PDA

Bekijk Volledige Versie : koppelings platen



harry
11/09/2008, 21:03
Wie weet raad?

924 1983 km stand 96.000 km (NIEUW GEKOCHT)

Ik heb al een hele tijd problemen met het aangrijpen van de koppeling. Als ik schakel, hoor en voel je
een bonkerig geluid. Ik heb de laatste maanden als nagekeken op het internet, en ben tot de conclusie gekomen dat het
de koppelings platen moeten zijn of het veermechanisme in de koppeling. Ik ga wel eerst in het inspectie luikje kijken.

Ik heb het boek geraadpleegd van HAYNES en daar staat de beschrijving in van het vervangen van de koppelings platen,
veermechanisme.

Ik ben goed technisch onderlegd en wil het zelf fixen. Waar moet ik op letten, hoeveel uur neemt het in beslag, en wie heeft zo'n houtje blokje voor de motor opvang? welke platen moeten het zijn, en wat moet ik nog meer vervangen wat ik tegenkom?

Wie heeft goede raad?

Groetjes Harry

M.B.H.
11/09/2008, 21:42
harry
komt het geluid van voor midden onder :?:
of van achter onder :?:
als je de koppelingsplaat vervangt
goed naar de drukgroep kijken ( als er rond groeven inzitten grof of de spanveren zijn ingesleten advies Vervangen
en naar het druklager ( als je deze draaid en hij maakt een zingend geluid advies vervangen)
zijn het niet je homokneten die versleten zijn ?
en last but not least in de buis van voor naar achter Transaxel zitten lagers als die kapot
zijn hoor je het midden onder de auto M.

q01z
11/09/2008, 23:06
als het transaxle lagers zijn, klinkt het dan een beetje als een ouderwetse koffiemolen?
en zijn die dingen te vervangen zonder dat de hele auto ontmanteld wordt?

M.B.H.
12/09/2008, 07:06
als het transaxle lagers zijn, klinkt het dan een beetje als een ouderwetse koffiemolen?
en zijn die dingen te vervangen zonder dat de hele auto ontmanteld wordt?

nee die zijn niet te vervangen , en ja dan ben je al een mooi eindje onderweg
achteras , versnellingbak moeten er onderweg M.

harry
12/09/2008, 07:50
Betreft: koppelingsplaten

Geluid komt van achteren (versnellingsbak?)

Het is zo dat als ik motorisch kracht uitoefend (bij optrekken) hoor je normaal geluid. Bij het schakelen naar andere versnellingen en terug hoor je een bonk (achter)
Als ik op de autobaan rijd met constante belasting op de aandrijfas is het geluid normaal als ik het gas iets loslaat, krijg ik een dof zoemend geluid te horen.

Space
12/09/2008, 08:07
Tja, bekend probleem. Ik heb het ook, de hele tijd een gezoem en bij wisselende belasting verandert ook het volume. Inderdaad, gas los is het ergste. In de file wordt ik er soms knettergek van. Oorzaak zit em (bij mij in ieder geval) in de bak. Als ik op de brug een wiel met de hand ronddraai dan hoor je het in de brak krakkelen.

Die bonk zegt me niet zoveel, daar heeft voornamelijk een S last van als het rubber hart versleten is van de koppeling. Met dat gezoem rijd ik al weer 20.000km rond, dus zo'n drama hoeft dat niet te zijn. Wel een muziekje op zetten. :wink:

harry
12/09/2008, 09:52
Ik denk dat ik maar eens bij de porsche dealer langs ga om een second opinion te laten uitvoeren, wat er nou precies aan de hand is, per slot wil ik de wagen in top conditie hebben. Ik ga langs bij Lammertink in Rijssen (BIJ ALMELO) de subdealer van Pon in Amersfoort.

Als ik de uitslag heb laat ik het je weten.

Groetjes,

Harry

M.B.H.
12/09/2008, 10:02
Ik denk dat ik maar eens bij de porsche dealer langs ga om een second opinion te laten uitvoeren, wat er nou precies aan de hand is, per slot wil ik de wagen in top conditie hebben. Ik ga langs bij Lammertink in Rijssen (BIJ ALMELO) de subdealer van Pon in Amersfoort.

Als ik de uitslag heb laat ik het je weten.

Groetjes,

Harry

doe edwin Lammertink de groeten maar van mij ( Martin gereedschapnet steenwijk )

Ik-rij-belastingvrij
12/09/2008, 10:09
Dat ''klonk'' heb ik ook, is het differentieel waar wat speling op zit geloof ik.
Ik heb er mee leren rijden, maar denk dat ik het toch wel ooit fatsoenlijk wil hebben want onze S heeft het niet en dat rijdt zoveel keren beter!

LWB
12/09/2008, 11:28
bij benodigd......stuur eens een mailtje naar Diweis.de,staat mij iets van bij dat hij (Dirk) gereviseerde transaxles aanbiedt.

Als je naar Lammertink gaat moet je het even over het uurtarief hebben,ze hanteren voor oudjes een speciaal tarief.

Koffiemolengeluid gaat weg als je de koppeling intrapt neem ik aan?

LWB
12/09/2008, 11:30
Tja, bekend probleem. Ik heb het ook, de hele tijd een gezoem en bij wisselende belasting verandert ook het volume. Inderdaad, gas los is het ergste. In de file wordt ik er soms knettergek van. Oorzaak zit em (bij mij in ieder geval) in de bak. Als ik op de brug een wiel met de hand ronddraai dan hoor je het in de brak krakkelen.

Die bonk zegt me niet zoveel, daar heeft voornamelijk een S last van als het rubber hart versleten is van de koppeling. Met dat gezoem rijd ik al weer 20.000km rond, dus zo'n drama hoeft dat niet te zijn. Wel een muziekje op zetten. :wink:

Gezoem hoor je wel vaker mensen over,is volgens een standaard geluid wat uit de transaxle komt?

harry
12/09/2008, 14:01
Er zijn eigenlijk 2 problemen

1e
Bij het schakelen als je de koppeling te snel laat opkomen grijpt hij niet lekker, en soepel aan. Je hoort dan een geluid koink, zowel bij op en terugschakelen.

2e
Als je eenmaal rijdt, maakt niet uit in welke versnelling als je dan vertraagt (gas loslaat)krijg je een dof geluid te horen, naar mate je het gas helemaal los laat gaat er een soort resonantie spelen met een dieper doffe geluid, net of er iets aanloopt. Geef je weer gas bij dan is het geluid weg. Dus bij onbelaste druk krijg je dit geluid.

Groetjes

Harry

M.B.H.
12/09/2008, 14:19
Er zijn eigenlijk 2 problemen

1e
Bij het schakelen als je de koppeling te snel laat opkomen grijpt hij niet lekker, en soepel aan. Je hoort dan een geluid koink, zowel bij op en terugschakelen.

2e
Als je eenmaal rijdt, maakt niet uit in welke versnelling als je dan vertraagt (gas loslaat)krijg je een dof geluid te horen, naar mate je het gas helemaal los laat gaat er een soort resonantie spelen met een dieper doffe geluid, net of er iets aanloopt. Geef je weer gas bij dan is het geluid weg. Dus bij onbelaste druk krijg je dit geluid.

Groetjes

Harry

klinkt als transaxel van af moter tot achter Los trekken het is een hele klus maar dat zou ik doen dit is wat je er in een keer onder uit moet halen

LWB
12/09/2008, 16:20
Er zijn eigenlijk 2 problemen

1e
Bij het schakelen als je de koppeling te snel laat opkomen grijpt hij niet lekker, en soepel aan. Je hoort dan een geluid koink, zowel bij op en terugschakelen.

2e
Als je eenmaal rijdt, maakt niet uit in welke versnelling als je dan vertraagt (gas loslaat)krijg je een dof geluid te horen, naar mate je het gas helemaal los laat gaat er een soort resonantie spelen met een dieper doffe geluid, net of er iets aanloopt. Geef je weer gas bij dan is het geluid weg. Dus bij onbelaste druk krijg je dit geluid.

Groetjes

Harry

een defecte motorsteun (die met de veer erin)aan de uitlaatzijde schijnt bij wisselende last(gas loslaten)ook een soortachtig verschijnsel op te kunnen roepen heb ik eens gehoord.

LWB
12/09/2008, 18:10
,transaxle bij 96000km lijkt mij trouwens heel uitzonderlijk.

Mocht toch het hele zwikie er onderuit gaan de volgende gedachte...

Demonteer gelijk de tank (kan alleen als versn bak er onderweg is en inspecteer deze op roestvorming met name bij de ophangbanden.Inspecteer tevens de diverse ontluchtingsslangen daar deze naar een jaar of 25 de beste tijd misschien ook wel gehad hebben.....(gevolg stank in auto)
Zou triest zijn als je over een jaar of wat er weer onder moet kruipen...zit regelmatig op het duitse transaxle forum en daar komt ie met(wel is waar met kleine) regelmaat voorbij.....

harry
13/09/2008, 10:22
Ik denk dat ik maar eerst de koppelingsplaten ga inspecteren.
Dat is het minste werk volgens het boek van Haynes.

Groetjes

Harry

hammer_rites
13/09/2008, 12:48
als het transaxle lagers zijn, klinkt het dan een beetje als een ouderwetse koffiemolen?
en zijn die dingen te vervangen zonder dat de hele auto ontmanteld wordt?

nee die zijn niet te vervangen , en ja dan ben je al een mooi eindje onderweg
Officieel niet, maar het kan wel.

@harry: Als je wilt oefenen heb ik nog een gratis torque tube voor je liggen om mee te oefenen

M.B.H.
13/09/2008, 13:10
[quote="M.B.H.":3p7yh6gp]als het transaxle lagers zijn, klinkt het dan een beetje als een ouderwetse koffiemolen?
en zijn die dingen te vervangen zonder dat de hele auto ontmanteld wordt?

nee die zijn niet te vervangen , en ja dan ben je al een mooi eindje onderweg
Officieel niet, maar het kan wel.

@harry: Als je wilt oefenen heb ik nog een gratis torque tube voor je liggen om mee te oefenen[/quote:3p7yh6gp]

en als je aan het oefenen bent maak foto "s ik ben zeeeeer nieuwschierig :wink: M.

hammer_rites
13/09/2008, 18:40
Startpunt TT rebuild:
http://www.924.org/techsection/7transaxle.htm#3%20-%20torque%20tube%20rebuild

harry
17/09/2008, 10:57
Heb gisteren de wiellagers (achter) na gekeken zag er prima uit.

Nou wil ik het inspectie luikje open maken van de koppelings platen.
Waar moet ik opletten en nakijken als ik het luikje open heb?

Groetjes Harry

hammer_rites
17/09/2008, 12:32
Ha Harry,

Ik heb je een persoonlijk berichtje gestuurd, zou je dat even willen lezen? ;)

harry
17/09/2008, 15:24
Ben vandaag aan het sleutel geweest en de oorzaak gevonden.

Bij 3 wielen speling op de lagers Verholpen.

De ophanging van de wisselbak vernieuwd, deze ophanging was helemaal (rubber) vergaan en gescheurd, en 1 steun zat zelfs los.

Dit is het probleem geweest van het stoten bij het schakelen, en allerlei bijgeluiden,zoals zoemen koffiemolengeluid enz..
Hij rijd en schakeld perfect nu.

Iedereen bedankt voor de hulp.

Groetjes
Harry

Tom
17/09/2008, 15:48
Die ga ik bij mijn auto ook eens checken. Goede tip.

q01z
20/09/2008, 08:11
reden te meer voor mij om binnenkort mn auto es een halve meter hoog te zetten!

thanks voor de tip :)

jasper08
27/10/2009, 18:54
Hey, sorry voor het kicken van het toppic maar mijn vraag gaat over de koppelingsplaten.
en ik vond het beetje onzinnig nieuw topic aan te maken!

Sommige hebben mijn project vast wel gezien in projectengedeelte van het forum.

maar ik ben dus eindelijk zo ver dat ik me auto technisch klaar kan maken voor keuringen. dus even hier door de wijk gereden. auto slipt vol door de koppeling als ik veel gas geef.

Nu zijn er natuurlijk meerdere mogelijkheden aangezien de auto 6-7 jaar stil heeft gestaan,.. motor kan olie gezweet hebben over de platen waardoor de dus slippen of ze zijn gewoon versleten.

nu ga ik vandaag of morgen even door het luikje kijken, waar op te letten?

het demonteren en monteren van koppelingsplaten hoe precies en hoeveel werk/uur is het? ik heb de haynes dus heb die al wel even doorgelezen maar snap ze soms niet helemaal aangezien alles in engelse vaktermen is.

M.B.H.
27/10/2009, 21:40
Jasper:als je het luikje open hebt dan kun je zien wat de dikte van je koppelingsplaat nog is. tussen de 7 en 11 mm zou moeten kunnen zonder slippen.
Wat ook kan is dat de bus waar je druklager omheen schuif vervormd verroest of vervuild is ( koppelinks kabel los koppelen van de hevel die het druklager bediend
dan heb je vrijeslag en kun je voelen of dat dat soepel loopt ( let op!! er is wel een veerbelasting die op de hevel drukt, dus die voel je ook )
Nu heb je de kabel tog los gekoppeld van het huis, dan kun je testen of de pendaal bediening wel soepel is met kabel en al.
succes

sjones
28/10/2009, 06:45
Dat luikje waar je in kunt loeren om de platen te checken waar zit dat? kan ik ook wel eens ff doen mijn P wil ook wel eens kraken als je de versnelling er niet precies inlegt.

BVD Johnny

ArvidW
28/10/2009, 07:31
Als je onder de auto gaat liggen ter hoogte van de koppeling zie het luikje gelijk, zit vastgeschroefd met een kruiskopschroef