PDA

Bekijk Volledige Versie : het kan nog erger....



LWB
17/06/2008, 07:22
was de 924 2.0 met-je weet wel die Audi motor-al niet zo populair in de Porsche-stamboom,

tja....

http://www.nu.nl/news/1614857/73/Porsch ... iesel.html (http://www.nu.nl/news/1614857/73/Porsche_Cayenne_met_Audi-diesel.html)

Tom
17/06/2008, 11:53
Ik zie het anders: prima motor, lelijke auto. :)

automobilia
17/06/2008, 22:56
prima auto, prima motor !

nix mis mee!


Bert

Bcreative
18/06/2008, 12:47
Hahaha! :grin: Ik heb toevallig tijdje geleden voorspelling gedaan over toekomstige Porsches met (opnieuw) Audimotor n.a.v. artikel over o.a. Porsche 924 in Autoweek. Is (in verkorte vorm) gepubliceerd door Autoweek.

Hieronder, voor geïnteresseerden, de hele tekst.

Het gelijk van de Porsche 924

Mijn complimenten voor het artikel ‘Ambities en pretenties in de auto-industrie’ van Bas van Putten (Autoweek nr. 12). Een aangenaam stuk ‘autoinzicht’ tussen alle tests. Toch moet ik even iets rechtzetten. Van Putten beweert dat Porsche zich ‘vertild’ zou hebben aan de 924, 944 (,968) en 928 (1976-1995) met hun voorin geplaatste watergekoelde motor. Inderdaad hebben sommige critici deze modellen nooit geaccepteerd. Volgens hen behoort een Porsche een luchtgekoelde motor achterin te hebben. Bovendien werd de motor van het eerste model 924 (tot 1985) door Audi gemaakt. Een grote schande, zo vonden de critici. Maar wat vaak vergeten wordt, is dat zonder de 924, Porsche inmiddels niet meer zou bestaan. Want al had Porsche er graag nóg veel meer verkocht, de 924 was hét grote verkoopsucces dat Porsche hard nodig had. De auto was veel aantrekkelijker geprijsd dan de 911 en werd geroemd om z’n rij-eigenschappen en praktische gebruiksmogelijkheden. Hiermee trok het kwakkelende Porsche veel nieuwe klanten over de streep. En met het verschijnen van de 924 turbo werd de bejaarde basis 911 bijna overbodig. De 924 turbo was net zo snel, had een aanzienlijk beter weggedrag en was ook nog goedkoper.

Helaas bestaat ook nu nog een kleine harde kern 924-critici. Opvallend is dat dit veelal mensen zijn die nog nooit in een Porsche gereden hebben en al helemaal niet in een 924. En van hun ‘gelijk’ blijft tegenwoordig pijnlijk weinig over. Zo is op dit moment een hele rits geweldige sportauto’s voorzien van een Audimotor; denk aan Donkervoort, Spyker en natuurlijk de Audi R8. Verder vind je bij het merendeel van de Porsches (Boxster, Cayman, Cayenne) de motor niet meer achterin. Inmiddels maakt Porsche trouwens überhaubt geen luchtgekoelde motoren meer. En met de mogelijke overname van Volkswagen/Audi door Porsche krijgen straks misschien alle Porsches wel een Audimotor.

<Naam>
Audi A3-rijder en voormalig Porsche 924-bezitter

automobilia
18/06/2008, 22:29
zo die zit !

Helemaal mee eens en er zijn niet alleen exclusieve automobielen die een donor motor gebruiken, DACIA gebruikt renault motoren. Zelfs vroeger gebruikte VOLVO van Renault voor hun 340, 360 (de nederlandse fabriek in Borne) En de ontwikkeling van een eigen motor neemt een groot eigen kapitaal weg en waarom zou je dan niet een (aangepaste) motor nemen van een collega fabrikant.

Bert