PDA

Bekijk Volledige Versie : Open lucht filters



Meneer aard
10/09/2008, 15:59
Dank voor de felicitaties! :grin:
Even 'n kleine update weer. Vanmorgen is helaas de oma van mijn vriendin overleden. Dus het poetsfeest ging even niet door. Nou ja, komt binnenkort wel. Wel weer even een flink stuk gereden. Lekker met het dak eraf! Dat was erg o.k.! :wink:
Verder d.m.v. stationair en CO de auto iets mooier stationair draaiend gekregen; lijkt niet meer snel af te gaan slaan nu. En linker en rechter voorwiel verwisseld. De auto trok ietsje naar rechts. Lijkt dit nu niet meer te doen; zou toch weer mooi kosten voor uitlijnen schelen! Wel paar keer erg lastig gestart gekregen vandaag. Waarschijnlijk vapor lock probleem. O ja, twee sleutels laten bijmaken; had er maar één en da's een beetje riskant. En kleurnummer opgevraagd bij Porschecentrum A'dam en vervolgens bij automaterialenzaak spuitbus en lakstift in de juiste kleur gehaald om de auto hier en daar nog wat strakker te maken. Verschillende adresjes gebeld voor een K&N-luchtfilter. Maar allemaal vertelden ze me dat dit niet zou bestaan voor 924!???Zou dus gewoon een standaard luchtfilter moeten worden. Ga nu nog een nieuwe Haynes bestellen (oude ooit weggegeven; stom!).

Ik had mjn KN inleg filter (is geen open luchtfilter voor te krijgen (gelukkig :P) bij BR car parts voor 63 euro ofsow.

Bcreative
10/09/2008, 16:31
Arjan,
Ja, nu ga ik even blond doen hoor, maar hoe werkt dat dan precies met zo'n 'inlegfilter'? En hoe is jouw ervaring daarmee?
Vind 't overigens wel groot prijsverschil met standaard filter. Bij Alpo betaal ik daar iets van € 13,50 (ex BTW) voor.

Meneer aard
10/09/2008, 16:36
Njah tis net wat je wilt..

Een inlegfilter is gewoon eigenlijk een standaard maat filter, wat op de standaard plek wordt gemonteerd in tegenstelling tot die "cone" filters. ofwel, openluchtfilters. Daar wordt vaak een gedeelte verwijderd van de luchtinlaat/ direct op de Luchtmassameter gemonteerd.

Kvind dat ie bovenin iets beter pakt mjah..Het is gewoon denk beetje gemakzucht, qua geluid doet het er niet onder maar tis van katoen en makkelijker schoon te houden. Als je liever 13,50 betaald voor een filter moet je dat ook doen.

Een reinigns setje kost je ongv 25 euro voor een flesje cleaner en olie..Maar hoeft pas om de 20-40k.

q01z
10/09/2008, 17:16
even beetje offtopic;

bij de axclub hebben we es een 5 tal auto's op de rollerbank gehad.. met verschillende runs met verschillende luchtfilters..
bij een standaard AX deed een K&N weinig, een green een beetje en een autostyle werkte tegen..
bij een ax met aangepaste uitlaat (spaghetti), gaf het een paar procent winst bij de K&N en green op de singlepoint injecties..
het grootste verschil was merkbaar bij de carburateurs (gtcarburateur met dubbeltraps valstroom Solex en een sport met 2 dubbele solexxen, dus 4 gaskleppen) waar er tussen de K&N en green 2pk verschil zat (en restpectievelijk 10 en 12pk meer uitgaf) en de autostyle bijna 5pk verlies draaide..

als je vervolgens weet dat een rollerbank eigenlijk nooit 2x exact dezelfde waarde geeft.. dan zie je ook dat het weinig echt vershcil geeft (behalve bij de volledig instelbare carburateurs)
een conisch filter meot je eigenlijk alleen maar doen vanwege het geluid, niet vanwege de prestaties.. maar wat wel leuk is.. door het geluid denk je ook prestatie winst te hebben :D en in sommige gevallen is je throttleresponse idd beter..

Meneer aard
10/09/2008, 17:27
Dat effect bereik je ook door het inlaat pijpje eraf te slopen :-D

LWB
10/09/2008, 18:27
Ik spreek uit ervaring,je kunt je centen beter gebruiken....
Nauwelijks iets te merken,bij iets boven de 2000 toeren een iets zwaarder geluid.

Meneer aard
10/09/2008, 19:00
Mjah..dat gehannes met die papieren filters. Als je het geld ergens anders in wilt stoppen, so be it. Kheb het er nu eenmaal in en heb er geen spijt van.

M.B.H.
10/09/2008, 23:13
Ik stel me zo voor meer lucht doorlaat.
Dus minder aanzuig weerstand :arrow: betere vulling/menging meer vermogen :!:
M.

q01z
10/09/2008, 23:25
kheb alles ff gesplitst en hier een nieuw topic geopent..
kunnen we lekker slap ouwehoeren over het al dan niet nut hebben van open luchtfilters zonder dat we het projecttopic vullen ;)

Tom
11/09/2008, 07:28
Zelfs bij K&N geven ze toe dat de vermogenswinst minimaal is, waarschijnlijk niet waarneembaar. Voeg daarbnij het risico van meer stof in je motor (=slijtage) en ik houd het wel bij een papieren standaardfilter.

LWB
11/09/2008, 17:10
ga hier niet lopen beweren dat het geen nut heeft,dat niet. Op de 924 merk ik weing verschil.

Heb vroegah een RS turbo gehad en een swift GTI,beide auto's een heel wijs geluid door zón filter.En vermogenswinst,tja als je een pk'tje of wat extra krijgt merk je echt niet.PK,gewichtsverhouding scheelt geen biet.Je buik vol met schoarma geeft het zelfde effect maar dan de andere kant op. :wink: