PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1979 | Weer het geluid..



Rowan
02/05/2011, 19:56
Ik heb afgelopen week m'n wiellagers achter vervangen, met nieuwe keerringen en vet, etc. Nu zat er linksachter een behoorlijk eind speling op de as. Rechtsachter was eigenlijk niks aan de hand, maar heb deze kant ook gelijk vervangen. Nu heb ik inmiddels alweer wat kilometers gemaakt en nu komt het geluid terug. als ik de wielen heen en weer beweeg voel ik speling aan beide kanten. Wanneer ik rij en stuur hoor je een klonkend geluid bij het heen en weer gaan. Ben er echt zeker van dat ik alles netjes weer in elkaar heb gezet, heb het handboek er nog bij gehad en alles in de goede volgorde in elkaar gezet. Bij het monteren zat alles netjes vast en was er geen speling voelbaar. Het geluid is niet zo erg als eerst, maar vind het toch vreemd dat het nu weer begint.. Moet ik het hele zwikje weer loshalen of hebben jullie hier misschien ervaringen mee?

-Bassie-
02/05/2011, 19:57
hoe vast heb je de centrale bout gedraaid?

deze moet heel erg vast meen 250 Nm.

Rowan
02/05/2011, 20:03
Dat zou dan wel eens het probleem kunnen zijn, heb het niet heel erg vast gedraaid. Bij het loshalen van rechtsachter zat ie namelijk zo los dat ik hem met de hand kon losdraaien. Zijn mn lagers nu kapot of kan ik deze jongens gewoon aandraaien?

-Bassie-
02/05/2011, 20:26
gewoon aandraaien en kijken of het geluid blijft anders wel weer vervangen jah.

jimfrey944
02/05/2011, 22:20
zelf zou ik alles weer helemaal los halen wel de lagers en keringen laten zitten
en dan weer vast op de onderstaande manier
eerst naar 30 kgm kijken waar het gaatje zit van je splitpen
dan stukje bij beetje verder draaien tot het gaatje in het zicht komt
dit mag je doen tot max 40 kgm
is het gaatje dan nog niet in zicht het helemaal weer opnieuw

Frenske
03/05/2011, 06:33
zie je wel, tot het gaatje gaan is normaal voor 924 malloten ....

jimfrey944
03/05/2011, 07:11
Hè deuchevoooo Frans
Dit is een veel voorkomende fout zelfs garage bedrijven maken deze
Een conisch wiellager zo als je voor wiel heeft hoort gesteld maar achter zijn. Het gewoon rol lagers deze moeten gewoon strak

Frenske
03/05/2011, 07:41
Hè deuchevoooo Frans
Dit is een veel voorkomende fout zelfs garage bedrijven maken deze
Een conisch wiellager zo als je voor wiel heeft hoort gesteld maar achter zijn. Het gewoon rol lagers deze moeten gewoon strak

hoezo deuchevoooo, ben geen eend ....

wat moeilijk onder mijn pet kan is dat zo'n rollager speling kan hebben bij een aantrekkoppel van bv 5 kgm. Vast lijkt me vast, die 30 kgm is dan overdreven. Immers is het metaal op metaal, die tussenring en loopringen druk je ook met 30 kg niet dunner...

jimfrey944
03/05/2011, 08:34
In een eerder topic over dit onderwerp zij je ook iets van doorgaan tot het gaatje
Strak Aan draaien zou genoeg kunnen wezen maar net hand vast is te kort
Ik houd de orginele berekening aan het zal wel berekend wezen door de heren
Er zijn verschillende krachten actief tijdens het rijden zijwaarts op en neer diagonaal

Frenske
03/05/2011, 09:27
wees gerust, ook ik krijg geen moer met de hand op 5kgm vast .....

-Bassie-
03/05/2011, 09:38
binnen kort ook m`n wiel lager RA vervangen eens kijken of ik hem zo vast kan krijgen met de momentsleutel op het werk.
die gaat tot 350Nm.

iemand nog een site waar je voor een fatsoenlijk bedrag SKF of FAG lagers kan kopen?

harry
04/05/2011, 16:51
Een goed passende dopsleutel en daarop 1 metertje gaspijp, vast is vast.

Frenske
04/05/2011, 17:23
Een goed passende dopsleutel en daarop 1 metertje gaspijp, vast is vast.
tot het gaatje, Harry, tot het gaatje!!

Rowan
07/05/2011, 09:46
Ik heb hem nu dus inderdaad tot het 1e gaatje vastgedraaid, ik heb dit soort nog nooit gezien, heb veel aan toyota gesleuteld, maar dat zijn conische.. Ik ben nu weer thuis en ga er vanmiddag eens even goed naar kijken! bedankt voor alle tips en ik laat weten of het opgelost is ;)

Frenske
07/05/2011, 11:31
Ik heb hem nu dus inderdaad tot het 1e gaatje vastgedraaid, ik heb dit soort nog nooit gezien, heb veel aan toyota gesleuteld, maar dat zijn conische.. Ik ben nu weer thuis en ga er vanmiddag eens even goed naar kijken! bedankt voor alle tips en ik laat weten of het opgelost is ;)


maar ik hoop toch wel dat je wat gewicht in de strijd gegooid hebt, dus eerst lekker vast en dan verder tot het gaatje...

jimfrey944
07/05/2011, 13:56
ja wel eerst tot 30 kgm en dan door tot het eerste gaatje ik zou toch een moment sleutel voor gebruiken

Frenske
07/05/2011, 15:03
kracht x arm = moment....

100 kg x 1 meter = 100kg/m = verrekte veel Newtons .....

Rowan
08/05/2011, 00:04
Het is gelukt! vandaag even een rondje schuur gedaan en een baco van een meter gevonden, idd het moment uitgerekend en toen vastzetten met die handel. Proefritje gemaakt en hoor helemaal niks meer, alles zit goed vast en zit nergens meer speling op de achterwielen! Wel jammer dat tijden de testrit mn net ingebouwde radio kapot ging! Heb hem 2 hands gekocht en waarschijnlijk ligt de eindtrap eruit... Ben in ieder geval blij dat de auto weer goed rijd! bedankt voor alle tips! ;)

---------- Post added at 01:04 ---------- Previous post was at 00:52 ----------


binnen kort ook m`n wiel lager RA vervangen eens kijken of ik hem zo vast kan krijgen met de momentsleutel op het werk.
die gaat tot 350Nm.

iemand nog een site waar je voor een fatsoenlijk bedrag SKF of FAG lagers kan kopen?

Ik heb ze bij pimpmyporsche.nl gekocht voor 150 euro, voor 2 kanten. Volgens mij heet het nu Stuttgart parts, maar de site is nog steeds pimpmyporsche.nl Verder heb ik op e-bay ook een setje zien staan