PDA

Bekijk Volledige Versie : koelvloeistof....



LWB
22/09/2008, 21:23
laats mijn koelsysteem ontlucht. Loopt er uiteraard zat uit over de garagevloer.....
Om bij te vullen de volgende vraag...

tegenwoordig is dat spul in alle kleuren te brijgen...groen,blauw, blauw/groen,rood,paars met stippen....ik weet het allemaal wel niet...

welke vloeistof gebruiken jullie met bijvullen/vervangen?
en kan alles zo maar door elkaar? (lijkt me toch niet...)

q01z
22/09/2008, 21:42
zover ik heb kunnen otndekken zitten die kleurtjes er allene maar in om het nog aantrekkelijker te maken voor kleine kinderen om te drinken :) (lijkt nu tenminste echt op limonade!)

ik gebruik het eigenlijk altijd door elkaar :roll: krijg je wel rare kleuren van :D
owh in de porsche zit overigens wel mooi blauw..

Tom
22/09/2008, 21:43
Groen en blauw mag je mengen, oranje/rose niet.

Ik-rij-belastingvrij
22/09/2008, 21:47
Ik haal altijd gewoon koelvloeistof bij de plaatselijke automaterialenzaak.
Die is toevallig roze :roll:

Meneer aard
23/09/2008, 19:08
Groen is gwoon een wat betere variant dan blauw..Iets meer long life..Maar gewoon blauwe meuk (smaakt nog het lekkerste haha)..Die rode troep ensow wat opel en andere merken tegenwoordig gebruiken..is helemaal long life..die hoeft er nooit meer uit..Ga ze ook niet mengen krijg je roest van ensow schijnt.

Tom
23/09/2008, 19:14
En het mengt niet fijn, gaat met elkaar reageren.

LWB
23/09/2008, 19:20
OK,
:D danku,danku

q01z
23/09/2008, 20:52
hier leren we nog es wat van.. blij dat er maar 1 kleurtje in mn porsche zit :roll:

gerben1986
23/09/2008, 21:47
En ik heb rode in mijn auto zitten. Waarom weet ik eigenlijk niet meer. Was geloof ik voor aluminium blokken en voor Audi of zo...

Tom
24/09/2008, 08:52
Prima spul (hoewel het blok van de 924 van gietijzer is, alleen de kop is van alu). Kan zeker geen kwaad.

924turbo2
24/09/2008, 21:31
Rood (G12) is het duurste en tevens ook het beste, is zogeheten longlife en hoeft inprincipe nooit vervangen te worden in tegenstelling tot de groene die om de 3/4 jaar verzadigt raakt.

LWB
24/09/2008, 21:59
Op het moment is het puur voor een bijvulling i.v.m. ontluchten. Blauwe is overal te krijgen dus dat zal het wel worden.

Wat ik wel begrepen heb is dat bij verversing en het toepassen van G12 er heel goed doorgespoeld dient te worden en dat het systeem volledig leeg moet zijn daar anders de corrosiebescherming terug loopt door menging met de oude in mijn geval groene wat problemen kan geven.

ArvidW
03/11/2008, 18:03
Dus de bescherming van het rode variant neemt af als hij gemengd wordt met groene? Dus ik kan mijn groene wel gewoon bijvullen met rode ? (al werkt de rode dan uiteraard niet meer zo goed als hij zou kunnen als alleen maar rode gebruikt zou worden)

Zoniet dan vervang ik denk ik gelijk al het koelmiddel, aangezien er 7 liter van dat spul in moet ga ik denk ik maar voor groene om het beetje betaalbaar te houden.

ReMo
04/11/2008, 08:05
Gewoon blauwe halen bij de Action. Is het voordeligst.

Tom
04/11/2008, 08:46
Yup, voor 1,35 per liter zou ik er ook verse inmikken.

ReMo
04/11/2008, 09:12
Daar zijn ze weer de "Actionmannen". :grin:

ArvidW
04/11/2008, 09:39
Spoelen jullie nadat de oude vloeistof eruit is heel het systeem nog door met water?

Dus gewoon systeem afvullen met kraanwater, dan ff laten lopen, aftappen, nieuw water erin, ff laten lopen en dan weer aftappen. Daarna pas de nieuwe KVS erin ?

Of is het koelingsysteem gewoon leeg als ik de onderste slang naar de radiator loshaal ?

Tom
04/11/2008, 09:58
Dan komt het meeste er wel uit, ja. Meestal spoel ik de boel goed door met de tuinslang.

Ik-rij-belastingvrij
04/11/2008, 12:04
Ik vervang het eerst door kraanwater.
Rijdt er dan een goede rit mee en laat het er weer uit.
Komt nog troep zat uit dan.
Daarna doe ik er weer koelvloeistof in.

Kevin- Martini
04/11/2008, 14:31
Ik heb wel eens gehoord dat soda ook goed zou helpen om je koelsysteem schoon te maken. Soda icm met water dus.
Misschien dat iemand dit kan beamen, aangezien ik het niet zeker weet en ik mezelf niet aansprakelijk acht voor eventuele (mislukte) probeersels.

Gr. Kevin

ShroudedVeil
04/11/2008, 15:11
Ik heb wel eens gehoord dat soda ook goed zou helpen om je koelsysteem schoon te maken. Soda icm met water dus.
Misschien dat iemand dit kan beamen, aangezien ik het niet zeker weet en ik mezelf niet aansprakelijk acht voor eventuele (mislukte) probeersels.

Gr. Kevin


uit ervaring in de keuken is dit wel mogelijk denk ik

Je kan een frietpan bv ook uitkoken met soda dat alle resten deruit worden gekookt/ losgekookt

ik denk dat dit niet veel invloed kan hebben op je systeem

Groeten Frank

Meneer aard
04/11/2008, 15:58
Zou een vaatwasblokje ook helpen? Dat helpt ook in een frituur pan ;) Gewoon 3 blokjes erin laten koken en laten staan haha.

Tom
04/11/2008, 16:58
Vreet soda of zo'n vaatblokje niet in op het alu van de kop?

Fantaman
04/11/2008, 18:40
als je je koelsystem echt sschoon wil hebben, goed doorspoelen met water en/of met van die forte troep.
was wel mijn plan om het helemaal schoon te spoelen met water en vullen met onze roze koelvloeistof en eventueel nog een keer verversen, die forte middeltjes kunnen ook heel goed helpen als je het geld heb en weet wat je moet gebruiken :mrgreen:

Eric F
25/11/2008, 22:13
Nog even terugkomend op de kleur van koelvloeistof, het maakt totaal niet uit, alle koelvloeistof is gebaseerd op glycol het is net wat voor kleur die de fabrikant er in stop, roze, blauw, oranje of wat dan ook, het maakt geen verschil.

Groet!