PDA

Bekijk Volledige Versie : Omgekeerde 924



captainfrasca
10/11/2007, 22:16
Misschien dat sommige van jullie dit artikel al kennen, maar ik wilde het jullie niet onthouden.

http://www.tue.nl/cursor/html/cursor30/cultuer.htm

Tom
11/11/2007, 11:31
Ah, dat was 'm. Ik werd daar laatst al op aangesproken door iemand toen-ie voor het eerst zag dat ik in een 924 rijd.
Grappig verhaal, vooral grappig dat de 'botte' achterkant voor toch een betere Cw oplevert. Dat geeft goed aan dat Cw een combinatie van stromingseigenschappen is.

PS Fraaie nieuwe header!

hammer_rites
11/11/2007, 13:44
Grappig verhaal, vooral grappig dat de 'botte' achterkant voor toch een betere Cw oplevert.

Voor subsonische snelheden levert een druppelvorm de minste weerstand op. Kijk bijvoorbeeld eens naar vleugelprofielen van subsonische vliegtuigen: Dik aan de voorkant, dun aan de achterkant.

Da's meteen ook een beetje een probleem van auto's. Je kan ze nooit echt aerodynamisch maken zonder dat je praktische ruimte opoffert voor stroomlijn. Tenzij je ze 10 meter lang maakt natuurlijk, maar dat levert weer andere problemen op...

Tom
11/11/2007, 14:21
Dat wist ik, maar de achterkant van een 924- met name het stuk waar de achterlichten inzitten, is niet bepaald mooi afgerond. Lijkt me stukken beter te kunnen, waardoor je veel dichter bij die ideale vleugelvorm moet komen.