PDA

Bekijk Volledige Versie : bobine kapot?



joeyw91
07/01/2011, 22:18
Hallo,

Mijn startmotor was weer kapot gelopen door mijn contactblokje, zodat de startmotor af en toe, mee heeft gelopen met de motor.

Nou is dit allemaal garantie werk geworden, omdat ik er een gereviceerde startmotor had gekocht, en die zit er nu ook onder, net zoals wel een goed contactblokje.

Maar, omdat ik de startmotor weg moest brengen, heb ik hem eronderuit gehaald, en zonder startmotor en de kabels niet aangesloten de startmotor weggebracht, zonder dat de accu bij laadde, maar dacht dat ik dat wel redde, 50 kilometer heen en weer terug, zonder verbruikers aan.

Alleen de laatste 10 kilometer begon die te stotteren en te ploffen, onsteking dus.

Nu heb ik de startmotor er weer onder, dat is helemaal weer goed, en laadt ook bij, alleen de auto stottert nogsteeds, en loopt op 3 cilinders.

Nu haal ik morgen even 4 nieuwe bougie's, alleen vraag me af of de bobine niet kapot kan gaan door geen of een te lage spanning?

Joey

sjones
07/01/2011, 22:41
volgens mij kan de bobine niet stuk gaan door geen spanning , dat je P nu op 3 cilinders loopt heeft een andere oorzaak ,
Als er een cilinder uitvalt doordat je geen startermotor hebt zouden dus 4 cilinders moeten uitvallen

joeyw91
07/01/2011, 22:54
Ik heb weer een startmotor, alleen hij blijft, net zoals zonder startmotor op 3 cilinders lopen.

Hij loopt al wel veel beter met volle accu en nu de startmotor er weer onder zit en alles aangesloten is.

Maar nog steeds beetje rommelig, dus heb het vermoede dat ook de bobine niet helemaal fris meer is, eerst morgen maar even afwachten wat 4 nieuwe bougie's doen.

Iemand anders nog dingen die ik zo even snel kan controleren?

Joey

jimfrey944
07/01/2011, 22:56
als je bobine geen stroom heeft stopt de motor meteen
als hij te weinig heeft gaat hij slechter lopen
hij zou eerder een overdosis stroom gehad kunnen hebben
door dat je accu niet aangesloten zat
anders je bobine even door meten dan weet je het zeker
(bobine is het meest onnodig vervangen onderdeel van de auto)

joeyw91
07/01/2011, 22:58
De bobine heeft langzaam aan bijna geen stroom meer gekregen, doordat de accu natuurlijk langzaam leeg raakte.

Hoe kan ik zo even goed na meten? Want wil dat even snel doen morgen voor het werk, anders word het de komende dagen weer niks.

Joey

jimfrey944
07/01/2011, 23:00
je maak een heel onsame hangend verhaal ik snap er niets meer van
startmotor bobine accu ??

joeyw91
07/01/2011, 23:07
Sorry, startmotor was natuurlijk bobine.

Raak zelf ook helemaal in de war, om alles een beetje uit te leggen omdat het beetje raar overkomt, als je zegt, dat je zonder startmotor enzo rijdt.

Maar mijn vraag is eigenlijk gewoon, kan mijn bobine niet helemaal goed meer functioneren doordat hij bijna zonder voeding toch een een tijdje heeft doorgedraaid.

En hoe ik hem door moet meten.

Joey

jimfrey944
07/01/2011, 23:29
je dinamo blijft de accu voeden ook als de startmotor er uit is
dus een tekort aan spanning is er niet geweest
(een auto rijd echt geen 50 km op allen een accu voor de spanning)
test voor de bobine staat in je werkplaats handboek van af pagina 130

joeyw91
07/01/2011, 23:45
De dynamo heeft zeker weten niet begeladen.

Die kabels had ik allemaal afgetaped, en vast getaireped.

En ik heb op een volle accu, dik 100 kilometer gereden, zonder dat hij bijlaadde.

Laatste stuk begon hij wel te rommelen, en te ploffen.

Joey

jimfrey944
08/01/2011, 00:01
lijkt mij sterk dat dat kan


de draden bij je startmotor zijn toch gewoon aan elkaar door gekopelt

-Bassie-
08/01/2011, 00:07
wel het draadje wat naar dynamo loopt los gehaalt?

anders is deze nu misschien ook wel stuk :p