PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen dimlicht meer



Space
11/08/2008, 12:37
Mijn dimlicht werkt niet meer. Lampen klappen wel omhoog. Voor de rest geen problemen met grootlicht, stadslicht. Ik had 1 keer eerder geconstateerd dat ze niet aan gingen, maar daarna geen last meer van gehad. Nu werken ze definitief niet meer.

Ik ga eerst even zelf storingzoeken met de schema's en dan rapporteer ik dat hier.

(Is trouwens wel minder om zonder dimlicht te staan in Belgie om 00.45 uur en nog 200km te gaan naar huis. Deels afgeplakt grootlicht doet wonderen, maar dan moet je niet vergeten dat naast je verstralers in de bumper ook de gewone lampunits groot lichtafgeven :oops: .)

Tom
11/08/2008, 15:52
Als de zekering nog heel is, vermoed ik dat je lichtschakelaar overleden is.

Meneer aard
11/08/2008, 19:33
Check eens de aansluitingen op je zekeringkast achteraan..wil ook nog wel eens helpen. Gewoon ff contacten inspuiten met contactspray. Even de stekkers een voor een los halen.

Space
11/08/2008, 21:07
Als ik de elektrische schema's zo eens bekijk, dan is er voor het dimlicht helemaal geen relais. Het dimlicht wordt rechtstreeks geschakeld vanaf de lichtschakelaar, klopt dat? Voor het grootlicht is wel een relais aanwezig. Het dimlicht wordt tevens geschakeld in de handle aan je stuur voor het grootlicht, want als je die naar je toe trekt onderbreek je de stroomkring voor het dimlicht.

LWB
11/08/2008, 21:41
Lijkt mij juist wat je schrijft.

volgens mij is het ook zo dat er voor de verlichting maar 1 spanning naar de stuurschakelaar gaat en dat deze ook voor het grootlicht toegepast wordt.
Lichtschakelaar kun je dan lijkt mij uitsluiten daar grootlicht het wel doet...

Space
11/08/2008, 22:47
Klopt helemaal. Het stroom voor het grootlicht wordt rechtstreeks geschakeld in de stuurschakelaar. Er loopt ook nog een draadje richting een relais welke bedoeld is voor de onderste verstralers in de bumper; dat is het relais wat ik hoor tikken bij inschakelen groot licht.

Ik vraag me af of de meesten eigenlijk wel doorhebben dat als je je dimlicht aan hebt staan en je schakelt grootlicht in, dat er dan dus 4 grootlicht lampen staan te branden. :D

Het probleem moet zich dus ergens vanaf de schakelaar in het stuur en verder bevinden.

Tom
12/08/2008, 00:00
Nee, het zit vrijwel zeker in de schakelaar of de connector achterop de schakelaar. Zelfde probleem bij Audi's en VW's, zelfde layout. Ik heb bij drie Audi's en bij een VW de schakelaars moeten vervangen.

Als je na het vervangen van de schakelaar ook voor het dimlicht een relais inbouwt, ben je niet alleen van het probleem af maar krijg je ook nog een indrukwekkend hogere lichtopbrengst.

captainfrasca
12/08/2008, 18:53
Heb ik ook gehad (toen is bij mij een hele hoop electrische elende begonnen)
Mijn tijdelijke oplossing was een draad van de accu naar de rechter koplamp gespannen met een zekering ertussen (kan je de lampen ook gemakkelijk uit doen)

Daarna heb ik mijn complete kabelboom achter mijn dashboard nagezocht en alle niet origenele bedrading verwijderd. (de koplampen werkten weer nadat bleek dat achterop de zekeringkast een verbinding los was geraakt om wat voor reden dan ook)

De rest moet ik nog uitzoeken (zoals dat mijn motor alleen uitgaat als ik de verlichting aanzet, echt vaag)

Dude-lange
12/08/2008, 19:23
Electriciteit in de 924 vind ik best eng, en ik ben een behoorlijk ervaren laagspanningskundige (ook maar een term voor bedacht hahaha ;) )

Als ik de kabelboom al onder het dashboard zie begint het al te huiveren :shock:

Liefst zou ik het dashboard er eens uit willen halen en de hele kabelboom een goed onderhoudsbeurt geven (nieuwe connectoren ) maar het dashboard zelf verwijderen houd mij al tegen..

ps. wil niemand bang maken die op het punt stond dit te gaan doen hoor 8)

Space
12/08/2008, 20:26
Er staat geen spanning op de zekeringen van het dimlicht, dus het moet em in de schakelaars zitten. Iedereen roept de lichtschakelaar, maar ik verdenk nog steeds de schakelaar op het stuur.

Het dimlicht heeft namelijk even gebrand nadat ik grootlicht op gezet had. Ik had de schakelaar toen wat verder naar voren getrokken tot na de klik. Het grootlicht bleef toen branden. Toen ik daarna de schakelaar weer naar voren trok tot na de klik ging het grootlicht uit en bleef het dimlicht branden. Na dit herhaald te hebben wilde het dimlicht weer niet meer branden en zelfs het grootlicht wilt niet meer blijven branden. Ik kan dus alleen maar seinen; het wilt niet blijven branden (is me dus wel 1 keertje gelukt).

Tom
12/08/2008, 20:27
Als ik ooit eens veel tijd heb (yeah, right!), zou ik graag de hele boel ombouwen met het zekeringkastje van een Golf II GTI, dan ben je eindelijk van die ranzige porseleinen zekeringen af.

LWB
12/08/2008, 21:49
schakelaar is er eenvoudig af te halen en bestaat uit twee delen welke goed te inspecteren zijn.

Stuur er af,afdekkapje met twee schroeven los draaien,stekkers aan achterzijde losmaken,3 schroeven los draaien en je hebt em er af.

Als je het inbouwen ondersom doet komt het helemaal goed :wink:

Space
08/09/2008, 11:15
En inderdaad Tom, het was toch de gewone dimlichtschakelaar die door was gefikt. Tijdelijk even opgelapt met een druppel tin, totdat de nieuwe schakelaar binnen is.

End of story.

ShroudedVeil
11/09/2008, 12:24
vandaag ook gemerkt dat ik het zelfde probleem heb met me charade:(

Tom
11/09/2008, 12:30
Geen verstand van Japanners, maar best een grote kans dat het probleem op dezelfde plaats zit.