PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste auto: 924



generator
14/10/2008, 11:38
Hallo,

Ik ben van plan een Porsche 924 aan te schaffen, en ik kan wel wat tips gebruiken. Het zal gelijk mijn eerste auto worden, en ik vroeg me af welke versie jullie me aanraden. Ik ben niet iemand die erg veel waarde hecht aan vermogen etc, maar ik vind de 924 gewoon onweerstaanbaar. Ik graag opties zoals stuurbekrachtiging.

Daarnaast wil ik de terugkerende kosten wat drukken door een 924 van minimaal 25 jaar oud te nemen (geen wegenbelasting). Wat zijn jullie eigenlijk gemiddeld kwijt aan onderhoud elk jaar?

Hebben jullie voor de rest nog tips voor mij?

Alvast bedankt!

ReMo
14/10/2008, 13:50
Eerste tip; er is hier een z.g.n. voorstel topic. :) http://www.924forum.nl/Forum/viewforum.php?f=13

Kort samen gevat de antwoorden. Een bedrag noemen voor onderhoudskosten per jaar is eigenlijk niet mogelijk.
Als je goed leest op het forum zul je merken dat er mensen zijn die zo 1.000 euro of meer kwijt zijn en dat er mensen zijn die slechts een paar tientjes spenderen. Dit alles is sterk afhankeijk van de staat van de auto, een dosis geluk en wat voor eisen je zelf stelt aan de staat van de auto.

Het is lastig (afhankelijk van je budget) een goede en nette 924 te vinden. Als je iets zoekt ga dan voor een model vanaf 1981. deze zijn voledig verzinkt en minder vatbaar voor roest. Hoewel er zat zijn die slecht zijn. Stuurbekrachtiging zul je niet tegenkomen.

Voor alle overige tips over de aanschaf moet je echt even het forum doorspitten. Daar is al veel over geschreven.

http://www.924forum.nl/Forum/viewtopic.php?f=19&t=54

Tom
14/10/2008, 15:11
Stuurbekrachtiging wordt zelfs op een belastingvrije 944 goed zoeken. Overigens heb je daar niet echt last van als je de banden goed op spanning houdt, alleen bij manoeuvreren op lage snelheid wordt het wat zwaarder sturen maar niet zo dat het een probleem is, en ik heb dankzij 20 jaar achter de computer best last van RSI.

Onderhoud en reparaties hangen af van erg veel factoren, ondermeer de staat van je auto maar zeker ook je eigen handigheid met sleutelen en met het zoeken van betaalbare onderdelen. Als je 'm voor alles moet wegbrengen, kun je beter een Toyota Corolla uit de jaren '90 kopen, anders wordt het een dure grap.

Reken ook met verbruik als je de auto wat vaker gaat gebruiken, hij 'lust' alleen Super 98 en het verbruik zal zelden beter worden dan 1:10, 1:8 is representatiever.

Wegenbelasting is in verhouding tot de overige kosten een relatief kleine post; ik zou liever voor een goede niet-belastingvrije auto gaan dan voor een belastingvrije die meer werk nodig heeft. Bovendien is het belastingvoordeel over een paar jaar verdwenen wanneer we kilometerheffing gaan betalen.

generator
14/10/2008, 19:18
Sorry, ik was dat forumonderdeel nog niet tegengekomen.

Goeie tips allemaal, ik zal me inderdaad niet dood staren op een belastingvrije auto. Ik zit nog heel erg te twijfelen omdat ik op technisch gebied weinig verstand heb van auto's, en ik begrijp dat dit bijna wel een vereiste is als 924 eigenaar. Het is dan natuurlijk een beetje een gok of je een auto koopt waarbij je kapitalen kwijt bent aan reparaties.

Erg moeilijk...

q01z
14/10/2008, 19:25
bij elke oudere auto is het verstandig om wat technisch verstand te hebben..
soms heb je geluk (zoals met mijn 924) en soms heb je pech..
maar het is ook net wt je wil!

bij mij zouden bijv eigenlijk de cardanaslagers vervangen moeten worden.. maar daar rij ik nu al een jaar mee.. je hoort het wel tijdens het rijden, maar als je je daar niet aan stoort ;)

Tom
14/10/2008, 20:59
Lees eens door de project-topics hier heen, dan krijg je een idee wat je voor je kiezen kunt krijgen. Onthoud wel dat niet veel mensen hier posten als er niks met hun auto mis is, je ziet alleen de ellende dus...

Coen
18/10/2008, 16:57
Mijn 924 is ook mijn eerste autootje. Maar ze sleutelen heel makkelijk. Soms kom je er niet helemaal goed bij, maar als je gewoon je geduld weet te houden dan kom je er altijd wel uit. Ik heb tot nu toe alles aan mijn auto zelf gedaan. Onderdelen zijn meestal heel goedkoop en goed te krijgen. Bij "forumdealer" Martin is meestal wel wat te vinden ( :wink: :grin: ), of bij Pimp my Porsche (http://www.pimpmyporsche.nl)

Over de kosten: kijk eens naar het kostenverschil tussen onderdelen voor een 924 en wat anders. De kosten die je hebt is het vervangen van slijtageonderdelen. Lagers, pakkingen, startmotor, en als je pech hebt een nokkenas oid. En het scheelt ook hoe en waar je ermee rijdt. Ik kan zit inderdaad ook meestal op 1:8 of 1:9 in de stad, met een sportieve rijstijl. Maar naar Barcelona liep hij weer 1:14 met het dak eruit en volle bepakking. :)

En in mijn ogen de belangrijkste tip:
'Wacht nooit tot er iets stuk is, maar zorg dat je het opknapt als het minder wordt :idea: '
Je moest eens weten hoeveel mensen het verdommen om bijvoorbeeld slecht wiellager te vervangen. Op het moment dat het zover door geziekt is dat ze er niet meer mee kunnen rijden is de rekening ook 3 keer hoger. En dan gaan ze gooien. :twisted: Dat zijn meestal dezelfde mensen die vinden dat oldtimers ondingen zijn, dus ik neem aan dat je daar niet bijhoort :wink:

Kom anders een keer met mij meerijden (mits je echt serieus bent). Dan weet je hoe het ongeveer moet voelen/ruiken/smoelen enzo. :idea:

jimfrey944
08/11/2008, 10:51
Stuurbekrachtiging wordt zelfs op een belastingvrije 944 goed zoeken.

944 optie stuurbekrachtiging van af model 83

Tom
08/11/2008, 12:23
Weet ik, maar er zijn er maar weinig die het ook hebben. Amerikaanse versies meestal wel, Europese zelden.

Sjaak
08/11/2008, 14:52
Je ziet een kolom met stuurbekrachtiger wel vaker te koop staan. Weet niet of deze zomaar in een 924 in te bouwen is??

Tom
08/11/2008, 14:54
Dat weet ik ook niet. Bij sommige auto's moet je een pulley vervangen, bij sommige de draagarmen. Geen idee of dat ook geldt voor een 924.

Sjaak
08/11/2008, 14:58
Ik heb er niet zoveel moeite mee om zonder stuurbekrachtiging te rijden.. Met vriendin klaagt weleens.. (als ze mag rijden). Je voelt tenminste wat je doet.

Tom
08/11/2008, 15:00
Precies. Als je op gang bent, rijdt het zelfs lekkerder dan met bekrachtiging.

Fantaman
08/11/2008, 15:41
ik vind het heerlijk rijden zonder bekrachteging, is alleen zwaar werk tijdens het inparkeren en zo :mrgreen:
van 30 km\h heb je helemaal geen bekrchteging nodig, daar onder gaat het wat zwaar, maarja als je banden goed op spanning zijn is dat goed te doen :D

Bcreative
08/11/2008, 22:20
Fileparkeren is a bitch; straatje keren trouwens ook... :roll: Rijd je eenmaal dan rijdt ie heerlijk zonder stuurbekrachtiging.

Tom
08/11/2008, 22:36
Ach, goed alternatief voor krachttraining.

Ik vind het overigens nog meevallen, en ik heb RSI in beide polsen (dankzij 20 jaar achter de computer).

Bcreative
08/11/2008, 23:12
Heb ook iets teveel achter PC gezeten, maar met draaien van stuur bij parkeren, e.d. heb ik daar überhaubt geen last van.

LWB
09/11/2008, 15:17
moet zeggen dat na de uitlijning de auto lichter stuurt dan voorheen met inparkeren e.d.
heb dan 205 banden maar vind het wel mee vallen....

ArvidW
11/11/2008, 11:18
Fileparkeren is a bitch; straatje keren trouwens ook... :roll: Rijd je eenmaal dan rijdt ie heerlijk zonder stuurbekrachtiging.


Maar de draaicircel is echt fors klein van de auto, stond (en sta) ik van versteld :grin: (ook met 205 bandjes, moet wel aan stuur trekken)

Tom
11/11/2008, 13:50
Da's het voordeel van een motor in lengterichting, de meeste auto's hebben tegenwoordig een dwarsgeplaatste motor en dan is de maximale wieluitslag minder groot waardoor de draaicirkel fors toeneemt.

Fantaman
11/11/2008, 23:19
met de voorwiel aandrijvers zit je ooknog met de homokineten, groote stuur hoek vindne ze niet fijn :P

Tom
12/11/2008, 00:12
Inderdaad, maar mijn Audi 80 (voorwielaandrijving en langsgeplaatste motor) heeft vrijwel dezelfde draaicirkel als de 924.

harry
12/11/2008, 08:35
Er is inderdaad een hydraulische stuurbekrachtiger voor alle porsche, ook voor de 924

Zie webside http://www.parcoon.de


mvg
Harry