PDA

Bekijk Volledige Versie : 924s 1986 | koelwater darm: bovenste of onderste?



marijn c
19/02/2011, 06:55
Goeiemorgen. Mijn 924s heeft een lek in de darm die loopt van de radiator naar de thermostaat. Is dat de 'bovenste' of de 'onderste'?
Wat is trouwens de normale positie van de 'temperatuurnaald' om de radiator te laten aanslaan? De mijne loopt tot vlak tegen en zelfs tot in het rood alvorens aan te slaan. Wijslijk de thermostaat vervangen, zeker?
Tot slot: waar kopen jullie deze (nieuwe) onderdelen?

-Bassie-
19/02/2011, 07:02
Gewoon bij de Brezan kun je delen kopen.

Bedoel jij de gene met die rode plug er in en dan een metalen buis?

marijn c
19/02/2011, 07:07
Heum, geen idee eigenlijk :-/. Hij staat bij de garagist en die wist me te zeggen dat het de bovenste (of was het nu de onderste??) darm een gaatje had. Ik herinner me wel zeker dat hij loopt van de radiator naar de thermostaat.
Jammer genoeg kan ik mijn garagist momenteel niet bereiken om het hem te vragen (old-school garagist zonder gsm)...

Frenske
19/02/2011, 07:51
Gewoon bij de Brezan kun je delen kopen.

Bedoel jij de gene met die rode plug er in en dan een metalen buis?

is een S, Bassie

-Bassie-
19/02/2011, 08:02
Dat zag ik iets later pas.
S'ochtends vroeg he.

Gewoon bestellen bij de dealer ;)

marijn c
19/02/2011, 08:09
Weten jullie of het koelcircuit van een 924S (uit 86) hetzelfde is als dat van een 944 82-85 of een 86-89? Het lijkt me dat het overeenkomt met de eerste, maar misschien kunnen jullie wat meer zekerheid geven?

jimfrey944
19/02/2011, 09:23
ja een s is idd bijna (kleine details) het zelfde als een 944
er lopen meerdere slangen slangen van en naar de radiator
rechts onder een die van dik naar dun loopt deze gaat naar de waterpomp (waar ook de termostaat zit)
rechts boven naar expantievat
links boven naar motor
in geen van deze leidingen zit een temperatuur voeler
er zijn 3 voelers een voor de meter een voor de koude start en een voor de aansturing van de vin
die van de vin zit in de radiateur
er zitten er 2 in je blok een is voor het klokje in je dachboard de andere bedient de koude start
bijde zit in het blok aan de kant van het inlaat spruitstuk aan de voorkant achter de geribbelde slang van de lucht weger

marijn c
19/02/2011, 10:00
Als je motor warm loopt en de temperatuur laat begint te zakken (ventilator slaat dan aan), ligt het probleem dan bij de thermostaat? Of bij de thermoswitch waar ik her en der over lees? Die laatste vind ik niet meteen te koop op bvb type911shop.co.uk, is dat omdat deze switch behoorlijk universeel is (ook over andere merken)?

Frenske
19/02/2011, 10:37
Dat zag ik iets later pas.
S'ochtends vroeg he.



Kan gebeuren, je bent tenslotte ook geen 19 meer .......:heh:

marijn c
19/02/2011, 11:44
Bon, zonet de 3 slangen van het koelcircuit (tussen radiator en motor) en een thermostaat besteld. De slangen naar het expansievat waren niet meteen beschikbaar, dus die zullen een latere keer volgen...
Iemand nog tips omtrent onderdelen kopen in België?