PDA

Bekijk Volledige Versie : Te laag stationair lopen bij koude motor.



Ik-rij-belastingvrij
11/04/2008, 17:13
Sinds de aankoop van m'n 924 loopt hij al niet goed bij koude motor.
Toen ik hem net had zakte hij niet verder dan tot 750 toeren terug een tijdje na het starten, wat ik opzich niet erg vondt.
Na verloop van tijd werdt het steeds erger, net na het starten loopt hij gewoon zo'n 900/1000 toeren, na ongeveer 45 seconden begint hij dan te zakken.
Dit was op een gegeven moment zo erg dat hij zelfs terug zakte tot 300 toeren :shock:
Toen vond ik het genoeg geweest, en heb ik de gaskleppen eens mooi schoongemaakt met een oude tandenborstel en WD40.
Dit wou helaas niet helpen, hij is er wel iets fijner van gaan lopen vindt ik.
Vervolgens gaf meneer Aard mij de tip om dit:
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/04/92.jpg
Gevalletje ook eens schoon te maken met WD40.
Dus zo gezegt zo gedaan, geval eraf gehaald, wat WD40 er in gespoten en vervolgens voorzichtig met wat lucht het zaakje schoon geblazen.
Dit heb ik een aantal keren herhaald.
Toen heb ik hem weer gemonteerd en sindsdien loopt hij NOG slechter :cry:
Eerst duurde het dus ongeveer 45 seconden voordat hij terug begon te zakken, nu zakt hij gelijk na het starten al terug naar ongeveer 550/600 toeren.
Hij gaat nu wel sneller weer terug naar het normale stationaire toerental, maar dat kan ook komen omdat het buiten wat warmer is, dus de motor eerder warm is.
Het rare aan dit hele gebeuren is dat het soms niet helemaal weg is als de motor al warm is, net alsof het een bepaald aantal km's duurt voordat hij goed stationair loopt.
Ook heeft hij dit verschijnsel als de auto even stil heeft gestaan, hij is dus warm, en dan ga ik bv 15 minuten weg, als ik dan terug kom en de motor start loopt hij terug naar bv 700/750 toeren, dat ligt aan de tijd dat ik weg ben en aan de buitenthemperatuur.
De motor is vaak dan nog lang niet helemaal afgekoeld.
Maargoed, om een lang verhaal kort te maken, wat kan ik nog doen om er voor te zorgen dat hij al vanaf het starten af goed stationair loopt?

Meneer aard
11/04/2008, 22:46
Is een bekend euvel bij de 924, vaak is dan zoals ik je gezegd heb de werking van AAV klep (air auxilery valve) slecht) dat is gewoon een 2e gasklep zeg maar.

Wat ook een mogelijkheid kan zijn is dat je wur kapot/vervuild is. Je zou de interne weerstand kunnen meten of zelfs openen en schoonmaken. Op 924board.org stond dat er zon gabber dat had gedaan en het van binnen erg roestig was. na het schoonmaken had hij deze problemen ook niet meer.
En jah die is te openen..Heb het aan Erwin van Renntech gevraagd of dat kon. In tegenstelling tot de benzine verdeler die dmv een membraampakking lekvrij gemaakt is, eenmaal geopend krijg je hem nooit meer lekvrij.

Ik-rij-belastingvrij
11/04/2008, 23:24
Oke, maar waar vindt ik die wur? :roll:

hammer_rites
12/04/2008, 07:21
Oke, maar waar vindt ik die wur?
Bij mij in de garage, waar hij te koop ligt. ;)

Of anders aan de achterkant van je inlaatspruitstuk. Er loopt een benzineleiding naar toe, dus als je de leiding volgt die ergens achter je inlaatspruitstuk duikt, dan kom je er vanzelf.

Ik-rij-belastingvrij
12/04/2008, 11:20
Dan zal ik binnenkort eens kijken of ik dat ding kan vinden :wink:
Kan ik die dus gewoon eventueel open maken en schoon maken met WD40?