PDA

Bekijk Volledige Versie : Ruitensproeiers



ReMo
04/06/2008, 21:07
Volgende week moet mijn 924 voor de keuring. Zelf loop ik dan wat puntjes af. Nu heb ik mijn twijvels bij de ruitensproeiers.
Deze reageren niet direct. Ik moet echt een paar keer sproeien en dan komen er drie kleine staaltjes uit.

Ik kan moelijk vergelijken want bij onze BMW die we voor dagelijks gebruiken rijden sproeien ze enorm hard.

Lopen de slangetjes vanzelf weer leeg en moeten deze zich weer vullen? En hoe hard behoren ze te sproeien?

q01z
04/06/2008, 21:29
valt me idd op dat het bij mijn 924 ook niet direct pret is, maar ff de hendel ingedrukt houden.. dan komt er ook wel een hoop uit :roll:

wellicht moet je ff de gaatjes doorblazen? gewoon ff een fietspomp oid op het slangetje aansluiten zodat je alles ff goed doorblaast!

en controleer even hoeveel Volt er op je pompje staat....

LWB
04/06/2008, 21:48
teruglopen vloeistof is volgend mij normaal,zit geen klepje tussen.

M.B.H.
04/06/2008, 22:15
om dat probleempje op te lossen heb ik een klein terugslagklepje in de pers leiding gezet M.

Tom
04/06/2008, 23:37
Precies, dat klepje moet ik er ook nog eens tussen zetten. Het duurt bij mij ook een eeuw voor er water uitkomt.

Ik-rij-belastingvrij
05/06/2008, 00:22
Het zelfde ''probleem'' heb ik ook.
Ik vindt het niet erg :wink:

captainfrasca
05/06/2008, 01:09
Hmm, voor de APK geld: als ze het maar doen met een redelijke straal (maw je moet natuurlijk geen pisstraaltje hebben), je moet anders even aangeven als je de auto brengt dat de sproeiers een beetje traag op gang komen, maar daar komen ze meestal zelf ook wel achter..

Succes in ieder geval met de APK!

Ik weet nog met de eerste apk op mijn 924, ik was haast nog zenuwachtiger dan toen ik eindexamen moest doen, stom eigenlijk.

Oh ja!

Zorg er in ieder geval voor dat:

Je ruitenwisservloeistof reservoir gevult is. (zoniet is dat afkeur, beetje lullig)
Controleer je verlichting (inlcusief de knipperlichten op de zijkant.)
Zit je accu goed vast.
klinkt misschien stom: je bandenspanning kan die op afgekeurd worden, of er geen spijkers of schroeven in je banden zitten.

Misschien wist je dit al (in dat geval heb ik niets gezegd), maar dat zijn vaak de dingetjes die je zelf nog ff snel kunt controleren.

Voor de rest ligt het aan de keurmeester, die nog veel meer dingen gaat controleren.

Ik zal de keurmeester bij mij op de zaak eens wat beter gaan observeren en misschien een topic aanmaken met apk keureisen..

ReMo
05/06/2008, 08:40
Dat van zo'n terugslagklepje is wel een goed idee. Waar kun je die halen?

Hij sproeit tenminste dus ik laat het voor wat het is. Misschien weleen leuk idee om een apart APK topic te maken.
Als iedereen hier zijn APK meld kunnen de anderen er weer wat van leren.

Overigens ben ik altijd wel wat nerveus voor de APK, of het nou de 924 is of onze gezinsauto. Altijd weer spannend met name ook de kosten die het met zich mee brengt.

Tom
05/06/2008, 09:25
Op de sloop kun je ze vinden, onder andere in de ruitensproeiers van een Audi 80 van het 'ronde' model.

ReMo
05/06/2008, 09:30
Laat ik zo'n Audi nou net drie jaar geleden ingeruild hebben. Had ik geweten dat ik een 924 kocht had ik hem eruit gehaald.
Deze auto is toch naar het buitenland gegaan. :grin:

Maar ik ga dit weekend gelijk even kijken op de sloop, bedankt voor de tip.

Tom
05/06/2008, 09:55
Ik heb de Audi er maar naast gehouden, lekker betrouwbaar.

ReMo
05/06/2008, 10:18
Ik heb de Audi 80 toen gekocht omdat wij onze 306 zat waren. Hij was, 1992, ouder dan de 306 en de kilometerstand was ondudelijk. Wij hebben er 4 jaar in gereden. Het enig wat we gehad hebben is een hoesje gescheurd, en de bobine kapot. Verder niets. Toen ik hem inruilde en er later een keer naar vroeg had de garage hem naar de handel gedaan omdat de automaat niet goed werkte. Dit hebben wij nooit gemerkt. Tot nog toe onze betrouwbaarste en voordeligste auto geweest.

Maar omdat het mooilijk was er weer een te vinden met een aantrekkelijke kilometerstand en ik over de A4 vrij veel negatieve dingen las heb ik een BMW gekocht. Ook een fijne auto maar toch meer reparaties dan de audi.

Maar je moet natuurlijk ook geluk hebben. Mijn broer kocht toen een audi 80 Avant met complete historie. Die heeft in twee jaar tijd drie keer de linker aandrijfas moeten vervangen.

Bcreative
05/06/2008, 11:22
Ik zal de keurmeester bij mij op de zaak eens wat beter gaan observeren en misschien een topic aanmaken met apk keureisen..

Lijkt me heel fijn plan! :grin:

ReMo
05/06/2008, 11:42
Dit vond ik op internet;

http://www.bmwe28.nl/frames/techniek/apkeisen.htm

Bcreative
05/06/2008, 15:47
Nou, ziet er wel bruikbaar uit. Wel een behoorlijk uitgebreide lijst. Ben je niet in 'n kwartiertje mee klaar! :wink:

Tom
05/06/2008, 16:25
De keurmeester ook niet, anders doet-ie zijn werk niet goed...