PDA

Bekijk Volledige Versie : [Project] Restauratie Porsche 924S



Teunvdwoude
14/01/2017, 14:36
Hallo 924-fans,

Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen. Ik ben Teun, 14 jaar oud, en kom uit Groningen. Ikzelf ben een groot autofanaat en vandaar dat ik hier op dit forum beland ben.

Mijn vader heeft vroeger een Porsche 924S gekocht, deze is na een paar jaar trouwe dienst stil komen te staan vanwege een volledig geruïneerde motor. Mijn vader en een van zijn maten hebben vervolgens een 2.5 liter 4 cilinder uit een Porsche 944 motor gereviseerd met het plan deze in de auto te zetten, maar zijn tijd raakte op doordat hij kinderen kreeg. Sindsdien staat de Porsche in de schuur zonder motor, de motor is overigens wel aanwezig.

Mijn vraag is dan ook wat de moeilijkheden zijn bij het erin zetten van de motor.
Graag jullie advies en tips bij wat er nog meer komt kijken bij het restaureren.

harry
14/01/2017, 15:53
Hallo Teun, En welkom.
Voor dat je begint, schaf de Porsche manual aan van Haynes. Dit is een boek waar vele tips instaan.
Dan kun je Part Catalogus downloaden van de 924S bij porsche, heb je een duidelijk overzicht met foto's erbij.
leef je uit met dit project, vragen? Er is altijd een antwoord.
Suc6

Teunvdwoude
14/01/2017, 19:31
Ik geloof dat ik dat boek wel ergens heb zien staan in de kast, grote kans, want ik heb ze van al zijn andere auto's wel eens in handen gehad.

fcam
14/01/2017, 21:57
Welkom Teun! Je stelt in twee regels hele grote vragen.

Dit is een geweldig leuk forum waar veel info te vinden is maar voor een S, die zoals je weet een 944 motor heeft, zou ik de zoekfunctie van het 944 forum (http://www1.944forum.com/index.php) flink gaan gebruiken. Natuurlijk zou je daar ook vragen kunnen stellen.
Verder is dit een gewaardeerde site: http://www.clarks-garage.com
Het is ook handig om een onderdelenlijst van de 924S binnen te halen:
http://www.porsche.com/netherlands/nl/accessoriesandservice/classic/genuinepartsandhistoricaldocuments/originalpartscatalogue/

Alles is afhankelijk van de staat van de motor en de carrosserie. Dus een globaal en algemeen verhaal:

De motor: ervan uitgaande dat de essentiële interne delen goed zijn zou ik alle pakkingen en keerringen goed controleren en bij twijfel, omdat je er nu goed bij kan, vervangen. Het meest kritische bij deze motoren is de distributie; 2 riemen, diverse looprollen (afhankelijk van bouwjaar ook een spanrol) keerringen, klein spul en mogelijk de waterpomp. Verdiep je hier goed in. Het spannen van riemen (moet met een speciaal meetinstrument) komt heel nauw.

Ook is de koppeling nu goed te bekijken. Heeft deze nog het rubberen hart? Dan extra goed bekijken op scheurtjes. De benzine toevoer heeft lang droog gestaan dus de injectoren eruit en door een revisiebedrijf na laten kijken (O-ringen zullen wel droog zijn). De hele toevoer verder kritisch nakijken. De rails wil wel eens lekken en de slangen van toevoer en retour zitten op stalen leidingen, deze naar achter volgen en vooral boven de achteras nakijken op roest. Benzine filter vervangen. Oude benzine eruit en tankfilter eruit schroeven en schoon maken. Hopen dat er geen roest in de tank zit.

Remvloeistof moet vervangen worden. Rubbers van tankje vervangen en al het leiding werk nakijken. De stalen nakijken op roest en de slangen zou ik vervangen (evt. door staal omvlochten). Bedenk dat de koppeling hydraulisch werkt en dat de twee cilinders kunnen lekken. De leiding tussen deze twee is deels van staal en gevoelig voor roest. Natuurlijk de schijven en blokken per wiel bekijken en als je daar toch bent meteen de speling op lagers en de wielophanging nakijken.

Als de motor terug gaat zet hem dan op goede steunen. Twee stuks die je nu makkelijk vervangt.
De slangen van en naar de radiator goed nakijken net zoals de radiator zelf. Mocht hier iets mis gaan dan kun je daar later nog bij, de slangen aan de achterkant van de motor die naar de kachel gaan zou ik zonder meer vervangen.

Best veel he? En dan ben ik vast nog veel vergeten.
Succes en plezier, neem de tijd. Gezien je leeftijd heb je daar nog wel wat van :')

jimfrey944
14/01/2017, 22:33
Welkom in het 924 walhalla

Ronaldbm
15/01/2017, 08:10
Welkom hier, mooi project.
Denk dat je al een mooie beschrijving van werk hebt gehad!

Teunvdwoude
15/01/2017, 08:44
Bedankt voor jullie reacties,

Ik ga zeker kijken op de aangeraden sites, en van een paar van de al gestelde aandachtspunten weet ik al dat het moet worden vervangen (remleidingen etc.)

Heel erg bedankt!