PDA

Bekijk Volledige Versie : Op zoek naar een 924: iemand tips?



Coen
16/04/2008, 13:01
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal me even voorstellen. Ik ben een 20 jarige HTS Werktuigbouwstudent in Alkmaar. Tot nu toe is het bij motoren gebleven, maar sinds een maandje of wat ben ik in de ban van een 924. Ik heb nu bedacht dat ik maar eens serieus op zoek moet... :twisted:

Op mijn zoektocht ben ik eerst op porscheforum.nl terecht gekomen, en Tom heeft mij dit forum aangeraden.

Hebben jullie nog tips voor mij, waar ik op moet letten bij een 924? En wat voor valkuilen je tegen kunt komen als je een toch verkeerde koopt?

Ik zat zelf voornamelijk te kijken in de risicogroep ;)... 1750 euro VP op Marktplaats.
Van het weekend ga ik kijken bij een 924 van iemand van het porscheforum. Volgens de mensen van het forum is die auto helemaal in topconditie.

Alvast bedankt :!:

Tom
16/04/2008, 13:23
Van Barbara, om precies te zijn (zie het te koop-topic op dit forum).

Welkom Coen, hier kun je je honger naar 924-kennis aardig stillen...

Space
16/04/2008, 15:20
Hoi Coen,
Welkom. Het wordt de laatste tijd snel drukker hier, beter!
Er lopen hier twee topics waarin beide een goedkope opknapper aangeboden worden. Misschien is dat interesserant?
Groeten,
Han

captainfrasca
16/04/2008, 18:50
Welkom :D op dit vrolijke forum,

Tja, waar moet je niet op letten met een oude auto.

http://www.924forum.nl/subs/kooptips.htm

Succes met de zoektocht!!

q01z
16/04/2008, 18:54
welkom op dit soort online cafe met 924fanaten! :D

de lijst die David aangeeft is inderdaad een handige beginlijst!

verder, ga een keer kijken bij een auto (liefst bij een ECHT goede buiten je budget..) om eens te voelen hoe het kan/moet/hoort.. zodat als je testrijdt, je ook weet waar je op moet letten!
Verder is het handig om van te voren te bepalen of je een 924, een 924turbo of een 924S wil.. en in de eerste en latere types zit ook best wel veel verschil qua bouw/onderhoud..

Tom
16/04/2008, 19:06
Even geen tijd om te zoeken, maar we hebben hier op het forum ook een lijst met bekende 924-problemen.

M.B.H.
16/04/2008, 19:41
Hoi Coen Welkom op deze: :grin:
Enige echte 924 site/ Forum :-D

hier zul je zeker een aantal fanaten tegen komen
Met een berijdheids faktor , wat advies aangaat van 110% :shock:

een advies Van mij 8)
Bj na 1980 dan heb je de grootste kans op een harde koets
en verder is onder een ander topic op dit forum al genoeg te vinden kwa tips
Handel nooit te snel !!!!!! :idea:
Succes M.

automobilia
16/04/2008, 21:37
:oops: :oops: Welkom lotgenoot :oops: :oops:

Bert

Ik-rij-belastingvrij
17/04/2008, 00:19
Welkom :D

Coen
17/04/2008, 19:42
Ik denk dat ik voor een gewone 924 ga. Deze zijn voor zover ik heb gehoord de simpelste om aan te sleutelen, en de goedkoopste. Ik ben ook nog maar een student dus... :oops:
Zaterdag ochtend ga ik met Barbara's auto rijden. :-D Ik heb gehoord dat die inderdaad ECHT goed is, dus heb ik in ieder geval goed vergelijkingsmateriaal. :idea:
Ik ben ook wezen kijken bij de auto van mijn oude aardrijkskunde leraar. Het nadeel van die auto is dat hij nog geen 25 jaar oud is, en dan doet mijn verzekering moeilijk. En al was er een hoop technisch spul aan de auto vervangen was de algemene staat niet je van het.

Die auto's die jullie volgen in het marktplaats topic zijn inderdaad ook zeker een optie. Iets mindere lak is jammer maar helaas, maar dan kan ik wel mooi mijn geld en tijd in de techniek stoppen. Dat heeft toch de voorrang. Het zou namelijk leuk zijn om met de Porsche op vakantie te kunnen in de zomer. :twisted:

Space
18/04/2008, 09:07
Hoezo zou je verzekering moeilijk doen? Ik kan je deze aanraden:

http://www.oldtimerstad.nl

20 jaar en ouder wordt als oldtimer beschouwd. Je hebt geen 1e auto nodig. Indien jonger dan 24, dan wordt er wel een ander tarief gehanteerd dan op de site vermeld wordt. Ik ben nog nooit zo'n goedkope verzekeraar tegengekomen met gewoon normale/goede voorwaarden.

VonG
18/04/2008, 20:49
die van Barbara is niet origineel :twisted:

Ik-rij-belastingvrij
18/04/2008, 23:13
Dus? :roll:
Die van Barbara heeft alleen maar extra pluspunten zoals schijven rondom enz :mrgreen:

Coen
21/04/2008, 18:24
Ik heb bij oldtimerstad nagevraagd of ik verzekerbaar ben en wat het zou moeten kosten bij hun. Aan de telefoon zeiden ze dat het niet echt een probleem zou zijn, maar ik heb nog geen definitief antwoord... Neem aan dat dat wel goed komt.

Ik heb van het weekend even mijn best gedaan en ben bij 5 auto's wezen kijken. Ik heb in 2 auto's gereden. Jammer genoeg niet in die van Barbara want ze waren nog bezig om de warme start weer goed te krijgen.

Als er toevallig nog iemand is die 924 zoekt: hier (http://link.marktplaats.nl/140697552" target="_blank) hoef je alvast niet langs, als je geen loop/sloop auto zoekt. Jammer genoeg denkt de eigenaar daar anders over. Wat ik zo snel kon zien: Wiellagers rechts voor en rechts achter verrot. Speling in de aandrijflijn, dus het is zo'n bokkenkar dat er bijna niet mee te rijden is. Remmen zijn af. Motor loopt heel slecht. Voorruit is gebarsten onderaan. De motor was -brand-schoon, als nieuw, maar de motorkap was van binnen helemaal zwart en droop van de olie... :roll: Ongeveer 30 graden vrije speling op het stuur.... Enzovoorts. Wel een net dashboard trouwens, niet verzakt en ook geen scheuren...

De andere waar ik in heb gereden was wel gewoon een hele fijne auto, zelfs al waren de remmen en de koppeling op. :)

Als Barbara haar auto klaar is krijg ik even een telefoontje van de garage en dan ga ik daar even een rondje in doen. Als hij net zo rijd als hij eruit ziet hoop ik dat ik eruit kan komen met de prijs. Ik ben iig bijna verkocht... :-D

hammer_rites
21/04/2008, 18:35
die van Barbara is niet origineel :twisted:
Ik vraag me af... op welke punten vind jij dat Barbara's Porsche niet origineel is, en waarom niet?

Niet dat ik in twijfel trek dat er aan gesleuteld is, maar de term "origineel" wordt niet bij iedereen hetzelfde geïnterpreteerd. ;)

Coen
21/04/2008, 19:19
Haar 924 heeft een 944 onderstel en interieur. Dus idd schijven rondom, 5 gaats velgen en vol leer :D

hammer_rites
21/04/2008, 19:25
Haar 924 heeft een 944 onderstel en interieur. Dus idd schijven rondom, 5 gaats velgen en vol leer
Hoe 944 is dat 944 onderstel denk je?

Tom
21/04/2008, 22:48
Hij is in ieder geval 'origineel' volgens een van de betekenissen van dat woord.

Coen
21/04/2008, 23:14
Hoe 944 is dat 944 onderstel denk je?

Hmm... nog niet echt over nagedacht... :idea: Maandag hè, wakker :wink:

hammer_rites
22/04/2008, 19:02
Hij is in ieder geval 'origineel' volgens een van de betekenissen van dat woord.
Inderdaad, maar zo bedoelde ik het natuurlijk niet. ;)

Als je met origineel bedoelt: "Precies zoals oorspronkelijk afgeleverd", dan zal er best veel niet origineel zijn.

Maar als je bedoelt: " Er zitten alleen onderdelen aan die ook echt op een 924 leverbaar waren", dan is er al een hoop meer mogelijk. Zoals een 5-gaats conversie.

Ikzelf hecht niet zo'n waarde aan originaliteit, zeker niet op de eerste manier. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Tom
22/04/2008, 19:10
Ieder z'n ding, elke auto heeft wel wat... al is het misschien alleen voor de eigenaar. En die heeft het natuurlijk voor het zeggen.

Coen
22/04/2008, 19:19
Ik ben in de meeste gevallen voor orgineel zoals hij de fabriek uit gerold is.
Naar mijn mening moet je in ieder geval geen turbo-neus en/of motorkap op een gewone 924 zetten, etc. Maar ik heb niks tegen upgrades zoals de schijven rondom of het vol leer interieur. Des te beter lijkt mij... :-D

Tom
22/04/2008, 20:21
Achterklauwen gaan vaak vastzitten, trommels niet en ik heb niet veel aan te merken op de standaardremmen van de 2.0 voor straatgebruik... dus ik houd het in dat opzicht bij fabrieksaf.

FROST
28/04/2008, 06:44
Tom, klopt, hij remt eigenlijk meer op de voorkant dan op de achterkant. Ik zie het altijd aan het laagje roest en de voorvelgen zijn altijd zo veel smeriger na een stukje rijden. :lol:

Tom
28/04/2008, 08:54
Klopt, maar ik heb genoeg VAG-auto's met schijven achter gehad om te weten dat dat niet alleen het gevolg is van de rembalans.

Coen
29/04/2008, 18:11
Hoi,

Ik heb van het weekend met Barbara haar auto gereden. Super auto, maar ik kan nu geen 3000 euro voor aanschaf ophoesten dus die gaat voorlopig niet door. :(

Ik heb ook even met de auto van mijn oude leraar gereden. Stuk minder mooi maar alles orgineel. De targa-hoes was er nog netjes bij, en zelfs het rubber flapje bij de benzinedop is er nog.
De auto startte meteen met een koude motor, en later ook met een warme. Hij stuurt mooi licht en strak en remt alsof je een anker uitgooit. Alleen tijdens de rit ratelde de motor wat. Ik had eerst het idee dat het een tikkende klep was, maar ik hoor nu dat de kleppen hydraulisch zijn en zichzelf stellen... :? De motor wilde ook liever niet voorbij de 4500 toeren. Iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen :?: De auto staat wel al weer een paar maandjes stil.

Tom
29/04/2008, 19:09
Een 2.0 heeft geen hydraulische klepstoters, die kleppen mag je nog gewoon ouderwets stellen... en vrijwel elke 924 2.0 heeft wel een kleinere of grotere ratel in de motor bij een bepaald toerental. De mijne ook, de ene dag meer dan de andere en niet bij elk toerental. Hoort erbij, dus.

Dat-ie altijd goed start is een goed punt, kom je niet veel tegen bij 924s...

q01z
29/04/2008, 20:55
dattie niet lekker op toeren komt kan natuurlijk komen door een slechte timing van bijv. de ontsteking..

de motoren van de oer-924's zijn niet echt schokkend ingewikkeld (vd S ook niet trwns) dus als hij start/loopt dan is het daarna nog maar een kwestie van fine-tunen..

Coen
29/04/2008, 23:58
Ik laat hem er zowiezo even op testen maar ik moet dus niet bang zijn voor te kort compressie oid?
Als hij nog gewoon kleppen mag stellen dan is hij er zeker hard aan toe, en dat zal hem dan ook wel goed doen! Weet ik meteen waar die tik vandaan komt :wink: Hij heeft trouwens niet de orginele bougiekabels. Ik hoorde dat ze daar nogal gevoelig voor waren. Misschien is dat een oorzaak van het slecht op toeren komen. :idea:
Ik krijg er steeds meer zin in om mijn handen vuil te maken en lekker rond te rijden... 8)

gerben1986
30/04/2008, 08:51
Ik laat hem er zowiezo even op testen maar ik moet dus niet bang zijn voor te kort compressie oid?
Als hij nog gewoon kleppen mag stellen dan is hij er zeker hard aan toe, en dat zal hem dan ook wel goed doen! Weet ik meteen waar die tik vandaan komt :wink: Hij heeft trouwens niet de orginele bougiekabels. Ik hoorde dat ze daar nogal gevoelig voor waren. Misschien is dat een oorzaak van het slecht op toeren komen. :idea:
Ik krijg er steeds meer zin in om mijn handen vuil te maken en lekker rond te rijden... 8)
Waarom zou hij gevoelig zijn voor de niet orginele bougiekabel? Een bougiekabel is toch niets meer dan een ordinaire stroomkabel denk ik wel eens.

Maar succes met de zoektocht, er zijn er genoeg te verkrijgen, dus rustig aan doen.

Tom
30/04/2008, 09:57
Zeker als het al een paar jaar oud is, kan een rondje bougies, bougiekabels, stroomverdeler en rotor vervangen de auto stukken lekkerder laten lopen... had de auto nou lang stilgestaan? Dan zat er misschien ook oude benzine in de tank.

Coen
30/04/2008, 10:07
Dat zou idd ook nog wel eens kunnen. En het zou me niets verbazen als hij nog 95 tankt ook... :roll:
Die auto heeft de afgelopen 5 jaar niet meer dan 500 km per jaar gereden. Alleen af en toe een rondje dorp zodat hij niet vast komt te staan.

q01z
30/04/2008, 10:09
zoiezo kan het geen kwaad om de oude benzine eruit te laten lopen en te vervangen voor nieuw!

Tom
30/04/2008, 20:21
Mijn auto is ook aardig losgekomen sinds ik er meer mee rijd, als ik de NAP bekijk rijd ik nu binnen een maand twee keer zoveel als-ie gedurende een paar jaar van zijn leven per jaar heeft gedaan...

Coen
01/05/2008, 00:04
Dus als ik het goed heb zouden jullie je niet te druk maken over de ratel en het niet echt op toeren willen komen?
Niet dat ik me er druk over maak, maar je kan maar beter uitkijken voordat hij hier op de stoep staat en ik met de problemen zit... :wink:

Tom
01/05/2008, 00:29
Woont er geen forummer in de buurt die je kan helpen? Beetje lastig om zo in te schatten hoe serieus de problemen zijn...

Coen
01/05/2008, 10:41
Ik weet niet of er iemand in de buurt van alkmaar woont.

Ik heb iig wel afgesproken om de auto te laten keuren bij vrienden van mij: http://www.classicrestorationsholland.nl/" target="_blank. Ik kom daar al vanaf dat ik 13 was. Ik heb nog nooit betere mooier werk gezien als van hun (http://www.classicrestorationsholland.n ... aromeo.pdf (http://www.classicrestorationsholland.nl/images/halfaromeo.pdf)" target="_blank :D ). Misschien een goede tip als iemand nog plaatwerk oid moet laten doen. Of als je een hele nieuwe geupgrade draadboom wil hebben. Ik moet ze toch een beetje promoten... :wink: Ze zeggen alleen op voorhand al dat ze geen idee hebben van de waarde van een 924. Ik hoop dat ik dat zelf een beetje redelijk kan inschatten, want ik heb er ook al een stuk of 6 gezien...

Ik ga straks de eigenaar even bellen of hij zaterdagochtend kan. Als het tikken inderdaad kleppen stellen is en we verder niets raars vinden, heb ik een witte 924 8) :-D

Coen
01/05/2008, 10:46
Weet iemand trouwens wat voor speciaal gereedschap je nodig hebt voor kleppen stellen? En of er nog ergens een how-to-tje rondzwerft op internet?

Meneer aard
01/05/2008, 10:51
kleppen stellen is niet moeilijk, tis wel lastig omdat het zon grandioze kut plek is. Schijnt dat er een tooltje voor is als ik het wphb moet geloven maar heb dat geprobeerd na te maken maar kom ruimte te kort. Dus gewoo een imbus van? 3 mm geloof ik ofsow volstaat. Gewoon eerst de nokkenas beetje voorzien van wat olie, dan rond draaien en met je voelermaatje gaan klooien.

VonG
01/05/2008, 20:50
vorige week was ik bij een restaurateur in Loosdrecht... wat een wagens stonden daar... en wat een mooi werk leverde die man af!!

Coen
05/05/2008, 13:03
Ik ben er uit... Ik heb een witte 924 targa gekocht nadat ik hem heb laten keuren bij Classic Restorations Holland. :-D
Ik heb er in de afgelopen anderhalve dag meteen 1000 km bij gezet op de tellers, zodat ik de auto leerde kennen en de mankementjes eruit kon vissen :wink: In feite is er nix mis mee, maar het volgende moet eigenlijk wel even gedaan worden:

Kleppen stellen
Remmen beter ontluchten
Drukgroep nakijken
Stel kleine dingetjes zoals het leeslampje enzo :roll:
Deurrubber bestuurders zijde

Verder werkt alles gewoon goed. Goede sterke verlichting, interieurverlichting werkt, bijna alle elektra werkt goed...
Nu kijken hoe hij zich houdt... :wink:

Tom
05/05/2008, 13:33
Gaaf, gefeliciteerd! Nu maar een voorsteltopic met veel foto's... :)

Coen
05/05/2008, 14:50
Dank u.... als ik vanavond thuis ben zal ik even kijken of ik wat foto's kan maken. :idea:

q01z
05/05/2008, 16:32
super!
ik ben echt benieuwd naar de foto's, maar gefeliciteerd man! :D

wordt echt tijd voor een meeting ;)

Coen
05/05/2008, 17:48
Hmm sorry jongens maar me pa heeft onze camera mee naar belgië.... :( Dat wordt dus pas maandag of dinsdag de foto's. Heb ik wel lekker de tijd om hem ff extra te laten glimmen 8)

LWB
05/05/2008, 17:52
Gefilciteerd Coen,

verstandig van die aankoopkeuring.Veel probleemloze kilometers toegewenst!
Wit is een super kleur,goede keuze...

captainfrasca
05/05/2008, 21:46
Gefelici, dan zijn er volgens mij dus officieel 3 witte 924's op hrt forum!!

FROST
23/05/2008, 23:56
Hey Coen :) :) :) ,

Ik lees echt heeel toevallig je topic en heb de foto's gezien. Ik ben blij dat je een keuze hebt gemaakt kwa auto :-D : die van mij was het toch niet geworden, niet zozeer vanwege de prijs hoor maar vanwege het feit dat ie NOG STEEDS bij de dealer staat voor onderhoud. Er zijn hier en daar wat dingen vervangen en het wachten was op de terugslagklep, die was pas deze dinsdag binnen!!! :cry: Ruim een maand al niet meer gereden...

Bij het Porscheforum dachten ze dat je kwaad op me was. Is hopelijk toch niet het geval hé??? Je moet daar zeker ook even je wagen voorstellen; vinden ze wel leuk denk ik.

p.s HEEL GOED dat je je Porsche hebt laten KEUREN! (die van mij gaat binnenkort ook, hoop ik)

Succes met sleutelen en misschien zien we elkaar nog wel op een 924 meeting ergens in Nederland. Helaas niet op de Porsche days Zandvoort want die zijn afgelast wegens geluidsoverlast-balen!! :|

See U,
Babs

q01z
24/05/2008, 08:48
porsche days aflassen vanwege geluidsoverlast.. en de A1 races dan? :roll: achja..

Coen
25/05/2008, 22:49
Ja, die mensen moeten gewoon niet naast een circuit gaan zitten dan... verschrikkelijke figuren... :evil: Net als zeuren over de herrie van treinen als je een huis koopt naast een overgang... :roll:

@Babs:
Ik ben helemaal niet boos op je hoor.. Ik zou niet eens weten waarom ik boos zou moeten zijn :grin: Maar we zullen elkaar idd nog wel eens tegen komen op meetings ja... jammer dat ik er vandaag niet bij kon zijn in Heteren.
En ik zal van de week de auto ook inderdaad wel even voorstellen op het Porscheforum. Ik ben daar een beetje weg sinds ik dit forum heb gevonden. :oops:

automobilia
25/05/2008, 23:15
porsche days aflassen vanwege geluidsoverlast.. en de A1 races dan? :roll: achja..

tuurlijk in de A1 wordt veel geld verdiend het circuit zelf, gemeente, plaatselijke middenstand, media........dus aflassen van zo'n evenement heeft geen zin
Nee dan maar een festival van een groep liefhebbers aflassen.........! Tis nie eerlijk. Kom maar naar assen TT-circuit kunnen we daar lol trappen! :lol:

Bert

FROST
25/05/2008, 23:26
Nou in Assen mag je anders nog MINDER db produceren als in Zandvoort heb ik al eens gelezen...

Coen@: Ik heb je telefoonnummer nog wel ergens slingeren, misschien een idee als we eens ergens afspreken in Alkmaar en wat kennis uitwisselen of samen stukje gaan rijden. Lijkt me een super idee met al die mooie zonnige zomerdagen die nog gaan komen. Overigens, uit welk jaar komt die 924 van jou nu??

Coen
26/05/2008, 08:24
misschien een idee als we eens ergens afspreken in Alkmaar en wat kennis uitwisselen of samen stukje gaan rijden.
Is goed hoor, gezellig... :!: Moeten we een keer op zaterdag doen. Mijn 924 is van 6-4-1983. Dus hij is net een paar weekjes wegenbelastingvrij :-D