PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1981 | Motor start niet na groot onderhoud



Peter-Alexander
21/01/2017, 06:08
Na het groot onderhoud weigert de 924 aan te slaan.

Klinkt alsof de motor gewoon moeizaam rond komt. Wat kan dat zijn?
Bougies vonken en zijn nat van benzine.
Distributieriem is vervangen. Timingmarks op cam en vliegwiel aangehouden.

https://youtu.be/vKkXVr0uVlY

Auto liep niet lekker voordat ik begon. Hoog stationair ca 2000 toeren met schroef op luchtinlaat volledig ingedraaid. Maar nu helemaal niet meer..

Wat zie ik over het hoofd? Distributor wijst met de rotor richting laatste bout van de luchtinlaat en de nr 1 bougiekabels It daar direct boven.

Help.. wordt er gek van

924turbo2
21/01/2017, 07:08
Peter, je hebt op de foto het puntje op de voorkant van het nokkenastandwiel gemarkeerd. Je moet het puntje op de achterkant van het tandwiel aanhouden.

Ontsteking op tdc moet inderdaad bij bougie 1 staan, staat volgens mij ook een kerfje in het ontstekingshuis voor basisafstelling.

Peter-Alexander
21/01/2017, 08:48
Nee heb die op de achterkant gebruikt hem hem alleen even doorgetrokken kerf op ontstekingsbuis kon ik niet vinden?

924turbo2
21/01/2017, 10:57
vonk en benzine, dan moet hij lopen, weet je zeker dat de volgorde van de bougiekabels goed is (staat op het kleppendeksel).

Peter-Alexander
21/01/2017, 11:16
ja helaas klopt dat ook. Zou het kunnen dat de startmotor slecht is? Klinkt alsof de
Accu bijna leeg is met starten maar die is nieuw en vol.

924turbo2
21/01/2017, 11:38
startmotor klinkt niet slecht op de video. 924 heeft een wat ouder startmotortype die niet zo snel draait als bij een 944.

Staat het merkteken op zowel je krukaspoelie en op het vliegwiel bij de markering?

Wat heb je verder gewijzigd met het 'groot' onderhoud ?

Is het groene stekkertje in de ontsteking nog goed ?

Peter-Alexander
21/01/2017, 11:47
.ja op beide punten staat staat dat goed. Dan de ontsteking zo gezet dat de rotor prcies goed zou zitten maar niks. Dat stekkertje zit erin. Mantel van die draad is bloot maar zou moeten werken. Zal vanmiddag nogmaals kijken of ik vonk heb. Snap er niks van. Niet eens pruttelen maar gewoon niet eens een klein beetje leven.
Mooi dat de startmotor dan nIet het probleem is. Scheelt weer iets om te testen.vond m zo langzaam draaien voor mn gevoel.

Peter-Alexander
21/01/2017, 11:50
Heb waterpomp, bougies, rotor, rotorkap en de riemen vervangen. Verder alleen schoongemaakt onder de motorkap. Maar daarna heeft hij nog gelopen. Onderin luchtfilterhuis wel olie en waterige drap..

Ronaldbm
21/01/2017, 13:55
Check ook je ontstekingskastje als blijkt dat je geen vonk op de bobine hebt!

Peter-Alexander
21/01/2017, 14:11
Zal het kleppendeksel er eens afhalen en een foto maken. Net even gevoelt met potlood maar lijkt wel of hij niet helemaal boven zit. Maar dat kan ook de wens der gedachte zijn

924turbo2
21/01/2017, 14:18
inderdaad eerst checken of je een vonk hebt anders is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Als je ontsteking verkeerd staat slaat hij meestal wel even of gaat in ieder geval ploffen.

Heb je een strobesscoop ?

Peter-Alexander
21/01/2017, 14:39
Ja heb gekeken maar op markeerpunt leek hij niet bovenaan te staan. Hoop dat ik wat zie als kleppendeksel eraf is. Alhoewel ik geen id heb wat ik moet zien.

Vonk is er wel. En brandstof ook. Alleen geen ontsteking.

924turbo2
21/01/2017, 20:17
even checken of bij TDC de 1e zuiger ook wel echt bovenaan staat. Daar hoeft je kleppendeksel er niet voor af, kan door je bougiegat

Peter-Alexander
22/01/2017, 15:52
14590Net nog getest. Lijkt alsof de zuiger niet helemaal bovenaan staat als de markering aangeeft van wel.. scheelt bijna een halve rotatie..

Peter-Alexander
22/01/2017, 15:59
Kan het zijn dat die een keer verkeerd gemonteerd is?

924turbo2
22/01/2017, 18:49
ja, kan zijn dat vliegwiel er verkeerd op zit, klopt de krukaspoelie aan de voorkant wel met het merkteken? Deze kan namelijk maar op één manier erop.

Peter-Alexander
22/01/2017, 21:14
Ja de voorste klopt wel. Als die op merkteken staat staat hij op tdc. Nu alles goed gezet. Klinkt heel anders maar wil
Nog niet starten. Even kijken of ik nu wel vonk heb. Heb dat stekkertje los gehad met het groene draadje. Dat zag er niet helemaal fris uit ook.

MrCarmaniac
22/01/2017, 21:42
Je moet even kijken of het goede nokkenastandwiel er op zit, ik heb een keer een halve dag verspeeld aan het lopend proberen te krijgen van een 924 waar een nokkenastandwiel van een volkswagen op zat. Dan kloppen de markeringen niet en gaat ie het in geen 100 jaar doen. Ze lijken veel op elkaar maar zijn niet hetzelfde.

MrCarmaniac
22/01/2017, 21:48
community.924forum.nl/showthread.php?t=9767&page=3

Misschien dat dit nog handig is? Zit ook een foto bij van het merkteken van de verdeler.

o.stijn.o
22/01/2017, 21:52
Dat kan niet! Ik heb ook een nokkenas tandwiel van een golf steken (regelbaar) en dit is juist het zelfde in mijn geval....

Ronaldbm
24/01/2017, 07:40
Ik zou alles systematisch langslopen en checken. Vonk op verdeler, goed aansluiten (cyl. 1 start bij merkteken op de verdeler >> zat bij mij fout..) vonk op bougies, benzine toevoer (had je niet aangezeten?) luchtklep net na dode punt en je nokkenas stond goed las ik in het andere topic?

924turbo2
24/01/2017, 07:59
Je hebt nu alles mbt tdc dubbel gechecked en de nokkenas, en krukas staan goed, dus daar kan het niet aan liggen.

Nogmaals je bougiekabel volgorde dubbel checken.

Vervolgens iemand laten starten en dan de ontsteking tegelijkertijd draaien, dan moet hij op een punt beginnen te lopen/ aan slaan. Als dit lukt, vervolgens fijn afstellen met strobosscoop (volgens mij vacuum los maar dit staat wel in Haynes).

Als dit niet lukt is er vermoedelijk iets met je ontsteking of het groene draadje aan de hand. Dit kan je allemaal meten maar dat is de volgende stap.

Peter-Alexander
25/01/2017, 17:56
Na nog een keer alles na te lopen en goed te hebben gezet.. Hij doet het weer. Alleen lekt m'n waterpomp.. pakking verkeerd gemonteerd. Nrrr

ptol
25/01/2017, 18:34
Goed nieuws dat hij in elk geval weer loopt. Jammer dan weer van die waterpomp. Maar dat komt in elk geval goed.
Succes ermee. En post eens wat meer plaatjes van het ding :)

Ronaldbm
26/01/2017, 11:22
Mooi dat ie loopt! Fijn! Wat was er nu mis?

o.stijn.o
26/01/2017, 17:15
Had ik ook voor met de waterpolp! Je kan er moeilijk aan en dat stomme papiertje kreukt langs alle kanten... ik heb toen het blok beetje gepolierd dat alles goed proper was endan met speciale vloeibare pakking op gedaan nachtje laten drogen en water op! Geen lek te bespeuren!

Peter-Alexander
26/01/2017, 17:40
Hylomeer blue heb ii liggen. Dat wil ik proberen. Zou moeten werken.

Wat er precies mis was? in eerste instantie stond het merkteken bovenop camhuis verkeerd.. Dat was al een vervelend iets. En merktekens op vliegwiel kloppen ook niet. Nu dus alles wel op tijd kunnen zetten. En nieuwe markings gemaakt. Nu alleen nog finetunen