PDA

Bekijk Volledige Versie : [Opgelost] 924 1980 | Probleem met verlichting



m.benneker
11/03/2011, 12:04
Hallo,

Ik heb sinds december een probleem met verlichting van de Porsche 924.
Mijn koplampen gingen niet meer omhoog (werkten ook niet meer) ruitewisser werkt niet en de blazer van de kachel ook niet.
Omdat er veel was doorgelust bij de auto het ik via marktplaats een andere kabelboom gekocht en deze vervangen.
Maar ik heb nog steeds het zelfde probleem.
Er gaat wel stoom naar de koplampmotor, als de schakelaar uit is dan hebben de (stekker die in de koplampmotor gaat) eerste en de derde draad stroom. schakel ik de lampen aan dan heeft alleen de eerste kabel stroom.
Als ik de eerste en de laatste draad met elkaar verbind dan doen de koplampen het en de ruitewisser werkt ook maar deze gaat niet meer uit (alleen als de schakelaar van de lampen uit doet.
Wie heeft er een oplossing voor dit probleem? of wie zou mij er mee kunnen helpen?
ik kom er zelf niet meer uit.

Groeten,
Marco Benneker

M.B.H.
11/03/2011, 15:31
Heb je wel Massa op het relay/Moter ???
en is je licht schakelaar goed ???

m.benneker
12/03/2011, 07:23
De lichtschakelaar heb ik ook omgewisseld maar zit geen verschil in.
Heb de motor goed aan de auto vast gemaakt en voor de zekerheid nog een massa draad vanuit de accu aan de motor getrokken maar hij doet niets.

M.B.H.
13/03/2011, 22:22
Heb je de zekering/relay kast ook vervangen ???
en de draadboom is die van hetzelfde bj.als de auto...produktie jaar
en je woont niet bij mij in de buurt toch.

m.benneker
14/03/2011, 10:56
Ja ik heb de hele kabelboom vervangen incl zekeringkast.
de kabelboom van van een auto van 1982.
ik kom uit Oldenzaal.

m.benneker
14/03/2011, 15:27
Vandaag gedeelte van de auto in elkaar gezet.
Als ik 2 keer mijn grootlicht hendel vasthoudt dan werkt mijn koplampmotor, de koplampen en de ruitewisser.
kan alleen maar seinen, grootlicht kan ik er niet opzetten.

M.B.H.
14/03/2011, 16:07
Dan zijn er zo te zien een paar draadjes niet op de goede plaats gekomen ( er is wat verwisseld )
Meten is weten schema ernaast en nalopen is de enige oplossing

Frenske
14/03/2011, 17:45
oei oei en onze elektrische superheld heeft wat minder tijd nu hij weer werken moet ...... Maar roep eens hard voor SUPERJIM !!!!(frey944 is zijn achternaam:shocked:)

jimfrey944
14/03/2011, 21:31
ik vond de vraag wat moeilijk leesbaar opgesteld en heb het even aan de kant geschoven neemt namelijk vaak wel even tijd
eerst al je zekeringen door gemeten hebben ze allemaal spanning (op bijde kanten) voor al zekeringen 6,10,11,
en meet ook even als de zekering er uit is of maar een kant van de zekering houder spanning heeft
heeft
welke kleuren hebben de draden die stroom hebben op je koplamp motor?


voor de wissers en de koplamp die het samen doen verdenk ik het contact !
krijgt de zwart gele draad bij je contact spanning als het contact aan is en het licht uit ?
of een aarding probleem
De enige plaats waar de wissers en de koplamp samen aarden is bij het aarding punt onder de rechter koplamp daar zit namelijk ook het motortje van de ruitensproeier die op zijn beurt weer met de ruitenwissers in verbinding staat kijk daar eens naar

m.benneker
15/03/2011, 15:43
ik heb de zekeringen nagekeken. auto niet op contact alleen 6 en 7, auto op contact 6,7,8,9
Er zit ook nog een kleine zekeringkast met 4 zekeringen zonder contact allen 3 en 4 met contact 2,3,en 4,

de kleuren van de stekker die naar de koplampmotor lopen zijn: rood/blauw, bruin, groen/rood en wit of grijs.
op de rood/blauw en groen/rood zit spanning. als ik de verlicht aan doe dan zit alleen nog spanning op de rood/blauw.

jimfrey944
15/03/2011, 16:51
het gaat mij om zekering 10 en 11
of de zwart/gele draad in conector E draad 10 achter in je zekeringen kast

de draden van de motor
rood/blauw is continu spaning
rood/groen als se uit zijn
grijs als ze aan zijn
jij heb dus waarschijnlijk een storing in de grijze draad
lees eerst goed wat ik geschreven heb ga op onderzoek uit
daarna hoor ik graag het resultaat

m.benneker
15/03/2011, 20:13
wat moet ik doen met de zwart/gele draad en waar hoort deze naar toe te gaan?
zou het probleem ook ergens anders kunnen zitten.
Ik heb nu alles vervangen (kabelboom) maar heb nog steeds het zelfde probleem.
in december s'avonds gereden en s'morgens werkt de koplampen niet meer.
ze deden het wel als ik het groot licht er op deed.

jimfrey944
15/03/2011, 22:03
voor de wissers en de koplamp die het samen doen verdenk ik het contact !
krijgt de zwart gele draad bij je contact spanning als het contact aan is en het licht uit ?
of een aarding probleem

dat bedoel ik met eerst goed lezen

zwart/geel is de voeding van groep X daar op zit je wisser ventilator en raam bediening(als je die heb) en geeft deels voeding aan de licht schakelaar
als die geen voeding krijgt via het contact werkten deze niet maar kan wel via een soort van kortsluiting in relais of aarding
gevoed worden door een andere srtoom kring.
ik moet de resultaten weten van wat ik vraag om dingen uit te sluiten
eerst meten schema's er bij (als je die hebt) logies denken en zoeken naar waarom de grijze draad op je koplamp motor geen spanning heeft
en hou daar bij in je hoofd dat ik het contact slot verdenk de zwart/gele draad die daar uit komt

(heb je de relais en schakelaars omgezet of de gene gebruikt van de nieuwe kabelboom?)
(heb je het goede type licht schakelaar?)
(werkt je koplamp relai's goed)

m.benneker
16/03/2011, 13:48
ik heb gekeken waar die zwart/gele draad naar toe ging.
Er zat nergens stroom op.
volgens mij begint de kabel bij het contact.
op het contact zelf kwam wel stroom binnen. de rode stroom draad rechtstreeks verbonden met de zwart/gele en alles werkte.
dus de fout zit in het contactslot.
ik heb nu de zwarte kabel van het contactslot doorverbonden met de geel/zwarte en alles werkt. de zwarte draad krijg alleen stroom als de auto op het contact staat. zou ik dit goed met elkaar kunnen door lussen ?
Of moet ik een nieuw contact slot kopen?

jimfrey944
16/03/2011, 14:40
Tataaaaaaa het contact slot !!!!!!!

In het contact zit een mechanisch gedeelte
En electrisch. Gedeelte
Je kan dit redelijk makkelijk vervangen
Het witte blokje noemen wij het op het forum als je even de zoek functie gebruikt vind je wel hoe dit vervangen moet worden
Door lussen zou ik nooit doen krijg je brand van !!!!!!

m.benneker
16/03/2011, 21:21
Bedankt voor de hulp, nu nog alleen opzoek naar het witte blokje

Frenske
17/03/2011, 06:37
zie je wel, SUPERJIM weet raad ......

jimfrey944
17/03/2011, 10:51
Nou moet je niet overdrijven anders ga ik straks nog naast mijn schoenen lopen ;-)