PDA

Bekijk Volledige Versie : [Project] ArvidW's Porsche 924



Pagina's : 1 [2] 3

Fantaman
05/12/2010, 20:39
gewoon DMV rubbers?
dat is ook mijn gedachte:whistle:

ArvidW
05/12/2010, 22:04
Goed plan! Ik denk ze hier al gevonden te hebben:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/651.jpg

Maak ik een plaat die ik op het inlaatspruitstuk las waarop deze rubbers weer vastgeschroefd worden. Dus maar eens op zoek naar een plaatje alu van 6-10mm dik.

-Bassie-
05/12/2010, 22:06
je hebt toch ook van die rubber die je er aan 2 kanten gewoon op klemt?

net als brommers dat ook hebben?

ArvidW
05/12/2010, 22:19
Ja, maar dan moet ik (op maat gedraaide) pijpjes op het spruitstuk gaan lassen wat een stuk lastiger te positioneren is dan deze vastgeschroefde rubbers.

-Bassie-
05/12/2010, 22:20
jah dat is zo.

is de afstand tussen de TB wel goed dan of moet je dit nog wijzigen?

ArvidW
05/12/2010, 22:30
Deze afstand (80mm) is goed. Ik heb het spruitstuk op een zodanige lengte afgezaagd dat dit zo goed als overheenkomt met de throttlebodies. (Het is niet perfect maar een afwijking van 1-2mm krijg ik nog wel goed met wat freeswerk:-) )

Dit scheelt me een heel spruitstuk maken. Buldogo2 maakt er wel zelf een maar dat kost straks wel factor 4+ meer dan de mijne.:whistle: Moet ik natuurlijk wel toegeven dat zijne er heel wat strakker uit komt te zien maar je kunt niet alles hebben:p

maup
06/12/2010, 17:47
Nu je toch met je kop bezig ben is het misschien een goed idee om je kleppen om te bouwen naar een RIMFLOW profiel:eyebrows:. Dit geeft ongeveer 4% meer vermogen vooral bij snelle nokkenassen.
Toen ik nog in mini´s ree met rallynokkenas had ik deze gemonteerd wat goed beviel. Als ik de kop van mijn 24 ga aanpakken (is nu nog niet nodig) ga ik mijn kleppen ook aanpassen.Als je even googeld op rimflow kom je wel een goede uitleg tegen over de werking:-) De uitlaatkleppen zijn goed zelf aan te passen d.m.v. een slijpmachine, voor de inlaatkleppen heb je een draaibank nodig want daar moet een groef ingedraaid worden.(4% meer vermogen voor een paar tientjes (draaikosten) en een beetje inspanning lijkt me mooi meegenomen:thumb:)

buldogo2
06/12/2010, 19:33
Deze afstand (80mm) is goed. Ik heb het spruitstuk op een zodanige lengte afgezaagd dat dit zo goed als overheenkomt met de throttlebodies. (Het is niet perfect maar een afwijking van 1-2mm krijg ik nog wel goed met wat freeswerk:-) )

Dit scheelt me een heel spruitstuk maken. Buldogo2 maakt er wel zelf een maar dat kost straks wel factor 4+ meer dan de mijne.:whistle: Moet ik natuurlijk wel toegeven dat zijne er heel wat strakker uit komt te zien maar je kunt niet alles hebben:p


Ziet er inderdaad erg netjes uit zo, enige nadeel is wel dat je runners nu een stuk korter zijn en je waarschijnlijk in gaat leveren op vermogen onderin (theoretisch dan:loco:). Maar van horen zeggen blijkt dat in de praktijk redelijk mee te vallen;-).


Dat factor 4+ valt voor het inlaatspruitstuk zelf overigens wel mee ws, ter vergelijkings mogelijkheid...:

Alu. Inlaat bochtjes €110,-
Rechte alu. pijp €15,-
Flens voor op de kop inc. watersnijden €80,-
Flens naar trotle body's €0,-
Rubbers ter bevestiging €25,-*

De kosten gaan het hem bij mij vooral zitten in de plenum, daar zit ik tot zo ver al aan de €300,- en er gaat zoiso nog +/-€400,- bij komen voor het uiteindelijke carbon product.

Ik heb ook alles berekend of ben uit gegaan van bekende waarden welke ik zo strikt mogelijk probeerde na te leven. En ik houd van gelikte afwerking...:Cry:

Desalniettemin ben ik erg nieuwschierig hoe dit er uit gaat zien, en ben erg benieuwd naar je plenum:thumb: En vooral hoe het presteerd uiteraard8-)


PS

Als je me inlaat al duur vind...ga je waarschijnlijk schrikken zodra ik aan de kop ga beginnen:whistle:.

ArvidW
08/12/2010, 12:50
@Maup, dit klinkt allemaal heel goed maar ik zie tevens voor me dat ik afgebroken kleppen uit mijn blok mag gaan vissen:p Het verjongen van de klepsteel ter hoogte van de frictielas tussen klep en klepsteel (verschillende legeringen!) lijkt mij niet geheel verstandig. Misschien kan het wel als de frictielas zich buiten het te verjongen gebied zit maar volgens mij krijg je dat bij een 924 klep niet voorelkaar.

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/652.jpg

@Buldogo, Je maakt me zo wel erg nieuwsgierig naar je cilinderkopwerk;-)

Het verlies in koppel op lage toerentallen vind ik niet zo heel erg. Een 924 heeft voldoende koppel om lekker mee te kunnen cruisen alleen het ontbreekt een beetje aan doorzettingsvermogen na de 5000tpm:Cry:

De factor 4 is inderdaad wat overdreven dus houd ik het maar op "fors meer":grin: Ik kom uit op: 100euro voor de IBT's, 5euro voor 't alu, 40 voor rubbers, 20 voor het lassen, 125voor pipercross filter & achterplaat. Net 290euro totaal dus.

't maakt ook allemaal niet uit, hobby = hobby en mag geld kosten :thumb:

buldogo2
08/12/2010, 13:27
@Maup, dit klinkt allemaal heel goed maar ik zie tevens voor me dat ik afgebroken kleppen uit mijn blok mag gaan vissen:p Het verjongen van de klepsteel ter hoogte van de frictielas tussen klep en klepsteel (verschillende legeringen!) lijkt mij niet geheel verstandig. Misschien kan het wel als de frictielas zich buiten het te verjongen gebied zit maar volgens mij krijg je dat bij een 924 klep niet voorelkaar.

RIMFLOW valve profile (klik) (http://i36.photobucket.com/albums/e25/Maverick440/CIMG0755.jpg)

@Buldogo, Je maakt me zo wel erg nieuwsgierig naar je cilinderkopwerk;-)

Het verlies in koppel op lage toerentallen vind ik niet zo heel erg. Een 924 heeft voldoende koppel om lekker mee te kunnen cruisen alleen het ontbreekt een beetje aan doorzettingsvermogen na de 5000tpm:Cry:

De factor 4 is inderdaad wat overdreven dus houd ik het maar op "fors meer":grin: Ik kom uit op: 100euro voor de IBT's, 5euro voor 't alu, 40 voor rubbers, 20 voor het lassen, 125voor pipercross filter & achterplaat. Net 290euro totaal dus.

't maakt ook allemaal niet uit, hobby = hobby en mag geld kosten :thumb:

Hmm die manier van kleppen afdraaien ziet er idd erg riskant uit.

Als er interesse voor is kan ik wel kijken hoeveel zwakker de klep word op die plek tov origineel doormiddel van een simulatie?

Maar ik denk dat je beter kan gaan voor een setje grotere kleppen met een klep steel van 1 a 2mm dunner. Nadeel is dat da veel geld kost en het afdraaien kost niets of bijna niets...:loco:.

Verder zal je nog even geduld moeten hebben voor je er achter komt wat er met me kop gaat gebeuren. Eerst de 944 repareren, me nieuwe videokaart van €880,-(!) betalen...de carbon plenum afrekenen en laten maken á €400,-(note voor mezelf...die gast maile heeft niets meer van zich late horen) en de feestdagen door komen...daarna ga ik is denken aan de kop:thumb:

ArvidW
08/12/2010, 13:46
De verzwakking kun je ook dmv handberekening bepalen maar aan de uitkomst heb je niet zoveel. Je kent de belastingsgevallen, materiaaleigenschappen, verbindingscarakterstieken en temperaturen niet en kunt dus ook niet inschatten hoe groot de door porsche gekozen veiligheidsfactor is.

Ik ben 4de jaars werktuigbouwkunde student met een minor "lightweight" en ben dus bekend met Ansys, Nastran en Abaqus maar heb zo onderhand uitgevonden dat de input voor vermoeings en scheurgroei analysis erg nauw komt.

Hoe gaat die gast overigens je plenum maken? Vacuuminjectie & handlayup, Prepreg & harder, Prepreg en atoclaaf?

buldogo2
08/12/2010, 13:55
De verzwakking kun je ook dmv handberekening bepalen maar aan de uitkomst heb je niet zoveel. Je kent de belastingsgevallen, materiaaleigenschappen, verbindingscarakterstieken en temperaturen niet en kunt dus ook niet inschatten hoe groot de door porsche gekozen veiligheidsfactor is.

Ik ben 4de jaars werktuigbouwkunde student met een minor "lightweight" en ben dus bekend met Ansys, Nastran en Abaqus maar heb zo onderhand uitgevonden dat de input voor vermoeings en scheurgroei analysis erg nauw komt.

Hoe gaat die gast overigens je plenum maken? Vacuuminjectie & handlayup, Prepreg & harder, Prepreg en atoclaaf?

Daar ben ik het met je eens (2e maal 2e jaars Mechatronica:lie:). Maar je kan wel een vergelijking maken tussen origineel en aangepast, hierdoor kan je een inschatting maken hoe de "nieuwe" klep met de bewerking zal reageren. Het zal geen 1 op 1 beeld worden nee. Maar een redelijke benadering/inzicht.

Ik weet nog niet precies welke methode hij haat gebruiken voor me plenum, ik weet wel dat hij het geheel vacuüm gaat trekken maar buiten dat en het bestellen van de materialen heb ik niets meer van hem vernomen helaas.

maup
08/12/2010, 17:42
Maup dat klinkt allemaal heel goed maar ik zie tevens voor me dat ik afgebroken kleppen uit mijn blok mag gaan vissen
Neeeeeeeeee:shocked::shocked::shocked:, niet aan je klepstelen gaan zitten,dat is vragen om dure problemen, de onderkant van de KLEPSCHOTEL(de zuigerkant) moet bewerkt worden.Bij rimflow inlaatkleppen zit een groef gedraaid die ervoor zorgt dat inlaatgassen goed van het inlaatkanaal in de cilinder kunnen stromen maar moeilijk terug het inlaatkanaal in.Dit is vooral een groot voordeel bij "snelle" nokkenassen met een grote overlap, hierdoor kan je een normaal stationair toerental draaien heb je meer vermogen onderin maar ook bovenin je toeren;-). De uitlaatklep heeft een afronding op de klepschotelrand zodat de uitlaatgassen makkelijk rond de klepschotel het uitlaatkanaal in kunnen stromen.
Eigenlijk komt het er op neer dat op de inlaatklep een soort "spoiler" gemonteerd zit en dat de uitlaatklep gestroomlijnd is.
David Vizard de Minituner wist door middel van dit soort truuks 119 pk bij 7250 toeren uit een 1400 cc A-seriesblok te halen met een 5 poorts cilinderkop terwijl je gewoon met deze auto naar de supermarkt kon gaan;-).

924turbo2
08/12/2010, 17:59
119pk uit 1400cc is tegenwoordig niet meer indrukwekkend.

Frenske
08/12/2010, 18:35
119pk uit 1400cc is tegenwoordig niet meer indrukwekkend.

maar wel uit een miniblokkie!!

maup
08/12/2010, 18:44
precies:-)

924turbo2
08/12/2010, 21:00
daarom zeg ik ook tegewoordig ;-)

Frenske
09/12/2010, 06:56
daarom zeg ik ook tegewoordig ;-)

je bedoelt tegeNwoordig?

924turbo2
09/12/2010, 07:34
Als je alle tik/ spelfouten op het forum wil gaan verbeteren heb je een aardige dagtaak :thumb:

Frenske
09/12/2010, 10:01
verbeter de wereld, begin bij jezelf!! :p


(oude chinese wijsheid uit 1999)

maup
09/12/2010, 16:48
Toch maar even een plaatje opgezocht, de linkerklep is de inlaatklep met een diepe groef aan de rand, de rechter de uitlaatklep met een bolle rand.Deze vorm is volgens mij d.m.v. een draaibank redelijk te benaderen en hoeft niet ten koste te gaan van de betrouwbaarheid;-).

924turbo2
09/12/2010, 17:33
Ik zou niet aan de kleppen gaan slijpen/ draaien, ze moeten hun warmte kwijt kunnen. Je kan daardoor veel sneller een verbrande klep krijgen.

Verder vraag ik me af als het echt zo veel vermogen zou schelen waarom gebruiken motor fabrikanten het nu dan niet, je zou dat toch verwachten, in ieder geval bij de sportievere merken. Ik ben het nog niet tegengekomen of mis ik iets ?

ArvidW
09/12/2010, 19:12
@Buldogo, wij gaan toevallig morgen onze volledig met Abaqus berekende / gesimuleerde composiet balk fabriceren. Lekker knoeien met glasvezelmatten (UD, 0-90, 45-45 enz). Daarna alles mooi inpakken, vacuum trekken en hars injecteren. In januari gaat de balk op de testbank en zullen we eens zien hoe goed we zijn met composieten doorrekenen...

Ik weet niet op welk niveau je studeert maar mocht dat op HBO niveau zijn kan ik je van harte de minor "lightweight structural vehicle design" aanraden. Dit wordt gegeven op HAN (arnhem) bijna volledig door docent R. Horn die voor WO kwaliteit lessen zorgt. Ik kom zelf van hogeschool den Bosch af maar vind het het half jaartje lang reizen meer dan waard.

@Maup, dan heb ik op het verkeerde gelet met googlen:doh: Ik moet zeggen dat dit er erg leuk en interessant uit ziet maar dat ik d'r niet aan ga beginnen.

maup
09/12/2010, 19:34
In een uitlaatklep zou ik ook geen diepe groef durven draaien want die moet juist op die plek zijn warmte kwijt raken via de klepzetel, maar de inlaatklep wordt veel minder warm dus een niet te diepe groef lijkt mij geen probleem (maar hoe diep is nog veilig?:noidea:)
Ik denk dat rimflowkleppen z´n succes zijn bij mini´s en MG´s omdat bij deze auto`s vaak rally en race nokkenassen gemonteerd worden terwijl de koppen een vlak inlaatkanaal hebben die vlak voor de klep een scherpe bocht naar beneden maakt. Aan de binnenkant van deze bocht ontstaat een lagere druk wat bij een "lange" nokkenas zorgt voor terugstromen van gassen. Dit is ook maar wel in mindere mate (denk ik) het geval bij onze geliefde 924.
Dit type klep is minder interesant voor moderne sportauto´s omdat die allemaal kleppen in een v-opstelling hebben waardoor die scherpe bocht vlak voor de klep eigenlijk een flauwe is waardoor minder onderdruk ontstaat, dus geen terugstroom van gassen.

markp
09/12/2010, 22:08
Is abaqus een EEM programma?

Dat is wel het mooie aan HBO, je mag je zelf bedachte constructie ook nog eens klussen.

WO-kwaliteit lessen, waar baseer je dat op ;)?

buldogo2
10/12/2010, 10:08
@Buldogo, wij gaan toevallig morgen onze volledig met Abaqus berekende / gesimuleerde composiet balk fabriceren. Lekker knoeien met glasvezelmatten (UD, 0-90, 45-45 enz). Daarna alles mooi inpakken, vacuum trekken en hars injecteren. In januari gaat de balk op de testbank en zullen we eens zien hoe goed we zijn met composieten doorrekenen...

Ik weet niet op welk niveau je studeert maar mocht dat op HBO niveau zijn kan ik je van harte de minor "lightweight structural vehicle design" aanraden. Dit wordt gegeven op HAN (arnhem) bijna volledig door docent R. Horn die voor WO kwaliteit lessen zorgt. Ik kom zelf van hogeschool den Bosch af maar vind het het half jaartje lang reizen meer dan waard.

@Maup, dan heb ik op het verkeerde gelet met googlen:doh: Ik moet zeggen dat dit er erg leuk en interessant uit ziet maar dat ik d'r niet aan ga beginnen.

Dat is een heeel erg duur software paket:lie:. En heb daar dan ook nog nooit mee gewerkt, schijnt wel erg dicht bij de werkelijkheid te liggen (idd als je de goede waardens in vuld).

Ik zit inderdaad op het HBO, echter zoals je al min of meer merkt heb ik nog altijd een beetje de MBO mentaliteit (MBO mechatronica afgerond op BOL4). Vandaar dat ik het vaak goed genoeg vind om dicht bij de werkelijkhied te komen/een indicatie te kreigen van de mogelijke gevolgen. En voor de rest laat ik meestal mijn gevoel/practijk ervaringen spreken:redface:.

Die minor klinkt inderdaad zeer intresand. Zeker omdat lichtgewicht construeren in veel toepassingen naar mijn gevoel zeer "HOT" gaan worden, en er niet veel mensen zijn die hier kaas van gegeten hebben.

Echter heb ik op het moment nogal moeite mijn P alleen al te halen, niet zozeer wegen mijn capasitijten. Maar meer wegens privé omstandighede. En weet ik dus niet zeker of ik het wel zo ver ga schoppen. (Nogal moeite met wiskundige vakken ook mede omdat ik een stuk basis mis hier (vmbo is wis. *** en MBO kregen we het gewoon niet...):Cry:

ArvidW
10/12/2010, 15:17
Is abaqus een EEM programma?

Dat is wel het mooie aan HBO, je mag je zelf bedachte constructie ook nog eens klussen.

WO-kwaliteit lessen, waar baseer je dat op ;)?


Jup, abaqus is EEM. Complete solver die non-linear kan werken. Pakket van ongeveer 100.000euro per jaar per licentie bij de volledige versie.

WO-kwaliteit baseer ik op mijn ervaringen op de TUe, daar heb ik 1/2 jaar een minor gevolgd en heb dus de insteek van het onderwijs daar gezien; veel professioneler dan op HBO (avans)

@Buldogo, als je geen fan van wiskunde bent is dit niet de juiste minor. Je krijgt lineaire algebra om uiteindelijk te kunnen begrijpen hoe een EEM pakket rekent.

markp
10/12/2010, 22:33
Jup, abaqus is EEM. Complete solver die non-linear kan werken. Pakket van ongeveer 100.000euro per jaar per licentie bij de volledige versie.

WO-kwaliteit baseer ik op mijn ervaringen op de TUe, daar heb ik 1/2 jaar een minor gevolgd en heb dus de insteek van het onderwijs daar gezien; veel professioneler dan op HBO (avans)

@Buldogo, als je geen fan van wiskunde bent is dit niet de juiste minor. Je krijgt lineaire algebra om uiteindelijk te kunnen begrijpen hoe een EEM pakket rekent.

Wij werken met ANSYS. Het programma kan alles, alleen de interface is nogal naar. Maar ja, die licenties zijn inderdaad vrij prijzig en de TU zwemt niet in het het geld.. Geld gaat allemaal naar de nieuwe bouwkunde faculteit ;).

Ik hoor wel verhalen over de kwaliteit van inhollands onderwijs, schijnt om van te huilen te zijn.

Welke minor heb je in Eindhoven gedaan?

ArvidW
11/12/2010, 09:01
De Han kan ook alleen maar Abaqus draaien omdat Simulia (leverancier) ons als lightweight automotive studenten ziet als toekomstige klant. Alsnog draaien er maar +/-150 volledige licenties in de benelux dus je kunt je afvragen of het wel zo'n goed idee is om je studenten een pakket aan te leren waar je later waarschijnlijk nooit werk in kan vinden:whistle:

Achja, het is altijd beter dan FEMAP (op Avans gehad). Dat is wel zo'n ongelofelijk ongebruiksvriendelijk programma.:Cry:

Het onderwijs op Avans Hogeschool is niet direct slecht maar als je de professionaliteit van docenten en ondersteuning vergelijkt met de TUe dan is de TUe echt een verademing. Weinig nutteloze lessen en bijna alles is goed geregeld bij het onderwijsbureau:-)

Ik had overigens de "hbo doorstroomminor" gevolgd waarmee je al een aantal vakken uit je schakeljaar volgt en afrond.

-Bassie-
11/12/2010, 20:07
waar heb jij je uitlaat delen vandaan zoals dempers buizen enzo?

2,5 inch aan te raden of gewoon 2 inch gebruiken?

ArvidW
11/12/2010, 20:19
Spullen zijn via Jeroentjetuning.nl aangeschaft. Buizen en bochten komen gewoon van MCB af en de dempers weet ik niet meer, iets belgisch staat me bij.

Ik kan je 2.5inch zeker aanraden mits je 2 fatsoenlijke dempers neemt en niet dagelijks vele kilometers met je 924 gaat maken.

-Bassie-
11/12/2010, 20:26
ik per dag zo ongeveer 50 km per dag waar ook dagen met 150 km bij zitten.

wat was jij ongeveer kwijt aan de onderdelen?

ik zit nu RVS 2 inch op 117 euro

en 2 inch staal op 73 euro

dit is zonder einddemper dus kijken of dit dan beetje normaal bedrag is?

maup
11/12/2010, 20:30
Of, www.sportuitlaatshop.nl ,moet je bij universeel kijken;-)

ArvidW
11/12/2010, 20:35
Eind demper 128euro
Midden demper 63euro
Flenzen 48euro
60mm buis 2m 46euro
Lasbochten 3x 45euro

Als je meer dan 2" neemt "moet" je eigenlijk ook de downpipe aanpassen, anders heb je alsnog een vernauwing in het uitlaattraject zitten.

-Bassie-
11/12/2010, 20:36
die site is in alle opzichten duurder.

maar toch bedankt maup ;)

ArvidW
11/12/2010, 20:44
Wil je hem overigens zelf gaan bouwen en lassen?

-Bassie-
11/12/2010, 20:50
jah ga hem zelf bouwen en een vriend van mij kan TIG lassen

ik zit nu met:

2 bochten 60 graden €23,80
2 1 meter buizen €55,94
tussendemper €50,58

alleen nog kijken voor een eind demper
dit is RVS 50,8 mm

924turbo2
12/12/2010, 08:36
Misschien is dit iets:

http://link.marktplaats.nl/403936945
http://link.marktplaats.nl/403740795

-Bassie-
12/12/2010, 11:16
dat zijn de zelfde prijzen als waar ik ze voor via een andere website koop.

maar toch bedankt joost ;)

wat had jij onder die groene zitten?

een free flow maar vanaf waar had jij die grotere maat buis er op?

924turbo2
12/12/2010, 11:26
Ik had een aangepaste 944 uitlaat eronder zitten. Die was dikker dan van de 924 en de bochten zijn allemaal gelijk, alleen de voorkant moest aangepast worden. Als einddemper had ik een universele Sebring van RVS. Echter had deze een zeer groot eindstuk waardoor hij erg luidruchtig was.

Onder de turbo heb ik nu een Dansk systeem, zeer mooi geluid en valt binnen de geluidsnormen van circuit Zandvoort.

-Bassie-
12/12/2010, 11:29
en jij had hem dan vanaf de downpipe of na de tussendemper?

924turbo2
12/12/2010, 14:13
na de eerste tussendemper. Maargoed dit was gewoon een budget oplossing. Mooiste is meteen iets van RVS.

Ik weet wel wat voor je, stuur ik wel even door via pb, voordat het hele forum er op duikt :-)

ArvidW
23/12/2010, 13:47
Voor de Throttlebodies heb ik de originele montagerubbers gekocht. Hierna aan de slag gegaan met het fabriceren van een montageplaat:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/653.jpg

Deze plaat is tijdelijk bevestigd met 3 schroefjes. Binnenkort last Twan (jeroentjetuning) de plaat op het spruitstuk en kan ik beginnen met de afwerking. De plaat krijgt nog een wat aantrekkelijkere vorm:p De fuel rail ligt ook bij Twan om er een extra brandstof aansluiting op te lassen.
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/654.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/655.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/656.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/657.jpg

De throttlebodies komen erg netjes overheen met het spruitstuk. Er moet op sommige plekken nog wel iets gefreest worden maar heel veel zal het niet zijn.


De montage van het luchtfilter ben ik nog niet helemaal over uit. Aan de ene kant is een groot Pipercross filter (klik) (http://www.pipercross.net/competition/products_px600.asp) een gemakkelijke en betaalbare oplossing maar je hebt er niets meer aan zodra je een turbo of supercharger wil monteren:frown: Ik heb al wel even een kartonnen modelletje gemaakt om te kunnen passen in de auto.

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/658.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/659.jpg

Ik zou ook uit aluminium plaatmateriaal een collector kunnen maken en die aan de originele luchtfilterbox aansluiten. Dan kan later altijd nog een compressor ertussen worden gezet...

De kelken zijn van verschillende lengtes aangezien dit in een GSXR600 ook zo is. Misschien koop ik nog 2 lange erbij mits ik ze betaalbaar kan vinden.

-Bassie-
23/12/2010, 14:24
Ziet er allemaal netjes uit ;)

924turbo2
23/12/2010, 16:38
Ziet er top uit !

Zijn je injectoren wel groot genoeg, een GSXR600 K3 (2003) heeft toch maar 115pk ?

ArvidW
23/12/2010, 17:22
Dank u:-), ik hoop ook dat het in de auto er ook netjes uit kom te zien 8-)

De GSXR injectoren flowen 240cc/min @ 3bar. Momenteel rijd ik met 245cc/min @ 4bar en kom net tot 70-75% injectortijd opening. De GSXR injectoren kunnen op 4bar +/- 277cc/min flowen dus ik denk het nog wel een tijdje ermee uit te kunnen houden. (en deze injectoren zijn zgan in tegenstelling tot mijn huidige die waarschijnlijk die 245 niet eens meer halen vanwege vervuiling)

Ik heb zojuist een heel simpele collector uitgetekend:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/660.jpg

Het zal qua flow verre van optimaal zijn maar de vraag blijft altijd hoeveel het überhaupt uitmaakt?

Wat zouden jullie kiezen; een groot filter dat waarschijnlijk warme lucht aanzuigt in de motorruimte of een niet echt optimale collector die zijn lucht wel van een koele plek vandaan haalt?

Fantaman
23/12/2010, 17:45
meeste inlaten zien er niet ideaal uit en warme lucht aanzuigen heeft alleen nut als het erg koud is buiten, maar zal met EFI weinig uitmaken.
mijn idee van frisse lucht is een luchthappen, heb je ook het RAMair effect:whistle:

ziet er al leuk uit.

kommen die gaten van dat rubben niet (redelijk) overeen met de gaten van de kop??

-Bassie-
23/12/2010, 17:47
hmm ik zou gaan voor koude lucht.

zeker omdat jij ook je mengsel afsteld aan de hand van je lambda sensor.

Jayke
23/12/2010, 19:31
Ik heb geen verstand van dit soort dingen, maar is het geen probleem dat de totale oppervlak van de 4 uitstroomopeningen naar de throttlebodies veel groter is (bijna 2x) dan de ingang die van je luchtfilterbox komt, dus dat er meer lucht uitgaat dan erin komt?

Of is dat geen probleem omdat de lucht door de ingang dan gewoon wat sneller stroomt dan door de uitgangen?

Of maakt dat niet uit omdat je toch niet alle 4 cylinders tegelijk vult met lucht?

ArvidW
23/12/2010, 20:34
@Fantaman, inderdaad, al moet ik toegeven dat het originele spruitstuk van een 924 best heel mooi is van binnen. Op een kleine vernauwing in het rechter kanaal na is het allemaal erg vloeiend en afgerond. Ze schijnen ook 150cfm te flowen wat best netjes is voor 2.0.

Het gatenpatroon van het blok (63mm) komt bijna overheen met die van de rubbers (65mm). Je moet de gaten toch opboren naar M8 dus je zou ze zo kunnen aanpassen.:-) Dan moet je alleen nog wel de throttle bodies spacen (van 80 naar 95mm). Het 2de probleem is de positie van de gaskleppen, deze staan dan niet horizontaal en zullen waarschijnlijk met de collector/luchtfilter door de motorkap heen steken:eyebrows:

@Bassie, dat maakt het dan 2-0 ;-)

@Jayke, de oppervlaktes komen best goed uit. Een throttlebody is 38mm met een 6mm dikke "gasklep pin" erin. (18^2 * Pi) - (6* 38 ) = 790mm^2 per gasklep = 3170mm^2 totaal

De 70mm buis met 1.5mm wanddikte komt uit op (33.5^2 * Pi) = 3530mm^2 wat dus 11% groter is dan de gaskleppen. Dus kwa oppervlakte komt het wel redelijk uit.

buldogo2
23/12/2010, 21:57
Dank u:-), ik hoop ook dat het in de auto er ook netjes uit kom te zien 8-)

De GSXR injectoren flowen 240cc/min @ 3bar. Momenteel rijd ik met 245cc/min @ 4bar en kom net tot 70-75% injectortijd opening. De GSXR injectoren kunnen op 4bar +/- 277cc/min flowen dus ik denk het nog wel een tijdje ermee uit te kunnen houden. (en deze injectoren zijn zgan in tegenstelling tot mijn huidige die waarschijnlijk die 245 niet eens meer halen vanwege vervuiling)

Ik heb zojuist een heel simpele collector uitgetekend:
http://www.924forum.nl/forum/picture.php?albumid=88&pictureid=766

Het zal qua flow verre van optimaal zijn maar de vraag blijft altijd hoeveel het überhaupt uitmaakt?

Wat zouden jullie kiezen; een groot filter dat waarschijnlijk warme lucht aanzuigt in de motorruimte of een niet echt optimale collector die zijn lucht wel van een koele plek vandaan haalt?

Wist niet dat jij ook deed aan dingen uittekenen:whistle:.

Maar ook ik zou liever gaan voor de koele lucht.

Verder zal de "collector" ms niet optimaal zijn, maar laat dat nou 1% vermogen schillen (ik noem maar wat). Dat zou bij 140PK 1.4pk schelen...Niet echt schrikbaarend zeker omdat je kop niet geflowd is? Zal het nagenoeg niets uit maken, je spruitstuk ed. zal ws meer lucht kunnen flowen als je kop aan kan. (Nogmaals dit is wat mijn gevoel mij verteld).

Dus ik zeg. Doen die "collector":thumb:

Fantaman
23/12/2010, 22:07
Het gatenpatroon van het blok (63mm) komt bijna overheen met die van de rubbers (65mm). Je moet de gaten toch opboren naar M8 dus je zou ze zo kunnen aanpassen.:-) Dan moet je alleen nog wel de throttle bodies spacen (van 80 naar 95mm). Het 2de probleem is de positie van de gaskleppen, deze staan dan niet horizontaal en zullen waarschijnlijk met de collector/luchtfilter door de motorkap heen steken:eyebrows:


had ik dat toch goed gezien, scheelt maar 2mm.

dat probleempje met de motorkap valt ook wel op te lossen, voor me brommer heb luchtfiltertjes gezien met 45 graden hoek.
dan valt er vast ook wel wat te vinden op diamtern van deze bodies.
optie we is van het luchtfilter(huis) een scoop te maken, RAMair:loco:
of gewoon een gat met 4 kelken eruit:peace:

ArvidW
24/12/2010, 08:48
@Buldogo, zo af en toe teken ik wel eens wat. Een tijdje terug mijn brommer gedeeltelijk uitgetekend aangezien ik d'r een 4takt waterpompblok onder wilde monteren:

Render 1 (klik) (http://www.mijnalbum.nl/Foto-3FWBKFKH.jpg)
Render 2 (klik) (http://www.mijnalbum.nl/Foto-76CRJQEA.jpg)
Eindresultaat (klik) (http://www.mijnalbum.nl/Foto-E4UHVAYD.jpg)

Ik ben overtuigd, het wordt waarschijnlijk de collector. Binnenkort er eens eentje knutselen van karton zodat ik ook die kan passen in de auto. :-)

@Fantaman, hahah :D Allemaal vrij wilde ideeen maar ik denk dat je het met die luchtfiltertjes wel gaat redden (of met een schuine collector). Als je de throttlebodies netjes gespaced krijgt en een nieuwe fuel rail laat fabriceren kan dit een mooiere oplossing zijn dan die van mij.

Fantaman
24/12/2010, 20:37
@Fantaman, hahah :D Allemaal vrij wilde ideeen maar ik denk dat je het met die luchtfiltertjes wel gaat redden (of met een schuine collector). Als je de throttlebodies netjes gespaced krijgt en een nieuwe fuel rail laat fabriceren kan dit een mooiere oplossing zijn dan die van mij.

ben als eens een fuelrail tegen gekomen die je zelf op maat kan maken dus dat is geen probleem.
ik ben nogal een fan van ram air als ik toch naar efi overschaken maar weet nog niet hoe ik het precies ga doen.
scoop op de motorkap vind ik niet echt mooi:doh:
maar als ik het bij de koplampen die moet ik wat leiding en slang gaan aanleggen:shocked:



leuk citaatje, gelukkig heb ik al 4 takt op mijn brommer, komt ook een mooi kort openlucht filtertje op:thumb:
alleen heb ik het geld voor 70cc uitgegeven aan een HPI Blitz:whistle:
voor de mensen die niet met de naam bekent zijn een 1:10 short-course truck.

-Bassie-
24/12/2010, 21:31
wat heb je bij een auto die nu 205km/h loopt aan ram air.
ik meen dat dit pas rond een km of 140 echt merkbaar word en dan heb ik het over een motor.
dan denk ik dat het beter is om een compressor er bij te bouwen die op lekker lage druk draait.
rond een 0,4 of 0,5 Bar dan heb je meer vermogen en dit vermogen heb je al stationair en niet pas bij een hoge snelheid die je niet in Nederland behoord te rijden.

ArvidW
25/12/2010, 10:44
@Fantaman, ik bedenk me net de de instroomhoek compleet verkeerd is als je de throttle bodies haaks op de inlaatkanalen monteerd. Je zult je halve kop moeten uitfresen en dan weer oplassen wil je een beetje fatsoenlijke flow krijgen.

Mocht je naar EFI over willen schakelen bedenk je dan eerst even goed of je het geld er voor over hebt. Een 924s kopen is veel goedkoper, gemakkelijker en je houdt er nog meer power aan over ook.

@Bassie, veel beter kun je ram-air niet beschijven;-)

Fantaman
26/12/2010, 22:08
eenigste reden waarom er nog geen efi op zit is het prijskaartje:doh:
nu ken ik mijzelf dus voorlopig komt het er ook nog niet, geld gaat naar andere dingen dan wel niet belangrijker.
nu je het zegt over de hoek van de thottle bodies en airflow zie ik het ook voor me, maar het ging er ook meer om of het paste.

@bassie, RAMair idee vind gewoon leuk om te hebben, gewoon frisse lucht voor de motor en beetje meer top. trouwens 130-140 rijd ik regelmatig op de snelweg en het echt nut heeft bij 2L motor inhoud zien we dan wel.
optie 2 is een lagedruk turbo, zoals de 2.5T (dat rijd fantastich).
eens scoop maken lijkt mij makkelijker als een turbo monteren, moet ook de compressie omlaag.
compressor kan ook maar ben daar geen fan van al heeft dat wel z'n voordelen

-Bassie-
26/12/2010, 22:15
je hoeft niet perse de compressie omlaag te brengen
924 na blok is de compressie niet zo hoor van.
en als je op lage druk rijd is er niks aan de hand en rijd het een stuk beter.
alleen een scoop maken is niet genoeg.
een ram-air moet je ook druk mee opbouwen en dit is ook een berekend proces.
vanaf 140km/h op een motorfiets heeft het nut.
dit komt mede doordat op dat gewicht een paar pk al nut heeft en dat merk je op een auto niet heel erg.
bij een 924 valt meer te winnen door nokkenas uitlaat & inlaat traject en injectie en ontsteking.
nog meer valt er te winnen door gewoon een andere auto te kopen of een ander blok inbouwen.

ik heb hier nog een 911 world liggen met een 968 daar in met een compressor.
erg gaaf maar veel win je er opzich niet mee.
dit is ook wel ff leuk om te lezen dan:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=28797&hilit=968+compressor&start=0

Fantaman
26/12/2010, 22:29
je hoeft niet perse de compressie omlaag te brengen
924 na blok is de compressie niet zo hoor van.
en als je op lage druk rijd is er niks aan de hand en rijd het een stuk beter.


924 is 9,3 op 1 en z'n volvo turbo blok heeft 8,5 op 1.
en de standaard audi koppakking is niet zo sterk:nono:
al schijnen er wel metalen pakkingen te zijn maar weet nog niet of die ook op een 2L past. ik wil niet elke maand of elk jaar me koppakking vervangen:doh:
beste zij zijn om 5 cil turbo erin te hangen:whistle:

-Bassie-
28/12/2010, 20:56
en wat is de compressie eind druk bij een volvo?
en hoeveel bar kan je bij een 924 draaien tot dat je op die zelfde compressie eind druk zit?

Fantaman
28/12/2010, 21:41
en wat is de compressie eind druk bij een volvo?
en hoeveel bar kan je bij een 924 draaien tot dat je op die zelfde compressie eind druk zit?
ik heb geen idee, moet ik wel heel erg gaan reken met slag volume, motorinhoud en druk vulling. eigenlijk moet ik eens de gegevens op zoeken van een 2,5 T:whistle:

ik kwam er wel achter dat die rotrex comressors een riem aan gedreven turbo zijn en dat maakt het wel aantrekkelijk inplaats van een lage druk turbo op een 924 blok. bij juiste afstelling weinig verlies onderin en bovenin blijft ie heerlijk door duwen. plus makkelijker in te bouwen dan turbo. heb al een prijs van 2000 euro gezien, is dat inclusief montage? jemig.
dus voorlopig nog niet maar wel de moeite waard om alvast beginnen met rekenen:loco:
moet er ook gelijk een 7rib multiriem op komen, kan ik ook een modernere dynamo monteren:heh:
moet ik toch eens gaan sparen voor EFI:shocked:

ArvidW
31/12/2010, 17:50
Op 924board.org rijden er minimaal met 2 met een eurospec blok (1:9.3) en compressor die 0.8-1.0 bar druk draait. Goeie intercooler erbij en een goed afgeregeld injectie en ontstekingssysteem is blijkbaar voldoende.

Een rotex compressor vind ik helemaal niets, ik wil niet wachten op power, het moet er gewoon direct zijn ongeacht het toerental. Ik heb vanwege de leeftijd van mijn 924 blok liever tussen 1500-5000tpm power dan tussen 3000-6500tpm, dan blijft het waarschijnlijk wat langer heel. 2000euro vind ik nogsteeds een fors bedrag, een 2de hands eaton compressortje heb je voor 200-400euro!

Fantaman
31/12/2010, 18:53
ik was toch van plan om een pingel sensor te gebruiken dus kan ik precies op zoeken tot hoever ik kan gaan.
persoonlijk vind ik dat ie genoeg koppel onderin heeft maar bovenin mag het voor mij wel meer. rotrex lijkt mij juist ideaal omdat ie blijft draaien met de krukas en niet terug valt zoals bij een turbo als je het gas los laat.
ivm met ruimte en simpelheid wil ik het zonder interkoeler doen icm lage druk
z'n rotrex compressor moet 2ehands ook veel goedkoper kunnen, zal ook wel wat meer onderzoek doen naar het eaton ontwerkt.
persoonlijk vind ik een twinscrew het beste maar zoveel extra vermogen wil ik niet en daarvan heb je een hoop nodig voor de compressor.

ArvidW
31/12/2010, 19:50
Eaton compressoren zijn twinscrews, je hebt er zelfs die aan en uit schakelbaar zijn:-)

2de hands Rotex superchargers heb ik nog maar een paar van voorbij zien komen op marktplaats, deze zijn helaas vaak alsnog 1000euro:Cry:

Fantaman
01/01/2011, 13:13
ja zag een rotrex voor 1200 maar die was te groot moet een kleintje hebben.
ooh beter dat eaton ook een twinscrew is, zag wel een topic met een IHI twinscrew compressor voor op een 924:loco:

ArvidW
21/01/2011, 21:39
Het spruitstuk is inmiddels gelast door Twan, heeft hij in mijn ogen erg mooi gedaan:smile:
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/01/344.jpg

Dus mooi gelijk gaatjes boren, tappen en de rubbers erop. Zoals je ziet is ook de fuel rail iets aangepast.
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/01/345.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/01/346.jpg


Mijn "metingen" waren bijna correct, de throttlebodies passen bijna:tongue:
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/01/347.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/01/348.jpg

Eigenlijk zit alleen de stalen retourleiding van KVS uit het kacheltje in de weg, nadat deze verwijderd was past alles erg netjes. Ik ben heel tevreden dat ik het gaskabelmechaniek van de throtlebodies kan blijven gebruiken, dit scheelt veel werk:smile: De retourleiding verplaatsen is wel goed te doen.
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/01/349.jpg


In ieder geval dus nog voldoende te doen. In februari begin ik met afstuderen dus heb dan mooi in de avonden tijd om te hobbien :rolleyes:

(alle fotolinks zijn overigens hersteld en ik heb tussen de posts door nog wat extra foto's toegevoegd)

-Bassie-
21/01/2011, 23:34
ziet er netjes uit arvidw :cool:

924turbo2
22/01/2011, 06:25
Gaaf hoor, zal wel een leuk geluidje uitkomen (vergelijkbaar met Webers).

buldogo2
22/01/2011, 12:21
inderdaad erg netjes gelast! nu nog even het overtolling materiaal wegslijpen en het ziet er supper clean uit! :). Ben benieuwd hoe het eind resultaat er uit gaat zien, maar ik denk dat dat wel goed gaat komen als ik dit zo zie ;).

M.B.H.
22/01/2011, 21:26
super hoor
mooi werk
dit is toch wel echt leuk ombouwen

ArvidW
23/01/2011, 10:47
Wat vinden jullie hiervan:

http://community.924forum.nl/images/imported/2011/01/371.jpg

Of toch liever:
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/01/372.jpg


Het kost allebei ongeveer hetzelfde. Wat zou je kiezen en waarom:confused:

-Bassie-
23/01/2011, 11:06
Laatste ziet er echt beter uit.

En niet zo tunnerig achtig ;)

jimfrey944
23/01/2011, 12:52
Ik ben ook voor die laatste
Deze geeft waarschijnlijk ook een geleidelijkere en rustigere lucht stroom

Fantaman
23/01/2011, 18:06
Ik zou voor frisse lucht gaan, maar pipercross filter staat wel heel stoer

buldogo2
23/01/2011, 20:08
Ik zou het orgineele filterhuis gebruiken. met daar een K&N filtertje in bijv.

ArvidW
23/01/2011, 21:10
Dat kan idd ook nog, ik heb er momenteel zelfs een K&N filterelement in zitten maar ik wil die lelijke doos niet meer onder de motorkap. Je zit altijd vast aan een deel van de luchtweger die een hint geeft naar de K-jettronic, wil ik niet:tongue:

-cees-
23/01/2011, 21:38
Persoonlijk zou ik ook gaan voor de 2e omdat het (naar mijn mening) toch wat stijlvoller is voor zo'n auto.

ArvidW
05/06/2011, 21:15
Het heeft even geduurd maar het Pipercross filter is besteld (120euro:eek:)

Ik heb stiekem al een stukje gereden zonder luchtfilter met de throttle bodies en het valt tegen hoeveel ik nu weer opnieuw mag doen. Ik had gehoopt mijn oude fuel map te kunnen herbruiken maar dat gaat niet werken.

Mijn oude fuel map was gebaseerd op toerental en vaccuum in het spruitstuk. Het vacuum met throtte bodies is zeer zwak dus kun je er amper een fuel map op laten steunen. Ik ga nu dus met de allernieuwste Megasquirt code aan de gang die nu ook "throttlebody mode" heeft en daarin vaccuum, gaskleppositiesensor en toerental gebruikt voor de fuel map.

Zodra het luchtfilter erop zit, de kabels netjes zijn weggewerkt, mijn stuur weer in verbinding staat met de wielen, het contactslot weer werkt, er weer een goeie fuel map is en de baterijen van mijn camera vol zijn, zal ik eens een filmpje / foto's maken maken:tongue:

Het ziet er/ klinkt vreemd uit voor een 924, zeeën van ruimte onder de motorkap!

-Bassie-
05/06/2011, 21:21
ik ben benieuwd :)

wat ga je voor koelvloeistof reservoir doen?

-cees-
05/06/2011, 21:26
Het ziet er/ klinkt vreemd uit voor een 924, zeeën van ruimte onder de motorkap!


Mooi hè? :wink:

ArvidW
05/06/2011, 21:26
Heel het blok is schoongespoeld en daarna is er 6liter G12 koelvloeistof van de Action in gegaan. De cilinderkop wordt met 1-1.5 jaar gewisseld voor exemplaar die ik aan het flowen ben. Misschien krik ik de compressie dan ook op maar dat zijn allemaal nog vage plannen.

@cees, ja heerlijk! :smile: Jouwe is waarschijnlijk nog leger aangezien ik toch best wat electro-rommel voor de injectie erin heb zitten.

ArvidW
14/08/2011, 19:54
Een paar weken geleden heb ik mijn throttlebody setup afgerond. Eerst moest het filter gemonteerd worden. (pijpje is voor carterventilatie)
7094
7095

En in totaliteit ziet het er nu zo uit:
7096
7097
7098
7099

Er komt nog een oil-catch tankje bij om het pipercross filter enigszins motorolie vrij te houden.

Morgen ga ik (als het goed weer is) naar duitsland om de brandstofmap op hoge toerentallen en belastingen in te regelen, dit moet snel gebeuren aangezien ik de week erop ga "vrij rijden" op zandvoort *)

M.B.H.
14/08/2011, 22:15
hmmmmmm dat ziet er weer Spannend uit ik ben benieuwd B-)

LWB
15/08/2011, 09:47
kijk,dat lijkt er op. Ben benieuwd wat het doet en hoe....

-Bassie-
15/08/2011, 10:53
ben erg benieuwd naar hoe die rijd en en hoe die klinkt hier mee.
heb je ook al een keertje gekeken naar wat je verbruik nu is met een gemiddelde rijdstijlen?

kijken of het ook daadwerkelijk wat op levert tegen over K-jet.
en natuurlijk het vermogen ben ik benieuwd naar.

924turbo2
15/08/2011, 16:58
Ziet er netjes uit !

Tip, ga eerst zeer veel testen voordat je het circuit opgaat, zou zonde zijn als de boel stuk loopt.

Waarschijnlijk kom ik wel even kijken tijdens vrijrijden, wel het wel even zien!

ArvidW
15/08/2011, 21:56
Net terug uit duitsland, resultaat 210km/uur gps gemeten op vlak wegdek, veel beter had ik niet durven hopen van een 280.000km oude auto*)

Onderweg is wel het volgende kapot gegaan:
- Binnenspiegel van raam losgebroken
- Startmotorkabel losgeschoten
- Sleepcontact voor toeter in stuur is geflipt, elke bocht naar rechts toetert auto nu
- Koplampen willen niet lekker meer naar beneden

Dus weer wat te sleutelen, achja, het had ergere dingen kunnen zijn;)

@LBW, ik zal eens voor de verandering op komen dagen op een meeting.

@Bassie, verbruik is vrij simpel, ik kan K-jetronic nooit evenaren met deze setup. De injectoren zitten daarvoor te ver van de kleppen af en het inlaattraject is zo kort dat hij veel brandstof door het luchtfilter uitspuugt (gewoon zelfde probleem als weber-setup). Zoiezo waag ik te betwijfelen of je met een aftermarket zelf ingeregeld injectiesysteem zuiniger kan rijden dan een professioneel ontwikkelt bosch systeem:{

@Joost, kom je dan ook met jouw turbo? Ik wil wel eens zien hoe een echte circuit klare 924 eruit ziet;)

924turbo2
16/08/2011, 06:19
Helaas ligt de turbo nog deels uit elkaar :{

Maar ik weet zeker, als je eenmaal één keer op Zandvoort hebt gereden wil je het elke maand doen, dus we gaan nog wel een keer samen de baan op !

ArvidW
16/08/2011, 07:40
Ow, hij ligt open voor de remmen upgrade? Ik neem toch aan dat jij in de sportklasse rijdt met je turbo?

924turbo2
16/08/2011, 09:05
ja, altijd sport. Maar ik kan als je nog een keer gaat wel een toersessie met je meepakken.

Brembo remmen zitten er al onder, ben aan de Carrera uitbouw begonnen maar was iets meer werk dan ik dacht......

ArvidW
16/08/2011, 09:23
Reed jij met jouw 924 NA ook in de sportklasse rond? Een vriend van mij (raced met 450pk evo8) vroeg zich af of het niet een beter idee was om na een paar keer toerklasse snel over te stappen naar de sportklasse aangezien je dan wat minder zondagsrijders om je heen hebt... (al ben ik natuurlijk zelf ook een beginneling)

Hoeveel spoorbreedte win je straks met je GT uitbouw?

924turbo2
16/08/2011, 09:54
Dat is de grooste denkfout die de meeste maken. Hoop gasten denken dat al ze een snelle auto dat ze in de sport klasse moeten gaan rijden. Het gaat er om dat je juist eerst moet leren sturen/remmen. Begin alstjeblieft in de toerklasse en word niet overmoedig. Je wil niet weten hoeveel dure auto's in de vangrail gaan, puur omdat mensen denken, ik heb een snelle auto en dus kan ik goed rijden.

Het gaat er om dat je lol hebt !!!

-Bassie-
16/08/2011, 10:01
dan word het dus tijd om weer eens meeting te doen bij lelystad als er slalom is?

dan zullen er vast wel wat meer mensen mee doen van hier :)

ArvidW
17/08/2011, 12:44
@Joost, mijn collega bedoelde dat je in de sportclasse met meer ervaren rijders om je heen rijdt en dat daarmee de kans op ongelukken veroorzaakt door een andere rijder kleiner is. Maar ik begrijp en geloof jouw punt volledig en mijn focus zal woensdag voornamelijk liggen op het circuit enigsinds te leren en eens rond te kijken hoe het op een vrijrijden dag er aan toe gaat :)

@Bassie, goed plan!

Een oil catch tankje is onderweg, ik ben maar voor een onopvallende grijze gegaan:
7109

-Bassie-
17/08/2011, 12:48
kost dat? en hoeveel inhoud?

ben er ook naar opzoek mijn k-jet en gasklep huis zijn steeds vies.
en m`n ontluchting slang zal ook wel bijna overleden zijn.

ArvidW
17/08/2011, 12:52
Oil catch tank @ ebay, 500ml, 35euro inc verzending (klik) (http://cgi.ebay.nl/New-Round-Oil-Catch-Tank-9-15-mm-Fittings-Blue-/190399016261?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c54aa6d45)

-Bassie-
17/08/2011, 13:00
dat is een mooi formaat.
thuis maar eens op meten of die er tussen past, ergens.

ArvidW
17/08/2011, 13:08
Ik heb ruimte zat ! *)

-Bassie-
17/08/2011, 13:20
jah jij wel :O

ArvidW
17/08/2011, 22:12
Het oil catch tankje is binnen. Het ziet er voor het geld niet slecht uit al was er wel iets mis in het design; tussen het in- en uitlaatpijpje zat geen schot dus het tankje zal alleen echte druppels uit de leiding afscheiden.

Na heel wat zaag, vijl en boorwerk heb ik er een tussenschot in gezet:

7110
7111
7112

Ik ben zeer benieuwd hoe goed zo'n tankje de olie afscheid. Als het mijn luchtfilter droog houd ben ik tevreden.

ArvidW
24/08/2011, 21:32
Vandaag wezen rijden op zandvoort samen met een goeie vriend van me. We hebben in totaal 2 heats (20min) in de regen gereden en 2 heats op droog wegdek.

Ik stond / sta werkelijk waar versteld hoe geweldig een 924 op het circuit rijdt. In de regen gaan al die bmw'tjes achterstevoren het circuit af maar een 924 blijft netjes rechtdoor gaan. Een 944 S2 ging ook de vangrail in aangezien hij elke bocht met kwispelende staart uitkwam. Het gebrek aan veel vermogen in een 924 is voor een beginner zoals ik echt een voordeel. Verder is het weggedrag heel prettig, erg stabiel en vergevingsgezind.

Op droog asfalt wordt je wel behoorlijk voorbij gereden op de rechte stukken maar in de bochten kun je in de toerklasse goed meekomen, je hoort gewoon dat je sneller weer op het gas kan dan de bmw voor je.

De remmen beginnen na 10 minuten echt minder te worden (pedaal tegen de grond) maar alsnog remmen ze best aardig, niet gevaarlijk slecht. Ze voldoen prima om leuk wat rondjes te kunnen rijden.

Ik vind het echt een aanrader voor iedereen om je 924 eens mee het circuit op te nemen, het was lang niet zo eng als ik gedacht had en je voelt gewoon dat de auto het kan hebben. Zelfs al rijdt je maar 1 heat van 20minuten, dat is genoeg om te ervaren wat een 924 ongeveer in huis heeft, en dan kijk je gelijk heel anders naar je auto*;

-Bassie-
24/08/2011, 21:49
mooi dat je het leuk vodn.

ik ga over 1 maand ook rijden maar dan 1 keer 30 minuten dus dat word ff rijden en dan laten afkoelen en dan weer rijden.
maar ik ga het wel zien.

ArvidW
24/08/2011, 21:59
Super vet! Remmen zou ik je geen zorgen om gaan maken, gewoon wat eerder beginnen met remmen zodra ze heet zijn geworden.:P Na 20minuten rijden remde ze nog wel maar niet super hard.

Ik weet niet hoe lang geleden je je remvloeistof ververst hebt maar het is niet onverstandig dit nog even te doen voordat je gaat rijden. Kost 8euro aan olie + zeg uurtje werk en het geeft wel een veilig gevoel. (kun je gelijk upgraden naar DOT4, dat geeft je misschien 2 minuten langer een goeie remdruk...)

KringBlievie
24/08/2011, 22:04
Hee,
ik wist niet eens dat je als publiek,
zandvoort op kan,

Wat kost het ? en hoe regel je het, lijkt me super vet om een keer te doen (een keer, nouja wel vaker :)

-Bassie-
24/08/2011, 22:05
is begin dit jaar ververst naar Dot 4.
gelijk met nieuwe remleidingen en nieuwe remslangen staalomvlochten van goodridge.
en er zitten green stuf remblokken in voor.

remt op de weg zeer goed zeker als ik ze lekker warm rem verder geen ervaring er mee.

ArvidW
24/08/2011, 22:09
vrijrijden.nl (http://www.vrijrijden.nl) en dan een dag uitzoeken. Verder heb je nodig:
- 25euro per sessie
- helm (ik had brommerhelm)
- kennis van vlaggen (5minuutjes leeswerk)

Kaartjes koop je aan de balie, reserveren kan en hoeft niet, zo druk is het ook weer niet. Veel simpeler kan eigenlijk niet!

@Bassie, perfect, dan hoef je geen echte problemen te verwachten denk ik:) Het is geen ideale setup maar het functioneert:P

-Bassie-
24/08/2011, 22:13
Ja dat hoop ik ook.
Hier in vathorst zit een leuk stukje waar je wel leuke ovaaltjes kan rijden.
Rechte stuk 140 en dan vol in de ankers en dan weer gas er op en zo door dan heb ik geen problemen met de remmen.
Rechte stuk is dan rond de 500 meter lang gok ik.

Ik ga 30 minuten rijden kost 50 euro.
En kan dan een half uur later nog 30minuten rijden als ik wil.
En anders kan ik met m'n buurman mee rijden.
Bij mij is er geen helm plicht en het is 's avonds.

ArvidW
24/08/2011, 22:23
Gaat vast leuk worden, en zoals Joost hier al eerder zei: "het gaat erom dat je lol hebt"

Zelfs mijn uitstapje de grindbak in was niet erg:) (onderlip zit zodanig hoog dat je hem niet kapot rijdt in het grind)

KringBlievie
24/08/2011, 22:38
Super vet,
ga ik zeker binnen kort doen ik zag 12 september,
ik ga eens even kijken of ik hem dan al weer in elkaar heb :p

Weet iemand toevallig ook hoe je op de nordschleife kan komen

-Bassie-
24/08/2011, 22:39
Ja dat is ook zo.
En dat moet zeker lukken.

Moet je even voor zoeken op internet voor de ring.
Kijken wanneer er touristen farhte is.
En dan gewoon er heen en rijden.
Schijnt ook leuk te zijn om op te rijden maar wel groot. (20km)

924turbo2
25/08/2011, 09:48
Gister was ik helaas te laat om nog te gaan kijken. Super dat je zo enhausiast bent !

ArvidW
29/08/2011, 13:35
Er zijn op zandvoort nog foto's gemaakt. (Fotograaf: Leon Weggelaar)

7281
7282
7283

Donderdag gaat 924 voor APK, dus even brandstofmengsel terugstellen met een laptop en hij is er klaar voor (hoop ik).

Voor de winter zijn de plannen ook al bekend, de motor gaat eruit en wordt gereviseerd / vervangen / geflowed / getuned, de auto wordt in de tussentijd opgeslagen in een caravanstalling. Genoeg te doen dus:9

M.B.H.
29/08/2011, 14:47
okee dat is dus goed gegaan op het speelterrein:)

ArvidW
01/09/2011, 07:56
Zojuist auto weggebracht voor APK. Ze hebben hem gelijk aan de uitlaatgasemissietest gehangen en het resultaat was 5.5% CO. Dus laptop opgestart en na 4 muisklikken 0.7% CO. Soms wel handig die Megasquirt 8-)

-Bassie-
01/09/2011, 21:15
al plannen wat je met de motor gaat doen??

iets met compressie oid?

ArvidW
02/09/2011, 07:38
De motor wil ik reviseren maar ik wil er niet 100'en euro's aan nieuwe onderdelen tegenaan gaan gooien. Ik ga proberen zo ver mogelijk te komen met goeie 2de hands onderdelen.

Verder wil ik gaan doen:
- Inlaatkanalen flowen
- Spruitstuk netjes op inlaatkanalen over laten lopen
- Throttlebody kleppen netjes op spruitstuk over laten lopen
- "verbrandingskamer" in cilinderkop afwerken, alle scherpe randen weg + mooie radiussen rondom inlaat poorten
- Compressie beetje omhoog dmv onderblok afrezen & afvlakken (+/-1:10)
- Kleppen inslijpen, klepgelijders & klepseals bekijken / vervangen
- Eventueel injectoren verplaatsen naar originele CIS plek
- Crank scraper monteren (ligt aan prijs)

En de rest bedenk ik zodra ik alles los heb liggen:)

ArvidW
25/09/2011, 07:21
Ik zit te twijfelen of ik straks tijdens de motorrevisie mijn dynamo moet laten reviseren. Dit zijn de waardes die ik gemeten heb:

Rijdend:
- Onbelast 13.8v
- Verlichting aan 13.65v
- Verlichting en ventilator aan 13.45v
- Groot licht, ventilator en achterruitverwarming aan 13.20v

Stationair (900tpm)
- Onbelast 13.6v
- Verlichting aan 13.2v
- Groot licht, ventilator en achterruitverwarming aan 12.40v

Ik vind dat hij bij belasting vrij snel inzakt, heeft iemand ooit een net gereviseerde dynamo gemeten?

maup
25/09/2011, 08:00
Zijn toch redelijke waardes denk ik, ik zou (nog) geen geld aan een revisie uitgeven.Ik heb een tijdje geleden de generator van mijn SAAB 96 zelf opgefrist (is bijna het zelfde, ook Bosch alleen een slagje kleiner)
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f-11&t=92990#p1050837

ArvidW
25/09/2011, 18:20
Dat is ook een mooie oplossing :). Ik haal hem wel gewoon open en bekijk dan of er iets vervangen moet worden

dopre
25/09/2011, 21:49
en plaats de nodige info en foto's hier ....

ArvidW
10/11/2011, 21:38
Vanmiddag samen met een vriend het blok uit de 924 gehaald & uit elkaar getrokken:

7627

Tot nu toe tegen gekomen: Gescheurd spruitstuk, een of 2 lagerschalen die er niet heel fris uitzien, 1 gebroken zuigerveer, beschadigde cilinderwand (niet degene van de gebroken veer overigens...)

Kop gaat een andere keer uit elkaar, hopelijk daar wat minder verrassingen :9

M.B.H.
11/11/2011, 16:05
Okee !!!!!!
Nu weten we weer waar we mee bezig zijn,
kopje ook voor dat je hier komt Verzamelen.
Nokkenas heb ik niet liggen de rest wel ;)

924turbo2
11/11/2011, 16:21
Klinkt niet als een best blok, appart want een gebroken zuigerveer komt bij een NA bijna nooit voor.

ArvidW
11/11/2011, 20:27
@Joost, ik vrees dat je gelijk hebt, zeker als je je bedenkt dat de klepstelen ook vernaggelt zijn aangezien iemand de stel wigjes er verkeerd om in had gedraaid :'( Compressie kwam niet hoger dan 1 : 8.5 en heel misschien 1 : 9. Maar aan de andere kant zien sommige lagerschalen er wel weer super (nieuw) uit...

@Martin, perfect plan ! Ik denk dat ik kwa cilinderkop niets nodig heb aangezien ik nog 1 goeie heb liggen. Al zit ik daar wel met een aantal wigjes op de uiterste verstel mogelijkheid wat betekend dat de boel versleten is. (of misschien klep stelen in laten korten?) Nokkenas is zoiezo nog goed.

Overigens wel een mazzeltje: Het blok hing vast in 2 zo goed als nieuwe motorsteunen *)

-Bassie-
11/11/2011, 20:42
scheuren van het spruitstuk lijkt mij een goede reden om daar ook gelijk iets anders op te zetten? ;)

ben benieuwd verder wat je er aan gaat doen.

compressie wat verhogen?
verbrandingskamer aanpassen? (vorm)

ArvidW
15/11/2011, 12:51
Ik denk dat ik mij ten eerste eens ga bezighouden met een goed blok samen te stellen. Mijn huidige cilinderkop kan ook in zijn geheel naar het schroot.

Lijst met kapotte onderdelen:
- 2 gebroken klepstoters
- 5 kleppen waarvan de bovenkant van klepsteel vernaggelt is
- 6 versleten klepveren
- 2 uitlaatklep rotatie ralel dingen :P die niet goed of niet meer ratelen
- 2 drijfstangen met beschadigde drijfstanglagers
- 3 beschadigde hoofdlagers
- 1 gebroken zuigerveer
- 1 zuigerveer met uitgelubberde zuigerveergroef
- 1 krukas met beschadigde hoofd en drijfstanglager plekken
- 1 onderblok met beschadigde cilinderwand (roest)

Ofwel, bijna alles aan het kale motorblok is kapot :9 Maar geen detonatie schade! (had ik wel verwacht aangezien ik de Megasquirt niet op een rollenbank heb afgesteld)

7657
7658
7659
7660
7661
7662
7663
7664
7665
7666
7667
7668

Toch een groot wonder dat dit alles zonder al te erg gerammel 210km/uur op de duitse autobahn liep :P (500km geleden)

Binnenkort eens bij Martin gaan shoppen...

Frenske
15/11/2011, 12:56
poeh poeh, dat blok heeft echt de hel gezien .......})

M.B.H.
15/11/2011, 14:06
dat noemen we dan maar goed gebruikt <<<<<<<<<<oeps

ArvidW
20/11/2011, 20:24
Ik zit heftig te twijfelen of ik niet een supercharger op het blok moet gaan zetten. Als ik het juiste type Eaton compressor kan vinden voor het juiste bedrag dan gaat het er misschien wel van komen :)

Om te beginnen zonder intercooler en ongeveer 0.4bar druk (150pk?), misschien later meer. Een paar mannen van 924board.org rijden met een compressor en 0.8bar rond wat kwa prestaties in de buurt van een originele 924turbo zit :6

Dit is het kunstwerk van RC:
7700
7701

Niet dat ik het ooit zo mooi kan krijgen maar als het half zo goed functioneert als de zijne ben ik meer dan tevreden :9~

924turbo2
21/11/2011, 07:23
Ik zeg doen!!! Voor welke Eaton ga je ?

ArvidW
21/11/2011, 09:31
Het liefst een M62. Die zal voor 0.4bar druk een beetje aan de grote kant zijn maar voor latere upgrades zeer geschikt :-)

924turbo2
21/11/2011, 15:36
m45 zal ook nog gaan, de m62 schijnt je tov de m45 ook 10pk extra om rond te kunnen draaien. Voordeel is dat je ze al rond de 150 euro vindt, m62 zijn een stuk duurder.

Ze zeggen dat de m45 goed is voor 150 a max 170pk dus beperkt voor latere upgrades :'(

ArvidW
21/11/2011, 16:35
Bij dezelfde druk, volume en rendement zullen beide blowers ongeveer evenveel vermogen van de krukas trekken. Ze leveren inmiddels hetzelfde werk. Gezien het rendement loopt de m45 iets lichter maar dat zal niet veel verschillen. Uiteindelijk zal die M62 misschien wel 10pk meer vragen maar dan verpompt hij ook significant meer dan een M45. :9

Een andere rede dat ik een M62 wil hebben is de elektromagnetische koppeling. Ik zou graag dmv een bypass klep willen switchen tussen NA en SC. Throttlebodies blijven en ook het blok wil ik op CR 1 : 9 houden dus dan heb je ene leuke 924NA en nog leukere 924SC 8-)

ArvidW
07/12/2011, 20:45
De beslissing is gemaakt: Het wordt een eaton supercharger. De configuratie in de motorruimte zal gaan lijken op een combinatie van deze SC positie:
7742

en een variant van dit spruitstuk:
7745

Gezien de beperkte ruimte heb ik het concept van het spruitstuk verbouwd tot:
7749
7750
7751

Ik wil tevens gelijk een flink grote intercooler monteren:
7752

Supercharger wordt waarschijnlijk een M62 die 2:1 aangedreven wordt dmv een nokkenas pully, krukaspully en riem. Vermogen zal richting 200pk gaan waar de M62 wel weer 20pk van opvreet. Ofwel, je houdt 924turbo power over:9

924turbo2
08/12/2011, 16:33
Supercharger wordt waarschijnlijk een M62 die 2:1 aangedreven wordt dmv een nokkenas pully, krukaspully en riem. Vermogen zal richting 200pk gaan waar de M62 wel weer 20pk van opvreet. Ofwel, je houdt 924turbo power over:9

Je kan ook gewoon een 924 turbo kopen ben je een stuk goedkoper uit ;)

powerflux
08/12/2011, 17:00
nouja, hij heeft al electronisch geregelde injectie. dat is een groot deel van de kosten.

zo'n M62 kun je ook van een 2e hands merc afhalen om te kijken hoe het gaat bevallen, dus dan heb je aan het DIY gebied niet veel kosten meer: spruitstuk, beugels en pully's. En aan het vertrouwen waarmee het spruitstuk wordt gepresenteerd te zien zal dat wel lukken!

daarnaast geen opspoelverschijnselen zoals bij een turbo, en meer power onderin, dus ik zeg: doen! ik ga dit topic (nog) actiever volgen :9

(de efficientie is wel slechter dan bij een turbo, maar ach.. daar ging het toch al niet om ;))

924turbo2
08/12/2011, 19:42
was ook maar een grapje, ik vind dit top, lijkt me een gaaf plan !

ArvidW
12/12/2011, 17:24
Had ik maar een 924turbo gekocht, of nog liever een 944 turbo. Dat had me met alleen simpel onderhoud minder gekost dan deze 924 tot nu toe ;) Maar aan de andere kant had ik dan ooit veel minder geleerd, dus ben nog steeds blij met mijn keuze:6

Maar om de kosten nog hoger op te drijven heb ik zojuist een Rotrex C30-74 supercharger gekocht op Ebay.co.uk. De totaalprijs is met 875euro inclusief verzendkosten best fors maar ik kan nu wel heel veel onderdelen herbruiken die ik bij inbouw van een eaton compressor had moeten verwijderen.

7771
7770

Hij is iets groter als een dynamo en daardoor vrij gemakkelijk plaatsbaar (vergeleken met een Eaton M62)

De flow chart is als volgt: (het komt er eigenlijk op neer dat blower geschikt is voor 150-300pk setups, dus prima voor een 180pk 924SC)

http://community.924forum.nl/images/imported/2011/12/fcc3074largepng-1.jpg

Nu nog intercooler, blow of valve, intercooler pijpen, blokrevisie, sterke koppakking, veel afstelwerk en een volle tank benzine. Bijna klaar dus :P

924turbo2
12/12/2011, 18:25
erg cool, ik heb deze toen gezien bij Beek racing:

Beek Auto Racing :: Porsche 944S2 (http://www.beekautoracing.nl/show.php?model=3&cat=15)

Ging jij nou ook een turbo kop gebruiken ?

ArvidW
12/12/2011, 18:36
Cool, met 330pk zal dat wel echt een beest zijn :9~

Je ziet wel goed dat zo'n rotrex pas op hoge toeren echt gaat werken. Ik zit eraan te denken om met een te zware overbrenging te gaan rijden en op hoge toerentallen de overtollige boost dmv bypass weg te sluizen. Zo heb je al op lage toerentallen veel boost hebt die bij ca 4500 tpm stabiliseert door middel van die bypass.

Het rendement ligt dan wel weer lager. Eens kijken of het verlies te berekenen is...

924turbo2
12/12/2011, 19:30
Kan je de poelie niet aanpassen om dat op te vangen?

ArvidW
12/12/2011, 21:30
Je hebt 2 mogelijkheden:
- Pully verhouding zodanig dat je precies 0,8bar boost draait op 6000tpm (en dus maar iets van 0.2bar op 3000tpm)
- Pully verhouding te zwaar zodat je eigenlijk 1.5bar boost draait op 6000tpm maar daar 0.7bar van weg laat lopen. Dan heb je op 3000tpm misschien al 0.6bar boost en van 4500-6000tpm 0.8bar. Maarja, vanaf het moment dat je lucht weg moet laten lopen om de boost te beperken zakt het rendement gigantisch in. (getallen zijn maar gokwerk, ik ga ze binnenkort proberen te bepalen)

Dit is precies het probleem met centrifugaalsuperchargers, de druk loopt op met het toerental. Zo'n eaton daarentegen geeft op 2000tpm bijna dezelfde druk als op 6000tpm.

ArvidW
19/12/2011, 21:11
Aangezien de rotrex niet het juiste type bleek te zijn (fout van verkoper, nu nog maar eens geld terug zien te krijgen) ben ik maar wat andere opties aan het bekijken. Flosho van 924board.org is bezig met de volgende setup:
7797

Het grote nadeel van deze opstelling is dat je je ruiten sproeiertank moet verwijderen, koplampmotor moet verplaatsen en in zijn geval zelfs een stuk uit de kokerbalk moet slijpen. Om dit probleem te omzeilen heb ik de turbo andersom gehangen:

7798

7796

7795

De maten kloppen nog niet 100% maar het gaat meer om het concept.

Het oliefilter zal op een andere plek geknutseld moeten worden maar dit kan met zo'n adapter plaat. Dit is geen ramp want voor de turbo moeten er toch olie leidingen aangelegd worden.

-Bassie-
19/12/2011, 21:21
ziet er goed uit, ben benieuwd wat het gaat worden :)

misschien eens tijd om ook eens voor een 5 gaats setje te gaan kijken?

of wil je straks 170pk oid met trommel remmen gaan afremmen? :P

ArvidW
19/12/2011, 22:19
Ik wil straks inderdaad 170-200pk afremmen met trommeltjes en massieve schijven :P Ik moet toegeven dat het verre van optimaal is maar ik besteed liever 500euro aan m'n motorblok dan aan remmen upgrade. Het gaat bij mij toch meer om het modificeren, afstellen en verbeteren van het blok dan om het rijden met de auto. Als ik dit jaar al 2500km rijd met m'n 924 is het veel.

Op de openbare weg houd ik me aan de snelheid en het circuit kom ik de komende tijd niet meer (te ver weg, te duur).

924turbo2
20/12/2011, 07:10
ruitensproeir tankje heb ik naast de accu gezet, gewoon een compact tankje van een auto op de sloop.

ArvidW
14/01/2012, 16:58
Maandag heb ik samen met een vriend een 2-3 tal blokken bij MBH open staan halen op zoek naar mooie onderdelen:

7897
7898

We hebben een prachtig onderblok weten te vinden met super nette cilinderwanden. Uiteraard staat het weer slecht op de foto maarja, ik ben geen prof fotograaf.

Aangezien mijn blok straks bestaat uit onderdelen van 5! verschillende blokken moet er wel wat nagemeten worden of het allemaal wel netjes gaat passen. Zojuist met plastigauge de hoofdlagers opgemeten:

7899
7900

Ze horen 0.020-0.070mm speling te hebben met een slijtlimiet van 0.100mm. Na meten bleek dat ik 4 lagers heb met speling tussen de 0.050-0.063mm en 1 lager van 0.076mm. Daarmee ben ik zeer tevreden :)

Nu de rest nog meten.

M.B.H.
15/01/2012, 16:37
Kijk dat ziet er goed uit.
met zoveel keuze kan het ook haast niet missen,
dat je het beste mee hebt genomen.
dat was ook de bedoeling bij mij gaat rommel alleen bij het afval. ha ha

924turbo2
26/02/2012, 07:10
Nog updates ? Wat ga je nu gebruiken turbo/compressor/Rotex ?

ArvidW
26/02/2012, 18:41
't schiet idd niet zo hard op :+ Alle onderdelen voor het onderblok zijn nu nagemeten & uitgezocht. Binnenkort aan de cilinderkop werken (flowen, uitfrezen voor nieuwe injectoren, kleppen inslijpen).

De keuze turbo/eaton/rotrex blijft erg moeilijk :{ . De Ebay rotrex heb ik inmiddels weer verkocht dus heb nu niets meer liggen. De keuze turbo/eaton/rotrex kan ik eigenlijk pas maken als het blok weer in de auto hangt want dan pas kan ik goed opmeten hoeveel ruimte er is. Ook is de beschikbaarheid belangrijk want een goeie Eaton M62 of Rotrex voor een nette prijs vind je niet elke dag...

De kans dat ik turbo neem is klein aangezien dat een grote impact heeft op de complete warmtehuishouding onder de motorkap, dit is mij te veel werk.

924turbo2
26/02/2012, 18:59
zie pb misschien is het wat voor je.

ArvidW
27/02/2012, 18:14
Joost, je inbox zit vol !

924turbo2
27/02/2012, 18:25
is weer leeg :-)

ArvidW
23/03/2012, 14:57
Slecht nieuws, ik ben inmiddels aangestoken met het motor-rij virus (hoort bij dit jaargetij) dus de porsche hobby moet een beetje minderen.

Het turbo/supercharger project is dus van de baan :{ De 2000 euro die dat zou gaan kosten besteed ik liever aan motor rijbewijs, pak, helm en schoenen.

De motorische aanpassingen zullen beperkt blijven tot throttle bodies, geflowde kop, snelle nokkenas en freeflow uitlaat. En niet te vergeten een motorblok met goeie onderdelen ipv beschadigd oud spul :+

ArvidW
25/03/2012, 19:01
Vandaag wat progress gemaakt met het flowen van de cilinderkop:

8099
8100
8101

Het voornaamste doel was het verbeteren van de flow, niet het vergroten van het kanaal (daar ben je weken mee bezig). De flow is vrij eenvoudig te verbeteren aangezien in de standaard kop behoorlijke gietnaden zitten en ook een aantal scherpe overgangen.

M.B.H.
25/03/2012, 21:37
tja dat zijn de kleine verschillen zit er strak uit zo

ArvidW
26/03/2012, 09:28
Vooral de overgang vanaf het inlaat kanaal naar de klepzetel is slecht. Hier zit een behoorlijke rand waar je zeker 10minuten op aan het frezen bent om deze netjes weg te krijgen.

Ik zit te twijfelen welke nokkenas ik ga nemen. De Webcams nokkenas die ik nu heb ik geweldig voor een compleet origineel blok maar nu ik throttle bodies en grote uitlaat heb kan er vast een wat agressievere nokkenas op.

De Newmans nokkenas die Bassie heeft is goed betaalbaar (160pond) (30-70inlaat, 70-30uitlaat, 280gr opening, 60gr overlap). Ik ben alleen niet helemaal weg van het feit dat het vermogen bij Bassie vanaf 5800tpm instort zoals op een origineel blok. Ik had graag gezien dat het met die nieuwe nokkenas langer het door gelopen tot bijvoorbeeld 6500tpm...

Piper cams levert ook een nokkenas "ultimate road" die van 2000-7000tpm zou moeten werken alleen deze is 285 pond. (34-70inlaat, 70-34uitlaat, 284gr opening, 68gr overlap). Wel fors duurder maar deze zou wel +/- 5-6pk meer moeten geven dan de Newmans nokkenas.

-Bassie-
26/03/2012, 10:53
Zal vanavond even een nieuwe grafiek van m'n auto online zetten.
Gemeten op een belaste testbank.
Loopt langer dan 5.800rpm door.

ArvidW
26/03/2012, 11:29
Ik ben benieuwd ! :)

-Bassie-
26/03/2012, 11:42
Alleen het nadeel bij mij is dat de kjet onderin redelijk arm staat en dan boven in rijk gaat lopen :(

http://db.tt/YEEIeyUh

Dus ook maar eens rond gaan kijken naar efi.
Deze computer gevonden:

http://www.bs-autotune.nl/shop/product_info.php/cPath/40_65/products_id/833

ArvidW
26/03/2012, 13:11
8108

Dat ziet er beter uit, hij houd het vermogen vanaf 5800tpm nog wel even vast :) Zo te zien is het geen koppel loos hoge toeren blok geworden met een 280gr nokkenas. Dan zal dat met een 284gr nokkenas ook wel meevallen.

Het AFR probleem met K-jetronic had ik inderdaad ook gezien. Op 6000+tpm gaat de AFR naar 10 of zelfs nog lager, verre van ideaal...

Die EMS-2 ziet er best compleet uit en een stuk gebruiksvriendelijke dan een Megasquirt. Je hebt iets minder mogelijkheden maar dat is misschien ook wel tof, als ik bijvoorbeeld launch control wil gebruiken moet ik eerst de soldeerbout opwarmen...:')

-Bassie-
26/03/2012, 14:08
Oja mijn toerenbegrenser stond op 6200 rpm vandaar bij die groene lijn die dan terug loopt.

Motor loopt erg soepel ook aan de lijn te zien ;)

Wat voor injectoren gebruik jij?

Email contact met die site:
Van beneden naar boven te lezen ;)

De processor is hetzelfde. De software ook. De electronica is anders en bevat meer functies dan de standaard megasquirt.

BS-AutoTune
Jeroen Bosma
Einsteinstraat 33-2
2811EP Reeuwijk

www.bs-autotune.nl
Info@bs-autotune.nl
0182-757682

Op 22 mrt. 2012 om 22:43 heeft Bas Dijksma <Bas@bas1902.nl> het volgende geschreven:

Hallo Jeroen,

Kan ik het dan zo stellen dat het eigenlijk een Megasquirt is met een andere naam?


MVG Bas Dijksma,

Op 22 mrt. 2012, om 22:16 heeft Jeroen Bosma - BS- AutoTune het volgende geschreven:

Hallo Bas,

Het programma heet tunerstudio.
Www.efianalytics.com

Er zit geen verdere beschrijving bij, maar je kan je wel inlezen op www.msextra.com.

Verder biedt ik persoonlijke ondersteuning op projecten. Zoals de cursus die ik eens in de maand geef. Maar ook projectbesprekingen en samen opstarten en afstellen. Dat kost natuurlijk wel wat, maar dan weet je zeker dat je project slaagt.

BS-AutoTune
Jeroen Bosma
Einsteinstraat 33-2
2811EP Reeuwijk

www.bs-autotune.nl
Info@bs-autotune.nl
0182-757682

Op 22 mrt. 2012 om 21:51 heeft "Bas Dijksma" <Bas@bas1902.nl> het volgende geschreven:

hallo,

ik heb een paar vragen over de Universal-EMS-2.

wat voor programma heb je nodig om er verbinding mee te krijgen?

en zit er een uitleg bij met waardes en uitleg van programma en computer?
ivm het kiezen van bepaalde sensoren.

MVG Bas Dijksma,

ArvidW
26/03/2012, 15:24
Megasquirt is behoorlijk verouderd, je kunt duidelijk zien dat stap voor stap functies toegevoegd zijn en dat het daardoor een behoorlijke rommel is geworden. "out of the box" kan het minder dan de EMS-2 maar vanwege de grote groep hobbyisten kun je een MS wel upgraden totdat je erbij neervalt.

Ik gebruik nu de injectoren van mijn GSXR-600 K3 throtle bodies maar wil weer terug naar injectoren op de K-jetronic plek. Waarschijnlijk zet ik de GSXR injectoren over maar moet daardoor wel modificaties aan de cilinderkop maken. Positie en type injector is gigantisch belangrijk voor het uiteindelijk resultaat, besteed hier veel tijd en geld aan want anders wordt het een grote teleurstelling. De rest gaat over het algemeen wel goed.

Tunerstudio gebruik ik ook. Het grootste deel is gratis maar als je met je WB closed loop de VE table in wil gaan leren zul je een licentie aan moeten schaffen. Deze licentie heeft mij circa 45euro gekost. Ik geloof dat je met 1 licentie op 3 pc's kunt instaleren dus ik kan je er waarschijnlijk wel eentje verkopen voor 15euro.

ArvidW
30/03/2012, 15:27
Gisteren bij een kennis geweest en gepast op het vliegwiel van mijn 924 op zijn draaibank paste. Aanvankelijk niet maar nadat de tandkrans verwijderd was past hij nu wel. (geeft ook mogelijkheid om tandkrans andersom te monteren zodat hij weer mooie onbeschadigde tanden aan de startmotor kant heeft)

Zojuist het vliegwiel uitgetekend en gekeken hoeveel er vanaf kan.
8124
8125

-Vliegwiel 1, origineel
-Vliegwiel 2, achterkant groot stuk uitgedraait (geel), 21% minder massa, 20% minder rotatietraagheidsmoment
-Viegwiel 3, buitendiameter verkleind (oranje), 27% minder massa, 31% minder rotatietraagheidsmoment
-Vliegwiel 4, aan voorkant massa weggefreest (rood), 33% minder massa, 40% minder rotatietraagheidsmoment

Ik denk dat ik voor "vliegwiel 3" ga. Dit geeft een totale gewicht reductie van 1,9kg (5.7 ipv 7.8kg) en kan volledig op de draaibank gedaan worden.

924turbo2
30/03/2012, 16:00
Bij mij is het zoalsl het 2e vliegwiel gedaan

optie 3 lijkt me ook niet verkeerd.

bij optie 4 moet je toch wel echt gaan balenceren.

ArvidW
30/03/2012, 16:25
Ik vermoedde al dat je optie 2 had aangezien die 1.5kg gewichtsreductie geeft zoals jij al had gepost. ^O^

Bij optie 3 verlies je alleen de TDC markering, maar deze kun je er daarna zelf ook weer infrezen / graferen. Optie 4 wordt idd balanceren, maar aangezien ik geen freesbank tot beschikking heb is het toch al geen optie.

Misschien vanavond gelijk maar eens aan optie 2 of 3 gaan beginnen...

ArvidW
30/03/2012, 17:28
Voor de zekerheid toch even gecontroleerd of het afdraaien van het vliegwiel niet voor problemen gaat zorgen mbt vlakheid van het vliegwiel:
8126

Gelukkig valt het allemaal mee. Een origineel vliegwiel geeft met een klemkracht van 5600N een maximaal vervorming in het frictievlak van circa 0.009mm, het afgedraaide "optie 3" vliegwiel geeft een vervorming in het frictievlak van 0.018mm wat alsnog helemaal niets is. Ter vergelijk het frictie vlak van de drukgroep mag volgens Haynes 0.3mm krom zijn.

924turbo2
30/03/2012, 17:50
je moet wel even kijken tot waar je drukgroep komt, hier nog een idee:

ArvidW
30/03/2012, 22:42
Drukgroep zou goed uitgekomen moeten zijn, als ik tenminste door had gehad dat de nonius radius afname aangaf en dus niet diameter zoals ik verwacht had :+ Nouja, hierbij het resultaat:

8129
8130

De drukgroep steekt nu net iets uit (1-1.5mm) maar ik verwacht dat dit geen problemen op gaat leveren. Het vliegwiel is van 7.8kg naar 5.6kg gegaan, dus 2.2kg eraf. :) (nu nog zien of hij enigszins fatsoenlijk stationair wil lopen)

924turbo2
04/04/2012, 07:23
keurig ! stationair lopen zal geen probelem oplveren, dat krijg je pas met een mega licht aluminium vliegwiel.

ArvidW
04/04/2012, 07:48
Mooi, ik ben benieuwd wat voor een verschil het gaat maken :)

Zojuist bestelling gedaan op porscheshop.co.uk met pakkingen, kopbouten, wat (raam)rubbers en zooi. Met 420euro inc verzending toch iets goedkoper dan bijvoorbeeld bij de brezahn.

Ik heb nu ook contact met Newmans camshafts om te vragen of ze een iets heftigere nokkenas kunnen maken dan degene die Bassie pas geleden heeft aangeschaft. Dus ik kreeg nu het aanbod van een 300gr nokkenas die van circa 3000-7500tpm moet lopen, maar dat lijkt mij ook weer wat overdreven :9 De beste keus blijft dus waarschijnlijk de 280gr nokkenas die Bassie ook heeft, zeker aangezien PiperCams veel duurder is en niet echt bereid lijkt te zijn om er überhaupt eentje te verkopen

924turbo2
04/04/2012, 16:07
Newmancams heb ik toen ook gevraagd om op maat iets te laten maken, was een stuk duurder dan het standaard profiel, uiteindelijk ben ik bij Catcams terecht gekomen.

ArvidW
05/04/2012, 08:06
Catcams is ook een goeie tip, bedankt !

Ik dacht altijd dat er maar weinig uit te kiezen was voor tuning van een 924 maar kwa nokkenassen is er voldoende beschikbaar:
- Webcams 2 profielen
- Pipercams 2 profielen
- Newmans cams 2 profielen
- Catcams 7 profielen
- Megacycle cams 5 profielen (ex integral cams)

Nu alleen nog de juiste keuze maken :@

-Bassie-
05/04/2012, 09:03
Er is een hoop keuze.

Wat voor brandstof rail heb jij gebruikt?
En wat voor benzine druk regelaar?

ArvidW
05/04/2012, 09:36
Edit: Overzichtje

8222


@Bassie:

FPR: D1 spec (goud natuurlijk !)

8223

Koop wel gelijk een goeie (zoals D1) want eerst had ik een 30euro duur ebay exemplaar die meerdere malen vast is komen zitten en toen 6-8 bar brandstofdruk gaf. Ik kan je vertellen dat dat niet fijn rijdt, en natuurlijk niet veilig is.


Fuel rail, eentje van een Ford mondeo, later degene van de GSXR600 throttle bodies.

maup
07/04/2012, 19:08
Ik had begrepen dat je de orginele injectorplaatsen moet gebruiken om de boel goed te laten werken en dan past een injectorrail uit een mondeo niet denk ik. Injectoren moet je in een bocht plaatsen(zoals de originele plaats) als ze in een min of meer rechte inlaat worden geplaatst "spetterd" een groot gedeelte van de benzine tegen de overkant van de inlaatbuis aan. Of is dit onzin?

ArvidW
07/04/2012, 21:27
De voornaamste reden dat je de injector op de originele plek hebt is dat je rechtstreeks op de hete inlaatklep spuit waardoor de brandstof snel verdampt. Tevens koelt en reinigt het de inlaat klep wat natuurlijk een leuke bijkomstigheid is.

Het grootste probleem dat ik heb met injectoren in de throttle bodies (dus ver van de klep af) is dat er na de injector nog een vrij lange inlaat zit waar bij volgas zich veel brandstof op de wanden neerslaat die wanneer je gas terug neemt vanwege de hoge onderdruk ineens verdampt (ofwel, blok loopt tijdelijk te rijk). Stap je daarna ineens weer op het gas dan loopt het blok tijdelijk te arm omdat een deel van de geïnjecteerde brandstof zich op de wanden afzet totdat zich weer een evenwicht heeft gevormd. Dit maakt het afstellen erg lastig omdat je zelfs bij kleine wisselingen van het gas last hebt van dit probleem.

Je kunt hier natuurlijk voor compenseren in je fuel mapping maar het probleem verhelpen is uiteraard een betere oplossing.


De mondeo rail op de originele CIS injector plek past weldegelijk. De rail heb ik juist uitgekozen vanwege de injector hart-hart afstand die zo goed als gelijk is aan diegene van een 924. De rail is overigens gisteren overleden dus zal een nieuwe moeten maken. (waarschijnlijk van 15mm waterleiding... :9 )

maup
07/04/2012, 22:51
O, bedankt voor de uitleg, klinkt allemaal logisch, succes met je tuning, leuk om te volgen:)

M.B.H.
07/04/2012, 23:20
ik heb nog wel een rail van een 944 liggen is dat niet makkelijker ?????

-Bassie-
07/04/2012, 23:21
Is daar van de injector afstand ook 95mm?

ArvidW
08/04/2012, 08:05
Die is zeker geen 95mm aangezien de zuigers in het blok al 100mm zijn.

jimfrey944
08/04/2012, 08:24
Ik heb hier nog een compleet systeem uit een Opel omega (bosche Gu) zat bij een project 924 die gesloopt gaat worden
Was de bedoeling van de vorige eigenaar deze te gebruiken wat de voordelen waren had hij het niet over maar een vriend van hem reed er al mee
De set is compleet met aansturing lamba inlaat injectoren ( geel ) en fuelrail

ArvidW
24/04/2012, 12:32
Mijn oude Ford Mondeo fuel rail was gesneuveld tijdens het verwijderen van de provisorisch opgelaste beugeltjes. Na lang nadenken heb ik de tip van Martijnus opgevolgd en wat koper en messing bij de gamma gehaald:

8294
8293
8295

Het grote probleem was dat de O ringen op de injectoren in een 13.5mm gat horen te zitten en koper 15mm leiding een binnendiameter van 13mm heeft. Aangezien rood koper amper te verspanen is heb ik de uiteindes maar gefelst:

8296

Een afgeslepen uitlaatklep werkt geweldig om 15mm leiding te felsen
8297


Na uren zoeken heb ik nu eindelijk de injectoren gevonden die ik wilde hebben. De juiste flow rate, behuizing vorm, stekker aansluiting, spray patroon en prijs vinden is zelfs op Ebay een lastige opgave. :')

-Bassie-
24/04/2012, 14:35
Ziet er netjes uit op deze manier.
Gaat je dit gewoon solderen.

ArvidW
24/04/2012, 16:08
Ik wil het gewoon solderen, Martijnus heeft er goeie ervaringen mee.

ArvidW
08/05/2012, 23:21
Ben alweer wat verder met het flowen van de kop:
8393
8394

Tevens zijn mijn gereviseerde 267cc/min@2.7bar bosch injectoren met 15gr spray conus binnen:
8395

Alle pakkingen + nog wat raamrubbers zijn ook al geleverd. Nu alleen de nokkenas nog.

Gezien Bassie zijn ervaring met de 280gr nokkenas van Newmans Cams denk ik dat ik wel een iets langere openingsduur kan kiezen. Newmans stelt 300gr voor maar ik vraag me af of dat niet overkill is?

M.B.H.
09/05/2012, 07:11
Strak werk Arvid.

ArvidW
28/05/2012, 23:33
Vorige week ben ik lekker aan het sleutelen aan de 924 geweest wat niet motorblok revisie gerelateerd was:

Nieuw targadakrubber gemonteerd. Helaas te klein (ff porscheshop nog mailen):
8473

Tevens een nieuw kofferbakrubber gemonteerd welke wel zeer mooi paste :)

De liggende raamrubbers waren echt een Bitch om te monteren |:) . Om alleen het rubber in de sierstrip te krijgen koste me al 2uur per kant. Tel daarbij het opnieuw doorsmeren van sloten en raammechaniek en alles opnieuw afstellen en de dag was alweer om.
8474

Enige tijd geleden was de sierstrip van mijn voorruit los gekomen aangezien alle clipjes verrot waren. Dus nu maar alles netjes losgehaald, clipjes verwijderd, alles schoongemaakt en in de lak gezet alvorens nieuwe clipjes te monteren en de sierstrip weer terug te zetten. Daarna de andere kant ook gedaan.
8475
8476


Tijdens het shoppen bij de ACTION kwam ik nog een 1kg brandblusser tegen voor 9euro. Dus onder het motto: 1kg is beter dan geen kg netjes in de auto gemonteerd:
8477
8478

De blusser hangt totaal niet in de weg voor de passagier en ik kan met mijn lange armen er prima bij in het geval dat het nodig is *)



Verder nog aan het motorblok gewerkt. De kop is nog verder aangepast (uitlaatkanalen + verbrandingskamer). Foto's komen later.

Het onderblok is gereinigd en geverfd: (alle pakking vlakken afgeplakt voor het spuiten)
8479
8480
8481

harry
29/05/2012, 13:26
Stark werk

M.B.H.
29/05/2012, 13:31
ga zo door !!

KringBlievie
29/05/2012, 16:15
Ziet er heel erg fraai uit!

Maar kort vraagje dat bakje onder je dashboordvakje (dat soort van plankje) Is dat ergens te koop of heb je dat zelf gemaakt?

Jayke
29/05/2012, 16:19
Is gewoon te koop (weet niet of het standaard was of een optie). Volgens mij verkoopt 924turbo2 er 1...

924turbo2
29/05/2012, 17:01
Klopt:

http://community.924forum.nl/f19/interieurdelen-opruiming-%7C-10-45-euro-15527/

jimfrey944
29/05/2012, 21:46
plankje is standaard iedere 924 heeft of had er een

ArvidW
20/06/2012, 22:36
Vandaag is mijn Mercedes SLK230 Eaton M62 Kompressor binnen gekomen:

8603
8604

De Kompressor verkeert gelukkig in een super nette staat met zo goed als onbeschadigde rotors :)

Binnenkort wil ik het motorblok eens (leeg) in de auto monteren om eens goed te kijken waar er plek is om de Kompressor te monteren. Ik vermoed dat dit wel moet gaan lukken:
8605
8606

924turbo2
21/06/2012, 06:10
gaaf, wat een ding hé!

ArvidW
21/06/2012, 08:42
Het is inderdaad een beste unit.*) Ik ga binnenkort maar eens een leeg onderblok en kop onder de motorkap monteren om eens te passen en meten wat kan en niet.

M.B.H.
21/06/2012, 09:38
Okee !!!! het betere werk.
als ik het zo zie moet dit lukken op deze manier.
daar zit of kan ook een airco pomp - stuurbekrachtegings pomp zitten

924turbo2
21/06/2012, 17:04
voorkant gaat wel passen denk ik, misschien een wat plattere vin achter de radiateur. Heb je wel genoeg ruimte aan de zijkant bij de rembekrachtiger/ cilinder

ArvidW
21/06/2012, 21:50
Gelukkig hebben jullie beiden gelijk, het gaat met groot gemak passen:
8611
8612
8613
8614

Beugels maken moet geen problemen opleveren. De oliepeilstok overigens wel, daar moet waarschijnlijk iets nieuws voor verzonnen worden?

Heeft iemand "toevallig" nog 6rib pullies van een auto liggen van circa 185mm diameter?

M.B.H.
21/06/2012, 22:04
een flexibele peilstok gebruiken.
en de buis met een 2 mooie radia naar achter een sprong van +/- 10cm en op je koppelingskabelsteun vast klemmen ( idee )

924turbo2
22/06/2012, 06:32
Als of hij origineel op die plek hoort *)

ArvidW
22/06/2012, 19:23
@Martin, ik wist niet dat dat bestond maar het zou wel een geweldige oplossing zijn :)

Net even gekeken wat er mogelijk is kwa intercooler. Als voorbeeld de grootste betaalbare intercooler van Ebay genomen:
8615


De Intercooler kan op de plek komen waar de radiator normaal hangt en de radiator kan tegen de intercooler geschroefd worden
8616


Het is alleen wel veel werk dus binnenkort maar eens kijken of een 951 intercooler of een water-to-air IC een optie is.

924turbo2
22/06/2012, 19:31
intercooelr moet dan wel voor je radiateur, beste is 951 intercooler, ombouw ben ik nu mee bezig, wel een hoop laswerk, gaat een heel ander front in.

924turbo2
22/06/2012, 19:32
intercooere moet dan wel voor je radiateur, beste is 951 intercooler, ombouw ben ik nu mee bezig, wel een hoop laswerk, gaat een heel ander front in.

ArvidW
22/06/2012, 19:42
Klopt, radiator komt erachter te hangen. De kartonnen IC is in werkelijkheid 76mm dik dus vandaar dat ik hem een stukje naar achter heb gehangen.

Of een 951 intercooler beter is vraag ik mij af ? Deze intercooler hangt veel minder in de luchtstroom dan een FMI op de radiator plek...

Heb jij foto's van jouw 951 IC werkzaamheden ?

924turbo2
22/06/2012, 20:03
deze neus gaat erop.

Ook al zet je de intercooler ervoor je radiateur blijft warmte uitstralen, houd je hand er maar voor na een lange rit.

Ik ga er vannuit dat Porsche de beste optie heeft gekozen. Ook als ik naar andere moderne sportieve auto's kijk zitten de intercoolers meestal niet voor de radiateur (bij de Audi TT van mijn virendin zitten ze bijvoorbeeld aan de zijkant).

-Bassie-
22/06/2012, 20:24
Bij Volvo zitten ze zelfs nog achter de condensor.
Dus zou het nog zo erg veel uitmaken?

ArvidW
22/06/2012, 20:37
@Joost, dat is wel erg veel werk -O- Je moet bijna de hele voorkant van de auto eraf halen.

Stralingswarmte had ik niet aan gedacht, dit zal inderdaad invloed hebben op de IC. Maar als je gaat kijken naar alle fors getunde 944turbo's dan komen ze toch allemaal weer uit op een FMI voor de radiator uit. Maar dat zijn dan ook wel weer 500pk setups wat niet echt te vergelijken is met die 170-250pk die een 924turbo draait.

Wat voor mij ook een probleem is bij een 951 intercooler is het koplampmechaniek in mijn 924, die zit fors in de weg.

@Bassie, Het lijkt me toch niet echt ideaal; hete lucht met warme lucht koelen.

924turbo2
23/06/2012, 08:38
je hebt gelijk het is erg veel werk, ik heb ook voor de 951 setup gekozen omdat ik dan mer korte buizen kan werken.

Belangrijkste is dat je in ieder geval MET een intercooler gaat werken. Denk dat vooraan wel de makkelijkste optie is.

ArvidW
28/06/2012, 17:04
Een groot nadeel van die magneetkoppeling op mijn Eaton M62 is dat de pulley zo bizar groot is. Dus wil je een 2:1 of 2.5:1 aandrijfratio halen dan heb je echt een grote krukas pulley nodig. Vandaag een optie uitgetekend om enigszins betaalbaar zo'n pulley te laten draaien:
8632
8633

Binnenkort eens offertes aan opvragen voor het draaien van die 200mm 6ribs supercharger pulley. De rest van de onderdelen heb ik al of zijn zo eenvoudig dat ik ze zelf kan maken.

ArvidW
01/07/2012, 22:21
De eerste offerte die ik via bedrijf op marktplaats krijg valt wat tegen: 180euro ! Gelukkig is hulp nooit verder dan 12756km ver weg want een Australiër van het 924board.org heeft inclusief verzendkosten een betere aanbieding gedaan :9

Vandaag heb ik besloten dat ik ga beginnen met een 0.5bar setup zonder intercooler. Ten eerste wordt het eens tijd dat de auto weer rijd en ten tweede bespaar ik 400euro door een wat mildere setup te nemen. (Die alsnog 160-180pk kan draaien)

De definitieve plek en oriëntatie voor de Eaton is gekozen:
8688
8689

Verder heb ik de aanzuigbuis voor de Eaton afgezaagd en herbruik ik het afgezaagde deel als connectiepijp tussen Eaton en gaskleprubber. Tevens zit er al mooi een pijpje aan waar de blow off valve op kan komen zitten:
8690
8691
8692


Bij gebrek aan een intercooler is het extra belangrijk om zo koud mogelijke lucht aan te zuigen. Ik zit eraan te denken om doormiddel van een airbox rondom een Pipercross filter lucht aan te zuigen van voor de radiator via het gat net onder het neuspanneel:
8693

captainfrasca
01/07/2012, 22:43
Dat ziet er strak uit Arvid!!

M.B.H.
02/07/2012, 09:50
Ik heb nog een intercooler van een Volvo 850 liggen ( als je daar wat mee kunt ) ????

ArvidW
02/07/2012, 22:02
@David, dank u :)

@MBH, bedankt voor het aanbod maar ik kan er momenteel nog even niets mee.

az73
03/07/2012, 18:07
Helemaal te gek Arvid,
Leuk en zeker handig om te volgen,
*)

az73
03/07/2012, 18:08
Ga je de throttles niet gebruiken?

ArvidW
03/07/2012, 22:11
De throttle bodies komen er inderdaad niet op. Het zou best passend te maken zijn maar ik kies nu liever voor de eenvoudige oplossing. Waarschijnlijk gaan ze over een tijdje als set de verkoop in.

powerflux
04/07/2012, 11:11
hmmmmmm interessant

az73
04/07/2012, 20:26
Zeker interessant,
voor mij net te laat ik heb al een setje fireblade carbs,
afgezaagde spruitstuk ligt nu bij een (tig)lasser, zodra klaar ga ik eens posten.
succes Arvid, ik blijf je met veel interesse volgen

ArvidW
18/07/2012, 14:26
Vandaag beugel gemaakt om de SC op te monteren:
8750

De beugel zit op 5 punten op het blok vastgeschroefd en voelt tamelijk solide aan. Er moeten nog wat eindstukken afgeslepen worden maar dat doe ik pas zodra ik de spanrol en het montagepunt voor de krukaspositiesensor heb gemonteerd.
8751
8752
8753

Rondom is er meer dan genoeg ruimte en met een beetje geluk kan ik zelfs de originele peilstok blijven gebruiken
8754

924turbo2
18/07/2012, 15:33
ziet er netjes uit, beugel is in ieder geval stevig genoeg *)

M.B.H.
18/07/2012, 22:23
Dat ziet er stevig uit .
Hoe ga je de multi riem spannen ?.

ArvidW
18/07/2012, 23:19
@924turbo, Inderdaad. Hij moet ook wel stevig zijn want die Eaton vreet straks met 0.5 bar druk op 6000tpm richting de 18pk :{

@MBH, Ik denk dat ik een standaard excentrische spanrol neem. De beugel waarop de spanrol moet komen moet nog gemaakt worden dus ik heb nog wat vrijheid daarin.

924turbo2
19/07/2012, 06:34
ik zou een spanrol met een veer nemen om de klappen op te vangen.

M.B.H.
19/07/2012, 08:22
ik zou een spanrol met een veer nemen om de klappen op te vangen.
Hier sluit ik mij bij aan .
want dat kan nog wel eens heftig worden bij optoeren,
en het houd je riem rustiger in de loop.

ArvidW
19/07/2012, 16:55
Wordt dat ook toegepast bij auto's met airco's enzo ? Die schakelen ook heel de tijd aan en uit.

De compressor staat trouwens nooit stil. Als de koppeling uitgeschakeld is dan draaiden de schoepen in de compressor door vanwege de airflow die er doorheen gaat. Als je een bypass klep gebruikt (zoals Mercedes) dan gebeurd dit niet. Nadeel is bij de mercedes setup wel dat het opbouwen van druk na het inschakelen van de koppeling wel weer langer aangezien de compressor stil staat. Zonder bypass zit je volgens een man op het 924board in 0.2s op volledige druk.

Ik ga zonder bypass klep werken accepteer de kleine toename in benzineverbruik. Het verbruik zal toch wel fors stijgen met 170pk ipv 125.

924turbo2
19/07/2012, 18:18
ja, vrijwel alle moderne auto's (met airco) hebben een spanner met veer.

ArvidW
28/08/2012, 09:52
Tijd voor een update:

Ik ben begonnen het blok te asesmbleren:
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/201207272520Block2520rebuild252001JPG-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/201207272520Block2520rebuild252002JPG-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/201207272520Block2520rebuild252004JPG-1.jpg

De oliepomp van Martin met minimale slijtage
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/201207272520Block2520rebuild252003JPG-1.jpg

Ik heb het TDC punt even gecontroleerd aangezien deze met het afdraaien van het vliegwiel verdwenen was.
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/201208272520TDC2520measurement252001-1.jpg


De krukaspully om de supercharger aan te drijven heb ik gedraaid bij vrienden. Aanvankelijk waren er wat problemen met trillende beitels (zie meest rechtste snedes) maar dit is later opgelost met een meer solide beitel.

http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128242520SC2520pulley252001-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128242520SC2520pulley252002-1.jpg

Pulley op het motorblok gemonteerd:
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128242520SC2520pulley252003JPG-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128242520SC2520pulley252004-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128242520SC2520pulley252005JPG-1.jpg

Tevens heb ik het tuningswerk aan de cilinderkop afgerond:
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128232520Head2520flowing252001JPG-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128232520Head2520flowing252002JPG-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128232520Head2520flowing252003JPG-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128232520Head2520flowing252004JPG-1.jpg

Met een houten template konden de inlaat en kop eenvoudig op elkaar gematched worden
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128232520Head2520flowing252005JPG-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128232520Head2520flowing252006JPG-1.jpg

De vernouwingen ter hoogte van de WUR montageplek zijn tevens weggefreest.
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128232520Head2520flowing252007JPG-1.jpg


Het uitboren van de injector montage gaten vereiste een mal om de kop in op te kunnen spannen. Uiteindelijk is dit erg netjes gelukt
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128232520Head2520flowing252009JPG-1.jpg

De fuel rail is gesoldeerd en met beugels gemonteerd op de pop
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128282520Fuel2520rail252001JPG-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128282520Fuel2520rail252002JPG-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128282520Fuel2520rail252003JPG-1.jpg


Een TPS sensor gemonteerd op de originele gasklep:
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128282520Stock2520TB2520with2520TPS252-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128282520Stock2520TB2520with2520TPS252-2.jpg


Verder heb ik 3" (76mm) inlaatbuizen gekocht netzoals een Turbosmart 2011 Vee porth blow off valve.
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128282520Intake2520tubing252C2520TB252-1.jpg

Vrienden van Jeroentje.nl Tuning (http://www.jeroentjetuning.nl) hebben netjes een pijpje op de inlaat van de supercharger gelast zodat daarop de carterventilatie aangesloten kan worden.
http://community.924forum.nl/images/imported/2012/08/20128282520SC2520plumming252001-1.jpg

fcam
28/08/2012, 10:50
Zo, indrukwekkend! Ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen. Blijf dit dus met belangstelling volgen....
Veel succes met het vervolg!

jimfrey944
28/08/2012, 12:12
Prachtig ik hoop dat het straks net zo mooi draait als het er uit ziet
ik zou alleen die fuelrail even opknappen de diameter nr. van de koppelingetjes vijlen en spuiten het ziet er nu zo loodgieterig uit
Ik denk dat het stoort als het straks netjes in elkaar zit

harry
28/08/2012, 14:52
Zeer netjes en strak..... ben benieuwd..

az73
28/08/2012, 17:51
Klasse zeg...t is nog een hele klus zo'n compressor, maar het resultaat mag er zijn.

M.B.H.
28/08/2012, 19:56
Laten we hopen dat het net zo mooi loopt als het er uitziet top hoor

replica
29/08/2012, 01:27
Super gedaan, ik ben ook benieuwd naar het lopen en vooral de prestatie's van de motor !

924turbo2
29/08/2012, 07:04
Ziet er veelbelovend uit !

ArvidW
19/09/2012, 22:26
Eindelijk zit het blok erin ! En hij loopt zelfs :+


9060

Verrassend genoeg loopt het blok mooi soepel en stil wat verbazingwekkend is aangezien hij opgebouwd is van 2de hands onderdelen uit 6 verschillende blokken :6


De koeling van cilinder 4 heb ik verbeterd door het achterste kvs punt aan te passen en een nieuw y-stuk te fabriceren. Een binnendiameter toename van 6 naar 10mm zal hopelijk wat extra verkoeling geven aan cilinder 4.
9061
9062


Dit keer heb ik ook maar eens de eigenschappen van de injectoren gemeten. Dit moet je invullen in megasquirt en ik heb altijd de standaard waardes gebruikt. Nu ik de juiste gemten waardes in heb gevuld was het afstellen een stukje makkelijker en de brandstoftabel ziet er ook wat logischer uit. Saai karwij maar wel belangrijk
9063


En nog een korte video van de eerste keer dat de Kompressor meedraaide. De slangklem heb ik expres los gelaten om de druk wat te beperken aangezien nog een aantal vitale onderdelen missen om "veilig" druk op het blok te kunnen zetten.


http://youtu.be/UXzYi7wzh_8

M.B.H.
19/09/2012, 23:40
Mooi man klinkt goed
en wel goede onderdelen dus ha
kun je zien dat het niet nieuw hoeft te zijn om mooi te kunnen draaien.
Top werk arvid.

jel
20/09/2012, 06:08
Dat ziet er echt super uit. Ik ben jaloers!

924turbo2
20/09/2012, 06:50
Knap hoor !

LWB
20/09/2012, 06:55
deftig!

ArvidW
20/09/2012, 09:07
Dank u :)

@Martin, zolang je maar het juiste adres voor je onderdelen weet... ;)

powerflux
20/09/2012, 09:37
Supervet, en ook een prachtig staaltje meetwerk. Dit is duidelijk geen beunklus, het past allemaal zo mooi!

az73
20/09/2012, 15:08
Dit is echt verschrikkelijk mooi,
wat zal je hiermee een hoop fun krijgen.
Geluid is ook bruut
complimenten

anandvip@hotmail.com
20/09/2012, 15:28
Sjo mooi zak ik de mijn e nooit krijgen zeg echt geweldig gedaan super man.

(@anand, vraag verwijderd i.v.m. vervuiling, zie PM)

Gr anand

FirstClassPower
21/09/2012, 12:39
Zo het hele topic vanaf pagina 1 doorgelezen, wat een leuk project om te volgen! Zorgt voor erg veel inspiratie.
Ik heb op het moment een BMW 3.0CS staan met 45er Webers en volledig getuned, kan niets meer aan gedaan worden (behalve turbo o.i.d.).
Dit heb ik helaas niet zelf gedaan maar destijds door mijn vader (welke er wedstrijden mee reed, laten doen).
Maar de inspiratie om de Porsche motorisch aan te gaan passen groeit wel ernstig na het lezen van dit topic.

ArvidW
21/09/2012, 16:54
Een 3.0CS is ook echt een mooie wagen, met natuurlijk een dijk van een motor. Webers zijn altijd leuk zolang ze maar niet op mijn auto zitten :9. Een 924 motorisch aanpassen is leuk om te doen als je van knutselen houd maar de euro-per-pk verhouding is wel erg scheef. Je leert er overigens wel veel van...

Net klepspeling gecontroleerd (perfect) en daarna compressie gemeten:
1. 11.8bar
2. 12.2bar
3. 12.0bar
4. 12.2bar

Daar ben ik zeer tevreden mee aangezien voor de revisie het op 8.2-9.0 lag met dezelfde compressiemeter.

ArvidW
28/09/2012, 18:20
Eergisteren heb ik de achter ruitenwisser gefixt, deze deed het niet meer zo best aangezien aangezien de motor vrij kon draaien ten opzichte van de carrosserie. De pinnen die de motor op zijn plaats moeten houden waren in de afgelopen 30jaar doorgerot. Gelukkig zaten deze pinnen erop hard-gesoldeerd dus na wat gehobby met een brander heb ik de restanten eraf gekregen. Daarna heb ik deze vervangen door een stuk laselectrode die ik daarna met tin zacht gesoleerd heb op de plaat. Likje verf erop en hij kan er weer 20jaar tegen:

9087


Verder zijn de inlaatbuizen voor de supercharger nu geheel klaar. De blowoff valve en inlaat temperatuur sensor zitten er nu ook op.
9088
9089
9090
9091


En de motorruimte ziet er nu zo uit:
9092
9093
9094


Helaas heb ik inmiddels het eerste gasklep inlaatrubber alweer opgeblazen :+ De blowoff valve werkte niet helemaal goed... Tevens is het pipercross filter afgeschreven, deze had ik nog liggen en was al zeker 8 jaar oud en de rubberen aansluiting is nu opengescheurd.

Anyway, de porsche rijd nu met maar 0.3bar boost al lekker door (lekt boost). Als hij volgende week weer 0.5-0.6bar draait wordt het weer mooi scheuren *O*

LWB
28/09/2012, 18:37
nog steeds deftig :s)
Niet bang dat je een alternatief voor het rubber moet zoeken?

ArvidW
28/09/2012, 18:42
Ik hoop dat een nieuw rubber van Alpo het beter uithoud :9. Tevens ga ik de vacuumleiding naar de blowoff vergroten en korter maken om zo hopelijk iets eerder de blowoff open te krijgen. Ik heb de blowoff nu op de meest stofte afstelling gezet dus ik ben benieuwd of het heel wil blijven...?