PDA

Bekijk Volledige Versie : Tijdelijk Porscheloos



Bcreative
08/05/2008, 14:54
Hallo 924-fans :grin: ,

Ik ben Edwin, woon met mijn vriendin en dochter in Hillegom, werk als communicatiemanager bij een bedrijfstakfonds en lijd al meer dan vijfentwintig jaar aan het 924-virus. Ik kwam opeens gisteren op dit leuke forum terecht en heb me vandaag dus maar geregistreerd.

Ik ben altijd al autogek geweest. Helaas ontbreekt het mij aan de technische kennis/ervaring en lef om zelf eens lekker een flink project aan te pakken. Wel ben ik altijd al op zoek geweest naar bijzondere auto’s om in te rijden. Zo heb ik o.a. een Land Rover station (1976), een Buick Skylark (1980), een Saab 9000 (1989), een BMW 316 (1990), 3 Audi’s A3 (2000, 2001 en eind 2004) gehad (2 daarvan hebben mijn vriendin en ik nog steeds). En natuurlijk had ik een Porsche 924 uit 1977, waarover hieronder meer.

Ik ben 36 en weet nog heel goed dat de 924 gewoon nieuw te koop was. De auto heeft me altijd al aangetrokken. Ik hou van de lange slanke lijnen (ik zie er wat Daytona en E-type in); zo puur. En hij heeft niet het patserige of dikke van een 944, 928 en 911, maar ook niet het lullige (no offence) van de 914. Daarnaast redeneerde ik toen als schooljongen (heel praktisch) dat als ik dan al ooit een Porsche zou rijden, dit toch de meest waarschijnlijke, want meest betaalbare was.

En op een dag (ik was 23) zag ik er één in de krant staan, voor 3.500 gulden. Ik kreeg ‘m voor 3.000 mee en een droom ging in vervulling. Mijn eigen, vrijwel originele, witte Porsche 924 targa met (heel) donkerbruin interieur, en (vervangen) zwarte stoelen met gele ruit, kenteken 1987, bj. 1977. Ik was helemaal gelukkig. Maar ook wel wat bezorgd. Want er moest wel wat aan gebeuren. Mijn auto had een aantal ‘standaardproblemen’, zoals scheur in dashboard, warmestartprobleem, gescheurde stoelbekleding en de nodige optische dingetjes aan het exterieur (lak was niet mooi en had diverse plekjes). De auto had (een wonder!) geen lekkage (deuren niet, targadak niet en kofferbak ook niet). Maar dingen die me toch wel wat zorgen baarden waren de versnellingsbak, die af en toe een subtiel ‘klonk’-geluidje gaf bij het schakelen en de electronica, waaraan (dat kon je zien) al eens was gerommeld door anderen…

Een aantal dingen heb ik samen met een technische vriend (nou ja, ik heb een beetje geholpen), en Haynes in de hand, aangepakt:
- Koeling werkte niet; temperatuur liep bij stilstaan snel op (temperatuurmeter stuk)
- Oliefilter en motorolie vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Bougies en bougiekabels vervangen
- Nieuwe tankdop (zat niet-orginele dop op met slecht werkend slotje)

Aan de remmen zijn we niet toegekomen, maar waarschijnlijk konden die ook wel wat onderhoud gebruiken en een goede inspectiebeurt had waarschijnlijk nog wel het e.e.a. aan het licht gebracht. Maar mijn auto stond bij m’n ouders op het terrein en ik reed er maar zo 1x per 3 weken een rondje in. Ik zag op tegen het werk en de kosten (ik werkte net, mijn 924 was een auto voor erbij en ik wilde ook nog een appartementje kopen). En van al die maanden buiten (stil)staan werd ie ook niet echt beter. Dus stalde ik hem in een loods. Maar dat was ook niet handig. Het was te ver weg, donker en vies. Ik wist niet waarmee en hoe ik moest beginnen aan m’n auto. De apk was inmiddels verlopen en die vriend durfde ik ook niet telkens weer te vragen. Bovendien was hij zelf druk met een zeer lastig project (een Fiesta RS turbo!). Uiteindelijk heb ik m’n auto (voor weinig) verkocht aan de zoon van de eigenaar van de loods waar ie stond.

Maar al die jaren ben ik blijven loeren naar 924s. Ik word er af en toe gek van! :wink:
En nu… :idea: Ik denk erover om volgend jaar dichter bij huis te gaan werken. En dan mogelijk een 924 voor dagelijks gebruik te gaan rijden… Ik heb meerdere kennissen die een klassieker rijden (een Amazone, een DS en een S350) en allemaal geen sleutelaars zijn. Het is dus wel mogelijk volgens mij. En zeker voor wat ik nu aan afschrijving, all-riskverzekering en wegenbelasting kwijt ben!

Ik wil eigenlijk niet meer dan zo’n € 2.000,- betalen voor een technisch goede en gewoon nette, originele, belastingvrije 924 van na 1980 (targa graag), liefst met onderhoudshistorie… Dat wordt nog een leuke uitdaging! Nou ja, ik ga eens rustig een beetje rondkijken. Ik heb de tijd.

Zo, een heel verhaal…. Zijn er hier trouwens ook mensen uit de omgeving van Haarlem/Hillegom? En is een momenteel 924-loze misschien ook een keer welkom bij een meeting?

Ik-rij-belastingvrij
08/05/2008, 15:25
Welkom Edwin :D
Leuk verhaal!
Als ''niet 924 bezitter'', maar wel forumlid lijkt het mij geen probleem als je langs komt op de volgende meeting :wink:

Tom
08/05/2008, 15:28
Welkom!

Natuurlijk ben je welkom op de meetings... het zoeken naar de juiste auto en het praten erover is de helft van de lol.

gerben1986
08/05/2008, 15:36
Welkom!

Natuurlijk ben je welkom op de meetings... het zoeken naar de juiste auto en het praten erover is de helft van de lol.
Niet voor niets gaat het spreekwoord ook als volgt: "Bezit van de zaak is het einde van het vermaak."
Want dan begint de ellende waar je voorheen niet rekening mee hoefde te houden ;)

Maar welkom en ik hoop dat je zoektocht slaagt!

LWB
08/05/2008, 17:23
Welkom hier! :-D
Succes met de zoektocht,voor € 2000,- zal het niet echt meevallen om er een te vinden zoals je omschrijft maar je weet nooit!

groott
09/05/2008, 10:51
Dag Allemaal

Mooi foto...van mijn auto dan althans ik heb er zoeen uiteraard in het wit.
Jij zoekt er een voor € 2000,00. Zal niet echt meevallen maar mij is het gelukt. Hoewel ik er nu al meer dan € 1600,00 hebuitgegeven voor de nodige zaken zoals een HEEL grote beurt.
Die van mij gaat niet meer weg voor dat geld want er is nu zoveel al aangedaan dat er dan eigenlijk sprake is van kapitaal vernieteging en da's ook zonde.
DUS een heel wijze raad.... LET GOED OP BIJ DATGENE WAT JE WILT KOPEN....

( zie ook "lees maar even "bij de topic EVEN VOORSTELLEN.

Succes

mvgr Johan

PS...locatie "Mecdrek" Meerkerk???

Bcreative
09/05/2008, 18:07
Dank. Ga zeker 'ns even kijken of ik bij een volgende meeting kan zijn. Val in ieder geval op tussen al die 924s met een A3. :wink: Kom helaas in het dagelijks leven zelden iemand tegen die iets heeft met 924s. Sommige mensen zegt 't niks. En er is natuurlijk een kliek die erg negatief is over de 924. :roll: Zijn bijna altijd mensen die nog nooit een Porsche van dichtbij gezien hebben; laat staan erin gereden hebben. Maar kan voor mij zeker geen kwaad om eens wat mensen te spreken die het wel snappen. Altijd leuk om over auto's te babbelen en een beetje voorbereiding op een toekomstige aankoop is nooit verkeerd. :lol:

Tom
10/05/2008, 11:33
Ik kom regelmatig met mijn 924 op Audi-meetings en krijg juist veel leuke commentaren. Vooral mensen die een proefritje hebben gemaakt, zijn helemaal om...

Bcreative
13/05/2008, 10:53
Ik heb ook wel gemerkt dat als je met iemand naast je 924 staat, de reacties eigenlijk altijd positief zijn. Hij ziet er ook niet verkeerd uit natuurlijk! En de 'rijbeleving' van een 924 spreekt mensen inderdaad ook aan; de manier waarop je zit in de auto, dat 'lage' rijden, de manier waarop ie op het gas reageert, het geluid in de auto, het sturen. Dat maakt 'm ook wel 'spannend' om in te rijden. Veel spannender in ieder geval dan veel andere auto's die op papier misschien net zo snel zijn. Onbegrijpelijk eigenlijk dat niet iedereen een 924 rijdt.... :wink:

Tom
13/05/2008, 12:35
Gelukkig niet, al zouden er dan wel stukken minder lelijke auto's op de weg zijn. :grin:

q01z
13/05/2008, 16:53
als iedereen 924 zou rijden moesten wij weer wat anders zoeken om de buitenbeentjes te zijn :lol:

maar ik snap wel wat je bedoeld, ik heb nog niemand gevonden die m lelijk vond.. en met kinderen is het geweldig.. kinderen kijken, lampjes aan, kinderen wijzen en trekken aan de arm van pappa :D

(overigens werkt dat laatste bij mn vriendin ook, he Romy? :P)

Grietje
13/05/2008, 17:04
als iedereen 924 zou rijden moesten wij weer wat anders zoeken om de buitenbeentjes te zijn :lol:

maar ik snap wel wat je bedoeld, ik heb nog niemand gevonden die m lelijk vond.. en met kinderen is het geweldig.. kinderen kijken, lampjes aan, kinderen wijzen en trekken aan de arm van pappa :D

(overigens werkt dat laatste bij mn vriendin ook, he Romy? :P)

hahaha jaaaa :D:D

Zn lampjes zijn zo lief :D 924 is geweldig

VonG
14/05/2008, 09:12
welkom en ga snel weer in een 924 rijden!! Maar... 2000 euro voor een echt goed exemplaar kan je vergeten...

Bcreative
14/05/2008, 13:26
VonG,
Dank je. Ben wel van plan er op een gegeven moment weer in eentje rond te karren. En ja, misschien heb je gelijk en lukt 't me niet voor die prijs.... maar ik spaar ook al jaren spullen uit de jaren '20 en '30; ben eigenlijk nooit echt gericht op zoek ergens naar, maar kom regelmatig toch dingen tegen voor echt leuke prijzen. Hoop dat ik met dezelfde strategie (af en toe beetje rustig rondkijken) ook een technisch in orde en beetje netjes uitziende 924 tegenkom.... Als het dan ook nog eentje van na '80 is en een targa.... :grin: ach, we'll see.

automobilia
14/05/2008, 22:47
Edwin ten eerste welkom, ik ben op dit moment ook 924 loos maar wel naastig opzoek naar een "nieuwe" 924........heb ook meer dan 5 jaar in een 924 gereden toevalig ook een witte. Ik wil binnen nu en 1 jaar weer 924 rijden als hobby. Ik zoek dagelijks nou ja dagelijks naar een geschikte vouiture. Ook heel veel op http://www.mobile.de maar ook wel eens op http://www.ebay.de maar hou ook de lokale kranten en het internet goed in de gaten voor mij de juiste 924 te vinden. Eens besmet met het 924 virus betekend verder geen genezing en daar kan ik wel mee leven btw geniet er zelfs van!

Bert

Bcreative
15/05/2008, 08:06
Ach Bert, er zijn ergere aandoeningen, toch?
En dat zoeken is eigenlijk ook al best wel leuk. Dank voor je tips en succes met het vinden van jouw ideale 924!