PDA

Bekijk Volledige Versie : Project: een stevig verwaarloosde 924 opknappen



Arthur623
31/12/2016, 15:03
Hello,

Om mijn voorsteltopic niet verder te vervuilen en verder geen losse topics aan te hoeven maken zal ik vanaf nu alles waar ik tegenaan loop in dit topic plaatsen. Twee weken geleden een stevig verwaarloosde 924 gekocht met vooral optisch werk en achterstallig onderhoud. Auto rijdt/stuurt in principe prima en met wat onderhoud en aandacht wordt het denk ik best wel weer een leuke auto.

14550

Zodra ik wat mooiere foto's heb zal ik deze ook toevoegen. Voorlopig is de auto nog vies en richt ik me op het mechanische gedeelte :)

Wat er allemaal nog moet gebeuren qua regulier onderhoud/optisch werk:
- olie + filter
- distributieriem met spanrol, v-riem, waterpomp, ga ik toch maar gewoon zelf proberen aangezien er geen schade kan ontstaan)
- rotor + verdelerkap (bougiekabels lijken behoorlijk nieuw)
- bougies
- stellen kleppen en vervangen kleppendekselpakking, boven de 3000 toeren nu een stevig geratel gelijk aan toerental (ga ik even voor langs De loods in Den Dolder)
- brandstoffilter
- voorbanden vervangen (profiel nog goed maar uitgedroogd/oud)
- spuiten distributiekap, is nu verroest
- spuiten ruitenwisser spoiler, lichte roest
- uitdeuken deukje rechtervoorscherm (is zonder lakschade dus zou moeten kunnen)
- antenne plaatsen (zit nu niets, lichte roest rondom het atenne gat heb ik behandeld
- mistlampschakelaar dashboard plaatsen
- aantal scheuren/naden op stoelen naaien (zitten op scheiding leer/stof, dus moet even wat aangepast naaigerei lenen van mijn zus)
- gordel bestuurder omdraaien, vouw zit nu verkeerd om waardoor hij niet lekker geleid + houdertje op riem plaatsen waardoor bevestiging niet steeds helemaal naar beneden zakt
- stoelhendel bestuurdersstoel plaatsen
- handremkabel stellen (remt nu alleen wanneer hij in uiterste stand staat, stellen moet denk ik bij remschoen want bij hendel staat hij al op zo goed als maximaal)
- nieuwe zijpanelen achterbank plaatsen, oude heb ik verwijderd, karton was gekruld door oude waterschade
- achterzijde nabij slotpanelen opnieuw spuiten, heb roestplek behandeld / gelast, nu nog even strak maken

Wat ik al heb gedaan:
- thermostaat + koelvloeistof vervangen. Alle slangen van en naar de radiateur worden nu warm. Motor komt bij belasting op deze temperatuur, is dat goed? (foto is gemaaktvlak nadat motor al uit was, vandaar accu/olie lampje :)
14551

- radio gemonteerd Pioneer MVH-190UB (zat niets in)

- gasveren achterklep vervangen (online nieuw voor €15 per stuk gevonden)

- mattenset op maat, zwart met zilveren biezen, ziet er weer netjes uit (zat geen mattenset in)

- houten Raid stuur vervangen door origineel lederen stuur (houten stuur was via marktplaats binnen een dag verkocht)
14552

- nieuwe accu (75AH 650A Yuasa, zat een gaar 45AH accuutje in), auto start weer heerlijk

- embleem op motorkap geplaatst (was gejat bij vorige eigenaar, hoop dat het hier in mijn buurt niet gebeurt)

- binnenspiegel geplaatst (zat er niet meer in)

Wat er nog voor probleempjes zijn (alle zekeringen zijn oké):
- kachel wordt niet warm, ondanks vervangen thermostaat. Schuif in dashboard trekt/verplaatst wel een kabeltje. Nu de thermostaat niet de boosdoener is, wat is de volgende stap waar ik naar kan kijken? UPDATE: via de search wat info gevonden over het kachelhuis. De kraan/het hendeltje in de motorruimte waar de staalkabel naar toe liep stond inderdaad vast op gesloten. Deze handmatig open gedraaid en de kachel wordt weer warm. Met de hendel op het dashboard kan ik hem weer dichtdraaien maar om hem weer open te 'duwen' staat er kennelijk niet genoeg spanning op de kabel. Hier nog tips?

- de achterruitenwisser staat altijd aan en gaat niet uit met bedieningsknopje op middenconsole. Alleen bij contact uit stopt hij. Knopje lijkt goed aangesloten.

- radio werkt niet. Ik meet ook geen spanning op de kabels. Ik rij van de week even langs een inbouwstation hier in de buurt. Electra is niet mijn sterkste kant.

- ruitensproeier werkt niet. Stuurschakelaar maakt bij naar voren halen hendel wel contact. Pompje zelf is nog wel goed blijkt na testen met externe accu.

Voor wat betreft de problemen; tips zijn welkom :)

*auto is inmiddels verkocht aan een nieuwe liefhebber. in heb een nieuw project: een suzuki alto S80.

o.stijn.o
01/01/2017, 10:22
Je probleem met de ruitensproeiers had ik ook vroeger je zou eens de darmpjes waar het water naar buiten gaat moeten loshalen als er dan wel water doorkomt is het probleem dat waar de 2 oogjes zittenwat vuil verstopt zit. Kan je met een fijne naald doorprikken dan

Arthur623
01/01/2017, 10:26
Dat is het niet, de pomp krijgt geen spanning. Maar dat kan een aantal oorzaken hebben.

M.B.H.
01/01/2017, 14:25
Van je kachelbediening is een clipje wat er niet meer zit op de plaats waar het hoord de oorzaak.
Deze zorgd er voor dat de buiten kabel niet kan verschuiven.

Arthur623
01/01/2017, 19:02
Thanks, ga ik naar kijken. Is motortemp wel acceptabel?

Ronaldbm
01/01/2017, 20:14
Mooi project! Motortemp.... lijkt laag maar de meters zijn ook niet altijd even betrouwbaar. Je zou ook de termostaat even kunnen checken (slangen altijd warm). Verder de temp sensor die aan de meter verbonden zit(dus niet die van de fan) ook even nalopen.

Arthur623
01/01/2017, 22:32
Hi Ronald, thermostaat is goed, heb ik net vervangen. Waar vind ik de schakelaar die jij bedoelt precies?

Ronaldbm
02/01/2017, 09:24
Check dit topic: https://community.924forum.nl/showthread.php?t=13318&highlight=Temperatuur+sensor&page=2

Ronaldbm
02/01/2017, 09:47
Voor ik het vergeet, heb je alle massa punten al eens schoongemaakt? Wil ook wel eens helpen!

marcmotar
02/01/2017, 10:05
hallo, mooie projectje . waar heb je de gasveren achterklep gekocht? die van mij zijn ook aan vervanging toe!

Arthur623
02/01/2017, 10:37
Thanks voor topic en tips Ronald. Heb je ook een linkje waar die sensor nieuw te bestellen is online? Vind inderdaad alleen die van de fan.

@marc: besteld voor €14,98 per stuk via auto onderdelen 24.nl. staan er een hoop op, even scrollen. Heten gasveer kofferruimte.

ptol
02/01/2017, 12:16
Mooie kleur!

Peter-Alexander
02/01/2017, 19:09
Interieur ziet er nu al 100x beter uit :) gaat wel goedkomen met deze 924.

Ronaldbm
02/01/2017, 20:19
probeer alpo eens, of rose passion. Zou eerst wel de contactjes testen/schuren en de massa puntjes doen. Zonde als de sensor niet kapot blijkt te zijn!

Arthur623
02/01/2017, 21:06
Oke ik ga eerst even testen inderdaad. Donderdag naar de loods voor kleppen stellen en vrijdag ga ik zelf de distributie doen.

Waar zitten de belangrijkste massapunten? Op die van de accu na weet ik er eigenlijk geen te vinden.

Ronaldbm
03/01/2017, 08:19
Onder de kap een aantal, op je motorblok, tussen je achterlichten en bij je zekeringskast. Je ziet ze zo zitten denk ik

jimfrey944
04/01/2017, 01:02
Links en rechts in de koplamp bak
Onder het dach/achter je zekeringen kast deze is lastig bij te komen hij zit helemaal tegen de bovenkant
Op het motorblok
Linker achterlicht

Sent from my iPhone using Forum Runner

Arthur623
04/01/2017, 16:41
Nieuwe antenne gemonteerd. Rondom gat zat wat zeer oppervlakkige roest. Deze opgeschuurd en behandeld, lakstift in kleur is besteld zodat ik het nog netjes kan afwerken.

Antenne besteld bij conrad voor 19,95. De Hirschmann Hit Auta 770 B. Deze is gelijk aan de 921060004 antenne's die op Ebay worden aangeboden van Hirschmann.

Past prima. Antennekabel via gaatje voor bekabeling zijknipperlicht naar binnen gewerkt.

Morgen laat ik de kleppen stellen en ga ik zelf de distributie doen + alle massapunten schuren en schoonmaken.

14567

Arthur623
04/01/2017, 23:21
Wat is het maximum aantal fotos dat ik als bijlage kan uploaden? Krijg nu namelijk een foutmelding als ik nog een foto probeer toe te voegen...

Arthur623
05/01/2017, 22:15
Iemand nog tips voor bovenstaande?

On topic:
- vandaag zijn de kleppen gesteld, duidelijk verschil in geluid en trekkracht. Tevreden mee!

Verder: heb een nieuw kofferbakslotrubber. Hoe krijg ik deze op zijn plaats? Heb toch wel een half uur lopen pielen, maar het lukte gewoon niet met het laatste stukje....wat doe ik fout :@

Ronaldbm
05/01/2017, 23:13
Pielen en een beetje vaseline. Met veel geduld idd

Peter-Alexander
06/01/2017, 18:18
Of nog makkelijker. Slot aan de achterkant beetje losschroeven. Zijn twee boutjes. Dan het rubber erin en dan kun je het slot er van binnen weer in duwen. Dat werkt perfect. Geen vaseline of iets nodig. En in een minuutje gedaan.

Arthur623
07/01/2017, 02:16
Ga ik doen:) thanks

Thijsch
07/01/2017, 20:08
Zou 'm in heet water leggen voor 5 minuutjes, beetje vaseline en hij zit er zo omheen. :)

Peter-Alexander
07/01/2017, 20:14
Is echt veel te moeite. Probeer het zoals ik aangaf. Van de week nog gedaan. Minder dan een minuut werk

Arthur623
08/01/2017, 18:32
Gelukt volgens PA methode in minder dan 30 seconden hoor:)

Peter-Alexander
08/01/2017, 20:10
Mooi zo

Arthur623
10/01/2017, 17:04
Vraag aan een moderator: waarom kan ik geen foto's meer uploaden als bijlage? Krijg de foutmelding 'unable to move/copy file'.