PDA

Bekijk Volledige Versie : Controleer je koelwaterslangen!



Tom
11/09/2008, 07:40
Gisteren een koelwaterslang van -vermoedelijk- 28 jaar oud vervangen. Hij zag er aan de buitenkant eigenlijk nog best netjes uit, het enige zichtbare defect was een droogtescheurtje van 1,5 cm tot op de canvas wapening. Voor mij genoeg reden om 'm te vervangen.

Dit was wat er onderuit kwam:

http://community.924forum.nl/images/imported/2008/09/10.jpg

Een scheur van 3 cm lang, verborgen door de slangklem. Het materiaal was hier volkomen doorgescheurd.

http://community.924forum.nl/images/imported/2008/09/12.jpg

Aan de 'warme' kant (tegen het motorblok) was de slang helemaal vergaan, het materiaal had de consistentie van cake bij een condoleance. Het was al begonnen met inscheuren en zag eruit of het elk moment de geest kon geven.

Als zo'n slang knapt, ben je in ± 30 seconden al je koelvloeistof kwijt. Knappe jongen die in die tijd zijn motor heeft uitgezet en naar een veilige plek is uitgerold.
In de praktijk zal het er wel op neerkomen dat je koppakking er meteen ook uitklapt.

Deze slang kostte 16 euro. Ik wil niet weten wat een koppakking vervangen + kop vlakken kost. Moraal van het verhaal: check je slangen en bij twijfel- vervang ze door nieuwe!

q01z
11/09/2008, 08:08
ik weet wat ik vanavond ga doen.. de garage schilderen ;)
en ook ff mn slangen controleren!

dank Tom

LWB
11/09/2008, 17:05
het materiaal had de consistentie van cake bij een condoleance :lol: :lol: :lol:

goeie tip,slangen nalopen om de zoveel maand is geen overbodig iets.

Sjaak
11/09/2008, 17:51
Ik spreek uit ervaring... (helaas). Maar je kan idd beter dat slangetje vervangen, das zeker.

gerben1986
12/09/2008, 21:52
Zelf was laatst mijn v-snaar geknapt, lekker doorgereden, zolang het rijdt, rijdt het.
Watertemperatuur is dus super gestegen (waterpomp zit ook op de v-snaar kwam ik later achter)
Maar alleen de carterontluchtingsslang was gebarsten, verder was er geen probleem, nieuw koelvloeistof en het beestje liep weer na wat afstellen. Dus je koppakking hoeft niet direct de geest te geven!

Maar desalniettemin een goede tip Tom! Want ook de carterontluchtingsslang had zijn beste tijd gehad, waardoor de motor valse lucht aanzoog bij mij...

Meneer aard
13/09/2008, 14:18
Koppakking kan wel wat hebben..En agh dat een slang knapt kan je verwachten bij een oude auto..Overigens is een koppakking setje + vlakken niet zo heel duur ;) haha (spreekt uit ervaring).

Sjaak
13/09/2008, 16:02
Slangetje is goedkoper.. :wink:

Tom
13/09/2008, 16:04
Dat vind ik ook. Minder werk om te vervangen ook...