PDA

Bekijk Volledige Versie : [Project] de '79 van Powerflux



powerflux
14/04/2011, 11:47
Dan hier het vervolg op mijn voorsteltopic http://community.924forum.nl/threads/6415-powerflux, de knutselwerkzaamheden.

Gisteravond was 'ie er dan, en de tweede keer ben je een stuk nuchterder en minder emotioneel. van buiten net zo mooi als eerst, van binnen viel me nu toch wel op dat 'ie 30 jaar oud is. De deur wil niet van buitenaf op slot, dat soort geintjes. Ik heb hem gelijk geschorst toen ik hem overnam, zodat ik tijd genoeg heb om te prutsen.

http://community.924forum.nl/images/imported/2011/04/15q9riv-1.jpg

Ook de bedrading is een _zootje_ onder de kap.. daar valt dus wel wat winst uit te halen lijkt me. voorbeeld:
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/04/315zckj-1.jpg

snel nog een paar testjes gedaan, contactslot vervangen met een schakelpaneeltje met schakelaars voor contact, pomp, starter voor makkelijk testen. maar aanslaan deed 'ie niet - puur optimisme is dus niet voldoende :tongue:

hij is van '79, is een keer overgespoten maar dit is netjes gedaan. ook weer tectyl en bodyschuts erop enzo. zaten 4 originele velgen bij in prima staat, met stokoude band erom, wel veel profiel. ben van plan de auto daarop te zetten om de huidige banden te sparen.

twee vraagjes: hij heeft deze verdeler erop zitten, en deze ICU. is dit nou met of zonder contactpuntjes? ik zie namelijk een spoel, en dat zou een hall-sensor kunnen zijn, dus electrisch?
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/04/1iwsy-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/04/10rnwn9-1.jpg

het goede nieuws, motorisch:
- er komt brandstof uit een injectorleiding als je de luchtweger optilt
- en als je die weger met rust laat komt dit er niet. spinnekop lijkt dus iig voldoende.
- er is tach-bounce bij aanzetten contact
- de pomp werkt
- de bougies vonken
- de startmotor draait rond.
- de olie is zwart, de koelvloeistof kraakhelder.

wat ik niet weet:
- hoe goed de injectoren nog zijn
- of de CSV werkt
- of de bougies voldoende vonken
- of de kleppen goed staan(...heel zijn)
- hoe het gesteld is met de compressie
- de timing van ontsteking
- of de distributie-riem voldoende is - en überhaupt correct staat.

het slechte nieuws: De motor is ongetwijfeld totaal verzopen met alle startpogingen van mij en de vorige eigenaar. Nieuwe olie dus, nieuwe bougies ook. De garage beweerde dat de zuigerveren versleten waren, maar toen hij hem bracht deed de auto het nog prima, men kreeg alleen de CO niet goed afgesteld. lijkt me sterk dus, maar misschien hebben ze bij het rommelen de distri een stuk laten verspringen of iets anders verneukt. Ook is er een injectorleiding kapot, daar moet ook echt een nieuwe/andere op.

starten met de CSV op 12v, pomp 'hard' aan, CO dichtgedraait wil niet. maargoed, eerst moet alle troep er maar uit.

ohja, hoe kom je het beste bij de bougies zonder je poten open te halen? van onderaf?

http://community.924forum.nl/images/imported/2011/04/3509usm-1.jpg

bedankt voor alle hulp tot nu toe, en alvast bedankt voor alle toekomstige hulp. en wie weet... broem!

markp
14/04/2011, 12:01
Bij mij zit de verdeler precies 180 graden gedraaid.. Ik weet niet of hier een standaard in zit, maar het zou kunnen zijn dat de ontstekingstiming verkeerd staat. Je kan snel testen of de rotor bij het bovenste dode punt wel naar de eerste cilinder wijst.

Zo te zien heb je geen contactpunten, maar elektronische ontsteking.

sjones
14/04/2011, 12:47
Ja de bougies is een ramp , maar met beleid kom je een eind. mijn ervaring is van boven en dan is het een beetje prutsen maar je word er vanzelf handig in.

Pas
14/04/2011, 15:24
Ik gebruik geloof ik voor 1 van de bougies waar je erg slecht bij kan een koppelstuk met een scharnier erin, zodat je de ratel wat onder een hoek kan houden.

ernst1971
14/04/2011, 16:41
heb de bougies inderdaad ook van bovenaf gedaan met ratel en zo'n kantelstuk was wel een gedoe.

jimfrey944
14/04/2011, 17:03
ik gebruik bij bougies gewoon de orginele bougie sleutel die er bij hoort dan gaat het priema
een klein beetje gerommel omdat je ze niet kan zien maar geen groot probleem
probeer de achterste bougies van een jaguar xj12 te vervangen dan is dit echt een eitje
het is trouwens een elektronische ontsteking

powerflux
14/04/2011, 19:59
ik verwacht pas rond de 24e weer bij de auto te zijn, maar een van de eerste dingen die ik dan ga doen is de distributie (of iig kijken of BDP en de nokkenas goed staan), timing en CSV controleren . verder wat electrische zaken netjes maken, metingen verrichten of er geen rare lekstromen zijn. voorbereidend werk voor de meivakantie, zeg maar.

ik hou jullie op de hoogte :)

powerflux
15/04/2011, 22:36
heb aan het VIN number achterhaald dat het modeljaar 1980 is, 92AO41XXXX. dit betekent dat hij volledig gegalvaniseerd is, toch? en dat verklaart ook de elektrische ontsteking.

morgen even een 'gezocht' advertentie maken voor wat gebruikte spullen zoals injectoren en leidingen. ik pruts en test liever tot ik zeker weet wat er defect is - en dan gaat er uiteraard nieuw spul op - dan zomaar dingen vervangen.

-Bassie-
15/04/2011, 23:23
bougies zijn echt super makkelijk.
gewoon een bougie dop op de 3/8 inch ratel en je kan er zo bij.

powerflux
16/04/2011, 19:09
vandaag wat klusjes en testjes gedaan. bougies zijn inderdaad prima te doen met ratel en zo'n hoekstukje.

- de CSV werkt, en geeft een heel mooi neveltje.
- de bougies stonden in een verkeerde volgorde (1-3-2-4), dit is hersteld (1-3-4-2). genummerd van voorkant tot firewall, met de distributor de klok mee en het merkje van het vliegwiel op 0 als 1e bougie.
- de bougies vonken allemaal (geel)

ik heb het stappenplan nog een keertje doorlopen; CSV permanent aan, andere injectoren afsluiten, starten zonder gasgeven.
hij doet het nog steeds niet. accu was weer helemaal vol.

nieuwe ontdekkingen
- kabel van de kachel is los
- ventilator van de kachel doet het niet
- spiegeltjes zitten vast

de twijfelgevallen
- de timing-marker op het vliegwiel staat met de nokkenas op 't merkje nagenoeg op 0, zou dit moeten gaan?
- er zit absurd veel olie in. dit is denk ik niet gemengd met bezine of water: het wil niet knetteren of branden
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/04/ri6ov8-1.jpg

volgende keer gaan we de compressie testen, maar kan behalve dat zoveel olie uiteraard niet goed is, dat oorzaak zijn van het niet starten?

LWB
16/04/2011, 19:20
eerste wat je te doen staat is die olie eruit... beste is nieuwe olie er weer in.....

timingmarker zal wel kloppen,zit er een tand verschil in dan is't niet goed... De omtrek van het vliegwiel is meerdere malen groter en je nokkenas draait ook nog een keer een ander tempo....iets verdraaien van het vliegwiel is dus nog minder verdraaiing van je nokkenas...
Ook de richting waarin je draait kan een vertekend beeld geven(spaaning op riem) met de draairichting van de motor mee gaan is de wijze.

-Bassie-
16/04/2011, 19:20
jah kan de oorzaak zijn.
want bij starten en niet ontbranden van het benzine komt het in de olie een beetje.

maar dit is dat beetje.
zit nu ongeveer 1.5 liter te veel in.

powerflux
16/04/2011, 19:57
Ik heb de motor in zijn normale richting gedraaid. Omdat hij dus niet exact op de 0 marker staat op het vliegwiel maar iets ernaast staat heb ik er twijfels over, misschien 1 of 2 tandjes versprongen.. misschien een slappe riem. ik had wellicht ook daarvan foto's moeten maken.. komt de volgende keer!

tja, het kwam pas op het laatste moment vandaag in me op het oliepeil te bekijken. goed, dat gaat eruit, en nieuwe erin.

ohja, ik zoek ook nog een naampje voor d'r. ik zag dat truus al bezet was :icon_lol:

powerflux
21/04/2011, 19:05
komend weekend ga ik de distri nog een keer bekijken, wat foto's schieten en de compressie testen.
degene bij wie ik dat laatste ga doen zegt echter dat een overschot aan (slechte)olie geen effect op de meting zou moeten hebben.
hij heeft een prachtige collectie oldtimers, dus ik ben geneigd hem te geloven, maar ik dacht: laat ik het navragen bij de pro's.

klopt dat?

want zelfs al is olie niet bar duur, als nou het blok "de kliko in kan" is het toch zonde om er eerst nieuwe in te gooien.

Frenske
21/04/2011, 19:57
controleer je distributie maar eerst voor je je blok in de pedaalemmer dropt ....... wie weet, loopt het met een sisser af. Als ie dan regelmatig draait, niet te lang laten lopen en olie verversen!

powerflux
21/04/2011, 20:10
controleer je distributie maar eerst voor je je blok in de pedaalemmer dropt ....... wie weet, loopt het met een sisser af. Als ie dan regelmatig draait, niet te lang laten lopen en olie verversen!

tuurlijk hoop ik dat ook, maar als de compressie bagger is is de conclusie een stuk makkelijker te trekken :tongue:

de distributie zou nu goed moeten staan, maar na dit (http://community.924forum.nl/threads/6812-924-1984-looplijn-distributieriem) topic begon ik aan mezelf te twijfelen, dus dubbelchecken en tevens klepstelling nalopen.

de ontsteking en CSV+benzinetoevoer is na wat klusjes nu sowieso goed. dit heb ik vaak genoeg gecheckt :)

Frenske
22/04/2011, 07:46
als je riem verkeerd staat kan het zijn dat je compressieverlies hebt ....

Meneer aard
22/04/2011, 10:34
Een gele vonk is slecht. Je zou een blauwe vonk moeten hebben. Check je bobine. Controleer de stekker RV bij het ontsteking kastje. Wil vaak slecht zijn, even schoon maken en contact spray. Tevens ook dat massa puntje schoonmaken.

Als je de verdelerkap verwijderd moet er aan de kant van het schutbord een tekentje staan, dat is cylinder 1. Zet de motor op TDC. Check de timing vervolgens van je krukas en nokkenas. Markeer evt met een kalkstift of wat typ-ex de tijd punten. Is wat beter te zien. Controleer vervolgens of je rotor nog steeds op cylinder 1 wijst. Waarom zou je denken..De kans bestaat dat het stervormig plaatje los zit ten opzichte van het rotorhuis, dan krijg je hele rare ontsteking volgorde met gevolg dat de motor niet wit starten. Je krijgt constant een andere plek voor cylinder nr 1.

-Controleer je bougie kabels (evt weerstand meten).
-Controleer je massa (leg desnoods een extra massa van het blok naar de accu dmv startkabel).
-Meet je bobine op weerstand en op voltage wanneer je contact aan heb

(Overigens heb je geen tachbounch ;) Dat is enkel van toepassing bij een motor met BDP aka vliegwielsensor. Bij de 924 wordt het tach signaal gelezen vanaf de 1e cylinder/bobine). Die tachbounch geld enkel voor de 924S en 944 etc.)

In je startpost staat dat wanneer je de CO stel schroef (mengsel verdeling) helemaal dicht draait dat ie het dan niet doet, maar dat is dan nogal logisch want er komt geen peut meer door. Ik meende dat de standaard waarde 3 slagen volledig waren vanaf dicht. Dan zou die moeten lopen. Controleer even dat in je haynes.

En ik weet niet, benzine in je olie wil je gewoon niet hebben. Daarbij dicht het ook gewoon niet af. Net zo slecht als wanneer je met water in je olie rond rijd. Dus gewoon vervangen incl filter. En teveel olie is ook niet goed want dan klopt je krukas in de olie kan motorschade uit voortkomen.
Iets met dubbeltje op de 1e rang?

powerflux
23/04/2011, 13:58
Goed, ik ben weer terug van wat knutselen.

Hierbij bewijs dat ik toch echt twee verschillende puntjes op het nokkenastandwiel heb staan. Als ik het puntje aan de binnenkant pak, staat cylinder 1 zoals op de foto, als ik het puntje aan de buitenkant pak, staat cylinder 4 op die manier.
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/04/2ly6h02-1.jpg


verder heb ik de timing nu als volgt gezet: binnenste puntje op de nokkenas, vliegwiel op 0, rotor op het tekentje op de rand,cylinder 1 als volgt:
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/04/2mzgr38-1.jpg
dit lijkt me correct?
ik heb gecontroleerd of de boel verspringt, dit is niet zo.

Nu belangrijk nieuws: de compressietest heeft uitgewezen dat dit blok gewoon in orde is, en gewoon zou moeten kunnen lopen. Hoera! Met deze kennis ga ik direct een aantal zaken bestellen
- rotor
- verdelerkap
- bougies
want die kosten niet de kop, en komen toch wel van pas
en:
- bougiekabels (2.2K tegen 6K)
- bobine (3 ohm tegen 1 en een beetje)
- olie vervangen
want dit is gewoon nodig

er is absoluut geen zaak van dubbeltje en eerste rang. ik ga alleen geen geld uitgeven als het zinloos is (zoals nieuwe olie in een kapot blok)

924turbo2
23/04/2011, 19:39
Je moet inderdaad het puntje aan de binnenkant hebben. Zo te zien staat je onsteking dus goed.

Hoeveel was je compressie op de 4 cylinders ?

powerflux
23/04/2011, 19:57
tof :)

het was lastig om exacte waarden te zien op de meter, gezien deze de topwaarde niet vasthield. we hebben met 2 personen gekeken om zo foutjes te voorkomen. Alle cylinders maten rond de 9+ wbt de maximale uitslag van de meter, cylinder 4 was iets zwakker.

Frenske
23/04/2011, 20:19
9 bar? da's niet bijster hoog voor een NA .... De mijne scoort tussen de 11 en 12 bar.... Probeer eens wat olie in de cilinders en dan meten, als je reading dan hoger is zijn idd je zuigerveren minder.

bij de weg, gasklep geheel geopend gehouden tijdens de test?

924turbo2
23/04/2011, 20:23
Normaal gaat een compressiemeter tot +/- 20 BAR

powerflux
23/04/2011, 20:35
Normaal gaat een compressiemeter tot +/- 20 BAR

ja, zo ook deze. maar ik bedoel dus dat in de slag van de zuiger, de meter tot net onder de 10 uitsloeg - maar om het veilig te zeggen gezien dat deze meter de waarde niet vasthield: 9+. dus sowieso 9 op elke cylinder, als het niet meer is.



9 bar? da's niet bijster hoog voor een NA .... De mijne scoort tussen de 11 en 12 bar.... Probeer eens wat olie in de cilinders en dan meten, als je reading dan hoger is zijn idd je zuigerveren minder.

bij de weg, gasklep geheel geopend gehouden tijdens de test?

ik zou het graag proberen, maar de auto staat niet bepaald voor de deur..
of dit nou fantastisch is of niet, het blok moet er mee kunnen lopen, toch?

924turbo2
23/04/2011, 21:30
ja blok loopt evengoed wel met die compressie.

powerflux
23/04/2011, 21:33
dat dacht ik ook :D

goed, ik heb zojuist een deal gesloten voor een backup K-jetronic systeem en nog wat meer zooi die vast van pas gaat komen. Het oliefilter en de andere verbruiksartikelen zijn besteld. ben heel benieuwd wat de volgende keer brengt! kan niet wachten op de meivakantie :D

powerflux
04/05/2011, 22:11
Deze keer helaas geen foto's. Ben nog niet toegekomen aan de olie omdat de eigenaar van het terrein er niet was. Een samenvatting
van de werkzaamheden:

- De luchtweger+spinnekop vervangen met 2e handse. De mijne bleek gaar: hij hing half naar beneden.
- uit 3 sets injectoren een set van 4 gevonden die allemaal vrolijk zoemend conisch sproeien.
- injectorleidingen gewisseld tot de beste combinatie (uiterlijk, pasvorm en lengte)
- bobine geswapt. ik heb nu er een op zitten met een groen "fur transistor [...]" label, van mijn originele was het etiket af. Deze mat echter volgens haynes-spec, en de oude niet.
- bougiekabels nieuw
- rotor nieuw
- verdelerkap nieuw
- toeter gefixt
- ventilator voor binnenverwarming gefixt ("kachel")
- de klaplampen weer functioneel gemaakt. deze had ik vern*kt door iets in het mechanisme te laten vallen de vorige keer zonder dat te zien...

en alles netjes vastgezet.

wat gaan we dan de volgende keer doen?
- olie vervangen
- brandstofdoorvoer meten (750ml in 30 sec of minder)
- pennen achter'klep' invetten, soms blijft de linker op slot zitten

en voor de paranoide medemens onder ons (mijzelf): de draairichting van de startmotor controleren. het schoot me vannacht ineens te binnen: wat als ze er een 944-starter op hadden gezet in hun reparatie-pogingen..

-Bassie-
04/05/2011, 22:17
gewoon even kijken of je krukas of je rotor wel de goede kant op draait.

powerflux
14/05/2011, 18:47
Goed, en de laaste stappen van de eerste fase gedaan
- nieuwe olie, 15w40
- nieuw oliefilter, bosch
- nieuwe bougies. er zat in: Champion N6YC, nu heb ik geplaatst: NGK BP7ES

nou, samen met de rest van de eerder gedane klussen zou het nu toch wel goed moeten zijn! en starten? no way. de moed zakte me totaal in de schoenen.. de volgende vier dingen wisselen elkaar af.
1) hij draait rond, lijkt soms vast te slaan en gaat weer verder (niet mijn filmpje, zelfde symptoon: http://www.youtube.com/watch?v=oP1RRbX9ips )
2) hij draait rond alsof er niks gebeurt en net als je stopt: plofplofplof, maar het zet niet door.
3) hij draait rond alsof er niks gebeurt tot je stopt. dit kent iedereen wel..

met name door optie 2 heb ik het idee dat het iets electrisch is. waarom zou hij willen aanslaan als je stopt met starten en niet gewoon daarvoor?

maargoed. wat kan er aan de hand zijn?






Om de dag niet weggegooid te hebben ben ik verder gegaan met andere klussen. de 'kabel-waarmee-je-de-temperatuur-van-de-kachel-instelt' zit weer vast en achter de meters en radio een verschrikkelijk beunklus in orde gemaakt. Ook heb ik een warme-start "hack" naar de CSV verwijderd.

ik heb ook nog wat andere dingen gezien waar ik vragen over heb

1) bij het brandschot, bij de accubak zit een 3-polige stekker. Deze is provisorisch in elkaar gezet met aan de ene kant de orginele connector en de andere kant kabelschoentjes erin gestoken.

kleur kabel originele helft ---- kleur kabel kabelschoentjes
2x rood--------------geel
doorzichtig----------blauw
blauw----------------rood
dit vond ik erg vreemd, waarom niet rood op rood, blauw op blauw, etc? het ziet eruit alsof er flink wat stroom doorheen moet.

2) achter de meters van de middenconsole is heel wat losgeknipt of niet gebruikt: oranje, grijs, bruinwit, witgroen, roodzwart.
let wel dat alle meters nu wel correct zijn aangesloten met de originele stekkers en goed werken. Voor deze functies is dus geen enkele draad 'over'. Waar dienen deze losse dan voor?
3) onder het stuur komt een losse wit/groene kabel met (female)stekker, duidelijk niet de bedoeling.

en dan nog wat ik niet verdacht vind, maar wel interresant:
4) aan de andere kant van de motor, bij de ruitenwissermotor ligt een grijsgeel draadje met connector los
5) ook aan die kant, ter hoogte van de veerpoot een bundeltje roodzwart met connector, witgeel met connector, en 2x bruin (in een lusje)

Frenske
14/05/2011, 18:53
ik lees dat je de spinnekop vervangen hebt, is deze ook opnieuw afgesteld? zo niet, doe eerst de staandaard instelling (kun je vinden met de zoekfunctie), dan pas een hoop gasan vervangen....

powerflux
14/05/2011, 18:56
ja, alle spullen die ik heb vervangen heb ik hersteld naar de standaardinstelling, en de werking gecontroleerd (wanneer mogelijk).
deze drupt niet, blijft niet steken, staat keurig horizontaal en gecentreerd en geeft de juiste hoeveelheid benzine/minuut door.

-Bassie-
14/05/2011, 18:58
Nummer 4 is voor je motorkap verlichting.

Nummer 5 is voor je airco maar die heb je niet nodig.

powerflux
14/05/2011, 19:00
thnx -Bassie- :)


edit: ik heb een foto gevonden op het web van die stekker waar de kleuren niet op elkaar zitten (1).
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/05/2mfdy7b-1.jpg
heb d'r blauwe cirkel eromheen gezet. hier lijken de kleuren wel op elkaar te zitten. waar is deze voor? ik vind hem zo niet terug in de haynes.

is dit misschien de oorzaak van 't startprobleem?

powerflux
15/05/2011, 20:34
ook zie ik dat alle foto's verdwenen zijn die ik eerder heb gepost. hierbij nog een foto van de verdeler (er zit nu een nieuwe rotor op)
dit is toch hoe hij moet staan met de distri op '0'?

http://community.924forum.nl/images/imported/2011/05/6ft5c5-1.jpg

met het kruis dus niet 1:1 met de rotor?

M.B.H.
15/05/2011, 23:07
jep roter staat op cil 1 zie merkteken I
De stekkerverbinding in de blauwe cirkel gaat naar startmoter en dynamo

powerflux
16/05/2011, 15:51
ok. ik ben nu op zoek gegaan naar een stroboscooplamp. alle ingredienten (vonk, brandstof, lucht, compressie) zijn er immers, en met jullie reacties (ook op het filmpje) is het vermoeden toch dat de timing gewoon fout is. misschien geeft dit direct het goede inzicht :)

Meneer aard
16/05/2011, 16:55
Timing kun je enkel afstellen met lopende motor dmv stroboscoop lamp.
Zorg wel dat je de juiste bougiekabels heb aangesloten, althans in de juiste volgorde beginnend vanaf Cyl 1 te nummeren.

Evt zou je iets kunnen rommelen met het vervroegen/verlaten van de ontsteking.

powerflux
16/05/2011, 17:34
ok. ik dacht: als ik de bougies eruithaal heeft 'ie nouwelijks weerstand en lukt het misschien.

dan laat ik dat plan varen, maar als dubbeldubbelcheck hier een paint van hoe ik de bougiekabels heb zitten
http://i54.tinypic.com/71pv0l.png

op pagina 2 staat een oudere foto van hoe de timing op 0 staat

924turbo2
16/05/2011, 18:59
klopt 1342, staat ook op je kleppendeksel !!!

Meneer aard
16/05/2011, 20:05
Dit zit prima. Heb je daadwerkelijk ook vonk? Dat is de volgende stap..

powerflux
16/05/2011, 20:15
mooi, bedankt voor de bevestiging :)

Het is eerder gezegd, maar ik heb vonk. met de nieuwe bobine, kabels en bougies ook een flink stevigere dan eerst.
hoe controleer ik, als de motor niet wil lopen, of de ontsteking wel op tijd komt en er niet flink naast zit of verschuift?

offtopic: en hoe kan ik de originele foto's in mijn eerste paar posts terugplaatsen?

Meneer aard
16/05/2011, 20:29
Bougies eruit draaien, stuk voor stuk op het kleppendeksel leggen zodat ze massa maken en vervolgens aansluiten met de correcte ontstekingsvolgorde. Dan auto op contact zetten, en met de hand de krukas draaien (dop 24mm) en dan moet je dus de ontstekingsvolgorde zien.

powerflux
16/05/2011, 20:37
gedaan, volgorde klopt.

ik bedoel: als de vonk de ene keer te vroeg, de andere keer te laat is. om wat voor reden dan ook. net een fractie, misschien, maar kan dat?
nog een wellicht domme vraag: er zit euro95 in, is dat een probleem?

Meneer aard
16/05/2011, 20:46
Dat kan, de verdeler zelf kan te vroeg of te laat staan. Ik meende bij veel 924`s dat cylinder nr 1 dus het merkteken van boven af gezien vanaf het kleppendeksel Linksonder hoorde te zitten. Want als ik bij jou op het plaatje zie, lijkt me dat ie verkeerd zit. Dan zou die dus uitgenomen worden met de motor op TDC en correct erin worden gestoken.

Maar dat zou in theorie eigenlijk niks uit moeten maken want de markering blijft het zelfde. In het officiele WPHB staat een diagram, heb je die al eens gevolgd?

powerflux
16/05/2011, 21:11
De verdeler er correct insteken gaat niet, aan de bekabeling van de sensor is gerommeld en daardoor te kort. Zoals je zegt moet het echter niet uitmaken..
Maar nu wijst de rotor idd naar het 'gasklephuis' op TDC

je bedoelt het stappenplan voor de diagnose van de ontsteking? ja, daar kwam uit dat de bobine niet goed meer was, en die is dus vervangen. verder week niks gek veel af van de voorgeschreven waarden.
helaas liggen alle notities bij de auto, dus de precies gemeten waardes heb ik niet bij de hand. die houden jullie van me tegoed..

op de planning staat nu
- nogmaals doornemen diagnose-diagram onsteking
- weerstand van de aarde controleren van accu naar motorblok
- ?

Meneer aard
16/05/2011, 21:15
En zorgen voor een goed opgeladen accu ;)

Heb je de injectoren al los gehad? Gekeken naar het sproeibeeld..Zijn je bougies wel nat bij het starten?

powerflux
16/05/2011, 21:19
oh, die is al een paar keer volgeladen. tevens heb ik een powerstarter die ik kan gebruiken dus power genoeg ;)

jep, de injectoren zijn eruit geweest. ik heb 3 sets, en heb daaruit een setje kunnen selecteren die netjes conisch sproeien, onder vrolijk zoemend geluid. De bougies worden zeker ook nat, de CSV sproeit ook netjes.

Meneer aard
16/05/2011, 21:23
Dan zou het toch iets electrisch moeten zijn. 95 lopen die dingen nou ook niet echt geweldig op. Standaard zijn ze ontworpen voor 98..Evt zou je een busje injectorreiniger erin kunnen mikken daar zit kerosine in.
Dan zou ik toch eens goed naar alle massa contacten kijken, met name ook onder het dashboard links bij de bestuurder links boven bij de zekering kast..

En in de motorruimte natuurlijk.

Heb je btw al een geprobeerd met remmenreiniger/ pilot start fluid te injectoren met starten?

powerflux
16/05/2011, 21:38
heeeeeee, de remmenreiniger-truuk. totaal vergeten :bonk: ik neem aan dan de CSV electrisch afkoppelen en direct in het gasklephuis spuiten met de gasklep helemaal open zoals bij een carb?

ja, het moet ook wel iets electrisch zijn, ook omdat hij dus enorm varieert in wat hij precies doet als je de sleutel omdraait (zie een paar posts terug).

hopelijk kan ik er komende zondag weer naartoe. d'r gaat dan ook een '98' stickertje op de tankdop, alvast ;)
maar goed, tot het moment daar is lijkt hij tenminste nog te bewegen op deze foto :rolleyes:
6394

Meneer aard
16/05/2011, 21:44
Gewoon de rubberen intake boot verwijderen bij het gaskleppen huis. Zo vermijd je enige backfire`s waar de vrienden nogal last van hebben met gas in hun 924..Dit om zo schade aan je intake boots te voorkomen.
maar ik zou gewoon even gaan meten. Meten = weten.

Misschien heeft ie gewoon dan te weinig spanning over door corrosie tijdens het starten voor de vonk e.d.

Meneer aard
17/05/2011, 09:16
Kijk trouwens even voor de grap op het contactblok achter je contactslot. Deze kan ook veel ellende veroorzaken die nagenoeg niet traceerbaar zullen zijn! Pet nr: 111 905 865 25,60 ex btw p/stuk @ alpo zonder korting.

powerflux
17/05/2011, 10:10
ik heb naar instructies van http://www.924.org/techsection/12body.htm#2%20-%20Ignition%20Lock%20Removal/Replacement een schakelpaneeltje gemaakt met 1) ignition 2) fuel pump 3) starter 4) aux power (lampen enzo), dik bedraad met zware schakelaars en connectoren.

als controle heb ik wel bij elke test als controle het originele contactslot gebruikt, maar van dat specifieke probleem heb ik dus geen last.


waar zou ik een nieuwe aarde/min kabel kunnen krijgen, die dikke gevlochten. ik weet dus nog niet of het nodig is, maar preventief vervangen kan vast geen kwaad. ook bij alpo?

Meneer aard
17/05/2011, 10:44
Meestal wel bij automaterialen zaken. Heb je die doorgemeten op weerstand dan? Als ie goed is zou ik hem nog niet gaan vervangen.

Heb je al eens de brandstof druk gemeten?

powerflux
22/05/2011, 13:26
Brandstofdruk moet goed zijn. hij haalde de 750ml in 30 seconden wel.

Ik ben zojuist terug van een matig succesvolle sleutelochtend. Het is zeker een massaprobleem, maar er is meer.
Allereerst heb ik een extra massakabel aangelegd van de accu direct naar de motor (ergens willekeurig opgeschroeft), en een tweede van de motor direct op het chassis. De eerste is 20mm^2, dus niet bijzonder zwaar, maar zeer fijn gevlochten puur koper. Kan erg veel stroom doorheen.

heb de luchtslang op het gasklephuis losgehaald om de luchtweger te beschermen, en er wat remmenreiniger in gespoten.
vervolgens geprobeerd te starten. hij bleef bij elke cylinder vaststaan (en niet random dus), maar de spanning op de accu was ook +/- 10 volt.. vervolgens de accu uit m'n volvo gepakt, en met wat verse remmenreiniger nog een keer geprobeerd

hij liep! met allerlei blauwe rook uit het gasklephuis, maar hij liep! Hij blijft echter niet lopen, slaat vrijwel direct weer af.

dit nog een paar keer geprobeerd. hij sloeg elke keer aan, met blauwe rook, diep grommend geluid, om vervolgens weer af te slaan. toen maar gestopt; anders zou die accu ook leeg zijn en kwam ik niet meer thuis. Hij lijkt nog steeds niet genoeg power te hebben om écht te starten, het gaat allemaal erg moeizaam.

ik neem aan dat die blauwe rook een duidelijk signaal is dat de kleppen toch niet goed staan? ondanks dat er wel compressie was..

iig voor de volgende keer
- 1 nieuwe accu
- aansluitingen op startmotor en massapunten opschuren
- kleppen controleren

heb nu maar het stuur mee naar huis genomen om wat op te knappen.. is ook nodig

M.B.H.
22/05/2011, 22:57
als hij loopt moet je wel de luschweger iets lichten anders krijgt hij geen brandstof.9en stopt gelijk weer)

powerflux
26/05/2011, 13:20
gistermiddag nog even verder gegaan.

de massa van accu -> blok, accu-> chassis en chassis-> blok is nu met nieuwe (en extra) kabels overal heel erg laag. dat probleem is dus opgelost. verder heb ik een gloednieuwe 72AH, 630A coldstart accu gekocht en erin geplaatst.

helaas ben ik niet veel opgeschoten. hier 2 filmpjes (pomp wordt geschakeld met het eerder genoemde paneel. contactblok is goed, dus weer in ere hersteld)


http://www.youtube.com/watch?v=ScS61rUCqJE

http://www.youtube.com/watch?v=j8Y7OyLLbqg


(ja, ik start stevig door, maar dit was al later op de dag.. loslaten bij zo'n plof-reeks heeft 0,0 effect)

ik heb nogmaals de check in het werkplaatshandboek doorgenomen en alles valt nu binnen de specificaties.
wel heb ik iets gevonden. de draad op 15 bij de bobine wordt loeiheet, losmaken en aantikken met het contact erop geeft ook behoorlijke vonken.

klopt dat?

ik heb het idee dat hij willekeurig vonkt, helemaal niet wanneer hij moet maar wanneer hij kan. elke keer dat de rotor langs een bougiekabel komt, zodra het kan. niet perse op het goede moment.. ik wil het liefst het ontstekingskastje en het rotorhuis wisselen met een ander exemplaar. zou ik van iemand deze kunnen lenen en als het nodig is kunnen overkopen?

M.B.H.
26/05/2011, 14:06
Beste Jongeman :
Als ik dit zo lees heb je er niet veel Kaas van gegeten of je Bent het Spoor Kwijt denk ik zo.

Ik heb even geluisterd en gekeken naar je opname.

Controleer
1 Draairichting Moter als je start ???? als je er voorstaat rechts om
2 Draairichting rotter ???? als je erbovenop kijkt en aan de linkerkant van de auto staat kijkt rechts om volgorde naar bogie's 1342 volg de draairichting
3 Ontstekings volgorde ????? 1342 als je er voorstaat aan de recterkant van de auto cil 1 is aan de radiateur kant de meest Rechtse
bij 1 0f 2 0f 3 zit iets niet goed !!!!!!!!!!!!! Kan OOK 1 en 2 en 3 zijn !!!!!!!!!!!
Ik wil je echt niet Af Z...... Hoor.
Maar Waarschuwen Voor onnodige kosten.
Als je een setje leend moet je eerst de oorzaak weten, waarom Jou set defekt zou zijn.
Anders heb je setje twee Geleend en ook defekt !!!!!!


Succes

powerflux
26/05/2011, 14:59
ik heb er inderdaad niet voor doorgeleerd nee, maar inzicht heb ik wel.

1) klopt
2) klopt
3) zie tekening op pagina 4, dit is meermaals goedgekeurd hier op het forum en klopt dus ook

ik heb brandstof, ik heb lucht, ik heb compressie, ik heb vonk.
groot gelijk dat je me waarschuwt, en ik ben ook het spoor bijster nu.. als je alle logische zaken gehad hebt neig je vanzelf naar vreemde dingen.

wat wel fijn is als iemand die dezelfde verdeler heeft als ik, even een foto zou willen maken met de kap eraf op TDC. voor vergelijkingsmateriaal, maar ik neem er maar even afstand van, even rust.

M.B.H.
26/05/2011, 15:22
Wel de tekening op pagina 4 klopt
maar draaid de roter ook als je de moterstart Echt rechts om ????

powerflux
26/05/2011, 15:24
deze
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/05/funuw3png-1.jpg

sowieso zijn alle foto's die ik in het begin had geupload weg, vandaar dat ik nu via tinypic werk.

Meneer aard
26/05/2011, 15:24
Op het filmpje lijkt net dat ie verzuipt..Want als ie wel wil lopen met remmenreiniger (evt handmatig benzine toevoegen door je gasklep)..Toevallig geen water in de cilinders ofsow :P haha

powerflux
26/05/2011, 15:29
hij doet precies hetzelfde op remmenreiniger, alleen minder vaak. benzine vindt hij toch fijner (of minder fijn?). het meest opvallende vind ik dus dat 'vastslaan'. als ik de bobine loshaal van de verdeler gebeurt dit niet dus hij loopt niet aan ofzo.

water in de cylinders is niet het geval. heb ik gecontroleerd... tevens geen mayo onder de oliedop of troep in het koelwater.

ik zou echt heel graag een foto willen van de positie van dat kruis van de distributeur. op internet heb ik deze gevonden en daar staat hij TOTAAL anders als bij mij.
maar ik heb geen enkele andere foto gevonden dus dit is geen goed vergelijkingsmateriaal.
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/05/2f0abea-1.jpg

M.B.H.
26/05/2011, 15:30
je hoord hem slaan !! dat zou inhouden Ontsteking te vroeg of verkeerde volgorde
of als er een startmoter van een turbo opgeschroefd is verkeerde draairichting !!!!
of hij blaast zoveel brandstof in dat 1 cil volvuld met brandstof

Hendrik
26/05/2011, 15:33
sowieso zijn alle foto's die ik in het begin had geupload weg, vandaar dat ik nu via tinypic werk.

Dat was een bug van het forum. Die ging niet echt goed overweg met de https van picasa.
Het forum download zelf alle afbeeldingen en host deze daarna zelf.

powerflux
26/05/2011, 15:35
Hendrik, bedankt :)

ok. draairichting kan het niet zijn, die is 100000% zeker weten goed.
volgorde is volgens jullie ook goed, d'r is uitgebreid naar die tekening gekeken ondertussen ;)

te vroeg? ja, absoluut mogelijk. maar de distri-riem staat goed, zie ook eerdere foto's, en het verdeler/distributor-huis zou ook goed moeten staan. ook op eerdere foto's.

dus, dan blijft resterend: een verkeerd sturend kastje OF een versprongen kruis onder de rotor. wie o wie kan de foto maken?

M.B.H.
26/05/2011, 15:36
Ben je nu bij de auto dan ????

powerflux
26/05/2011, 15:37
nop, gister wel. maar misschien kan ik je vraag zo ook wel beantwoorden?

Meneer aard
26/05/2011, 15:40
Ik ga even foto maken..

M.B.H.
26/05/2011, 15:45
Ik heb dit al even voor je

Meneer aard
26/05/2011, 15:51
Overigens, bij mijn was op een of andere manier het sterplaatje los ten opzichte van de rotor m.a.w. ik had steeds andere ontstekings tijdstippen. Ook een afwijkende cyl1 ten opzichte van het merkteken op de rotor behuizing.

M.B.H.
26/05/2011, 15:51
en deze

powerflux
26/05/2011, 16:44
bedankt voor de foto's allemaal! :D

meneer aard, onze sterplaatjes staan gelijk (zie foto). Die van mij blijft ook op z'n plek, dat heb ik gecontroleerd.
Als ik echter mijn verdelerhuis zo zou bijdraaien zoals jij hem hebt staan, zou de rotor niet meer naar het merkteken wijzen op TDC (zoals je ook zegt). Het werkt voor jou echter prima.

Betekent dit dat, ondanks dat de rotor dus op TDC naar het merkteken wijst (en ik op dat punt ook de bougie van cylinder 1 heb aangesloten) hij wel eens volledig naast zou kunnen staan?

maar hoe vind je dan de juiste afselling :dizzy:

http://community.924forum.nl/images/imported/2011/05/1zzrept-1.jpg
(ja, die groene kabel ziet er niet uit.. maar hij maakt goed contact. wil hem later wel nog vervangen met een originele)

Meneer aard
26/05/2011, 18:12
Je gaat nu gissen ;) Mijn motor staat nu bij lange na niet op TDC. Maar het feit dat jou rotorhuis anders gemonteerd zit vind ik opmerkelijk an sich. Want zoals je in je video laat zien met starten, opgeven moment pakt ie wel maar dan slaat in eens de timing om waardoor je startmotor niet meer rond komt vanwege het mengsel wat verkeerd ontstoken wordt.

powerflux
26/05/2011, 18:56
Je gaat nu gissen Mijn motor staat nu bij lange na niet op TDC.

ja, ok. maar het kruis staat hetzelfde. net tegen de clip aan.

ik zal hem eens opnieuw erin steken. Als ik het goed begrijp hoort de rotor naar het brandschot/de bestuurder te wijzen op TDC?
in princiepe zou het niet moeten uitmaken natuurlijk, TDC is TDC, en volgorde is volgorde maar misschien geldt dat alleen voor contactpuntjes. wellicht is het met dit type ontsteking ook relevant hoe de rotor tenopzichte van het kruis staat..


extra vraag: staat er op jouw pot/distributeur zélf misschien ook een merkteken? aan de voet ofzo?

Meneer aard
26/05/2011, 20:30
Inderdaad proberen, ben nog geen 24 tegen gekomen met die setup. Ook in het WPHB refereert alles naar het schutbord.

---------- Post added at 18:30 ---------- Previous post was at 17:00 ----------

Wat is dit nou weer kan me berichten niet eens editten. Naja anyways..Staat die startmotor wel goed gemonteerd? Niet dat ie zich zelf klem trekt..
Eventueel zou je eens kunnen aan duwen wat de motor dan doet, maar lijkt me nog steeds op een timing probleem :) Op de voet staat bij mijn weten geen extra timing mark. Maar in theorie zou je um in elke positie min of meer neer kunnen zetten als de rotor maar op TDC wijst richting merkteken.

Oh nou in een keer wel raar dat editen..

SaddieN
26/05/2011, 23:35
Hoi Powerflux,

Ik kan je geen technisch advies geven (dat zullen de meesten op dit forum beamen), maar wil je wel even laten weten dat ik je doorzettingsvermogen bewonder. Ga zo door!

En ben ook wel benieuwd geworden hoe je probleem opgelost gaat worden.

powerflux
30/05/2011, 16:07
bedankt, jij ook met de motor :) komende donderdag vrij, wat zal ik eens gaan doen..:tongue:

powerflux
02/06/2011, 15:07
Meneer Aard was vanochtend langsgekomen om een blik erop te werpen, en de conclusie is dat de distributeur toch defect is.
we hebben hem er nog eens uitgehaald, met de hand rondgedraaid en de vonk springt soms ineens naar de verkeerde bougie. dit was me nog niet eerder opgevallen, maar is natuurlijk wel logisch.

Waarschijnlijk heb ik eerder niet snel genoeg gedraaid.

Helaas ben ik thuisgekomen met een hardnekkige zonnesteek.. maar bedankt voor je geduld en deze succesvolle ochtend!

924turbo2
02/06/2011, 20:38
Enige wat volgens mij stuk kan aan de onsteking (los van vacuem) is het hall element, dit kost maar iets van 15 euro en is eenvoudig zelf te vervangen.

Meneer aard
02/06/2011, 20:45
Ik heb die van mij toen der tijd ook zelf gemaakt. Maar toen had ik andere mogelijkheden qua werkplaats uitrusting dan bij Floris. Makkelijkste is nu gewoon een ander goed gebruikt exemplaar erop schroeven.

powerflux
02/06/2011, 20:48
Enige wat volgens mij stuk kan aan de onsteking (los van vacuem) is het hall element, dit kost maar iets van 15 euro en is eenvoudig zelf te vervangen.

nou, hij vonkt af en toe ineens op de verkeerde bougie, terwijl er geen speling lijkt te zitten op de as wbt rotatie. in lengterichting kun je het wormwiel behoorlijk heen en weer schuiven. meneer aard dacht dat er intern iets mis was, en ik kan me daar zeker in vinden.

voor de duidelijkheid: het is overigens een inductief element. met het magnetisch veld van het sterplaatje wordt in de spoel bij elke 'overgang' een spanningkje opgewekt. het is een detail, maar kan voor verwarring zorgen omdat de hall-versie veel zeldzamer is (en meen ik heeft 3 pinnen heeft?).


Ik heb die van mij toen der tijd ook zelf gemaakt. Maar toen had ik andere mogelijkheden qua werkplaats uitrusting dan bij Floris. Makkelijkste is nu gewoon een ander goed gebruikt exemplaar erop schroeven.

ja, veel 'werkplaats' heb ik bij die stalling niet.. ik heb MBH al ge-PM'd, en hoop snel door te kunnen :) op dit moment is met complete componenten werken sneller en handiger. daarnaast: mocht dit het probleem niet zijn, kan ik altijd nog mijn oude distributeur een revisie geven en hergebruiken, en de 'nieuwe' weer te koop zetten.

Meneer aard
02/06/2011, 21:01
En toen was mijn post weg..Raar kennelijk werkt antwoord niet zal wel aan mij liggen.

Bij mij ben ik dat eigenlijk per toeval achter gekomen, ook omdat ik de truc heb toegepast om de ontstekings volgorde te checken. Maar naderhand bleek dat iets ten opzichte van de as wat kon verdraaien wat niet hoort waardoor de timing verspringt als je de startmotor gebruikt. Dit heb ik toen hard gesoldeerd en ging prima, naderhand wel vervangen overigens.

In de mogelijkheden die Floris heeft, is een goede gebruikte van Martin prima. Of eventueel van kessel in deurne!

M.B.H.
03/06/2011, 09:29
Ik heb er wel een liggen hoor

powerflux
04/06/2011, 11:24
nu een andere distributeur onderweg is heb ik de mijne uit elkaar gehaald. was erg makkelijk als je aan de goede kant begint ;)
ik zal niet van elke stap een foto laten zien, maar alleen de belangrijke.

een overzichtsfoto
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/06/2uejr00-1.jpg

haal de rotor eraf, clipring verwijderen. dit pennetje sla je naar binnen (wordt gestopt door een clipring eronder dus geen angst: die raak je niet kwijt), dan kun je het bovenste kruijsje verwijderen
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/06/2ivirmx-1.jpg

schuif dat kruisje eraf, schroef het schroefje van de connector eruit, schroef de vacuumvervroeger eraf, verwijder de 2e schroef van het onderste kruisplaatje. kantel de vervroeger omhoog, til de 'schuif' van de pen af en haal hem eruit. verwijder de clips haal de laatste clipring weg en de hele boel kan uit elkaar.

een foto van hoe alle schroefjes zitten, met een aantekening
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/06/jaet6b-1.jpg

dan zie je dit
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/06/3305jx0-1.jpg
deze veertjes zorgen ervoor dat er een bepaalde speling _mogelijk is_ tegen rotatierichting in. in de juiste richting doen ze helemaal niks en draait de as direct.

to the point: ik zie twee manieren waarop de timing kan verschuiven. de eerste is dat de vacuumvervroeger een klein stukje verschoven is, of de schroefjes los zitten. de tweede manier is dat er in die veertjes teveel speling zit, waardoor de rotor heen-en-weer kan stuiteren.

bij mij zit er speling op! met ronddraaien hoor je het systeem klikken. Ik denk dat er dit gebeurd: bij elke keer dat het magnetisch veld wordt genaderd stuitert hij er naartoe, blijft hij even 'plakken', en draait dan weer mee. Dus houden de veertjes hem niet goed vast. Dit verschijnsel is echter zo klein dat ik hier niet kan zien gebeuren, maar het klikken van het veersysteem is duidelijk hoorbaar.

een ander punt: zoals ik het zie kan het sterplaatje niet los zitten, tenzij de armpjes waarmee hij op de distributeurbehuizing wordt geschroeft afgebroken zijn, of de magneet van die constructie losgekomen is.

nu is de vraag: kan ik die veertjes niet helemaal vastzetten door ze te vervangen met een stijve constructie?

M.B.H.
04/06/2011, 12:04
Nee want dat is je centrivugaal vervroeger

Frenske
04/06/2011, 12:35
Nee want dat is je centrivugaal vervroeger

en die moet speling hebben, anders werkt ie niet. Je ontsteking moet bij het oplopen van het toerental steeds iets vroeger plaatsvinden anders is de explosie van het mengsel te laat en vermogensverlies is je deel ....

oh ja, laat regelmatig, dus bij beurten een druppel motorolie op dat viltje in de as vallen, houdt het mechanisme soepel en werkend

powerflux
04/06/2011, 12:36
hmmm.. maar waar zou 't hem dan in zitten? hij vonkt eerst een paar keer netjes, en dan ineens naar een andere (wel een veel zachter vonkje)

niet dat het veel uitmaakt, de nieuwe is dus onderweg, maar ik ben benieuwd.

Frenske
04/06/2011, 12:39
hmmm.. maar waar zou 't hem dan in zitten? hij vonkt eerst een paar keer netjes, en dan ineens naar een andere (wel een veel zachter vonkje)

niet dat het veel uitmaakt, de nieuwe is dus betaald, maar ik ben benieuwd.

het is normaliter onmogelijk dat de vonk naar een verkeerd cilinder overslaat, de rotor wijst immers naar het juiste contact in de verdelerkap. Is die nog wel goed?

powerflux
04/06/2011, 12:41
gloednieuw, juiste model, nieuwe rotor, nieuwe bougies, nieuwe kabels. etc. dit hebben we trouwens al gehad ;)

powerflux
12/06/2011, 13:22
En vanochtend was het succes! :D

De nieuwe distributeur erin gezet, netjes alles weer op de markers gezet. Starten.. en precies hetzelfde gedonder. Keihard vastslaan of terugklappen. G*****!! nog een keer checken.. ja, vliegwiel goed, rotor goed, nokkenas goed. Slaat nog steeds vast.
ik was echt niet gelukkig.

ineens valt mijn oog op de marker op de krukaspully. deze kon ik eerder niet vinden dus ik nam aan dat hij was afgesleten. maar niet dus. het zal toch niet..
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/06/15d89y-1.jpg

kennelijk staat m'n vliegwiel nèt een tandje of 2 anders dan 'ie zou moeten staan. en dan staat de distributie als je op dat vliegwiel afgaat ook nèt verkeerd.

Heb vervolgens de distributeur handmatig verdraaid tijdens het starten (met de klok mee) en ineens *BROEEEMMM* hij liep :D
Als een dweil natuurlijk, vieze rook uit de uitlaat en alles. Niet gek, met 100.000 startpogingen en de riem verkeerd gemonteerd. prachtig staaltje duitse engineering.

Alleen, hij loopt maar een paar seconden. net genoeg om uit te stappen en aan de luchtweger te morrelen of het gaspedaal in te drukken. maar dan slaat hij nog steeds weer af. In die 10 seconden kun je gasgeven, het toerental stijgt lekker fel. Starten gaat, lopen doet 'ie voor een seconde of 10 en dan slaat hij weer af. Maar, vandaag heb ik dus ook een paar keer 10 seconden gereden ;)

Het lijkt er heel sterk op dat hij niet genoeg benzine krijgt. de vraag van vandaag: kan het zijn dat de benzinepomp wel genoeg liters/minuut haalt, maar niet genoeg druk opbouwt?

dus, to do:
- nieuwe distri-riem. of kan ik de oude gebruiken? ik zal hem maar afstellen op het merktekentje op de krukaspully - niet het vliegwiel.
- kijken of ik die andere distributeur kan verkopen :P

-Bassie-
12/06/2011, 13:26
Waarom zou je dan een nieuwe er op zetten?

Gewoon deze gebruiken en merkteken op de krukas pouly gebruiken.

En ontsteking afstellen daarna met de lamp ;)

powerflux
12/06/2011, 13:31
ok, ik dacht dat de riem misschien het niet kon hebben om gedemonteerd te worden. scheelt weer geld, thnx :)

het gaat een beetje zo nu (niet mijn filmpje)
http://www.youtube.com/watch?v=GTZQfSa8NCU

moet maar eens een drukmeter fixen. hoeveel bar zou de pomp moeten leveren?

jimfrey944
12/06/2011, 16:47
Het kan zijn dat hij loopt op de koude start
Dat gebeurd ook ongeveer 10 sec.
Heb je de injectie al nieuw afgesteld !!??

powerflux
12/06/2011, 16:51
Het kan zijn dat hij loopt op de koude start
Dat gebeurd ook ongeveer 10 sec.
Heb je de injectie al nieuw afgesteld !!??

sorry, ik had niet genoeg informatie gegeven. Als ik de koude start permanent aanzet slaat hij ook af na een paar seconden. injectie is tevens opnieuw afgesteld.

ArvidW
13/06/2011, 08:58
Blijft de brandstofpomp wel draaien nadat je hem gestart hebt?

powerflux
13/06/2011, 09:15
Blijft de brandstofpomp wel draaien nadat je hem gestart hebt?

jeps, die is geforceerd met een schakelaar. als ik de pomp steeds even uitzet kan ik hem wat langer laten lopen, alsof hij tussendoor een beetje druk kan opbouwen.

hoe test je de accumulator/drukregelaar die bij de linkerwielkast zit?

ArvidW
13/06/2011, 09:47
De accumulator kan geen aandeel hebben in het probleem wat je beschrijft, deze is enkel om de druk op het systeem te houden wanneer de motor uitgeschakeld is.

De drukregeling gebeurd in de Spinnenkop.

Draai de bougies eens uit het blok nadat hij uitgevallen is, zijn deze droog of nat?

---------- Post added at 07:47 ---------- Previous post was at 07:43 ----------

De accumulator kan geen aandeel hebben in het probleem wat je beschrijft, deze is enkel om de druk op het systeem te houden wanneer de motor uitgeschakeld is.

De drukregeling gebeurd in de Spinnenkop.

Draai de bougies eens uit het blok nadat hij uitgevallen is, zijn deze droog of nat?

Trek de injectoren eens met leiding en al uit het blok en hang ze in een bak / vaas/ flesjes (tip, kruipolie maakt het verwijderen veel gemakkelijker). Laat de brandstofpomp draaien en til met je hand de sensorplaat van de luchtweger op. Komt er benzine uit de injectoren? De Flow moet met sensorplaat op zijn maximum ongeveer op 200cc/min per injector liggen.

powerflux
13/06/2011, 09:47
ik ben helaas niet nu bij de auto, als de acculader opschiet vanmiddag wel. maar hij is zonder enige moeite te starten zodra hij is uitgevallen. keer op keer (ja, tot de accu leeg was ;)

niet verzopen dus?

--

ik zal de doorvoertest nog een keertje doen. destijds was de doorvoer ruim voldoende met een netjes patroon, maar misschien is de pomp ondertussen wijlen want hij maakte al erg veel geluid.

jimfrey944
13/06/2011, 12:06
De accumulator kan geen aandeel hebben in het probleem wat je beschrijft, deze is enkel om de druk op het systeem te houden wanneer de motor uitgeschakeld is.

De drukregeling gebeurd in de Spinnenkop.

Draai de bougies eens uit het blok nadat hij uitgevallen is, zijn deze droog of nat?

---------- Post added at 07:47 ---------- Previous post was at 07:43 ----------

De accumulator kan geen aandeel hebben in het probleem wat je beschrijft, deze is enkel om de druk op het systeem te houden wanneer de motor uitgeschakeld is.

De drukregeling gebeurd in de Spinnenkop.

Draai de bougies eens uit het blok nadat hij uitgevallen is, zijn deze droog of nat?

Trek de injectoren eens met leiding en al uit het blok en hang ze in een bak / vaas/ flesjes (tip, kruipolie maakt het verwijderen veel gemakkelijker). Laat de brandstofpomp draaien en til met je hand de sensorplaat van de luchtweger op. Komt er benzine uit de injectoren? De Flow moet met sensorplaat op zijn maximum ongeveer op 200cc/min per injector liggen.

even een toevoeging!!!
de accumulator stabiliseert ook de benzine druk zodat deze ten alle tijde constant is
de schommelingen in de benzine leidingen door de benzinepomp worden opgeheven
je kan hem controleren door het schroefje uit de onderkant te draaien als er benzine uit komt is hij stuk

ArvidW
13/06/2011, 12:44
Ik heb al tijden geen accumulator meer, eerst met de CIS injectie en nu met Megasquirt. Bij CIS had ik uiteraard wel last van warme start probleem maar verder helemaal prima (AFR was heel stabiel). Nu met Megasquirt en brandstofdrukregelaar met manometer erop kan ik ook geen enkele fluctuatie in brandstofdruk meten die er niet hoort te zijn.

Mijn ervaring is dus dat heel het systeem prima werkt zonder accumulator, op de warme start na natuurlijk.

powerflux
25/06/2011, 14:59
ik wou dat het ophield met regenen. er zijn niet veel vrije dagen meer, en wil graag verder..
nieuwe benzinepomp is binnen. er zijn helaas wat andere problemen ontstaan, maar die verdienen nader onderzoek voordat er wat over te zeggen valt.

powerflux
27/06/2011, 20:56
Eerder was ik in paniek; de nokkenas knarste ineens en ik kreeg hem nouwelijks in beweging. Van alle kanten naast goede technische tips ook het advies om eerst rustig te gaan kijken zodra ik weer tijd had, en terecht - zo bleek.

De auto heeft de laaste paar keer niet lang genoeg kunnen draaien om de olie daadwerkelijk naar boven te krijgen. Dit lag inderdaad aan de benzinepomp. Daarnaast waren alle startpogingen ervoor natuurlijk ook niet bevordelijk voor de olie-doorstroom.

De benzinepomp vervangen was een eitje (mits je een bak voor de benzine zelf bij de hand hebt *stom stom stom* ). Vervolgens met de hand de nokken, klepstoters en alles een beetje gesmeerd, olie-toevoerbuis doorgeblazen (was schoon). Toen een paar keer met de hand doorgedraaid, weer gesmeerd. Vervolgens gestart en hij bleef lopen!

O+

Goed, hij liep, maar met gigantisch veel rook

http://www.youtube.com/watch?v=7P4D1nZzWWo
Enig nadenken later vond ik dit niet heel gek met alle troep in de motor. Eerst heb ik hem rustig een tijdje stationair laten draaien, met natuurlijk een zeer alert oor voor vreemde geluiden. 't viel me op dat de oliedruk werkelijk keurig was, net na start en ook op temperatuur. Alle electrische systemen werken goed (op de klaxon na, dit relais blijft plakken) en alle lampjes branden fel. Mooi :)

Toen de rook wat meer was opgetrokken ben ik maar gaan rijden, in totaal zo'n 10 a 15 KM, steeds heen en weer over 1 stuk met varierende snelheden tot 80 KM/h - om het beschaafd te houden. Aan het einde van de rit was vrijwel alle blauwe rook weg en de stank ook. Hij start elke keer weer goed, alsof het een moderne auto betreft. Heerlijk!


http://www.youtube.com/watch?v=N5mokExi-WM
kijk: geen rook.

Perfect lopen doet hij nog niet, hij hikt bij constante snelheden, maar de ontsteking en CO staat ook 'uit de losse pols'. Wel is te voelen dat hij goed veel pit heeft, en het bij de gehaalde 80 km/h nog lang niet ophoudt. Daar kun je niet alles uit afleiden, maar voor hetzelfde geld hield het bij 50 op. Ook de koppeling en stuur-inrichting voelen prima. De bak heeft wat speling, maar de synchro's doen hun werk goed. De remmen zijn zelfs beter dan die van mn volvo (en die zijn nagenoeg fabrieks-goed). De oliedruk bleef ook na en tijdens de rit goed. De kilometerteller en toerenteller doen echter zomaar wat, dus die gaan ook op de lijst.

Onderweg ben ik wel het voorste ophangrubber van de uitlaat verloren. Hij lag ineens op straat, niet gescheurd of beschadigd. 477 253 140A, gezien dat er geen metaal bij te vinden was ga ik er vanuit dat hij gewoon slecht erop geschoven was en zo terug te plaatsen is. De uitlaat zelf is nagenoeg roestvrij, dat viel me op toen ik de benzinepomp verving.

Er is wel veel geluid van motor en uitlaat als je goed doortrekt in de toeren. Klinkt lekker. Maar dat viel me ook op bij de andere 2 924's die ik heb gereden - dus ik neem aan dat dat zo blijft en hoort. Ik wil een afspraak maken met het RDW om tijdens schorsing een APK keuring te doen, zodat ik weet wat er nog moet gebeuren voor hij (eindelijk) van dat lege parkeerterrein af kan - en ook wat ik kan laten voor later ;).

todo list:
- motor doorspoelen met forté of soortgelijk product
- accu vastzetten
- motorruimte opruimen. er kunnen nu heel wat kabels weer op de juiste plek vastgemaakt worden ipv tijdelijk ergens overheen. hier kan de APK blijkbaar moeilijk over doen.
- toeter, het relais hiervan is lam en doet het ook als je het niet wil.
- uitlaatophangrubber terugmonteren
- spiegels loswerken, de rechter zit vast

non-apk
- toerenteller calibreren en repareren
- KM-teller fixen (stand loopt niet op)
- banden oppompen
- bijtanken
- achterruitverwarmingdraadje herstellen
- mooi paneeltje gaan ontwerpen om te laten frezen. Ik start het ding nu met een rijtje schakelaars en ik wil helemaal van dat contacslot af. qua veiligheid voegt het niks toe en is alleen maar fragiel. Er moet een mooi stukje alu komen met tuimelschakelaartjes en status-leds op de plek van de radio.
- achterruitrubber vervangen

lange termijn
- bestuurdersstoel opnieuw laten bekleden

en niet de minste:
- alle sh*t eraf poetsen en het zand eruit stofzuigen. GATVERDAMME :D

jimfrey944
27/06/2011, 21:23
Welk type pomp heb je gekocht en wat koste deze ???

powerflux
28/06/2011, 14:53
een OEM replacement uit amerika. kostte incl. invoer ongeveer 75,-
't is echt een prachtige kopie van de originele bosch, misschien van zelfs wat steviger materiaal. heb het idee dat hij uit dezelfde fabriek komt alleen dan zonder het labeltje erop.

geen idee hoe lang hij het volhoudt, maar dat zien we nog wel. 2e hands pompen zijn ongeveer net zo duur, maar zit geen garantie op en zijn al stokoud. deze zal het toch wel een paar jaar uithouden - en zelfs al is het geen 30 jaar.. ik wilde niet weer gelijk de hoofdprijs betalen voor iets wat slechts een vermoeden was.

Frenske
28/06/2011, 14:55
hmm, nieuw ca €75 bij Pieper .... maken wat meer lawaai maar pompen doen ze ..

powerflux
28/06/2011, 14:59
helaas, dat wist ik niet. binnen nederland? welk adres? handig voor de toekomst :)

Frenske
28/06/2011, 15:19
http://www.autosloop.com/Onderdelen_nieuw.aspx

powerflux
02/07/2011, 22:14
ah, dat lijken dezelfde te zijn :)

Ondertussen een verzekering aangevraagd bij OVHV, papieren zouden deze week binnenkomen. yeah!
En ik heb ook een timing/ontstekings-lamp besteld. eens kijken of dat gehik eruit te tweaken is. Ik verdenk de ontstekingstiming, CO afstelling en/of valse lucht. Niet de WUR, omdat hij met een warme motor ook hikt.

powerflux
05/07/2011, 22:32
't is geen valse lucht, heb zowat een bus remmenreiniger geleegd ;) en dit had geen invloed op het stationair lopen. Mooi.

ik wacht nog op de ontstekingslamp, maar heb wel iets ontdekt: de stationairschroef heeft geen invloed. helemaal dicht loopt hij net zo goed 1200 toeren stationair als helemaal open.

Ook verdient de WUR toch een 2e blik. na een week stilstaan kostte het wel veel moeite om te starten. eenmaal warm no problems. Ik heb nog 2 WUR's dus dat is gewoon experimenteren. Dan nogmaals het rijden: zolang je onder de 1500 toeren blijft is het aardig, maar hoger zorgt voor agressief hikken - of je moet goed doorplanken, dan loopt 'ie fijn.. in combinatie met dat de stationairschroef geen invloed heeft zit ik nu te denken: zou hij teveel lucht binnen krijgen en dus bij meer toeren te arm lopen? CO omhoog schroeven zorgt ervoor dat hij stationair afslaat, maar wel beter loopt op hogere toeren.

..of de WUR natuurlijk

-Bassie-
05/07/2011, 22:42
aan een CO meter hangen en je hebt meer informatie.

mijn 924 liep goed tot rond de 2500 toeren.
alles goed afgesteld, niks hielp.
bleek dat m`n bougie kabels verrot waren nieuw setje er op en ze liep als nooit te voren.

penninga
05/07/2011, 23:10
Ik heb de zelfde ervaring gehad met mijn 24er. Hetzelfde wat Bassie beschrijft. Een nieuw setje kabels en 4 nieuwe bougietjes en je weet niet wat je overkomt!

powerflux
06/07/2011, 11:53
nah, die kabels zijn nog geen 20 km oud.. ik vroeg me meer af waar het in kon zitten dat de stationairschroef geen effect heeft, terwijl er geen detecteerbaar valse-lucht probleem is.

Jayke
06/07/2011, 12:28
Wellicht je KLR, deze verhoogt het stationaire toerental bij een koude motor. Als die open blijft staan blijft je stationaire toerental dus ook hoog. Aan de andere kant zou je dan nog wel veranderingen moeten krijgen als je aan de stelschroef draait...

Frenske
06/07/2011, 13:04
hoe heb je dat eventuele vacuumlek gecontroleerd?

powerflux
06/07/2011, 13:17
't is geen valse lucht, heb zowat een bus remmenreiniger geleegd ;) en dit had geen invloed op het stationair lopen. Mooi.
dus met remmenreiniger rond koppelstukken en langs vacuum- en luchtslangen spuiten. als de loop veranderd heb je een lek.

Frenske
06/07/2011, 13:24
dan maak de slang van de rembekrachter maar direct op het spruitstuk vast, dus dat T-stuk eruit ..... Denk dat daar je probleem zit.

powerflux
03/08/2011, 16:06
dan maak de slang van de rembekrachter maar direct op het spruitstuk vast, dus dat T-stuk eruit ..... Denk dat daar je probleem zit.

en je gaat door voor de koelkast, nee: je krijgt die koelkast gewoon direct ;)
ik heb de bekrachtiger nu direct op het spruitstuk zitten en kan nu richting de 500 of zelfs 400 toeren stationair. Dat hij zo laag nog loopt is altijd een positieve indicatie, maar ik heb hem weer rond de 900 afgesteld. Ook heb ik de timing met een lamp afgesteld op 10 btdc (wat eerst ook niet ging) en het schokkend lopen is bijna opgelost! nu begint het stotteren pas bij 4500 toeren ipv zoals eerst bij 1500. normaal rijden is dus mogelijk *hoera* maar klaar is het nog niet.

helaas was het APK-keuringsstation om de hoek dicht, dus CO afstellen is nog niet gelukt. ik heb het idee dat hij super rijk staat momenteel, want de stationairschroef moest wel 4 of 5 slagen open voor hij weer rond de 900 liep.

dan heb ik weer wat nieuwe issues
- de remmen voor blijven slepen, met irritant piep-geluid. ik denk dat ik de hele remmerij moet gaan vervangen (schijven, klauwen en blokkken). dit is immers APK afkeur
- ruitensproeiertjes zijn verstopt (zo gefixt natuurlijk)

en de vraag van vandaag:
1) klopt het dat de koppeling pas vrij hoog pakt?
2) is de distributie-beschermkap verplicht voor de APK?

Frenske
03/08/2011, 16:16
hmm, is die koelkast al gevuld met gerstenat? ......:P

heb nog deugdelijke schijven en blokken liggen, zitten ook nog de wiellagers in. Remklauw gewoon reviseren met een setje en alles weer goed gangbaar maken, als je interresse hebt, pb maar eens ....

Fantaman
03/08/2011, 22:19
en de vraag van vandaag:
1) klopt het dat de koppeling pas vrij hoog pakt?
2) is de distributie-beschermkap verplicht voor de APK?

1) ja mijne zit ook vrij hoog en dat is met goeie koppelingsplaat, oftewel nog lang lang niet versleten.
2) nee, mijne zit er ook niet op O-)

powerflux
04/08/2011, 17:14
ok, dan is het gewoon een kwestie van wennen denk ik. hij slipt namelijk (gelukkig) niet. begint vrij vroeg te pakken, maar het moment dat hij pas echt 100% pakt is dus hoog.

van die distributiekap is ook mooi, ik wil de riem namelijk vervangen maar het komt me beter uit eerst APK te doen en dan de riem gewoon voor de deur te doen ipv waar hij nu gestald staat.

Frenske, ik ga je binnenkort een PB sturen

powerflux
29/08/2011, 18:28
De 25e was het dan (weer) zo ver: tijd voor een keuring. En deze keer bij een voor mij bekend bedrijf waar ik zelf mag sleutelen. Trouwens: die zelfde dag heb ik ontdekt dat het achterbankje ook te klappen is en dat kan net het verschil maken in benodigde ruimte. Dat deze auto een mooi ontwerp is wordt steeds opnieuw bevestigd :)

7284
het briefje na inspectie. niet iedereen hoeft te weten hoe ver ik heb gereden dus heb de naam geblurred.

vertaling:
- een disco-remlicht. knippert mee met het knipperlicht. een massaprobleempje, even wat kontactspray 61 erop en klaar.
- 4 stuks te droge banden. eerst zou het nog net kunnen, als de rest beter was, maar na bekijken van alle 4 was het toch te slecht voor de APK.
- aanlopende rem rechtsvoor

Dat valt toch heel erg mee voor een auto die sinds 2001 niet meer is goedgekeurd. Maargoed, ik had dan ook al best veel voorbereid en gerepareerd (het hele aan de gang krijgen alleen al..) De CO stond natuurlijk door het dak want die had ik uit de losse pols afgesteld, maar die had ik al gemeten en bijgesteld voordat de keurmeester een kans had om te beginnen met inspecteren.

Het remlicht was snel opgelost. tussendoor ook even een uitlaatbeugel vervangen die toch wat zwak was.
Het ziet er allemaal redelijk goed uit, maar de cardan-as klonk wat droog.. in de gaten houden dus. Ik vond het opvallend dat er heel selectief gerepareerd is. Het ene aan de linkerkant komt uit de fabriek van 30 jaar terug en het andere aan de rechterkant is relatief nieuw, bij wijze van spreken. Ik doe lekker elke reparatie goed vanaf nu!
7285

Ik heb al te horen gekregen dat deze manier van steunen een doodzonde is.. ik doe dat ook echt nooit meer nu ik het weet. Bij de 340, mijn andere wagentje, kan dit namelijk wel..


De aanlopende rem was niet een probleem van de remschijf maar van verroeste geleiders. Wiel eraf, remblokken loshalen, geleiders schoonkrabben, keramische toelie erop, paar keer pompen met de rem en dat probleem was ook getackled. Ik heb dus nu 2 goede remschijven over die ik bij voorbaat had aangeschaft, maar die ga ik toch vervangen. Dat is goed voor de verkoopbaarheid en zolang ik er in rij voor mijn eigen veilige gevoel..
7286

Dan nog de banden. ik had voor de zekerheid 2 van de 4 orginele velgen + banden (de banden niet origineel natuurlijk) meegenomen die ik erbij had gekregen. Maar er waren er 4 slecht dus we kwamen er twee te kort.. Eerst maar eens de oude eraf.

7287

Jesus, wat zijn die velgen zwaar trouwens..gelukkig passen nagenoeg alle VW-velgen dus hebben we twee velgen+band van een andere 924 gepakt die daar al heel lang stond. Hij staat nu dus op twee verschillende soorten velgen, maar ik moet dat dus binnenkort veranderen naar alle 4 de originele. Of meer dokken en verder rijden op nieuwe brede sloffen, daar ben ik nog niet uit. Dun stuurt makkelijker, dik plakt beter.

En de uitkomst hiervan
7289
YES!

Hij rijdt nu ook flink pittiger op de goede instelling, eerst stond hij veel te rijk. Maar het kost ineens ontzettend veel moeite om hem koud te starten en draaiend te houden. Eenmaal warm geen probleem, dus ik denk het al wel te weten: de AAV. ik vermoed dat hij altijd open staat, en aangezien hij goed warm is afgesteld is hij koud dus te arm.

en dan nu naar vandaag in de volgende post!

powerflux
29/08/2011, 19:08
vandaag ben ik verder gegaan met de lijst der lijsten

de todo list.

- brandstofdrukregelaar wisselen met werkende (heb ik al)
- koudeluchtschuit wisselen met werkende (heb ik al)
dan zou hij ook weer makkelijk koud moeten starten
- accubak lekvrij maken er komt nu af en toe water onder de bijrijdersstoel
- dynamorubbers vervangen + dynamokoeling in ere herstellen
- preventief distributieriem vervangen
- banden uitzoeken/wisselen
- hoogtestelsysteem koplamp herstellen
- originele binnenspiegel terugplaatsen
- achterraamrubber vastlijmen

de wishlist

- alle overbodige onderdelen verkopen
- stoelen herstellen/vervangen
- hippe metertjes en statuslampjes
- electrisch verstelbare spiegels aansluiten
- stofzuigen/wassen
- schuur bij m'n ouders leegruimen zodat hij daar kan staan (is afgesproken!)

de droomlijst

- webers en turbo plaatsen
- dogleg versnellingsbak inbouwen

Ik ben eerst maar eens begonnen met de AAV te controleren. Deze stond wagenwijd open, veel verder dan zou moeten kunnen. Eerst starten zoals het nu is: starten, slaat aan, loopt 2 tellen en valt weer uit. Vervolgens heb ik simpelweg de aansluiting op het gasklephuis en de andere kant afgedicht, AAV ertussenuit, weer gestart en hij liep en bleef lopen! wel veel te laag in toeren maar dat is ook logisch, want nu staat hij voor stationair en koud natuurlijk weer te rijk.. maar de oorzaak is gevonden. AAV vervangen en CO nu dan echt correct instellen: klaar.

Hiermee had ik voor mezelf ook bevestigd dat de WUR toch goed werkt. Hij loopt immers koud en warm soepel stationair. Mooi. *)

Het was behoorlijk donker vanmiddag en ik zag ineens vonken rond de dynamokap. Ik wist dat die slechts aan 1 boutje vastzat en ik wilde het al gaan herstellen (zie lijstje) maar dat vond ik toch wel vreemd. Was me ook niet eerder opgevallen. De kap eraf geschroeft, onder de auto gekropen en ik zag tot mijn schrik het beunwerk wat tot dan toe verstopt gebleven was: slechts 4mm^2 tussen dynamo en startmotor(en dan via de dikke van startmotor naar accu), op meerdere plekken kaal en overal slecht geknepen connectors. Hardstikke gevaarlijk. Maar, het wordt nog mooier: net toen ik er onder lag besloot dat zielige draadje zich kort te sluiten tegen het chassis en zich vast te lassen tot hij helemaal was weggebrand. Ik kon het niet tegenhouden en toen ik eindelijk onder de auto vandaan was gekropen was en de accu had afgekoppeld was ik dus al te laat en stond ik behoorlijk op mn benen te trillen.

Lesje geleerd: als je iets electrisch niet vertrouwd moet je van te voren (!) de accu afkoppelen :+

Bijgekomen van de schrik alle stukjes draad en gesmolten plastic verwijderd, en begonnen met meten. Godzijdank geen schade behalve dat draadje, ook de dynamo was in orde. Eerder had ik al een kabelboom gekocht uit voorzorg dus ik kon gelijk aan het vervangen zodat dat nu ook weer veilig en orgineel is. Wat ben ik ontzettend blij dat dat niet tijdens het rijden is gebeurd..

Volgende keer verder met het lijstje. Het schoot niet op vandaag, maar wel belangrijke zaken in orde gemaakt :)

Frenske
29/08/2011, 19:33
poeh poeh, heb je ff geluk gehad, zou niet de eerste zijn die geheel zwart geblakerd gevonden wordt.....

M.B.H.
29/08/2011, 19:48
nee mijn horloge heeft mij laatst nog gebeten ,
als je met je stalen bandje op de plus van de dynamo komt en de anderkant aan massa!!!!!!!!!!!!! word dat erg warm om de pols
met gevolg brandblaaaaaren.
Au au au

Frenske
29/08/2011, 19:51
nee mijn horloge heeft mij laatst nog gebeten ,
als je met je stalen bandje op de plus van de dynamo komt en de anderkant aan massa!!!!!!!!!!!!! word dat erg warm om de pols
met gevolg brandblaaaaaren.
Au au au

aha, al voorgebakken voor op de bbq!!

M.B.H.
29/08/2011, 19:56
aha, al voorgebakken voor op de bbq!!
plaatselijk gaar

---------- Post added at 19:56 ---------- Previous post was at 19:53 ----------

Maar dat ziet er goed uit een kleine todo list.
en wensen
maar wassen en stofzuigen kan toch wel iets hoger op de lijst Ha Ha.

Frenske
29/08/2011, 20:12
waarom een dogleg vitessebox? zijn kwalitatief niet echt beter en pokkenduur.....

powerflux
29/08/2011, 20:14
waarom een dogleg vitessebox? zijn kwalitatief niet echt beter en pokkenduur.....

de dezelfde reden dat ik uberhaubt een 924 heb gekocht: ik vind ze leuk. het staat ook niet op de serieuze lijst ;)

924turbo2
29/08/2011, 20:33
Ombouwen naar Webers is leuk. Ombouwen naar turbo moet je vergeten, koop dan gewoon meteen een echte 924 turbo.

M.B.H.
29/08/2011, 20:42
Tja dat is er één turbo kopen :)die zijn er niet veel in Turbo type 2 zonder targa in de kleur wit 1 in nederland ???

Frenske
30/08/2011, 08:48
Tja dat is er één turbo kopen :)die zijn er niet veel in Turbo type 2 zonder targa in de kleur wit 1 in nederland ???

ik geloof dat ene Martin zulk gebakje heeft ...... :9

924turbo2
30/08/2011, 09:22
Die van mij is onder de matten ook wit *)

Frenske
30/08/2011, 11:43
Die van mij is onder de matten ook wit *)

en de bodem van de buitenkant?

924turbo2
30/08/2011, 12:06
Kan goed zijn dat er inderdaad brandstof in je olie terecht is gekomen. Dit merk je snel genoeg, even pijlstock eruit en je ruikt het meteen.

Laat de motor niet meer op toeren komen, je olie kan nu waterdun zijn en dit kan voor lagerschade zorgen.

Je blok zal straks wel lekker schoon zijn van binnen :')

powerflux
30/08/2011, 12:51
Kan goed zijn dat er inderdaad brandstof in je olie terecht is gekomen. Dit merk je snel genoeg, even pijlstock eruit en je ruikt het meteen.

Laat de motor niet meer op toeren komen, je olie kan nu waterdun zijn en dit kan voor lagerschade zorgen.

Je blok zal straks wel lekker schoon zijn van binnen :')

ik had enkele maanden terug idd benzine in de olie, maar had vrij vlug in het begin (voordat hij uberhaubt liep) al alle olie ververst, dus je reply zal wel voor een ander topic bedoeld zijn..

924turbo2
30/08/2011, 13:52
IRRITANT, zit te reageren op een post op de eerste pagina :( Ben blij als ze op de home pagina weer de pagina's toevoegen ''1-laaste''.

oh, en die van mij wordt ook weer wit, Frenske heeft me overtuigd !

Frenske
30/08/2011, 15:57
IRRITANT, zit te reageren op een post op de eerste pagina :( Ben blij als ze op de home pagina weer de pagina's toevoegen ''1-laaste''.

oh, en die van mij wordt ook weer wit, Frenske heeft me overtuigd !

Halleluliah, praise the Lord, alweer een heiden bekeerd!!

M.B.H.
30/08/2011, 17:38
Hmmmmm twee in nederland voor zover ik weet dan.

powerflux
02/09/2011, 10:27
ik heb nog eens nagedacht over wat de AAV precies doet. volgens mij veranderd het helemaal niks aan de mengverhouding
(als alles goed gaat) want feitelijk is het een 2e gasklap die parallel staat aan de eerste. Alle lucht die hij extra in het gasklephuis laat komen bij een koude start komt immers ook langs de luchtweger en heeft dus invloed op de hoeveelheid ingespoten brandstof.

zoals ik het nu zie: de aav neemt eigelijk alleen de functie van zelf het gaspedaal subtiel indrukken over. het is geen choke!

De CSV is wel van invloed op het mengsel uiteraard.

hier nog wat linkjes over de AAV
924Board.org :: View topic - pressure seems ok still stumbles when cold (http://www.924board.org/viewtopic.php?t=31933) met een slimme tijdelijke oplossing van een handmatige AAV
924Board.org :: View topic - head gasket (http://www.924board.org/viewtopic.php?p=10737) met opmerkingen over wanneer de AAV electrisch aan hoort te staan
924Board.org :: View topic - Gunk in air box, and AAV problems. (http://www.924board.org/viewtopic.php?t=20870) over de opening
924Board.org :: View topic - Question about auxiliary air regulator (http://www.924board.org/viewtopic.php?p=232192) ook over de opening
auxiliary air valve inner workngs and questions - Pelican Parts Technical BBS (http://forums.pelicanparts.com/porsche-924-944-968-technical-forum/522465-auxiliary-air-valve-inner-workngs-questions.html) met foto's van de internals.

en bij ons zelf http://community.924forum.nl/f13/opening-aav-secundaire-luchtschuif-koudestartklep-420/


neemt niet weg dat als je (zoals het bij mij was) de CO met stationaire en hete motor afsteld terwijl de AAV volledig open staat, het mengsel niet geheel klopt bij koude motor. Goed bij warm is niet gelijk aan goed bij koud als het systeem niet naar behoren werkt. Als alles in orde is, dan natuurlijk wel.

Frenske
02/09/2011, 10:48
die laatste alinea, geen enkele motor geeft gelijke uitlaatgas waarden bij koude of warme motor. De AAV doet enkel het stationaire toerental bij koude motor verhogen.

powerflux
02/09/2011, 10:51
dan klopt dat toch :P


edit: ah, ik snap de verwarring. ik bedoel niet de CO-waarden, maar of hij net zo goed start als hij koud is als warm.

M.B.H.
02/09/2011, 12:17
je vergeet dat de WUR bij koude moter de systeem druk reduceerd, waar door de regelplunjer in je brandstofverdeler hoger komt en dus een rijkermengsel geeft op het zelfde moment geeft je AVV meer lucht en verhoogd het toerental,
vandaar je co afstellen met een warme moter CQ WUR en +/_ 950 RPM

powerflux
02/09/2011, 12:19
je vergeet dat de WUR bij koude moter de systeem druk reduceerd, waar door de regelplunjer in je brandstofverdeler hoger komt en dus een rijkermengsel geeft op het zelfde moment geeft je AVV meer lucht en verhoogd het toerental,
vandaar je co afstellen met een warme moter CQ WUR en +/_ 950 RPM

niet vergeten, ik wou even wat kwijt over alleen de AAV. toch bedankt voor de compleetheid van deze posts.

powerflux
14/09/2011, 17:19
nieuwe dynamo-startmotor kabel gemaakt. degene die er nu tijdelijk, na het kleine brandje, in zit is veel te lang (maar ook weer niet lang genoeg om direct naar de accu te gaan). Daarom nu deze: 16mm^2, dik siliconen en ook nog een speciaal thermisch beschermend hoesje eromheen. De 8mm oogjes zijn gesoldeerd. die gaat niet meer stuk!

7369

later ga ik het eerste deel van accu naar startmotor ook nieuw maken op deze manier.

M.B.H.
14/09/2011, 20:15
jemig wat voor amperage lever jou dynamo 100 AH ??? ofzo
Maar ziet er wel strak uit.

powerflux
14/09/2011, 20:39
jemig wat voor amperage lever jou dynamo 100 AH ??? ofzo
Maar ziet er wel strak uit.

bedankt :) 't is wel een ander soort kabeltje dan normaal, had 2 soldeerbouten nodig om het oogjes warm genoeg te krijgen.

ik las in de haynes 75A, en op andere plekken (924board?) weer maximaal 100A, dus ik heb inderdaad voor het hoogste gekozen. kan iig geen kwaad.

M.B.H.
15/09/2011, 00:11
dat is zo beter te zwaar, dan te licht

powerflux
16/09/2011, 12:15
*ik had hier eerst wat anders staan, maar dat klopt niet*

Gister wilde ik de kabel gaan vervangen, maar de oogjes pasten niet. Hadden ze me 6mm geleverd.:{
Wel wat anders bereikt: alle deuren kunnen weer op slot.


ook om in de gaten te houden: M8 getapt is kleiner dan 8mm diameter.

powerflux
23/09/2011, 21:19
Eerste avondrit achter de rug, ik snap niet wat iedereen klaagt over de lichtopbrengst. zeker met grootlicht aan heb ik nog nooit zo goed kunnen zien! Heerlijk over de brabantsche plattelandswegen.

wel heb ik nog een raar probleem: ik kan niet hoger dan 700 toeren stationair draaien.
WUR is goed, AAV is goed, pompen zijn goed, geen vacuumlekken, timing is goed, nieuwe ontstekingsdelen.

wat ik ook draai aan de stelschroef, meer dan 700 zit er niet in. lager gaat 'ie nog langzamer lopen, hoger loopt hij instabiel en rammelend maar precies even langzaam.

injectoren?

-Bassie-
23/09/2011, 21:25
gas klep iets verder open zetten met de 0 schroef?
schroefje met een moertje er om heen?

powerflux
24/09/2011, 12:39
gaan we proberen! hij heeft namelijk ook een dood punt op het gaspedaal. alles eronder (stationair) is prima, heel zachtjes aanraken is afslaan en een klein beetje boven dat is alles perfect.

misschien staat die gasklep dus een klein stukje de verkeerde kant open in stationair, sluit bij aantikken van het pedaal en opent vervolgens de goede kant op... *vanaf een afstandje virtueel sleutelen is lastig.

powerflux
25/09/2011, 18:03
maakt helaas niks uit. starten is er lastiger op geworden.

ik ga voor nieuwe injectoren, maar dan heb ik er wel de nieuwere vaste leidingen bij nodig. de oudere injectoren zijn bijna niet te vinden voor een goede prijs.

powerflux
05/10/2011, 16:41
probleem getraceert tot de thermo-time switch voor de CSV. injectoren zijn OK.

De CSV krijgt alleen spanning bij het starten, de motor start ook altijd direct maar blijft niet lopen (koude situatie).
Direct na het starten krijgt de CSV geen spanning meer, en slaat de motor dus af. Dit is steeds opnieuw totdat de motor warm genoeg is.

Als ik handmatig de CSV steeds een tikje geef vanaf de accu blijft de motor prachtig draaien en is koud gas geven ook geen probleem. Eerst sloeg 'ie af als je koud gas gaf en stond je dus gerust 5 minuten te pruttelen voordat je weg kon rijden.

Helaas begon het te regenen dus heb de thermo-time switch niet meer van het blok kunnen halen om binnen door te meten, maar ik kom steeds dichterbij een heerlijke, betrouwbare auto.

Recent ook wat snelwegkilometers gemaakt, en ik voel me er echt in thuis.

powerflux
11/10/2011, 19:23
gekocht:
- injectorleidingen 2e hands
- injectorhouders nieuw
- injectoren+rubbers nieuw uit de USA, Porsche 924 80-82 Non TURBO 2.0 fuel injector set NEW! | eBay (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=380376239830)

als dat het niet is, dan rest alleen het benzinefilter :+

en verder ben ik bezig met een plek te regelen waar de accubak dichtgelast kan worden. oh yeah, deze auto wordt vertroeteld.

heerlijke auto. misschien toch maar niet stallen in de winter :D

powerflux
28/10/2011, 13:24
vandaag voor het eerst gewassen. alleen met zeep en vervolgens goed drogen, maar hij glimt alweer als een parel. nu nog een keertje kleien en waxen ofzo, maar eerst fris de schuur in voor de winter.

de shortlist
- injectoren vervangen (ja, de post schiet echt niet op..)
- voorstoelen fixen. bijrijder alleen de zitting, bestuurder zitting en rugleuning. de bekende bruine streep+zwart skai
- mistlamp LV (zie ook gezocht topic)
- binnenspiegel herstellen

lange termijn
- transaxle vervangen (deze ratelt behoorlijk wanneer op temperatuur)
- bakolie vervangen

ik hou van "de draak", zoals hij liefkozend wordt genoemd. topauto

---------- Post added at 13:24 ---------- Previous post was at 12:46 ----------

ohja, en de accubak is weer lekvrij. degelijk laten dichtlassen en fatsoenlijke kit erop. uiteraard vervolgens lakken en tectyl ML etc.. heel fijn om een 100% droge auto te hebben.

Daan_924
28/10/2011, 14:07
Hoe precies is het lassen van de accubak verlopen; hoeveel qua bekleding, leidingen, kabels enzo zijn gedemonteerd geworden, kwestie van eventueel te dicht in de buurt te liggen ivm warmte tijdens het lassen? of zijn hier geen problemen mee geweest?

powerflux
29/10/2011, 10:30
als je op je rug op de bijrijdersstoel gaat liggen, kun je met je hoofd onder het dashboard precies tegen de bodem van de accubak kijken. Deze zit afgeplakt met dempingsmateriaal. dit moet je allemaal voorzichtig verwijderen. dit spul brand echt goed namelijk. Daarnaast moet je natuurlijk ook het tapijt afdekken of verwijderen, brandputjes zijn zonde. Kabels of plastic delen zitten daar niet in de weg.

-> Zorg dus dat de accubak ook van de onderkant (je kunt er van de binnenkant bijna volledig bij) kaal is.
Daarnaast zul je perslucht klaar moeten houden, want de lijm waarmee de demping vast zat brand ook goed en dooft niet uit zichzelf! wij hebben het met z'n tweeën gedaan, en ik moest na bijna elk laspuntje blussen met lucht.

stressvol werk dus. twee mensen is echt nodig.

gebruik een felle lamp om vanaf buiten de hele bodem van de accubak te beschijnen, je zult dan binnen elk gaatje zien zitten. bij mij was dat rondom de bouten van de accubevestiging allemaal scheurtjes en zwak materiaal, en vooraan bij de firewall langs de naad opengetrokken..

Gebruik na het lassen degelijke strijkkit die goed afsluit. geen super-elastische die zich los kan werken en daardoor vocht eronder komt te zitten wat niet wegkan. vervolgens het gebruikelijke lakwerk. zelf heb ik er ook nog voor gekozen om te tectyleren.

Van binnen is na het lassen natuurlijk alle lijm en verf weggebrand. maakt dit dus ook goed schoon, en breng ook daar lak aan. Anders gaat het van binnen alsnog roesten (vliegroest als begin). dan weer lijm erop, demping terug en tapijt terug.

klaar is Daan!

bijgevoegd is een redelijke tekening van hoe het zit.
7602

powerflux
12/12/2011, 12:15
Afgelopen weekend de injector-houders, rubbers en injectoren vervangen met gloednieuwe.
was erg spannend, een van de oude houders zat er schuin in geschroeft, muurvast en moest er dus in stukjes uit.
trillende handen, hartkloppingen, maar er is niks naar binnen gevallen!

CO schroef kon een stuk terug omdat er nu veel minder lucht lekt (nog steeds een beetje, maar nu is de laatste plek ook gevonden) en hij loopt heel rustig. was echt de moeite waard, en hoeft nu een hele tijd niet meer.

Vervolgens hebben zusje, vader en moeder er allemaal een stuk in gereden (de een wat sneller dan de ander :D) en bij het oprijden van de oprit is er door een doornentak de eerste kras op gekomen.. :'( zwaar klote.

nagoed. we gaan wel weer verder. to do:
- speling versnellingspook verhelpen (plan is gemaakt)
- laatste vacuumlek fixen
- dagteller fixen
- binnenspiegel nog steeds opnieuw vastlijmen
- kras wegpolijsten
- andere voorstoelen!
- ....

powerflux
20/12/2011, 10:52
heeft er iemand ervaring hiermee?

UnwiredTools UTCIS-V™ (http://unwiredtools.com/utcis-v.asp)

geen lambda nodig, wel programmeerbare injectie. 'electronische WUR' is hoe ze het zelf noemen

-Bassie-
20/12/2011, 11:40
een lambda is niet nodig om mee te rijden maar om hem af te stellen is het wel fijn om een lambda sonde in je uitlaat te hebben zitten.

want anders weet je niet hoe je die af gesteld staat.

en daar bij vind ik 500 dollar nog best prijzig.
want daar komen nog invoerrechten bij enzo.

powerflux
20/12/2011, 11:48
afstellen kan wel bij een bevriende garage.
wat ik er aantrekkelijk aan vind is dat je geen modificaties hoeft te doen aan spruitstukken of computers of wat dan ook, en dat je die ellendige K-Jet toch op alle punten van zijn regelbereik goed kunt afstellen.


maar.. het is een duur ding, dat klopt.. kan er ook een 924S voor kopen had ik gezien :P

-Bassie-
20/12/2011, 12:37
Maar heeft die gene dan een geremde testbank?
Want zoiets moet je tijdens belasting afstellen.

924turbo2
20/12/2011, 20:01
of je koopt gewoon voor 1/10 van dat bedrag een goede gebruikte WUR.

Wur kan je trouwens ook redelijk eenvoudige zelf afstelbaar maken:

924Board.org :: View topic - Adjustable WUR with pics (http://www.924board.org/viewtopic.php?t=32582&highlight=adjustable+wur)

powerflux
20/12/2011, 20:32
oh, maar de WUR is goed nu. ik vind de K-Jet gewoon een rampzalig overgevoelig onnauwkeurig ***systeem.

vond het wel een slimme plek om on-the-fly aanpassingen te kunnen maken, er zijn eigenlijk geen andere plekken.
al blijft het feed-forward, er is geen terugmeting, dus nog steeds suboptimaal.

924turbo2
20/12/2011, 20:40
dat de K-jet onnauwkeurig is ligt niet alleen aan de wur............

powerflux
20/12/2011, 20:55
nee, maar het is wel een plek om dat te kunnen aanpassen.

powerflux
06/01/2012, 21:46
ik heb een lekkere boel onderdelen bij alpo gehaald, ik zal de mij genoemde prijzen erbij laten staan.

999 512 350 02 (2 stuks) 3.12 - 30 % = 2.18 ex btw
047 133 367 E 30.00 - 5 % = 28.50 ex btw
047 133 367 C 26.10 - 5 % = 24.80 ex btw
477 711 205 D 36.20 - 7 % = 33.67 ex btw
944 424 229 00 9.58 - 7 % = 8.91 ex btw
944 424 231 01 1.77 - 7 % = 1.65 ex btw
931 110 403 00 8.85 - 7 % = 8.23 ex btw


Helaas waren de volgende dingen nooit meer leverbaar
N 024 521 1 3.12 - 30 % = 2.18 ex btw
111 301 127 E (2 stuks) 3.50 - 13 % = 3.05 ex btw

daar baal ik van, die eerste kan ik missen, maar die laaste zijn de inbuspluggen voor de versnellingsbak-olie. wie kan die nog wel nieuw regelen?

jimfrey944
06/01/2012, 21:57
Het zou leuk zijn als je bij je lijst ook invuld wat het is
Hoef ik niet pet er bij te pakken om te kijken wat je aan het doen bent

powerflux
07/01/2012, 08:40
ik heb een lekkere boel onderdelen bij alpo gehaald, ik zal de mij genoemde prijzen erbij laten staan.

999 512 350 02 (2 stuks) 3.12 - 30 % = 2.18 ex btw klemmen voor inlaattrajectbuizen
047 133 367 E 30.00 - 5 % = 28.50 ex btw inlaattrajectbuis bij luchtweger
047 133 367 C 26.10 - 5 % = 24.80 ex btw inlaattrajectbuis bij gasklephuis
477 711 205 D 36.20 - 7 % = 33.67 ex btw versnellingspook
944 424 229 00 9.58 - 7 % = 8.91 ex btw voetplaat versnellingspook
944 424 231 01 1.77 - 7 % = 1.65 ex btw kogelhouder versnellingspook
931 110 403 00 8.85 - 7 % = 8.23 ex btw porsche logo op gasklephuis


Helaas waren de volgende dingen nooit meer leverbaar
N 024 521 1 3.12 - 30 % = 2.18 ex btw grote klem voor inlaattrajectbuis bij luchtweger
111 301 127 E (2 stuks) 3.50 - 13 % = 3.05 ex btw inbuspluggen voor versnellingsbak-olie

daar baal ik van, die eerste kan ik missen, maar die laaste zijn de inbuspluggen voor de versnellingsbak-olie. wie kan die nog wel nieuw regelen?

gefixt, sorry.

ArvidW
07/01/2012, 11:44
heeft er iemand ervaring hiermee?

UnwiredTools UTCIS-V™ (http://unwiredtools.com/utcis-v.asp)

geen lambda nodig, wel programmeerbare injectie. 'electronische WUR' is hoe ze het zelf noemen

Hierbij het 924board.org topic.

924Board.org :: View topic - UT-CIS Sticky (http://www.924board.org/viewtopic.php?t=32799&start=0)

Conclusie, niet aan beginnen, zonde van je geld !

gerben1986
07/01/2012, 18:49
Ik heb bussen voor de versnellingsbak van een 944 op voorraad liggen, maar weet niet of die wel passen eigenlijk.
Wat denken jullie? Maat is volgens mij hetzelfde, zien er ook hetzelfde uit.

jimfrey944
07/01/2012, 20:33
Yep moet passen

powerflux
08/01/2012, 09:30
heeft dat dan een ander nummer?

powerflux
01/02/2012, 19:15
Ik ga cruisecontrol inbouwen, de waeco ms50. daarvoor moet ik ergens een goed snelheidssignaal afpakken, al dan niet met magneetjes rond een as.

de torque-tube draait van buiten niet als ik het me goed herinner. de enige optie is dus de aandrijfassen zo dicht mogelijk bij de versnellingsbak (het moet een vast punt zijn ivm correcte detectie) of iets in de kilometertellerkabel knutselen?

jimfrey944
01/02/2012, 19:34
Km teller zou ik niet doen die is niet echt betrouwbaar
Mischien net als Bassie op adé poelli
Of in het achterste belhouse. Tussen de torsie en de bak daar is ruimte zat

924turbo2
01/02/2012, 19:52
o.a vdo heeft wel kastjes die je tussen je tellerkabel kan zetten. Er zijn wel meer die dat maken, wordt veel gerbruikt voor rally computers op oldtimers te monteren Terratrip etc. Google maar even.

jimfrey944
01/02/2012, 20:12
Zo iets.


Kabelsensor voor Terratrip - handawebshop (http://www.handawebshop.eu/Webwinkel-Product-2740638/Kabelsensor-voor-Terratrip.html)

Ik denk dat een cruise control een betrouwbaarder signaal nodig heeft
Bij de veel 924s draaid de centerkap mee waardoor het signaal niet klopt
Of hij geeft niet de juiste snelheid dan zou hij steeds aan passen
Maar ik kan het fout hebben natuurlijk
Door te proberen kom je er achter voor 35 euro kan je dat best gokken Lijkt mij

powerflux
01/02/2012, 20:33
Km teller zou ik niet doen die is niet echt betrouwbaar
Mischien net als Bassie op adé poelli
Of in het achterste belhouse. Tussen de torsie en de bak daar is ruimte zat

kan inderdaad. de verhouding tussen toerental en snelheid is ook per versnelling constant. wel moet je na schakelen dan opnieuw instellen.
heb je daar misschien een foto of linkje van?


Zo iets.

Kabelsensor voor Terratrip *-*handawebshop (http://www.handawebshop.eu/Webwinkel-Product-2740638/Kabelsensor-voor-Terratrip.html)

Ik denk dat een cruise control een betrouwbaarder signaal nodig heeft
Bij de veel 924s draaid de centerkap mee waardoor het signaal niet klopt
Of hij geeft niet de juiste snelheid dan zou hij steeds aan passen
Maar ik kan het fout hebben natuurlijk
Door te proberen kom je er achter voor 35 euro kan je dat best gokken Lijkt mij

35 euro is inderdaad niet gek voor extra comfort. wel moet de tellerkabel doormidden dan denk ik zo?

Jayke
01/02/2012, 20:37
Wil je je kilometersignaal hebben, of je toerenteller? Het schijnt dat je achter op je kilometerteller een hallsensor kan maken, en dat deze dan een puls per rotatie van het wiel geeft. Dit gebeurt ook al achter op een 944 teller, misschien kan je die module gebruiken (zit er los opgeschroeft). Voor het hallsensor verhaal, zie ook NavigatieForum • Bekijkt onderwerp - Goedkope pulsgever (http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/viewtopic.php?t=9089)

Als je het toerental wilt weten dan kun je vermoedelijk het signaal van de bobine gebruiken. Dit gaat onder andere al naar het brandstof relais, en is dus onder je dashboard aanwezig. Ik kan er echter in de Haynes nog niet achter komen of dit hoogspanning of niet is, en dat zul je dus nog moeten uitzoeken.

Overigens ben ik bezig met allebei de signalen digitaal te verkrijgen, ivm een boordcomputerprojectje waarmee ik bezig ben. Dat ligt echter een beetje stil omdat ik het druk heb met mijn studie. Mocht ik er weer mee bezig gaan voordat je een oplossing hebt zal ik je natuurlijk op de hoogte houden. Andersom zal ik natuurlijk in de gaten houden wat voor oplossingen je mee komt :)

powerflux
01/02/2012, 20:51
Wil je je kilometersignaal hebben, of je toerenteller? Het schijnt dat je achter op je kilometerteller een hallsensor kan maken, en dat deze dan een puls per rotatie van het wiel geeft. Dit gebeurt ook al achter op een 944 teller, misschien kan je die module gebruiken (zit er los opgeschroeft). Voor het hallsensor verhaal, zie ook NavigatieForum • Bekijkt onderwerp - Goedkope pulsgever (http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/viewtopic.php?t=9089)

Als je het toerental wilt weten dan kun je vermoedelijk het signaal van de bobine gebruiken. Dit gaat onder andere al naar het brandstof relais, en is dus onder je dashboard aanwezig. Ik kan er echter in de Haynes nog niet achter komen of dit hoogspanning of niet is, en dat zul je dus nog moeten uitzoeken.

Overigens ben ik bezig met allebei de signalen digitaal te verkrijgen, ivm een boordcomputerprojectje waarmee ik bezig ben. Dat ligt echter een beetje stil omdat ik het druk heb met mijn studie. Mocht ik er weer mee bezig gaan voordat je een oplossing hebt zal ik je natuurlijk op de hoogte houden. Andersom zal ik natuurlijk in de gaten houden wat voor oplossingen je mee komt :)

ook een hele goede tip. Toerental is bruikbaar, maar dan moet dat wel evenredig dalen en stijgen met de snelheid (doet het ook ongeveer), alleen per versnelling moet er dan opnieuw ge-'set' worden. kilometers per uur is betrouwbaarder en practischer voor dit doel.

als onze tellers ook een magneetje bevatten voor de snelheid, dan is een hall-sensor zo geknutseld ja! anders ga ik toch voor een in-kabel oplossing.

maandag zal ik even de teller eruit pakken en wat onderzoek plegen. de auto staat namelijk niet standaard voor de deur geparkeerd anders had ik nu even gekeken. Op de homokineet bij de bak achter kan altijd nog, maar zoals gezegd: hall-sensors op andere plekken plakken kan natuurlijk, maar onder de auto wordt dat toch alleen maar vies..

ik zal kijken of ik mijn oscilloscoop mee kan nemen om te zien wat voor signaal op de bobine staat. ik vermoed max. 12Vpp, maar je weet maar nooit.

jimfrey944
01/02/2012, 21:02
Je moet bij alle cruise controls opnieuw instellen na schakelen
Ik zie dat je set al een magneet sensor heeft voor de puls
Die ergens monteren is makkelijker bij montage
Je zou wel je versnellingsbak er af moeten halen om er goed bij te kunnen dat is wel iets werk maar opzit wel snel toedoen
Ik heb geen idee of je op die set de mogelijkheid heeft om externe pulsen te gebruiken

powerflux
01/02/2012, 21:11
Je moet bij alle cruise controls opnieuw instellen na schakelen
Ik zie dat je set al een magneet sensor heeft voor de puls
Die ergens monteren is makkelijker bij montage
Je zou wel je versnellingsbak er af moeten halen om er goed bij te kunnen dat is wel iets werk maar opzit wel snel toedoen
Ik heb geen idee of je op die set de mogelijkheid heeft om externe pulsen te gebruiken

ik had eigenlijk alleen ervaring met de cruise op een v70 automaat, een prius automaat en een blijkbaar vreemde VW passat handbak die dus doodleuk de cruise bleef vasthouden ookal ging je van z'n 5 naar z'n 3...

wbt andere signalen: tuurlijk kan hij daar wel mee omgaan. desnoods maak ik een levelshifter van 12 naar 5 volt ofzo. het enige is dat er niet te weinig of teveel signaaltjes per tijdseenheid binnen moeten komen, maar daar kan ik ook best een deler of vermenigvuldiger voor in elkaar draaien. waarom al die moeite? ik boor liever niks in de auto voor sensorbeugels, en de meegeleverde draden zijn niet lang genoeg om helemaal naar achter te gaan. Als het signaal ergens onder de motorkap vandaan kan is dat dus mijn eerste oplossing!

hoop inspiratie en advies gehad, i will keep you guys posted. ik verwacht het pakket volgende week, en dan moet het maar snel warmer weer worden ;)

Jayke
01/02/2012, 21:23
ik zal kijken of ik mijn oscilloscoop mee kan nemen om te zien wat voor signaal op de bobine staat. ik vermoed max. 12Vpp, maar je weet maar nooit.
Mijn gevoel zegt ook dat ze die hoogspanning niet de halve auto door laten lopen. Echter, de Haynes lijkt anders te zeggen, en de sticker bij het onstekingskastje in mijn auto zegt ook iets in als "Alles in het ontstekingstraject en de toerentallen heeft hoogspanning" oid. Lijkt me dan toch verstandig om even te meten inderdaad

jimfrey944
01/02/2012, 21:26
Kijk dat is mooi dat je handig bent met de micro elektronica

924turbo2
02/02/2012, 08:33
Je hebt ook setjes voor op je aandrijfas:

SPEEDOMETER DRIVE KIT 924S / 944 ALL at LINDSEY RACING - Your Porsche Performance Parts Center (http://www.lindseyracing.com/LR/Porsche//LRA-968-SPEEDO.html)

Er zit met cruise control een microswitch op je rem- en koppelingspedaal.

powerflux
11/03/2012, 14:32
Helaas heb ik nog niks van mijn plannetjes uitgevoerd. Vandaag voor het eerst weer een snelwegrit gemaakt vanwege het mooie weer.

Vind wel dat de 924 een enorme dode hoek heeft. Als je niet volledig over je schouder door de achterruit kijkt kan er een hele stationwagen verstopt zitten...

jimfrey944
11/03/2012, 18:15
als het goed is rijd je met een 924 altijd vooraan en hoef je niet achterom te kijken
zelf heb ik nergens last van

powerflux
12/03/2012, 16:29
als het goed is rijd je met een 924 altijd vooraan en hoef je niet achterom te kijken


je hebt ook helemaal gelijk, maar om te kunnen inhalen moet je toch echt eerst kijken ;)

Ondanks dat ik nog steeds geen cruise-control heb, heb ik een nieuw probleem. Het rempedaal is iets mee.

Voet op pedaal, Motor aan, pedaal zakt weg en is gelijk zacht. Hou je je voet stevig op het pedaal, motor uitzetten en het pedaal wordt naar boven gedrukt.

- Motor uit, 2x pompen en keihard. conclusie : remvloeistof vervangen en ontluchten. Maaaar.....
- Motor aan, pedaal wordt niet harder of zachter ook al pomp je 10x en remdruk zit altijd pas helemaal onderin.

zodra je de motor af zet krijg je hem direct bovenin al hard. je hoeft dus helemaal niet te wachten ofzo.
Hoofdremcylinder stuk? Bekrachtiger stuk? de bekrachtiger heeft iig geen vacuum-lek, dat heb ik al getest.

Of is dit eigenlijk precies zoals het hoort? Remmen doet 'ie echter wel gewoon. Beetje slapjes, lange slag, maar voldoende.

---------- Bericht toegevoegd op 16:29 ---------- Vorig bericht was op 15:49 ----------

-----

ik heb wat rondgeneusd en de conclusie is dat de bekrachtiger niet meer werkt. dit was bepaald door het gegeven dat het pedaal terug omhoog komt na uitzetten van de motor.

M.B.H.
12/03/2012, 17:53
bekrachtiger ik heb er nog wel 1 liggen
Is het terugslag klepje wel goed ???
Dit kun je testen door als je er op blaast of zuigd , dan moet hij naar een kant afsluiten.

powerflux
12/03/2012, 18:58
klepje is nieuw, had ik erin gezet toen ik de auto net had aangeschaft.

PM/DM maar even wat die bekrachtiger moet gaan kosten :)

voor de tijd tussendoor: kan ik beter met een lekke bekrachtiger rijden of gewoon de boel afdoppen? opzich ben ik ook een auto gewend helemaal zonder bekrachtiger, dus er mee omgaan lukt wel.

wat is beter voor de hoofdremcylinder?

M.B.H.
12/03/2012, 19:40
voor de HRC maakt het niet uit. denk ik zo.
je hebt een P.m.

powerflux
17/03/2012, 21:03
ik kannog geen getallen geven, maar op 98 is hij echt flink zuiniger heb ik gemerkt afgelopen week. Naaldje bewoog lang niet zo veel als normaal over die afstand. ik denk dat je het prijsverschil er makkelijk uithaalt.

powerflux
12/04/2012, 20:43
Het staat een beetje stil met alle plannen (cruise control, interieur, remmen en weetikveel wat) maar de 26e begin ik met het vervangen van de koppeling. Er zit een behoorlijke vrije slag in de aandrijving en dat is het rubber centrum van de koppeling die is doorgescheurd.

Zijn er nog overduidelijke fouten die je kunt maken als je het nog niet eerder hebt gedaan? De haynes en werkplaatshandboeken gaan mee, de motor blijft er in ieder geval in; ik ga dus de klassieke via-de-onderkant-manier proberen.

ik zoek dus tips zoals:
- vergeet geen nieuwe downpipe/uitlaatpakking

M.B.H.
12/04/2012, 20:47
bel mij maar even Ha.gaat sneller dan alles in tikken

jimfrey944
13/04/2012, 09:08
Rubber hart van de koppeling ???
We hebben het toch over een gewone 924 niet over een s

924turbo2
13/04/2012, 10:04
Alleen de S, turbo en automaat hebben en rubberen hart.

powerflux
13/04/2012, 12:38
Alleen de S, turbo en automaat hebben en rubberen hart.

De 26e zal ik het zien, ik maak foto's en jullie hebben ongetwijfeld gelijk maar ik heb ook verhalen gelezen waarbij het een 924NA betrof met een rubberen center. Wat wel zeker is, is dat de vrije slag in de koppeling zit.

Dus die boel moet hoe dan ook open - of het rubber is of veren zijn :)

powerflux
04/05/2012, 08:52
Laat ik beginnen met dat er inderdaad geen koppeling in zat met rubber hart, maar dat de nieuwe toch een stuk beter werkt :)
Het kan in 6 uur, maar alleen als je het eerder hebt gedaan en weet wat je kunt verwachten. 8 uur is makkelijk haalbaar voor de eerste poging zolang je blijft opletten. Voor de versnellingsbak en uitlaatsysteem heb je 2 man nodig om ze op de grond te leggen maar voor de rest kun je alles in je eentje.


De motorsteunen zijn de volgende verdachte voor de stoot in de aandrijving, deze zijn ook 30 jaar oud en gewoon aan vervanging toe. Het lijstje is dus 1 ding korter, 3 dingen langer. Maar zo gaat dat.. *;

-----------------------------

Dit project begon omdat ik vermoedde dat de koppeling nog van het oude type was, en daarmee verantwoordelijk voor de stoot die voelbaar was in de aandrijving als je gas losliet en direct weer gaf, of te wild wegreed.

dus, goede koppeling + druklager + drukgroep gescoord, 3 dagen ingeplanned (want je weet maar nooit) en gaan met die banaan.

Dag 1.
Auto de brug oprijden, eerst alles goed bekijken. Ik was in principe in mijn eentje, maar Jeroen de garagemeester zou me wel hints geven als ik er niet uit kwam. De volgorde werd als volgt:

Stap 1
- uitlaatsysteem in zijn geheel eraf. 2 man nodig om te tillen, maar veel minder boutjes dan om alles in segmenten te doen.

Stap 2
- versnellingspook loshalen in de cabine
- versnellingsstang loshalen op de bak
- stang draaien en naar voren schuiven
- aandrijfassen van de versnellingsbak los en opzij binden
- krik onder de versnellingsbak, door de gaten in het bakhuis het koppelstukje tussen transaxle en bak loshalen en naar de versnellingsbak schuiven (beide boutjes helemaal verwijderen)
- bak loshalen en van de auto af

Stap 3
- startmotor eraf, je kunt hem opzij binden dan hoef je zelfs de kabels niet los te halen.
- koppelingshuis van de motor afhalen
- uitlaatsteunen verwijderen voor meer ruimte
- transaxle + koppelingshuis + bakhuis naar achteren schuiven

Stap 4
- drukgroep demonteren
- koppelingsplaat wisselen

Stap 5
- nieuwe koppelingsplaat uitlijnen en alles in omgekeerde volgorde terugmonteren

Volgens het boekje 8.5 uur, wat het mij zou gaan kosten wist ik niet.. Hier wat foto's van het demontage-proces.

Uitlaatsysteem
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/sQgdD-1.jpg

auto zonder, maar voor de rest met
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/YU5p9-1.jpg

versnellingsbak met bakhuis, aandrijfassen los. openingen waardoor je het koppelstukje moet lossen en opschuiven zichtbaar. (eentje aan de rechterzijkant, de ander onderop)
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/Vcilq-1.jpg

tadah, op de grond. slechts 65 kilo
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/yhvmT-1.jpg

Geen versnellingsbak meer..
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/QCbSs-1.jpg

aandrijfas los, drukgroep is al verwijderd en het vliegwiel is zichtbaar
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/79Kzd-1.jpg

nieuwe (links) en oude (rechts) koppelingsplaat
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/VHtTH-1.jpg

wel potverdrie. de oude koppelingsplaat is dan wel verbrand, maar toch zeker al het nieuwe type! wat is dan de oorzaak? Ok, het is goed dat ik hem vervang, en op de oude zat ook speling maar niet zo veel. Veertjes waren wel slap.
Jeroen erbij halen, versnellingsbak bekeken, assen bekeken.. Niks. Maf.
Nouja, alles maar in elkaar dan. Druklager ook vervangen? Neh, kost weer extra moeite. Zag er ook wel goed uit.

16:30 en de hele boel zat weer in elkaar. Alhoewel.. de transaxle en de versnellingsbak passen niet meer op elkaar. Het koppelstukje kan maar op een van de twee vastgezet worden maar op allebei past niet. What The F**k?!

Een uur later kwam ik erachter dat de transaxle in zijn behuizing een paar centimeter heen en weer kan, maar alleen als je kracht zet onder een bepaalde hoek. Maar ondertussen was er wel een van de twee boutjes van het koppelstukje naar de kl*te door ongeduld... Naar huis rijden was dus geen optie meer. Ter verhoging van de feestvreugde zag ik vlak voor 17:00 door het inspectieluikje ook nog eens dat de druklager er wel heel maf in zat met de nieuwe koppeling. Eerder viel dit niet op omdat alles los van elkaar lag. Een geluk bij een ongeluk dat ik zo'n gerommel met het koppelstukje had, want de druklager had het niet lang volgehouden..

Ik had dus wel een andere druklager.. maaar morgen moest dan alles weer helemaal eraf en opnieuw erop om erbij te kunnen. Als ik hem gewoon preventief had vergangen was alles dus ook nog eens in 8 uur klaar geweest...

Ik Lotje opgebeld die me met de 340 is komen halen. De redder en redster.

Dag 2

U kent het verhaal. Alles d'r af, weer d'r op.
Gelukt, geen problemen en zelfs maar 6 uur bezig geweest. Waarschijnlijk een record. Boutje van het koppelstuk van een volvo 360 paste dus ook daar niet op hoeven wachten. Tijd over, dus remmen ontlucht, handrem afgesteld, benzineleidinkje vervangen, nog wat klein werk. Tijd om naar huis te gaan!

Ik blij, auto blij, iedereen blij en Jeroen vraagt me om hem eventjes achteruit te zetten.

Blijblijblij, niet goed in de auto gaan zitten, deur niet dichtdoen, hatseflats naar achter. Jeroen: "STOOOOOOOP!!!", waarop ik het "gas" loslaat om te kunnen remmen. Maar dat was de koppeling want ik zat scheef. De auto schiet ineens naar achter.

Het gevolg: de bestuurdersdeur was er volledig uitgescheurd, deukje in het voorscherm bij de 'knik' (hier alleen een foto van toen de nieuwe deur er alweer in zat, toen het gebeurd was had ik echt geen zin in foto's maken..)
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/tGBCE-1.jpg

En aan de autokant was het bovenste scharnier er ook uit. Man, ik was helemaal verslagen. Kon wel janken. Die auto had van buiten niks en dan zoiets en door zoiets doms. Allerlei garages en sloperijen afgebeld want er moet een deur in, wat voor kleur dan ook. van Kessel had er nog wel een, maar wat voor kleur en staat? wisten ze ook niet.

Zelf met de 340 naar huis gereden. Porsche zonder deur laten staan, want wat moet je?

Dag 3
Om 0900 bij van Kessel in Deurne op de stoep, of ze de deur nog hadden. Jawel, loop maar mee. 4 deuren, 2 wit, 1 blauw, 1 grijs. Natuurlijk waren de witte bekrast en verkleurd, maar de keus was niet lastig. Als ik de boel laat overspuiten hoeft bij een witte namelijk alleen de buitenkant.

Door naar Venhorst, kijken of Jeroen er al is. Hij last het bovenste scharnier provisorisch vast zodat ik de boel kon gaan uitlijnen. Na het uitlijnen heeft hij het echt fantastisch goed hersteld. Steviger dan dat het origineel zat en ik hoefde helmaal niks na te stellen. En in no-time. Die vent is een vakman, dat geloof je gewoon niet!

Bekleding, rubbersspiegel en slot overgezet. Klaar. pff. Weet niet meer wanneer ik naar huis kon, maar vroeg was het weer niet..
Vervolgens moesten beide auto's natuurlijk ook weer terug naar Den Bosch, waar Lotje me wederom mee heeft geholpen.

Waar dit weekendje dus met +/- 100 euro begon en 2x rijden ben ik nu heel wat meer kwijt geweest, Alleen al aan benzine. En dan weet ik nog niet eens wat de schade aan de deuropening van de garage zelf gaat kosten... En de les lieve kijkbuiskinderen? "eventjes" iets doen bestaat niet. Altijd blijven opletten en nadenken.



De dag erop ben ik heen-en-weer naar maastricht geweest. Hij rijdt nu ook al een stuk soepeler en de nieuwe koppeling werkt prima.

M.B.H.
04/05/2012, 09:11
Pfffff Een goede voorberijding is het halve werk in dit geval ook niet helemaal.
Maar het gaat om het resultaat het blijft een Hobby .

powerflux
04/05/2012, 09:19
Pfffff Een goede voorberijding is het halve werk in dit geval ook niet helemaal.
Maar het gaat om het resultaat het blijft een Hobby .

Tsja. voorbereiding was eigenlijk niks mis mee. Verkeerde keuze (druklager bij de eerste keer niet vervangen) en niet kalm en nadenkend gebleven (deur) lag het veel meer aan.

Maar inderdaad. Ik heb weer een beter rijdende auto :) En dat overspuiten gaat ook nog wel gebeuren.
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/05/y7vy9-1.jpg

az73
04/05/2012, 17:02
Beetje pech gehad, wel mooi opgelost,

Had je bij het terugplaatsen van de versnellingsbak nieuwe rubbers of pakking nodig?

powerflux
04/05/2012, 18:05
Beetje pech gehad, wel mooi opgelost,

Had je bij het terugplaatsen van de versnellingsbak nieuwe rubbers of pakking nodig?

Ik had een reservepakking voor de downpipe mee, maar de oude sloot nog prima aan.
Verder zijn er geen pakkingen of rubbers die je hoeft los te halen (ja, er zit een beschermrubbertje op het aansluitpunt van de schakelstang op de bak, maar die was bij mij nog in topstaat).

az73
04/05/2012, 18:36
Toch nog een beetje geluk gehad dan, ;)

powerflux
04/06/2012, 20:12
Nou, hij rijdt weer heerlijk! nieuwe motorrubbers erin en genieten. Maar wat is een auto met karakter zonder karakter?

Tijdens een leuk weekendje kamperen een nieuw probleem: een injector bleef maximaal spuiten met veel blauwe rook als gevolg. De injector zelf was in orde (mag ook, gloednieuw). Teruggeleid naar de verdeler/spinnekop en daar de bewuste aansluiting afgedopt. De andere 3 reageerden normaal op de luchtweger. Daarna ook nog de bougiekabel van die cylinder losgehaald en vervolgens als Opa en Oma achter vrachtauto's aan op 3 cylinders naar huis getuft. Het leek me beter die cylinder helemaal buiten spel te zetten dan te arm of veel te rijk mee te laten draaien.

Dit was de eerste keer dat ik geen reserve-onderdelen of gereedschap mee had, en probeer dan maar eens een M8-fine boutje te vinden in het midden van Drenthe. Maargoed, we zijn weer thuis. Fijn, zo'n wagen zonder motormanagement. Probeer dit maar eens met een nieuwe :)

Mijn vraag: komt het vaker voor dat de brandstofverdeler op 1 of meerdere uitgangen gewoon doorspuit of was het domme pech?

mk1-madness
07/06/2012, 23:08
Ik heb hetzelfde probleem met mijn eigen (golf gti) gehad, gelukkig had ik een andere liggen......

powerflux
09/06/2012, 16:05
Vandaag de brandstofverdeler vervangen met mijn reserve en hij spint weer als een kitten (en brult als een leeuw).
Binnenkort aan de CO meter afstellen - hij ruikt wat rijk.

Volgende stap: cruise-control eindelijk eens inbouwen.

powerflux
05/11/2012, 17:20
Ik heb een vraagje over de vacuumvervroeging van de ontsteking.
Bij het afstellen van de ontsteking staat in het werkboek dat de vacuumslang naar de vervroeger los moet.
Maar met de timinglamp erop, maakt het totaal geen verschil of ik hem verbonden laat of los laat bungelen (afgedopt op de gasklep).

Zuig ik er zelf aan, dan vervroegt hij wel, en behoorlijk veel. Het membraan is niet lek dus.
Geef ik gas, dan vervroegt hij ook. Maar relatief weinig.

Ik heb eerder in dit auto-avontuur al vele uren gezocht naar een vacuumlek, enkele gevonden maar
dat is nu niet het probleem. Alle slangen en buizen zijn vervangen, reageert niet op remmenreiniger, CO-afstelling is correct.
Wel heb ik nog twijfels over de systeemdruk van de brandstofpomp, maar dat is voor een andere dag.

Mijn vraag is eigenlijk: Is het vacuum voor de vervroeger continue (manifold), of afwezig bij stationair (ported)?

ArvidW
05/11/2012, 17:43
Het vacuum is afwezig bij stationair (ported). Het vacuum opneempunt ligt net voor de gasklep en bevind zich dus niet in vacuüm op het moment dat de gasklep gesloten is. Bij opening van de vlinderklep valt het opneem punt wel weer in een gebied van lagere druk.

Slang los of vast zal dus op stationair weinig of niets uitmaken.

powerflux
05/11/2012, 17:56
Dankje Arvid :)
Dan klopt mijn technisch inzicht gelukkig nog.
De instructie in het werkboek zal dan wel een voorzorgsmaatregel zijn ofzo.

ik zie in de curves wel dat er een paar graden mechanische vervroeging is vanaf al een paar honderd toeren/minuut.
Toch een beetje vervroeging bij "nullast" dus, maar alleen mechanisch.

http://community.924forum.nl/images/imported/2012/11/image016-1.jpg

ArvidW
05/11/2012, 19:52
Op de startmotor zonder bougies loopt motor nog geen 200tpm rond, dan heb je geen "last" van je centrifugaal vervroegen. Maar aangezien de afstel procedure bij 950tpm beschreven is zullen ze vast rekening hebben gehouden met die 5gr centrifugaal vervroeging op 950tpm.

De maximum voorontsteking van gemiddeld 23graden bij deellast boven de 1750tpm is best weinig, ik draai richting de 35-40gr voorontsteking en dat is zelfs al fors aan de veilige kant :9 Aan de andere kant heeft Dirk laten zien dat wat meer voorontsteking 5pk en 4Nm kan opleveren op standaard blok met euro98.

powerflux
12/02/2013, 13:39
De porsche staat nu al meer dan een half jaar binnen te wachten tot ik er weer tijd voor heb. Eigenlijk heeft hij namelijk nooit echt goed gelopen.
Met veel moeite en tweaken kon ik het zo ver krijgen dat hij met extra geinjecteerde benzine koud kon starten (ik heb een pulsrelais op de CSV zitten om zo de eerste 10 minuten steeds een dotje benzine erbij te injecteren, dat is makkelijker dan met de imbus steeds de CO schroef bijstellen). Dat hij boven de 3K met halfgas stotterde heb ik er nooit uitgekregen. Volgas kun je doortrekken tot de redline.

Vele malen heb ik de timing opnieuw afgesteld, benzinedruk gemeten, distributeurs, WUR's gereinigd en gewisseld. Allemaal met eigenlijk geen positief effect. Koud een absolute ramp en warm boven de 3K gestotter. Desalniettemin is er als hij eenmaal goed warm was echt heel erg goed mee te rijden. Bergen vermogen en trekkracht, heel comfortabel en stil. CO waarden kloppen ook als hij warm is. Van de ene kant dus tevreden, maar van de andere kant erg ge-irriteerd dat ik niet kon vaststellen wat het probleem nou eigenlijk was.

Ik heb wel eens nagedacht over de bekabeling van de distributeur, het bekende groene draadje. Mijn connector op de distributeur is ooit in een eerder leven afgeknipt en daar zitten nu gewoon 2 faston stekkers op. Ik heb wel eens gedacht: wat nou als die verkeerd om zitten? Maar omdat het toch wisselspanning is moet het niet veel uitmaken, immers kun je met de distributeur draaien wat je wil en eventuele fase-draaiing zo corrigeren.

Maar nu vond ik een post op 924board die wel heel interressant is!

924Board.org :: View topic - fuel issue? (http://www.924board.org/viewtopic.php?p=187664#187664)

Looking at the connector socket from outside with dizzy in normal upright position the left pin is signal, right pin to earth. Although the signal is AC this gives the correct polarity, otherwise it becomes 180* out of phase and the timing will be ~45* off and vary with rpm.

met name dat laatste "and vary with RPM" kan de verklaring zijn waarom ik moet kiezen tussen goed lopen bij stationair of goed lopen bij hoge(re) toerentallen, maar nooit over het hele bereik.

Kan iemand bevestigen dat de connector inderdaad polariteit heeft? Want dan spring ik zaterdag in de auto en ga ik het gelijk uittesten!

powerflux
12/02/2013, 14:21
toevoeging na wat tekenen op een kladblok:

ik denk dat de 2 draadjes inderdaad verkeerdom zitten. Met de rotor op de 0-marker wil de auto namelijk niet lopen, je moet met de hand zoeken en draaien tot hij loopt. Vanaf dat punt kun je vervolgens wel met de timinglamp aan de gang. Dit komt, schat ik zo, best goed overhen met 45 graden verschuiving doordat het signaal 180 graden uit fase loopt. 180/4 is immers 45 graden. Deel 1 van mijn probleem lijkt gevonden!

Nu deel 2: niet goed willen lopen over het gehele berijk, alleen binnen een smal (ca 2500 toeren) gebied. Die man op 924 board heeft ook gelijk wat dat betreft. Deze initiele verschuiving zal nog verder verkeerd gaat staan bij verhoging van het toerental. Want: er wordt (vaccuum)vervroeging toegepast!

Ik ben erg optimistisch: er is een sluitende verklaring voor precies mijn probleem. Nu nog controleren.
Zsm die stekkers omsteken. Wat zou het heerlijk zijn als mijn ontstekings-ellende in een klap is opgelost hiermee.. :)

powerflux
21/02/2013, 16:38
helaas(?) kom ik er niet aan toe de informatie hierboven te controleren, want ik moet gaan verhuizen!

als het zo ver is, zal ik het goed documenteren voor de toekomst. Ik hoop echt dat dit hét probleem is. Maar voor de rest is alles vervangen of in orde..

powerflux
09/05/2013, 20:55
Nog steeds niet gemeten aan de polariteit van de distributeur, en ben dus ook nog niet verder. Heb de auto ook al in geen tijden gezien..
Wel van Arvid z'n ITB set overgenomen, en vandaag een setje BBS spaakvelgen en motorsteunen gekocht.

http://community.924forum.nl/images/imported/2013/05/dt1806l-1.jpg

Kortom: vooral voorbereiding voor wanneer er weer hobbytijd beschikbaar is :) Binnenkort silicone waterleidingen regelen. Dan heb ik eigenlijk alles bij elkaar.

jel
10/05/2013, 16:39
Ik loop zelf de laatste tijd ook tegen dit soort vage klachten aan en heb je log dan ook met interesse gelezen. Ben benieuwd naar je vindingen mbt de polariteit van de distributeur!

powerflux
08/10/2013, 21:02
Zozo, na een jaar heb ik eindelijk een fatsoenlijk bezoek gebracht aan m'n 924.
Ik heb het kunnen testen en.. wat ik schreef over de polariteit van de distributeur klopt!


De symptomen:
Het was niet mogelijk om met alles op TDC te starten en rijden. Ik moest de distri een behoorlijk stuk verdraaien en dan liep hij prima stationair. Echter, flink stotteren op hogere toeren was het gevolg. Als ik de distri een stuk terugdraaide was het stationair belabberd, maar kon ik meer toeren draaien. Ik kreeg het niet opgelost. In alle gevallen was voor een plezierige rit een behoorlijk hoog CO nodig.

In mijn geval is het stekkertje op de distributeur afgebroken geweest en zijn er 2 kabelschoentjes aan de kabel gekrompen. Dit is gedaan voor de auto in mijn bezit kwam. Het is dus mogelijk om beide stekkers om te wisselen.

De theorie
Het signaal is AC, dus qua signaalvorm maakt het niks uit.
Echter is de fase wel van belang. Met de stekkers omgedraait staat het signaal 180 graden uit fase, en daarbij de onsteking 45 graden verkeerd. Ook varieert de ontsteking met de vervroeging, maar niet zoals het hoort. De vervroeging is daarmee niet voor alle toerentallen correct. Hij vervroegt te veel of juist te weinig.

De test
Vandaag heb ik de stekkers omgewisseld, en alles weer op TDC gezet. Direct starten, lopen, prima, prachtig. Stekkers teruggedraait zoals ze 2 jaar hebben gezeten.. en ploffen, stotteren.. Pas toen ik de distri 45 graden verdraaide (en dus totaal niet op TDC staat) liep hij weer.
Natuurlijk de stekkers weer omgewisseld, netjes weer op TDC teruggedraait en alles werkt keurig.

Het is nu bewezen dat de theorie klopt!

De informatie
Hoe het hoort heb ik hieronder getekend, met een correctie in het schema zoals het in de ontstekingsunit echt is verbonden.

Pin 2 en 5 zitten aan elkaar en zijn ground. In het originele schema staat dit niet getekend, en wordt gedaan alsof pin 1 en 2 zweven en alleen de shield aan ground zit. Dit is dus niet correct en heb ik gecorrigeerd. Zowel pin 2 als de shield zijn in de onstekingsmodule aan elkaar en ground verbonden.
10754
Wat betreft de aansluiting op de distributeur. Hou de distributeur rechtop, en kijk van buitenaf naar de connector.
Pin 2 is shield en moet verbonden zijn met de rechter pin op de distributeur.
Pin 1 is de signaalinput en die moet verbonden zijn met de linker pin op de distributeur.

Voor de duidelijkheid
Als het stekkertje voor de distributeur nog origineel is, dan zul je dit probleem niet hebben.

powerflux
12/10/2013, 09:28
Zo. Nieuwe water(koel)slangen besteld.
Morgen gaat het dashboard eruit om wat bekabeling te herstellen (2 draadjes) en draden te trekken voor de electrische ramen.

Ik heb er weer helemaal zin in nu dat rare probleem is opgelost!

jel
13/10/2013, 16:27
Moet een goed gevoel zijn dat je dit probleem hebt kunnen doorgronden en oplossen :)

powerflux
22/12/2013, 09:32
even wat losse foto's.

ben bezig geweest met de kabelboom netjes te maken, heb 2 reservedeuren+voorscherm opgehaald, heb een setje mooie BBB'sen opgepikt met spacers, heb een collector laten maken voor de Arwid z'n oude ITB spruitstuk en heb een proof-of-concept EFI systeem klaar op basis van een LE-jetronic om daar eens mee te experimenteren. Ik kan altijd nog overstappen naas MS of een andere computer als het ergens op begint te lijken.

11016110151101411013110121101111017

Nu nog een lambda-sonde bestellen in het nieuwe jaar en in het spruitstuk laten lassen en dan komt het toch aardig in de buurt dat ik alles voor de EFI ombouw klaar heb. Als het mijn primaire auto was geweest was het al tijden geleden klaar, en ook een stuk serieuzer. Nu gaat het om de lol van met zo veel mogelijk bestaande middelen iets moois te maken.

powerflux
18/04/2014, 20:29
EFI project gaat nog steeds met een slakkengangetje. Ik mis nog een drukregelaar en de bekende innovate lambdasondekit, maar de auto was al een tijdje zonder APK dus ik heb maar wat uurtjes in de K-Jet gestoken, en met succes weer.

Vandaag geschorst en al naar de keuring gereden en zonder adviespuntjes en slechts een lekke eindemper als reparatiepunt weer APK tot 2016.

11592

Toch best een leuke auto elke keer - geen roest, geen opmerkingen :)

M.B.H.
18/04/2014, 22:30
Mooi man kun je weer even vooruit

Thijsch
19/04/2014, 13:04
Mooi om te zien dat het is opgelost, kun je weer verder aan de slag en weet je waar je het voor doet. *)

powerflux
19/04/2014, 18:44
Exact! De APK is elk jaar een flinke motivatie :)

powerflux
29/08/2015, 16:48
Inmiddels heb ik een computer, injectorrail, plenum, alle sensoren, drukregelaar, lambdasysteem en een downpipe met bung voor de sensor.
kortom: alles is er voor de EFI ombouw. Hij heeft een geldige APK, is verzekerd en wil ook op zijn eigen Kjet nog steeds een prima rondje rijden. Laatst
nog spontaan 200KM gedaan zonder morren. Ik heb een complete set originele velgen gevonden, de BBS velgen zijn verkocht, de 2 deuren zijn omgebouwd naar electrische ramen en spiegels en kunnen er ook op geschroeft worden. Ook heb ik wat delen van stoelen op zolder klaarliggen om een goede set mee samen te stellen.

Maar.. ik rij m'n volvo(s) naar het werk en de 924 staat in de droge schuur dus veel komt er niet van.
Echt geschikt als daily (1000KM/week) is het wagentje namelijke niet. Verkopen zou meer dan logisch zijn.
Geld kost hij echter ook nouwelijks als hij stilstaat en over een paar jaar is 'ie weer belastingvrij en wie weet ook zeldzaam.
En ik vind hem wel echt heel mooi..

Wat doe je met een auto die je bijna alleen met de APK ziet, maar verder niks kost? Dilemma.

Thijsch
01/09/2015, 16:02
Er komt vast een zeker een moment dat je er meer tijd voor hebt en wie weet heb je dan spijt dat je 'm weg hebt gedaan. Zeker als 'ie niets kost en je weet wat je hebt. Waardestijging ontwikkelt zich wel een beetje (zie: https://www.hagerty.ca/valuationtools/HVT/VehicleSearch/Report?vbe=106243 ) maar voor alle rotte exemplaren van de markt zijn, zijn we wel wat jaren verder schat ik in.

Voor een EFI ombouw zijn ongetwijfeld wel gegadigden hier op het forum of buitenlandse fora. Aan de andere kant, het is zo'n zoektocht geweest naar alle onderdelen, 't zou een beetje zonde zijn als je het allemaal verpatst na al dat uitzoekwerk en niet van het eindresultaat kunt genieten.

Ik heb zelf de 924 gebruikt om mee om vakantie te gaan en dat was absoluut een meerwaarde, het best te vergelijken met toen ik de wagen net had. Als 'ie af en toe een tijdje stil staat maakt dat niet uit, maar 'echt' rijden op leuke wegen met zo'n 30+ jaar oude auto heeft iets bijzonders wat een normale auto niet kan bieden.