PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke Olie gebruiken voor 924?



FROST
29/10/2007, 15:10
Hoi mensen, ik zit zelf ook effe met een vraagje.

Ik gebruik altijd motorolie van de Halfords voor de 924. Maar nu zie ik dus dat ze meer dan 5 verschillende soorten daar hebben staan, waaronder eigen huismerk maar ook Castrol etc. Wat is de juiste olie voor de 924? Ik kan daar echt niet uitkomen, al die afkortingen en verzinsels op de verpakkingen!!! Ik heb nu voor de verandering eens huismerk Halfords Hi-tech meegenomen. Een litertje maar hoor! Je weet maar nooit...Maar het schijnt in ieder geval voor elke auto gebruikt te kunnen worden,zowel voor Benzine, als voor Diesel etc. Vieze aanslag in de motor schijnt erdoor weggevreten te worden. Krijg ik dan geen problemen met de pakkingen? Lekkage?? Ik heb een keer zoiets gehoord met die High tech bende..

Wat gebruiken jullie voor olie? Ik hoop op een paar goede tips!!

Groetjes B.

Meneer aard
29/10/2007, 15:40
Stop er nooit maar dan ook nooit volledig synthetische olie in. Dan gaat ie lekken.

gewoon lekker half syntheet 15w40 rijden. Als code vind je dan meestal API (amerikaanse standaard) en daarachter enkele letters, meen dat C voor benzine motoren waren en de letter daarachter weer voor de kwaliteit staat (hoe hoger in het alfabet hoe hoger de kwaliteit)

Ga niet lopen kutten met halfords olie, dat is leuk voor in je suzuki alto. Maar castrol, mobil1, Shell Helix etc is allemaal prima te gebriuiken. Zijn wel wat duurder.

FROST
29/10/2007, 15:48
Die ik NU heb staat op de verpakking: 10W-40 High Performance Semi-Synthetische olie. " Geeft een vlotte koude start, bespaart brandstof en voorkomt Black Sludge. Biedt een optimale bescherming tegen nokkenasslijtage en is geschikt voor alle seizoenen. Veilig voor de katalysator. "
Kun jij wat beginnen met deze code? Die stond ook op de verpakking:
API SERVICE SL/CF, ACEA A3 - B3 :?:


Maar waarom dan perse geen Halfords olie kopen? Zijn er bewijzen voor dat die motorolie slechter is en die van Castrol beter? Naar mijn mening betaal je voor Castrol etc alleen voor de naam en omdat ze erg veel rally's sponsoren. Als ik het verkeerd heb moet je et zeggen hoor haha :oops:

Meneer aard
29/10/2007, 16:38
Dus toch.. S = Benzine en C voor diesel. Deze olie soort is zowel voor benzine motoren en diesel motoren. Die onzin die verder op de verpakking staat moet je maar nemen voor wat het is omdat het gewoon onzin is. Het is sowieso een multi grade olie (SAE 10w40) die zowel in de winter als de zomer gebruikt kan worden (vroeger had je SAE 10w (winter) en SAE 40) maar deze zijn gemixed waardoor je een betere temperatuur/smeer verhouding krijgt (hoe heter de olie hoe lager de smering bij single grade olie maar bij multie grade van tegenwoordig is dat netjes).

Die ACEA code is ook een omschrijving, europeese omschrijving weliswaar. De A = voor personen voertuigen (luxe wagens) met categorie 3 voor (wat de verpakking zegt) motoren die het hoogste olie niveau nodig hebben kwa kwaliteit. En B is voor dieselmotoren in personen auto's . Voor vrachtauto's geldt weer een hele andere type olie soorten.

Bij castrol/mobil1 etc betaal je ook voor de naam maar tis ook een stuk kwaliteit. Als ik bij de lidl een hele emmer voor 8 euro aan 15w40 koop wil niet zeggen dat ik voor 12 euro p/liter een flesje castrol olie dezelfde kwaliteit heb. Onderling zit er wel kwaliteit in. Dit kan met allerlei factoren te maken hebben, met verbranden van de olie, levensduur etc etc.

En er zijn tests te vinden op het web over de olie. Kijk halfords olie is leuk om in te rijden, die je na 1500 km er weer uit flikkerd maar voor de rest gewoon goede olie rijden. Scheelt een boel slijtage.

q01z
29/10/2007, 17:08
mmm
kleine tip, op de website van kroon olie staat veel product advies (http://www.kroonolie.nl)
echter zie ikdat de 924 er niet tussenstaat..

ikzoek ff in de autodata :D
en de autodata zegt:
motoroliegraad SAE:15w40
Classificatie API/ACEA: SF
motor met filter: 5liter
versnellingsbak: 2.6l
automaat: 3.5l
diff achter: 1.0l AT
koelsysteem: 7l (water..)

FROST
29/10/2007, 17:22
Dus met andere woorden: deze fles gewoon opmaken en dan over stappen op Castrol of mobil? :?

Eneeehh nog effe wat anders; ik had er nog een flesje Wynn's Petrol Treatment bij gekocht. Heb zoiets uberhaubt wel NUT het in de benzine te gooien? Is vervanging van dergelijke onderdelen niet gewoon makkelijker en op het laatst duurzamer?
Sorry hoor als ik te veel vraag maar ik wil eigenlijk gewoon dat mijn 924 een beetje lekker loopt van de winter :roll:

Meneer aard
29/10/2007, 17:58
Kroon olie is mega rotzooi...Niet gebruiken.

En die injector cleaner wat het waarschijnlijk is kan geen kwaad zoiets 1 keer per jaar / half jaar eentje door heen te raggen. Werkt wel.

q01z
29/10/2007, 18:16
haha dat van de kroon zal ik maar niet tegen me zus zeggen ;)

maaruh;
die petrol treatment werkt bij mijn auto wel degelijk..
ik heb trwns tijdje terug mijn injectoren lekker laten zwemmen erin om ze evne schoon te weken :)

Meneer aard
29/10/2007, 18:21
Smeert goed of nie :wink: Vandaar dat die zus het zeker gebruikt :P

Maar injector reiniger he ik paar weken dagelijks op gereden omdat mijn injectoren zo verrot waren. Na nieuwe injectoren geplaatst te hebben gaat ie als een dolle.

q01z
29/10/2007, 18:25
nah me zus werkt bij Kroon, dus ik draai op nix anders :P

maaruh; mijn wijlen-racertje ging 98+octaanboost+wynns in.. das pas duur tanken :D

captainfrasca
29/10/2007, 18:29
Ik gooi er altijd valvoline of hoe dat ook heet 10 W 40 in.

Ropor
29/10/2007, 18:47
SAE 10W40 is een veelgebruikte smeerolie voor auto's.

SAE geeft de vloeibaarheid van de olie aan
Het eerste getal 10 is de viscositeit bij een koude motor.
Het tweede getal 40 geeft de viscositeit bij een warme motor aan.Hoe lager het getal is, hoe sneller deze op temperatuur is.
W geeft inderdaad winter aan. De olie is dan te gebruiken boven de -18 graden.

Bij hogere getallen bijv 20W50 is de olie minder snel op temperatuur. Deze olie wordt veelal gebruikt bij hogere motortemperaturen dus als een motor harder moet werken.

Een olie wordt niet alleen gebruikt om te smeren maar ook om te koelen en vuil weg te spoelen.


Ik gooi er altijd kroonoil 20w50 in. Ik vraag me af waarom kroonoil rotzooi is???

Meneer aard
29/10/2007, 18:59
10w40 en 15w40 zijn onderling mengbaar zonder dat er eigenschappen verloren gaan.

Wat ropor zegt klopt niet helemaal, althans 20w50 wordt niet in een vrachtauto gebruikt ;) Die heeft gewoon een groot carter met een warmte wisselaar die de olie afkoelt en ook door de rijwind waar de plens olie (35 ltr totaal) kan afkoelen.

De smeer eigenschappen van de 10w en de 40 zijn gecombineerd waardoor je dus een beter smering krijgt bij hogeren temperaturen dan wanneer je enkel 10w olie gebruikt.

Wat betreft dat kroon olie zooi is: Heb ik zelf ook ondervonden en hoor het van meerdere mensen. Het schijnt te snel te vervuilen, verbranden waardoor de olie te snel veroudert en hierdoor zijn werking komen te vervallen. Dit soort olie (en de hema huismerk etc), met andere woorden de goedkopere variant is leuk voor 500 km als je wagen moet inrijden als de boel zich nog moet zetten (blok revisie etc). Kortom is gewoon zooi.

Heb het zelf 100 km in mijn wagen gehad na een lekke koppakking om de zooi schoon te spoelen en heb het daarna ook per direct eruit gehaald en vervolgens shell helix te gaan rijden. Heb ik nooit problemen mee, olie temp staat altijd strak 90 graden en in de zomer op circuit wel eens richting de 115 maar meer niet.

Ropor
29/10/2007, 19:15
Ik doelde ook niet helemaal op een vrachtwagen.

Maar wil je hiermee zeggen dat je mijn 924 een vrachtwagen vind?? :roll: :shock: :wink:

FROST
29/10/2007, 19:39
..gaat gezellig worden hier :grin: :lol:

Ik heb een beetje zitten snuffelen op internet; er zijn ook zat mensen die nooit meer Castrol willen gebruiken...Zo zie je maar..de meningen vallen nogal uit een.. :?

Tom
30/10/2007, 19:31
Niks mis met Kroon- wordt veel in de racerij gebruikt (zware belastingen) maar ik ken ook flink wat garages die het leveren. Heb het zelf jaren gebruikt in veel auto's, naar grote tevredenheid. Het heeft ook al in de 924 gezeten, prima spul.

Ook Aldi-, Lidl- en Halfordsolie voldoet aan de basisspecificaties voor dat type olie. Ze zijn alleen altijd mineraal en daardoor minder goed van kwaliteit dan de duurdere halfsyntheten van de 'echte' merken en de cheapo olietypen bevatten minder 'dopes'- reinigende en verbeterende componenten. De motor van de 924 is geen high-tech blok, dus goedkope olie kan niet veel kwaad doen... maar een bijzondere auto verdient wel wat extra zorg.

FROST
31/10/2007, 19:47
Ook Aldi-, Lidl- en Halfordsolie voldoet aan de basisspecificaties voor dat type olie. Ze zijn alleen altijd mineraal en daardoor minder goed van kwaliteit dan de duurdere halfsyntheten van de 'echte' merken en de cheapo olietypen bevatten minder 'dopes'- reinigende en verbeterende componenten. De motor van de 924 is geen high-tech blok, dus goedkope olie kan niet veel kwaad doen... maar een bijzondere auto verdient wel wat extra zorg.

Kijk jongens, DAT wilde ik horen. Bedankt Tom!!! :D

..ik ga NA deze fles gewoon iets duurders proberen. Ben wel benieuwd of het scheelt. :)

Nobbi
04/12/2007, 11:21
Ropor,

yes the 924 engine was installed in a truck ! VW Lt28 ! They used a carburretor instead of the injection,so, a diffrent head,but the block is the same.
I use 15W40 Mineralisch, no synthetic!
If you look in your manual you see that the engine can use 1 Liter of oil for a 1000 Km !!And thats still normal in Porsche eyes!
I drive since ever the cheap supermarket stuff, add the consumption and change 2 times a year with filter.

Nobbi

Cor 944
29/12/2007, 14:12
dat olie snel vervuild,ligt niet aan het merk (kroon - Castrol of andere olie merken)
het komt omdat jullie motoren zelf ,zwaar vervuild zijn van binnen.

toen ik mijn 944 kocht,was de olie ook erg vies,
ik heb er toen nieuwe ingegooit,en na 500 km was deze weer zwart i.p.v mooi licht bruin.

toen heb ik mijn motor maar eens grondig gespoeld van binnen.
en daarna goeie olie erin gegooit.
wel een halfsintheet.

daarna rij ik mijn kmters tot aan de volgende beurt.
en wat blijkt,de olie was nog net zo mooi helder van kleur,
als toen ik het er ingooide.
nu spoel ik mijn motor om de 3 oliewissels.
en dat houd het innerlijke van je motor in perfecte conditie,
al die rotzooi en aanslag is namelijk ook niet bevordelijk voor het mooi draaien van een motor.

ik heb mijn 944 nu zo'n 9 jaar ,
en heb er motorisch nog nooit wat aan gehad.
er zijn meerdere mensen ook aan het spoelen gegaan ,na mijn tip,
en hebben daar alleen maar positiefe berichten over.
zoals de motor pakt vlotter op en draait veel soepeller.
start ook beter,makkelijker,mooie oliedruk enzo.



kortom ,denk hier eens aan voor dat je de olie gaat verversen.

hammer_rites
03/01/2008, 17:27
En olie voor de racerij? Topproducten van Silkolene of Motul, heeft dat zin?

Cor 944
03/01/2008, 20:33
En olie voor de racerij? Topproducten van Silkolene of Motul, heeft dat zin?

ik gebruik kendal olie.
zit bij ons gewoon in 200 L vaten. :wink:
wordt ook in de racerij gebruikt.

hammer_rites
03/01/2008, 20:43
Nooit van gehoord, maar dat zegt niks natuurlijk.
Waarom Kendall?

924turbo2
06/01/2008, 21:05
Voor racerij zijn er speciale olieen, voor zware belasting en die wat dikker blijven bij hoge temperaturen.

Zelf rij ik met Valvoline , die heeft de zogehten VR1 Racing in 20w50, 10W60 en 5W50.

Er zijn meerde merken die dit ook hebben, zoals Castol. Voorheen hete dit bij Castrol 'RS' maar tegenwoordig (nieuwe goude verpakking) heet dit Edge sport, leverbaar in 10W60 en 0w40.
Nadeel van Castrol is de prijs +/- 20 euro de liter !

Voor een standaard 924 zou ik normale 10w40 half synthetisch erin gooien. Of anders minerale 15W40.
Echt slechte merken olie zijn er niet. Ook Kroon is een prima merk.

Ik-rij-belastingvrij
14/01/2008, 16:39
Ik heb een vraagje, hoeveel olie gaat er in m'n blok?
Ik heb een kan van 4 liter, is dat genoeg of moet ik dan nog wat bij halen?
Kan ik makkelijk bij het oliefilter om hem te vervangen als ik de carterbescherming er af heb en ik de voorkant op bokjes heb staan?
Of moet ik daar echt een brug bij gebruiken?

Eric F
11/01/2009, 07:16
Ik heb een vraagje, hoeveel olie gaat er in m'n blok?

Kan ik makkelijk bij het oliefilter om hem te vervangen als ik de carterbescherming er af heb en ik de voorkant op bokjes heb staan?
Of moet ik daar echt een brug bij gebruiken?

De normale mens komt eigenlijk een gewricht in zijn onderarm tekort om dat oliefiltertje er af te krijgen, op een brug gaat 't het beste.

Groet!

captainfrasca
11/01/2009, 11:54
Op een brug is het inderdaad appeltje-eitje!! Op straat gaat het ook wel maar is gewoon lastig.
Ik gooi er btw mobil 10w40!!

Tom
11/01/2009, 14:43
Uit m'n hoofd gaat er 4,5 liter in, weet ik niet zeker. Ook zo niet te vinden in de Haynes, wel met hoeveel Nm je de aftapplug moet aantrekken...

Fantaman
11/01/2009, 15:01
ik kon er toch een heel cannetje van 5L in kwijt :roll:

Meneer aard
11/01/2009, 15:03
Der gaat idd 5 hele liters in het systeem.

Porschediddy
16/04/2009, 19:04
Ik heb een tijd Castrol Magnatec 15W40 gebruikt, maar nu vind ik em nergens meer! Ik denk dat ik dan maar zal overstappen naar de Castrol High Mileage 15W40.. Nog een vraagje, ik zag hierboven ergens dat er ook sprake was van 20W50 als de motor harder moet werken. Nu ga ik dus binnenkort een tijd in de Alpen wonen, eerst een goeie 1000 km er naartoe rijden, en dan daar bergop en bergaf.. Kan ik dan beter 20W50 kopen??

Tom
16/04/2009, 19:17
20W betekent dat de olie koud wat dikker is. Op grotere hoogte zou ik kiezen voor 15W of 10W, wat dunner bij lagere temperaturen.

LWB
16/04/2009, 19:54
Castrol High Mileage 15W40 zit er bij mij ook in,bevalt prima.

dopre
16/04/2009, 21:54
.

toen heb ik mijn motor maar eens grondig gespoeld van binnen.
en daarna goeie olie erin gegooit.
wel een halfsintheet.





Wat bedoel je juist met gespoeld ?
Hoe ga je hier tewerk ?

gr Dopre

martinmgb
16/04/2009, 22:54
Zomaar even ivm alle reacties waarin over de invloed van goede olie op de levensduur gesproken wordt.
Automobielfabrikanten als Ford hebben veel onderzoek gedaan naar oorzaken van motorslijtage, en wat blijkt, er gaan meer motoren kapot vanwege een slecht onderhouden koelwatesysteem dan door slechte smeerolie!!
Reden: vervuild koelwater(systeem) of te weinig koelwater of kalkrijk koelwater zorgt voor verstoppingen en ongelijkmatige verdeling van de koelwaterstroom. Resultaat is een ongelijkmatige koeling waardoor er sterke temperatuurverschillen ontstaan met scheuren van het blok als gevolg. Ook inplosies van lucht in het koelwater, wat gebeurd als koelwater onder druk komt en er luchtbellen in het systeem zitten levert enorme slijtage op..
Dus koelwater ook regelmatig vervangen en het systeem doorspoelen bij verversen!!

Mocht je bovenstaand niet geloven: Ford paste koelwaterfilters waarin dopes zitten welke langzaam oplossen in industriele dieselmotoren.

(p.s. remolie ook om de 3 jaar uiterlijk vervangen...)

924turbo2
17/04/2009, 07:36
Als je voor koelwater G12+ of G13 (rood van kleur) neemt hoef je dit inprincipe nooit te vervangen. In tegenstelling tot de goedkope groene koelvloeistof, deze verzadigt en zou je eigenlijk elk jaar moeten vervangen.

martinmgb
19/04/2009, 17:06
Als je voor koelwater G12+ of G13 (rood van kleur) neemt hoef je dit inprincipe nooit te vervangen. In tegenstelling tot de goedkope groene koelvloeistof, deze verzadigt en zou je eigenlijk elk jaar moeten vervangen.


Is G12 en G13 een internationale code of een merknaam?

-Bassie-
19/04/2009, 17:36
ik zelf ken het eerder als SP11 of SP12:

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ant-sp-12/ (http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_aut/krmp/185/wegverkeer/kroon-oil-onderhoudsproducten/coolant-sp-12/)

Tom
19/04/2009, 18:50
G11 en G12 zijn in ieder geval de door VAG gebruikte coderingen.

klaas 924
19/04/2009, 18:56
euroil 10w40 syntetisch
dit is mij geadviseerd door de automaterialen zaak
is een olie voor alle types motoren benzine diesel en lpg

Frenske
24/08/2009, 18:38
euroil 10w40 syntetisch
dit is mij geadviseerd door de automaterialen zaak
is een olie voor alle types motoren benzine diesel en lpg

Ben voorzichtig met omschakelen naar vol-synthetische olie. Deze hebben veel sterker reinigende dopes waardoor alle vuil in de motor loskomt en kans op verstopping van het aanzuigzeef niet denkbeeldig is. Gevolg is dan een oliedruk van 0 en dat resulteert in een complete revisie.
Wil je overschakelen naar von-synthetische olie spoel of laat je blok spoelen met een daarvoor geschikt produkt(zoals van Forté)

-Bassie-
24/08/2009, 18:43
ik heb er 15w40 van valvoline in zitten.

en dat is een half synthetische olie.

en bevalt perfect:thumb:

jessy1984
24/08/2009, 18:57
gewoon gebruiken wat er voorgeschreven is 15W40
vroeger minerale olie maar half synthetisch is beter

verder een busje motor up kan zeker geen kwaad is in ieder geval beter en zeker als je motor al wat slijtage vertoont

Tom
24/08/2009, 21:56
Dito, halfsyntheet. Lijkt-ie iets mooier mee te lopen, maar dat kan inbeelding zijn.

ArvidW
25/08/2009, 07:04
Ik heb er nu ook 15W40 in zitten en deze olie blijft duidelijk langer dik dan bij de vorige olie die erin zat (volgens vorige eigenaar 10W40).

Huidige olie is alleen maar om even paar duizend kilometer te spoelen daarna komt er gewoon weer 10W40 in, misschien zelfs 10W50. Heb toch liever dat olie wat sneller de juiste viscositeit heeft, kan er op kleine ritjes tenminste ook gas gegeven worden :-)

-Bassie-
25/08/2009, 08:25
het gaat er eerder om dat de olie ook op tempratuur is he.

10w50 is dan warmer weer dikker. meen ik.

ik houd het gewoon op 15w40.

samen met nieuwe olie filter ben je dan iets van 65 euro per keer kwijt is best te doen.

Hollik
01/09/2009, 08:14
Wat is er dan mis met halfords olie? Ik dacht dat alles bij de halfords vandaan je auto sneller soepeler en dat zekere "petje achterste voren, 1 hand op dashboard en hangen in je auto" ten goede komt?

Pruts niet met dat soort bende, haal een halfsynteet 10-40 werkt prima, 15-40 in de zomer misschien, voor de winter misschien wat dik. Haal in ieder geval een merk waar je uberhaupt wel is van gehoord hebt, Castrol / bp / shell etc.

Frenske
01/09/2009, 17:07
Wat is er dan mis met halfords olie? Ik dacht dat alles bij de halfords vandaan je auto sneller soepeler en dat zekere "petje achterste voren, 1 hand op dashboard en hangen in je auto" ten goede komt?

Pruts niet met dat soort bende, haal een halfsynteet 10-40 werkt prima, 15-40 in de zomer misschien, voor de winter misschien wat dik. Haal in ieder geval een merk waar je uberhaupt wel is van gehoord hebt, Castrol / bp / shell etc.

beetje kort door de bocht, je antwoord. De kwaliteit van de huidige olien overtreft meerdere keren de minimum eisen die Porsche (of Audi als je dat zo wil) toendertijd stelden voor deze motor. Ergo kan ook de huidige olie van bv de Hema voldoen. Gooi je er een 0w50 in vraag je gewoon voor problemen. De toleranties van toen waren veel ruimer als heden ten dagen. Er zal minstens een 10w40 in moeten EN maximaal halfsynthetisch. Daardoor zou je bij gebruik van te dunne olie oliedrukproblemen kunnen krijgen, met alle gevolgen van dien. EN, zoals eerder al eens aangehaald, zomaar overstappen op hypermoderne olie is ook vragen erom!! De reinigende dopes zijn dusdanig sterk dat alle sludge in je blok in één keer loskomen en je oliezeef voor de pomp verstoppen!! de gevolgen laten zich raden.

Hollik
01/09/2009, 17:13
Tja das zeker wel waar natuurlijk, mijn ervaring is enkel dat de merkloze olie-en vaak juist sludge achterlaten / sneller verbranden, en eerlijk gezecht, voor die 2 of 3 euro de liter meer, neem dan iets "vertrouwds" is mijn idee...

Maar wat je zegt is zeker waar...

Fantaman
01/09/2009, 17:35
ik heb Brega turbo olie van de brezan, voor 40 a 5liter niet echt goedkoop maar wel goede olie, ach olie is olie hoor

Hollik
01/09/2009, 18:43
hmmm olie = olie, nog steeds niet 100% van overtuigt, mijn 2004 C240 (MB) loopt op vol syntetische olie van mobil 1, ik heb er hiervoor quaker state vol syntheet in gehad, het stonk gewoon / rookwalmpjes uit de vuldop als je hem eraf haalde....

Terug naar (kwaliteit) mobil 1 loopt als een zonnetje......

Klein voorbeeldje maar dat er, ondanks compleet andere soort olie, dat er zeker wel verschil in is, daar los van gezien, de goedkoopste "rommel" die je nu kunt krijgen is waarschijnlijk inderdaad beter dan wat je vroeger kon krijgen.

maar net wat je zegt, zelf heb je ook olie van 8 euro de liter, en das echt niet de goedkoopste :-) die ze bij halfords hebben...

Fantaman
01/09/2009, 19:08
ach ik heb er gratis olie in gegooit bij de beurt, toen kwam ik erachter dat hij wel heel veel olie verbruikt dus ik liep de brezan in, heb 15w40 half syntheet nodig, kon ik 40 euro dokken:doh:
er zit natuurlijk altijd kwaliteits verschil tussen verschillende merken, maar duurder hoeft niet beter te zijn;-)

js-vintage
30/03/2010, 14:16
Ik gebruik al meer dan twintig jaar volledig synthetische motorolie in mijn 924. Na de revisisie van mijn blok enkele jaren geleden ben ik daar gewoon mee doorgegaan. Vroeger gebruikte ik Castrol RS 10W-60 en dat is momenteel Catrol Edge Sport 10W-60. Nooit lekkage gehad en het blok is nog steeds kurkdroog. Ik heb enkele jaren clibcompetitie gereden bij de Nederlandse Porsche Club zonder problemen. Ik hoef nooit olie bij te vullen tussen de verversingen. Met het gereviseerde blok inmiddels ook alweer 70.000km gereden.

Sharjah
15/10/2010, 10:36
Heeft hier ook iemand ervaring met toevoegingen
als fin25 teflon? Op een adere site raadde iemand
dat aan voor lager olie- en brandstofverbruik, lan-
gere olieverversingsintervallen, meer motorvermogen
bij soepelere en stillere motorloop, minder slijtage en
een betere start.
Dat klonk heel verstandig, maar een ander beweerde,
dat dat risico's met zich meebrengt bij oudere moto-
ren. Vooral bij bijna versleten dichtingen zou het mis
kunnen gaan.

Is zoiets nou een goed idee voor een 924, of juist
niet? En is dat spul vergelijkbaar met slick 50? Of is
dit zo'n tellsell-achtig sprookje?

Iemand ervaring hiermee/verstand hiervan?

Cor 944
15/10/2010, 11:12
:nono::nono::nono:
niet doen.
gewoon goede olie erin gooien.
en bij weing km rijden,elk jaar verversen+filter.
bij veel rijden,gewoon de olie wissel interval aanhouden.

924turbo2
15/10/2010, 15:57
Ik ben het met Cor eens, geen toevoegingen erin gooien. Ik heb een 924 blok uit elkaar gehaald waar ze ooit slick 50 in hadden gegooid en er zat hele rare slijtage op de lagers.

Sharjah
20/10/2010, 15:50
Vandaag had ik geen keus. De Eisbaerin klonk me te schor
en heb ik dus aan de kant gezet bij 't volgende tankstation.

Daar was alles op en hadden ze alleen nog een dieselolie en
een 10W-40 synthetische (geen volsynthetische) van Shell.
Ze was al aan de onderkant van 't peilstokje, dus heb ik dat
er maar even ingegooid. Dadelijk ga ik even een voorraad ko-
pen voor in de P., want dat ze waar ik was überhaupt wat
hadden leek mazzel.

Aan de hand van deze thread kom ik er nog niet helemaal uit
Voorlopig hou ik 't op 15W-40 minerale olie van hogere kwali-
teit, denk ik (met merknaam dus).

924turbo2
20/10/2010, 16:20
10w40 halfsyntheeth is het beste voor een niet gereviseerde 924 motor. Uiteraard wel van een goed merk, Shell/ Valvoline/Castrol, etc.

Sharjah
20/10/2010, 16:24
Dan lijk ik 't per ongeluk goed gedaan te hebben dit keer.

ander puntje:
Op sites in andere talen zie ik veel 20W-50, zoals Cas-
trol gtx als aanrader. Hier heeft niemand het daarover.
Kan iemand deze leek uitleggen wat nu eigenlijk 't ver-
schil is tussen 10W-40, 15W-40, 20W-50 e.d. en tus-
sen synth./half-synth./mineraal? In mijn lekenmening,
denk ik simpelweg, dat mineraal destijds zowiezo nor-
maal was voor de 924 en wat de nummertjes beteke-
nen weet ik niet.
(In m'n Porscheboekje staat alleen SAE-20 en SAE-30,
niet, dat ik weet wat dat betekent)

-Bassie-
20/10/2010, 17:21
die 15w40 is het gene voor de w de dikte dun en na de w de dikte warm.

in een 924 kan je dus gewoon 10W40 gooien.

ik zelf gebruik 15W40 van Valvoline.
zou 5W40 eigenlijk ook mogen voor van de winter ?

924turbo2
20/10/2010, 17:39
5w40 kan prima. Maar ga niet voor 5w30, dat wordt te dun. Bij 924's met een lage oliedruk zou ik voor een 10w50 of 10w60 gaan.

924turbo2
20/10/2010, 17:51
Dan lijk ik 't per ongeluk goed gedaan te hebben dit keer.

ander puntje:
Op sites in andere talen zie ik veel 20W-50, zoals Cas-
trol gtx als aanrader. Hier heeft niemand het daarover.
Kan iemand deze leek uitleggen wat nu eigenlijk 't ver-
schil is tussen 10W-40, 15W-40, 20W-50 e.d. en tus-
sen synth./half-synth./mineraal? In mijn lekenmening,
denk ik simpelweg, dat mineraal destijds zowiezo nor-
maal was voor de 924 en wat de nummertjes beteke-
nen weet ik niet.
(In m'n Porscheboekje staat alleen SAE-20 en SAE-30,
niet, dat ik weet wat dat betekent)

--------------------------------------------------------------------------------


Je hebt in principe 3 soorten motorolie:

-mineraal (single en mulitgrade)
-semi synthetisch (ook wel half syntheet genoemd)
-vol synthetisch

Wat is het verschil, minerale olie is wat achterhaalde olie met nauwelijks toevoegingen en een relatief laag kookpunt.
Dat kookpunt houdt in dat bij een bepaalde temperatuur de olie verdampt, dit is rond de 180 graden. Vergelijk het met een frituurpan die staat te dampen.
Dit houdt dus in dat je auto op minerale olie altijd wat olie verbruikt en dat in je motor aangekoekte resten achterblijven.

Vol synthetische olie heeft een veel hoger kookpunt +/- 350 graden. Dus dit zal niet verdampen. Verder zitten er vele meer toevoegingen in om slijtage, geluid, en wrijving te verminderen. Ook zit in synthetische olie een soort schoonmaakmiddel dat er voor zorgt dat je motor inwendig schoon blijft. Verder hoef je synthetische olie minder vaak te verversen dan minerale olie.

Half synthetische olie zit tussen beide in.

Algemeen gezien is vol synthetische olie dus de beste olie.

Nu de vraag wat moet ik in mijn 924 gooien.

Belangrijk is om uit te zoeken wat er nu voor olie in de je auto zit.

Zo is het onverstandig om bij oudere motoren die altijd op minerale olie hebben gedraaid, synthetische olie in te gooien. Door het schoonmaakmiddel spoelen oliekanalen schoon en wordt vuil (bijvoorbeeld opgehoopt bij keeringen) verwijderd. Dit kan er dus voor zorgen dat je auto olie gaat lekken of dat je oliedruk zakt na het verversen met Vol synthetische olie.

Kortom, voor je 924 kan je dus het beste half synthetische olie gebruiken. Mineraal kan ook maar is wat achterhaald.
Tenzij je je blok volledig uit elkaar hebt gehad, en gereviseerd, nieuwe keeringen etc. Dan kan je er gewoon vol Synthetisch in stoppen.

Nu de vraag welke viscositeit (dikte) ? Voor de duidelijkheid 10W40 is altijd dezelfde dikte ongeacht of het nou minerale olie is of vol synthetisch, Een hoop mensen denken dat vol synthetische olie dunner is maar dit is dus niet zo!

Het eerste cijfer staat dus voor de dikte koud (bij X ? graden, moet ik nog even nakijken) en het getal achter de staat voor de dikte van de olie als het warm is (bij X ? graden).
10W40 en 10 w50 zijn dus koud even dik alleen bij warme motor is 10w50 dikker.

Persoonlijk zou ik in een 924 10w40 half synteeth van een bekend merk erin gooien.

Mocht je oliedruk erg laag zijn, dan kan je gaan voor 20w50 minerale olie, nog mooier is 10W50/ 10W60 halfsynthetisch. Echter zijn dit vaak racing olieen en dus er prijzig.

Voor gereviseerde motoren zou ik gaan voor 10w40 vol synthetisch of 10W50/ 10W60 vol synthetisch, laaste twee zijn ook weer prijzig.

Er bestaat ook 0w30, 5w30, etc. maar deze olie is te dun voor een 924 en hij zal er gaan tikken.

Verder heb je natuurlijk nog tig merken, dit is meer een persoonlijke voorkeur. Er worden eigenlijk nauwelijks slechte olie meer gemaakt.
Een aantal merken hebben officieele certificaten van VW,BMW, Ford etc.
Zoals; Ford M2C-153E, VW 500.00/505.00, etc
Dit zijn merken zoals Castrol, Shell, Valvoline, etc. Voor die certificaten wordt een hoop geld betaald dus vandaar dat deze merken ook wat duurder zijn.

Merken zoals, Kroon en MPM hebben geen goedkeuringen maar zitten wel op hetzelfde kwaliteitsniveau. Echter kan een dealer de garantie afwijzen bij bijvoorbeeld motorschade.

Maargoed dit is voor de 924 niet van belang.

Tot slot er zit een groot verschil tussen goedkope semi synthetische olie (van bijvoorbeeld Aldi of bouwmarkt) en semi synthetische olie van een merk.
De goedkope olie zit een veel kleiner deel synthethische olie in, waardoor het dus ook goedkoper is. Het neigt dus meer naar minerale olie. Terwijl semi syntheet van een bekend merk echt een half syntheet is.

Ik zelf rijd altijd met Valvoline olie en Castrol (Racing), Castrol is vrij prijzig.

Verder wil ik zeggen bezuinig niet op je olie, goede olie is nou eenmaal duur maar 1x tanken aan de pomp en je bent meer!!!!!

-Bassie-
20/10/2010, 17:54
kan op m`n werk 5W40 kopen voor inkoopprijs en dat is gustiger tov het gene wat ik nu koop.

de olie die we gebruiken is van Elf zal wel goed zijn neem ik aan?

Sharjah
20/10/2010, 18:03
@924turbo2
Deze pagina heb ik apart op m'n PC opgeslagen; beter en
uitgebreider antwoord, dan verwacht! Bedankt!



Verder wil ik zeggen bezuinig niet op je olie, goede olie is nou eenmaal duur maar 1x tanken aan de pomp en je bent meer!!!!!

Als ik moet kiezen tussen goed onderhoud nu en langer plezier
van de wagen hebben, of goedkoop uit zijn en later maar weer
een ander zoeken, of meer onderhoud hebben, dan kies ik er
toch voor om 't beestje te geven, wat ze wil en haar zo lang
mogelijk gezond te houden. Op de lange duur kan dat ook goed-
koper zijn.

924turbo2
20/10/2010, 18:10
kan op m`n werk 5W40 kopen voor inkoopprijs en dat is gustiger tov het gene wat ik nu koop.

de olie die we gebruiken is van Elf zal wel goed zijn neem ik aan?

Elf is een goed merk, in Nederland niet zo bekend maar in Frankrijk zeer bekend.

-Bassie-
20/10/2010, 18:28
klopt sttat ook iets over Renault op ;)

sidney924
20/10/2010, 22:09
Toen heb ik mijn motor maar eens grondig gespoeld van binnen.


uuhm,, misschien een hele domme vraag, maar waarmee spoelen jullie de motor dan?:noidea:

Cor 944
20/10/2010, 22:44
uuhm,, misschien een hele domme vraag, maar waarmee spoelen jullie de motor dan?:noidea:

met Forté motorflush.
dit is puur een schoonmaakmiddel ,
om al je oliekanaaltjes en gaatjes waar olie moet komen schoon maakt.

je gooit een flesje door de oude olie.
dan laat je de motor 30 á 40 minuten stationair draaien.
absoluut niet gaan rijden,maar stationar laten draaien.
dan tap je de olie af,en verwijderd het oliefilter.
dan monteer je een nieuw oliefilter,en gooit er nieuwe olie in.

het voordeel van forté motorflush is,
dat alle aanslag en rotzooi die niet in je motor hoort,
oplost in de oude olie,
en ook echt meekomt als je de boel aftapt.

franshjl
02/02/2012, 08:47
Mijn 924 is altijd in onderhoud geweest bij een Audi-dealer en omdat ik niet wist welke olie erin zat heb ik ze even gebeld om het te vragen. Castrol Magnatec 10W40, een half-synthetische olie van goede kwaliteit. Op internet ( bijvoorbeeld olietekoop.nl), vind je het tegen een gunstige prijs. Voorbeeld voor de betreffende olie, daar betaal je 15 euro per liter voor bij de BP stations, en bij olietekoop.nl voor slechts 8,50 per liter.
Komt wel 7,95 verzendkosten bij, maar dat kun je ondervangen door meteen een flacon van 5 liter te kopen, da's nog iets gunstiger qua prijs ook.

Groeten,

Frans

willie
18/02/2012, 16:09
Even een kleine vraag, mag je verschillende types olie mengen? Er zit nu 5w40 (van Shell) in, van de vorige eigenaar, en ik zou willen aanvullen met 10w40 (van Q8). Deze zijn allebei volsynthetisch. Ik heb wat gegoogled en ik denk dat er niet echt een probleem is...

jimfrey944
18/02/2012, 17:17
Deze twee olie's mengen
Is idd niet echt een probleem
Alleen raakt de olie natuurlijk wel de specifiecatie 5w40 kwijt

Cor 944
18/02/2012, 20:17
Deze twee olie's mengen
Is idd niet echt een probleem
Alleen raakt de olie natuurlijk wel de specifiecatie 5w40 kwijt

yep ,dan wordt het 7,5W40:)

Rowan
24/10/2012, 18:28
Ik gooi er ook altijd 10w40 in, wel half syntethisch.

Martell
18/08/2013, 16:32
Ik ben ook even aan het kijken voor wat nieuwe olie.

Ik heb nu doorspoelolie van de action er in (das dus echt heel erg goedkoop).
Na een paar honder km gaat die er uit, nieuw filter, en dan goede olie.

Het wordt dan Motul, want daar ben ik binnenkort dealer van, altijd handig dus. Castrol kan ook, daar ben ik nu al dealer van.

Er is verschil tussen olieën.

Dat verschil zit in vier punten:

1 de soort olie
2 de dikte van de olie
3 de kwaliteit van de olie
4 de prijs per liter

Nummer 1 en 2 staat doorgaans vrij vast. Er is eea voorgeschreven door de fabrikant, en elk merk levert ook de verschillende olieën.

Mineraal, half synthetisch of volsynthetisch.
Met half-synthetisch kom je eigenlijk altijd wel goed weg. Bij die andere twee is het opletten. Mineraal is de soort die van oudsher gebruikt werd. Er was vroeger niet anders. En een blok dat altijd op mineraal heeft gedraaid, zal het met een verse mineraal ook prima doen. Sterker nog, opeens volsyntheet er in is een grote kans op problemen. En dat is vice versa.

Mineraal is weer wel het goedkoopste, en volsyntheet het duurste.

De dikte is een getal. Dat is het getal dat de viscositeit bij een x aantal graden aangeeft. SAE80 en SAE90 bijvoorbeeld. Hoe hoger het getal, hoe dikker.
En tegenwoordig hebben we zogenaamde multigrade olie. Dat is olie die bij warm zich anders gedraagt dan bij koud, in vergelijking met een single grade olie.

10W40 is de meest voorkomende in auto's en motorfietsen. viscositeit 10 bij zomerse temperaturen, viscositeit 40 bij winterse temperaturen (vandaar de "W"). Dus een combi van SAE10 en SAE40.

Wil je dunnere olie, dan kom je in de richting van 0W30, dikker wordt dan 20W50. Overigens zou ik voor een oudere motor of auto sneller dikker dan dunner aanraden.

Dikker komt eerder op druk, maar is ook stroperiger. Meer druk betekent niet dat overal ook goed wordt gesmeerd. En gekoeld, want ook koelen is één van de functies van olie. Daarom zit er ook 5 liter in, want puur voor smeren is een half litertje al zat.


Bij de merk olie kun je er eigenlijk blindelings vanuit gaan dat het goed spul is. De kosten zijn daar ook weer naar. Er zijn goedkopere merken, maar dan is het weer uitpluizen welke nou weer beter zijn, en welke niet.

En het kan zelfs exemplarisch en individueel verschillen; waar jouw 924 het beste loopt op Castrol, loopt die van mij misschien wel het beste op olie van de LIDL.


Sowieso geldt: voldoen olie van de juiste soort en dikte, is beter dan te weinig olie of oude olie.

Doorrijden met oude olie kan. bijhouden is beter. Olie voert ook verontreiniging af, en olie slijt. Tenminste, de speciaal toegevoegde zooi in olie slijt ( het zgn 'kraken').

Prijs zegt wel wat over de kwaliteit, maar is dus nooit een zekerheidje (zoals met alles in het leven).

Aangezien de meesten hier niet vaak aan een oliewissel toekomen; doe er de beste in die je kunt vinden. Ongeacht de kosten.
Moet je meerdere keren per jaar olie vervangen, dan is er al wat anders aan de hand ;)

Laat je het doen? Vraag voor de grap eens wat ze bij de garage er in kieperen, en laat de monteur het aan je zien. Veel garages pakken goedkope merkloze olie, en rekenen de prijs van het merk waarvan ze toevallig een bordje van aan de muur hebben hangen.

hendrik914
02/03/2014, 21:06
Castrol 15W50 halfsyntheet deden ze erin bij Carrera Motors, Porsche St. Martens-Latem. De motor is een M44/09 of dezelfde van de 944-I. Het is me niet duidelijk wat er vroeger inzat, maar kan wel Mobil halfsyntheet 10W40 geweest zijn. Merk dat de oliedruk warm een ietsiepietsie hoger is als voorheen, maar nog steeds tussen 3,5 en 4, voor zover de uitlezing betrouwbaar is.

924cabrio
27/04/2014, 14:25
In het instuctieboekje staat alleen HD olie gebruiken voor "Otto motoren". Mehrbereichsöle (olie voor alle jaargetijde): SAE 15 W-50 of 20 W-50 (de laatste niet bij temp. kouder dan -15 C, Einbereichsöle dan 2x p.j. wisselen zomer: SAE 30W gebruiken. Winter: SAE 20W gebruiken alleen bij temperaturen onder de +5 graden C
Dus ik denk 15W-50 is de juiste olie voor de 2 liter dan, premium merk zoals Shell, Mobil, Castrol etc.

M.B.H.
27/04/2014, 21:21
In het instuctieboekje staat alleen HD olie gebruiken voor "Otto motoren". Mehrbereichsöle (olie voor alle jaargetijde): SAE 15 W-50 of 20 W-50 (de laatste niet bij temp. kouder dan -15 C, Einbereichsöle dan 2x p.j. wisselen zomer: SAE 30W gebruiken. Winter: SAE 20W gebruiken alleen bij temperaturen onder de +5 graden C
Dus ik denk 15W-50 is de juiste olie voor de 2 liter dan, premium merk zoals Shell, Mobil, Castrol etc.

Let op wat zit er nu in mineraal of half sententies of vol sententies.
Dit in verband met mogelijke lekkages die je gaat krijgen als er altijn mineraal in heeft gezeten en jij nu naar vol sententies zou gaan .
En wat de dikte aangaat ik gebruik 10W-40 al jaren in de NA
Alleen als je altijd hoog in de toeren en dus prestaties zit zou je iets dikkere olie kunnen gebruiken denk aan 10 w 50 immers swinters als het echt koud is rij je toch niet met de Cabrio.

lieven
28/04/2014, 17:57
je kan de viscoviteit en juiste werking controleren door een brug te trekken tussen je vingers
hoe dikker de brug hoe dikker de olie
hoe verder je de brug kan trekken hoe beter de olie.

Ik dacht altijd al dat hoe dunner de olie hoe hoger het olieverbruik doordat die niet voldoende teruggetrokken wordt door zuigerringe40n en verbrand ik neem meestal total 15w40 let op een 20w40 zou beter moeten zijn.
25w40 kan je enkel in de zomer gebruiken bij diesels omdat hij te dik wordt in de winter

5w40 zou goede nieuwe olie moeten zijn maar zou ook rubbers oplossen naar ik hoorde dus dit kan je testen door olie in een ballon te stoppen en als deze lost en of oplost is de olie niet zo geschikt voor oudere autos

coppe218
30/04/2014, 08:51
k dacht altijd al dat hoe dunner de olie hoe hoger het olieverbruik doordat die niet voldoende teruggetrokken wordt door zuigerringe40n en verbrand ik neem meestal total 15w40 let op een 20w40 zou beter moeten zijn.
25w40 kan je enkel in de zomer gebruiken bij diesels omdat hij te dik wordt in de winter

5w40 zou goede nieuwe olie moeten zijn maar zou ook rubbers oplossen naar ik hoorde dus dit kan je testen door olie in een ballon te stoppen en als deze lost en of oplost is de olie niet zo geschikt voor oudere autos

Wat een broodje aap verhaal.

jel
03/05/2014, 01:41
Top. Ik heb net even een ballon gepakt en de olie lost maar ook niet op. Prima voor in de auto dus! *O*

924turbo2
03/05/2014, 07:57
synthetische olie lost geen rubbers op, het heeft een reinigend effect. Minerale olie zorgt voor vervuiling, dit koekt aan in je blok, o.a. op keeringen. Het kan dus voorkomen dat je bij een blok dat jaren lang op mineraal heeft gelopen en je gooit er synthetische olie in dat het vuil oplost in de olie en dat er lekkages ontstaan. Ditzelfde kan je krijgen als je je blok spoelt dit is nog een agressiever schoonmaakmiddel als het ware.

Vervuiling is slecht voor een blok en je olie kanalen kunnen dichtslibben, etc. Het beste zou natuurlijk zijn om je blok volledig te demonteren, geheel schoon te maken en voorzien van nieuwe keeringen. en dan lekker een volsyntheeth erin.

Je moet ook niet kijken wat de onderhoudsboekjes van de 924 adviseren, dit was een heel ander tijdperk, toen was erg nog geen synthetische olie.

Nu is half-syntheeth een middenweg, maar ook hierdoor kunnen lekkages ontstaan. Het is wel zo dat er geen regels zijn hoeveel deel syntheeth er in een olie moet zitten. Juist die additieven zijn het duurste. Daarom kan een half syntheeth bij de Lidl veel goedkoper zijn dan een Castrol. Deze twee zijn dan ook niet te vergelijken. Een Lidl olie neigt veel meer naar een mineraal en heeft nauwelijks additieven.

coppe218
05/05/2014, 13:56
synthetische olie lost geen rubbers op, het heeft een reinigend effect. Minerale olie zorgt voor vervuiling, dit koekt aan in je blok, o.a. op keeringen. Het kan dus voorkomen dat je bij een blok dat jaren lang op mineraal heeft gelopen en je gooit er synthetische olie in dat het vuil oplost in de olie en dat er lekkages ontstaan. Ditzelfde kan je krijgen als je je blok spoelt dit is nog een agressiever schoonmaakmiddel als het ware.

Vervuiling is slecht voor een blok en je olie kanalen kunnen dichtslibben, etc. Het beste zou natuurlijk zijn om je blok volledig te demonteren, geheel schoon te maken en voorzien van nieuwe keeringen. en dan lekker een volsyntheeth erin.

Je moet ook niet kijken wat de onderhoudsboekjes van de 924 adviseren, dit was een heel ander tijdperk, toen was erg nog geen synthetische olie.

Nu is half-syntheeth een middenweg, maar ook hierdoor kunnen lekkages ontstaan. Het is wel zo dat er geen regels zijn hoeveel deel syntheeth er in een olie moet zitten. Juist die additieven zijn het duurste. Daarom kan een half syntheeth bij de Lidl veel goedkoper zijn dan een Castrol. Deze twee zijn dan ook niet te vergelijken. Een Lidl olie neigt veel meer naar een mineraal en heeft nauwelijks additieven.

I rest my case. Ik nam alleen de moeite niet om zo uitgebreid te reageren:P

o.stijn.o
27/03/2015, 06:12
Is dit goede olie? Want ik zie nergens of deze half syntheeth is.

12627

hendrik914
27/03/2015, 11:24
Achterkant van de bus?

15W40 SL/CF is bij Shell een minerale olie met "additieven", dus met "toevoegsels" om vuil niet te laten neerslaan, om oxidatie van de olie tegen te gaan, etc. Allicht bij Champion dan ook. Dus geen halfsynthetische, denk ik.

=>achterkant bekijken.

jimfrey944
27/03/2015, 11:24
Het is mineraal olie geen half en geen vol synthetische oli maat vol mineraal
Ik weet niet waar je altijd op reed ?

o.stijn.o
27/03/2015, 11:50
Ik ree op het zelfde merk maar heb ook al op 10w40 gereden. Maar deze olie kan dus geen kwaat voor het blok?

924turbo2
27/03/2015, 19:59
Er staat op de fles dat het minerale olie is. Kan opzich prima in je 924.

Als je alleen altijd op 10w40 hebt gereden zou ik dat zo houden. Semi synteeth houdt je motor schoner en verdampt minder (= minder verbruik).

Omdat 15w40 weinig meer voorkomt is het vaak nog duurder ook dan een 10w40.

Let wel op er is een groot verschil tussen budget 10w40 en 10w40 van een goed merk. Hoe goedkoper de olie hoe kleiner het synthetische aandeel.

Harrison
28/03/2015, 21:01
Zelf gebruik ik Motul 20W50, Kroon Oil adviseert dit ook aan voor een 924.

o.stijn.o
29/03/2015, 00:41
En is deze dikker of dunner dan? En eigenlijk van motor olie veranderen voelt het blok dit? Of kan het echt geen kwaat van elk jaar iets anders te proberen?

jessy1984
29/03/2015, 10:08
waarom veranderen van olie
gebruik een goed merk van olie en bv de 10w40 half synthetisch. zelf rij ik enkel op Castrol olie
is je olie druk te laag kan je altijd naar een iets dikkere olie gaan
beetje olie verbruik daar in tegen kan geen kwaad.

belangrijk waar je op moet letten is dat wanneer een motor altijd op minerale olie heeft gereden er afzetting in de olie kanalen en in de motor kan zitten
dit is omdat de minerale olie sneller afbreekt en er (zeker bij hoge temperaturen) afzetting in de motor kan en zal blijven hangen

zou je direct overstappen naar bv een vol synthetische olie komt dit vuil allemaal los en kan er een verstopping komen met uiteindelijk gevolg schade aan de motor. in het ergste geval
anderzijds kan het olie verbruik een beetje stijgen

bij een compleet gereviseerd blok is vol synthetische olie daarbij wel aan te raden zoals de castrol Edge 10w60 deze blijft ook iets dikker bij warme motor maar koud hetzelfde als de 10w40.
20w50 lijkt me wat te dik bij koude motor zal je altijd een beetje meer schade aan de motor krijgen
en bij de meeste wagens 80% van de schade in motor is te wijten aan korte afstanden en rijden wanneer de motor koud is.

heb je toch met de 10w40 wat te veel olie verbruik naar uw wens kan je best een aditief toevoegen
de Nulon StopLeak.
waarom ik deze nulon aanbeveel is omdat deze niet de sludge achterlaat zoals de meeste van deze producten en daarbij ook de smering nog bevorderd. alsook maakt deze de olie niet dikker.
de andereproducten zijn meer gebaseerd op de viscositeit van de olie dikker te maken en bevordert de smering niet. verduurde rubbertjes en spleetjes worden opgevuld. dit op teflon basis wat heel goed smeert en zoals bij men kever draait deze direct ook veel soepeler en mooier.
is het blok of de klepgeleiders te hard versleten zal dit natuurlijk niet helpen.

heeft de motor lang stilgestaan en nooit op half sythetisch gereden kan je een olie wissel doen naar een half synthetische olie en de olie verversen na 500 a 1000km natuurlijk ook de filter zo zal een deel van vuil reeds meekomen en hoef je niet bang te zijn dat er verstoppingen komen door te veel vuil dat in een olie kanaal blijft zitten

Marty
21/04/2016, 21:55
Ik ben van plan om binnenkort een oliewissel uit te voeren en heb dit draadje even gelezen .
Nergens wordt vermeld of het een 924 of 924s beteft, naar mijn idee wel even zinvol.

De 924s heeft hydraulische nokkenvolgers (niets handmatig instellen dus) en moet een niet al te dikke olie hebben.
Er is mij verteld dat de 10W40 voor een 924s volstaat.

In mijn geval gaat het om een 924 met 125pk 2.0 liter motor en platte nokkenvolgers (niet hydraulisch, dus handmatig afstellen).
Er werd mij geadviseerd een 15W40 te kiezen, iets dikker dus.

Halfsynthetisch voor niet gereviseerde motor.
Volsynthetisch voor gereviseerde motor.

Op dit moment heb ik er Gulf Tec Plus 10W40 (halfsynthetisch) inzitten.
- koud starten 6 bar
- op temperatuur en toeren 8 bar
- op temperatuur idle 2 bar

Dit zijn geen gekke waarden.
Toch wil ik kijken of een iets dikkere olie de motor wat rustiger maakt.

Echter wel eentje met verhoogde ZDDP waarden, om slijtage aan de nokken en nokkenvolgers te voorkomen.
Volgens de betriebsanleitung uit 1981 dient er een 15W50 te worden gebruikt.

Ik kom uit bij de Motul 2100 15W50, halfsynthetisch met de hogere ZDDP waarden.
Een 15W40 met verhoogde ZDDP waarden heb ik niet kunnen vinden.

Heeft er iemand ervaring met de Motul 2100 15W50 in een Porsche 924 125pk 2.0 liter?

924turbo2
22/04/2016, 07:49
Kijk niet naar het advies in je boekje, dit is 35 jaar oud en de tijd heeft niet stilgestaan (er bestonden toen geen 5W synthetische oliën).

Beste is om je kleppendeksel te demonteren en kijken hoe vervuilt je motor is van binnen.

Is hij erg vervuilt, pak dan een 10W40 half syntheeth van een bekend merk (geen budget)

Is hij mooi schoon pak dan een 5W40 volsyntheeth van een bekend merk.

Is je oliedruk laag of ga je de auto op het circuit gebruiken dan kan jij gaan voor een 5w50/10W50/10W60 'racing' olie

een 15W of een 20W is koud dikker en is minder snel boven in de motor, dus meer slijtage bij koude start. Enkel jaren 50/60 auto's hebben een 20W olie nodig ivm de grote oliekanalen. Een 924 heeft dit niet en kan prima een 10W of een 5W olie hebben.

Aangezien er meestal korte stukjes met de 924 worden gereden is elk jaar verversen te adviseren. Advies is te verversen voordat je de auto wegzet voor de 3 maanden winterslaap. Olie verzuurd door korte stukjes, dus dit wil je liever niet 3 maanden in je auto laten zitten.

o.stijn.o
10/05/2017, 19:25
Wie rijdt er hier op 10w60? Heb deze olie nu besteld eens benieuwd of dit erg anders is...

924turbo2
12/05/2017, 06:38
Ik reed altijd op 10W-60 met mijn oude motor. Nu heb ik een geheel gereviseerd blok en rijdt ik met 5W-50.

Warm zal je oliedruk at hoger zijn tov de 10W-40.

Marty
12/05/2017, 17:31
Bij mij zit er 10W40 in.
koude motor startionair: 6 bar (kan ook iets hoger zijn)
warme motor stationair: 2 bar
Ik ga nu overstappen naar de semi-synthetische Motul Classic 15W50.
De toevoegingen erin zouden beter geschikt moeten zijn voor de platte nokkenvolgers van de 924.
Geschikt voor een koude start en toch geschikt voor de hogere toerentallen bij hogere temperaturen.
Ervaring hiermee heb ik nog niet, dit laat ik nog weten als ik zover ben.

De 924s heeft hydraulische klepstoters, over het algemeen gaat hier dunnere olie in.

De eerder genoemde 5W40 voor een gewone 924 lijkt mij wat aan de dunne kant.
In de betriebsanleitung wordt 10W50 genoemd, maar dat is al wat jaartjes geleden.

Opmerking:
Wanneer je Porsche een vraag stelt over de Porsche Classic olie hebben ze het altijd over 356, 911, 912 en 914.
Voor een 924 moeten ze er dan iemand bij roepen die het ook niet echt weet.

Ook heb ik dit eens aan een specialist gevraagd en daarbij kreeg ik niet de vraag terug of het om een 924 of 924s ging.
Dat was ook al niet hoopgevend.

Nog iets anders over benzine:
Alleen BP heeft ethanol vrije benzine (BP Ultimate 98).
Je hoeft dan niet Euro 95 te tanken een daar nog een octaanbooster en ethanolkiller aan toe te voegen (overall duurder).

Thijsch
12/05/2017, 22:09
Stijn, ik rijd met Motul 4100 15w50 semi-synthetisch.

Oliedruk blijft stationair tussen de 2-3 bar als de motor goed warm is, en blijft bij sportief rijden ook mooi op druk (waar in mijn ervaring 10w40 wat inzakte).

Marty
12/05/2017, 22:17
Thijsch,

Waarom heb je niet voor de classic gekozen?

924turbo2
13/05/2017, 08:02
15W betekend dat de olie koud (gemeten bij 40 graden) dikker is dan een 10W. Dit wil je niet, de olie is minder snel boven in de motor wat zorgt voor extra slijtage bij koude start (tov 5W of 10W).

Zoals ik al eerder aangaf kijk naar een 5W of 10W olie voor een 924 motor.

Waarom bestaat er dan 15W/ 20W olie is dan de vraag. Dit is voor de echte oltimders jaren 50/60 dit extreem dikke olie kanalen hebben. Deze hebben dikkere olie ook koud om oliedruk op te bouwen.

Getal achter de W staat voor de dikte gemeten bij 100 graden. een 50/60 gebruik je als je motor lage oliedruk heeft met een 40 of als je de auto extreem belast bijvoorbeeld op het circuit.

Thijsch
13/05/2017, 09:05
Ben het met je eens hoor, daar niet van. Maar een semisyntheet in die specificaties is niet heel gangbaar en het verschil bij de koude start is er, maar niet substantieel. Als ik het hele jaar rond zou rijden, en ook bij temperaturen onder 0 de auto zou moeten starten zou ik zeker voor een dunnere variant (koud) gaan.

Keuze voor de 4100 ipv de Classic was omdat ik daar makkelijk aan kon komen, en ze elkaar qua specificaties niet veel ontlopen.

Marty
13/05/2017, 12:34
Het is jammer dat Motul geen Classic 10W50 heeft, dat was eigenlijk wat ik zocht.
Bij andere merken met die viscositeit zijn specifieke additieven waaronder ZDDP etc. in hoeveelheden teruggebracht die belangerijk zijn bij onze platte nokkenvolgers.

merpati
20/11/2019, 21:22
Had een behoorlijk oliedruk probleem met mijn 924 vooral als ik flink wat toeren (en snelheid) maakte", de oliedruk ging dan (motor flink heet) met 90 rpm naar 0.6 bar, teflon erbij gedaan toen ging hij naar 0.8 bar, rijd nu al een jaar met 10W60 en ben hierover zeer tevreden, heb nu altijd prima druk bij 900 rpm 1,8 bar.
had gelezen dat men 10W60 normaal bij zwaarbelaste motoren toepast en dacht bij mezelf "ik probeer het .
Maar zou het zeker niet gedaan hebben als mijn oliedruk goed geweest was.

hendrik914
08/12/2019, 17:10
1,8 bar bij 900 rpm dus.
Vind ik toch nog laag, hoor.
Maar natuurlijk is dat oliemetertje niet precies.

Nubiro
11/08/2020, 20:27
Porsche Classic geeft 10w50 aan en gezien de ouderdom van de 924 en langere ritten met misschien wel hogere temperaturen, lijkt me dat wel beter dan een 10w40. 10w60 lijkt me te. Wel weinig keus. Millers is goed, maar erg duur en op esterbasis, dus wat agressief misschien. Ik heb Total racing 10w50 besteld. Op een Subaru forum zijn ze er wel enthousiast over. Dat na een lekker Forte kuurtje en een goed Mahle filtertje, moet het wel lekker lopen!