PDA

Bekijk Volledige Versie : Spanning distributieriem



hammer_rites
17/08/2008, 17:06
Vandaag na een ritje voelde ik aan de distributieriem (warme motor dus) en de riem stond snaarstrak. Ik schrok er een beetje van, want het is een groot verschil met een koude motor.

De juiste spanning zou bereikt worden wanneer je (bij koude motor) de riem (het langste gedeelte, tussen nokkenaspoelie en krukaspoelie) een kwartslag kan draaien met je vingers.

Maar ik heb het idee dat die kwartslag steeds ongeveer dezelfde moeite kost met veranderende spanning, terwijl ik wel veel verschil kan merken als je de riem indrukt (zoals de test van de v-snaar)

Heeft iemand ervaring met het spannen van de distributieriem, en goeie tips?

LWB
17/08/2008, 18:12
Afstellen zoals je omschrijft klopt.
De conclusie van een kwart slag draaien en het verschil er in was mij ook al opgevallen.
Wat de juiste spanning is bij warm is nergens omschreven volgens mij.
Weet wel dat er spanningsmeters zijn,maar wat dan de waarde moet zijn??

Nu weet ik wel dat de mijne erg slap stond,waarom alles ook vervangen is,en dat ie zo slap stond dat bij stationair de riem de kap raakte gezien de sporen op de binnenzijde van de kap.Schijnbaar heeft de auto hier sinds aankoop van de vorige eigenaar mee rond gereden zonder problemen dus je kunt met de spanning nog wel iets experimenteren lijkt mij...

Tom
17/08/2008, 19:07
Als je ' met warme motor niet hoort janken, staat-ie niet te strak...

hammer_rites
17/08/2008, 19:25
Als je ' met warme motor niet hoort janken, staat-ie niet te strak...
Is janken dan het criterium? Hij jankt niet , maar ik heb er geen goed gevoel bij. Als-ie knapt, heb ik veel schade...

Tom, span jij de riem zelf?


Nu weet ik wel dat de mijne erg slap stond,waarom alles ook vervangen is,en dat ie zo slap stond dat bij stationair de riem de kap raakte gezien de sporen op de binnenzijde van de kap.Schijnbaar heeft de auto hier sinds aankoop van de vorige eigenaar mee rond gereden zonder problemen dus je kunt met de spanning nog wel iets experimenteren lijkt mij...
Dat is een beetje wat ik zag (bij koude motor): Op het ene moment strak, en lijkt te voldoen aan de 90graden draai, maar als je 'em iets losser zet: Nog steeds het 90graden gevoel, maar ook dat de riem erg los zit, en een beetje kan rondflapperen. Maar nu heb ik het idee dat een beetje losse riem bij een koude motor de goede spanning oplevert bij een warme motor, maar mijn gevoel is misschien helemaal misplaatst...

924turbo2
17/08/2008, 20:30
de een heeft meer kracht in z'n vingers dan de ander, dus echt precies is het niet. Ik heb een appraat van Gates om de spanning exact te meten, dit gaat doormiddel van trillingen die door een miocrtofoontje gemeten worden. Kost ook een kleine 400 euro maar is wel exact en het behoud van je riem. Ik kan wel een keertje bij je langskomen met het appraat.

hammer_rites
17/08/2008, 20:52
Ik heb een appraat van Gates om de spanning exact te meten, dit gaat doormiddel van trillingen die door een miocrtofoontje gemeten worden. Kost ook een kleine 400 euro maar is wel exact en het behoud van je riem.
Bloody hell...


Ik kan wel een keertje bij je langskomen met het appraat.
Yes please! Komend weekend wat mij betreft. Ik heb nog een mooie 931 versnellingsbak voor je ;)

Tom
17/08/2008, 23:56
Tom, span jij de riem zelf?
Bij de Porsche nog niet gedaan, bij mijn Audi's wel.

Meneer aard
23/08/2008, 15:46
Ik had mijn riem gewoon gespannen totdat ik de riem een kwart slag kon draaien, nagesteld na 500 km en loopt prima.