PDA

Bekijk Volledige Versie : Wisselbak Olie



harry
20/09/2008, 18:11
Iemand bekent met het verversen van de wisselbak olie? (5 bak schakel 83)

Welke olie moet ik gebruiken, en hoeveel?

Waar zit de drain en de filler bij de wisselbak?(tekening of foto)

Wat is de tijd dat je de olie moet verversen?

Ik heb wel in het boek gekeken van Haynes, maar wordt er niet veel wijzer van.

Mvg.

Harry

924turbo2
21/09/2008, 15:48
80w90 GL4, gaat 2,5l in (uit m'n hoofd) maar dat staat vast wel in Hayens.

Ik vervang het 1x per 2 jaar.

Meneer aard
21/09/2008, 18:06
Eens in de 2 jaar is preventief..Kan makkelijk in de 4 jaar.

Ondersteplug is aftapgat, bovenste plug (linker kant bak), is vulplug. Alvorens de olie af te tappen eerst proberen de vulplug met imbus 17mm los te maken.

gerben1986
21/09/2008, 21:36
Eens in de 2 jaar is preventief..Kan makkelijk in de 4 jaar.

Ondersteplug is aftapgat, bovenste plug (linker kant bak), is vulplug. Alvorens de olie af te tappen eerst proberen de vulplug met imbus 17mm los te maken.
Dat is een hele verstandige tip!
Die van mij wilde dus niet los terwijl de olie er reeds uit was.
Oplossing: olie bijvullen door middel van het achteruitrijsschakelaargat.
Maar dat gat is iets kleiner en het duurt dus ook ietsje langer voordat al die liters erin zitten...

harry
22/09/2008, 13:49
Ik had de auto netjes opgebokt de vul en aftapmoer goed schoomgemaakt en ingesoten met WD-40. Speciaal gereedschap geleend bij mercedes vrachtwagen, inbus 17 mm, maar krijg allebeide pluggen niet los.
Ik wil ook niet teveel kracht zetten i.v.m. gevaar van de bokken schieten.

Iemand misschien nog een ander oplossing, voor het los krijgen?

Mvg.
Harry

Ik-rij-belastingvrij
22/09/2008, 14:05
De auto op de grond laten staan, in de versnelling en de handrem er op.
Dan de inbus er goed in tikken, met een goede hefboom er aan.
Ik kreeg hem zelf ook niet los, toen heb ik mijn vader erbij gehaald en die heeft hem met zijn voet er tegen met beenkracht losgemaakt :D
Zat echt megavast :shock:
Succes!

harry
22/09/2008, 14:43
Dat kink goed, maar ik mag gebruik maken van de garage bij mercedes, en die jongens wouden mij wel helpen, dus dat ga ik doen. Nu wil ik meteen de pluggen vervangen voor nieuwe, wie weet waar ik die kan kopen?

Mvg.

Harry

Meneer aard
22/09/2008, 19:16
ff mailtje sturen naar Alpo. Moet je ff petlijst zoeken @ internet (staat hier ook nog wel geloof ik in naslagwerk)..kun je zo vinden. Eentje is magnetisch (onderste) en jah..ze kunnen aardig vast zitten..Gewoon drupje olie.

btw..voor een ieder die geen brug tot zijn beschikking heeft, gewoon een stuk tuinslang (nieuw/schoon) pakken en kun je zo dmv zwaartekracht je bak bijvullen..ipv te klooien op de grond.

harry
24/09/2008, 10:23
Het is weer gelukt.

De vul en aftappluggen zijn vernieuwd van de wisselbak, en voorzien van nieuwe olie.

Demontage oude pluggen die over de kop waren gedraaid en muurvast zaten.

Op de brug
Heel veeeeel WD-40
Je slaat een moer in de inbus 17 mm van de plug, vervolgens ga je het materiaal om de plug verhitte, en dan met een griptang over het nog uit stekende gedeelte van de plug los draaien. Pas op dat je het niet teveel verhit, (bv.snijbrander)het is aluminium, en kan zo weglopen.

Succes

Mvg Harry