PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleempje



harry
13/11/2008, 14:49
Ik vondt al een hele tijd dat de motor niet (zo) goed starte als hij warm was, koud geen probleem.

Ik had deze week nog wel een beetje vrije tijd, en dacht ik ga het hele brandstof en elektrische systeem is grondig doorzoeken.

A fijn, extra luchtschuif en luchtweger had ik al gereviseerd bougies en kabels vervangen, nu was het de beurt aan de warmloopregelaar, bobine, verdeelkap en rotor.

Bobine door laten meten bij de boschdienst 100%, toch nog maar een nieuwe rotor en verdeelkap meegenomen(kost niet wat) Begonnen met de wur te demonteren en te checken. Bi-metaal in de wur gechekt prima (het mexicaanse hoedje kwam mooi om hoog. De doorloop van de aan en afvoer gereinigd door een zelf ontworpen slang met indraainippel en perslucht(zie foto(s) er kwam een beetje prut uit. alles weer keurig in gebouwd.

Rotor en verdeelkap vervangen alles mooi aangesloten, en nu komt het.

Bij het starten ploffen knallen in de uitlaat. Motor wil niet lopen, het lijkt wel of hij op 2 of 3 cilinders loopt. Het knallen kan komen dat er benzine explodeerd in de uitlaat?
Wat heb ik verkeerd gedaan? De kabels van de verdeel kap niet gemerkt.
Alles nagekeken op ons forum maar ik wordt er niet wijzer van.

De rotor moet op een bepaald punt staan en dan de bougiekabels aan sluiten! in de verdeelkap staat een nummer, kan ik niet vinden, rotor met de klok of tegen de klok in? de langste bougiekabel naar cilinder 1? en als alle kabels even lang zijn hoe moet je ze dan aan sluiten. Ik heb in de verdeelkap gekeken stond niet op de positie van een contactpunt, maar er tussen in.

De nummering van de bougie kabels heb ik later gedaan, toen het te laat was. dom... dom...

Ik weet het niet meer! misschien weten jullie raad

Oja de metalen bus die om de verdeelkap ziet met een aansluiting op de massa, heb ik er nu even afgelaten, waar voor dient deze bus eigenlijk

mvg

Harry

Meneer aard
13/11/2008, 15:03
Verdeler kap losnemen..Motor op TDC zetten waar de rotor heenwijst..daar zit Cylinder 1. Meestal (als je van het kleppendeksel gezien, bijrijders kant) is het links onder daar zit Cylinder 1..Vandaar uit verder werken geloof (1-4-3-2 d8 ik..) anders staat het op je kleppendeksel.

Sjon
13/11/2008, 15:13
-Distributie op tijd zetten / cilinder 1 (dichtstbij dis.riem) in bdp (bovenste dooie punt)
-rotor/verdeler 'wijst' dan naar bougiekabel 1
-verdelerkap kan er maar op 1 manier op (nokje)
-de rest met de klok mee: 1-3-4-2

harry
13/11/2008, 15:20
Wat is de Afkorting van TDC? volgorde op het keppendeksel is 1-3-4-2
Dus waar de rotor heen wijst naar die dichtsbijzijnde plug op de verdeelkap? daar de bougiekabel op druken en naar bougie 1 de eerste cilinder voor in de motor?

Harry

harry
13/11/2008, 15:24
distrubutie op tijd zetten, dat heb ik niet verandererd.

Harry

q01z
13/11/2008, 15:39
TDC = top dead center, dus bovenste dode punt

Sjon
13/11/2008, 15:39
Distributie op tijd zetten: krukas draaien t/m merktekens indien aanwezig

M.B.H.
13/11/2008, 16:28
distrubutie op tijd zetten, dat heb ik niet verandererd.

Harry

Als je het puntje dat in het distrubutiewiel zit,
met het streepje/nok op je kleppendeksel in een lijn zet.
Dan heb je hem op tijd gezet dan kijken waar je roter naar toe wijst.
Dat is je eerste cilinder op je verdelerkap die kabel gaat naar de meest rechtse cil./voorzijde.
Dan onstekings volgorde volgen 1-3-4-2- let wel op de draai richting van de roter !!!
Rechts om dus Succes M.(B.A.)

harry
13/11/2008, 17:41
Ja nou wordt het me duidelijker

harry

harry
13/11/2008, 19:00
Dus als ik hem op B.D.P. heb staan sluit ik de eerste bougiekabel op de dichtsbijzijnde aanluiting (verdelerkap) waar de rotor dan staat no 1 de voorste cilinder

De 2e kabel wordt aangesloten op de verdeelkap naast de 1e aansluiting (verdelerkap)rechtsom en vervolgens aangesloten op cilinder 3

De 3e kabel wordt aangesloten op de verdeelkap naast de 2e aansluiting (verdelerkap)rechtsom en vervolgens aangesloten op cilinder 4

De 4e kabel wordt aangesloten op de verdeelkap naast de 3e aansluiting (verdelerkap)rechtsom en vervolgens aangesloten op cilinder 2

Klopt dit wat ik beweer!!!!!

Harry

-Bassie-
13/11/2008, 20:57
Dus als ik hem op B.D.P. heb staan sluit ik de eerste bougiekabel op de dichtsbijzijnde aanluiting (verdelerkap) waar de rotor dan staat no 1 de voorste cilinder

De 2e kabel wordt aangesloten op de verdeelkap naast de 1e aansluiting (verdelerkap)rechtsom en vervolgens aangesloten op cilinder 3

De 3e kabel wordt aangesloten op de verdeelkap naast de 2e aansluiting (verdelerkap)rechtsom en vervolgens aangesloten op cilinder 4

De 4e kabel wordt aangesloten op de verdeelkap naast de 3e aansluiting (verdelerkap)rechtsom en vervolgens aangesloten op cilinder 2

Klopt dit wat ik beweer!!!!!

Harry


ja dit klopt.

harry
14/11/2008, 09:35
nou het probleem is weer opgelost. Hij loopt weer als een zonnetje.

Bedankt ieder die hier aan me gewerkt heeft.

Mvg

Harry

LWB
14/11/2008, 13:52
nou het probleem is weer opgelost. Hij loopt weer als een zonnetje.

Bedankt ieder die hier aan me gewerkt heeft.

Mvg

Harry

dit vergeet je nooit weer Harry :wink:

Sjon
14/11/2008, 15:21
Als je 't principe doorhebt, is 't toepasbaar op elke auto.

Vooral leuk als er geen merktekens zijn.
Bougie eruit: met schroevendraaier bdp bepalen
& kleppendeksel eraf: stand nokkenas bekijken.
Tricky: ontsteking die andersom draait
Ook leuker: nokkenassen vast in 't kleppendeksel........

harry
14/11/2008, 15:46
Nou en of laurens , dat zal ik nooit meer vergeten.

Mvg

Harry

M.B.H.
14/11/2008, 16:38
ik heb er maar een how tho do van gemaakt :-D
is het voor de volgende makelijk te vinden :wink: M.

Fantaman
15/11/2008, 19:17
ja ik heb het al een keer mee gemaakt met een colt, wou niet lopen hoop bachfire, klepedeksel eraf kleppen gestled maar dat viel allemaal mee, toen ging ik aan de kabels twijvelen dus rotor eraf motor in draairichten gedraait. toen wist ik welke kant de rotor op ging, 1ste op bdp gezetet(4e op tuimelen), ontstekings volgorde nageken. bleek er 2 kabers verkeert te zitten, dicht gebouwt en starten lopen, alleen nog oude benzine :mrgreen:

Meneer aard
15/11/2008, 22:32
Kan je nog leuker vertellen..Nadat ik mn blok had gereviseerd wou deze niet lopen..Of voor 3 seconden of helemaal niet..Elke diagnose die ik stelde kwam op de onsteking uit. De timing versprong steeds..Zelfs met manueel aanvoern van de brandstof dmv inlaat mocht niet baten. Elke keer sprong de timing.

Bleek nou..Het rotorhuis was iets kapot (moet je ook maar net weten)..Het stervormig plaatje wat normaliter meedraaid met de rotor zat bij mijn los tenopzichte van de rotor (brengt ook een deel de vonk over)..Na deze weer te hebben vast gezet (hard gesoldeerd) liep ie weer (nog steeds) als een tiet.