PDA

Bekijk Volledige Versie : Lekke radiateur



Tom
14/11/2007, 13:19
Vanmorgen op de A27 ineens geschrokken van een koelmiddeltemperatuurmeter die vól in het rood stond. Ik zat in de spits bij het weefvak, kon dus niet meteen naar de vluchtstrook. Doorgereden en meteen op de vluchtstrook de motor uitgezet. Vloeistofreservoir was totaal leeg, alle flessen water die ik erin mikte verdwenen meteen weer. Accu was ook plat, dus starten lukte ook niet meer.

Gelukkig, mijn beste vriend is monteur en heeft 24 uurs service, hij had genoeg water bij zich en een startbooster om me weer op weg te helpen. Hij heeft ook de koelvin doorverbonden. De temperatuur loopt niet meer erg hoog op, maar de radiateur gooit alles er in een mooi straaltje uit.

Ook bleek er brandstof uit de brandstofpomp te lekken, dus ik kon ook een nieuwe pomp bijschrijven.

Thermostaatje erbij, even prijzen opgevraagd bij de dealer- ik was blij dat ik al zat en me vast kon houden. Losse onderdelen kosten maar liefst 1500 euro bij elkaar... nu maar even op zoek naar goede aftermarket spullen voor wat redelijkere bedragen.

Tom
14/11/2007, 14:54
Aftermarket kan het geheel terug naar krap 500 euro...

Meneer aard
14/11/2007, 16:15
Tom ik heb een radiator liggen, die is aan de onderkant een beetje lek, valtte solderen. Enkel lek als de druk te hoog wordt, drupt met een thee lepeltje ong.

Mag je zo hebben. PM me maar als je intresse hebt.

Brandstof pompen gaan voor 200 euro p/stuk nieuw bosch. Kijk gewoon eens bij een betere automaterialen zaak. Thermostaat was ik iets van 30 euro kwijt.

Tom
14/11/2007, 18:45
Klopt!

Morgen heb ik een nieuwe pomp voor 160 euro en een thermostaat voor 16 euro.

De radiateur is niet meer leverbaar in de aftermarket handel, je moet een radiateur inleveren om van een nieuw koelblok te laten voorzien. Je aanbod is super, daar maak ik graag gebruik van!

Gaat er vandaag tenminste ook nog iets goed, want verder heb ik mijn pechdag. Afgelopen donderdagavond buikgriep gekregen, de ergste die ik ooit heb meegemaakt. Pas op zondagmiddag kon ik water binnenhouden, vast voedsel duurde nog tot gisteren. Vanmorgen koortsvrij dus maar weer naar het werk, toen knalde dus mijn radiateur open. Door mijn goede vriend weer op weg geholpen, werd ik op een kilometer van mijn werk aangehouden. Verkeerscontrole, papieren graag! Ja, eh... toen bleek dat mijn autopapieren uit het etui waren gegleden en nog in mijn oude jas zaten, dus een bon te pakken. Vervolgens voelde ik me ook niet zo super, heb de hele dag misselijk rondgelopen en geleefd op bekers thee.

Gelukkig zonder problemen thuisgekomen...

Meneer aard
14/11/2007, 19:06
Wat een baaldag Tom :( Gelukkig heb ik laatst geen bon gehad voor het niet bij hebben van de papieren (was 100 meter van mijn huis verwijderd :P ), toen ik werd aangehouden zei ik dat ik wel ff naar huis liep om mijn papieren te halen :P Antwoord agent: Oh fijne avond verder :-D

In amerika heb ik wel eens voorbij zien komen @ internet, worden ze volledig van alu gemaakt ziet er sweet uit (custom made) maar zal ook de prijs goed hoog liggen.

Ga ook niet kloten Tom, met die Stop leak want dat is zooi..Ik trof het bij mij in mijn koelsysteem aan en complete koelgaten in de koppakking waren dicht geslagen.

captainfrasca
14/11/2007, 19:27
Das zeker balen Tom, beterschap!!

Tom
14/11/2007, 20:40
Bedankt voor het medeleven heren, thuis op de bank is het gelukkig goed te doen.

:)

Wees niet bang, Bars Leaks komt er niet in bij mij. Bagger.

FROST
14/11/2007, 23:13
Hey Tom, las net op Porscheforum.nl de ellende en nu hier.... Wat een baal dag voor je zeg!!! Sterkte!!!

Dikke knuffel om snel weer beter te gaan worden,
FROST

Tom
17/11/2007, 19:01
Met de hartelijke dank aan Arjen en mijn broer (voor de hulp met sleutelen) zit er weer een dichte radiateur in de 924. De oude was echt zo lek als een zeef, het p*ste er aan alle kanten uit. Nu komt-ie weer keurig op temperatuur en wordt niet meer te heet en dankzij de nieuwe thermovoeler slaat de koelvin er ook weer in als het moet.

Meer verslag volgt, nu eerst even douchen gevolgd door een lekker avondje uit.

Meneer aard
17/11/2007, 19:32
Mooi om te horen dat alles weer dicht zit. Maar goed dat ik je die thermo switch had meegegeven :P Anders ahd je nog een keer het koelsysteem kennen aftappen.

Is het gelukt zonder uitboren etc?

captainfrasca
17/11/2007, 20:05
Ik heb nog altijd die cassettehouder voor je, Tom. :wink:

Meneer aard
17/11/2007, 23:33
Tom, waar was je radiator precies lek? Gewoon midden in? Dan had je het ook tijdelijk kunnen solderen. Maar dat is altijd achteraf praten ;)

Dat zijn de makkelijkste plekjes om te solderen.

Wat ook goed helpt is het van binnen naar buiten uitspuiten, zeker in de zomer. Scheelde bij mij heel erg veel (ook na het wisselen van de radiator ook).

Tom
18/11/2007, 00:42
Het gat zat ergens middenin het blok, maar zo te zien aan de hoeveelheid die eruit kwam was dat niet het enige gat. Was inderdaad goed dat je die voeler ook meegaf, die van mij was echt zo gaar als wat. Mijn radiateur was ook aardig roestig, die versterkingsspijl middenover was al losgeroest. Daar helpt geen solderen meer tegen vrees ik...

Vreemd genoeg was de lekkende brandstofpomp kurkdroog tijdens het proefdraaien, de thermostaat was ook niet nodig- we konden constateren dat de oude thermostaat nog prima werkte!
De vervanging van de dynamo is uitgesteld tot de volgende sleuteldag, we hadden een afspraak om uit te gaan eten en het restaurant was al gereserveerd. Ik had niet eens tijd om onder de douche te stappen en het smeer zat nog onder mijn nagels. :)

Meneer aard
18/11/2007, 11:10
Dus deze radiator is gewoon enkele reis schroothoop..Gewoon ritueel verbranden :twisted: .

Heb je inmiddels een nieuwe brandstof pomp al aangeschaft? Misschien dat het een losse slangklem is ofsow. Maar je zou hem altijd uit voorzorg kunnen vervangen. Geeft je een wat zekerder gevoel erover zeker op lange afstanden. Je zou nog het amperage kunnen meten wat de pomp trekt, dit moet niet al te hoog zijn (dacht 5A).

Ging het verwisselen een beetje? Of hoop tegenslagen omdat je weinig tijd had om te douchen voor het eten :P ? Beetje smeer onder de nagels maakt niet uit :P Wat vet is dat roest niet ;)

q01z
18/11/2007, 11:22
smeer onder de nagels tijdens het eten, dat hoort toch :P

mooi dat het gelukt is heren.. dat is toch altijd fijn om te lezen als een auto weer rijdend gemaakt is :)



overigens dit haal ik even uit de autodata;


brandstofpomp werking controleren;
-de wagen moet van het contact staan
-verwijder het brandstofpomprelais
-overbrug aansluitpunt 52 van de brandstofpomprelaishouder en de accu-pluspool met de overbruggingskabel (fig3)
-of: overbrug aansluitpunt 87 van de relaishouder en de accu-pluspool met een overbruggingskabel (fig13)
-de brandstofpomp moet continu draaien wanneer de schakelaar wordt bediend
-indien de pomp niet draait, controleer de bedrading/zekeringen of vervang de pomp.

http://community.924forum.nl/images/imported/2007/11/4.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2007/11/5.jpg

Tom
18/11/2007, 11:23
Het ging op zich prima, alleen niet zo snel als ik zou willen (maar ja, wanneer gebeurt dat wel?). De onderste bouten waren al gaar, de oude radiateur leunde daar op stukken draad en werd met tiewraps op zijn plaats gehouden. Geen tijd om iets beters te verzinnen, dus dat hebben we maar weer gedaan... staat op de lijst om opgelost te worden.

Die oude radiateur laat ik reviseren, komt een nieuw blok in. Ik kreeg namelijk afgelopen week te horen dat Pon de enige is die nog (tegen een idioot hoog bedrag) een nieuwe radiateur voor onze auto's kan leveren, aftermarket moet je je oude radiateur inleveren en wordt-ie gereviseerd. Dit stuk schroot is dus geld waard...

De brandstofpomp maakte al herrie toen ik de auto kocht, dus vervangen ga ik 'm sowieso.

Meneer aard
18/11/2007, 11:39
Ty-wraps? Ik denk dat je dezelfde tijd kwijt bent als je er een fatsoenlijk boutje + zelfborgend moertje erin had gezet. Had ik toen ook gedaan, moest de hele zaak uitboren omdat het allemaal in de staat van ontbinding was.

Als je een goed revisie bedrijf hebt zullen ze hem ook netjes even beetje stralen en coaten. Gaat ie weer jaren mee.

Tom
18/11/2007, 22:35
Dat wordt bij mij ook afzagen, uitboren, nieuw draad tappen en nieuwe boutjes indraaien. Iets zegt me dat die tiewraps sneller waren... maar ik ben met je eens dat het geen goede oplossing is.

Vandaag op en neer naar Almere geweest, de temperatuur bleef keurig strak op zijn plaats, de kachel werd goed warm en ik had ook geen startproblemen meer. Er komt geen druppel koelvloeistof meer uit, het peil is ook precies hetzelfde als gisteren.

captainfrasca
18/11/2007, 22:37
En dan kom je niet eens een kopje koffie drinken, Muiden ligt niet zover van Almere af! Plus dan had q01z vandaag 2 924ers gezien. :wink:

Tom
18/11/2007, 22:41
Ben pas net terug uit Almere... ik ben inderdaad op de terugweg langs Muiden gekomen (over de A1). De rest van de dag heb ik rondgelopen over de Verzamelaarsbeurs in Utrecht.

Meneer aard
19/11/2007, 18:59
Super Tom, dat ie niet meer incontinent is :-D

Nu maar een keer meeten nog :P ff de 924`s vergelijken.

q01z
19/11/2007, 19:08
als jullie nog ff wachten, kan ik die van mij er ook gelijk naast zetten :roll:

Meneer aard
19/11/2007, 19:10
Haha geduld is een schone zaak he :P Je hebt geluk dat ik de komende weekenden helemaal vol zit :P

Anders houden we een pre-meet, ook zonder 924`s :-D

Tom
19/11/2007, 21:57
Meeting lijkt me een goed plan!