PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1979 | 2.0 motor houdt in, slaat af, na 5 minuten start ie weer



franshjl
10/05/2022, 13:45
Beste forumleden,

Na door omstandigheden een tijd afwezig geweest te zijn, de hobby weer opgepakt. De 924 nog steeds in bezit gelukkig, een witte 79'er in concoursstaat, aantoonbaar 67.000 km.
Zoals ik al zei, door omstandigheden heeft de auto lange tijd stil gestaan.
Gisteren heb ik ermee gereden, waarbij het volgende probleem optrad, ik zal het zo goed mogelijk omschrijven en hoop op tips en expertise van jullie kant, alles is welkom:

Auto startte prima, duurde wel even voor ie aansloeg uiteraard, had lang stilgestaan.
Benzine met wat loodvervanger, niet ouder dan een jaar en tank halfvol.
Auto liep prima, uit de garage gereden en stationair warm laten draaien, ondertussen de compressor erbij gezet en de banden op spanning gezet.
Nadat ik dit gedaan had, begon de motor wat slechter te draaien, toerental nam af en begon wat te haperen, hakkelen, stotteren.
Gaspedaal ingetrapt, kwam netjes op toeren en bleef dan weer redelijk netjes stationair draaien, maar na enige tijd begon het stotteren weer.
Vlak voor ik wilde vertrekken sloeg ie af en moest ik ongeveer 5 minuten wachten voor ik 'm weer aan de praat kreeg (verzopen?).
Toen vertrokken, viel me op dat ie niet goed en direct op het gaspedaal reageerde, volledig intrappen maar niet accelereren, eerder inhouden.
Bij het eerste stoplicht (moet je natuurlijk het gas loslaten) sloeg de motor af.
Vervelend, op een drukke weg. Wederom gewacht, ca. 5 minuten, liet de motor zich weer starten. Eerstvolgende stoplicht herhaalde zich dit, en daarna nog een keer.
Laatste keer door 2 handhavers over het kruispunt aan de kant geduwd, daarna de laatste km te voet afgelegd met mijn dochter van 8 die naar een verjaardagsfeestje moest en hierdoor een kwartier te laat kwam.
Terug gelopen, auto startte weer en met 1 keer uitvallen thuis weten te komen door bij stoplichten te remmen met de handrem zodat ik iets gas kon blijven geven met de rechtervoet.

Kortom: koude start is geen probleem. Maar bij warme motor lijkt ie te verzuipen. Houdt in, komt niet volledig op toeren, reageert averechts op het gaspedaal. Valt dan uit en laat zich na enige minuten (5 à 10) weer starten.
Wat zou dit kunnen zijn..?

WUR? o.i.d.?

Beer924
10/05/2022, 13:55
Zit ik te denken aan de warm/koudloop regelaar. Hij was koud en startte goed. Maar dan wordt het warm en dan moet er volgens mij een schuifje dichtgaan in die regelaar, zodat er minder benzine komt. Dat ding werkt volgens mij als een soort choke. En als de auto zo heel lang heeft stilgestaan kan dat spul vastzitten waardoor de motor veel te veel benzine krijgt, gaat stotteren en afslaat. Althans dat is het eerste wat bij mij opkomt. Wellicht dat er medeforummers zijn die andere ideeën hebben, of mij kunnen verbeteren als ik een verkeerde uitleg heb gegeven.

franshjl
10/05/2022, 13:57
Dank voor je antwoord, waar zit die regelaar precies, dan kan ik er eens naar kijken.

Pierro
10/05/2022, 15:49
See het blauw omcirkelde item, dat is waar de luchtschuif zich sluit als de motor opwarmt.
16339

franshjl
10/05/2022, 16:14
Duidelijk, dank je!

franshjl
10/05/2022, 19:07
Dit is niet de beruchte WUR toch?
Mocht het afgebeelde onderdeel vast zitten, is daar zelf iets aan te doen, schoonmaken ofzo?
En als ik de stekker eraf haal, zou het probleem zich dan (tijdelijk) oplossen?

franshjl
10/05/2022, 20:52
Deze zijn nergens te vinden merk ik na wat zoeken.
Wel vond ik een revisiekitje op ebay.de
Iemand suggesties voor een vervangend exemplaar?

Beer924
10/05/2022, 20:56
Of het de WUR is weet ik (nog) niet. Zal wel komen als ik zelf met de afstelling bezig ga. Geen idee of je het schoon kan maken. Ze zijn in ieder geval niet meer nieuw leverbaar. Dus eventueel gebruikt kopen en hopen dat ie goed is.........
Als de stekker eraf wordt gehaald weet ik niet of het apparaat nog werkt of dat je probleem dan opgelost is.

Riggard
10/05/2022, 21:21
Niet de WUR idd, dit is de Auxiliairy air valve geloof ik. WUR zit aan de zijkant van je inlaatspruitstuk (Schutbordkant) vastgebout, op de foto onderaan het blauw omcirkelde deel te zien.

Weet je al 100% zeker dat ie niet werkt? Kan namelijk van alles zijn met dat CIS systeem, zou het wel eerst goed testen voordat je gaat vervangen.

Over testen gesproken; hier een handig document.
https://1drv.ms/w/s!AtZA2pjrl28YpW0dkzxPq7o1RtAs?e=Qc01DJ

franshjl
11/05/2022, 09:32
Da's het probleem natuurlijk, het is niet zeker welk onderdeel de boosdoener is.
Ik heb gisteravond op Youtube het e.e.a. gevonden, de auxiliary air valve (vacuumvalve, zusatzluftschieber) kun je testen door 'm te demonteren en er 12 volt op te zetten. Als je dan door de openingen kijkt, kun je het diafragma open en dicht zien gaan ( of niet, als ie niet meer werkt).
Op eBay.de vond ik een reviesiesetje voor rond de 30 Euro, je moet dan wel de klinknagels uitboren om 'm open te maken.
Nu sleutel ik veel zelf aan vanalles en nog wat, dus dat zou wel lukken eventueel.
Een nieuw exemplaar zag ik op eBay voor 600 Engelse Pond!
Da's geen optie.
Verder zag ik er veel die uiterlijk hetzelfde waren als die voor de 924, maar blijkbaar zijn ze inwendig toch anders.
Voor een Mercedes bijvoorbeeld, zijn ze er al voor 98 Euro.
Ook voor de WUR kwam ik een goed filmpje tegen, een Duitstalige how to voor de reviesie ervan, en nog een Engelsman ook die het goed uitlegde.
Voor de WUR vond ik op eBay.de ook een reviesiesetje, voor 43 Euro.
Misschien bestel ik beide, je kan het maar op voorraad hebben liggen.
Nu zou er nog een 3e boosdoener kunnen zijn, de cold start valve ( koudstartklep?, zie foto).
Als er iemand is die afgaand op mijn verhaal kan zeggen welke van de 3 waarschijnlijk het probleem is, hoor ik het graag!
Mocht er geen gerichte verdenking uitkomen ga ik denk ik alle 3 reviseren/ vervangen, eentje tegelijk en hopelijk kom ik dan het probleem tegen.
Hieronder nog wat linkjes:

Het Engelse filmpje over de revisie van de WUR:
https://www.youtube.com/watch?v=0WczVTmDGSU&t=29s

Het Duitse filmpje over de revisie van de WUR:
https://www.youtube.com/watch?v=vV4cPXj2ZQA

Revisiekitje WUR:

https://www.ebay.de/itm/384627462030?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20170511121231%26meid%3D5c093d48171041b2b8fe5cd6bc3b7659%26pid%3D100675%26rk%3D4%26rkt%3D15%26sd%3D265479707500%26itm%3D384627462030%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2380057&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3Af73a0fd0-d102-11ec-8e10-dac0802a1630%7Cparentrq%3Ab232e2761800aaec8278eb20fffe2ffe%7Ciid%3A15

Revisiekitje vacuumklep?auxiliary air valve:

https://www.ebay.de/itm/185166067358?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20170511121231%26meid%3D5c093d48171041b2b8fe5cd6bc3b7659%26pid%3D100675%26rk%3D3%26rkt%3D15%26sd%3D265479707500%26itm%3D185166067358%26pmt%3D1%26noa%3D1%26pg%3D2380057&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3Af73a0fd0-d102-11ec-8e10-dac0802a1630%7Cparentrq%3Ab232e2761800aaec8278eb20fffe2ffe%7Ciid%3A15

(bij deze zag ik wel dat het OEM nummer, eindigend op 169, niet voorkwam in de lijst, wel 170. Voorafgaand aan bestellen misschien beter even mailen of het geschikt is).

Bedrijf in Duitsland dat de WUR kan testen en indien nodig reviseren:

https://www.ebay.de/itm/185277292406?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D777008%26algo%3DPERSONAL.TOPIC%26ao%3D1%26asc%3D20201018205123%26meid%3D0812339f0c6d45cd8e7ffe7ec5d8b16c%26pid%3D101286%26rk%3D1%26rkt%3D1%26mehot%3Dnone%26itm%3D185277292406%26pmt%3D1%26noa%3D1%26pg%3D2380057%26algv%3DWatchlistVariantWithMLR&_trksid=p2380057.c101286.m47999&_trkparms=pageci%3Af73a0fd0-d102-11ec-8e10-dac0802a1630%7Cparentrq%3Ab232e2761800aaec8278eb20fffe2ffe%7Ciid%3A9

Interessant stukje over het warme startprobleem en een eventuele oplossing met een Audi relais:

https://www.stinni.de/index.php/porsche/tipps/45-heissstartproblem-beim-porsche-924

Riggard
11/05/2022, 10:11
Hoi,

Jahoor, naast deze onderdelen kan het nog de accumulator zijn, vuil in de spinnenkop, vuil in de injectoren of leiding, een slecht werkende 5e injector, vacuum lek/valse lucht, niet soepel bewegende luchtklep, gare brandstofpomp, verkeerde brandstofdruk, etc.
En dat is alleen het brandstofsysfeem, kan ook aan je ontsteking liggen.

Dus belangrijk is om eerst te troubleshooten... Dan kun je gerichter te werk, en het scheelt je veel tijd en kosten.

De klep die jij noemt kun je eenvoudig testen door met warme motor de slang vanuit die klep af te klemmen, verandert er niks, dan werkt ie.

WUR kun je uitsluiten door je systeemdruk te meten met een druktester. Kun je zelf maken, kopen of van mij lenen. Is wel gedoe en zou ik niet als eerste testen, maar geeft wel veel inzicht.
Sowieso altijd eerst testen en dan pas reviseren! (na revisie moet je m sowieso weer testen en opnieuw afstellen, de kans dat je wat verkloot met reviseren is niet gering.)

En zo kun je nog tientallen checks doen. Het document dat ik eerder deelde is erg handig, verder vind je hier ook veel info:
http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/758788-cis-troubleshooting-dummies.html#post7528901

Wat ik in jouw geval zou gaan uitsluiten (ongeveer in deze volgorde)
5e injector / cold start injector (checken op lekkage en werking)
De luchtklep die je al noemde (afklemmen wanneer warm)
Of/hoe je bougies vonken als ie warm is en uitvalt
Vacuumlek (deo/remmen reiniger rondom je slangen spuiten, verandert het toerental, weet je genoeg)
Systeemdruk van de injectie warm en koud (dat geeft allicht ook een hint over de vervuiling)


P.s. Het artikel over het audi relais voelt als een workaround. Ik denk dat er heel veel porsches rondrijden met kapotte brandstofaccumulator, dan start het e.a. Zeer slecht. De echte oplossing is meestal een goede (nieuwe) accumulator. Dat zou er echter niet toe moeten leiden dat de motor uitvalt.

franshjl
11/05/2022, 16:43
Dank voor de snelle en uitgebreide reactie,
Het euvel is dat de motor echt uitvalt als ie warm wordt.
Koude start is dus gewoon goed, als ie warm wordt valt ie uit.
Als ie stationair staat te daaien valt ie na een tijdje uit, maar ook als je rijdt.
Bij gas geven houdt ie in, stottert en als je stopt bij een stoplicht of je laat het gas los, valt ie ook uit.
Na een tijdje kun je dan weer starten, maar dan herhaalt alles zich ook weer.

Riggard
11/05/2022, 17:42
Ja... Heel veel onderdelen kunnen dit gedrag verklaren. Ook electrische delen hebben vaak de neiging koud te werken, en warm niet.
Wordt echt een kwestie van uitsluiten dus. Je hebt al een paar 'verdachten' op het oog. Dat checken, en vanaf daar verder zou ik zeggen.

Ik ben benieuwd naar de bevindingen, hou ons op de hoogte en we denken graag mee ;)

franshjl
12/05/2022, 08:12
Dank voor de reacties, ga ik zeker doen! :)

Ronaldbm
12/05/2022, 09:45
De bobine hoor je hier ook wel vaak idd…. Koud wel, warm helaas

franshjl
03/06/2022, 08:22
Gisteren de auto nog 's laten lopen. Ik moest na het onlangs vervangen van een rubber hoes op de stuurstang de bodemplaat onder de motor nog terughangen.
Daarbij ontdekte ik dat de LV rem vast zat, deze dus meteen gereviseerd.
Tijdens de werkzaamheden de motor stationair laten lopen, liep prima.
Nadien een stukje gereden en helaas viel hij toen weer uit.
Bij gas geven inhouden en uitvallen, wil dan niet meer starten.
Ook kwam er zelfs 1 keer grijze rook vanonder de motorkap vandaan.
Bij lang doorstarten slaat de motor wel aan, lijkt dus ook op het warme start probleem..?

Bastibum
03/06/2022, 12:01
De AAV zou niet kunnen zorgen voor een motor die afslaat wanneer warm. Die schuif laat meer lucht binnen en dat zorgt automatisch weer voor meer benzine die ingespoten wordt omdat een luchtmassameter dit oppikt. De AAV zorgt dan dus voor meer van hetzelfde mengsel, zou juist hogere toeren in stationair moeten veroorzaken

Beer924
04/06/2022, 11:05
Het mooie van dit draadje is, dat er door diverse forummers heel veel informatie wordt verstrekt over enkele hardnekkige motorproblemen van de 924. Ik hou het scherp in de gaten, want ook ik moet aan de bak met een, bij warme motor, veel te hoog stationair toerental. Ik heb al heel wat gelezen over de onderdelen die iets te maken zouden kunnen hebben met dat probleem. En vooral wat die onderdelen doen. Jongens ga vooral door met het spuien van informatie. En dan het liefst natuurlijk hier.......8-)

franshjl
19/10/2022, 11:55
Ondertussen nog steeds hetzelfde voornoemde probleem helaas.
Ben nu aangekomen bij de spinnekop, daarin zou een O ring zitten die voor problemen zou kunnen geven heb ik begrepen,
Kan iemand uitleggen op welke manier dit de problemen zou kunnen veroorzaken?
En de accumulator, op welke manier is deze te testen op goede werking?
Verder kwam ik smeerolie tegen onder aan mijn luchtfilter, en een beetje in het luchtfilterhuis, wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Groet,

Frans

Steady Eddy
19/10/2022, 15:07
@Beer924: een 924 is geen 924S. In jouw geval zou ik beginnen met na te gaan of de stekker van de gasklepsensor nog goed contact maakt (beweeg die eens bij stationair te hoog toerental)

remytjuh1994
19/10/2022, 20:51
Ik zou beginnen met;
- cold start injector, kijken of ie koud inspuit en vervolgens niet blijft lekken.
- WUR reviseren volgens handleiding op dit forum. Ik heb laatst bij een Nederlands bedrijf een revisieset gekocht voor €20.
Na het reviseren van de WUR moet je m wel afstellen, dus heb je alsnog een brandstof druk meter hebben.
- o-ring brandstofregelaar vervangen, zie topic “warme start problemen”

Brandstof accumulator is te testen door het schroefje onderop open te draaien, als daar brandstof uit komt is het membraan lek. Maar dit is vergezocht, lijkt mij geen oorzaak van dit probleem.

gerben1986
21/10/2022, 15:26
Brandstof accumulator is te testen door het schroefje onderop open te draaien, als daar brandstof uit komt is het membraan lek. Maar dit is vergezocht, lijkt mij geen oorzaak van dit probleem.
De accumulator is bedoeld om het systeem op druk te houden als de motor uitgezet is en om piekdruk vanuit de brandstofpompo te voorkomen (het membraam beweegt mee en zorgt dus voor een constante druk). Dus dat kan niet de oorzaak zijn van het uitvallen van de motor terwijl hij loopt.

Riggard
21/10/2022, 18:50
@topic starter, zou je allicht eens een overzichtje kunnen delen van wat je al uitgesloten hebt en hoe? Dat helpt ons denk ik ook wat gerichter advies geven.

franshjl
10/11/2022, 06:58
Zou je dan geen symptomen krijgen die lijken op het 'verzuipen' van de motor?
Want daar lijkt het sterk op.

franshjl
11/11/2022, 17:53
Ik heb de Auxilary Airvalve gecheckt (vriezer), deze werkt goed, verder heb ik de WUR gereviseerd, al zag deze er als nieuw uit. Maar goed, toen hij toch open lag heb ik meteen alles maar vervangen.
Ook wat remmenreiniger boven de luchtslangen gesproeid, dan verandert er niets aan het toerental, dus ws geen lek.
Het probleem is er niet mee opgelost. Eigenlijk reageerde de auto altijd al wat traag op het gaspedaal, bij snel intrappen stotterde de motor en kwam traag op toeren.
Wijst toch op een brandstofprobleem.
Volgende stappen zijn de bougies checken, de injectoren, brandstoffilters, brandstofpompen.
Op de foto nog een schema voor trouble shooting bij de K Jetronic.

Beer924
12/11/2022, 11:05
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de brandstofpomp/filter vervuild is/zijn waardoor je te weinig opbrengst hebt.

Steady Eddy
12/11/2022, 12:00
Het meest voor de hand liggende (en eenvoudigste) wordt vaak over het hoofd gezien, dus volg goede raad van Beer924 maar.

Riggard
12/11/2022, 16:23
Ben nog steeds benieuwd naar de brandstof opbrengst test en druktest?

Als je de wur hebt open gehad, moet je m sowieso opnieuw afstellen/testen, deel van dat proces is eerst je opbrengst te meten.
Heb je dat gedaan en wat was de uitkomst?

franshjl
25/11/2022, 21:30
Ik denk dat we met de opmerking van Beer 924 wel eens in de goede richting zouden kunnen zitten.
Vandaag eens een bougie eruit gedraaid om eens te bekijken en het brandstoffilter los gehad.
De bougie was zwart en nat, zie foto.
Geen echte koolaanslag, ik kon het er met een doek zo afvegen.
Toen ik het brandstoffilter los had liep daar bruine benzine uit, duidelijk roest uit de tank. (zie foto benzine in bakje).
Filter was ook flink verstopt, vergeleken met een nieuwe, daar kon ik makkelijk doorheen blazen, maar bij het oude filter ging dat bijna niet.
Helaas kon ik het nieuwe filter niet monteren, omdat deze over 2 verschillende aansluitingen beschikte, nl. M12x1,5 en M14x1,5 terwijl het oude filter aan beide zijden M14x1,5 heeft.
Voorlopig het oude filter dus maar teruggezet.
Nu heb ik dus een nieuwe uitdaging, de tank ontroesten.
Ik ben van plan dit met electrolyse te gaan doen terwijl de tank dan onder de auto blijft, ik zie het volledig uitbouwen van de tank niet echt zitten.
Een andere tank monteren lijkt me ook geen verbetering, die zijn inmiddels ook allemaal op leeftijd tenslotte.
Ik heb nog gekeken naar de mogelijkheid om een kunststof tank van een 944 te monteren, maar daar zijn teveel aanpassingen voor nodig.
Het verstopte filter zou natuurlijk goed de oorzaak kunnen zijn van de symptomen die de motor geeft.

Beer924
26/11/2022, 08:38
Aan de bougie te zien heb je niet zo'n lekkere verbranding. Gelet op wat je vertelt over het vuil in onder andere het luchtfilter zul je het inderdaad daarin moeten zoeken. En dan het hele brandstofsysteem reinigen. Dus niet alleen de tank, maar ook de leidingen, pomp en de K-jetronic. Kortom je bent weer even van de straat :)

franshjl
26/11/2022, 12:03
Het eerste is de tank, nieuwe zijn niet meer verkrijgbaar voor zover ik weet?
Bij een gebruikte loop je de kans op hetzelfde euvel.
Ik overweeg om een gebruikte tank aan te schaffen, deze dan inwendig en uitwendig netjes maken, van binnen coaten.
Dan deze omwisselen met de huidige tank.
Nu zie ik daar wel tegenop, omdat dan de versnellingsbak er vanonder moet.
Een andere optie is om de huidige tank te reinigen middels electrolyse, dat zou door het gat van de brandstofmeterzender kunnen, dan hoeft ie er niet vanonder.
Probleem is dat ik de tank dan niet kan coaten, de tank zal dan meteen weer beginnen te roesten.
De tank vol houden is niet echt een optie, ik rij te weinig met de auto dus dan veroudert de brandstof.
Mocht er iemand zijn die een goede tank heeft liggen hoor ik het graag.

Riggard
26/11/2022, 21:57
En eerst gewoon eens alle benzine aftappen en filters wisselen? Das een stuk sneller. Denk dat alle 924's wel een smerige tank hebben...

franshjl
27/11/2022, 11:15
Daar ga ik mee beginnen, misschien doe ik dan meteen die electrolyse behandeling. Dan is nog de vraag hoeveel roestdeeltjes er langs het filter hebben kunnen komen en of deze dan zover als in de injectors kunnen geraken of dat dergelijke deeltjes het filter niet kunnen passeren
Toen ik de WUR uit elkaar had was die spiegelblank, geen spoortje van vervuiling.
Hopelijk heeft het filter alles tegengehouden.
Het zit in ieder geval flink verstopt.
Ik lees trouwens tegenstrijdige berichten over het reinigen van de injectors, kun je deze nu wel of niet reinigen in een ultrasoon bad?

Steady Eddy
27/11/2022, 14:26
Misschien eerst testen met toevoer benzine uit externe tank ipv bestaande tank en zien hoe ie daarop draait en hopelijk blijft draaien ?

franshjl
28/11/2022, 17:57
Nou, vandaag de tank afgetapt en de benzinemeteraangever/sensor via de kofferbak gedemonteerd om eens in de tank te kunnen kijken.
De brandstof die uit de aangever liep was brandschoon.
Nadat deze eruit was eens met een lamp in de tank gekeken.
Verbazingwekkend genoeg ziet die er op een paar plekjes na eigenlijk prima uit.
Nu zit er een dieper gelegen deel aan de tank waar de inwendige brandstofpomp in zit. hier kun je langs boven ook in kijken (zie foto's).
In dat gedeelte zat wel roest, wat schilfers en iets wat een open, sponsachtige structuur had.
Ik heb een pijp door de tank in dat gedeelte gebracht en daarin een slang met een trechter gedaan, zodat ik het geheel kon spoelen met schoonmaakazijn met een bak onder de tank.
Nadat ik dat een keer of 5 gedaan had was het meeste er al uit, al zat er nog wat onder de rand bij het schroefdraad voor de pomp.
Daar heb ik een magneetje langs gehaald wat vrijwel alle schilfers meepakte.
Morgen wat van de de oude, maar nog schone benzine even terug in de tank, pomp terug, en dat even de leiding doorspoelen tot aan het filter.
Vrijdag komt het nieuwe filter, hopelijk is het leed dan geleden.
Misschien dat er nog wat in de injectors zit, maar die kan ik misschien ultrasoon reinigen dan.
Op de foto's wat kijkjes in de tank, de opvangbak en de krant met schilfers die uit de tank kwamen.

Beer924
28/11/2022, 18:57
Het zal toch niet zo zijn dat de "oude" benzine in de filters is gaan gummen, waardoor je een verminderde doorstroming hebt? De huidige benzine is door alle toevoegingen die goed zijn voor de bloemetjes, de bijtjes en de Vollebregjes onder ons van een dusdanige kwaliteit, dat het niet lang bewaard kan blijven. Het lijkt wel of dat spul een soort chemise reactie ondergaat als het lang stilstaat. Nou ja, je hebt in ieder geval weer vorderingen gemaakt en je kunt het scenario van een tankwissel alvast wegstrepen. Lucky joe ;)

Steady Eddy
28/11/2022, 19:26
En nu alles reinigen of vervangen(bvb filter) vanaf de tank richting motor tot aan de injectoren...

pascal924
03/12/2022, 10:08
Ga je de tank nog behandelen met een product?
Ik heb ook een tank die echt vol zit met troep, oude brandstof en roest.
Weet ook niet goed wat ik er mee aan moet.
- spoelen met stoomcleaner
- ontvetten met thinner.
- spoelen met stoom cleaner
- behandelen met roestomvorner?

Dacht aan zoiets...

Beer924
04/12/2022, 15:08
Waarom spoelen met een stoomcleaner. Het duurt een eeuwigheid voordat je het vocht er dan weer uit hebt. Ik heb al eens een ernstig onorthodoxe manier gebruikt om een tank te zuiveren. Maar dan moet ie er wel eerst uit. Je gooit er een handjevol "fijn" grind in met een paar liter diesel. Alle gaten dichten. En dan gewoon lekker schudden of vastknuppen aan een betonmixer. Alles wat dan los kan raken komt dan los. Tank een paar maal spoelen met wat benzine. En dan een sealer/coating gebruiken. Die zijn gewoon te koop volgens mij. Maar als je de tank laat zitten, dan wordt het een lastige zaak.

Steady Eddy
05/12/2022, 20:19
Bij losse tank: zie werkwijze Beer924 en daarna
https://www.fertan.nl/category/tanksanering/

pascal924
11/12/2022, 08:18
Bedankt voor de feedback.
Hij is nu al veel beter, na het spoelen met thinner.
Tank heeft meer dan 20-25 jaar “stil” gestaan. De benzine die erin zat is helemaal verpoederd tot een koek.
Deze is wel los gekomen met heet water, en thinner. .
Denk dat hij nu wel bruikbaar is... zal wellicht tank filter wat vaker moeten wisselen in het begin.

Beer924
11/12/2022, 09:31
Ha mooi dat je de tank weer behoorlijk schoon hebt gekregen. Nu maar hopen dat ie straks lekker loopt!

franshjl
28/02/2024, 07:00
inmiddels weer aan de auto bezig geweest, nu na een tip van een andere oldtimer bezitter de bobine vervangen voor een nieuwe van NGK.
Leek aanvankelijk een stuk beter te lopen, maar na ca. 45 minuten, toen de auto stationair stond te draaien begon ie in te houden, leek even op 3 cylinders te lopen en viel toen uit.
Start dan na een tijdje weer wel, maar wil dan niet meer lekker draaien.
Zodra je dan het gas aanraakt, valt ie stil.
Nu wees een andere oldtimer bezitter me op de mogelijkheid van een vacuum in de brandstoftank.
Hij had een dicht gecorrodeerd ontluchtingsgaatje gehad.
Toen ik dat checkte door de dop los te draaien hoorde ik idd een luid gesis.
Echter op de dop staat " Ohne Luftung", dus zonder beluchting.
Vraag: Hoort dat zo, moet er een vacuum in de tank zijn ivm het brandstofsysteem of wordt de tank op een andere manier belucht?
Het lijkt me dat de pomp op den duur de brandstofdruk niet meer hoog genoeg krijgt, misschien met alle gevolgen van dien?
Dan las ik nog over het brandstofretour systeem/leiding en de vacuum leidingen.
Als daar ergens een lek zit, of een kapotte /vastzittende klep of verstopping, krijg je dan ook dezelfde symptomen?
Het gekke is dat de auto wel een 3 kwartier tot een uur prima loopt, en dan is het ineens afgelopen.
Heb een bougie gecheckt, dis is dan zwart en nat, lijkt of iets ook het verzuipen van de motor veroorzaakt.
En de injector seals, als die lekken, krijg je dan ook dergelijke symptomen?

Beer924
28/02/2024, 07:53
Een paar simpele testjes: Laat de motor lopen zonder tankdop. Dan weet je of het de beluchting is. Probeer het vacuum circuit te testen met een rookmachine. Als de motor warmer wordt kunnen (vacuum)leidingen misschien iets uitzetten en kunnen kleine lekjes valse lucht veroorzaken, waardoor het brandstofsysteem van slag raakt. Het lijkt er in ieder geval op, dat warmte iets met jouw motor doet.

Beer924
28/02/2024, 08:51
Als ik op internet ga zoeken naar dit euvel valt het me op, dat er regelmatig berichten zijn een verstoring in de brandstofvoorziening. Bij koude motor heb je een wat rijker mengsel nodig. Zo gauw de motor warm wordt, zou het mengsel moeten veranderen en "armer" moeten worden. Misschien dat daarin gezocht moet worden. Lijkt mij het meest voor de hand liggend. Denk ik.

Steady Eddy
28/02/2024, 09:02
Ben niet direkt thuis bij de "gewone" 924, maar zit daar ook niet ergens een warmloopsensor die mengsel regelt cfr temperatuur motor ?

Pierro
28/02/2024, 10:19
hier een doc die het process goed weergeeft voor wat betreft koude motor en warmloop...

The first thing to do when adjusting CIS is to do nothing to the adjustments. You need to inspect the spark plugs, plug wires, ignition timing, camshaft timing, valve clearance, and vacuum lines FIRST.

CIS adjustments are VERY STABLE, unless expendable/maintenance items or ignition adjustment need replacement or adjustment.

The worst thing you can do is to start screwing with the setting when you don't have everything else to snuff.

NEVER make adjustments to a CIS fuel system when it is cold. The system has cold start, and cold running compensation, in the form of the WUR, cold start valve, and aux air regulator. Idle speed and mizture are adjusted AFTER the engine is at normal operating temperature.

Cold Start Valve is a 5th injector that injects extra fuel when engine is cold to aid starting.

WUR lowers fuel system feedback pressure to allow the airflow sensor arm to rise higher when the engine is cold, allowing more fuel into the engine when it is cold.

Aux Air Valve opens when engine is cold to allow more air into engine when it is cold to increase idle speed.

If you have already taken care of all the maintenance items listed above, the the exhaust is now rich with the engine at normal operating temperature, the adjustments were probably fiddled with when some vaccum lines were leaking, and now after replacement, with proper vaccum restored, the mizture is rich.

The opening on the air flow sensor box needs a long 3mm hex wrench to adjust the idle mixture. Mixture is adjusted while the engine is running. DO NOT PRESS DOWN while making adjustment. Adjustment is always made from RICH TO LEAN.

The default starting adjustment position for the idle speed and idle mixture are approxiamtely 2.5 turns out (counterclock wise) from all the way in (clockwise).

Idle speed is adjusted on the throttle body (flat screwdriver).

Check and ignition timing first. Then, adjust idle speed. Now find the engine idle sweet spot (middle of the adjustment range where turning the adjustment screw does not affect idle speed) turning the adjustment to the left and right to find the ends of the adjustment range, then setting the adjustment to the middle of the range. Now, go back and recheck the ignition timing and the idle speed, and readjust to factory spec.

Go around and around until the idle speed, ignition timing, and idle mixture are all in spec.

The hole in the air flow sensor box is a leak in the vaccum system. Make sure that you plug it before taking any critical mixture readings, and after you are done adjusting the idle mixture. The earlier 924s, and VW Golf, Jetta used a rubber plug on a stick, which can also be used on the later 924

succes,
Pierro

franshjl
29/02/2024, 11:24
Ik denk zelf ook dat er iets blijft hangen. Motor loopt prachtig, maar iedere keer voor ca. 45 minuten. dan wordt ie echt goed warm en valt ie stil, lijkt op verzuipen en bij controle van een bougie was deze ook zwart en nat.
Brandstofdruk, toevoer lijkt me ok, anders zou ie geen 45 minuten lopen. Zelfde gaat op voor de ontsteking.
Dus, theorie: Zou het kunnen dat ofwel de koudstartinjector of aux air valve of de tijd temperatuur sensor/switch blijft hangen?
Dus dat de motor aanvankelijk lekker loopt op een rijk mengsel, maar bij het bereiken van de bedrijfstemperatuur verzuipt?
En welk onderdeel regelt dit dan precies?
Na enige tijd, zeg een kwartier, start ie weer wel, maar komt dan niet lekker meer op toeren, houdt in, wil weer afslaan.
Na een langere periode stilstaan, zeg de volgende dag, start ie weer en loopt als een zonnetje.

franshjl
29/02/2024, 11:25
hier een doc die het process goed weergeeft voor wat betreft koude motor en warmloop...

The first thing to do when adjusting CIS is to do nothing to the adjustments. You need to inspect the spark plugs, plug wires, ignition timing, camshaft timing, valve clearance, and vacuum lines FIRST.

CIS adjustments are VERY STABLE, unless expendable/maintenance items or ignition adjustment need replacement or adjustment.

The worst thing you can do is to start screwing with the setting when you don't have everything else to snuff.

NEVER make adjustments to a CIS fuel system when it is cold. The system has cold start, and cold running compensation, in the form of the WUR, cold start valve, and aux air regulator. Idle speed and mizture are adjusted AFTER the engine is at normal operating temperature.

Cold Start Valve is a 5th injector that injects extra fuel when engine is cold to aid starting.

WUR lowers fuel system feedback pressure to allow the airflow sensor arm to rise higher when the engine is cold, allowing more fuel into the engine when it is cold.

Aux Air Valve opens when engine is cold to allow more air into engine when it is cold to increase idle speed.

If you have already taken care of all the maintenance items listed above, the the exhaust is now rich with the engine at normal operating temperature, the adjustments were probably fiddled with when some vaccum lines were leaking, and now after replacement, with proper vaccum restored, the mizture is rich.

The opening on the air flow sensor box needs a long 3mm hex wrench to adjust the idle mixture. Mixture is adjusted while the engine is running. DO NOT PRESS DOWN while making adjustment. Adjustment is always made from RICH TO LEAN.

The default starting adjustment position for the idle speed and idle mixture are approxiamtely 2.5 turns out (counterclock wise) from all the way in (clockwise).

Idle speed is adjusted on the throttle body (flat screwdriver).

Check and ignition timing first. Then, adjust idle speed. Now find the engine idle sweet spot (middle of the adjustment range where turning the adjustment screw does not affect idle speed) turning the adjustment to the left and right to find the ends of the adjustment range, then setting the adjustment to the middle of the range. Now, go back and recheck the ignition timing and the idle speed, and readjust to factory spec.

Go around and around until the idle speed, ignition timing, and idle mixture are all in spec.

The hole in the air flow sensor box is a leak in the vaccum system. Make sure that you plug it before taking any critical mixture readings, and after you are done adjusting the idle mixture. The earlier 924s, and VW Golf, Jetta used a rubber plug on a stick, which can also be used on the later 924

succes,
Pierro

Dank, interessant!
Overigens mijn dank aan eenieder die de moeite heeft genomen om met ideeën te komen in dit topic, waardeer het zeer dat jullie meedenken!

franshjl
29/02/2024, 11:39
@topic starter, zou je allicht eens een overzichtje kunnen delen van wat je al uitgesloten hebt en hoe? Dat helpt ons denk ik ook wat gerichter advies geven.

Sorry voor de late reactie,

Auxilary Air Valve eraf gehad en getest door er spanning op te zetten, deze werkt.
WUR eraf gehad en open, leek wel nieuw, niets aan te zien
Bougies eruit gehad, waren zwart en nat, lijkt op verzopen motor
Bobine vervangen, oude Bosch eruit, nieuwe NGK erin
Tank gereinigd, brandstof ververst en brandstoffilter vervangen, filter was vrijwel geheel verstopt.
Getest zonder brandstofdop, ivm mogelijk vacuum trekken, maakte geen verschil
Brandstofpompen gecheckt, draaien beide, zowel de in de tank geplaatste als de onder de auto geplaatste.
Gecontroleerd op werking, geen druk getest, maar de auto loopt 45 minuten, dus daar zal het niet aan liggen.

franshjl
07/03/2024, 13:36
Waarschijnlijk het euvel gevonden! Op Facebook zit ik ook op enkele groepen, iemand daar opperde dat wellicht de CO te ver stond teruggedraaid. De datum van mijn eerste post over het euvel ligt precies rond de tijd dat ik mijn auto APK liet keuren bij een garage die gespecialiseerd is in klassiekers.
Toen ik de auto destijds ophaalde vertelde de monteur mij dat ie de CO flink lager had gezet, dat herinnerde ik me nog.
Het viel me op dat de data vrijwel overeen kwamen.
Dus vandaag de auto 's gestart, CO schroef een kwart slag met de klok mee.
Begon toch iets te sputteren na 45 minuten, maar leek minder.
Met draaiende motor de CO stelschroef nog een kwart slag gegeven, en warempel, viel niet meer uit.
Warme start is ook tikken en lopen.
Ongelofelijk dat ik het probleem toen niet direct in verband heb gebracht met het terugschroeven van de CO..
Misschien moet de motor nog wel 's even goed afgesteld worden, maar vooralsnog loopt ie weer!

Riggard
07/03/2024, 19:33
Mooi dat het opgelost is! Deze dag ik ook even niet aankomen.

vermoed dat je WUR druk dan nog steeds compleet verkeerd staat, dus zou zeker aanraden die eens te meten. Dat is ook meteen de basis van je afstelling.

Beer924
08/03/2024, 08:21
Fijn dat het weer opgelost is. Niets zo vervelend als een probleem hardnekkig is en je er niet uitkomt. Maar zie, er is altijd weer licht aan het einde van de tunnel.