PDA

Bekijk Volledige Versie : [Voorstellen] Steven_G



Steven_G
13/11/2018, 12:37
Stel je voor
Dag allen,

Mijn naam is Steven en ik ben afkomstig van Turnhout (Belgïe) vlakbij Eindhoven. Ik heb al ongeveer 2 jaar interesse in de Porsche 924 of 944 maar ben nu pas concreet aan het kijken of ik er ook effectief eentje zou aanschaffen.

Momenteel heb ik als wagens een Mazda 3 en een Mazda MX-5.
Wat ik me vooral afvraag is of een Porsche 924 als dagelijkse wagen gebruikt kan worden. Op die manier zou ik mijn twee huidige wagens verkopen en een deftige 924 aanschaffen als dagelijkse wagen.

Ik heb al gelezen dat de eerste modellen harder roesten dan de latere modellen. Verder heb ik hier alle tips al gelezen.

Ik kijk ernaar uit om jullie (en jullie wagens) te leren kennen! :-)

Hendrik
13/11/2018, 12:53
Hey Steven_G, bedankt voor het voorstellen! Veel plezier

Mill
14/11/2018, 11:20
Hoi Steven,

Welkom eindelijk ook iemand een beetje in de buurt van Tilburg :-)

Groet, Robin

Ronaldbm
14/11/2018, 13:36
Welkom hier! Klopt dat de latere modellen gegalvaniseerd zijn. Na ‘80.

Of je m als daily wilt inzetten is aan jou. Zijn prima wagens, en bij goed onderhoud ook zeker betrouwbaar als je het mij vraagt. Hou wel rekening met winterbanden (achterwielaandrijving) en het hoe dan ook een 30-jaar oude auto is. Er kan wat stuk gaan in al die jaren...

Steven_G
14/11/2018, 15:39
Welkom hier! Klopt dat de latere modellen gegalvaniseerd zijn. Na ‘80.

Of je m als daily wilt inzetten is aan jou. Zijn prima wagens, en bij goed onderhoud ook zeker betrouwbaar als je het mij vraagt. Hou wel rekening met winterbanden (achterwielaandrijving) en het hoe dan ook een 30-jaar oude auto is. Er kan wat stuk gaan in al die jaren...

Bedankt voor de opmerking. Ik vraag me ook vooral af of het enorm duur is in onderhoud z'n 924 (of 944). Bij een Boxster weet ik dat de onderdelen een fortuin kosten..
Ik zou heel graag wat meer willen uitgeven aan een model dat wat meer opties heeft maar ik begrijp inderdaad dat de wagen 30 jaar oud is en dus niet hetzelfde comfort als mijn nieuwe auto zal geven. :-)

Ronaldbm
14/11/2018, 17:42
Tsja, sommige onderdelen zijn goedkoop (vw), andere duur of nieuw amper te krijgen. Met wat geduld en zoeken. Dat is voor mij onderdeel van de hobby. Ik vind t allemaal best betaalbaar zo. Let wel; ik heb m in de overgangsregeling. Qua comfort, de p zit er rijdt lekkerder als mijn daily (saab 9-5 momenteel). Tsja...

fcam
14/11/2018, 19:10
Sinds 2014 is mijn 924s geen daily maar een hobby auto. Op een daily moet je kunnen vertrouwen en dat kan lastig zijn. Ik heb toch wel stukken gehad waar ik snel mee naar de monteur moest omdat ik de auto snel nodig had. En problemen dienen zich vanzelf aan met een oude auto. Het is natuurlijk een verschil wat je zelf kan doen in tijd en handigheid maar haast en stress is nooit leuk. Mijn auto heeft 944 techniek en die is zeker niet goedkoop. Ik hoop dat je een goede afweging gaat maken en wens je veel plezier met je toekomstige klassieker.

morgoth924
15/11/2018, 14:37
De kempen! Welkom.
Ik heb mijn 924 gedurende vier jaar als dagelijkse wagen gebruikt, nu heeft ie al tien jaar een oldtimerplaat en is dagelijks gebruik uitgesloten.
Als je veel zelf kan, zijn het spotgoedkope wagens, tot er iets stuk gaat dat je niet zelf kan fixen of moeilijk te vinden is.

Doe je nu woon-werkverkeer met de wagen?

Steven_G
15/11/2018, 15:42
Hoi allen,

Momenteel rijd ik met een Mazda MX5 naar het werk en met een Mazda 3 (diesel) naar verdere klanten. Ik kan niets zelf aan een auto behalve een onderhoud... Misschien is het beter om een 924 of 944 als hobbywagen te nemen.

Ik zie de prijzen echter variëren van €5000 tot €30 000(!) :O

Steven_G
15/11/2018, 18:35
Hoi allen,

Momenteel rijd ik met een Mazda MX5 naar het werk en met een Mazda 3 (diesel) naar verdere klanten. Ik kan niets zelf aan een auto behalve een onderhoud... Misschien is het beter om een 924 of 944 als hobbywagen te nemen.

Ik zie de prijzen echter variëren van €5000 tot €30 000(!) :O

Ik wil trouwens niet overkomen als gierigaard ofzo :-D

theo-winter
15/11/2018, 20:40
welkom hier! mijn zoon en ik zijn een 924 (groene) aan het opknappen echter er wordt wel mee gereden door hem (student) " dagelijks" de afgelopen 2 jaar tegelijkertijd. echter geen woon werk.... gaat op zich goed. Net een maand geleden er nog een bij gekocht, de witte van Berend Jan, en daar heb ik net de afgelopen 3 weken zonder problemen van en naar werk gereden (ca 1500km in totaal). Om te kijken wat er aan moest gebeuren, dat valt aldus enorm mee. Mijn ervaring is wel dat je wat meer tijd moet nemen dan bij een moderne auto (in heb een Mercedes E in de lease) vooral mbt ontwasemen, soms mbt het starten, af en toe een klein beetje water binnen links voor (iemand nog tips hieromtrent is niet veel maar wel irritant dicht bij de zekeringen last...), en het rijdt veel vermoeiender met name in de file (ik zit veel op de A4 vandaar). Maar het is echt veel leuker! En qua verbruik rijdt de witte echt tussen 1 op 10 en 1 op 11 wat mij enorm meevalt. remmen zijn echt goed voor een auto van die leeftijd (is wel het eerste wat ik compleet heb vervangen).

mechanisch (muv de motor) is alles zelf echt goed te doen met behulp van haynes boek, werkplaatshandboek en dit forum. Ik was complete leek en de groene rijdt toch maar mooi rond! motorisch weet ik niet of ik het kan gelukkig heb ik daar behalve koppakking / bougies / kap etc. niets "echt" aan hoeven te doen (knock knock). carrosserie is wat je zelf wil, hoe mooi wil je het (laten) doen. En als je een beetje roest of een plaatje her en der niet erg vind vind ik dat ook meevallen (beide modellen wel uit 83).

wat mij echt enorm tegenvalt is de electriek. Nu ben ik daar ook niet zo handig en geduldig in, ik begrijp de schema's best maar tsjonge jonge wat kan dat frustrerend zijn. Daar zou ik echt op letten, heb ik niet gedaan bij de groene en heb daar nog steeds spijt van. een van de vorige eigenaren heeft allemaal bypassen gemaakt en ook nog afwijkende kleuren gebruikt en tot overmaat van ramp gewoon de draadjes aan elkaar gebonden en vastgetaped. ik zoek me het leplazarus....

een echt goede voor dagelijks gebruik is echt wel te vinden voor onder de 10 K hoor, in echt mooie staat. 7K is al voldoende echter let op zeker op marktplaats veel bagger voor 2 a 5K is mijn persoonlijke ervaring. turbo's worden zeldzaam en problematisch qua onderdelen, werd mij echt afgeraden (alhoewel ik het wel machtig mooi vond rijden ik heb er in 2 proefgereden), en zijn boven de 10 K (in echt goede staat)

to zover mijn relatief recente ervaringen als " nieuwkomer" hier, veel succes en plezier met je zoektocht, gr theo

Ronaldbm
16/11/2018, 08:13
Hi Theo,

Dus de auto van BJ gekocht :-) Nice. Inderdaad een auto met nog wat werk, maar wel een goede basis om mee te beginnen. Qua water linksvoor zou ik eens onder de kap kijken, het plaatwerk wil nog wel eens scheuren a.g.v. te lang rijden met een zwaar koppelingspedaal. Dan kan het water daar net naar binnen. Check ook de afwatering t.h.v. de ruitenwisser (wil ook nog wel zooi achter liggen).

Qua bedrading is inderdaad niet altijd logisch. Multimeter en geduld.... Als het echt knoopwerk is, zou ik voor de veiligheid er gewoon een nieuwe kabelboom in zetten. Kroonsteentjes verdienen niet echt de schoonheidsprijs als je het mij vraagt....

Steven_G
16/11/2018, 08:20
Bedankt collega 924-ers :-D
Ik ben al blij dat er hier nog deftige antwoorden worden gegeven in tegenstelling tot andere forums.. Zaterdag (morgen) ga ik voor het eerst in een 924 rijden en dat zal bepalen of ik er eentje aanschaf of niet. Deze kost wel €9000 maar is bij een garage met 12 maanden garantie.

jimfrey944
16/11/2018, 21:45
Welkom in het 924 walhalla

Steven_G
19/11/2018, 10:30
Voila, mijn eerste ritje met een 924 is gepasseerd :-D
Het was wel een unieke ervaring, vooral het geluid was leuk. Ik heb met een automatische transmissie gereden.
Wat me opviel was dat ik het gaspedaal heel ver moest induwen alvorens er iets gebeurde. Het stuur was ook enorm zwaar maar dat vond ik minder lastig. Vooral het gaspedaal dat zo ver ingedrukt moest worden was even wennen. Verder was er niets op aan te merken behalve dat er aan de achterklep (/raam) oppervlakkige roest was.

De wagen waarmee ik gereden heb heeft me niet 100% kunnen overtuigen. Ik ga volgende week nog eens met een exemplaar rijden, wel een manuele deze keer. :-)

morgoth924
24/11/2018, 13:29
Geen ervaring met zo'n oude automaat alhier, koppelomvormer zit er misschien voor iets tussen dat je "diep" moest trappen?
Gaspedaal scharniert ook onderaan bij deze wagens, is toch ook een ander gevoel dan een hangend gaspedaal, vind ik.

We zijn tegenwoordig verwend met al die servosturen, bij bijna stilstand vind ik het ook zwaar, eens je wat sneller bolt, stuurt ie erg licht en direct.

Heb je al met de manuele gereden?

Steven_G
26/11/2018, 10:41
Gisteren met een manuele 944 2.5 gereden. Die reed zoveel beter, ik was meteen verkocht!
Nu nog de deal afronden en ik kan mezelf trotse eigenaar van een 944 noemen :-D

morgoth924
27/11/2018, 14:58
Geen 924 :'(...

Maar: ook een leuke wagen! Hopelijk komt de deal tot een goed einde.
Ken je TACB (http://www.tacb.be/)al?

Steven_G
28/11/2018, 09:52
Dag Morgoth924,

Dat kende ik nog niet, bedankt!

Driven
23/12/2018, 22:00
Welkom Steven, je komt zeker niet over als gierigaard...je kunt je zuurverdiende geld nu eenmaal maar één keer uitgeven! Succes met je zoektocht naar een 924 of 944!