nog wel een reserve thermoswitch tussen mijn vele onderdelen liggen. Kan m dan evt. vervangen en kijken wat ie doet. Bedankt in elk geval!

Ronaldbm
13/06/2017, 20:03
Nou ja, doorverbinden. Onderbreken is wat de switch doet. En stroom doorgeven als de fan moet draaien.

Hans Posthumus
05/10/2018, 23:29
Tijdens een heerlijke zonnige rit vanmiddag schoot mijn temperatuursmeter opeens richting 3e streepje. Bij t langzaam rijden langs de boulevard op t strand schoot ie zelfs nog meer naar t rode toe. Gelukkig kon ik daarna weer 'normaal' rijden en schoot de naald weer terug naar t midden. Nog steeds aardig ver aangezien de meter bij mij vaak maar tot t eerste streepje gaat.... Bij het parkeren in de stalling schoot ie zelfs in t rood en motor sloeg ook even af. Opnieuw starten en auto kunnen parkeren. Motorkap opengedaan met draaiende motor en bleek dat fan niet aansloeg....

Nu op t zoeken op t forum kwam ik op dit topic dit tegen;
Radiateur-fan draait niet
Regelmatig voorkomend probleem. Dit is vaak op te lossen door de thermo-switch op de radiateur te vervangen.

De thermo-switch? waar zit ie? Ik had al eerder t idee dat de fan t niet altijd deed, maar bij controleren deed ie t vaak wel. Misschien is t een ander probleem? Iemand enig idee?

Ik heb de thermosensor op de radiateur laten vervangen omdat ik hetzelfde probleem had. De ventilator sloeg niet aan. Koste een tientje, nu werkt het weer perfect.

Rene
09/10/2018, 15:58
Hebben anderen ook last van het verlopen van de koplampen ? Bij het sluiten komen ze weer een stukje op. Met handmatige verstelling zet ik ze netjes en de volgende keer weer hetzelfde. Elke cyclus duurt net te lang.

Ronaldbm
09/10/2018, 21:21
Hi Rene, check even of een lamp met de achterkant niet aanloopt op de carrosserie. Was bij het geval. Ook die bak met de lampen omhoog even goed schoonmaken, scheelt soms net de milimeter die je zoekt. Tot slot stangen moeten recht zijn en even de verbindingen invetten!