PDA

Bekijk Volledige Versie : Koude startproblemen, onregelmatige idle, veel brandstof



Dude-lange
09/08/2008, 19:26
Misschien dat een van jullie nu wel de doorslag gevende oplossing heeft...

probleem, auto start over het algemeen (95%) moeilijk..
Deze staat dan wel een behoorlijke tijd stil, dat wel...

Maar na een paar uur na de eerste start-sessie is het probleem wel een stuk minder.

Maar vandaag viel me iets opmerkelijks op:

het stationair draaien varieerde, eerst schokkerig( op 800 RPM), dan weer beter (1000 RPM), weer schokkerig (800 RPM) ...enz enz enz

Het lijkt erop dat de 'ontstekings computer' zichzelf aanpast... kan dit?

Ben net aan het kijken wat er onderandere aan deze computer hangt:

1 hoogspanningsspoel voor de ontsteking
2 air flow sensor
3 speed stransmitter (ik ga hiervanuit dat hiermee, de toerenteller wordt bedoeld)
4 reference mark transmitter ( watte? waar zit deze en wat doet het ?!)
5 oxygen sensor (waar zit deze?)
6 altitude compensastion switch (ook nog nooit tegengekomen)
7 throttle valve switch
8 temp sensor (koelwater? olie? buiten of motor temperatuur?)

Kan iemand mij helpen aan te geven waar deze sensoren zitten? en wat dit moet doen?
Er moet toch ergens een probleem zitten, en beetje op de gok vervangen doen ze maar lekker bij garages, maar wil graag ook weten wat het probleem kan zijn....

Mijn dank is alvast zeer groot :D
Martijn

Tom
09/08/2008, 22:53
Oxygen sensor is een lambdasonde, die heeft je auto volgens mij nog niet. Een temperatuursensor voor het koelwater zou mijn verdachte zijn, die zorgt bij Audi-motoren altijd voor een onregelmatige en slechte loop na de koude start. Ik weet alleen niet of het bij de 924 op dezelfde manier wordt geregeld... Ik verdiep me alleen maar in mijn auto als het ergens niet goed werkt. :oops:

Dude-lange
10/08/2008, 17:43
Ik had altijd het idee dat de temp sensor alleen voor de temp indicatie op het dashboard was..
Maar ik ga eens kijken of deze ook richting computer loopt.

en als er geen lambda sensor inzit hoef ik daar iig niet naar te zoeken.

M.B.H.
10/08/2008, 18:32
Ik had altijd het idee dat de temp sensor alleen voor de temp indicatie op het dashboard was..
Maar ik ga eens kijken of deze ook richting computer loopt.

en als er geen lambda sensor inzit hoef ik daar iig niet naar te zoeken.

je hebt geen M.M systeem No way geen Comp.M. :oops:

Dude-lange
11/08/2008, 07:14
je hebt geen M.M systeem No way geen Comp.M. :oops:

Dat is waar, ik bedoel natuurlijk 'transistor ontsteking' of 'electronisch ontstekings module' :| :?

LWB
11/08/2008, 19:25
1 hoogspanningsspoel voor de ontsteking
2 air flow sensor
3 speed stransmitter (ik ga hiervanuit dat hiermee, de toerenteller wordt bedoeld)
4 reference mark transmitter ( watte? waar zit deze en wat doet het ?!)
5 oxygen sensor (waar zit deze?)
6 altitude compensastion switch (ook nog nooit tegengekomen)
7 throttle valve switch
8 temp sensor (koelwater? olie? buiten of motor temperatuur?)

indien jouw auto een Europeaanse auto is zal je deze zaken niet op je auto vinden,deze zijn van toepassing indien de auto tevens van een kat is voorzien.
Het kastje(om het maar even zo te noemen) linksvoor bij koplamp heeft een massa aansluiting,2 aansluitingen naar de bobine en 2 aansluitingen naar de verdeler.
Koud,warmloop is geregeld door de extra luchtschuif en de warmloopregelaar.

Dude-lange
11/08/2008, 20:21
okay, dat scheelt dan een hoop zoek werk.
dan kan ik de kabels doormeten, en kijken of deze goed aan massa zit. daar kan natuurlijk ook het probleem inzitten, luchtschuif en warmloop regelaar kan ik ook nader onderzoeken.

Dude-lange
13/10/2008, 15:38
En het probleem is op dit moment nog steeds niet verdwenen..
Dus ben ik verder gaan zoeken..

Aan het brandstof systeem zit er aan de achterzijde van de luchtinlaat naar de motor een zogenoemde: Warm up regulator:

Bestaande uit een brandstof invoer en uitvoer, en een kabel aansluiting voor het bi-metaal.

De 2 brandstof aansluitingen komen uit bij de spinnenkop, waarvan 1 direct verbonden zit met de brandstof retour leiding naar de brandstoftank en de 2de op de bovenste aansluiting van de spinnekop zit (nog boven de 4 aansluitingen naar de injectoren)

maar ertussenin zit een elektronisch magneetventiel; nummer(7) op de PET foto, deze zit aan de linkerkant van de spinnekop, en daar lopen een aantal leidingen heen....
wat doet dit magneet ventiel precies?! het lijkt een soort van bypass over de warm up regulator heen.
En wie kan mij vertellen wanneer dit ventiel wel en niet werkt....

heb 2 plaatjes bijgevoegd, waarvan een een bekend PET plaatje is en de 2de een dwarsdoorsnede van de warm up regulator..
[attachment=1:1iy5mo8r]924 brandstof.jpg[/attachment:1iy5mo8r]
[attachment=0:1iy5mo8r]warm up regulator.jpg[/attachment:1iy5mo8r]

Als ik het brandstof systeem geheel onder de knie heb ga ik een topic schrijven op dit forum :!:

ReMo
13/10/2008, 16:21
Hetzelfde probleem heb ik. Toen ik de auto kocht was dat probleem er al. Ik heb toen die WUR (Warm up regulator) eraf gehaald en met remreiniger schoon gemaakt. Ik kon hier verder weinig aan zien. Het Bi-metaal schijnt wel eens te breken maar dat was bij mij niet zo. Na het schoonmaken startte en liep de auto beter. Wel moest ik met starten altijd gas bijgeven.

Nu heeft de auto van de zomer 2 weken stil gestaan en heb ik het probleem weer. Ik heb onderhand alles gehad, brandstof pomp, getest op vavuumlekken, accumulator, extra luchtschuif, koude start injector noem het allemaal maar op. Ik weet het nu niet meer.

Wel verstandig is om de brandstofdruk eens te laten meten. (Dat moet ik dus nog laten doen)

Wel lees ik regelmatig dat die WUR (google maar eens op WUR and 924) veel invloed heeft op het lopen bij koude motor.

Helaas is het onderdeel te duur (nieuw) om uit te proberen. Het mooiste zou zijn als je het een keer kan omwisselen.

Tom
13/10/2008, 16:32
Ik vermoed dat mijn WUR ook kuren heeft, hij loopt met koude motor nu en dan wat bokkig. Zal eens kijken of een remreiniger-kuurtje effect heeft.

Dude-lange
14/10/2008, 10:35
Duidelijk, ben ook ondertussen een beetje aan het bladeren geweest over die WUR.

Maar het schoonmaken met remmenreiniger... is de brandstof doorloop zo nauw in die WUR dat deze gemakkelijk verstopt kan zitten?

ReMo
14/10/2008, 10:51
Er schijnen in hoofdzaak twee dingen te zijn die de werking teniet doen.

Breken van het bimetaal.

Scheur in het membraam.

Als deze beide nog in tact zijn;

Bij de invoer zit een gaasje wat nog wel eens verstopt wil gaan zitten. Verder kan het zijn dat als er rommel in komt dit de werking nadelig beinvloed. Ik zou hem er zeker even afhalen, inspuiten en met wat perslucht doorspuiten. Het is niet zo'n grote klus. Wel moet je even je bobine verwijderen. Met een klein uurtje moet het lukken.

Uiteraard moet je even controleren of de WUR wel spanning krijgt!

Meneer aard
14/10/2008, 16:32
De spanning op de wur heeft niet echt grote gevolgen wanneer dat er niet is. Is gewoon voor verwarming van het bi-metaaltje.

In sommige gevallen kan de veer ook gescheurd zijn, je kunt hem geheel uit elkaar halen..Flikker je hm in een ultrasoon badje en klaar.

Tom
14/10/2008, 17:54
Ik heb de mijne vandaag gedemonteerd, zag er nog best netjes uit. Ik kan ook eigenlijk niks vreemds ontdekken.

Ik zal binnenkort de injectors eens laten reinigen, dat kan sowieso geen kwaad.

Vanmorgen liep-ie ook meteen mooi na het starten, trouwens.

Dude-lange
14/10/2008, 20:09
De laatste keer (3 jaar geleden, nog geen 60 km in totaal dus ;) ) was het bimetaal nog intackt. maar ff schoonspoelen is altijd wel goed om te doen.

Denk ook als er een scheurtje ontstaat in het membraam dat je dan wel brandstof lekkage kan krijgen...

Dan rest me nog 1 vraag en dat is het volgende:

Waar dient het magneet ventiel direct aan de spinnenkop voor? en waar zitten de 2 draadjes aangesloten op?

Helaas heb ik het 924 haynes manual in de schuur laten liggen en online kom ik geen goede 1980 (idd bouwjaar is 1979 maar is gebouwd als een 1980 model) elektrisch schema tegen.

heeft iemand deze liggen als (ingescand) document?

Martijn

Duncan
16/10/2008, 23:02
Ik had begrepen dat die magneetklep onderdeel uitmaakt van het 'warme' startsysteem.
Je kunt natuurlijk de WUR openmaken en inspecteren, maar de echte test is om de controledruk te meten in je K-jetronic systeem, zowel koud als warm. Als de retourleiding van de wur verstopt is dan doet de wur ook niets. Dat moet je ook controleren.

Duncan

Tom
16/10/2008, 23:12
Koud is-ie in ieder geval prima, zo hebben we gemeten...

Dude-lange
17/10/2008, 09:19
Wat ik me nog afvraag is:

Blijft de hoofd brandstof leiding onder druk staan? en mag deze niet naar verloop van tijd wegvallen?

Ik krijg het idee dat er geen brandstof in de leidingen naar de injectors zit.

Bij het starten van de auto slaat deze totaal niet aan, maar na een paar keer kort starten merk ik dat de motor een beetje aan wil slaan, maar dan ook meteen weer uitvalt.

N een keer of 7 a 8 merk je pas dat de motor meer op eigen kracht gaat draaien.
Het lijkt er dus op dat er geen brandstof in de leidingen zit...

Maar ik vraag me af of dit echt zo is.

Wat ik de volgende keer ga doen is een injector eruit halen, en kijken hoe lang het duurt voordat er brandstof uitkomt..

Tom
17/10/2008, 09:28
Die druk valt in principe heeeeeel langzaam terug. Nadruppelende injectors zorgen ervoor dat de druk sneller zakt.

Dude-lange
17/10/2008, 11:45
Dat is iig geen moeilijke test om uit te voeren

Dude-lange
17/10/2008, 19:28
zojuist een bod gedaan op ebay voor een2de hands WUR, 24,99 euro

niet duur lijkt me zo, de eigenaar heeft er 3 te koop staan.

Duncan
17/10/2008, 21:42
Als je de controledruk hebt gecontroleerd, als ik dat goed begrijp van Tom is je wur
gewoon goed. Er is nog een onderdeel dat goed moet werken om je systeem onder
druk te houden: de drukaccumulator. Een soort doos met een membraan dat opgepompt
wordt door de druk van de pomp en de druk vasthoudt. Als dat ding stuk gaat
dan loopt de druk heel snel terug in je systeem.
Kijk maar even in de PET naar dat ding.

Ik heb een gereviseerde WUR gekocht bij http://www.porscheshop.co.uk. Zag eruit als nieuw, en
moet nog in de auto worden gezet.

Duncan

Fantaman
17/10/2008, 23:47
Als je de controledruk hebt gecontroleerd, als ik dat goed begrijp van Tom is je wur
gewoon goed. Er is nog een onderdeel dat goed moet werken om je systeem onder
druk te houden: de drukaccumulator. Een soort doos met een membraan dat opgepompt
wordt door de druk van de pomp en de druk vasthoudt. Als dat ding stuk gaat
dan loopt de druk heel snel terug in je systeem.
Kijk maar even in de PET naar dat ding.

Ik heb een gereviseerde WUR gekocht bij http://www.porscheshop.co.uk" target="_blank. Zag eruit als nieuw, en
moet nog in de auto worden gezet.

Duncan

even een kleine opmerking, de accumolater, wat jij beschrijft, is om de druk golven p de vangen. een terugslag klep zorg ervoor dat de brandstof niet terug loopt en dus de druk behouden blijft :wink:

Duncan
17/10/2008, 23:56
Volgens de Haynes heeft het ding een dubbele rol, zowel drukfluctuaties opvangen als zorgen voor restrdruk als de motor niet loopt. Maar je hebt gelijk dat de hoofdfunctie is om de fluctuaties
op te vangen.

Maar als de accumulator een heel klein lekje heeft dan zakt de druk dus heel snel weg.

Fantaman
18/10/2008, 00:01
Maar als de accumulator een heel klein lekje heeft dan zakt de druk dus heel snel weg.
het zou zomaar kunnen :grin:
ik weet ook niet hoe desbetrefende accumolater werkt, anders had ik het je kunnen vertellen. :roll:

vind het wel leuk om daar wat meer aandacht an te besteden, want volgens mij staat daar niks over in mijn boek over het K-JETRONIC :|

EDIT: ja ik zie het al, bestaat uit 2 ruimtes. 1 voor brandstof, 2 inverbinding met buitenlucht en een druk veer. simpel, de 2 ruimtes zijn gescheiden door een membraan, alsde brandstof druk heeft duwt deze tegen de veer in, dus als je membraan lek is de veer is slap of gebroken, hou je weinig tegendruk over :D

Duncan
18/10/2008, 00:06
Ik had begrepen dat het dus een soort ronde doos is met daarin een invoer en een uitvoer en binnenin een rubber membraan. Verder zit er aan de andere zijde van het membraan een klein gaatje in de doos.
Als het membraan lekt dan komt er benzine uit het gaatje, Beetje het idee van een waterpomp met een verklikker gaatje.

Dude-lange
18/10/2008, 09:10
De accumulator geeft een constante druk af, het is een kamer die groter wordt naarmate er meer brandstof ingaat.
Ik denk dat het een klein beetje te vergelijken is met een expansievat.
De druk naar de brandstofverdeler blijft dan constant bij een laag of hoog verbruik.

Ik weet dat het probleem bij mijn 924 niet daar zit. De 5 bar systeemdruk (zoals ze dat noemen) is zeer snel aanwezig, en ook gemeten met de druk meter van Tom80.

Ik heb gister in de trein het hele K-jetronic manual eens gelezen;

Hieruit blijkt dat de WUR niet echt veel meer is dan een druk opbouw systeem.
De uitgang van de WUR gaat terug naar de brandstoftank.
Aan de ingang van deze WUR staat een druk van 0.5 Bar bij een koude motor, naarmate het Bimetaal opwarmt in de WUR wordt de afvoer van brandstof naar de tank afgeknepen, hierdoor bouwt er aan de ingangzijde een druk op van ongeveer 3.5 bar, dit gebeuren is buiten temperatuur afhankelijk, van 150 seconden bij -20 tot 90 seconden bij +20.
Hierna blijft de druk naar alle injectoren 3.5 Bar.

Duncan
18/10/2008, 09:41
als je wur precies de drukken oplevert volgens deze specificaties dan is die toch ook goed?
Wat denk je?
Blijft over: niet functionerende/lekkende start injector, kapotte thermotime-switch?
Slechte injectoren?

harry
18/10/2008, 10:22
Ik had het zelfde probleem. Ik ben toen bij de bosch dienst geweest, en heb mijn 4 injectoren laten testen op druk en verneveling.
Alle 4 injectoren waren lek, bij 2 bar spuit hij al brandstof inplaats van vernevelen, je kunt de injectoren inwendig niet reinigen, vertelde mij de Bochman, heb toen alle 4 injectoren vervangen.(nieuwe)
De motor loopt nu als een zonnetje.

Mvg

Harry

Dude-lange
18/10/2008, 10:46
als je wur precies de drukken oplevert volgens deze specificaties dan is die toch ook goed?
Wat denk je?
Blijft over: niet functionerende/lekkende start injector, kapotte thermotime-switch?
Slechte injectoren?

De systeemdruk (5bar) is de druk die de brandstofpomp opbouwd, de druk van de wur (0.5 - 3.5 bar) is de regeldruk. Dit zit als het ware aan de andere zijde van de spinnenkop (om het heel plat te zeggen).

Ik zal met de tijd een mooi document in jip en janneke taal maken. zodat het duidelijk wordt voor iedereen ;) dus ook voor mij :wink:

Dude-lange
18/10/2008, 10:48
Ik had het zelfde probleem. Ik ben toen bij de bosch dienst geweest, en heb mijn 4 injectoren laten testen op druk en verneveling.
Alle 4 injectoren waren lek, bij 2 bar spuit hij al brandstof inplaats van vernevelen, je kunt de injectoren inwendig niet reinigen, vertelde mij de Bochman, heb toen alle 4 injectoren vervangen.(nieuwe)
De motor loopt nu als een zonnetje.

Mvg

Harry

Auto loopt als deze warm is wel naar behoren, maar reageert niet echt heel snel. ik ga eerst kijken of de wur echt goed werkt, zo niet dan was ik al van plan om contact op te gaan nemen met een Bosch garage.
Maar ik zal jouw tip zeker onthouden :grin:

tevens: wat heb je betaald voor die 4 injectoren?

Duncan
18/10/2008, 11:47
als je wur precies de drukken oplevert volgens deze specificaties dan is die toch ook goed?
Wat denk je?
Blijft over: niet functionerende/lekkende start injector, kapotte thermotime-switch?
Slechte injectoren?

De systeemdruk (5bar) is de druk die de brandstofpomp opbouwd, de druk van de wur (0.5 - 3.5 bar) is de regeldruk. Dit zit als het ware aan de andere zijde van de spinnenkop (om het heel plat te zeggen).

Ik zal met de tijd een mooi document in jip en janneke taal maken. zodat het duidelijk wordt voor iedereen ;) dus ook voor mij :wink:

Je had toch met tom samen de regeldruk van je eigen wur gemeten?
Ik begrijp best hoe het werkt hoor :wink:
Er is een amerikaans boek over brandstofinjectie, van Charles Probst. Daarin wordt helemaal beschreven hoe K-jetronic werkt. Dat is echt een aanrader.

Oja, de mate waarin je auto reageert op gasgeven hangt af van de regeldruk van de wur.

Duncan

Dude-lange
18/10/2008, 17:07
we hadden alleen de systeemdruk gemeten.

Duncan
19/10/2008, 12:24
Heeft Tom zo'n meetsetje met een drieweg kraantje? Dan kun je toch meteen systeemdruk en controledruk meten. Ik heb er ooit eentje gekocht bij PelicanParts, maar nooit gebruikt.

Dude-lange
28/10/2008, 20:21
Hoera hoera, mijn 'nieuwe' WUR is binnen, dus snel inbouwen en starten en meteen lopen dan maar he ;)

ReMo
29/10/2008, 09:23
Ik ben heel benieuwd. Waar heb jij die WUR vandaan? De mijne ziet er nog goed uit maar ik verdenk hem toch.
Tweedehands is altijd een gok en nieuw te duur.

Dude-lange
29/10/2008, 09:59
Mijn 'nieuwe' WUR is een 2de hands, vandaar de ' ' ;)

Deze heb ik van ebay gehaald voor 25 euro, een koopje en is volgens de verkoper werkend van een blok gehaald.

Dus daar goed zoeken en je zal vinden..

ReMo
06/11/2008, 08:05
En heb je hem al gemonteerd?

Dude-lange
06/11/2008, 11:12
helaas is dat afgelopen weekend niet van gekomen. Misschien dit weekend. auto moet toch snel weer officieus de weg op en de schorsing verloopt ook over 3 weken..

Dus:

* Al onze lijnen zijn bezet, nog even geduld aub * :wink:

Bcreative
06/11/2008, 19:54
Nog even volhouden, he! Je bent er bijna! :-D En een auto die er zo goed uitziet, moet gewoon weer rijden! :D

Dude-lange
11/11/2008, 20:21
apk staat voor 17 november gereserveerd. Dus eind van de ochtend de spullen inbouwen, middag apk, avond lekker mee gaan toeren :wink:

harry
12/11/2008, 16:36
Nog even over de wur

Kan ik die zelf testen d.m.v. er stroom op te zetten? dan moet hij toch na bepaalde tijd afgesloten zijn,
zoals ik de doorsnede op de tekening heb bekeken.
En welke tijd staat er voor dat hij helemaal is gesloten bij 12 volt?

Mvg

Harry

Dude-lange
12/11/2008, 20:12
Nog even over de wur

Kan ik die zelf testen d.m.v. er stroom op te zetten? dan moet hij toch na bepaalde tijd afgesloten zijn,
zoals ik de doorsnede op de tekening heb bekeken.
En welke tijd staat er voor dat hij helemaal is gesloten bij 12 volt?

Mvg

Harry

de werking van de WUR kan je alleen het beste onder druk in een werkend systeem testen met een brandstofdrukmeter.
Het is niet een kwestie van erdoorheen blazen om te kijken of deze open of dicht staat.

want in 'open' stand (de koude stand) bouwt deze een druk op van 0.5 bar tot 1.0 bar, dit is al een redelijke druk (vergelijk maar een beetje met wat 2 tot 2.5 bar aan luchtdruk is voor de autobanden.
De sluittijd is seizoens afhankelijk; 90 seconden in de zomer tot rond de 150 seconden in de winter.

zie : http://www.scribd.com/doc/3299223/Bosch ... l-?page=27 (http://www.scribd.com/doc/3299223/Bosch-KJetronic-Fuel-Injection-Manual-?page=27) (pagina 27)

je zou kunnen kijken of het werkt met een luchtdruk, maar ik twijfel daaraan omdat brandstofdruk toch iets anders is dan luchtdruk...

Dude-lange
17/11/2008, 17:49
Op het afstellen van de motor na, mag op dit onderwerp:

EEN SLOTJE :o

Bazzz
15/12/2008, 18:48
zat het probleem ook echt in de WUR?

Meneer aard
15/12/2008, 19:16
Nog even over de wur

Kan ik die zelf testen d.m.v. er stroom op te zetten? dan moet hij toch na bepaalde tijd afgesloten zijn,
zoals ik de doorsnede op de tekening heb bekeken.
En welke tijd staat er voor dat hij helemaal is gesloten bij 12 volt?

Mvg

Harry

de werking van de WUR kan je alleen het beste onder druk in een werkend systeem testen met een brandstofdrukmeter.
Het is niet een kwestie van erdoorheen blazen om te kijken of deze open of dicht staat.

want in 'open' stand (de koude stand) bouwt deze een druk op van 0.5 bar tot 1.0 bar, dit is al een redelijke druk (vergelijk maar een beetje met wat 2 tot 2.5 bar aan luchtdruk is voor de autobanden.
De sluittijd is seizoens afhankelijk; 90 seconden in de zomer tot rond de 150 seconden in de winter.

zie : http://www.scribd.com/doc/3299223/Bosch ... l-?page=27 (http://www.scribd.com/doc/3299223/Bosch-KJetronic-Fuel-Injection-Manual-?page=27)" target="_blank (pagina 27)

je zou kunnen kijken of het werkt met een luchtdruk, maar ik twijfel daaraan omdat brandstofdruk toch iets anders is dan luchtdruk...
Je zou het met een pomp kunnen proberen..Die knijpen ofsow.

Dude-lange
16/12/2008, 19:08
zat het probleem ook echt in de WUR?


Eerlijk gezegd vermoed ik van niet, aangezien er 2 brandstof leidingen niet goed zaten :evil:
Dus heb nog een werkende goed gereinigde werkloze wur liggen...

ReMo
29/03/2009, 20:50
Ja daar ben ik ook nog steeds benieuwd naar. Heeft de nieuwe WUR enig resultaat opgeleverd?

Dude-lange
02/04/2009, 17:53
Ik heb de oude eigenlijk niet meer terug gezet. Dit omdat ik al superblij ben dat hij het weer normaal doet,
ten tweede omdat 2 leidingen bij mij verwisseld waren. Dit is niet door mij gedaan maar door de garage die het een paar jaar geleden nog onderhield.

Hierdoor ben ik er maar vanuit gegaan dat het goed zat, totdat ik eens alle leidingen ging vergelijken met het haynes boek, want ik kreeg geen brandstof door de koudestart injector, en de WUR kreeg aan de uitgang volle brandstofdruk en aan de ingang de regeldruk van de spinnekop. Dus bouwde de spinnekop ook een te hoge druk op.

De retourleiding die eigenlijk op de WUR hoorde zat dus aan de koude start injector.