PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1980 | slimme uitlijntruck



maup
12/05/2011, 16:20
Ik zag op het citroėn DS forum een slimme manier om zelf simpel de sporing van je auto te checken.
Je neemt een plank van ongeveer twee meter, hier draai je aan de zijkant twee schroeven in die tegen je velgrand kunnen steunen en aan de kopse kant sla je een spijker. Hou de schroeven tegen de velg en laat de spijker op de grond rusten, zet hier op de grond een streepje (met een hulpje gaat dit makkelijker), doe dit links en recht van je wiel en ook bij het wiel aan de andere kant van de auto. Meet nu met een rolmaatje de afstand tussen de streepjes op. Als de afstand tussen de streepjes gelijk is staat je sporing op 0 graden zoals bij de achterwielen van een 924 moet zijn. Bij je voorwielen moeten de voorste streepjes een aantal mm dichter bij elkaar staan (hoeveel moet ik nog uitrekenen en dat ligt ook aan de lengte van de plank die je gebruikt) Voor foto“s : www.xs4all.nl/~meeter/uitlijnen/

maup
13/05/2011, 18:05
Lekker veel reacties:dizzy:, jullie denken zeker dat je wielen goed staan:confused:
Maar ik heb even zitten rekenen zoals belooft, bij een plank van 2 meter komen de streepjes ongeveer 350 cm uit elkaar te staan dat betekend voor de voorwielen dat de voorste streepjes 10,18 mm ± 5,1 mm dichter bij elkaar moeten staan (toespoor) en voor de achterwielen dat de streepjes even ver van elkaar moeten staan ± 10,18 mm.
Misschien heeft iemand hier wat aan, ik wel:smile:
Groeten, Maup

Frenske
13/05/2011, 18:14
hmm, kende het al maar bij onze 924 kan alles, dus toespoor, wielvlucht camber, caster of hoe het ook allemaal heet afgesteld worden, doe ik toch liever op een lijnbankje

Fantaman
13/05/2011, 19:24
alleen sporing en wielvlucht is stelbaar, de fusee standen niet

dit is alleen leuk als je de boel wil controleren maar afstellen gaat niet

Frenske
13/05/2011, 19:43
ahum, jij werkt toch bij een dealer? leg me de termen dan maar uit. Volgens alles kun je camber, caster en toe afstellen. hoe heet de fusee standen dan in het engels?
6382

924turbo2
13/05/2011, 19:54
Camber = wielvlucht
Caster = askanteling
Toe = sporing

Als je caster goed wil stellen bij een 924, dan moet je verstelbare veerpootlagers hebben (zoals die van Intrax).

maup
13/05/2011, 21:00
Leuk reacties:static:, de camber kan je trouwens ook goed zelf controleren (ja ik heb een tik, ik wil alles zelf doen:smile:). Met een waterpas en een stapeltje voelermaatjes kan je controleren of de bovenkant van je voorvelg 2,4 mm ± 1,2 mm(bij een 15 inch velg) naar binnen staat.
Op deze manier afstellen kan wel, maar inderdaad Fantaman dan moet je wel veel vrije tijd hebben

LWB
13/05/2011, 21:53
Leuk reacties:static:, de camber kan je trouwens ook goed zelf controleren (ja ik heb een tik, ik wil alles zelf doen:smile:). Met een waterpas en een stapeltje voelermaatjes kan je controleren of de bovenkant van je voorvelg 2,4 mm ± 1,2 mm(bij een 15 inch velg) naar binnen staat.
Op deze manier afstellen kan wel, maar inderdaad Fantaman dan moet je wel veel vrije tijd hebben

zorg je dan wel even dat je auto 100% waterpas staat....

ArvidW
13/05/2011, 22:37
Het caster kun je afstellen door de de beugel op het achterste montagepunt heen en weer te schuiven.

Frenske
14/05/2011, 10:08
Het caster kun je afstellen door de de beugel op het achterste montagepunt heen en weer te schuiven.

vandaar het plaatsen van de foto, dacht er dus ook zo over.

weet ik nog niet wat Fantaman bedoeld met fuseestanden.:confused:

-Bassie-
14/05/2011, 10:48
Fusee standen zijn caster, camber, sporing.
En bij een 924 kan je voor alles veranderen.
Maar zoals Joost aan geeft is caster met speciale plates makkelijker te doen.

Frenske
14/05/2011, 11:31
makkelijker dan met de U-klemmen schuiven? kan ik me moeilijk voorstellen....

924turbo2
14/05/2011, 16:28
Gaat niet om makkelijker maar meer stelmogelijkheden. Caster onderaan stellen is zeer beperkt. Maargoed voor straat gebruik heb je dat toch niet nodig.

Fantaman
14/05/2011, 20:34
eigenlijk doelde ik op de langs en dwarshelling.

de dwarshelling in combi met de et waarde van de velg bepaald de schuurstraal
de langshelling (caster) geeft extra wielvlucht en zorgt voor rechtuit stabiliteit

leuk om te weten dat je de caster ook bij kan stellen met de draagarm

-Bassie-
14/05/2011, 20:54
voor mensen die willen weten welke wiel standen je hebt staat hier een redelijke uitleg.

http://www.innovam.nl/RPTPowerUp/Zelfstudie/eat/eat_246.pdf