PDA

Bekijk Volledige Versie : Snelle bochtjes



Space
25/09/2008, 22:58
Hoi,

Ik hou er wel van om hard door een bocht te gaan (wie niet), maar toch begrijp ik iets niet. Ik ging vandaag dusdanig hard door een bocht (afrit/oprit snelweg) dat ik mijn banden voortdurend hoorde piepen. Tot mijn verbazing zag ik in mn spiegel vrolijk een of ander standaard Mazda of Toyotatje meekomen. Die bak hing ongeloofelijk schuin, maar hij trok het wel. En eerlijk gezegd durfde ik met mijn piepende banden ook niet harder. Ik begrijp dit niet; met een M030 onderstel onder mn 924 en 50:50 gewichtsverdeling rijdt je toch elke standaard gezinsauto er vierkant uit? Is er iets mis met mijn onderstel of verwacht ik nu teveel van de 924 t.o.v. de huidige techniek?

Gr,
Han

Bcreative
25/09/2008, 23:34
Han,
Ik verbaas me af en toe ook wel. Jongens in ontzettend lullige autootjes die toch nog behoorlijk vooruit komen. Sommige gasten zijn gewoon gek en willen kosten wat 't kost meekomen of je inhalen.... Daarom betalen jonge automobilisten ook meer verzekeringspremie en kunnen ze snelle auto's bijna niet verzekeren.... Maar moet eerlijk zeggen dat ik in m'n A3 misschien wel ook wel zekerder een bocht doorga dan in m'n 924. Een moderne auto voelt gewoon erg solide aan en een oude is toch wat 'avontuurlijker' rijden. Daar komt bij dat ik vind dat je in een 924 in je beleving al vrij snel denkt dat je behoorlijk doorrijdt. Valt soms in praktijk een beetje tegen.... :? Maar geeft niet, die beleving is ook heel fijn aan 'n 924! :D

Tom
26/09/2008, 07:57
Heb je de ophanging van je 924 wel eens goed bekeken? Achter is het een ouderwetse asconstructie die deels is geleend van een Kever (die niet echt bekend staat om zijn wereldse wegligging) en voor is het gewoon McPherson van een Golf I, ook niet direct het laatste op het gebied van weggedrag.

Veel moderne auto's hebben tegenwoordig mooie constructies met multilink-ophanging die ervoor zorgt dat zelfs in extreme gevallen de wielgeometrie intact blijft en dat de wielen veel langer op het wegdek blijven. Alles wat de 924 hier tegenover kan zetten is een laag zwaartepunt en een mooie V/A-gewichtsverdeling.

Een M030-optie bestaat volgens mij alleen uit betere veren en schokbrekers. Een flinke verbetering ten opzichte van het standaardonderstel maar het maakt nog geen multilink...

Daarentegen is de snelheidssensatie in de 924 een stuk groter dan in zo'n saaie gezinsbak en het klinkt stukken beter. Als iets meer geoefend chauffeur heb ik ook meer lol in een beetje overstuur dan in bakken saai onderstuur.

gerben1986
26/09/2008, 08:43
Ja, dat bochtgedrag van de 924 valt mij ook wel eens wat tegen.
Of beter gezegd, het bocht gedrag van mijn Aygo valt me reuze mee :P
Daarmee neem ik bepaalde bochten sneller / zekerder dan in de 924.

Maar zoals Tom meldt is er de afgelopen jaren natuurlijk heel veel veranderd aan de ophanging e.d. van auto's, daar zal het waarschijnlijk mee te maken hebben.

q01z
26/09/2008, 09:02
tsja.. ik heb het hier al es gepost.. en toen verklaarde iedereen me voor gek.. maar ik kan met een AX echt veeeel harder door de bocht als met een 924!
een 924 heeft ook aardig wat gewicht voorin, tis best hard werken om m goed de bocht door te krijgen.. in een kleine auto gaat dat allemaal wat makkelijker, en zolang je geen echt gekke dingen doet (als lift-off in een bocht waar je eigenlijk te hard rijdt.. ) kan je daar heel hard mee door de bocht..

ik moet ook zeggen dat een kleine auto als een Cinquecento of een AX of een 106 of kliko of zelfs micra ook veel makkelijker op de limiet rijdt als een 924.. de Cinquecento van mn moeder kan heeeel makkelijk op 3 wielen door de bocht :P en als je echt wil op 2 wielen ook :oops:

maar zoals Tom idd al zegt, de ophanging is gewoon 'zwaar klote'
voor een circuit-924 zou ik de hele mik weggooien en opnieuw beginnen.. gewoon slijpen totdat je dubbele wishbones kwijtkan..

Overigens schelen fatsoenlijke banden (ontbreken bij mij :P) en goede schokdempers heel veel! en ik denk dat er ook veel winst te halen is door het monteren van een veerpootbrug en draagarmbrug... de koets rollt namelijk behoorlijk :roll:

Space
26/09/2008, 09:04
M030-optie bestaat ook uit een dikkere stabilisator voor EN achter. Achter liggen aluminium draagarmen, maar goed het ophangingsprincipe verandert daar niet mee.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met onze Mazda 323F uit '91 de bochten met ongeveer dezelfde snelheid pak. Ik heb in die auto nog geen last gehad van piepende banden, maar je hoort toch aan het banden geluid dat je beter niet verder kunt gaan. De auto zelf hangt dan ook erg schuin. En dat heeft de 924 dan weer niet; carosserie helt maar weinig over (bij mij dan; ik had een keer meneer Aard voor me en die hing ook best schuin; misschien is het maar gevoelsmatig).

Wat me ook opvalt tijdens het nemen van zo'n bocht, dat is dat ie erg zwabberend/schommelend reageert op onregelmatigheden in de weg. Beetje moeilijk uit te leggen.

Tom
26/09/2008, 09:08
Een setje betere schokbrekers met veren, prima banden en stijvere stabilisators en een 924 wordt best een redelijke bochtenauto.

Zo slecht is de ophanging niet, maar het is geen state of the art. Omdat de auto zo duidelijk laat merken wanneer het genoeg is, kun je prima 'op het randje' rijden.

q01z
26/09/2008, 09:33
misschien blijf ik wat verder van het randje af omdat je met een 924 ook gelijk echt dure schade hebt als het misgaat :p bij een kleine auto is het 'he kut, nahja volgende!'

924turbo2
26/09/2008, 17:59
Wat voor banden heb jij eronder, en met welke spanning rijd je?

924 heeft juist een perfecte wegligging na wat aanpassingen:

Voor verlagings veren eronder zetten
Achter torsiestaven verzetten, en dikkere erin plaatsen 30mm
Stabilasatorstangen set van een 944 turbo M030 eronder
Rondom gele Koni's of Bilstein sport of Intrax eronder.
Toyo's R888 banden

En er is niks meer (met vergelijkbaar vermogen) wat jou bijhoudt :-D

Space
26/09/2008, 18:40
(8 jaar oude) Michelin Primacy, standaard maat, door Porsche opgegeven bandenspanning (uit het boekje). Ik wil er nog ns Bridgestone Turanza E300 onder leggen.

De auto is achter veel minder stug dan voor. Zou toch eigenlijk niet veel uit moeten maken?

Meneer aard
26/09/2008, 20:36
Mensen denken vaak niet aan het meest voorkomende wat er bestaat; slijtage..Rubbers hebben niet het eeuwige leven..Natuurlijk slijten je schokdempers ook..

Ben benieuwd wat die nou van mij gaat doen op 4 nieuwe pootjes..

924turbo2
27/09/2008, 20:37
Michelin is natuurlijk en goed merk, maar 8 jaar is wel erg oud. Rubber wordt dan toch vaak harder waardoor je grip verliest. Verder worden er tegenwoordig bij merk banden weer modernere compounds gebruikt en beter profielen dan 8 jaar geleden.

Schokdemperslijtage merk je niet dat gaat geleidelijk. Het is zelfs zo dat een versleten schokdemper wat comfortabeler gaat aanvoelen.

Als je nog de originele schokdempers eronder hebt zou ik deze zeker een keer vervangen. Voor een M030 onderstel is Koni de enige die daar dempers voor maakt. Je zal dan de veerpoten iets moeten aanpassen aangezien deze gesealed zijn.

zie link:

http://www.tech-session.com/kb/index.php?article=36