PDA

Bekijk Volledige Versie : Elektrisch perikel (gordel waarschuwingslampje)



Space
15/04/2008, 09:28
Hoi allen,

Sinds ik de voorkant van de middenconsole los heb gehad werkt mijn waarschuwingslampje voor de gordels niet meer. Ik heb nu alle lampjes preventief vervangen in de middenconsole, maar dat heeft voor het gordellampje niet geholpen. Ik ben daarom de bedrading op gaan meten (die stekker die in het blokje gaat met de 2 waarschuwingslampjes) en heb de elektrische schema’s er bij gepakt.

Er zitten dus twee lampjes in. Beiden worden gevoed door spanning op dezelfde pin. Het gordellampje wordt geaard op het moment dat je je gordel niet aan hebt en gaat dus branden. Het remlampje gaat branden enerzijds door aansturing vanuit de DME en anderzijds door de remvloeistofniveau schakelaar (gescheiden middels een diode en een weerstand). De lampjes hebben geen invloed op elkaar; het enige wat ze delen is de 12V voedingspin.

Als ik de spanning meet op de stekker op het moment dat het gordellampje zou moeten branden, dan meet ik ook daadwerkelijk 12V. Op het moment dat het lampje niet hoort te branden meet ik ook inderdaad geen spanning. Dit heb ik tevens gemeten op het printplaatje wat in het blokje zit. So far so good. Maar… op het moment dat dus het lampje op het printplaatje bevestigd wordt, dan meet ik ineens geen spanning meer! Dus zodra er dus een ‘belasting’ (het lampje) komt te staan op de +12V pin en de door de gordels geschakelde massa, dan meet ik geen spanning meer over het lampje of wat dan ook. Dit gaat mijn voorstellingsvermogen te buiten hoor. Het enige wat ik me dan nog voor kan stellen dat is dat er wel massa gemaakt wordt (en er dus een +12V meetbaar is), maar dat er onvoldoende massa gemaakt wordt om het lampje te kunnen laten branden. Er zit dan dus als het ware een grote weerstand in de massadraad, waardoor er wel een spanning meetbaar is, maar er geen stroom kan vloeien.

Ik wil gewoon graag dat dit werkt, ook al is het maar een onbenullig lampje. Hoe ga je zoiets nu oplossen? En hoe kan dit nu verband houden met het feit dat ik een keertje die stekker van het blokje af heb gehaald en weer terugbevestigd? Ik heb de koperen contactjes op het printplaatje al opgeschuurd, maar dat helpt dus niet. Ik hoop dat jullie wat tips hebben!

Groeten,
Han

Space
16/04/2008, 09:45
Tja het was blijkbaar weer zo'n elektrisch spook, want nadat ik gisteravond alles weer opnieuw aansloot om te gaan testen, werkt het lampie weer. Ik hou het op een massa probleempje.