PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1979 | witte rook bij koude motor



Rowan
02/05/2011, 18:51
Als ik mijn motor start en hij is koud komt er een behoorlijke pluim witte rook uit. Wanneer ik rij of hem stationair laat lopen komt er geen witte rook uit. Nu heb ik het niveau van de koelvloeistof in de gaten gehouden en deze blijft mooi gelijk. Witte rook lijkt me iets van water in de motor, maar heb dus geen idee waar dit vandaan komt? Ook heb ik het gevoel dat als de motor koud is hij maar op 3 cylinders loopt in het begin. Heb de bougies, bougiekabels, verdeelkap en de rotor een weekje geleden vervangen, dus het lijkt me dat dit weer goed moet zijn! Nu ik hem vanmiddag starte na een paar uurtjes in de zon te hebben gestaan met een nog koude motor liep ie meteen. Iemand hier misschien ervaringen mee? :smile:

Frenske
02/05/2011, 19:17
witte rook duidt op een teveel aan benzine of water in het mengsel. Komt dus gelijk de vraag hoe de bougies eruit zagen die je eruit gehaald hebt?

Rowan
02/05/2011, 19:49
bougies waren koffiebruin en een tikkeltje zwart. Ik heb nu een aantal stevige ritten met de porsche erop zitten en nu lijkt het mij dat condens in de motor eigenlijk niet meer voor moet komen toch?

924turbo2
02/05/2011, 19:50
Witte rook duidt er op dat er een nieuwe Paus is gekozen.

Jayke
02/05/2011, 19:59
Witte rook duidt er op dat er een nieuwe Paus is gekozen.

Flaaauw... maar ik moest er toch om lachen:tongue:

Frenske
03/05/2011, 06:32
Witte rook duidt er op dat er een nieuwe Paus is gekozen.

de ouwe is toch nog niet op, waarom al een nieuwe. Schijnt een solofunctie te zijn ......

Frenske
03/05/2011, 18:29
bougies waren koffiebruin en een tikkeltje zwart. Ik heb nu een aantal stevige ritten met de porsche erop zitten en nu lijkt het mij dat condens in de motor eigenlijk niet meer voor moet komen toch?

hmmm, te rijk mengsel. Ff alles opnieuw (laten?) afstellen, zou het zomaar verholpen kunnen zijn

Paul Langeveld
06/05/2011, 21:55
Witte rook na de koude start duidt op condens water in het uitaatsysteem (je hebt geen koelwater verbruik geconstateerd) Dit is op zich normaal, iedere auto heeft dit in enige mate. Hoe meer condens zich ophoopt hoe langer het duurt voordat dit verdampt. In combinatie met een slecht afgestelde motor krijg je nog meer damp. Bij korte ritten wordt de uitlaat niet warm genoeg om alles te verdampen. Na een langere rit gaat alle condens eruit. In de winter zie je dan ook veel meer dampende uitlaten omdat het dan veel langer duurt om de uitlaat op temperatuur te krijgen. Dit kan dan ook gerust meer dan 10km duren. Hogere luchtvochtigheid leidt ook tot vonkoverslag bij koude motor wanneer de bougiekabels slecht zijn. Vaak kun je ze horen knetteren en in het donker de vonken zien overspringen. Ik zou de kbels eens goed bekijken cq vervangen.

Frenske
07/05/2011, 07:33
Tip als je 924 zoals Paul aangeeft een uitlaat vol water heeft: boor in het onderste punt van je pot een gaatje van 2 mm. Doe ik altijd met mijn auto's, al vele jaren. De levensduur van je uitlaat, vooral de laatste pot verdubbeld zomaar .... APK? Pas een keurmeester in al die jaren die het gezien heeft. Dit ook pas nadat hij steekproef aangemeld kreeg.....

-Bassie-
07/05/2011, 10:44
Is dan een afwateringsgaatje dus dan mag het meen ik.
Word bij ons meestal niet afgekeurd.

Frenske
07/05/2011, 11:33
nee, uitlaat moet geheel luchtdicht zijn, zou je moeten weten ....... Ook dat gaatje mag eigenlijk niet want er ontsnapt gas door.

Een opmerking nog over deze methode: er een gaatje in slaan met een priem helpt niet, je krijgt van binnen een opstaand randje welk weer het water niet laat uitstromen....

Paul Langeveld
07/05/2011, 12:56
Binnen de apk regelgeving moet een uitlaat geheel gasdicht zijn. Maar er is een uitzondering gemaakt voor auto's die origineel over een afwatering gaatje beschikken. In de praktijk betekent dit dat een keurmeester, bij het beoordelen de vrijheid heeft hoe hij hiermee omgaat. In principe weet een keurmeester niet of zo'n gaatje origineel is en zal daarom de uitlaat op dit punt niet afkeuren.

Rowan
07/05/2011, 23:54
Dan boor ik er gewoon een klein gaatje in :P Heb de bougiekabels net vervangen dus daar mag het niet aan liggen lijkt me.

Frenske
08/05/2011, 09:07
Binnen de apk regelgeving moet een uitlaat geheel gasdicht zijn. Maar er is een uitzondering gemaakt voor auto's die origineel over een afwatering gaatje beschikken. In de praktijk betekent dit dat een keurmeester, bij het beoordelen de vrijheid heeft hoe hij hiermee omgaat. In principe weet een keurmeester niet of zo'n gaatje origineel is en zal daarom de uitlaat op dit punt niet afkeuren.

als er uitlaatgas door dat gaatje komt is het afkeur, eender of het door de fabrikant is aangeracht of niet.

Paul Langeveld
08/05/2011, 10:42
Ik ben keurmeester en in zo'n geval zal ik daar geen punt van maken. Indien het gaatje te groot is of bij twijfel dan is het gaatje met een beetje uitlaatkit zo weer dichtgesmeerd.

-Bassie-
08/05/2011, 11:19
Zo denk ik er ook over Paul.
Keur zelf wel auto's maar ga na de zomer vakantie pas m'n APK halen.