PDA

Bekijk Volledige Versie : motor te warm



bech924
01/07/2008, 20:23
Hallo,

Ik heb heb 924 uit 1981. als ik rijd dan wordt de motor goed warm, zo rond de 90 graden, maar als ik stil sta voor een stoplicht, dan loopt hij tot aan het rood.
Ik ben al een paar keer wezen kijken naar de koelvan als hij zo hoog boven 90c stijgt, maar de ene keer draaid hij wel, de andere keer niet.
Als ik dan de auto thuis parkeer doet de van het de ene keer wel, de andere keer niet.
Ook als de ventilator draaid dan blijft hij stijgen tot in het rode, zet ik dan de motor voor een paar seconden aan dan zie je temperatuur weer zakken.
Wanneer ik de stekkertjes van de thermostaat in de radiator af haal en deze tegen elkaar houd dan draaid hij meteen.

Weet iemand wat ik nu moet doen, ligt het aan de thermostaat, of zou het water niet goed rondgaan?

Alvast bedankt!

Duncan
01/07/2008, 22:03
Als bij mij de temp meter door het midden gaat, begint de fan te draaien, altijd.
Als de fan begint te draaien, daalt de temp tot onder het midden, en stopt de fan.
Is misschien de thermoschakelaar van de fan stuk? Of vieze contacten?

Duncan

bech924
01/07/2008, 22:12
Ja zo deed hij het eerst ook, waar zit de thermoschakelaar, is dat die thermostaat die in de radiator geschroefd zit met 2 stekkertjes eraan?

Duncan
01/07/2008, 22:29
Zit inderdaad aan de radiator.
Kijk even in de Haynes, daar staat de procedure beschreven om hem te demonteren, ook hoe je het ding moet testen.
Misschien is het genoeg om de contacten van de stekkertjes schoon te maken.

Duncan

Ik-rij-belastingvrij
01/07/2008, 22:30
Hetzelfde probleem heb ik momenteel ook :roll:
Ik ga binnenkort de koelvloeistof en de themperatuursensor (ding wat in de radiateur zit gedraaid) vervangen, hopelijk is het dan weer goed.

Space
03/07/2008, 10:11
Ik heb er ook een hoop gezeur mee gehad (temp. die oploopt tot rode gebied) en heb uiteindelijk de thermostaat (die in de waterpomp) vervangen. De waterpomp zelf ook gelijk vervangen (ivm lekkage en het ding was ook al weer 10 jaar oud).

Nu nog steeds het probleem dat de fan soms een stuk later aanspringt dan normaal (maar hij blijft gelukkig uit het rood). Ik ga dus ook die thermostaat in de radiator nog een keer vervangen.

groott
03/07/2008, 10:17
wellicht een idee om de themostaat er tussen uit te halen en de fan continu te laten draaien..

Dude-lange
04/07/2008, 10:10
Ik kreeg te horen van een collega, die oorspronkelijk uit californie komt, dat de koeling van de auto's daar met pure antivries wordt gedaan. het is standaard erg warm in die regio (zoals bekend ;) ) en antivries koelt daar het beste, dus geen water toevoegen.

offtopic : 12 cilinder motoren kom je daar niet tegen omdat het te warm wordt voor die regio ;) )

Ik ben benieuwd of iemand hier dat al eens heeft gedaan.

Ik-rij-belastingvrij
04/07/2008, 13:20
Daar zeg je me ineens wat :D
Omdat de drukdop lekt en ik geen koelvloeistof meer heb heb ik hem al een paar keer met water bijgevuld :roll:
Mischien dat hij daarom te warm wordt, je weet maar nooit :mrgreen:
Toch maar zo snel mogelijk er uit die troep :wink:

Dude-lange
04/07/2008, 14:26
ik had ook voordat ik de kop vervangen had, normaal water erbij gevuld
toen had ik ook snel temp problemen en daarna een gescheurde cilinderkop

na revisie heb ik het met puur koelvloeistof gevuld en goed afgevuld en merkte toen al dat ik minder snel hoge temp. had.

Ik-rij-belastingvrij
04/07/2008, 14:52
Dan mag ik wel oppassen :shock:
Als ik nou geld had :roll:
2 en een halve maand geleden ongeveer kreeg ik een ongeluk met de brommer, het geld heb ik nog steeds niet :evil:

bech924
05/07/2008, 09:44
Bedankt voor jullie tips!

Ik heb nu de 2 stekkertjes die op de thermostaatschakelaar zitten, direct aan elkaar gekoppeld, zodat de fan altijd draaid.
Tijdens het rijden wordt hij nu niet te warm, maar zodra ik stil sta zie je hem toch langzaam richting het rode stijgen.
Weet iemand wat nu hyet probleem kan zijn? Zou de fan niet hard genoeg draaien? of kan het ook iets anders zijn.

Tom
05/07/2008, 10:46
Het lijkt me dat je watercirculatie onvoldoende is. Ik verdenk je waterpomp, maar er zou ook lucht in je koelwatercircuit kunnen zitten.

bech924
05/07/2008, 11:12
oke, ik heb het rode ontluchtingsdopje op de bovenste slang eraf gehaald, er gebeurde niets. Weer erop gezte, maar probleem blijft, heb ik het zo goed ontlucht?
de vloeistof in het tankje is op pijl.

ReMo
05/07/2008, 13:44
Als je hem wilt ontluchten moet je hem wel helemaal op temperatuur laten komen. Wat je ook kunt doen is hem opnieuw vullen. Alles er uit halen en dan met de exacte hoeveelheid vullen. Zie bijlage. Toch zou ik je thermostaat verdenken en ten tweede je waterpomp.

Meneer aard
05/07/2008, 19:53
Daar heb je geen fuck aan.

Gewoon kant en klare meuk gebruiken. Zat er blauwe in? gewoon blauwe koelvloeistof gebruiken. Ga geen kleuren mengen. Dan is de kans groot dat er roest ontstaat.

Gewoon evt de waterpomp vervangen, circuit doorspuiten. Thermostaat vervangen + fan thermoswitch (bij elkaar kleine 140 euro ofsow), en dan afvullen, ontluchten en klaar.

VonG
06/07/2008, 11:27
waterpomp inderdaad lijkt mij een goede om te gaan vervangen dan...

bech924
07/07/2008, 15:33
ik ga de pomp vervangen, het water stroomt ook niet goed door het reservoir heen, weet iemand waar ik het beste zo'n pomp kan halen, en hoe duur ze ongveer zijn?
Kan je het ook zelf makkelijk vervangen?

Meneer aard
10/07/2008, 19:09
Is redelijk goed te vervangen, kzou ook gelijk je distributie meenemen..Kijk wel uit dat je boutjes niet afbreken..Had ik dus..Gelukkig brak alleen de kop af en kon ik de waterpomp er zo vanaf trekken. Het is alleen kut met ontluchten..Dat is en blijft een ramp zeker als het hele systeem leeg is geweest.