PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik had me nog niet voorgesteld.... Hollik



Hollik
06/08/2008, 18:07
Gegroet mede porsche liefhebbers,

-Pas op langdradig verhaal-

Over mezelf Ik ben 27 jaar, vind dat ik al snel te oud aan het worden ben, geboren in Amsterdam en getogen in een klein dorpje daar vlak onder de rook van.... Ik mag op papier mezelf beroepsvliegenier noemen maar die eerste baan is nog even niet langsgekomen... Tot die tijd tuf ik vrolijk verder in mijn taxi. Bovendien beschouw ik mezelf als gods geschenk aan de auto wereld :mrgreen: grapje, en ik vind porsches eigenlijk niet eens zo heel erg interessant, althans wel mijn BRAUNE..... natuurlijk, maar die is dan ook speciaal :lol: ....

Ach ja waar zal ik is beginnen, Mijn broer dave en ik hebben onze eerste 924 alweer een tijdje geleden gekocht, stond in de telegraaf toen d'r tijd voor een bedrag van ik geloof ergens in de 2000 gulden-range, *zucht* die goeie oude gulden tijd, het was trouwens een 81'er.

Eerst hebben we de alleraardigste verkoper toen maar is gevraagd of we is een kijkje naar de motor mochten nemen, ik als top-monteur van de honda scootertjes zou wel weten of het een goede koop zou worden met mijn 17 jarige leeftijd, Hoe anders kan zo'n porsche nou zijn dan mijn scooter, qua techniek dan, toch???

Nou goed, hij liep en er zat zwarte olie in, dus het zal wel goed zijn dan he :oops: ..... Hij rookte wel wat met gasgeven :-D ,de verkoper zei tijdens de proefrit dat ie wat olie gebruikte, maar hij zou het nog wel een tijdje blijven volhouden. :arrow: We geloofde het meteen natuurlijk.

Ik bedoel dave en ik hadden er toch maar allebij toen een hele zomer voor hoeven werken bij een groothandel, dus voor 2000 gulden moest je haast wel een hele goede kunnen kopen, niet dan? Ging toen wel aardig snel trouwens, en die wegligging was toen d'r tijd toch echt wel indrukwekkend!

Goed het was dus snel besloten dat we porsche eigenaren zouden gaan worden 8) . Ondanks dat dave en ik allebij nog geen rijbewijs hadden, we vonden dat ook maar een klein detail... We hebben toen uiteindelijk onze buurman zover gekregen de rit van apeldoorn - amsterdam te volbrengen in onze nieuwe porsche, hij wilde het toch wel is weten of onze porsche ook echt zo snel was..... 180-190 hebben we toen even gereden, vonden we prachtig natuurlijk dat onze 2000 guldens 190 kilometers in een uur konden halen!

We hebben die hele avond in die stomme auto gezeten als een stel geestelijk gehandicapte met een vroem verslaving :? In de auto zitten en ons voorstellen hoe ontzettend tof het wel niet zou zijn om er mee te mogen rijden, het beloofde land, heilige mekka, etc. etc.....

Hoe dan ook dave, "captainfrasca", had eerder zijn rijbewijs dan ik dus mocht ie me toen mooi rijden naar de HAVO en terug in onze porka, op een gegeven moment werd ik dat zat om rechts te zitten, want het schijnt dat net als in vliegtuigen, de linkerstoel toch beter zit dan de rechter.... Dus heb ik hem toen over gehaald mij rijlessen te geven in de porsche, want dat zou geld schelen in "echte" rijlessen en dat zou dan besteed kunnen worden aan onze porsche, ja ik weet het goed te brengen als het moet.... Mij ging het om te kunnen rijden in een porsche, wie krijgt nou rijlessen in een porsche??? IK DUS :twisted: !

Op een afgeweken route van mijn vaste leer-route heb ik toen bijna een keer onze mooie porka in de sloot gestuurd...

Oh ja sorry ik noem porsche's vaak Porka, het spijt me. Erger vind ik dat sommige mensen die porsche niet goed spellen als ze er bijvroobeeld een willen verkopen, dan schrijven deze sjaggelaars dat vaak als Porsjie, Porsh, porschje etc. en weet ik al genoeg.... :idea:

Maar goed, uiteindelijk op weg naar de luchtvaartschool waar ik toen op zat is onze trouwe 924 toen eindelijk is gestorven, althans het hart kwam tot een "grinding halt" letterlijk, het klonkt als zo'n bankpas die je tussen je fiets spaken stak, vroeger, met een wasknijper en dan heel hard fietsen..... Zo klinkt een 924 motor als die warmloopt dus....

We hebben toen de motor er gezamelijk uit getild, uit elkaar geschroeft en....... :shock:
Het zag er niet uit dus, 1 van de zuigers kon je doorheen kijken en er zaten van die mooie groeven in de cilinder wand....
Dit konden we niet helemaal alleen oplossen werd duidelijk... Toen volledig laten reviseren door een tuning bedrijf in hilversum en zo'n ik geloof rond de 5000-6000 gulden armer hebben we hem toen weer terug gelepeld.

Dat was het begin van de ellende, sindsdien ben ik onderhand porsche monteur geworden in die tijd: Waterpompen, dynamo's, starters, alle remmen, uitlaten, bougies, filters, distributie riemen, schokbrekers, op 944's ook nog is cilinderkoppen, automaat bak bij een kennis zijn 944, vervangen, en ik weet dat ik nog een hoop vergeet. Eigenlijk moet ik zeggen dat ik dat porsche sleutelen nooit écht leuk gevonden heb, je komt nergens bij! En bovendien heb ik hier en daar nog wat battle scars eraan overgehouden, mijn duim ziet er nog steeds niet uit.... Maar goed achteraf altijd toch voldoening als het werkt.

Ik bedoel dat "frustreer-je-monteur-apparaat" weer werkend krijgen geeft toch een goed gevoel.

Goed sindsdien heb ik zelf een bruine (die braune) 924 uit oktober 1983 en HAD ik een metallic groene (dave heeft kleur code) 944 II TARGA.
Die groen achtige 944 had ik nooit moeten verkopen, werkelijk waar de allermooiste 944 die ik ooit nog ben tegengekomen, een pracht machine..... Heb ik nog 215 mee gehaald. Maar ja ik reed toen d'r tijd er veel lange afstanden mee en een dieseltje moest in het assortiment komen....

Goed die bruine staat nu dus in mijn garage, half geprimerd en half kaal geschuurd. Die bruine doe ik nooit meer weg, dat heb ik na het verkopen van die groenige 944 wel geleerd. Nu moet ik wel zeggen :

MEIN BRAUNE PORKA IS IMMER BESSER ALS DEINER! zo denk ik erover tenminste :mrgreen:

En geloof me die bruine, een wolf in schaapskleren, ik heb nu met proefritten en onze eigen porsches mee toch al wat porsches gereden, geen een is mechanisch zo goed als die braune is. Onderbouwen van mijn punt: Afstand groningen - amsterdam 180 km, steevast onder 1 uur reistijd en dat 2 keer per week 2 jaar lang..... :D Gebruikt nog steeds geen olie, schakelt stuurt start remt rijd pruttelt klinkt zingt als een naaimachientje met de wind in rug!

Tot slot; Mijn droom: Volgend jaar.... Dan.... Wordt ie opnieuw gespoten en heeeeel misschien krijgt ie dan van mijnheer ferdinand porsche zijn distributie centrum, daar, net voorbij amersfoort, een plek zo heilig dat zijn naam niet luid uitgesproken mag worden, wel een hagelnieuw dashboard, als de financieen dat dan toelaten en dan is ook Optisch die braune IMMER BESSER ALS DEINER! :oops:

Neem alles met een korreltje zout wat ik zeg, maar die bruine wil ik wel terug brengen in concours staat, hij staat niet in de weg en over 2 maanden belatingvrij.... kan niet wachten!

Veel Porka plezier!

gr. Hollik

captainfrasca
06/08/2008, 18:16
Leuk verhaal Hollik (armand), opschepper..... :wink:

Ik heb trouwens een nieuw (slechts 80.000km aantoonbaar oud) 3 spaaks stuur in echt leder voor je, als je die wilt hebben natuurlijk

Hollik
06/08/2008, 18:20
Ik ben denk ik een van de weinige mensen op dit forum die getuigen hebben dat ik een 924 een sustained power drift kan laten doorvoeren 911 style op zandvoort.......
kom online msn....

q01z
06/08/2008, 20:09
goedeavond!

Tom
06/08/2008, 22:32
Welkom... geinige intro.

LWB
07/08/2008, 11:00
:-D welkom,mooi verhaal..

dashbord nog nieuw te leveren begrijp ik????????? :shock:

Bcreative
07/08/2008, 11:20
Welkom en leuk verhaal! Veel succes met je 'heilige Porsche-missie'.

M.B.H.
07/08/2008, 12:15
Welkom welkom :-D :-D geen klein introotje :roll: M.

captainfrasca
07/08/2008, 21:19
:-D welkom,mooi verhaal..

dashbord nog nieuw te leveren begrijp ik????????? :shock:

Dat hoopt ie, maar is niet meer leverbaar (denk ik)

LWB
07/08/2008, 21:36
:-D welkom,mooi verhaal..

dashbord nog nieuw te leveren begrijp ik????????? :shock:

Dat hoopt ie, maar is niet meer leverbaar (denk ik)

Dan hoop ik mee..(een bruine PLEASE...):wink:

captainfrasca
07/08/2008, 21:38
Je kan natuurlijk altijd even informeren bij de Porsche importeur.. :wink: Misschien dat er nog het een en ander op voorraad ligt, maar ik ben bang dat die dingen dan achterlijk duur zijn.....

Arjan en Inge
07/08/2008, 21:40
Ook welkom!




:-D welkom,mooi verhaal..

dashbord nog nieuw te leveren begrijp ik????????? :shock:

Dat hoopt ie, maar is niet meer leverbaar (denk ik)

Nee, alleen nog covers:
http://www.diweis.com/de/shop/924/Neuteile