PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1982 | Signaal naar toerenteller



Jayke
04/05/2011, 17:35
Hey allemaal,

Ik ben aan het nadenken over een digitale motorsturing van de 924. Ik heb al ideeën over hoe ik in ieder geval de gasklepsturing wil gaan digitaliseren. Dit zou ten eerste de noodzaak van bijvoorbeeld de KLR wegnemen, en biedt ten tweede verschillende leuke functies. Denk daarbij aan verschillende gaspedaal responses (sportief/eco etc.), maar ook leuke dingetjes als shiftlights en datalogging (dus zo'n mooie grafiek als je altijd ziet bij race en tunewerk).

Dit is natuurlijk een hoop werk met ongetwijfeld de nodige uitdagingen, en ik wil daarom het heel stapsgewijs gaan opbouwen. Het eerste wat ik wil doen is het uitlezen van het toerental. Daarom is mijn vraag of iemand weet wat voor signaal er naar de toerenteller loopt. Is dit een puls, waarbij de frequentie het aantal toeren aangeeft, of is dit wellicht een analoge spanning, waarbij variaties in het voltage het toerental aangeeft. Ook is het handig om te weten met wat voor spanningen je dan te maken hebt.

Er is vast iemand die hier wat verheldering over kan geven. Zodra ik wat zekerder weet wat en hoe ik het ga doen, zal ik hier natuurlijk een uitgebreid projecttopic over maken.

Frenske
04/05/2011, 18:20
hmmm, wordt lastig denk ik, zeker gezien je 'mindere' autottechnische kennis. Immers zou je moeten weten dat de toerenteller pulsen nodig heeft, die komen van de groene draad op de minzijde van de bobine.

Maar goed, niet gelijk afbranden, dit idee. Gebruik de zoekfunctie eens en je vindt het topic van ArvidW. Hij heeft electronische injectie op zijn 924 gebouwd, heb je een idee wat op je af komt!

Fantaman
04/05/2011, 19:26
je praat als over verschilende gas reacties, laat ik je nu vertellen dat ik dagelijks met elektroniche gaspedalen rijd en de ouderwetse kabel nog steeds het fijnst vind. gas moet direct reageren en als je de rest zo instelt dat ie genoeg brandstof krijgt komt het altijd goed.

met weinig auto techniesche kennis gaat het nog een hele uitdaging worden om de motor om te bouwen zodat een pc de boel kan sturen, plus het programeren van de juiste waardes ook al een hele klus is.

zo zit ik aan een setje sidedraft carburateurs te denken, heel simpel om in te bouwen alleen lastig om de juiste sproeiermaten, venturie groteen de rest van de mikmak te vinden.

Frenske
04/05/2011, 19:45
ach, er zijn standaard formules om al die maten voor carbs uit te dokteren, alleen de fine-tuning vergt een vermogenstestbank....

Fantaman
04/05/2011, 20:45
de standaard waardes weet ik al, maar het gaat erom dat ie dan loopt maar nog niet perfect en dat is per motor verschillend.
basis voor 2liter; 36mm choke tube, mainjet 145, aircorroder 190, emulsiontube F16 en idlejet 50/55 F9
maar ik weet 100% dat er nog genoeg geschoven moet worden en van alles 4x
vermogens bank niet nodig, gewoon openbare weg.

trouwens gaat ik wel de hulp inschakelen van een breedband lambda sensor, ongeacht of ik carb of EFI ga

ArvidW
04/05/2011, 21:41
Toerenteller hangt rechtstreeks aan de laagspanningskant van de bobine en krijgt dus bij elke ontsteking een laagspanningspuls.

Het maximale voltage van de piek weet ik niet. De toerenteller werkte in ieder geval niet wanneer hij aan een 12V signaallijn uit de megasquirt zit aangesloten. (is op te lossen door er een kleine spoel van bijvoorbeeld een relais in de schakeling op te nemen)

Megasquirt kan ik je alleen maar aanraden als je:
- Een nieuwe hobby zoekt en daarvoor tijd hebt
- Je het kan veroorloven als je 924 een paar weken stil staat
- Handig bent of handige kennissen hebt
- Echt gek wordt van je CIS injectie
- Wilt leren tot in de kleinste details hoe een injectie / ontstekings systeem functioneert.

Jayke
05/05/2011, 00:23
Bedankt voor de info zover. Kom ik er voorlopig wel even uit.

Het is mijn doel om zo min mogelijk aan de autotechnische kant te veranderen. Ik wil proberen om een simpel systeem te maken. Voorlopig ben ik ook niet van plan om dingen aan de injectie te doen, puur de gasklepregeling. Mijn idee is om de huidige kabel naar het gaspedaal los te halen, die aan een sensor te hangen waardoor ik de stand van het gaspedaal weet, en door middel van een motortje en een nieuwe kabel de gasklep te regelen. Ik ben meer geïnteresseerd in de computer-kant van het verhaal. Als student informatica heb ik al een project gedaan wat qua concept hier sterk op lijkt, en de ervaringen die ik daarmee heb opgedaan kan ik hierin goed gebruiken. Dit geeft me ook een hoop contacten om vragen te stellen (docenten, medestudenten etc), en voor de autotechnische kant kan ik natuurlijk altijd hier terecht met mijn vragen. Als het werkt zoals ik wil, kan ik later gaan kijken naar meer dingen om te maken, en misschien er ook mijn afstudeerproject van maken.

Maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen, eerst maar eens kijken of ik überhaupt wat informatie kan inlezen. (en daarvoor nog de benodigde hardware aanschaffen en leren gebruiken :tongue: ) En de gewone dingen aan de auto gaan natuurlijk ook nog door.

Fantaman
05/05/2011, 23:05
interesant de gas kabel door knippen om er een potmeter en stappen motor tussen te zetten.
weet je ook dat ze in de auto de pot meters dubbel uitvoeren op het gaspedaal. meestal 2 potmeter waarbij de 2e het dubbele voltage afgeeft. bij volvo heb je een analoog signaal en een digitaal signaal via het can netwerk

lijkt mij een simpel stukje software, van potmeter vertalen naar de stapjes voor de stappenmotor.

houd je van de straat he

Jayke
09/05/2011, 12:40
Het is in principe inderdaad niet lastig om het signaal van de sensor om te zetten naar de stappenmotor stapjes, dat heb ik met mijn studie ook al eens gedaan. Ik wil het wel goed doen, dus ik ga kijken naar een PID-regeling. Gelukkig ging mijn vaders afstudeeropdracht daarover, dus dat zal wel goed komen.
Het lastige deel is dat je natuurlijk niet alleen die functie moet programmeren, maar ook de rest om het werkend te krijgen, dus het omrekenen van het signaal van de toerenteller etc. Aangezien het natuurlijk vrij simpele hardware betreft, heb je geen dualcores of meerdere threads, dus je moet zelf gaan kijken hoe je de tijd verdeelt, wanneer gebruik je de microprocessor voor welke taak. Je wilt natuurlijk niet dat hij zo lang bezig is met rekenen aan het toerental, dat hij niet reageert op het gaspedaal.

Ondertussen heb ik ook wat leuke dingen voor erbij bedacht, die al in de eerste fase, dus alleen een boordcomputer maken die niks aanstuurt, al gedaan kunnen worden. Ik wil ten eerste een accelerometer gebruiken, dat je de G-krachten kan zien, en die ook opslaan om later in een grafiekje te kunnen tonen. Verder wil ik de snelheid van de auto meten, misschien wel door een magneetje en sensor op een wiel (zoals bij een fiets). Als laatste wil ik misschien shiftlights gaan maken, dus een rij van leds van groen naar rood, die oplopen met het toerental en gaan knipperen als je bij bijvoorbeeld 6000 toeren komt. Aan de andere kant ben ik bang dat dit niet mooi past in het interieur van de 924 :P

Fantaman
09/05/2011, 19:24
Ik ga ledjes maken zodat ik me zware rechter voet in de gaten kan houden.
Shiftlight is wel leuk maar niet nodig in mijn 924 ik hoor precies wanneer ik op 6 duizend zit
Snelheid kan je best met gps meten, kan me ook geen plek voor een magneetje bedenken.
Ik wil zelf heel graag van die kabel als, meschien toerental van motortje aflezen

Maar met toerental signaal kan je met stappenmotor gasklep heel mooi stationair toerental gaan regelen, meschien wat voor mij

Frenske
09/05/2011, 19:32
ik heb ens een oplossing gezien aan de aandrijfas, waren drie magneetjes aan bevestigd, zal eens zoeken waar ik dat gezien heb...

-Bassie-
09/05/2011, 19:45
Ik heb wel het eens gelezen bij een aftermarket cruise control.

Fantaman
09/05/2011, 19:47
Aandrijf as beweegt ook op en neer, dus hoe monteer je dan de sensor

-Bassie-
09/05/2011, 19:57
Op de kineet aan de bak zijde.

Jayke
09/05/2011, 20:54
Maar met toerental signaal kan je met stappenmotor gasklep heel mooi stationair toerental gaan regelen

Dat was ook de reden dat ik hierover ben gaan nadenken. Je hoeft dan niet meer zelf te stellen, en ook de KLR is niet meer nodig

Fantaman
11/05/2011, 20:27
KLR is ook niet nodig, rij al bijna 2 jaar zonder.
loopt alleen in de winter niet lekker stationair de eerste minuten na koude start

Jayke
11/05/2011, 20:55
Mijne is ook niet goed, maar stoor me er aan :P

Fantaman
12/05/2011, 22:42
mijne bleef open staan en dat is zo irritand dat ik hem na de 2e keer direct heb verwijderd en afgedopt.
van de winter gewoon even het stationair toerental omhoog geschroeft zodat redelijk bleef lopen met koude motor, nadeel was dat ie bijna 1200 stationair draaide als ie volledig warm was. had niet verwacht dat ik na CO stellen nog een toeren verhoging kreeg.

lijkt mij wel eeen tof idee om een stappenmotor naar de gas kabel te plaatsen en dan als een soort cruisecontrol op alleen toerental, alleen een set knop nodig zodat het toerental constant wordt gehouden.