PDA

Bekijk Volledige Versie : remschijven vervangen; Outer race "shims" verwijderen



Meneer aard
03/08/2008, 12:00
Bij het vervangen vandaag van m`n remschijven stuitte ik op een probleem. De opvulringen of outer/ inner races die worden genoemd in het wphb krijg je er met geen mogelijkheid uit. Volgens beide boeken (volgens haynes zitten ze geperst..) kun je deze met een dreveltje of iets anders eruit tikken..maar het klinkt als een geheel met de schijf, en krijg ze met geen mogeljkheid eruit..

Heb het boeltje maar weer in elkaar gezet, met de oude schijf en eerst maar eens een oplossing verzinnen voor dit gedoe..Lijkt me niet dat die door corrosie worden vast gevreten ofsow..heet stoken van de schijf een mogelijkheid?

q01z
03/08/2008, 17:44
fotootje?

heetstoken vd schijf zou ik vermeiden.. als je dan besluit toch nog met die schijf te gaan rijden (noodgedwongen desnoods..) dan istie krom!

Meneer aard
03/08/2008, 19:22
Geen foto van de desbetreffende schijf, kan wel een foto van de nieuwe schijf maken. Maar het is de outercap van het lager. Daar draait het lager om. Hij zou er wel "koud" eruit moeten komen..Maar de oude schijven hoef ik dan niet meer..Denk dat ik eerst probeer uit te tikken anders nieuwe lagers..en dan de nieuwe kapjes in de vriezer leggen.

M.B.H.
03/08/2008, 21:20
Bij het vervangen vandaag van m`n remschijven stuitte ik op een probleem. De opvulringen of outer/ inner races die worden genoemd in het wphb krijg je er met geen mogelijkheid uit. Volgens beide boeken (volgens haynes zitten ze geperst..) kun je deze met een dreveltje of iets anders eruit tikken..maar het klinkt als een geheel met de schijf, en krijg ze met geen mogeljkheid eruit..

Heb het boeltje maar weer in elkaar gezet, met de oude schijf en eerst maar eens een oplossing verzinnen voor dit gedoe..Lijkt me niet dat die door corrosie worden vast gevreten ofsow..heet stoken van de schijf een mogelijkheid?

re uit persen met een hydr.pers niet warmstoken anders kun jeje rem schijf wel vergeten :wink: M.

Meneer aard
05/08/2008, 08:11
Dat gaat niet werken Martin, Zal je straks laten zien waarom. Je kunt er namelijk niet bij met de pers. Er zit een rand in gegoten met 2 openingen waar je precies de drevel op kan plaatsen..thats it.

Maar zal vanmidag als ik mijn oude schijven/lagers eruit heb ff detail foto`s maken. Heb nieuwe lagers besteld incl keerring en kneut. Zal ook ff wat maten ensow erbij zetten en hoe ik het wil gaan doen..Gewoon dat stukje staal in de vriezer leggen, gelijk maat dop erop zetten en dan rustig erin tikken.

wordt vervolgd.

Meneer aard
05/08/2008, 14:58
Zo..vervolg van het verhaal ..Nieuwe lagers; Buitenste 2 delen in de vriezer gelegd. Schijf niet opgewarmt of iets dergelijks. Ging er zo in, Gewoon een dop erop gezet; 3-6-9-12 regel gehanteerd zodat ie er netjes recht in kwam..prachtig :D De andere ligt nu in de vriezer (wou de setjes niet door elkaar halen). De andere lagen voor 15-20 min in de vriezer. Heb aantal foto`s gemaakt; worden nog meer, en wordt uiteindelijk een how-to.

Meneer aard
05/08/2008, 19:47
Zo paar foto`s, van hoe het nou precies zit.

Onderste is foto van de complete set incl keerring. De middelste is de "shim" weer erin gedrukt. (precies andersom haha).

M.B.H.
05/08/2008, 21:37
ja ja Arjen
Ik zie ook twee Happen uit de borst valt daar niet door te persen :?:
Als we daar een hulpstukje voor maken in een T vorm . :idea:
ik zal dat eens bekijken
er ligt nog wel een remschijf in mijn schuurtje ( oud ijzerbak )
Waar ik enige proeven op los kan laten
Zonder dat dat verdriet Geeft als het mis gaat
M. :mrgreen:

Kevin- Martini
09/08/2008, 20:03
De lagers kun je er met beleid (dus voorzichtig) met een hamertje en een drevel zowel in als uittikken.
Geen problemen bij ondervonden,
Succes, Kevin