PDA

Bekijk Volledige Versie : Vervangen van teller problemen



Jayke
02/02/2011, 12:34
Hey allemaal,

Ik heb de nodige problemen met het vervangen van mijn gele 944 kilometerteller voor een witte.

Ik had een zetje witte tellers gekocht, alle 6. Nadat ik de 3 achter het stuur had geplaatst, bleek de kilometerstand en dagteller niet op te lopen. Ik heb de teller open gemaakt, en er blijkt een tandwiel versleten te zijn (zie ook dit topic (http://community.924forum.nl/threads/4870-Kilometerteller)).

Zoals daar te lezen heb ik van Bas een andere teller gekregen waarin ik alleen het tandwieltje moest overzetten. Prima. Ben ik vandaag mee aan de slag gegaan

MAAR het tandwieltje wat van de eerste teller af kwam heeft 10 tandjes, en het tandwieltje wat op de teller van Bas moet heeft, voor zover ik kan zien op de foto, 14 tandjes. Dat past dus niet.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Of heeft iemand toevallig nog zo een tandwieltje liggen, die wel 14 tandjes heeft. Een volledig werkende teller, waarvan dus ook de kilometerstand en dagtellerstand gegarandeerd werken, mag natuurlijk ook.

Frenske
02/02/2011, 12:42
Hey allemaal,

Ik heb de nodige problemen met het vervangen van mijn gele 944 kilometerteller voor een witte.

Ik had een zetje witte tellers gekocht, alle 6. Nadat ik de 3 achter het stuur had geplaatst, bleek de kilometerstand en dagteller niet op te lopen. Ik heb de teller open gemaakt, en er blijkt een tandwiel versleten te zijn (zie ook dit topic (http://community.924forum.nl/threads/4870-Kilometerteller)).

Zoals daar te lezen heb ik van Bas een andere teller gekregen waarin ik alleen het tandwieltje moest overzetten. Prima. Ben ik vandaag mee aan de slag gegaan

MAAR het tandwieltje wat van de eerste teller af kwam heeft 10 tandjes, en het tandwieltje wat op de teller van Bas moet heeft, voor zover ik kan zien op de foto, 14 tandjes. Dat past dus niet.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Of heeft iemand toevallig nog zo een tandwieltje liggen, die wel 14 tandjes heeft. Een volledig werkende teller, waarvan dus ook de kilometerstand en dagtellerstand gegarandeerd werken, mag natuurlijk ook.

kun je van de beide binnenwerken niet een goed werkende bijeenrapen?

Jayke
02/02/2011, 12:49
Dat heb ik geprobeerd, alleen is het binnenwerk ten eerste niet eenvoudig los te halen, en ten tweede moet hij dan opnieuw gekalibreerd worden. Zo is de eerste teller nu al niet meer te gebruiken eigenlijk, omdat de wijzer eraf is geweest.

maup
02/02/2011, 17:06
Voordat je de wijzer losmaakt til je hem over het "aanslagpinnetje" heen, dan laat je de wijzer los en meet je op wat de afstand tot het pinnetje is. Bij het monteren zorg je ervoor dat je hem in de zelfde positie terugplaatst en dan til je hem weer over de aanslag. Simpel toch:smile:?

johanm
02/02/2011, 21:55
Nog even een totaal plaatje van het gebeuren. We hebben nu 3 tellers in bezit.

1 voor een 944 met gele Cijfers. Dit is de teller die in de auto zat en er nu weer in zit. (Hij gaat volgende week voor de APK dus een teller is wel nodig:lol:)

En 2 voor een 924 met witte cijfers. Deze blijken uit verschillende jaren te zijn (volgens de stempels 1979 en 1981). Hierdoor is waarschijnlijk het verschil te verklaren in de tand- en "worm"-wielen.

Bij de eerste meter, was zoals Jayke al in een ander topic heeft beschreven, het tandwiel versleten op de eerste as die direct al de draaing van de kabel omzet voor de KM teller. Deze As zit helemaal onder in de teller en als je die wilt vervangen moet echt de hele teller uit elkaar (inclusef AS/ Naaldje voor de snelheidsmeter). Het wordt dan lastig om een goed gekalibreerde teller terug te krijgen.
De Foto:
5875

Jayke heeft toen een 2e meter gekocht waarvan het tandwieltje ebij de tellers af was. Zo kon er van 2 tellers toch weer een gemaakt worden. Helaas blijken in de loop de jaren die tandwiel verhouding verandert te zijn. Dit is duidelijk te zien aan de foto's hier onder. De spoed van de diverse "worm"-tandwielen is duidelijk anders en dat betekend ook dat we niet een 10 maar 14 tands tandwieltje nodig hebben.

De 1979 teller (Minder tanden):

5876

5877

De 1981 teller (Meer tanden):

5873

5874

Het is niet mogelijk om zonder de tellers volledig te demonteren van deze 2 tellers er een te maken denk ik. Dus maar kijken of een 14 tands tandwiel kunnen krijgen of op zoek naar teller nummer 4 (Voordeel is wel dat we nu "doner tellers" hebben voor andere met problemen.

Tenzij iemand nog een brilliant idee heeft natuurlijk.

Groeten,
Johan(Vader Jayke).

Frenske
03/02/2011, 06:35
de rode naald en wijzerplaat omzetten naar de gele kmteller?

johanm
03/02/2011, 07:32
Daar hebben we over nagedacht maar helaas zijn de schalen van de wijzerplaten anders.

Groeten,
Johan

Frenske
03/02/2011, 07:53
gokje, een teller uit een Audi, Golf of Passat van rond die jaren? lijkt me, gezien het aantal onderdelen die overeenkomen, niet onwaarschijnlijk dat er veel gelijke onderdelen zijn .....

jimfrey944
03/02/2011, 08:01
Was er niet iemand op het forum die tandwieltjes bestelde ergens op internet
Ik meen ooit zo iets gelezen te hebben

maup
03/02/2011, 08:30
Het calibreren is totaal geen probleem (zie mijn vorige post).

johanm
03/02/2011, 17:14
Weet iemand hoe je de kilometerteller helemaal demonteert (km-teller deel los van het snelheidsmeter deel) zonder de boel echt stuk te maken? Vooralsnog lijkt het asje van de snelheidsmeter een probleem te zijn.

Groeten,
Johan

jimfrey944
03/08/2011, 20:47
Ik zat dit net even terug te lezen maar hoe maak je een teller open zonder hem te beschadigen ?
ik kon het niet terug vinden op het forum

Jayke
06/08/2011, 17:59
Ik ben er nog niet echt achter gekomen... Tot nu toe heb ik de rand maar zo voorzichtig mogelijk open gewerkt met een schroevendraaier, en na het weer dichtmaken de krasjes met een beetje zwarte verf weg werken... niet ideaal alleen, dus als iemand een beter idee heeft hoor ik het ook graag

jimfrey944
06/08/2011, 19:03
ik heb nog een oud tellertje liggen uit een 77 er helaas werkt deze niet meer
moet ik maar even kijken of hij te repareren is