PDA

Bekijk Volledige Versie : Project "Sjaak"



Sjaak
14/10/2008, 23:36
Ik dacht maak maar eens een project topic aan.. ipv alles onder voorstellen.

iig afgelopen weekend weer wat dingetjes gedaan aan de auto.
Voor de eerste keer de kans gehad om hem op de brug te zetten (ideaal)
onderkant waar nodig bewerkt met tectyl, viel me nog reuze mee. Hier en daar een plekje en de wielophanging voor en achter.
knalpijp gelast, tussendemper was kapot en tevens bij de eindpot kleine gaatjes gedicht. Nu kan ik (hopelijk) er weer even tegen aan.
vul/niveau plug gemodificeerd (zie ook hier (http://www.924forum.nl/Forum/viewtopic.php?f=5&t=733))
achterraam sluiting afgesteld, blijft ie weer dicht onder het rijden... wel zo prettig.
Had een tijdje geleden al de slotpennen vervangen, toen bleek ook een van de moeren waar de slotpen ingedraaid wordt kaput. En sloot dus nog steeds niet goed.. Nu, na vervangen moer, weer helemaal perfect.

Komend weekend nog even naar mijn achterlicht kijken want hier zit vocht in..

ShroudedVeil
22/10/2008, 11:13
heey

heb je het vocht al uit je lichten?

Sjaak
22/10/2008, 17:35
Heb ik van het weekend wel naar gekeken, los gehaald, gekit en terug geplaatst.. Alleen niet meer gekeken of het ook geholpen heeft.

Info volgt

Bcreative
23/10/2008, 14:23
Erg fijn als je over een brug kunt beschikken! Is af en toe heel handig! En van tectyleren krijgt zowel de auto als de eigenaar een erg goed gevoel; zo van 'we kunnen er weer jaren tegenaan!'. :-D

Sjaak
25/04/2009, 14:14
Er doemt zich een nieuw issue op...

Steeds regelmatiger gaat het lampje van oil pressure aan.. Nu weet ik nog niet of het aan de sensor of aan de olie pomp ligt.. (Of zijn er nog meer mogelijkheden?)

Vraag me af of misschien iemand nog een oliedruk sensor heeft liggen zodat ik dit eerst kan proberen voordat ik aan de pomp begin.. 10 mei meebrengen??

ShroudedVeil
25/04/2009, 14:16
Wanneer gaat hij aan?

BV. net na het starte nog ff een seconde bv of?

Sjaak
25/04/2009, 14:23
Dan ook, maar dat is normaal..
Nee, tijdens het rijden, bij een bocht naar rechts of bij het remmen.. En des te warmer de motor des te meer het lampje aangaat.. Bij het normaal rijden blijft het lampje uit.. Dit euvel had ie al wat langer maar het lijkt of het steeds erger wordt.

Fantaman
25/04/2009, 14:26
Dan ook, maar dat is normaal..
Nee, tijdens het rijden, bij een bocht naar rechts of bij het remmen.. En des te warmer de motor des te meer het lampje aangaat.. Bij het normaal rijden blijft het lampje uit.. Dit euvel had ie al wat langer maar het lijkt of het steeds erger wordt.
wat mensen wel een vergeten is de olie te pijlen, dus als je dat nog niet gedaan heb eerst even doen, meschien zit er gewoon te weinig olie in :eek:

ShroudedVeil
25/04/2009, 14:32
als het telkens erger word ( ik neem aan dat je de olie wel controleerd :-) ) denk ik eerder dat de oliepomp te veel groeven heeft en dus minder goed werkt?

Sjaak
25/04/2009, 14:37
wat mensen wel een vergeten is de olie te pijlen, dus als je dat nog niet gedaan heb eerst even doen, meschien zit er gewoon te weinig olie in :eek:

Ja, dat houd ik altijd goed in de gaten :wink:

Fantaman
25/04/2009, 14:53
wat mensen wel een vergeten is de olie te pijlen, dus als je dat nog niet gedaan heb eerst even doen, meschien zit er gewoon te weinig olie in :eek:

Ja, dat houd ik altijd goed in de gaten :wink:
vooral het accelereren en bochten, daan gaat de vloeitof ook heen en weer, logisch dus dan op die momenten de druk weg valt als er te weining in zit. maar ik ben er blij mee dat je je oloe ijl blij houd, van als er mi=ensen komen van het olie lampje brand en je kan 2 liter bij vullen van de 2,3 liter die er in gaat bij een olie verversing dan ben je gewoon je blok aan het verneuken :regen

controleer ook even de draaitjes van de sensor, draden bewegen ook met G krachten :mrgreen:

Tom
25/04/2009, 15:24
Wat zegt je oliedrukmeter als het lampje aangaat, <2 bar?

Sjaak
25/04/2009, 16:14
Ja, die zakt naar +/- 1 bar.

En als de motor warm is, en hij loopt stationair dan gaat het lampje ook aan/knipperen.

Vreemde is een beetje dat bij een bocht naar rechts de lampjes wel aangaan, maar bij een bocht naar links niet?!?

Tom
25/04/2009, 16:28
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de plaats van de olie-aanzuiging in het carter.

1 bar is inderdaad laag, mijn auto komt niet onder de 2 - 2,5 bar. Met lampje en meter die dezelfde signalen geven, zou ik eens gaan kijken naar een nieuwe oliepomp...

Sjaak
25/04/2009, 19:07
signaal voor meter en lampje komt wel allebei van de oliedruk sensor.. Dus of die, of idd de pomp. Heeft er iemand een sensortje liggen waarmee ik even kan testen?

De olie pomp zit volgens mij op het onderblok, dus audi onderdeel?

Sjaak
25/04/2009, 19:10
Vandaag nog een paar kleine dingetjes gedaan aan de P.

Mijn Porsche mag vanaf vandaag weer genieten van een verse brandstoffilter en 4 verse injectoren.. Nu eens kijken of ie hierdoor ook wat minder dorstig wordt.

Volgende reparatie beurt wordt dan waarschijnlijk de olie pomp... (Is het dat ik pas geleden het onderblok wat ik had liggen heb verkocht met olie pomp :ikweer )

Tom
25/04/2009, 19:24
Al was dat zo, dan is de kans dat Audi 'm nog kan leveren extreem klein.

LWB
25/04/2009, 19:34
op zich niets verontrustends dat bij stationair (warme motor) het lampje gaat filkkeren en dat de druk zo laag aangeeft.
In de handleiding van Porsche is dit zelfs opgenomen. Maatgevend geven zij aan bij 5000/min een druk rond de 6 bar.
Dacht dat Hayes minimum druk van 4 bar aangeeft. Alles bij bedrijfstemperatuur uiteraard.

Sjaak
26/04/2009, 13:53
Bij een normaal toerental is het lampje dan wel uit, maar veel hoger dan 2 bar komt het metertje niet...

LWB
26/04/2009, 18:32
Bij een normaal toerental is het lampje dan wel uit, maar veel hoger dan 2 bar komt het metertje niet...


alle contacten e.d. al gecontroleerd. Als dat je daadwerkelijke druk is dan is dat wel het eerste wat je moet aanpakken....

Sjaak
27/04/2009, 20:41
Even een lijstje van dingen die ik binnenkort wil (moet) doen..
-oliepomp (waarschijnlijk)
-schokbreker links voor
-hoofdremcilinder (heb ik al liggen alleen nog monteren)

Edit: Waarschijnlijk zaterdag 2 nieuwe achterbanden.. Heb er nu rondom 205 op liggen vond de banden toen ik de auto kocht toch mooier.. voor 205 achter 225. Dus dat gaat het weer worden. :duim

Sjaak
28/04/2009, 23:40
Er gaat misschien een tweede Porsche komen.. Deze wordt waarschijnlijk voor onderdelen. Enige nadeel is het vervoer van de auto. Maar binnenkort meer.

Sjaak
09/05/2009, 19:44
Hierbij nog wat fototjes

De nieuwe onderdeeltjes:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/05/28.jpg

Het verschil tussen oud en nieuw..
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/05/29.jpg

Sjaak
09/05/2009, 19:49
De tweede P is een feit!!! Bijna helemaal compleet..

Zie hier de aanwinst:

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/05/30.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/05/31.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/05/32.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/05/33.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/05/34.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/05/35.jpg

Tom
09/05/2009, 20:48
Originele Nederlander?

Sjaak
09/05/2009, 21:10
Volgens mij wel, ja..

klaas 924
10/05/2009, 08:33
Deze wordt waarschijnlijk voor onderdelen.


en nog van gedachten veranderd????
of ga je hem nog opknappen????

LWB
10/05/2009, 08:36
kijk,onderdelen genoeg zo :wink:


onderspoiler was Harry nog naar aan het zoeken geloof ik.....

viewtopic.php?f=26&t=1110 (http://www.924forum.nl/Forum/viewtopic.php?f=26&t=1110)

(als je em kwijt wilt natuurlijk :wink: )

Sjaak
10/05/2009, 18:12
Ik zal hem niet gaan gebruiken... Zit er namelijk al een onder.

Bcreative
10/05/2009, 18:55
Erg fijn om zo'n enorme onderdelenvoorraad te hebben. :-D Maar waar laat je zo'n donorauto? Ik heb er thuis geen plek meer voor en denk niet dat m'n ouders het zien zitten om de komende paar jaar een steeds kaler wordende sloper op 't terrein te hebben staan... Hoe doe jij dat dan?

Sjaak
10/05/2009, 20:21
Mijn ouders hebben een boerderij... En daar is altijd wel plaats achter in een loods...
Mijn vader zei wel zo snel mogelijk al het bruikbare eraf en dan naar de sloop, terwijl mijn broer zei.. Chassisnr. eruit slijpen en dat naar de sloop brengen, dus kenteken eraf (is met de juiste contacten wel te regelen)..

Tom
10/05/2009, 21:25
Chassisnummer bewaren? Oeps, dat mag niet... Maar je mag 'm gewoon zelf slopen, hoor. Gewoon de papieren naar het RDW sturen.

M.B.H.
11/05/2009, 09:14
Mijn ouders hebben een boerderij... En daar is altijd wel plaats achter in een loods...
Mijn vader zei wel zo snel mogelijk al het bruikbare eraf en dan naar de sloop, terwijl mijn broer zei.. Chassisnr. eruit slijpen en dat naar de sloop brengen, dus kenteken eraf (is met de juiste contacten wel te regelen)..

Kenteken opsturen naar RDW
Schrijven er bij doen met verzoek slopen in eigen beheer

Sjaak
16/05/2009, 12:47
Donorauto heeft zijn eerste dienst bewezen..
Mijn ruitenwisser heeft weer een interval. En dat is wel zo prettig met motregen.

Ik heb vandaag de ruitenwisser/knipperlicht hendels geswopt.. Stond eigenlijk op de planning om de oliepomp te vervangen alleen wacht ik nog op de oliepomp.
Volgende weekend dan maar.

Tom
16/05/2009, 14:49
Bij jou zat het dus wel in de hendels... ik mis mijn interval ook behoorlijk, ga ook maar weer eens kijken. :? Erg prettig inderdaad, zo'n donor.

Sjon
18/05/2009, 20:06
Is de beweging van de hendel niet heel simpel/goedkoop geblokkeerd door een wigje?
Jullie zullen wel moe van mij worden, maar bij de ouwe vw polo's (sorry)
is op die manier de interval geblokkeerd: wigje eruit en voila: interval.
(mits de bekabeling aanwezig is, bij hele vroege modellen ontbreekt die welles)
Geen idee hoe 't bij de 924 zit, maar misschien hebben jullie wat aan deze tip.

ShroudedVeil
18/05/2009, 20:13
Sjon , ik vind het wel handig , volgens mij heb je wel gelijk , er zit een wigje in die dat regeld , ik heb nog zo'n hendel liggen trouwens!

Dus als iemand deze wilt overkopen , bij deze :)

Tom
18/05/2009, 20:13
Dat kan niet bij de 924, omdat de intervalstand de eerste stand boven 'uit' is. Bij de oude Polo's, Golfs etc. zit de interval onder de uit-stand.

Die truc met het wigje heb ik ook wel eens uitgehaald.

Sjon
18/05/2009, 20:19
Dat kan niet bij de 924, omdat de intervalstand de eerste stand boven 'uit' is. Bij de oude Polo's, Golfs etc. zit de interval onder de uit-stand.

Die truc met het wigje heb ik ook wel eens uitgehaald.
Ah, duidelijk....tsja, dan hebben jullie niks aan mijn tip.

Tom
18/05/2009, 20:21
Was wel logisch geweest, gezien de grote hoeveelheid VW-delen in de 924.

ShroudedVeil
18/05/2009, 20:23
Klopt .

Dus we willen wel graag je tips blijven horen Sjon!

Sjaak
18/05/2009, 21:53
Ik heb de oud type hendels er in zitten.. en deze zouden overeen moeten komen met die van de kever.. Het nieuwere type heb ik trouwens ook liggen maar deze heeft weer een andere aansluiting. Dus ik weet niet of dit makkelijk is om te bouwen.

ShroudedVeil
18/05/2009, 21:57
Dat hebben we ook geprobeerd met de kever van Romy , dat mislukte , de hendels van marc zijn 924 paste der wel in, dus overbouwen gaat niet, er zit een extra stuk aan de achterkant van de hendel die de andere niet heeft, en er ook niet oppast

Sjaak
18/05/2009, 22:28
Het zou dit nummer moeten zijn volgens de pet catalogus 111 953 519 G

Als ik daarop zoek vind ik een wisser hendel met electrische en mechanische bediening voor de ruitensproeier. Ik weet alleen niet of het mechanische gedeelte te verwijderen is? Want dat zal niet passen.

edit:
Alleen de prijzen voor zo'n hendel liggen erg ver uit elkaar van 32,50 tot 100,- of meer. Nummer is nummer zou je zeggen.

Sjaak
18/06/2009, 00:17
Kwam deze tegen op ebay belgie.. zelfde neus als de mijne link (http://cgi.benl.ebay.be/Porsche-924-homologue-944_W0QQitemZ140327467538QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_23?hash=item20ac2b3a12&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A10|66%3A2|39%3A1|240%3A1318|301%3A0|293%3A1|294%3A50)

Heb ook vrij onverwacht toch nog een oliepomp van diweis gekregen.. Zal dus binnenkort het oliedruk probleem proberen te fixen..
Dus op korte termijn:
-Oliedruk maken (sensor, oliepomp of krukaslagers)
-schokbrekers voor vervangen (heb al nieuwe inserts liggen)
-hoofdremcilinder vervangen (twee vervangers liggen, zal er vast wel een goed van zijn)
-bestuurdersdeur vervangen (wil deze van de donor afhalen->uitdeuken->rood lakken.. maar mocht er iemand een rode hebben liggen hoor ik dat graag)

M.B.H.
18/06/2009, 07:26
Geduld is een schone zaak Sjaak :wink:
Succes met de klus :mrgreen:

Tom
18/06/2009, 08:05
Mooi, Sjaak... weekendje sleutelen?

Bcreative
18/06/2009, 09:11
Mooi, Sjaak... weekendje sleutelen?
Wordt wel flink doorwerken!
Succes!
Wel bijzonder dat er nog een 944 met jouw neus rondrijdt! En zelfde bouwjaar! :grin:

Sjaak
26/06/2009, 19:24
Morgen probeer ik eindelijk mijn oliedruk probleem op te lossen.. Kan niet wachten om weer te gaan rijden met de auto..

-Bassie-
26/06/2009, 19:52
en dan ben je op de meeting aanwezig??

Sjaak
27/06/2009, 20:23
Dan wel... Maar helaas heeft niet zo mogen zijn..

Ik dacht mooi weer dus fijn sleutelen in de buitenlucht (werkplaats stond ook vol met spul, dus was ook de makkelijste optie)
Toen ben ik het gevecht begonnen met de oliedruksensor. Wat zit er toch weinig ruimte tussen schutbord en cilinderkop. Lastig.

Ik heb kunnen uitsluiten dat het aan de sensor ligt. Hiervoor heb ik een andere genomen maar de druk viel daarna nog steeds weg. Toen ben ik aan de oliepomp begonnen maar deze heb ik niet los gekregen. onderandere door een flinke bui. Ideaal dat buiten sleutelen..

Daarna was het te nat om nog onder de auto te kruipen. Ik vroeg me alleen af hoe je de zaak kunt blokkeren. Kun je het vliegwiel op een of andere manier vastzetten? krukas poelie moet er namelijk af om de oliepomp te kunnen vervangen. Heb nog niet goed kunnen kijken door de nattigheid maar misschien dat iemand dit zo weet..

Helaas blijft de bolide nog even in stilstand.

Sjaak
30/06/2009, 23:42
Iemand een idee over het vastzetten van de motor?

ShroudedVeil
30/06/2009, 23:45
Je krukas wil je vastzetten neem ik aan?

bij mijn fiat hebben we een steeksleutel en een baco gebruikt en deze zo geblokkeerd, ik weet niet of dat ook kan bij de 924 ?

Sjaak
02/07/2009, 00:06
Ja inderdaad de krukas..

Pas
02/07/2009, 00:24
Kan je 'm niet gewoon in de versnelling zetten?

Sjaak
02/07/2009, 11:12
Nee versnelling en handrem had ik al geprobeerd. Maar is ook niet zo best voor de krukas. Dus niet al teveel kracht durven zetten.

Sjaak
07/07/2009, 00:30
Het is gelukt.. qua oliepomp dan.
Tijdens de testrit viel opeens de motor uit, daarna met moeite nog kunnen starten en nog eens 300m kunnen rijden. Toen was het over. Moet zeggen dat de motor van te voren niet helemaal op en top liep, te weinig power.

Toen de auto naar huis laten slepen.. Crap.
Komende weken weinig tijd om te sleutelen.. Maar dat wordt even alles nalopen en afstellen. En hopen dat ie het dan weer doet.

Wordt toch de hoogste tijd om weer een keer te rijden.

Tom
07/07/2009, 06:26
Bizar. Oliedruk wel weer OK?

Fantaman
07/07/2009, 11:45
Bizar. Oliedruk wel weer OK?
als je even terug leest ging hij de pomp vervangen dus dan neem ik aan dat het een succes is:thumb:

Tom
07/07/2009, 12:33
Dat neem ik ook aan, maar er zijn meer oorzaken waardoor de oliedruk niet in orde kan lijken. Zeker bij een 924 waar het elektrisch altijd een avontuur blijft.

Daarom meet ik liever voor ik ga vervangen...

Sjaak
07/07/2009, 13:19
Olie druk was wel beter dan voorheen.. Nu de motor nog..

Sjaak
14/09/2009, 22:13
Afgelopen zaterdag eindelijk weer tijd gehad om te sleutelen.. :-)

Eerst motor opnieuw afgesteld, distributieriem, ontsteking..
Daarna was het eigenlijk meteen starten en lopen.. Testrit gemaakt. Motor liep prachtig, oliedruk bleef rond de 2 bar (nog te laag maar beter dan 0,5-1 bar).
Op weg naar huis met 80 rijdend, valt opeens de toerenteller terug naar 0 en daarbij de motor ook.. Niet meer aan de gang kunnen krijgen.
Weer naar huis laten slepen.. :redface:

Nu kwam ik erachter dat hij geen vonken meer kreeg.. Maar het lijkt of ie dit alleen heeft met warme motor?? Nog niet echt een idee waar het aan kan liggen. Ik ga eerst maar eens de bougiekabels, rotor, verdelerkap en bobine vervangen. (Heb alles behalve de rotor nog nieuw liggen)..

Of heeft iemand zo een idee of ervaringen waar dit aan kan liggen??

Heb weer even kunnen rijden.. :thumb:

M.B.H.
15/09/2009, 07:16
Ontstekings modulle of bobiene zo iets

ArvidW
15/09/2009, 08:12
Als je wilt kun je wel eventjes mijn gereviseerde transistorontstekingsmodule lenen mocht je denken dat jouwe kapot is.

Ik heb toen ik dacht dat mijne kapot was er ook eentje van Fantaman kunnen lenen wat toch wel prettig is om te elimineren dat het daar aan ligt.

Pm anders maar als je hem nodig denkt te hebben, dan schroef ik hem wel even uit mijn auto;-)

Fantaman
15/09/2009, 17:47
is de groene draad nog wel heel:doh:

Sjaak
15/09/2009, 19:14
@Fantaman:
Groene draad ziet er niet beschadigd uit.. Maar dit zou ik nog ff kunnen checken.. Heb deze een aantal keer los gehad met oliesensor uitwisselen.

@ArvidW:
transistorontstekingsmodule zit ook nog in mijn donor.. dus dat zou ik ook nog kunnen proberen..

iig bedankt voor de tips.. Zo heb ik komend weekend weer wat te doen.. :thumb:

Bcreative
16/09/2009, 10:23
Zou toch gaan denken aan een kabelbreuk.
Succes, Sjaak!

Sjaak
22/09/2009, 19:16
Afgelopen zaterdag weer (even) bezig geweest..
Auto starte zonder al teveel problemen.. Naar de werkplaats gereden (20m)
Auto uitgezet, boegiekabels en verdelerkap vervangen daarna starte de auto niet meer..??

Helemaal geen vonk.
daarna ontstekingsspoel verwisseld geen verschil.
nieuwe rotor erop geen verschil..

Groene kabels (van bosch kastje naar bobine) nog gechecked op kabel breuk, niets gevonden.. alle zekeringen nagemeten + relais gechecked. De ietwat roestige opgeschuurd. Geen verschil.

Moet alleen nog even de transistorontstekingsmodule verwisselen met de donor.

Begin het een beetje vreemd te vinden..

M.B.H.
22/09/2009, 20:07
Ontstekings spoel ?????? waar zit die :whistle:

Fantaman
23/09/2009, 17:21
Ontstekings spoel ?????? waar zit die :whistle:
ik gok op; dat ie bobine bedoelt:doh:

Sjaak
23/09/2009, 17:38
letterlijke vertaling van "ignition coil" waar de kabel vanaf komt die midden bovenop de verdelerkap zit.. Dus waar de vonk vandaan komt.

Fantaman
23/09/2009, 19:25
de nederlandse vertaling van ''ignition coil'' is bobine, ja waar die eene kabel op zit:p

Frenske
23/09/2009, 19:29
de nederlandse vertaling van ''ignition coil'' is bobine, ja waar die eene kabel op zit:p

volgens Bartje is bobine toch een frans woord. Het goede NL woord zou zijn: stroomversterker of ontstekingsspoel

Fantaman
23/09/2009, 19:35
hallo nederlands bestaat niet anders uit engelse, franse, duitse en weet ik veel wat voor talen nog meer.. kortom nedererlands is een bij mekaar geraapt zooitje van woorden en dat bobine een frans woord is sta ik niet raar van te kijken.
dus als het een ontstekingsspoel wil noemen vind ik het best maar dan moet je klagen bij diegene die het nederlands hebben uitgevonden en steeds aanpassen:doh:

Frenske
23/09/2009, 19:40
hallo nederlands bestaat niet anders uit engelse, franse, duitse en weet ik veel wat voor talen nog meer.. kortom nedererlands is een bij mekaar geraapt zooitje van woorden en dat bobine een frans woord is sta ik niet raar van te kijken.
dus als het een ontstekingsspoel wil noemen vind ik het best maar dan moet je klagen bij diegene die het nederlands hebben uitgevonden en steeds aanpassen:doh:

wat hebben we lange tenen vandaag?:p

LWB
24/09/2009, 08:01
zullen we het weer over het project hebben;-)

ArvidW
24/09/2009, 11:51
Heb je al gemeten of er 12v op je bobine staat gemeten tov de massa van de auto?

Sjaak
29/09/2009, 20:22
Met dank aan ArvidW kan ik (hopelijk komend weekend) de ontstekingsmodule uitsluiten. En we hebben nog even doorgelopen wat het nog meer zou kunnen zijn.. :thumb:

Hopelijk rijd hij weer binnenkort. :eyebrows:

Sjaak
03/10/2009, 21:48
Vandaag de ontstekingsmodule van ArvidW geprobeerd maar dit was (helaas) niet het euvel..

Verder een hoop draden door gemeten en dingen uitgesloten..

Een ding viel mij op ik had de bobine gemeten ten opzichte van massa, dat gaf netjes 12V. Na een stukje rijden en wederom stil vallen van de motor nog eens gemeten en dit gaf 9,24 V (Toeval?? :heh:).

Verder vond ik in de Haynes dat de bobine tussen de aansluitpunten 5.5 tot 8 ohm weerstand moet hebben. De twee die ik heb liggen geeft de ene 1,5 en de andere 2,5.. Wil iemand even tussen 1 en 15 van de bobine meten en laten weten welke waarde dit geeft. Of heeft iemand nog een bobine liggen die wel tussen de 5.5 en 8 ohm zit?? Alvast bedankt.

Dus helaas rijd ie nog steeds niet..

P.s. @ArvidW: ik zal de onstekingsmodule deze week wel een keer afgeven..

ArvidW
03/10/2009, 22:46
Jammer, dat wordt verder zoeken...

Ik heb geloof ik beide types bobine liggen, ik zal het morgen even voor je nameten! Pm je er dan wel even over.

Sjaak
25/10/2009, 13:34
Eureka!! :thumb:

Heb het euvel van geen vonk gevonden het was de distributor..

Ik kwam erachter doordat er alleen een vonk kwam door het contact aan uit te zetten. Toen nog eens de Haynes erbij gepakt. En hierin staat dat de distributor (via de onstekingsmodule) de bobine op het juiste moment aan uit schakelt waardoor deze ontlaad. Hieruit concludeerde ik dat de distributor deze pulsen niet meer gaf.. Even overgezet vanuit de donorauto, en hoppa, lopen.

Nadeeltje.. Oliedruk is nog steeds vrij laag.
mogelijke verdachte is de cilinderkop (thanks Arvid).. Aangezien ik bij deze met vervangen de onderdelen van de nokkenas van de oude en nieuwe cilinderkop door elkaar heb gebruikt. Waardoor de onderdelen niet meer zo mooi op elkaar ingesleten zijn en hierdoor de motor zijn oliedruk niet kan houden. klinkt opzich redelijk logisch..

Gelukkig heb ik nog een gereviseerde cilinderkop liggen die bij de donorauto kwam. (donorauto is top :thumb:)

wordt vervolgd.

LWB
25/10/2009, 14:51
:thumb: klasse ,nu de kop vervangen dus;-)

ArvidW
25/10/2009, 15:54
Dat klinkt een stuk beter dan wat je begin deze week dacht, kabelboom knutsel je toch liever niet aan :P

Dus je kunt zelfs me je auto op de meeting verschijnen.... :thumb:

Mikevhoof
25/10/2009, 16:12
Ben het volledig met je eens dat donor auto's top zijn, heb er zelf ook 2 staan en je hebt altijd een vergelijkingsmateriaal bij de hand. Of een tijdelijk vervangend onderdeel, vind dit zelf een erg mooi project en een erg mooie bodykit! :thumb:

Sjaak
25/10/2009, 20:56
Weet iemand of het kan helpen om (tijdelijk) wat dikkere olie te gebruiken om de oliedruk + smering wat beter te krijgen??

Sjaak
12/12/2009, 13:04
Tijdje niks laten horen maar ook een tijdje niks gedaan..
Dikkere olie heeft niet het gewenste resultaat gegeven.. En ben nu langzaam opzoek naar een "nieuwe" motor.. Ik heb gisteren een compressie meter besteld (20,- incl verzendkosten), zodra deze binnen is ga ik eens wat adresjes langs die een (nog ingebouwde) motor in de verkoop hebben.

Wordt de hoogste tijd om weer kilometers te gaan maken. Doe nu alleen nog maar korte ritjes.

M.B.H.
12/12/2009, 15:50
dat is een idee maar,ik zou voor alle zekerheid ten alle tijde het kleppendeksel er even aftrekken en naar de staat van de nokkenas kijken
verteld heel veel over smering van het blok
als de nokken-as goed (netjes is )
En je kunt ook nog de compressie meten,
dan heb je echt een goed beeld van een blok
Wel of niet ingebouwd,
dat maakt niet zo veel uit
Succes

Frenske
12/12/2009, 17:04
Wat ik in dit hele topic mis is het feit dat er nooit een manometer aangesloten is op het oliedrukcircuit. Uitgaan van een onbetrouwbare meter in het dashboard is te simpel. Ook het feit dat linkse bochten geen effect hebben op het aangaan van het lampje en de rechtse bocht wel. Ook knippert dit bij stationair draaien. Ik zou zeggen dat er iets met kabels fout is.
Ergo zou ik voor ik een ander blok kocht eerst eens een manometer aansluiten! Kwestie van elimineren wat de oorzaak kan zijn. Aandachtpunt moet ook de oliebuis voor de smering van de nokkenas onder het kleppenfeksel zijn. Is die gebroken (wat wel eens schijnt voor te komen) wordt daar zoveel olie uitgepompd dat de druk lager kan uitvallen (oliedrukcontact zit op de cilinderkop..)

succes!! :thumb:

Sjaak
13/12/2009, 17:57
De reden dat ik de meter vertrouw is dat bij koude motor (dikke olie) netjes 4/5 bar aangeeft.. en naarmate de motor warmer wordt (olie dunner) de druk begint te zakken. Dit hele gebeuren is er in een tijdsbestek van +/- 1,5 jaar ingeslopen.

Frenske
13/12/2009, 18:27
okee, rest me enkel de vraag of je die leiding onder het klepdeksel al eens bekeken hebt? Dikke olie stroomt nu eenmaal stroperiger als ie koud is ....

Sjaak
13/12/2009, 22:34
Ik zal binnenkort de kleppendeksel eens ligten.. Bedankt voor de tip.

LWB
14/12/2009, 11:09
kijk dan ook hoe het kniestuk aansluit in je lagerkap, Dit moet er stevig in zitten,.

Coen
15/12/2009, 10:14
Hey heb je de lengte van je pijlstok al opgemeten. Ik had altijd precies hetzelfde totdat ik erachter kwam dat de aanslag van mijn pijlstok steeds meer omhoog schoof. ;) Ik heb er trouwens nogsteeds heel af en toe last van maar al een stuk minder. Ik heb mijn halve motor uit elkaar gehad hiervoor.

-Bassie-
15/12/2009, 18:26
hoelang moet deze dan zijn??

en heb je het dan over een lange of korte pijlstok??

Sjaak
15/12/2009, 19:38
hoelang moet deze dan zijn??

en heb je het dan over een lange of korte pijlstok??

idd dat zou ik ook wel eens willen weten..

ArvidW
15/12/2009, 19:46
Algemene forum check, iedereen zijn pijlstok in de aanslag:-)

Zou erg mooi zijn als dat de oplossing voor sjaaks probleem was, de motor klonk in ieder geval best gezond op de meeting8-)

Coen
15/12/2009, 21:19
Ik zal hem morgenochtend meteen even opmeten... :) Mijne is een 1983 blok. Ik weet verder niet of dat dan een lange of een korte zou zijn.

M.B.H.
15/12/2009, 21:39
Ik zal hem morgenochtend meteen even opmeten... :) Mijne is een 1983 blok. Ik weet verder niet of dat dan een lange of een korte zou zijn.
"83 heeft een lange stok

Bcreative
18/12/2009, 13:41
Volgens mij hebben auto's vanaf begin jaren '80 de nieuwe/langere pijlstok. De korte gaf eerder olielekkage; dat heb je niet meer met de lange.

Sjaak
18/12/2009, 17:52
Ik zal hem zondag even opmeten en meteen een fotootje van schieten..

Sjaak
20/12/2009, 23:31
Ik heb de afstand van het blok tot bovenzijde pijlstokbuis gemeten.. Deze is bij mij 22cm.. Zie ook de foto's. Op de foto heb ik de pijlstok er een klein stukje uitgetrokken.

Nu de grote vraag wat is deze bij jullie??
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/32.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/34.jpg
En nog wat sfeer impressies
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/36.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/37.jpg

Frenske
21/12/2009, 06:38
wat wordt het mooi op de weg met al die witte Porsches ..... :thumb:

Sjaak
22/12/2009, 17:33
wat wordt het mooi op de weg met al die witte Porsches ..... :thumb:

Gelukkig is dat witte bij mij van tijdelijke aard.. Want als je goed kijkt zit er een hele mooie rode kleur onder!! 8-)

P.s. heeft of wil iemand de kou trotseren om even onder de kap de afstand te meten?
Alvast super bedankt!

LWB
22/12/2009, 19:35
ik heb even gemeten voor je.
220mm onderblok,bovenkant pijp.
430mm lengte peilstok tot aanslag.

M.B.H.
22/12/2009, 20:21
Sorry voor de late reaktie :whistle:
ik heb het ook wel een beetje druk :Cry:
niemand hoeft de kou in :p even een plaatje voor de gegevens
onderste is de korte , boven de Lange
en het verschil is inderdaad Laurens 220 MM:thumb:lengte van de buis

dopre
22/12/2009, 20:28
ik heb even gemeten voor je.
220mm onderblok,bovenkant pijp.
430mm lengte peilstok tot aanslag.
ik heb even gekeken en gemeten.
Bij mijn 82's en ook bij een 79 kom ik tot dezelfde resultaten.
430 mm peilstok tot einde peilstok
220 mm onderblok tot bovenkant pijp.

Bij mijn turbo van 79 heb ik een korte peilstok
daar kom ik op een lengte van 210 mm lengte peilstok tot aanslag

Sjaak
22/12/2009, 21:13
Dan is dit helaas ook uitgesloten.. ik hem namelijk ook de lange pijlstok..

Binnenkort maar even de nokkenas deksel lichten, om de nokken smeerleiding te controleren..

Bedankt voor al het meten:thumb:

M.B.H.
22/12/2009, 21:14
Daar heb ik een handig hulpstuk voor gemaakt,
even een Foto
kun je met een lopendemoter kijken zonder dat het een olie bad word:eyebrows:

ShroudedVeil
23/12/2009, 00:43
Is dat mijn oude P ? :-)

Iig niet het deksel uit de witte, die zag er een stuk mooier uit :)

-Bassie-
23/12/2009, 11:25
nu niet meer frank:heh:

M.B.H.
23/12/2009, 16:44
Is dat mijn oude P ? :-)

Iig niet het deksel uit de witte, die zag er een stuk mooier uit :)

ja dat is je oude P. :-)
ja dat is niet het klepdeksel van je oude P.:-)

Sjaak
23/12/2009, 19:30
Ik heb de deksel nog liggen van mijn oude cilinderkop.. Dus dat is ook wel te maken.. Thanks voor de tip :thumb:

Was al aan het denken om de wand op te trekken met karton of kunststof zodat de olie toch weer terug de motor in loopt..

LWB
23/12/2009, 21:43
is er niet een goede mogelijkheid om de druk te laten controleren?

Frenske
24/12/2009, 06:26
is er niet een goede mogelijkheid om de druk te laten controleren?

oliedrukcontact verwijderen en een manometer aansluiten..... Heeft natuurlijk niet iedereen in z'n schuur liggen ... :whistle: Voor nood en met hulp lukt het ook wel met een compressiemeter. Kan wel een smeerboel worden.:doh: