PDA

Bekijk Volledige Versie : 30sec lange slechte start



ArvidW
27/10/2008, 16:56
Helaas heeft mijn 924 wat startproblemen.

Starten doet hij binnen paar omwentelingen, dan loopt hij eventjes netjes 1200tpm en zakt daarna gruwelijk snel in naar 0, daarna kun je hem prima weer starten maar hij blijft uitvallen. Accu, startmotor, dynamo enzo werken prima.

Start je hem en houdt je half minuutje toerental op 2000tpm dan loopt hij daarna prima, geen enkel probleem. Maar ik sta natuurlijk niet te springen om elke keer 's ochtends 30seconde lang 2000tpm te staan gassen ivm buren en geluidsoverlast :roll:

Wanneer je de auto tijdens die 30seconde weer naar 1000tpm laat terugzakken en daarna gas geeft gebeurd er niets, behalve een goeie rookwolk achter de auto. Toerental stijgt heeel langzaam en als hij op een gegeven moment weer iets van 1500tpm maakt schiet hij omhoog.

Start je de auto en rijdt je gelijk rustig weg dan bonkt hij vreselijk, je voelt hem eigenlijk elke slag maken.

Verder loopt de auto als hij warm is iets van 800-850tpm stationair en wil dat rustig meer dan 5minuten lang volhouden, geef je daarna gas pakt hij gelijk op.

q01z
27/10/2008, 17:00
klinkt als een overleden temperatuursensor die niet doorheeft dat het koud aan het worden is buiten.. of een niet werkende koude start injector..

Dude-lange
27/10/2008, 17:54
koude start injector werkt alleen als je de motor start, dus deze kan het niet zijn, want ik denk niet dat je de startmotor 30 seconden laat meelopen ;)

temp sensor, aux bypass, of WUR lijken me de 3 om ffies naar te gaan kijken..

Tom
27/10/2008, 18:11
Sluit ik me bij aan. De WUR is vrij simpel schoon te maken, zie de beschrijvingen op dit forum.

Meneer aard
27/10/2008, 19:16
Sluit ik me bij aan. De WUR is vrij simpel schoon te maken, zie de beschrijvingen op dit forum.

De buitenkant zeker..

n.b. vervang het rubbertje niet door een willekeurig rubber..kan druk verlaging veroorzaken.

ArvidW
27/10/2008, 20:51
Ik ben zojuist gaan rommelen in de reserve onderdelen die ik bij mijn 924 heb gekregen en er lag nog een WUR bij :mrgreen:

Deze heb ik maar uit elkaar gehaald en elk onderdeeltje netjes schoongemaakt, het membraamplaatje was nog super strak en de O-ring is ook nog prima.

Het Bi-metaal heb ik zojuist even getest, wanneer deze opgewarmd is stond het "mexicaanse" hoedje 1.35mm lager dan wanneer hij koud is, deze lijkt dus ook goed te werken. (zonder veer)

Als hij koud is kan ik er trouwens niet doorheen blazen, maar dit lijkt mij niet heel vreemd aangezien je maar minder dan 1 bar overdruk kan blazen.. :lol:

Dude-lange
28/10/2008, 06:26
Super.

Als de WUR het probleem niet verhelpt, dan zou ik kijken naar de aux air valve, die is ook makkelijk te controleren, en zonodig te vervangen.

succes :!:

ReMo
28/10/2008, 08:29
Volgens een duitse site waar ze onderdelen verkopen;

Warmlaufregler 924 (125 PS)
Der Warmlaufregler ist oft die Ursache für Motorprobleme. Wenn der kalte Motor zwar anspringt, aber nur auf zwei oder drei Zylindern läuft, wieder ausgeht und sehr unrund mit zu niedriger Drehzahl läuft, der Motorlauf mit zunehmender Temperatur besser wird bis er bei Betriebstemperatur völlig normal läuft, dann ist mit sehr großer Wahrscheinlichkeit der Warmlaufregler defekt. Neu ist er noch lieferbar, kostet aber rund 460,-- €.
Preis: 139,-- €

Ben ook nog steeds van plan een andere te monteren als ik er tegen aan loop. :)

ArvidW
28/10/2008, 11:05
Ik heb hem zojuist vervangen, en hij doet het nu goed :-D Bedankt !


Was best wel een priegelwerkje om die onderste inbus los te draaien maar nadat de koude start injector, bobine, aux bypass pijp verdwenen waren kon ik er net iets minder slecht bij.

Mijn "nieuwe" WUR is wel heel anders dan de oude, op de oude zitten namelijk nog aansluitingen voor de aan en afvoer van luchtslangen? Mischien zodat je met je uitlaatgassen de WUR ook kunt opwarmen?

Hij liep alleen de eerste minuut nog geen 800tpm, pas nadat ik 500meter gereden had lag het stationair toerental op 1200tpm en is daarna heel netjes terug gezakt naar de 850-900tpm wanneer het blok warm is.

Morgenochtend als er weer ijs op het motorblok staat nog eens proberen en kijken of het dan anders is, zoniet toch maar "even" die aux-bypass bimetaalregelklepding loshalen en bekijken.

ReMo
28/10/2008, 11:26
Je oude WUR is dan niet de goede. O.a de Turbo uitvoering heeft die met die pijpjes.

ArvidW
28/10/2008, 13:59
Ja, precies die! Gelukkig heb ik er twee en zit er nu een goeie in.

De ander zal ik ook nog even openhalen en kijken wat er mis mee is, maby gewoon vuiligheid :)

ReMo
28/10/2008, 14:34
Of het verkeerde type, die pijpjes zullen er niet voor niets op zitten denk ik .... :roll:
En als die dan niet aangesloten zijn.

ArvidW
28/10/2008, 16:38
Welk injectie systeem hoort in een 924 2.0 uit 1982 te zitten?
- Continuous Injection System (CIS)
- Lambda injection system

Volgens het Haynes boek zit er vanaf 1980 een Lambda in maar volgens mij is mijne echt een CIS, kan geen sensor vinden in mijn uitlaatspruitstuk en de luchtweger met injectieunit lijkt verdomd veel op de CIS uit het boek...

924turbo2
28/10/2008, 16:41
is vacuuem aansluiting, voor het verrijken van het mengsel bij volle acceleratie. Zit inderdaad op een turbo maar wordt wel eens als upgrade op een normale 924 gezet. Of het echt nut heeft is niet bekend.

ArvidW
28/10/2008, 17:08
Als je de extra slang aansluitingen niet gebruikt doet het denk ik niets :lol:


Ik denk dat mijn AAV ook knakkie is, start je auto nu koud loopt hij 900tpm en dan bonkt hij behoorlijk terwijl als je het gas op 1200tpm houdt hij stukke netter loopt.

Wanneer hij warm is loopt hij wel mooi 900tpm, dus toch eens naar die Aux Bypass Bimetaal klepding kijken :?

Meneer aard
28/10/2008, 18:03
is vacuuem aansluiting, voor het verrijken van het mengsel bij volle acceleratie. Zit inderdaad op een turbo maar wordt wel eens als upgrade op een normale 924 gezet. Of het echt nut heeft is niet bekend.

Bovenin kan de NA wel wat extra peut gebruiken..zeker als je een valve job heb gedaan + groter gaskleppen huis. Moet zeker wat schelen.

LWB
28/10/2008, 18:31
Welk injectie systeem hoort in een 924 2.0 uit 1982 te zitten?
- Continuous Injection System (CIS)
- Lambda injection system

Volgens het Haynes boek zit er vanaf 1980 een Lambda in maar volgens mij is mijne echt een CIS, kan geen sensor vinden in mijn uitlaatspruitstuk en de luchtweger met injectieunit lijkt verdomd veel op de CIS uit het boek...

Hayes boek gaat uit van uitvoeringen met katalysator met daarbij behorende afregeltoestanden usw. (o.a. USA dus)
Al die extra prut zit niet op een Europese...

ArvidW
28/10/2008, 18:39
Ow, dus als ik het goed begrijp spuit de injectie gewoon een bepaalde hoeveelheid benzine in die hoort bij de stand van de luchtweger zonder achteraf te controleren of dit uberhaupt wel goed was ? :lol:

Is de injectie in de onze dus meer een veredelde carburateur ? :shock: (controleert ook niet of wat hij meegeeft genoeg / teveel is)

Fantaman
28/10/2008, 19:18
Ow, dus als ik het goed begrijp spuit de injectie gewoon een bepaalde hoeveelheid benzine in die hoort bij de stand van de luchtweger zonder achteraf te controleren of dit uberhaupt wel goed was ? :lol:

Is de injectie in de onze dus meer een veredelde carburateur ? :shock: (controleert ook niet of wat hij meegeeft genoeg / teveel is)
ja jongne dat is mechanese injectie ;) zelfde eenvoed als carb :P dus niet persee lamba 1 :?

Dude-lange
28/10/2008, 19:20
Als je de extra slang aansluitingen niet gebruikt doet het denk ik niets :lol:


Ik denk dat mijn AAV ook knakkie is, start je auto nu koud loopt hij 900tpm en dan bonkt hij behoorlijk terwijl als je het gas op 1200tpm houdt hij stukke netter loopt.

Wanneer hij warm is loopt hij wel mooi 900tpm, dus toch eens naar die Aux Bypass Bimetaal klepding kijken :?

..en is niet heel moeilijk om ff te bekijken..
hopen dat hiermee het probleem volledig is opgelost..

ArvidW
28/10/2008, 21:20
Mooi, binnenkort AAV er maar uithalen.



Ik borduur nog even voort in dit topic:

Waaruit hoort mijn uitlaat te bestaan, ik heb nu :
- Header
- Downpipe naar lange zwarte cilindervormige demper die in tunnel hangt
- Stukkie pijp
- Klein kort cilindervormig dempertje die in de tunnel hangt
- Stukkie gebogen pijp
- Remus einddemper

Nu staat het in Haynes anders, daar heb je de volgende exploded vieuw:
- Downpipe
- CAT
- Stukkie pijp
- Klein kort cilindervormig dempertje in de tunnel
- Stukkie gebogen pijp
- Cilindervormige einddemper

In het boek staat ook de lange zwarte cilindervormige demper erbij maar die heeft geen plaats in het plaatje. Ik neem aan dat deze op de plek van de CAT en het kleine cilindervormige dempertje hoort te zitten ? (en ik dus nu 1 demper teveel in mijn uitlaatsysteem heb zitten :? )


De einddemper in het Haynes boek is cilindervormig, de "originele" demper die ik bij de auto heb gekregen is ovaal en langer. Is voor de europeese modellen de einddemper cilindervormig of ovaal ? (ik wil graag een origineel ogende eronder aangezien ik de remus niet zo mooi vind staan :roll: (of ik moet hem er nog mooier onder kunnen hangen...))

Tom
28/10/2008, 21:31
In mijn projecttopic staat een foto van de uitlaat van mijn 924 (uit '80, model '81) voor-ie vervangen werd. Er zitten twee dempers en een vlamdover in je uitlaat, drie 'dempers' dus.

ArvidW
29/10/2008, 07:51
Ik heb ze gevonden, en moet zeggen dat je nu wel een heel mooi pijpje eronder hebt hangen :shock: :mrgreen:

Het is mooi dat die vlamdover eronder hoort, hoef ik die tenminste niet te verwijderen. Volgende week de uitlaat maar eens goed eronder hangen (en goed bekijken)

Tom
29/10/2008, 16:22
Ik heb ze gevonden, en moet zeggen dat je nu wel een heel mooi pijpje eronder hebt hangen :shock: :mrgreen:
Wordt nog mooier als straks spruitstuk en voorpijp ook van RVS zijn.

Toreddo
01/11/2008, 13:30
Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar ik kan vinden hoe ik mijn WUR schoonmaak, want ik heb op google en dit forum gezocht maar geen resultaat. :(

Groetjes

ReMo
01/11/2008, 16:05
Zo heb ik het gedaan:

WUR demonteren. Vlak leggen en bij de ingang van de brandstofleiding er wat remreiniger of liever injectorreiniger in laten lopen. Lekker even laten staan en dan met wat perslucht doorblazen. Dit een beetje herhalen en hopen dat het werkt.

Je kunt proberen hem helemaal uit elkaar te halen en de onderdelen, zoals het rubberen membraam, los te reinigen. Maar je loopt dan wel het risico dat je iets kapot maakt.

Toreddo
01/11/2008, 18:29
Zo heb ik het gedaan:

WUR demonteren. Vlak leggen en bij de ingang van de brandstofleiding er wat remreiniger of liever injectorreiniger in laten lopen. Lekker even laten staan en dan met wat perslucht doorblazen. Dit een beetje herhalen en hopen dat het werkt.

Je kunt proberen hem helemaal uit elkaar te halen en de onderdelen, zoals het rubberen membraam, los te reinigen. Maar je loopt dan wel het risico dat je iets kapot maakt.

Ik ga het proberen hardstikke bedankt!

ArvidW
03/11/2008, 10:33
Je kunt proberen hem helemaal uit elkaar te halen en de onderdelen, zoals het rubberen membraam, los te reinigen. Maar je loopt dan wel het risico dat je iets kapot maakt.


Valt allemaal wel mee, kun je rustig uit elkaar halen :)

Membraamplaatje is net een 0.05mm voelermaatje, je moet er gewoon rustig mee omgaan maar kun hem met een doekje gewoon schoonmaken.

O-ringetje is gewoon een O-ringetje van ong 1mm dik en die gaat ook niet zomaar kapot.

Dan kun je echt alles mooi schoonmaken en doorblazen :wink:

Meneer aard
03/11/2008, 15:39
Dat 0-ringetje moet je niet willekeurig gaan vervangen..Geeft drukverlies.

Tom
03/11/2008, 15:59
Bij de 924 was remmenreiniger en schoonblazen voldoende, kwam een plasje muk uit.
Bij een Audi heb ik er eens eentje opengemaakt (stuk was-ie toch al), schoongemaakt en gemonteerd, werkte weer prima. Is overigens precies hetzelfde onderdeel, maar dan met de pijpjes eraan.