PDA

Bekijk Volledige Versie : [Project] ArvidW's Porsche 924



Pagina's : [1] 2 3

ArvidW
17/11/2008, 13:53
Mijn eerste 924 project, gekocht in Delft van een enthousiaste sleutelaar die zijn auto netjes op orde had :grin:

Gisteren nog leuke foto's gemaakt en laten maken:

Voordat hij gewassen werd en geheel in de was gezet is.
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/11/282.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/11/283.jpg

Zoals gewoonlijk weer stilstaan voor het stoplicht half doof wordend van het motorgeronk
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/11/284.jpg

Even seinen naar mijn "volgauto"
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/11/285.jpg

En zoals gewoonlijk op de linker baan (neehoor, ik houdt me keurig aan de snelheid en rijdt genoeg rechts :) :wink: )
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/11/286.jpg

En een mooie blik op de achterkant van de auto zonder remus demper, ziet er een stuk origineler uit zo.
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/11/287.jpg


Er liggen sinds vrijdag Vredestein Sporttrack 3 banden op en tot nu toe bevallen ze geweldig, ook de totaalprijs van 324euro inc omleggen, balanceren en nieuwe ventielen is natuurlijk erg prettig :) (goeie tip hier op het forum gelezen om op autobandenmarkt.nl te gaan kijken)


De belangrijkste punten op dit moment is 1 van mijn 8 klepstoters vervangen en de raamrubbers voor de zijramen vervangen, deze zijn zo lek dat het water gewoon door de deur heenstroomt :?

Tom
17/11/2008, 17:31
Prachtige auto!

Ik-rij-belastingvrij
17/11/2008, 23:04
Nice Arvid :D
Je moet nu toch echt eens langskomen 8)

q01z
17/11/2008, 23:10
ziet er erg sjiek uit!

:) trots/zuinig op zijn!

ArvidW
22/11/2008, 17:48
Dank u, ik moet er wel bij zeggen dat mijn auto niet overal dezelfde kleur wit heeft maar rijdend valt dat niet zo op :)

Voor de tweede keer getankt en dit keer kwam het verbruik uit op 1 op 7,7 :x Ik heb veel korte ritjes met de auto gemaakt en heel veel stilgestaan met files / stoplichten. Auto is niet zo heel happy in de stad :roll:

De ontsteking heb ik zojuist afgesteld met een scroboscooplamp, timing stond er niet veel naast maar de auto ging toch 150tpm meer draaien nadat hij afgesteld was, uiteraard is dit weer netjes teruggeschroeft naar 900-950tpm :) Kwa prestaties heb ik er niet zo veel van gemerkt.

Morgen naar de meeting en hopelijk kan ik daar van Martin een klepstoter overnemen want ik wordt zo onderhand wel een beetje moe van dat getik :(

Owja, en mijn remvloeistofpeil daalt toch wat sneller dan dat ik zou willen, binnenkort het remsysteem eens grondig gaan bekijken en beginnen bij de rechter achtertrommel aangezien daar verdachte geluiden vandaan komen :?

Fantaman
22/11/2008, 17:57
het is meestal wel dat de remcilinders gaan lekken, maar zover ik weet maakt dat geen extra geluid :P
ik zou gewoon even de tijd nemen om de trommels open te maken en als je tog bezig gewoon rondom reinigen :wink:

ArvidW
22/11/2008, 18:07
Misschien vreet remvloeistof de voering van een remschoen op ? Het is in ieder geval vrij corrosief spul. Nouja dan komen er gewoon mooie nieuwe remschoenen in aangezien die toch niet heel erg duur zijn.

Zijn de trommelremmen over het algemeen de boosdoeners ? Zoja dan begin ik daar mee :)

-Bassie-
22/11/2008, 18:11
Misschien vreet remvloeistof de voering van een remschoen op ? Het is in ieder geval vrij corrosief spul. Nouja dan komen er gewoon mooie nieuwe remschoenen in aangezien die toch niet heel erg duur zijn.

Zijn de trommelremmen over het algemeen de boosdoeners ? Zoja dan begin ik daar mee :)

nog nooit een remschoen gezien die opgevreten is door remvloeistof.

zelfs niet als de rem cilinder lek is :wink:

ArvidW
22/11/2008, 18:28
Ik ook niet :lol:

Maar leek me logische verklaring aangezien er ook een schrapend geluid van achter komt en ik remvloeistof ook wel eens lak, plastic en hammorite op heb zien eten :P

Fantaman
22/11/2008, 18:38
remvloeistof is behoorlijk bijtend voor sommige materialen :roll: niet bepaald vriendelijk maar, heb trommels zeiknat gezien en verder geen schade, schoon maken nieuw cilendertje erop en klaar.
en wat betreft het geluid, kan heelgoed de vuil ophoping in de trommel zijn. ik had het een ker met een cuore, een hoop geluid met remmen alsof er iets heel verkeerd was, kon niks zien dus schoon gemaakt met een schuurpapiertje over de voering en weer dicht en het geluid was weg.

-Bassie-
22/11/2008, 19:35
bij een remschoen op de aanlopende kant wil nog wel eens vuil gaan zitten.

en daardoor gaan piepen.

optie is om dat schoon te maken en er een schuine kant aan te veilen.

Coen
24/11/2008, 23:02
Dank u, ik moet er wel bij zeggen dat mijn auto niet overal dezelfde kleur wit heeft maar rijdend valt dat niet zo op
Het ligt er aan hoeveel het je waard is natuurlijk (hoop werk), maar haal een potje commandant, een stel zachte doeken, en een doosje wax.

Ik heb zo mijn hele auto weer overal even wit gekregen, en alle zwarte putjes eruit gehaald. Het heeft mij ongeveer een hele werkweek gekost in de vakantie :roll: maar het resultaat is er ook naar... De wax haalt de fijne krasjes eruit die je er niet uit krijg met de commandant. En als je het echt mooi wilt moet je eerst kleien na de commandant. En daarna wax. Dan krijg je ook de diepe krassen eruit. Als de beschadiging niet door je lak heen is kan je het meestal wel wegkrijgen met klei.

Het kost wat moeite, maar je wordt er wel sterk van, en mijne staat er nu (maandje of 3, en 55000 km verder) nog bij als een spiegel. 8)

gerben1986
24/11/2008, 23:07
Dank u, ik moet er wel bij zeggen dat mijn auto niet overal dezelfde kleur wit heeft maar rijdend valt dat niet zo op Het kost wat moeite, maar je wordt er wel sterk van, en mijne staat er nu (maandje of 3, en 55000 km verder) nog bij als een spiegel. 8)
3 maand en 55.000 km? :shock: Euh, lig jij nog wel op bed, of zit je alleen maar in de auto?
Jij kunt beter gaan leasen met dit kilometrage, mag je elke 9 maand weer een spliksplinter nieuwe auto uitzoeken ;)

ShroudedVeil
24/11/2008, 23:12
haha denk dat het een foutje is ^^

Fantaman
25/11/2008, 19:42
55ooo in 3 maanden?
bijna 4600 km per week is wel veel hoor :oops:
en das maar iets van 650 km per dag :oops:
ooh dus inplaats van werken rijd je de hele dag in je P, okeej :oops:

Ik-rij-belastingvrij
25/11/2008, 22:56
Ik wil wel een paar maandjes van je overnemen als het je te veel wordt hoor :mrgreen: :D

Denk dat hij 5500 bedoelt, ipv 55000 :lol:

ArvidW
25/11/2008, 23:19
Haha, dat hoop ik wel :lol:

Ik heb op de meeting mijn niet werkende turbo-wur geruild met Martin tegen een normale-wur en een klepstoter dus ik kan aan de slag met de nokkenas. Martin bedankt :!:

Waarschijnlijk gaat het in de kerstvakantie gebeuren, riemen eraf, nokkenas eruit, klepstoter vervangen, nokkenas er weer in, nieuwe distributieriem, nieuwe vsnaar, boeltje afstellen en duimen dat hij niet meer zo erg tikt :shock:

Coen
26/11/2008, 09:34
Haha jah idd 5500km... :grin: Als ik 55000 kilometer verder zou zijn, dan zou ik in die auto moeten wonen :grin: En dan zou ik met anderhalve week mijn verzekering al zenuwachtig hebben. :wink:

En nokkenas vervangen is wel een leuk werkje hoor... :-D Bij mij was het meteen een stuk stiller in de auto!

M.B.H.
26/11/2008, 23:30
Haha, dat hoop ik wel :lol:

Ik heb op de meeting mijn niet werkende turbo-wur geruild met Martin tegen een normale-wur en een klepstoter dus ik kan aan de slag met de nokkenas. Martin bedankt :!:

Waarschijnlijk gaat het in de kerstvakantie gebeuren, riemen eraf, nokkenas eruit, klepstoter vervangen, nokkenas er weer in, nieuwe distributieriem, nieuwe vsnaar, boeltje afstellen en duimen dat hij niet meer zo erg tikt :shock:

Succes er mee :wink: en goed je nokkenas kontroleren op ruw heid :roll: M.

ArvidW
02/12/2008, 19:45
Dat zal ik over een paar weekjes zeker doen.


Vandaag nieuwe bougies gekocht en gemonteerd nu de auto weer op 3 poten liep :|

Had mijn 924 aan mijn broer uitgeleend die er 120km mee gereden heeft, helaas voor hem (en voor mij) waren dat ruim 110km op 3 cilinders en heeft de auto 1:6.7 gereden :oops:

Maarja, maak me nu wel zorgen om de olie die misschien vervuild is met benzine, al ruik ik echt niets aan de oliepijlstok / olievulopening :?

Misschien was de hittegraad van mijn vorige bougies te hoog dat de bougies niet schoon konden branden, nu heb ik in ieder geval de juiste en kan over 500km mooi de bougiekleur controleren en zien of de injectie (fors) te rijk afgesteld is. Ik verwacht nl dat hij wat rijk staat, als klepstoter vervangen is en heel het boeltje weer lekker loopt maar eens een CO meting laten doen en dan eventueel de injectie bijstellen

ArvidW
11/12/2008, 18:09
Misschien een domme vraag, maar hoe krijg ik mijn mistlichtjes aan de voorkant aan ? :|

Die gloeipeertjes genaamd stadslicht doen het prima, maar mistlampjes willen niet (ook niet als mistachterlicht aanstaat)

Fantaman
11/12/2008, 18:46
Misschien een domme vraag, maar hoe krijg ik mijn mistlichtjes aan de voorkant aan ? :|

Die gloeipeertjes genaamd stadslicht doen het prima, maar mistlampjes willen niet (ook niet als mistachterlicht aanstaat)
bij mij gaan ze samen met de h4 branden als grootlicht :mrgreen:
richting aanwijzer naar je toe trekken :P voor de slimmeriken onder ons :twisted:

Tom
11/12/2008, 20:15
Dat zijn dus geen mistlampen. Als je mistlampen voor wilde, kreeg je twee losse units onder de bumper.

Ik-rij-belastingvrij
11/12/2008, 22:33
Onderste kleine lampjes is dimlicht
Koplampen + kleine onderste lampjes is stadslicht
En de overige stand waarbij de koplampen feller gaan schijnen (zal het zo maar even noemen) is groot licht

Zo is het toch?

Een 924 heeft alleen achter een mistlamp Arvid :grin:

ArvidW
21/12/2008, 13:31
Eindelijk is het niet meer zo koud, tijd om naar mijn remmen te kijken. Hij verbruikt best wat remvloeistof en er zit ook een slepend krassend geluid in als je remt.

Heb dus de trommeltjes er maar vanaf gehaald en kwam toen dit tegen:

http://community.924forum.nl/images/imported/2008/12/496.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/12/497.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/12/498.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/12/499.jpg

Behoorlijk nat van de remvloeistof, schoentjes mooi doorweekt dus het lek is gevonden. Trok ik de rubbertjes van de remcilinders af kwam er een mooie kwak aan olie uitlopen :(

Maar toen ik hier de rubbertjes van lostrok kwam er ook een beetje vloeistof uitlopen :( Hoort dit of is deze remcilinder ook afgeschreven?

Waar kan ik goedkoop remschoenen en remcilinders kopen?

Is het verstandig om de trommels helemaal schoon te maken met remmenreiniger of kan ik beter wat remstof erin laten zitten (op mijn fiets was het nl geen succes, remde ineens stuk minder na het schoonmaken)

Owja, nu de boel er toch af ligt, zou ik maar gelijk mijn wiellagers vervangen? Er zit nog niet echt speling op maarja, de boel ligt nu toch al open (of is het een prijzig klusje?)

Dude-lange
21/12/2008, 13:34
Kijk eens bij deze site:

http://www.autopartsonline.nl/" target="_blank

Hier kan je alles kopen en voor een mooie prijs ook :!:

Heb meteen ffies gekeken

Remschoenen, remtrommels en 2 remcylinders incl verzendkosten 206 euro

captainfrasca
21/12/2008, 13:37
In iedergeval je remcilinders vervangen, deze horen niet te lekken! Je zou kunnen overwegen om meteen (tenzij ze nog echt goed zijn) je remschoenen mee te pakken.

De onderdelen hoeven niet duur te zijn. Gewoon ff wat automaterialen zaken af bellen...

ArvidW
21/12/2008, 14:13
Perfect, bestel ik het gelijk :grin:

20euro voor 4 remschoenen
56euro voor 2 remcilinders
5euro verzendkosten

iets richting 82euro, lijkt mij prima als hij straks niet meer lekt, schraapt of krast :)

Remtrommels zijn nog netjes glad van binnen zal ik dus ook maar niet preventief vervangen, vind dat er een beetje te kostbaar voor :o

Tom
21/12/2008, 14:17
Zit er geen rand in die trommels? Bij mij wel, heb ze dus ook maar vervangen. Totaal 140 euro voor twee trommels, hij remt beter dan-ie ooit gedaan heeft.

Remschoenen zijn lekker goedkoop, zelfde onderdeel als van een Kever dus daar zijn de ontwikkelingskosten wel uit. :)
Die remcilinders zijn ook niet duur. Wel meteen beginnen met inspuiten van de aansluiting en ontluchtingsnippel met WD40, anders krijg je de boel niet los.

ArvidW
21/12/2008, 18:36
Er zit een piepklein randje in de trommels, deze rand is dunner dan mijn 0.05mm dikke voelmaat en vind ik zelf dus verwaarloosbaar. :) Deze rand kan ook ontstaan zijn aangezien roestend gietijzer meer ruimte inneemt dan ongeroest gietijzer...

Ook kan ik op dit moment met groot gemak alle 4 de wielen laten blokkeren, meer remvermogen heb je denk ik niet nodig aangezien "harder" blokkeren toch wat zinloos is :mrgreen:


De onderdeeltjes zijn besteld, hopenlijk zijn ze dinsdag nog binnen en heb ik wat leuks te doen met kerst, nu de familie nog overtuigen :twisted:

Edit: (later zijn er ook nog nieuwe bevestigingsveertjes enzo opgekomen)
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/12/500.jpg

Fantaman
21/12/2008, 18:43
Er zit een piepklein randje in de trommels, deze rand is dunner dan mijn 0.05mm dikke voelmaat
dan zijn ze aan het inslijten :P

ArvidW
21/01/2009, 17:50
Deze week en volgende week heb ik lekker vrij om aan mijn 924 te sleutelen, helaas begint het niet zo heel erg goed :|

Ik heb 7 hele mooie nokken op mijn nokkenas zitten:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/512.jpg


Helaas is nok nummer 8 (cilinder 4, uitlaat) niet zo mooi :oops: :
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/513.jpg


Dan komen we aan bij de wigjes waarmee je de speling tussen klepstoter en nokkenas stelt:
Normaal:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/514.jpg


Niet normaal :? :
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/515.jpg

Wat helemaal klote is dat er dus gewoon aan gebeund is :evil: :evil: De nokjes zijn bijgeslepen met een bandschuurmachine ofzo :shock:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/516.jpg


Maarja, daar houdt het nog niet bij op, 3 van de 8 wigjes zaten verkeerdom gemonteerd ! Ofwel, de klepsteel stoot niet op een kaarsrecht vlak maar op een vlak onder een hoek.

En zo zien de klepstelen er dan uit: (slechtste & beste)
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/517.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/518.jpg

Weet iemand waar ik een nieuwe nokkenas kan kopen (origineel, improved stock of stage 1)
Zijn onze klepstoters ook als audi part ergens te kopen?

Ik-rij-belastingvrij
21/01/2009, 17:55
Dat is minder Arvid :(
schouders er onder, en lekker sleutelen, dan komt het wel weer goed :-D

Fantaman
21/01/2009, 18:17
ik zou met een schuurpapiertje een paar keer over de kleppenstelen aaien en nieuwe ''wigjes'' gebruiken, als die beschadigde nok de rest van de stoter niet heeft beschadigt ;) (neem fijn schuurpapier en lichtjes op schuren, niet af schuren. zodat de uitstekende delen eraf zijn zegmaar :wink: )
nieuwe smeerleiding zou ik voor de zekerheid doen, als je scheuren of iets van verstopping of sporen van een BeunDeHaas ziet :roll:

Tom
21/01/2009, 18:51
Mee eens. En een nokkenas zal een van de 'slopers' op dit forum vast nog hebben liggen...

M.B.H.
21/01/2009, 23:37
ja dat klopt arvid ,
ik demonteer nog wel eens wat Tom :wink:

Dude-lange
22/01/2009, 08:11
Zelf heb ik er ook al een een tijdje los liggen. Dus als je interesse hebt...

ShroudedVeil
22/01/2009, 11:02
Stephan en Arvid komen bij me langs om me porsche te demontoren voor de spullen die ze nodig hebben , voordat ze overspoeld worden met PMetjes 8)

ArvidW
22/01/2009, 14:43
Volgens mij was die afspraak nog niet gemaakt, Stephan mag dat misschien wel zeggen maar ik wil eerst even duidelijk hebben wat er aan mijn blok nog meer kapot is :wink:


Ik laat je nog wat weten, maar ben eerst even sleutelen :)

ArvidW
23/01/2009, 14:53
Ik weet nu waarom mijn blok zo langzaam op temperatuur kwam.... Er zit geen thermostaat in :oops:


En, uhmm, is het normaal de heel je inlaattraject (van luchtweger tot blok) enigsinds nat is van de olie en dat op sommige plekken vet zit kwa dikte van vaseline?

Is dit het residu uit benzine die na jaren opgehoopt is, of is het een serieus probleem met mijn blok en de motorolie die daarin zit ? (niet goed meer goed afsluitende klepgeleider?)

Tom
23/01/2009, 15:01
Nee, dat kan gebeuren. Gewoon schoonmaken, betekent vaak dat je blok niet echt goed warm is geweest. Als het nu snel terugkomt, moet je eens verder gaan kijken.

gerben1986
23/01/2009, 15:09
Dat komt ondermeer omdat de Carterontluchting op de luchtinlaat buis (afhankelijk van bouwjaar voor of na de luchtweger) uitkomt. Dan kan het daar dus wel eens wat vettig worden.

Ik-rij-belastingvrij
23/01/2009, 18:52
Volgens mij was die afspraak nog niet gemaakt, Stephan mag dat misschien wel zeggen maar ik wil eerst even duidelijk hebben wat er aan mijn blok nog meer kapot is :wink:


Ik laat je nog wat weten, maar ben eerst even sleutelen :)

Ik heb ook niks beloofd hoor...
Ik heb het er alleen over gehad dat we waarschijnlijk daar eens voor komen :mrgreen:

Fantaman
23/01/2009, 19:46
die van mijn is ook vies, heb wel de luchtweger schoon gemaakt met een beetje remenreiniger, bling bling :mrgreen:

ArvidW
25/01/2009, 10:29
Dat komt ondermeer omdat de Carterontluchting op de luchtinlaat buis (afhankelijk van bouwjaar voor of na de luchtweger) uitkomt. Dan kan het daar dus wel eens wat vettig worden.

Dat is goed om te horen, ik zal na 500km rijden met thermostaat nog eens checken of het een rommel is :)

Ben net goed aan het zoeken geweest, maar een aansluiting van carterontluchting op mijn inlaattraject heb ik niet kunnen vinden, wel een bypass om de gasklep heen die langs de hoofdremcilinder langskomt, en een bypass om de gasklep heen voor de AAV. Veel meer aansluitingen kan ik niet vinden.... :?:

Morgen ga ik naar Martin toe, eens goed kijken wat voor een moois hij allemaal heeft liggen :mrgreen:

ArvidW
03/02/2009, 18:02
Ben ik nou gek, of is mijn post nou verdwenen :?


Noujah, er stond iig in dat de auto het weer deed, alleen na start bleek oliedruk veel te laag en nu heb ik alle nokkenaslagerkapjes weer vervangen door degene die bij het blok horen (en niet bij de nokkenas)

Helaas wil de auto nu niet meer starten, erg vreemd aangezien ik netjes streepjes op mijn ontstekingspot heb gezet en hem daar ook weer precies op terug heb gezet.


Als ik Haynes goed begrijp dan moet ik het streepje op de rotor overeen laten komen met het streepjes op het aluminium distrubutiehuis. (wanneer cilinder 1 op TDC staat, dus als kleppendekselpijltje richting het puntje op het nokkenaswiel wijst) De aansluiting waar de rotor dan heen wijst is degene die aan cilinder 1 aangesloten moet worden.

Eerst ontsteekt cilinder 1, dan 3 dan 4 en dan 2

Bobine is al vervangen door de juiste, zat er eentje in die voor CP is denk ik, maar mocht niet baten :|


Wat al getest:
- Weerstand bougiekabels
- Weerstand bobine-verdelerkabel
- Weerstand rotor
- Weerstand timingsdraad die naar CDI loopt
- Weerstand bobine, primaire en secundaire coil
- Bougies zijn nieuw
- Verdelerkap is 1000km oud
- Rotor is 1000km oud


Af en toe geeft blok een plof (nu wel uit uitlaat en niet zoals tijdje terug uit inlaat waardoor mijn luchtfilterbox aan stukken geblazen werd :x )

Tom
03/02/2009, 21:09
Heb je gecheckt of de nokkenas goed vrijliep? Bij de vijfcilinders van Audi (geen idee of dat ook geldt voor de vier van de 924) zijn de lagerkappen in lijn geboord. Als je er eentje omdraait, loopt de boel al niet meer goed. Als je de boel loshaalt en niet markeert is het aantal mogelijkheden om het weer goed te monteren zo groot dat je beter een andere kop kunt kopen. :(

Ritske
03/02/2009, 21:35
Volgens mij zijn die bij een 924 gemarkeert, in die van mij staan iig de nummers oplopend ingslagen, tellend vanaf 1 bij cilinder 1 :wink:

ArvidW
03/02/2009, 21:47
Dat zit allemaal wel goed, loopt mooi soepel. Het blok liep na ombouw ook goed toen ik 4 van de 5 lagerkapjes vervangen had, voor lagerkapje 5 moest de ontstekingspot los, en toen begon het gezeik :|

M.B.H.
03/02/2009, 23:26
Dat zit allemaal wel goed, loopt mooi soepel. Het blok liep na ombouw ook goed toen ik 4 van de 5 lagerkapjes vervangen had, voor lagerkapje 5 moest de ontstekingspot los, en toen begon het gezeik :|

Ik denk dat toen je de ontsteking eruit getroken hebt :idea: ,
hij 1 tandje verdraaid is :idea: .
Met het weer laten zakken :oops: .
kijk maar eens of je ontsteking goed op tijd staat :wink: M. :wink:

ArvidW
04/02/2009, 19:52
Net weer geprobeerd te starten, weer geen succes (begint nu vervelend te worden :( )

Als de streepjes op rotor en verdelerhuis overeenkomen prutteld de motor heel soms 1 slag, netjes plof uit uitlaat, maar hij komt gewoon niet op gang.

Ik was bang dat hij vresenlijk verzoop, dus heb ik het relais van de brandstofpomp even losgehaald om de motor weer op adem te kunnen laten komen. Ik had verwacht dat hij met die verzopen cilinders nu ineens een paar slagen zou gaan lopen als de benzine-luchtverhouding weer okey was, maar dit gebeurde niet.

Ook heb ik langzaam de ontsteking verdraait tijdens het starten naar de positie waarop met een scroboscoop het puntje op de nokkenas en de wig op het kleppendeksel overeen kwamen, toen stopte hij zelfs met pruttelen.

Wat o Wat kan dit zijn, ontstekingsmoment lijkt mij sterk aangezien ik de ontsteking al naar alle uithoeken verdraait heb, bougie van cilinder 1 vonkt zoiezo want mijn stroboscooplamp werkt.....

Ritske
04/02/2009, 21:13
Ik denk dat, toen je je ontstekingspot los hebt gehad, het tandwiel van je verdeler verdraait is.
ik ben hier zelf ook al eens mee de fout ingegaan en heb me toen doodgezocht(niet letterlijk :twisted: ).
Een simpele manier om het te controleren en te corrigeren is even het kleppen deksel eraf te halen, cilinder 4
op tuimelen zetten. Hierna je even in je verdeler kijken om te zien of de rotor dan idd bij cilinder 1 staat.
Als dit niet het geval is je verdeler weer lospakken, rotor naar de goede positie draaien en je verdeler weer monteren.

Hoop dat je er wat aan hebt :wink:

ArvidW
04/02/2009, 22:39
Stel mijn pot zit met 1 tandje verkeerd in mijn blok, dan kun je dat toch gewoon corrigeren door de ontstekingspot te verdraaien :?:

Als de in de fabriek gezette streepjes op rotor en pot overeenkomen als cilinder 1 op BovensteDodePunt staat, dan zou het toch goed moeten zijn, ongeacht hoe ik de pot er terug in heb gestopt (dus vsnaarpully met streepje bij markering carter staat)

Ritske
04/02/2009, 22:43
Dat zou je er idd bij moeten kunnen draaien, maar je kan het altijd nog even controleren voor de zekerheid.
Je zou ook nog even de weerstand over de contactpunten naar massa kunnen meten, heb ooit ook al een keer
een auto gehad die had 75 ohm weerstand over zijn punten(punten sluitten net niet lekker) en dan doet ie het ook niet.

Tom
04/02/2009, 23:46
Een '82er heeft geen contactpunten meer maar elektronische ontsteking...

Ritske
05/02/2009, 00:15
Een '82er heeft geen contactpunten meer maar elektronische ontsteking...

Mijn excuus, helemaal vergeten, dat ouwe hok va mij heeft dat nog wel :o

M.B.H.
05/02/2009, 00:31
Zit je niet een cil. mis met het een of ander daar lijkt het op :idea:
gewoon op nieuw beginnen 8) )
Kijk naar de draai richting van je roter als je de moter even laat draaien met de startmoter
klepdeksel eraf
4e cil op Tummelen
1e cil op BDP.
Roter wijst naar cil.1 in je verdelerkap
Puntje in het nokkenaswiel staat in lijn met het streepje op je klepdeksel ( deze even plaatsen)
en vliegwiel ,kijk door gat koppelingshuis,moet op het 0 Merk staan .
ontstekings volgorde staat op het klepdeksel :wink:
volgorde met de draairichting van de roter mee kabel voor kabel
Succes M.

pebro
05/02/2009, 07:39
hallo
heb je mischien geen breukje in de groene kabel die naar het ontstekings huis
loopt.
heb zelf drie dagen lopen zoeken en wilde maar niet lopen heb toen de laatste 25 centimeter van de kabel vervangen en een stekker voor op het ontstekings huis zelf gemaakt
van een aansluitstekker van een autoradio daarna is het weer starten en lopen.

pebro

ArvidW
05/02/2009, 21:56
Martin, dit heb ik allemaal opgevolgd op het "O"tje na, ik weet niet waar ik dit gat kan vinden. Ik neem aan dat als de krukaspully goed staat dit ook voldoende is ?


De groene draad is nagemeten, deze gaf iets van 0.8ohm over beide draden, de weerstand van de spoel in de verdelerkap zat richting de 1.1a 1.2kOhm wat ook de juiste waarde is.


Wat heb ik vandaag nog meer getest:
- Starten met volle accu + hulp van volvo die liep (verdeler afgesteld volgens Haynes)
- Starten met volle accu + hulp van volvo die liep (verdeler afgesteld zoals hij stond voordat ik hem loshaalde)
- Aanslepen van auto, motorblok op 1000-1500tpm met ontsteking op "Haynes stand" begint hij vreselijk te bokken als contact aan staat, contact uit gewoon soepel (dus te veel voorontsteking?)

Dus maar op de stand terug gezet als de ontsteking stond zoals ik hem loshaalde, toen liep hij veel soepeler maar je hoort de luchtmassameter gewoon klapperen.

Bougie'tjes netjes op volgorde gelegd van ontsteking, motor starten en je hebt een prachtig looplicht, ook dat werkt. Wel kreeg ik na een tijdje draaien aan de verdelerkap een optater, blijkbaar zit daar nog ergens een lek maar de bougies vonken wel gewoon.


Wat doe ik mis, waarom heb ik mijn auto na ruim 30minuten starten nog steeds niet aan de praat :(

Fantaman
05/02/2009, 22:11
Dus maar op de stand terug gezet als de ontsteking stond zoals ik hem loshaalde, toen liep hij veel soepeler maar je hoort de luchtmassameter gewoon klapperen.
dan denk ik aan, dat er lucht de inlaat in wordt geblazen waardoor de klep naar beneden geduwt wordt, oftewel nokkenas staat niet goed tegen over de krukas :|

M.B.H.
05/02/2009, 23:52
Krukas pully op nul streep is het zelfde ,dus ook goed

krijgt hij wel brandstof ?
Dus als je start met de bogies er in, die moeten zowat zwemen in de benz.?

ArvidW
06/02/2009, 12:45
Ja, de krukas staat goed, gewoon puntje bij nokkenas komt overeen als cilinder 1 op BDP staat (en de auto heb ik nadat nokkenas los is geweest zelfs nog mee gereden, trok gewoon goed op en liep lekker)

De bougies worden echt zeiknat, als je na 3 minuten starten ze eruit haalt en ze "leegslaat" op je handpalm dan kun je de benzine op je hand zien verdampen. Ik was bang dat hij verzopen was maar dat bleek ook het geval niet aangezien hij zonder brandstofpomp na enkele minuten draaien nogsteeds niet wilde starten.


Er is gewoon iets heel lulligs wat ik over het hoofd zie :x , zou iemand een foto willen maken van zijn verdeler (zonder verdelerkap) als cilinder 1 in zijn compressieslag staat en dus ook moet ontsteken?

M.B.H.
06/02/2009, 17:54
dan staat de roter als je voor de auto staat rects achter . M

ArvidW
06/02/2009, 18:26
Probleem is gevonden, nu de oplossing nog.

Bougies vonken Wit-geelig wanneer er 4 in het blok steken + 1'tje ernaast (dus veel weerstand van het blok)

Probleem ligt niet bij accuspanning, ook wanneer een extra auto erbij is voor het jumpstarten doet hij het niet.

Bobine's zijn goed

Dus CDI kastje, of bekabeling erheen is kaduuk (groene draad is okey)


Heeft iemand voor mij nog CDI kastje om te proberen ?

Fantaman
06/02/2009, 19:39
ik heb wel een ontstekingskasje liggen, komt van een goed lopende auto af :mrgreen:
en als de weerstand van het blok zo hoog is, controleer dan de massa verbinding tussen blok en carrosserie en naar de accu :!:

ArvidW
08/02/2009, 13:08
Ik ben zojuist aan het meten gegaan en heb waarschijnlijk mijn probleem gevonden, de kabel die vanaf de Plus naar mijn ontstekingskastje loopt is 96Ohm terwijl hij amper weerstand zou moeten hebben. :roll:


Deze kabel voed gelijk (via een 1ohm weerstand) de bobine, wat ook gelijk de lage bobine spanning verklaart die ik heb gemeten.


Wat mij ook opvalt is dat Pin 5 bij mij aangesloten is op de massa, terwijl in het schema staat dat pin 3 aangesloten zou moeten zijn.

Ook is de massa direct op de torx schroef van het ontstekingskastje aangesloten terwijl er vlak bij een massapunt zit waar hij ook op aangesloten zou kunnen zijn.


Tijd om bedrading eens te repareren, hopen dat hij het dan weer doet :)

ArvidW
16/02/2009, 19:24
Dit was het probleem:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/02/146.jpg

Aluminium oxide in overvloed. (in princiepe geleid dat geloof ik niet...)
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/02/147.jpg


Na een tijdje werdt het een velleman bouwpakket (samen met een vriend van me heel boel gedesoldeerd en nagemeten)
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/02/148.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/02/149.jpg

Halverwege:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/02/150.jpg

En alles weer netjes gesoldeerd:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/02/151.jpg

Alles weer relatief schoon:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/02/152.jpg



En nu doet hij het weer ! :mrgreen:

Alleen de oliedruk is niet meer om over naar huis te schrijven :cry:

Vroeger 1.5-2.0bar oliedruk @ stationair na een fors stuk rijden
Nu 0.8bar oliedruk @ stationair na een fors stuk rijden

Voeger een 4-5bar @ 3500tpm (+/-120km/uur)
Nu een 3bar @ 3500tpm (+/- 120km/uur)

Vroeger 5-6bar @ 5000tpm
Nu 4 bar @ 5000tpm

En de nokenas lijkt wel te resoneren in de lager"schalen". Net alsof de nokkenas te ver versleten is voor mijn blok :?

924turbo2
16/02/2009, 19:44
Super gedaan, complimenten !

Tom
16/02/2009, 20:02
Da's knap werk. Wordt waarschijnlijk nog beter ook, alle contacten zijn nu weer goed gesoldeerd en geen oxidatie...

Ik had waarschijnlijk gewoon een ander kastje gekocht.

ArvidW
16/02/2009, 20:32
Dankje :grin: Gelukkig had ik 1.5 jaar soldeerervaring opgedaan op m'n weekend werk dus was een leuk klusje :)

Fantaman heeft mij een ontstekingsunit gestuurd waarmee ik kon testen of het aan mijn ontstekinsunit lag, deze komt denk ik morgen binnen en ik zal eens kijken of hij daarmee beter stationair gaat lopen, nu klinkt hij alsof hij op 3 cilinders loopt (altijd al zo geklonken)

Op meeting vroegen de andere zich ook al af of mijne op 3 of 4 pitten liep :?

M.B.H.
16/02/2009, 20:59
En de nokenas lijkt wel te resoneren in de lager"schalen". Net alsof de nokkenas te ver versleten is voor mijn blok

Heb je lager speling Dan :?:

Mooi stukje restauratie werk :wink:

ArvidW
16/02/2009, 21:22
In axiale richting heb ik de speling gecontroleerd en die was goed, maar ik vermoed dat er radiale speling tussen nokkenas en lagerin is.

Eerst met "nieuwe" nokkenas + bijbehorende lagerkapjes geheel geen oliedruk

Daarna met "nieuwe" nokkenas + lagerkapjes die bij mijn blok horen wat oliedruk

Terwijl hij eerst met mijn "oude" nokkenas gewoon prima druk had, en de nokkenas is het enigste wat veranderd is wat invloed heeft op de oliedruk. Dus lijkt me dat die as niet lekker wil samenwerken met mijn blok :?:

(en ook omdat hij op sommige toerentallen tjielpend resoneerd, terwijl mijn vsnaar niet te strak staat, en mijn distributieriem ook 90graden draaibaar)

M.B.H.
16/02/2009, 21:35
In axiale richting heb ik de speling gecontroleerd en die was goed, maar ik vermoed dat er radiale speling tussen nokkenas en lagerin is.

Eerst met "nieuwe" nokkenas + bijbehorende lagerkapjes geheel geen oliedruk

Daarna met "nieuwe" nokkenas + lagerkapjes die bij mijn blok horen wat oliedruk

Terwijl hij eerst met mijn "oude" nokkenas gewoon prima druk had, en de nokkenas is het enigste wat veranderd is wat invloed heeft op de oliedruk. Dus lijkt me dat die as niet lekker wil samenwerken met mijn blok :?:

(en ook omdat hij op sommige toerentallen tjielpend resoneerd, terwijl mijn vsnaar niet te strak staat, en mijn distributieriem ook 90graden draaibaar)


APART IK HEB ER ZO EVEN GEEN VERKLARING VOOR
maar eens beluisteren op de meating ?

Tom
16/02/2009, 21:52
Kan dat te maken hebben met het lijnboren van de lagerkappen waar ik het laatst over had, of weet je absoluut zeker dat alle lagerkappen in zowel dezelfde stand als dezelfde volgorde zijn gemonteerd?

ArvidW
16/02/2009, 22:03
Ja, ik vind het ook erg vreemd.

Lagerkappen zitten allemaal 100% zeker goed, en de moeren ze staan nog eens op het juiste moment ook.


Eens goed kijken wat ik nu doe, op snelweg heb ik net nog eens goed gekeken en het blok heeft net 3.8 a 3.9 bar oliedruk wat mij wel genoeg rijdt om eventjes mee te rijden, maar op lange duur wil ik niet graag met 0.8bar @ stationair rijden :(

ArvidW
17/02/2009, 07:39
Ik bedenk me net nog een rede waarom mijn oliedruk lager is: Mijn motor komt nu met thermostaat op temperatuur.

De olie in je carter koelt waarschijnlijk ook aan het blok af op plekken waar KVS kanalen dicht in de buurt zitten, nu wordt mijn motor fors warmer en de olie dus ook....

Nu nog even uitzoeken welke olie ik erin wil (hogere viscositeit) en dan olie eens aftappen en vervangen :)

M.B.H.
17/02/2009, 13:24
Ik bedenk me net nog een rede waarom mijn oliedruk lager is: Mijn motor komt nu met thermostaat op temperatuur.

De olie in je carter koelt waarschijnlijk ook aan het blok af op plekken waar KVS kanalen dicht in de buurt zitten, nu wordt mijn motor fors warmer en de olie dus ook....

Nu nog even uitzoeken welke olie ik erin wil (hogere viscositeit) en dan olie eens aftappen en vervangen :)

Jep, dit is inderdaad een mogelijkheid. :idea:
Maar vraagd gelijk om aandacht voor je olie pomp :!:
want de slijtage die je had kan alles te maken hebben met de Smering,
en de termostaat er uit halen :oops: Kan de verkoop truc geweest zijn :?:

Meneer aard
17/02/2009, 15:43
Mwah denk het niet Martin. Meestal trekken ze de thermostaat eruit als er iets mis is met de kop, met de name de koppakking. Dat is dan zeker een verkoop truuc of gewoon een beun de haas die bezig is.

Om je olie druk omhoog te krijgen..Gewoon zaagsel erin flikkeren + dikke olie. :mrgreen:

ArvidW
18/02/2009, 17:55
K*T :evil: :evil:

Eergister deed hij het zo goed, en nu doet hij het weer niet meer :evil:

Zelfs met het ontstekingskastje van Fantaman en netjes opgeschuurde massa + nieuwe draad doet hij het niet :(

Alleen cilinder 4 wil af en toe eens ontsteken, maar hij krijgt hem niet hard genoeg rond om te gaan lopen.

Eergister hebben we hem aangesleept en toen deed hij het, toen gelijk motor warmgereden en ontsteking afgesteld (staat dus nu 200% zeker goed). Daarna geparkeerd, gegeten en een uur later weer gewoon moeiteloos kunnen starten.

Waarom toen wel en nu niet? Warme motor?

Wat kan het nu zijn, ontsteking is alles van nagemeten, tijdenlijke bypasses gelegd om zeker te zijn dat het stiekem toch niet aan bedrading ligt, veel onderdelen nieuw.

Bougies worden nat, maar zou injectie niet teveel injecteren dat hij gewoon te rijk staat? Op volgas vonkt cilinder 4 zelfs minder vaak dan zonder gas starten. (toen hij nog goed liep was koude start injector alleen goed om je cilinders te verzuipen, deze heb ik toen dus ook losgehaald, zelfs met -12 en geen koude start injector wilde hij starten)

Welke kant moet ik het inbussleuteltje opdraaien wil ik mijn injectie een fractie armer zetten, kan iemand een indicatie geven wat "veel" is? (is een half slagje veel?)

Alvast bedankt, ik kom er niet meer uit :(

Fantaman
18/02/2009, 18:44
probeer 10 graden tegen de klok en 10 graden met de klok mee, tegen de tijd dat je 45 graden wordt het mengels zo arm of rijk dat het slecht ontsteekt.
als ie het wel doet als je hem aan duwt zal ik ik eens naar een garage rijden en hem aan de 4gasser hangen, kan je zien hoe rijk of arm hij staat :mrgreen:

M.B.H.
18/02/2009, 20:48
1> Als de moter koud is kijk dan eens door de koudstart luchtschuif of dat daar een gat in zit waar je vlot doorheen kunt blazen. :?:
2> is je bobine wel goed. :?:
3> Als je hem armer wilt zetten op de klok van 12 uur naar 11 uur Max terug draaien
Succes M.

ArvidW
18/02/2009, 21:30
De koude luchtschuif staat gedeeltenlijk open bij 15graden, bij -18graden uit de diepvries is hij geheel open en wanneer je spanning op de conector zet zit hij binnen een paar minuutjes potdicht.

Bobine heb ik 2 types, eentje van 6kOhm weerstand en eentje van 2kOhm weerstand. Volgens Haynes moet je voor transistorontsteking degene van 6kOhm nemen en die zit er nu dus ook in (heb ook met die andere getest die geloof ik voor CP is)

Terugdraaien zal ik morgen even proberen, het gaat zo te zien maar om een hele kleine uitslag :shock: "terugdraaien" is neem ik aan tegen de klok in draaien?

M.B.H.
19/02/2009, 13:02
van 12 naar 11 uur Jes dat is terug :lol: :wink:

ArvidW
20/02/2009, 16:40
Haha, ff checken of daar in friesland de klok dezelfde kant op draait :lol:

Maar in ieder geval bedankt, hij doet het namelijk weer !

Komt wat moeizaam en puffend tot leven, maar er zit in ieder geval weer leven in. Eens kijken of dat morgenochtend ook zo is.... :|

De injectie heb ik teruggedraait, ik merkte gelijk dat hij wat minder sputterde op stationair. Ook reageerde hij wat minder op gas, ik ben dus een stukje gaan rijden en heb elke 2km ff een stop gemaakt om de injectie iets te verstellen totdat de prestaties weer gelijk lagen met de originele afstelling. Mocht de auto nu weer goed starten dan moet ik maar eens een CO meting laten doen en de injectie echt afstellen.

Ik ben alleen dit verdelerkapklipje kwijtgeraakt:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/02/91.jpg
http://img231.imageshack.us/img231/1572/p2202560ti2.jpg

De lokale autohandels hebben ze niet.

Heeft iemand er nog eentje liggen die hij wel voor een paar euro aan mij wil verkopen? :)

M.B.H.
20/02/2009, 17:06
ja die heb ik wel € 50,- :wink:
Geef me je adres maar via pm :!: :!:
stop ik hem in een envelop :arrow: Morgen in huis ( hij zit al in de envelop )
maar ik heb nog geen PM :cry: :mrgreen:

-Bassie-
20/02/2009, 17:12
ja die heb ik wel € 50,- :wink:
Geef me je adres maar via pm :!: :!:
stop ik hem in een envelop :arrow: Morgen in huis

duur clipje 50 euro :wink:

M.B.H.
20/02/2009, 17:16
[quote="M.B.H.":3sqrs1r0]ja die heb ik wel € 50,- :wink:
Geef me je adres maar via pm :!: :!:
stop ik hem in een envelop :arrow: Morgen in huis

duur clipje 50 euro :wink:[/quote:3sqrs1r0]

Maak hem maar eens uit een stukje veren staal HAHaHa :wink:

-Bassie-
20/02/2009, 17:21
[quote="-Bassie-":39mwvz0l][quote="M.B.H.":39mwvz0l]ja die heb ik wel € 50,- :wink:
Geef me je adres maar via pm :!: :!:
stop ik hem in een envelop :arrow: Morgen in huis

duur clipje 50 euro :wink:[/quote:39mwvz0l]

Maak hem maar eens uit een stukje veren staal HAHaHa :wink:[/quote:39mwvz0l]

doe is voor :lol: :P

M.B.H.
20/02/2009, 17:25
Hoezo Ik er trossen van liggen :!: dus ik ga ze niet buigen uit veren staal :roll:
maar goed On topic
het is voor Niks Jongen maar ik moet wel een adres hebben :mrgreen:

ArvidW
20/02/2009, 17:46
Dat zijn nog eens prijsdalingen :shock:

Alvast bedankt :grin: , kan ik mooi de tywrap uit zijn lijden verlossen :wink:

M.B.H.
20/02/2009, 17:50
Dat zijn nog eens prijsdalingen :shock:

Alvast bedankt :grin: , kan ik mooi de tywrap uit zijn lijden verlossen :wink:

Nu maar hopen dat TPG net zo snel is als wij :lol:

ArvidW
20/02/2009, 20:09
Mijn auto is iig sneller kapot dan de TPG, jah, hij doet het nu al niet meer :oops:


Hij loopt op 1 cilinder, de andere 3 weigert hij. Zondag weer aan de slag... :?

ArvidW
27/02/2009, 20:00
Okey, waarschijnlijk ben ik dus al 3 weken aan het klooien omdat mijn injectie kaduuk is, schroef je hem terug (tegen de klok in) dan start hij perfect en heel snel. Wel jammer is dat hij niet harder wil dan 60km/uur en dat volgas taboe is.

Je zou zeggen dat hij veel te arm staat (sleuteltje is nu ongeveer 540graden rondgeweest) maar de zwarte dons op de bougies zegt iets heel anders, ook reageert hij perfect op gas als je de luchtweger tegenhoud, dan doet hij het veeel beter dan als je hem gewoon zijn gang laat gaan.

Nu dus de keuze tussen injectie vervangen voor injectie, of voor motor vacuumcarburateurs.

(wel jammer van dat verbruik, al heb ik tot nu toe met de injectie ook niet meer dan 1:8.6 gehaald gemiddeld :oops:, en ik heb geen zware rechter voet en houdt me netjes aan de snelheid )

M.B.H.
28/02/2009, 00:17
ik zou hem eerst met injektie goed laten lopen :idea:
Maar ja ik heb makelijk praten ( je kunt niet even bij me komen om wat uit te wisselen ) Helaas

Meneer aard
28/02/2009, 11:50
Met de K-jetronic kun je vaak gif op innemen dat de injector kapot zijn. Slecht is een begrip wat je hier niet in moet hanteren, want als eentje kapot is werkt het niet. Je kunt wel ultrasoon reinigen maar je komt niet diep binnenin + de vermoedijke veertjes e.d. versleten zijn. Vervangen is de enigste remedie.

Dingen zijn 50 euro p/stuk ex btw d8 ik nog. Pak een maatbekertje, 4 jampot glazen met deksels, hang de injectoren in een geboord gat van de deksel zodat je mooi de flow kunt zien. Ze moeten janken en mooi vernevelen. Je zou evt met een perslucht opstelling +injector reiniger vloeistof kunnen injecteren, maar als ze al bijvoorbeeld open gaan wanneer je erin blaast, gelijk wegflikkeren.

ArvidW
28/02/2009, 22:10
Dank u, vanmiddag kwam er geen benzine uit mijn injectoren :o Achteraf gezien is dit niet heel vreemd als je de gaten waar ze inzitten gewoon open laat en de luchtweger dus geen airflow ziet :oops:


Morgen dus nog eens testen met de luchtweger en een elastiekje op "volgas"


Ik ben toch wat aan het zoeken gegaan naar 924-carburateur projecten maar heb waarschijnlijk niet de juiste zoekthermen gebruikt want heb nog niet echt iets nuttigs gevonden.

Weet iemand hoe groot de carburateurs ongeveer moeten zijn? Ik zit nu te kijken naar carburateurs van een R6 die richting de 120pk levert met zijn 600cc motor, alleen als je dan naar de airflow gaat kijken kom je bij een R6 op 13000tpm uit op ong 65liter/sec. Een 924 op 5800tpm verbruikt 97liter/sec.

De carburateurs van een R6 hebben een doorlaat van 38mm wat in totaliteit uitkomt op een doorlaat van 4536mm^2, dit is denk ik meer dan de throtle body van een 924.

Ook kan ik over het verbruik niet veel feiten vinden, er staat vaak "veel" en "heel veel" maar echt 1 op ?? kan ik niet vinden, iemand wel ervaring hiermee?

LWB
28/02/2009, 23:03
kijk even naar project van Ritske,

heeft het gelijke idee.. ik heb er een foto geplaatst van 45ers een tijdje geleden...

ArvidW
24/03/2009, 18:22
Ik ben maar even van het idee van carburateurs afgestapt maar helaas werkt mijn K-tronic injectiesysteem niet echt mee:(

Ik had 2 kapotte injectoren, helaas had hielpen 2 andere niet. Het probleem is als volgt: Of kunnen starten en motorblok compleet verzuipen, of alleen kunnen starten met sleepkabel en gewoon kunnen rijden :?

Aangezien de injectie met mijn slimme remmenreiniger actie waarschijnlijk een harde klap heeft gehad leek het mij verstandig heel de unit eens open te schroeven, hieronder foto's van het weer inelkaar zetten van de unit:

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/300.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/301.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/302.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/303.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/304.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/305.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/306.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/307.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/03/308.jpg

Zoals je op een van de foto's kunt zien is mijn membraamplaat vervormd door 1 van de afsluitende kanalen naar de injectoren toe, misschien is dit het probleem waarom hij niet fatsoenlijk wil werken maar ik kan me zo slecht voorstellen dat dit nu "ineens" is gebeurd.

Hij zit alweer in de auto maar de auto heeft nog niet gelopen, helaas is mijn accu ook na 45seconden starten geheel leeg dus kan maar traag op zoek naar de juiste afstelling (die is verloren gegaan na 5weken gezeik met de injectie)

LWB
24/03/2009, 20:04
kijk,zo zie je nog eens hoe het er binnenin uit ziet...
vraag me wel af of het wijs was deze los te schroeven,geen handleiding/Hayes die het aan raad....

Tom
24/03/2009, 20:08
Er staat ook niks over in de werkplaatshandboeken, Bosch wil er geen info over kwijt. Een vriend van me heeft er eens met goed gevolg gedemonteerd en weer gemonteerd, was niet makkelijk.

ArvidW
24/03/2009, 20:28
Haha, alles wat ooit in elkaar gezet is kan ook met groot gemak uit elkaar. :)

Ik vond het wel spannend om te doen maar achteraf gezien is het echt een eitje, er zitten echt maar heel weinig onderdelen in! :wink: Enigste waar je echt voor moet oppassen is dat de zuiger die erin zit er niet uitvalt tijdens het loshalen van de spinnenkop van het luchtwegerhuis, maarja, dat staat ook al in Haynes.

Op zich is het wel een mooi systeem, wat wel jammer is dat het niet echt gescheiden is per cilinder. Er is wel scheiding maar dat gaat maar op tot een zekere hoogte. Je kunt trouwens wel met de dikte van shimringen 1 cilinder meer of minder brandstof tov een andere laten geven, maar volgens mij ben je dan jaren bezig wil je ze allemaal op 1 lijn hebben :P

Ik heb trouwens alle losse onderdelen van de unit in 1 vaas laten weken in een euro 98-injectorcleaner oplossing in de hoop dat alle kleine kanaaltjes (in totaal 5stuks maar) weer mooi schoon zijn geworden.

Fantaman
24/03/2009, 22:34
op de een of andere manier vind ik nooit wat ik zoek in de hayens en voor het k-jettronic vond ik is een aparte pdf en in me school boeken staat de werking ook beschreven net als de erop volgende systemen dusja ik wist eigenlijk al hoe het werkte jaren voordat ik wst dat ik in een 924 zou rijden met z'n systeem :oops:
oude technolegie is simpel tegen woordig heb je een boek nodig om te vinden wat er tussen je rechtervoet gebeurt en de gasklep :|

Meneer aard
24/03/2009, 22:39
veel plezier met het lekvrij krijgen van je brandstofverdeler..

Er zijn meerdere die deze weg bewandeld hebben..Echter krijgen ze door die membraam pakking het geheel niet meer lekvrij. Geklooi met vloeibare pakking helpt niet. Weg gooien en ander exemplaar pakken scheelt frustratie.

M.B.H.
24/03/2009, 22:57
Ja ik sluit me bij meneer aard aan :D
Ik kan je ook vertellen dat ik het heb geprobeerd :oops: :twisted: :evil:
Nou vergeet het maar of je moet wel heel veel geluk hebben :D

ArvidW
24/03/2009, 23:04
Dan zal er binnenkort wel weer een bestelling worden gedaan bij ene Martin... :lol:


Eerst maar eens goed testen, en anders was het gewoon een leuk experiment. Betaal elk jaar 1600euro aan collegegeld dus een spinnekopje kan d'r ook wel vanaf "voor de studie". Je hebt niet voor niets studiefinanciering :grin:

Eens berekenen hoe strak die Torx boutjes mogen net voordat het gietijzer begint af te schuiven, kijken of hij dan goed afsluit.

ArvidW
28/03/2009, 22:33
Ben nog aan het klungelen met de afstelling, best lastig zo "uit het niets" beginnen met een slecht startende auto.

Ook is een accu die een effectieve cappaciteit van 3Ah heeft niet erg handig, na 1 uur laden op 4A staat het wijzertje alweer op 0A dus kan er nooit veel ingegaan zijn (niet dat er veel uitkomt, max 30sec startmotor laten draaien) Deze week maar eens een nieuwe kopen, een lekker grote van 66? of 72? Ah

Weet iemand toevallig de blokhoek van een 924? Ik kom zelf uit op 51graden vanaf horizontaal.

Ik koop binnenkort een setje Constant Vacuum carburateurs van een motorfiets, deze kosten niet heel veel en ik wil gewoon eens kijken of het uberhaupt fatsoenlijk passend is te maken. Vanwege de blokhoek van een 924 lijkt het mij handig om downdraft carburateurs te nemen waarvan de vlotterbak onder een hoek staat met de venturi. Wel zijn de meeste van deze carburateurs 40mm in doorlaat, reken ik het gasklepoppervlakte van een 924 throtle body terug dan kom ik op een gemiddelde doorlaat van 28mm.

Wat denken jullie, zou 40mm overkill zijn? (40mm webers doen het ook op een 924, maar het verbruik is niet al te grappig)

Fantaman
29/03/2009, 14:11
hoe makkelijker de motor kan ademen, hoe meer vermogen je eruit kan halen
beetje overcapaciteit is ook nooit erg :oops:

ArvidW
01/04/2009, 22:40
Carburateurs zijn (hoop ik) onderweg :) Vandaag na wat geklooi met injectie heeft de auto weer gereden, helaas met de oude problemen: Veel te rijk lopen maar niet armer af kunnen stellen aangezien hij dan op stationair veel te arm loopt.

Nu wil hij niet meer starten aangezien de injectie weer te arm staat voor starten en stationair lopen, mocht hij aan willen moet eerst de luchtweger ongeveer 720graden bijgedraait worden wil hij aangaan. (Zelfs met werkende koudestart injector, Wur is goed en vervangen door een exemplaar nagekeken door Martin, koude start sonde doet het ook gewoon goed)

Als hij nog net stationair wil blijven lopen zijn de bougies na een ritje pikzwart, maar armer kan ik de injectie echt niet zetten, hij jengelt nu al als een te arm staande 2takt brommer als je het gas loslaat. :?

Is er een manier om te zorgen dat hij stationair meer mengsel krijgt en op alle andere momenten minder?

Ik denk dat de vorige eigenaar het opgelost had door de sensorplaat scheef te monteren waardoor de luchtweger altijd "open" bleef staan, kan ik natuurlijk ook doen maar dat vind ik toch beetje beun. Mocht er dan ooit nog iets fout gaan dan de sensorplaat krom.

Heeft iemand een oplossing voor deze "onafstelbaarheid" ? :)

(in die koudestart sonde zit bij mij een solex sproeier 75, als ik deze eens zou vervangen door een 100sproeier dan zou er als de motor koud is een minder grote druk op de zuiger gezet worden waardoor de auto tijdelijk nog wat rijker loopt, maar dit lost helaas mijn stationairprobleem niet op :( )

M.B.H.
01/04/2009, 23:42
Carburateurs zijn (hoop ik) onderweg :) Vandaag na wat geklooi met injectie heeft de auto weer gereden, helaas met de oude problemen: Veel te rijk lopen maar niet armer af kunnen stellen aangezien hij dan op stationair veel te arm loopt.

Nu wil hij niet meer starten aangezien de injectie weer te arm staat voor starten en stationair lopen, mocht hij aan willen moet eerst de luchtweger ongeveer 720graden bijgedraait worden wil hij aangaan. (Zelfs met werkende koudestart injector, Wur is goed en vervangen door een exemplaar nagekeken door Martin, koude start sonde doet het ook gewoon goed)

Als hij nog net stationair wil blijven lopen zijn de bougies na een ritje pikzwart, maar armer kan ik de injectie echt niet zetten, hij jengelt nu al als een te arm staande 2takt brommer als je het gas loslaat. :?

Is er een manier om te zorgen dat hij stationair meer mengsel krijgt en op alle andere momenten minder?

Ik denk dat de vorige eigenaar het opgelost had door de sensorplaat scheef te monteren waardoor de luchtweger altijd "open" bleef staan, kan ik natuurlijk ook doen maar dat vind ik toch beetje beun. Mocht er dan ooit nog iets fout gaan dan de sensorplaat krom.

Heeft iemand een oplossing voor deze "onafstelbaarheid" ? :)

(in die koudestart sonde zit bij mij een solex sproeier 75, als ik deze eens zou vervangen door een 100sproeier dan zou er als de motor koud is een minder grote druk op de zuiger gezet worden waardoor de auto tijdelijk nog wat rijker loopt, maar dit lost helaas mijn stationairprobleem niet op :( )

even langs komen in steenwijk met de P. :idea:

ArvidW
02/04/2009, 16:22
Dat haalt hij niet op 2 setjes bougies en 1 accu :wink: Zal dan waarschijnlijk heel de weg lang in zijn 3 of 4 moeten rijden op 100-120 aangezien hij anders helemaal hard verzuipt en max 60 wil rijden. Doe je ook aan diagnosis op afstand ? (kan wel ff een filmpje maken?)

Bougiekleur na 3km gereden te hebben: (bougie was schoongebrand)
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/04/19.jpg

Bougiekleur na 2minuten moeizaam stationair lopen: (bougie was schoongebrand)
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/04/20.jpg

Ik heb nu een methode gevonden om te starten, ik giet via de AAV aansluiting ongeveer 15cc benzine in het spruitstuk waarna hij best redelijk te starten is (20seconde lang hikken op de startmotor en dan wil hij wel weer) Nog een teken dat hij voor te starten veel te arm staat.


De vacuum aansluiting op de rembekrachtiging heb ik nog even losgehad aangezien hij daar toch behoorlijk siste (valse lucht zoog) Ik had om zeker te zijn dat alles goed afsloot eventjes een grote M14bout in de slang gedraait, toen ik voor de eerste keer probeerde te remmen wist ik gelijk waarom die slang aangesloten hoort te zijn. :lol: (auto gekocht om van te leren, en dat wil tot nu toe wel lukken :wink: )

M.B.H.
02/04/2009, 16:25
is je koudstart injektor wel goed ?????
krijgt hij 12 V als je Start ???????

ArvidW
02/04/2009, 16:54
Ik heb maarliefst 0.03 volt op de koudestartinjector staan wanneer ik start, vreemd dat hij het 2 weken terug tijdens het meten met jampotjes wel deed :roll: Toen heb ik ook gecheckt of hij lekte wanneer hij niet aangesloten was en dat bleek niet het geval.

Ik heb net even een bypass gemaakt recht naar de accu toe en na het aansluiten was een luide klik te horen. Helaas wilde hij zo alsnog niet starten, bougies blijven gortdroog.

Zou het aan mijn brandstofpomp kunnen liggen, dat deze ramversleten is en niet genoeg druk meer levert als auto stationair draait of start ? (zou vreemd het toerental van het pompje niet afhangt van het motortoerental...)

Dude-lange
02/04/2009, 17:45
Misschien niet een gek idee om voor de zekerheid al je brandstofleidingen na te kijken of deze ook op de goede plek zitten.

Bij mij zat de brandstofleiding van de WUR en de koudestart injector omgedraaid.
Dus check ff of de leiding die van de brandstofpomp (die de spinnekop ingaat, ook naar de koudestart injector loopt en NIET naar de WUR.

Tom
02/04/2009, 19:48
Waar wordt de koudestartsproeier door aangestuurd, door een (overleden?) sensor?

Dude-lange
03/04/2009, 08:16
Dat zou ook nog goed kunnen ja!

Je zou de temp sensor kunnen overbruggen/kortsluiten.

ArvidW
03/04/2009, 12:36
Ik hoor de koudestartsonde ook niet klikken als ik het contact omdraai, die is toch ook afhankelijk van de temperatuursensor ?

De leidingen zal ik ook even nakijken, al lijkt het me sterk dat verkeerdom met stalen leidingen mogelijk is maar je zou het maar hebben.... :shock:

Bedankt, zo kan ik weer even vooruit :mrgreen:


Edit: HEEL erg stom, gister koudestartinjector getest met warme motor :-D :roll:

ArvidW
09/04/2009, 21:35
Aangezien ik even genoeg heb van het K-tronic systeem ben ik begonnen met de CVK40 carburateurs op mijn blok te bouwen. (dit is projectje "erbij", leuk om een keertje te testen maar het k-tronic systeem moet wel weer werkend worden)

Ten eerste natuurlijk even kijken of het past:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/04/249.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/04/250.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/04/251.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/04/252.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/04/253.jpg

Het lijkt kwa ruimte prima te gaan:) Morgen in Inventor een spruitstuk tekenen waarvan ik de grondplaat hopelijk kan laten waterstraal snijden op Avans Hogeschool. Het spruitstuk wordt zeer simpel maar effectief.

Helaas klopt de afstand tussen de carburateurs niet, dit wordt allemaal aangepast.

Kom er net wel achter dat de inlaatpoorten van een 924 ovaal zijn en 40*33mm groot zijn, mijn carburateurs zijn 40mm en dus iets wat aan de grote kant. Moet nog even kijken of ik een maatje kleiner wil nemen ivm afstelbaarheid.

pocketmech
09/04/2009, 22:49
Als je een cirkelvormige pijp schuin doorzaagt ontstaat een elips (eivorm). stukje buis van 33 scheef afzagen zodat 40*33 ontstaat en de kleinere carbs monteren op het rechte eind (komen dus onder een hoek op blok te staan....Tis maar een idee :grin:

ArvidW
09/04/2009, 23:18
Heb zojuist de doorlaat van het blok even berekent en kom erop uit dat hij ongeveer gelijk staat aan een 37mm carburateur. Carburateur is dus helaas een tikkeltje te groot maar goed genoeg om te proberen :)

Het schuin afzagen is een goed idee, dit moet gebeuren onder een hoek van 14graden. Het blok staat onder 39graden tov van verticaal, de vlotterbak staat onder 25graden tov van de venturi dus blijft er 14graden over. (anders klopt brandstoflevel in vlotterbak ook niet meer wat invloed heeft op stationairmengsel)

Ik pak denk ik een standaard buis van 42.4 met een wanddikte van 2.6mm, draai er aan de carburateur kant een afschuining in die van 40 naar de 37,2mm loopt. Aan het motorblok kant heb ik dan 2 verschillende ovalen die via grondplaat enigszins in elkaar over zullen lopen (dremelwerk)

Morgen eens goed gaan onderzoeken :)

pocketmech
09/04/2009, 23:46
fotoÅ›!! :-D

ArvidW
12/04/2009, 18:57
Eindelijk, hij doet het weer goed :-D

Na advies van mijn vader ben ik naar een porsche specialist in Eindhoven gegaan die mij na 20seconde al wist te vertellen dat mijn klepspeling niet goed stond.

Dit leek mij erg sterk aangezien ik met grootste zorg deze speling afgesteld heb en alles netjes 3x gecontroleerd had voordat de kleppendeksel er weer terug op ging.

Thuis de compressie van het blok eens gemeten:
Cilinder 1: 1 bar
Cilinder 2: 3.25bar
Cilinder 3: 5bar
Cilinder 4: 8bar

De klepspeling stond idd verkeerd, blijkbaar was deze speling na 1 ritje van 5km al geheel verlopen waardoor inlaatkleppen open bleven staan :shock:

Heb de kleppen opnieuw gesteld, startmotor rond laten gaan voor 30seconde en ik kon alweer gaan stellen (alles ong 0.05 verlopen). Dit een aantal keer herhaald en de speling blijft nu constant :)

Heel injectie er weer in en gewoon direct starten :mrgreen: Net al 30km gereden met een glimlach :lol:


Foto's van carburateurs komen binnenkort, ik heb voor het inbouwen van de injectie de belangrijkste dingen opgemeten zodat ik nog met de carburateurs door kan gaan (op heel laag pitje)

Iedereen in ieder geval bedankt voor alle tips :bedankt


(Meneer Aard en Martin hebben trouwens (uiteraard) gelijk, mijn spinnekop lekt nu heel netjes, boutjes strakker zetten helpt niet. Mijn volgende blijft dus mooi in elkaar :x )

ArvidW
23/08/2009, 13:01
Al een heel tijdje niets gepost hier maar heb uiteraard niet stil gezeten (daar geeft een 924 je ook niet de tijd voor...)

Wat is ondertussen gebeurd:
- Draagarmen voorzien van nieuwe rubbers, nieuwe stuurkogels en een likje verf.
- "Steering gear" schoongemaakt en voorzien van nieuw vet
- Schrokdempers vervangen (deze wanneer de auto opgekrikt was niet eens meer uitveren, auto stond dus altijd op zijn "laagst", beetje een lowrider maar confortabel is het iig niet :p )

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/08/62.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/08/63.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/08/64.jpg

Dat waren eigenlijk de grote reparaties die ik gedaan heb, motorisch ben ik nu bezig met een kleine upgrade naar een volledig programmeerbare ontsteking. Komt er eigenlijk op neer dat dat de auto straks met een laptop te "chiptunen" is en dat je niet meer vast zit aan de centrifugaal en vacuumvervroeging van de verdeler.

Keuze is gevallen op een Megajolt ontsteking aangezien deze het beste betaalbaar is, ik ben nu waarschijnlijk voor minder dan 200euro klaar met alles op en eraan. :) Megasquirt is natuurlijk ook zeer gaaf vanwege mogelijkheid tot injectie maar dan zit je kwa kosten bijna aan de aanschafprijs van de auto :p


http://community.924forum.nl/images/imported/2009/08/65.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/08/66.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/08/67.jpg


Het werkt ongeveer als volgt:
Triggerwheel (soort van tandwiel die tandje mist) las je op je krukaspully, een sensor geeft de positie door aan een EDIS ontstekingsmodule die je uit een Ford sloopt. Deze ontstekingmodule geeft een signaaltje af aan de Megajolt ontsteking die wacht met het terugzenden van het signaal totdat hij vind dat het daarvoor tijd is (die info haalt hij uit de ontstekingstabel, daarbij houdt hij rekening met toerental en belasting. Belasting bepaalt hij aan de hand van het vaccuum in het inlaatspruitstuk)

Zodra de EDIS dit signaal terug krijgt laat hij de bobine die je uit dezelfde Ford hebt gesloopt vonken, hierbij laat hij altijd 2 bougies tegelijk vonken. De ene bougie zit in de cilinder die compressie heeft opgebouwd en ontsteekt dus het mengsel en de andere bougie vonk "nutteloos" tijdens de uitlaatslag van een andere cilinder. Vandaar de naam "wasted spark ignition"


Ben zeer benieuwd of het goed werkt, bekabeling ligt al in de auto en ik hoef alleen nog maar sensor te bevestigen, triggerwheel vast te lassen en de juiste lengte bougiekabels te vinden. :D

Rebel
23/08/2009, 13:08
Hey arvid dat ziet er allemaal zeer interesant uit.
ik heb zelf ook een tijdje gekeken naar zo'n onsteking met het oog op injectie maar de kosten zijn zoals je zegt niet echt meer leuk voor een straat autotje uit de jaren '70 :P

Deze onsteking is die alleen vanuit amerika te leveren?

ArvidW
23/08/2009, 13:17
Ja dat klopt, ik heb de Megajolt kit gewoon besteld en op Ebay de Ford onderdelen gekocht. Verzendkosten zijn best hoog maar de onderdelen zijn wel weer goed betaalbaar :)

ArvidW
29/08/2009, 21:38
Hij doet het :grin: zojuist getest.

Er waren 3startpogingen nodig, eerste keer liep de brandstofpomp niet mee aangezien het relais kijkt of de bobine vonkt en dat draadje had ik nog niet aangesloten. Tweede keer zaten bougiekabels verkeerdom. Derde keer deed hij het prima :-)

Nu nog de juiste ontstekingsmap maken:whistle: (en dan natuurlijk een fimpje mits er een goed resultaat is 8-) )

Fantaman
29/08/2009, 22:57
klinkt veel beloven, ben benieuwt hoe het programeren vergaat, ik wil namelijk ook een programeerbaare ontsteking op me brommert zetten. (want op de rollerbank mag ie natuurlijk niet te hard gaan:loco:)
en als alles goed gaat over een paar jaar een motormanagement voor op de 924:-)

Frenske
30/08/2009, 09:50
hmmm, kijk eens onder de kap van een peugeot 306, daar vindt je soortgelijk systeem, kan dus goedkoper uitpakken!

Martijn
30/08/2009, 14:02
hmmm, kijk eens onder de kap van een peugeot 306, daar vindt je soortgelijk systeem, kan dus goedkoper uitpakken!

ik vraag me af in hoeverre het signaal van peugeot te moduleren is zoals het PIP/SAW signaalgebeuren van EDIS.
Ik rij zelf ook met edis maar in plaats van door megajolt aan te sturen wordt het door megasquirt gedaan. Vind het wel fijn allemaal, maar lastig te bepalen hoe de ontsteking moet staan. Je kunt de basistiming natuurlijk met een stroboscoop afstellen, maar verder? Hoeveel voorontsteking moet je geven? Mijne draait nu 'virtueel' op 30 graden voorontsteking stationair, terwijl volgens de boeken 30 graden ongeveer de maximumvervroeging is bij hogere toeren. Ik heb ook een klopsensor maar heb gemerkt dat het blok wat luidruchtig is voor betrouwbaar gebruik...

Toch werkt edis stukken beter dan de originele ontsteking. Vonkt veel harder waardoor het blok een stuk beter loopt onderin. Kan ook aan mijn verrotte standaardontsteking gelegen hebben, maar voorheen viel ie dood onder de 800 toeren en nu blijft ie met 500 toeren nog net lopen.

Frenske
30/08/2009, 20:14
De peugeot is uitgerust met een eprom die toegankelijk is. Enkel heb je een probleem als je ooit eens de accu loshaalt, je reset je eprom dan naar fabriekswaarden die ver kunnen afwijken van de benodigde Porsche-waarden.

Fantaman
30/08/2009, 20:38
maar dat heb ik wel eens eerder gedaan accu vervangen zonder dat de spanning weg mag vallen. is best te doen, natuurlijk kan je ook gebruik maken van een backup accu.
is er ook software te verkrijgen zodat je die eprom kan programeren??

Frenske
31/08/2009, 09:28
zal ff voor je zoeken op internet, kom ik op terug

ArvidW
31/08/2009, 19:50
@Martijn, ik heb bij ongeveer 25ontstekingsmappen van ongeblazen motoren de opvallende punten en steeds weer terugkomende punten opgeschreven en zo mijn eigen mapje gemaakt. Timingen heb ik tot nu toe vrij matig gehouden.

Ontstekingsmap 924 origineel (uit Haynes vacuumvervroegingscurve & centrifugaalvervroeging gecombineerd, al moet ik wel zeggen dat het anders rijdt dan de "echte" ontsteking, misschien omdat ik het gemiddelde heb genomen. Binnenkort eens goed uitzoeken.)
http://www.924forum.nl/forum/picture.php?albumid=8&pictureid=41

Ontstekingsmap AW 2009-08-31
http://www.924forum.nl/forum/picture.php?albumid=8&pictureid=42


Hij loopt nu al zooo veel soepeler, bijna toerentallen is hij merkbaar stiller aangezien je minder gas hoeft te geven om snelheid aan te houden.

Stationair is wel grappig, ik heb 10 tot 30gr voorontsteking geprobeert en op 20-25 loopt hij toch het mooist. Ik heb wel voor 20graden moeten kiezen aangezien het blok zo soepel loopt dat hij gelijk 1400tpm liep, terugschroeven kan niet verder van 950tpm aangezien stelschroef dan geheel in is :whistle: Heb toerenbegrenzer op 7000tpm staan wat het blok ook wel wil draaien:-)

@Frenske, als jij dit goedkoop kan vinden zou dat echt mooi zijn, alleen voor het stationair lopen zou iedere 924 eigenlijk programmeerbare ontsteking hebben :p

Fantaman
01/09/2009, 18:22
7000 toeren? als ik bij 6000 kom ga ik bijgeluiden horen zodat ik over schakel:shocked:
maar dat hij beter draait is goed nieuws, ik wil dat ook wel:heh:

ArvidW
10/09/2009, 07:57
Haha, moet ik ook wel zeggen dat mijn blok bij 6000tpm begint te rammelen :whistle:maar voor een keertje net die seconde langer doorgaan lijkt mij niet heel erg...

Ik zit nu nog wel met een klein dilemma: Afstelling van spinnenkop

Op stationair loopt de motor nu met 20graden voorontsteking zo veel soepeler dat ik stationairschroef helemaal terug heb moeten draaien voor een fatsoenlijk toerental. Het klinkt nu echt alsof het blok amper meer iets hoeft te doen om stationair te blijven draaien.

Nu moet mijn spinnenkop nogsteeds afgesteld worden (staat nu veel te rijk) Maar nu vonkt de ontsteking op een optimaler moment dus zal de benzine ook beter verbranden. (= minder CO) Dus wanneer ik het CO op stationair op bijvoorbeeld 1.5? % laat afstellen dan zou het dus in theorie kunnen zijn dat hij veel te rijk loopt... (aangezien die 1.5% gebaseerd is op een blok wat met 7gr voorontsteking minder efficiënt op stationair toerental loopt)

Misschien is allemaal een hersenspinsel en klopt het in praktijk niet, maar ik zou graag willen weten wat jullie er over denken :-)

Frenske
10/09/2009, 12:11
Allereerst, mijn zoektocht heeft nog geen resultaat opgeleverd.

De andere vraag over je CO is eigenlijk een cirkel:doh:. Omdat je efficienter ontsteekt zal je benzinetoevoer theoretisch kleiner moten zijn. Als je dus je CO op 1.5 afsteld is dat gerelateerd aan je efficientere verbranding. Een bepaalde hoeveelheid benzine die verbrand levert een evenredig percentage CO op. Ergo is je probleem opgelost als je je CO afstelt.:thumb:

ArvidW
10/09/2009, 14:58
Dat klinkt idd wel logisch, binnenkort CO af laten stellen op +/- 1,5% :-)

Fantaman
10/09/2009, 18:16
nou de motor vind een rijk mengsel niet erg, ids goed voor de smering, te arm kan er voor zorgen dat de boel te heet wordt.

trouwens op een 4gas testkast staat ook het lambda getal kleiner als 1 is rijk, groter als 1 arm, dus afstellen op 0.9 zou ik zeggen:thumb:

Frenske
10/09/2009, 19:37
nou de motor vind een rijk mengsel niet erg, ids goed voor de smering,

dat met die smering gaat alleen op voor diesels, een benzinemotor slijt veel harder omdat door een te rijk mengsel de oliefilm op de cilinderwanden oplost, er onverbrandde benzine langs de zuigerveren lekt en roetvorming op de bougies ontstaat.

Fantaman
10/09/2009, 20:20
dat met die smering gaat alleen op voor diesels, een benzinemotor slijt veel harder omdat door een te rijk mengsel de oliefilm op de cilinderwanden oplost, er onverbrandde benzine langs de zuigerveren lekt en roetvorming op de bougies ontstaat.
volgens gaat dat alleen op als ie veels te rijk staat. de olieschraapveer haalt de meeste olie toch weg, wat er langs de zuiger lekt, lekt ook weg bij arm mengsel, je moet gewoon optijd je olie verversen:doh:

om verdere discusie te voorkomen is dit het laatste wat ik erover te zeggen heb. de mijne staat/stond op lambda 0.95 ongeveer, aan de rijke kant, gas los is een lekkere plof in de uitlaat:loco: (alleen wordt deze behoorlijk gedempt:Cry: )

ArvidW
10/09/2009, 22:16
Aangezien ik mijn spinnenkop paar maandjes geleden open had getrokken was hij dus een beetje lek, na lang zoeken en experimenteren met verschillende soorten lijm op mijn 2de spinnenkop heb ik vandaag een poging gewaagd tot het sealen van de spinnenkop:

Alle onderdeeltjes los (iets verder uit elkaar gehaald dan vorige keer, wilde even checken of dat ik misschien beter de buis en zuiger kon vervangen door degene uit mijn andere spinnenkop)
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/92.jpg

De sleuf die waarmee je "gas geeft", zuiger sluit gewoon een deel van de sleuf af als je minder dan volgas rijdt
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/93.jpg

Hele interessante manier om een lekvrije overgang tussen buis en spinnekop
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/94.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/95.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/96.jpg

Hier is een hele dunne laag sealant aangebracht met een perceeltje
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/97.jpg

En zo zit het boeltje weer in elkaar en mag het drogen
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/98.jpg


Ik hoop dat het werkt:whistle:, en mocht het werken dan maak ik er wel een mooie howto van aangezien nederland ongetwijfeld vol ligt met lekkende spinnenkoppen:doh:

LWB
10/09/2009, 22:45
volgens mij was het in de basis niet de bedoeling om hem zover te demonteren;-)

Waar was de kop lek als ik vragen mag?
Ik blijf het nog steeds apart vinden dat er niets langs het palletje lekt...

Geeft mooie fototjes zo :thumb:

ArvidW
11/09/2009, 07:39
Klopt, maar ik blijf toch altijd nieuwsgierig hoe iets in elkaar zit 8-)

Langs die zuiger zal ongetwijfeld wel iets aan benzine lekken maar dat smeert dan op zijn beurt weer het hefboommechaniek waar de sensorplaat aan vast zit, en het zal je verbazen hoe strak die zuiger in de buis past. Het is echt prachtig op maat geslepen:grin:

LWB
11/09/2009, 08:24
[QUOTE=ArvidW;64433 en het zal je verbazen hoe strak die zuiger in de buis past. Het is echt prachtig op maat geslepen:grin:[/QUOTE]

ben er bekend mee;-) maar ik weet uit tervaring dat ie ook wel kan lekken
(zelfde systeem op andere auto)

ArvidW
13/09/2009, 16:06
Het is gelukt, mijn spinnekop is nu weer 100% lekvrij:grin:

Zonet de werking ervan gemeten en getest en hij werkt echt perfect. Ik heb bij volgas, 2/3gas, 1/3gas en constant varierend tussen volgas en geen gas gemeten hoeveel liter er per minuut uitkomt. Ik heb tussen de injectoren gemiddeld maar 1% afwijking kunnen vinden met een maximum van 2%:buig:

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/09/99.jpg

Wel liep de auto na een tijdje ineens minder mooi stationair en na even zoeken bleek er een injector een klein beetje te lekken. Of dit toevallig zo is of dat het door eventueel een restje pakking komt weet ik niet, nu er een andere injector inzit loopt hij weer als een zonnetje en laat ik hem deze week afstellen:-) (hij loopt nu op euro 95 en dat blijf ik voortaan tanken)

Weer een actiepuntje voor de APK minder 8-)

Duncan
14/09/2009, 08:15
Interessant, maar hoe kan je auto nu op euro 95 lopen? Dat heeft toch met de compressieverhouding the maken dat er 98 in moet om pingelen te voorkomen?
Wat heb je dan veranderd dat je nu 95 kunt tanken?

Groeten,

Duncan

-Bassie-
14/09/2009, 09:46
slijtage enzo he krijg je ook een lagere eind druk.

dus kan je op 95 rijden soms.

ArvidW
14/09/2009, 10:52
Ik denk dat het voornamelijk komt omdat ik het risico durf te nemen om op euro95 te rijden. Toen ik de auto net had tankte ik altijd 98, daarna half om half om te proberen en nu dus gewoon 95. De motor is ongetwijfeld de afgelopen 175000km gesleten maar alsnog haalde ik met originele ontsteking in 9.5seconde de 100GPS met een passagier en een volle tank benzine in de auto :-)

Ik vind het sterk dat je met een compressie van 1:9.3 detonatie kunt krijgen door op euro 95 te rijden, of ik gelijk heb zullen we over paar duizend kilometers wel zien.:whistle: De motor klinkt iig heel gezond op euro 95 en loopt ook gewoon prima op hoge toerentallen en veel gas.:-)

Injectie wordt als het goed is vandaag afgesteld op iets van lambda 0.98 en als het kan zelfs op 0.95 (ligt er aan of CO daarmee niet te hoog komt te liggen voor APK)


Een collega van mij heeft 2 Evo's met 300 en 370pk die hij pas geleden heeft laten remappen door een professional. Hij heeft wat foto's genomen van de "hoofdtelefoon instalatie" waarmee de man luisterde voor detonatie dus die ga ik binnenkort ook eentje bouwen (heel simpel ding) Eens kijken of ik detonatie kan horen, om te weten hoe dat klinkt zet ik de voorontsteking gewoon eventjes te hoog om te horen wat dat voor een geluiden met zich meebrengt.

ArvidW
07/10/2009, 23:51
Morgen APK, spannend :redface:

captainfrasca
08/10/2009, 03:42
Succes!!

ArvidW
08/10/2009, 17:43
Yeey, APK binnen :bounce:

Geen actiepunten op CO waarde die wat teruggeregeld moest worden

Co waarde stond na al mijn afgestel aan de spinnenkop wat hoog, zegmaar 7%. Nu staat hij op 2.5% en geloof ik een lambda van 0.92 (ja, teveel voor apk :p)

klaas 924
08/10/2009, 18:45
Yeey, APK binnen :bounce:

Geen actiepunten op CO waarde die wat teruggeregeld moest worden

Co waarde stond na al mijn afgestel aan de spinnenkop wat hoog, zegmaar 7%. Nu staat hij op 2.5% en geloof ik een lambda van 0.92 (ja, teveel voor apk :p)

GEFELICITEERD met je nieuwe APK:thumb:

-cees-
08/10/2009, 19:53
Dat zijn goede berichten :duim gefeliciteerd. Ben je daar ook weer een jaartje vanaf. :party:

ArvidW
11/10/2009, 18:13
Dank je, idd weer een jaartje rondtuffen :)

Ik heb waarschijnlijk een wideband lambda sensor + controller gekocht, daarmee ga ik eens goed kijken hoe "waardeloos" het CIS systeem is. Mocht het echt heel erg zijn komt er electronische brandstofinjectie op, maar eens eens goed onderzoeken :P

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/14.jpg

Ik heb de auto nu 1 jaar en wil nu dit jaar eens goed gaan kijken naar een leuke vermogensupgrade voor de auto om uiteindelijk +/-140pk te hebben :-)

924turbo2
11/10/2009, 18:32
Kijk Innovate, dat heb ik ook, top spul :duim

ArvidW
11/10/2009, 20:21
Heb jij er ook zo'n o zo geil air to fuel meter bij ? Die zou ik graag erbij willen :-)

Jij rijdt toch met je turbo gewoon nog met CIS, je gebruikt je lambda voornamelijk om motorschade te voorkomen door goed te monitoren of stel je je auto er ook echt op af ? Nooit de behoefte gehad om over te gaan naar electonische injectie of vind je dat niet nodig ?

924turbo2
11/10/2009, 21:25
Heb jij er ook zo'n o zo geil air to fuel meter bij ? Die zou ik graag erbij willen :-)

Jij rijdt toch met je turbo gewoon nog met CIS, je gebruikt je lambda voornamelijk om motorschade te voorkomen door goed te monitoren of stel je je auto er ook echt op af ? Nooit de behoefte gehad om over te gaan naar electonische injectie of vind je dat niet nodig ?

Ik heb er inderdaad een air/fuel meter bij. De meter is puur om te monitoren

Om de auto af te stellen, heb ik een ander apparaat. Een turbo kan je alleen het goed mengsel afstellen tijdens het rijden/ inkomen van de turbo.

Electronische injectie vind ik niet nodig, huidige set up voldoet prima, en er is rond de 220 pk uit te halen met een veilige turbodruk. Dus dat is zat.

ArvidW
11/10/2009, 21:54
220pk is zeker zat ja :shocked: Zeker in een auto die geen 1100kg weegt :p

Kun je even toelichten wat voor een "apparaat" je gebruikt, speel je ook met de systeemdruk of is de stelschroef op de luchtweger voldoende ?

ArvidW
16/10/2009, 01:28
Ik heb het eventjes helemaal gehad met dat K-jettronic, heb heel het systeem nagelopen, alles gecontroleerd en schoongemaakt en daarna professioneel laten afstellen. Resultaat: Auto die zeer netjes loopt wanneer hij warm is, Auto die niet vooruit komt wanneer hij koud is (1 minuut volgas geven dan pas komt d'r power, op magische wijze loopt de motor te rijk...) , een auto die 35seconde doorgestart moet worden als hij warm is en natuurlijk een vrij fors brandstofverbruik.

Wat een ongelofelijk t***s systeem:(

Wat heb ik geprobeerd:
- Spinnenkop reinigen
- Wur reinigen & testen
- Aav reinigen & testen
- Accumulator vervangen (niet gelukt, opgelicht en zit nu alsnog met een lekke)
- Koudestartinjector testen + handmatig inschakelen / inschakelen met Megajolt ontstekingsmodult
- Soinoid handmatig inschakelen / inschakelen met Megajolt ontstekingsmodule
- Brandstofpomp voor laten lopen (heeft terugslagklep)

Dus heb het wel zo ongeveer gehad, ik kan wel leuk geld investeren om het systeem beter te laten werken maar ik geef dat geld liever uit aan iets wat daarna ook echt goed werkt. Ik ben nu aan het kijken naar een fuel rail met injectoren en die pasmaken op het spruitstuk. Mocht dat gelukt en klaar zijn dan maak ik de overstap naar Megasquirt2 injectie. Kost wel ong 500euro aan onderdelen maar dan heb je iig wel een goed werkend regelbaar systeem....:ohwell:

(vind ik vergeleken met bijvoorbeeld een accumulator van 160euro alsnog best een koopje)

-Bassie-
16/10/2009, 19:33
ms koop je makkelijk voor 500 euro alleen de rest van de onderdelen niet.

ArvidW
17/10/2009, 09:25
Een groot deel van die onderdelen heb ik al voor mijn Megajolt programmeerbare ontsteking gekocht dus dat geld is al ooit uitgegeven (en vergeet ik dus liever)

Lambda sensor is ook al betaald en valt dus ook buiten mijn "megasquirt" buget

Tel ik alles bij elkaar op dan zit ik aan 750euro voor een compleet werkende MS2 setup met alle benodigde sensoren, best veel geld:P Achja, je leert er wel veel van;-)

ArvidW
29/10/2009, 08:34
Gisteren begonnen aan het inbouwen van de LC-1 Wideband Lamda sensor.

Allereerst moest ik ergens netjes een statusled wegwerken voor de LC-1, die heb ik dus maar in de bovenste helft van de "er is iets goed mis" lamp gezet:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/76.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/77.jpg

Ik heb gekozen voor een groene led aangezien die met dat rode glas ervoor een zwak geel-achtig licht geeft netzoals alle klokken en tellers in de auto. Een felblauwe zou zo vreemd hebben gestaan :p


Daarna was het een kwestie van een gat in de tunnel boren om sensor bij de uitlaat te krijgen, alle draden netjes weg te werken en de LC-1 module netjes te bevestigen achter de radio.
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/78.jpg

Natuurlijk kom je dan bij de radio wat beunbedrading tegen dus dat ook maar opgelost met mooie nieuwe stekkers en soldeerverbindingen.

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/79.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/80.jpg


En toen zag het er gelijk een heel stuk vriendelijker uit:-):
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/81.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/82.jpg


Vandaag en morgen de lamda sensor in de downpipe bouwen, ben benieuwd of ik de bouten beetje los kan krijgen :whistle:

Owja, ik heb de LC-1 ook nog aangesloten op mijn Megajolt ontstekingsmodule dus nu kan ik in 1 programma en toerental, belasting, ontstekingsmoment en lambdawaarde aflezen. Stuk handiger dan elke keer die seriele kabel wisselen als je lambda wilt uitlezen

M.B.H.
29/10/2009, 09:33
we blijven het volgen ;-)leuke oplossing van de let positie:thumb:

LWB
29/10/2009, 11:31
fraai werk en oplossing!

Bcreative
29/10/2009, 13:38
Het betere werk!:thumb:

ArvidW
29/10/2009, 15:29
Danku danku :grin:

Zojuist downpipe losgehaald en dat ging erg gemakkelijk, mijn dank is groot aan de vorige eigenaar die RVS moeren heeft gebruikt !

Sensor zit er al op gemonteerd maar het verloopstuk moet nog worden afgelast (krijg ik met elektrodes echt niet gasdicht) vanavond even handige kennis opzoeken :-)

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/83.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/84.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/10/85.jpg

Sensor staat ongeveer onder een hoek van 20graden om de transaxle niet te raken, in ieder geval recht genoeg op om vochtophoping tegen te gaan. Heb hem stukje na de Y-splitsing gemonteerd zodat uitlaatgassen van beide pijpen nog kunnen "mengen"

-Bassie-
29/10/2009, 19:58
zit er goed uit:thumb:

ArvidW
02/11/2009, 22:03
Hij werkt:-) en alles zit netjes ingebouwd:

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/53.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/08/67.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/54.jpg

Wat gelijk opvalt is dat hij niet eens zo heel slecht injecteert als hij eenmaal warm is, op stationair ongeveer AFR van 14.3 op de snelweg ook zo ongeveer. Volgas zakt AFR netjes naar 13 voor max prestaties alleen boven de 6000 maakt hij er een zooitje van AFR van 11 en soms zelfs 10.5 wat mij wel heeel erg rijk lijkt.


"Bung" op uitlaat voor sensor, luchtdicht afgelast door kennis
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/55.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/56.jpg


Verschil in lengte downpipes is vrij groot (100mm!), ook worden 2 48mm pijpen samengevoegd tot 1 49mm pijp. Kwa oppervlakte van de doorlaat zou ik toch eerder een 68mm pijp verwachten.... Misschien vanwege tegendruk gedaan?
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/57.jpg


Momenteel is mijn auto nog "powered by Megajolt"
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/58.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/59.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/60.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/61.jpg

Ja, zelf gesoldeerd in een ESD veilige ruimte op m'n werk. Maar of hij nog lang in mijn auto zit is de vraag aangezien ik de onderdelen voor een Megasquirt2 setup bijelkaar aan het schrapen ben. Vandaag brandstofrail met injectoren gekocht.

Genoeg te doen iig

M.B.H.
03/11/2009, 09:32
Ziet er goed uit dus :whistle:
Wat is nu je verbetering TOV standaard ontsteking ( in de praktijk )???

ArvidW
03/11/2009, 10:46
Het blok loopt soepeler, ik merk dat ik veel vaker in een hogere versnelling rijdt dan eerst. Op stationair loopt hij ook rustiger, minder gebrom in de auto.

Prestaties en verbruik valt niet zo veel verschil tussen te merken, wel trek ik de auto in 0-100 sprint verder door aangezien dat nu kan en je dan in de volgende versnelling op een hoger toerental uitkomt. Ik zal binnenkort eens met vriend samen nogmaals met Iphone 0-100tijd meten, valt die onder de 9.5sec dan is er winst behaald :P

klaas 924
03/11/2009, 17:18
indrukwekkend!!!!

ik snap er niet alles van maar ik word er wel hebberig van!

ArvidW
06/11/2009, 20:24
Klaas, zolang het maar glimt he:mrgreen:

Vandaag mijn fuel rail, injectoren, en bekabeling binnen gekregen. Op marktplaats gekocht van een enthousiaste sleutelaar.

Het is een brandstofrail met ingebouwde brandstofdruk regulator dus hoef daar niets extra's aan uit te geven (en ook niet een 40dollar duur crap chinees ding te kopen:heh:)

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/62.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/11/63.jpg

Het mooie van deze rail is dat de hart-hart afstand gelijk is aan ons blok, alsnog monteer is de injectoren niet op de plek waar de injectoren nu zitten.

Helaas zijn de injectoren maar 191,8cc/min, waarschijnlijk net genoeg voor een origineel blok maar zal waarschijnlijk later wel even moeten upgraden:eyebrows: Mijn CIS kan 210cc/min leveren maar volgens m'n lambda is dat soms zelfs teveel

LWB
06/11/2009, 20:28
fraai hoor:thumb:

klaas 924
06/11/2009, 20:30
Klaas, zolang het maar glimt he:mrgreen:



nou nee hoor , glimmen zegt me niet zoveel
hoewel het wel mooi is als het glimt
maar als het motorblok soepeler en rustiger draait
en daarbij meer vermogen leverd ,ja dan word ik wel hebberig!

ArvidW
03/12/2009, 09:19
Zojuist een grote bestelling gedaan met heleboel Megasquirt2 onderdelen met onderandere:

Megasquirt2 natuurlijk:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/4.jpg

Super handige kabelboom met opdruk waar welk draadje voor nodig is: (Kan voor 40euro ook zelf gaan kloten met luidsprekerkabel maar dan is dit toch mooier :-) )
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/6.jpg

Natuurlijk wat sensoren met bijbehorende connector en krimpcontacten:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/8.jpg

En nog een mooi air-to fuel metertje zodat ik niet altijd mijn laptop mee hoef te nemen:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/10.jpg


En natuurlijk nog wat restrommel. Heel goedkoop was het niet maar ik ben dit jaar heel erg braaf geweest.... :eyebrows:


Die lambda is trouwens wel echt ideaal, zelfs met CIS. Rijdt ik een beetje in de buurt rond dan zet ik de injectie wat rijker voor goede prestaties. Rijdt ik in een weekend 600km naar terschelling heen en weer zet ik de injectie weer wat armer voor een redelijk verbruik :-) Straks met EFI gaat dat natuurlijk volautomatisch 8-)

Frenske
03/12/2009, 10:13
ziet er goed uit :thumb: ! ben benieuwd naar de resultaten... :rockon:

ArvidW
15/12/2009, 19:50
Yeey, 100euro invoerbelasting later en het pakketje is er eindelijk.

Het lijkt op het eerste gezicht niet zoveel:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/57.jpg

Maar na wat uitpakwerk is het elektronica deel toch een behoorlijk projectje:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/58.jpg

Binnenkort in de avonduren maar eens op het werk netjes inelkaar solderen, gaat wel even duren lijkt me :whistle: In elk ritszakje dat je op de foto ziet zitten gemiddeld 2-3 componenten dus het zijn er vrij veel :-)

-Bassie-
15/12/2009, 19:57
waarom gekozen om het zelf in elkaar te solderen??

en welk type heb je??

met hoeveel mapping regels??

ArvidW
15/12/2009, 21:04
Veel goedkoper en leuker en ik ben gekwalificeerd om te solderen dus wordt ook wel mooi :-)

Megasquirt II V3.00 PCB

12*12 met een resolutie van 1us, zit ook AFR target tables bij dus mooi terugregeling mogelijk

-Bassie-
15/12/2009, 21:05
owk nice dat word zeker wel wat jah.

suc 6 er mee.

Fantaman
17/12/2009, 17:44
nou veel plezier met solderen:thumb:

ArvidW
29/12/2009, 18:43
Het solderen gaat gestaag, de uitleg is niet zo "fool proof" als die van de megajolt dus je moet goed opletten, veel controleren en veel keuzes maken kwa opties. Best veel werk...

Heb al wel het G2 tellertje gemonteerd en samen met alle nieuwe lampjes in de tellerklokjes ziet het er weer erg mooi uit :-) (al wijkt het design beetje af maar zo centraal kan dat nog wel)
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/59.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/12/60.jpg

Fantaman
30/12/2009, 17:26
je kan beter het lampje een beetje dimmen, nu springt hij er wel uit op de foto maar ziet er niet verkeerd uit:thumb:

ArvidW
26/03/2010, 10:27
Vorige week ben ik bij Marc geweest voor wat onderdelen voor mijn 924:
- Complete achteras met 944 torsiestaven en stabilisatorstang
- Stabilisatorstang voor 21mm
- 4stuks gele verstelbare koni dempers
- H&R veerpoten (verstelbaar)
- Remklauwen met 56mm zuigers (ipv 48mm)
- Teflon remleidingen (4x)
- 257gr nokkenas
- Verstelbaar nokkenaswiel
- Cilinderkop

Dus toen was Marc zijn auto zo'n beetje leeggeroofd:p De H&R veerpoten zijn alweer naar de oorspronkelijke eigenaar 924turbo terug aangezien de veren die daarop zaten echt te strak waren voor mij. Daarvoor in de plaats heb ik een setje continue progressieve 20mm verlagingsveren gekocht:smile:

De nokkenas zit al in m'n blok en het is echt een geweldige verbetering! Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat je voor vermogenswinst altijd koppel op lage toerentallen in moet leveren maar deze as bewijst het tegendeel.

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/03/68.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/03/69.jpg

Ook Marc's mooie kleppendeksel is nu terug te vinden onder mijn motorkap:thumb:


De Megasquirt zit er nogsteeds niet in aangezien ik niet zo'n fan ben van sleutelen in de vrieskou, gelukkig is dat nu over dus binnenkort aan de slag8-) Megasquirt ECU is overigens wel af:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/03/70.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/03/71.jpg

924turbo2
26/03/2010, 11:13
Ziet er goed uit ! Leuk dat nu al drie mensen lol van die nokkenas hebben gehad :-)

Maaruh, die bout van je spanrol :shocked: is dat wel goed ?

ArvidW
26/03/2010, 11:20
Ja leuke constructie he:doh: Zo werd het setjes geleverd, draadeind en 2 moeren van verschillend formaat. Functioneel maar niet mooi.

Ik had trouwens nog even geinformeerd bij Biesheuvel naar die verlagingsveren die jij aanraadde. Die zijn continue progressief lopend van 19 tot 25N/mm, toch iets anders dan die 140N/mm van die H&R schroefset :shocked: 944 veren zijn 21.8N/mm dus ik denk dat het nog wel comfortabel rijden is.

924turbo2
26/03/2010, 15:27
Ik zou inderdaad voor dat setje gaan !

ArvidW
02/04/2010, 20:20
En dat setje is vandaag gemonteerd, samen met de gele koni dempers, 22mm stabilisatorstang, grotere remklauwen en teflon remleidingen:

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/04/110.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/04/111.jpg

De nieuwe veren zijn niet veel korter dan de oude, toch verlagen ze 25mm aangezien ze progressief zijn en het eerste stuk dus "zachter" is dan origineel en dus verder inveert.
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/04/112.jpg

Originele 48mm klauw VS 56mm klauw:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/04/113.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/04/114.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/04/115.jpg
http://lh4.ggpht.com/_TVcmgmSdpMU/TTMuDui2QVI/AAAAAAAAAQA/0qSWnjbAv0I/s800/2010-04-02%20Remklauw%20upgrade%20nr04.JPG

En hier het totaalplaatje:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/04/116.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/04/117.jpg

De wegligging is al fors verbeterd met deze spulletjes, alleen nu is het net alsof je op lekke achterbanden rijdt aangezien de achterkant nog veel te zacht gedempt is. Binnenkort dus ook de achteras wisselen voor degene met 944 torsiestaven, 14mm stabilisatorstang en gele koni's 8-)

De grotere klauwen remmen een stuk harder alleen het pedaal moet ook dieper ingedrukt worden. (Niet gek, de grotere cilinders moeten ook gevuld worden) Morgen nogmaals ontluchten en dan kijken of het nog wat strakker kan.

Michael_porsche
02/04/2010, 20:50
super mooi project met dat megasquirt systeem
kan je een filmpje maken als je alles lopend hebt.

M.B.H.
02/04/2010, 23:43
als de auto het gevoel geeft dat je in een kart rijd zit je goed (nou ja :eyebrows:als je dat wilt natuurlijk :heh:

Fantaman
04/04/2010, 14:39
nou ik zou het niet willen als een kart, daar zit geen vering op:doh:
maar wel als een nieuwe mini, dat ging strak door de bocht:shocked:

Combustion
05/04/2010, 13:34
Dit is zeker een leuk project! Als er straks ook nog megasquirt op zit, kan je zo'n beetje je hele motormanagement tunen. Mooi man!:thumb:

Maareh, ik vind dat megajolt systeem ook al een mooie upgrade, aangezien je dan ook op correcte wijze op euro 95 kan rijden. (Want 't is niet alsof de compressie daarvoor te hoog is.)

Vraagje: wat verbruikt ie nou eigenlijk?

ArvidW
05/04/2010, 20:41
Dank u:-)

Momenteel is de megajolt uitgebouwd en rijdt ik weer rond met originele ontsteking, ik had een aantal onderdelen nodig voor de megasquirt. Alsnog kan ik nu op euro95 rijden dus ik denk dat het meer te maken heeft met de staat van het blok dan met de ontsteking.

Verbruik houdt ik bij en er is niet veel verschil te zien, injectie wat armer afstellen heeft meer zin.

@Fantaman, "kart" is idd ook niet mijn bedoeling. Gewoon een fijne strakke wegligging waarbij je niet in je stoel zit te stuiteren :-)

Fantaman
06/04/2010, 18:07
ja stug maar niet stijf, ik vind momenteel de achterkant veel te slap. als ik over een drempel rijd dan veert de achterkant wel heel ver in, zeg maar helemaal als ik er hard overheen ga:redface:

ArvidW
06/04/2010, 19:48
Zijn je dempers dan niet gewoon kapot?

Fantaman
06/04/2010, 19:51
ja die waren ook slap zit nu al 1 goeie onder en de ander zit nog vast:doh:
maar dat helpt niet veel, of anders gezegt niet genoeg, hij moet gewoon stukker.

dus als ik toch schijven rondom ga doen gewoon een 944 as nemen:eyebrows:

ArvidW
02/07/2010, 08:52
7 weken geleden was ik begonnen aan mijn achterwielophanging maar heb de afgelopen tijd er helaas niet aan kunnen werken. Maandag heb ik mijn nieuwe brandstofleidingen opgehaald en heb nu dus van achter tot voor en van voor tot achter alleen maar nieuw spul:-)

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/07/68.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/07/69.jpg

(waarom mijnalbum foto links niet meer ondersteund worden op dit forum is mij een raadsel, ik ga niet mijn foto's hier op het forum uploaden dus je zult helaas even moeten klikken op de link wil je de foto zien)

Zoals je ziet heb ik grote delen vervangen door slangen aangezien ik het anders nooit netjes onder de auto zou krijgen. Ik heb op de bestaande bevestigingspunten m5 schroefdraad getapt waarop de nieuwe aluminium beugeltjes met slangen zijn bevestigd. Ik zal binnenkort foto maken hoe het nu onder de auto zit.

Wat waarschijnlijk ook opvalt is het ontbreken van de accumulator, deze heb ik expres niet genomen aangezien ik (hopelijk) binnenkort overschakel naar Megasquirt injectie en geen zin heb om 180euro uit te geven aan een goeie nieuwe accumulator.

Overigens heeft heel het slangen en leidingenpakket hierboven 150euro gekost om te laten maken. Komt daar nog 4euro bij voor de aluminium strip van de gamma, nog wat moertjes en je bent zeker voor 160euro klaar. Toch wat beter dan die 450? euro van Porsche:shocked:

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/07/70.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/07/71.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/07/72.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/07/73.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/07/74.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/07/75.jpg

Hendrik
03/07/2010, 20:46
Hendrik: De foto's in het projecten forum zijn alleen nog maar te linken.
Juist om ervoor te zorgen dat foto's altijd beschikbaar blijven binnen dit topic hebben we liever dat ze via het forum geupload worden.
Je kan evt ook de link van mijnalbum gebruiken en dan upload je zelf niets.
Wanneer externe foto links niet meer werken is een project topic meestal waardeloos en rijp voor de prullenbak!
Lees je eigen zin maar onder de foto's. Hier verwijs je naar de foto's die je hebt geplaatst.

ArvidW
03/07/2010, 22:54
Het is de bedoeling om het verdwijnen van foto's tegen te gaan, toch is heel mijn topic foto-loos:doh: Het is er zo echt een stuk beter op geworden.

Jullie hebben liever dat ze via het forum geupload worden, waarom worden externe links dan niet meer ondersteund? "Liever dan" is toch iets anders dan "alleen maar".

Ik heb al 4jaar een perso op een vespaforum met 2500+ posts waarin in mijn posts geen enkele dode foto te vinden is. En nu mag ik hier mijn foto's nogmaals gaan uploaden omdat "ze anders wel eens kwijt kunnen raken". Geef de gebruiker liever de keuze ipv de keuze op te leggen

Hendrik
03/07/2010, 22:57
Ze staan er toch nog gewoon???

ArvidW
03/07/2010, 23:00
Als link, maar niet als direct zichtbare afbeelding

Edit: Achteras is ook klaar:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/07/76.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/07/77.jpg

-Bassie-
03/07/2010, 23:23
Je kan ook de keuze maken om de linken in te toetsen bij bestanden beheren.

Dan worden ze automatisch geupload naar het forum.

En arwin veel mensen die zetten het op sites waar foto na bepaalde tijd verwijderd worden.

Dus is deze keuze gemaakt.

ArvidW
27/08/2010, 11:25
De afgelopen 2 weken hard gewerkt aan mijn megasquirt II conversie. Ik had al eerder de ECU inelkaar gesoldeerd maar de rest moest nog gebeuren.

Op het eerste gezicht zie je er niet zo heel veel van.
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/56.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/57.jpg

Andere gasklep:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/58.jpg

De meeste kabels zijn omwikkeld met van die hittebestendige "kabelboomtape"
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/59.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/60.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/61.jpg

De originele luchtslangen heb ik allemaal behouden aangezien dit vervangen veel werk, duur en onnodig is. De klepel en spinnenkop zijn verwijderd om de flow niet te verstoren maar voor de rest is het inlaat traject ongewijzigd. In de filter box zit een mooi K&N filter element die zijn werk mooi stil doet.

Op mijn chineese brandstofdrukregelaar die al 2x kapot is gegaan in 400km na werkt het echt prachtig.8-) "Hij" is nu nog bezig met de juiste fuel map te maken en het enigste wat ik maar hoef te doen is wat rond te rijden op verschillende belastingen en toerentallen:-)

Als dat klaar is kan ik de stationairverhoging en opwarmregeling inregelen en loopt hij op een koude ochtend net zo soepel als een moderne auto. :thumb:

Ik heb het totaalbedrag ff opgeteld en de hele ombouw (injectie, ontsteking, lambda, montagedelen) heeft me 900euro gekost...:whistle:

Edit: Huh, heb ik de foto's op het forum geupload en nu zijn ze alsnog niet zichtbaar, wat doe ik mis ?

Hendrik
27/08/2010, 11:49
Edit: Huh, heb ik de foto's op het forum geupload en nu zijn ze alsnog niet zichtbaar, wat doe ik mis ?

[img] tags zijn in projecten uitgeschakeld.
Je hebt de afbeeldingen in je album geupload.
Maar ik zal hier een oplossing voor creeren. :D

edit: Nieuwe optie in de album om afbeeldingen in projecten te krijgen.

ArvidW
13/09/2010, 18:47
Ik was op de ring van Eindhoven met een harley stoplichtsprintjes aan het doen van 0-70 waarbij we telkens weer bij een rood stoplicht belande (leuk zo'n groene zone als je te snel wegtrekt :heh:). Bij stoplicht 3 schakelde ik uiteraard weer van zijn 1 naar de 2 en gelijk voelde de pook heel slapjes. Ik heb hem nog in zijn 3 kunnen zetten maar daarna kon je de pook gewoon bewegen als een joystick.

Aangezien sprintjes in zijn 3 niet zo lekker werken ben ik rustig naar huis getuft en nog een stukje snelweg mee gepakt. Een 924 maakt best veel herrie op 130km/uur in zijn 3:p

Gelukkig is er niets met de bak aan de hand maar is het 28jaar oude verbindingsplasticje gebroken:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/09/34.jpg

Aangezien het best een eenvoudig onderdeel is heb ik bij een kennis een stuk kunststof staf gehaald en ben gaan zagen, vijlen, vijlen en nog meer vijlen. Uiteindelijk is het wel een mooi onderdeeltje geworden:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/09/35.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/09/36.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/09/37.jpg

Aangezien er toch als niet zo veel gevoel in heel de pook zat heb ik ook de versnellingspook zelf maar vervangen door een exemplaar waarvan de pin die de pook verbind met de schakelstang niet geheel versleten is. Ik ben benieuwd of het een grote verbetering is:-)
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/09/38.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/09/39.jpg

M.B.H.
13/09/2010, 22:30
als het goed is kun je overgaan op massa produktie ;-)
Want er zullen er in de toekomst vast klanten voor zijn :whistle:

Fantaman
13/09/2010, 22:50
ik zat meer in de richting van kogel lagers te denken voor de verbinding tussen pook en stang. 0,0 speling en toch soepel en zo weinig slijtage dat het een auto leven mee gaat.
zit ik alleen nog met het gedeeltje op de bak. moet binnekort eens kijken waar dat stukje plastic zit:whistle:

-Bassie-
13/09/2010, 22:53
ziet er erg netjes uit zo.

helemaal gezien het met de hand gemaakt is ;)

Fantaman
13/09/2010, 23:07
ziet er erg netjes uit zo.

helemaal gezien het met de hand gemaakt is ;)
zie jij iets wat ik niet zie?

-Bassie-
13/09/2010, 23:14
misschien wel?



Aangezien het best een eenvoudig onderdeel is heb ik bij een kennis een stuk kunststof staf gehaald en ben gaan zagen, vijlen, vijlen en nog meer vijlen. Uiteindelijk is het wel een mooi onderdeeltje geworden

Fantaman
13/09/2010, 23:22
misschien wel?

jep dat zag ik ook staan maar zie alleen letter, woorden en zinnen nog geen plastic dingetje:doh:

M.B.H.
13/09/2010, 23:24
Tja voor jou een vraag voor bas een weet en voor mij een gokje :-)

ArvidW
14/09/2010, 15:11
@Fantaman, een naadlager eroverheen zou inderdaad nog een mooiere oplossing zijn alleen daarvoor moet je wel die 1.5m lange schakelstang onder je auto vandaan trekken...

@Bassie, dank u:-)

@Martin, dan hoop ik voor de volgende dat hij/zij ook het geluk heeft dat de verbinding breekt wanneer die nog in de versnelling staat. Het is toch erg vervelend als je stilstaat uit de versnelling.:shocked: (al kun je ff onder de auto kruipen en alsnog een versnelling kiezen)

Fantaman
14/09/2010, 20:23
@Fantaman, een naadlager eroverheen zou inderdaad nog een mooiere oplossing zijn alleen daarvoor moet je wel die 1.5m lange schakelstang onder je auto vandaan trekken...

nee joh ik heb er 1 in de schuur staan, en als het uit komt een keer wisselen.

ook de pook aanpasen zodat het met een boutje vast kan, want bij is dat borg ringetje allang vervlogen:doh:

ArvidW
14/09/2010, 20:48
Maar dat is juist het hele probleem, hoe krijg je de schakelstang onder de wagen weg zonder heel de transaxle te laten zakken :whistle:

Fantaman
14/09/2010, 23:55
magie?

ArvidW
15/09/2010, 08:25
Heel de transmissie tunnel doorzagen !:p

ShroudedVeil
15/09/2010, 08:53
En dan weer dichtkitten!! ( of ducktape!)

Goed idee! :)

Fantaman
15/09/2010, 20:14
warm stoken en via het pook gat:loco:

M.B.H.
16/09/2010, 18:51
Maar dat is juist het hele probleem, hoe krijg je de schakelstang onder de wagen weg zonder heel de transaxle te laten zakken :whistle:

De koets optillen :-)

ArvidW
17/09/2010, 23:19
Zojuist het schakelmechaniek compleet gemaakt en gemonteerd. Resultaat: Fantastisch:-) Ik had niet verwacht dat er weer zo veel "stevigheid" in de pook zou komen, het is natuurlijk niet 100% spelingsvrij maar ik ben meer dan tevreden hiermee!

Als ik Fantaman's tip op zou kunnen volgen zou de wagen echt weer "als nieuw" schakelen:p


Morgen ga ik naar Jeroentjetuning om een offerte te laten maken voor een RVS uitlaat. Mijn uitlaat is nu echt versleten / doorgerot wat op zich best logisch is aangzien hij voor het laatst in 1989 vervangen is:shocked:. Ik ben benieuwd of Jeroen en Twan een betaalbaar uitlaatje kunnen fabriceren, Ape valt buiten mijn budget.

Ik zit ook te denken aan een veel eenvoudigere uitlaat: Vanaf 15cm ingekorte downpipe 1 rechte pijp naar achteren met een hele forse schotten demper. Dat scheelt weer een middendemper (85euro) en een 2tal bochten (40euro) en heel wat lassen (??euro). Al moet dat natuurlijk niet al te veel herrie gaan maken...

ArvidW
21/09/2010, 21:38
Na wat meten en googlen heb ik mijn eigen uitlaatje uitgetekend:
http://www.924forum.nl/forum/picture.php?albumid=10&pictureid=450

(De demper bevestiging komt rechtstreeks van de APE uitlaat af.:redface: Veel beter, simpeler en steviger krijg je hem echt niet)


Het is een 2" uitlaat waarbij ik zoveel mogelijk heb geprobeerd de kosten te drukken en toch een leuke uitlaat te bouwen. Hij kan gebouwd worden met 2m RVS pijp, 2 lasbochtjes en 2 dempers.

Ik zit nu aan 250euro aan materiaalkosten (meeste onderdelen van "simons RVS"). Ik ben zeer benieuwd wat Jeroentjetuning.nl voor een fabricage kosten rekent.:-)

Frenske
22/09/2010, 07:33
hmmm, ooit al eens van © gehoord? ;-)

schottendemper? niet de beste keus, vreet wel wat vermogen ..:Cry:

924turbo2
22/09/2010, 08:11
Als je voor budget wil gaan koop dan gewoon een RVS Dansk uitlaat, ben je voor rond de 200 euro klaar. Kwaliteit is zeer goed en het geluid ook !

ArvidW
22/09/2010, 08:23
@Frenske, de shottendemper is na wat leeswerk ingeruild voor een adsorptiedemper :-)

@924turbo, 200euro? Ik had wel wat prijzen gevonden voor een complete Dansk uitlaat maar daarmee kwam ik op 400euro uit:?:

924turbo2
22/09/2010, 11:10
http://www.vankesselporsche.com

ArvidW
22/09/2010, 16:54
Dat is best betaalbaar:-)

Krijg je dan deze pijp:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/09/33.jpg

Dan moet ik dus nog een pijp laten maken van downpipe tot deze einddemper. (die is ook rot/verbeund)

Is deze pijp 2" of 2.5"?

924turbo2
22/09/2010, 17:40
ja die pijp, bel ze zelf even voor de actuele prijs en de dikte.

ArvidW
12/10/2010, 17:00
De uitlaat is af:

De downpipe is aangepast zodat hij van 2x 49mm over loopt naar 1x 60mm (ipv 50). Op de foto zie je ook al een deel van de uitlaat eraan zitten maar deze moest nog worden afgebouwd.
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/51.jpg

De complete uitlaat onder de auto:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/52.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/53.jpg

Einddemper zonder sierstuk, gewoon een strakke rvs pijp naar achter.

Hieronder zie je Twan (van Jeroentjetuning) de beugels aan de demper lassen. Achter Twan zie je Jeroen's RX7 staan, de rest van het mooie spul (EVO 8, supra, R33 GTR, enz) staan helaas niet op de foto.
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/54.jpg

De uitlaat zonder downpipe, klaar voor montage.
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/55.jpg


Het geluid is heel laag rommelend en vol van klank:-). Ga je op het gas dan geeft hij echt een harde brul:angel:. Ondanks dat er 2 grote dempers onder hangen geeft een volledig 60mm freeflow uitlaat zonder deuken, knikken, katalysatoren of turbo's gewoon veel geluid. Ik vind het niet hinderlijk aangezien ik nog jong ben en de auto voor plezier ritjes gebruik. Voor dagelijks gebruik zou ik mooi bij 50mm blijven overigens ;-)

Maar wat helemaal vet is dat de auto echt voelbaar meer power heeft! :-)Volgens calculatie heeft dit blok een 57mm pijp nodig en dat is nu wel te voelen. Het ligt er natuurlijk ook aan dat ik eerst een passat einddemper had maar daarmee haalde je ook de 9.5s naar 100 al. Binnenkort nog eens testen.

De prijs krijg ik binnenkort te horen. Ik krijg korting maar zal ook even navragen wat de pijp moet kosten als je hem als echte klant laat maken. Reken je vooral niet rijk want ik verwacht dat dit in de zelfde prijsklasse als de APE uitlaat valt. ;-) Het materiaal is duur en het kost gewoon veel manuur om het te maken!

ArvidW
20/10/2010, 08:44
Ik breng zojuist de 924 weg voor APK, zegt de keurmeester doodleuk: Ja, er zit een lambdasensor in je auto, nu moet je aan de eisen voor een lambdageregeld injectiesysteem voldoen:nono:

Dus ik heb hem even uitgelegd dat de lambda sensor er alleen in zit voor het AFR metertje in de wagen aan te sturen en dat deze sensor niet aangesloten zit aan de injectie. Dat is natuurlijk niet helemaal (of helemaal niet) waar maar ik ga natuurlijk niet vrijwillig mijn 924 onderwerpen aan strengere emissieeisen:p

ShroudedVeil
20/10/2010, 08:45
En is hij nu gekeurd? :-)

ArvidW
20/10/2010, 08:48
Nog niet, ik kan hem vanavond pas ophalen. Het is dus nog even duimen:ohwell:

ShroudedVeil
20/10/2010, 08:50
Hmm

Denk je dat ie erdoor komt?

Succes iig!

Duurd wel lang dan voordat je hem terug hebt, of had je er geen tijd voor om erbij te blijven?

Mijn keuringen duren meestal 15-20 min namelijk

ArvidW
20/10/2010, 09:01
Ik verwacht er wel doorheen te komen:-) Hopelijk is de keurmeester zodanig onder de indruk van mijn glimmende uitlaat dat hij eventuele problemen over het hoofd ziet :loco:

Bij de garage bij ons in het dorp is het gewoonte om de auto 'sochtends te brengen en 'savonds te halen. Is voor hun wat makkelijker plannen gok ik... Een keuring van 20minuten zou wel wat handiger zijn, kun je gelijk meekijken:-)

ArvidW
20/10/2010, 13:13
Yeey, hij heeft weer APK:D

Ik werd net gebeld of ik langs wilde komen, de CO waarde was met 11% nogal hoog:shocked:

Blijkt dus mijn brandstofdrukregelaar weer kapot te zijn, stond er in plaats van 3bar de maximale pompdruk van de benzinepomp op het systeem (6-8bar?). Ja, dan loopt hij wel rijk:loco:

Drukregelaar is nu echt kapot dus softwarematig even boeltje teruggeregeld zodat CO heen en weer stuiterde tussen de 0.2 en 4.0% en dat was goed genoeg voor APK. Pruttelend en stotterend naar huis gereden en heb zojuist een nieuwe drukregelaar besteld. Dit keer wel een goeie, heb teveel gezeik gehad met mijn huidige chineese namaak:frown:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/56.jpg

Binnenkort nog maar eens terug als hij weer goed loopt, ik ben vooral benieuwd naar de HC waarde die aangeeft of benzine beetje effectief word verbruikt

ShroudedVeil
21/10/2010, 09:18
Gefeliciteerd weer!

APE
21/10/2010, 20:36
mag ik eens informeren wat je nu totaal kwijt was voor de uitlaat? ;-)

ArvidW
21/10/2010, 20:51
Het materiaal was 330 en daar komt het arbeidsloon nog bij. Hoeveel dat voor een klanten van JT is weet ik niet aangezien Twan voor een gereduceerd vrienden / hobby tarief heeft gewerkt.

Op de site van jeroen kun je wel een paar voorbeelden vinden van uitlaten met de prijzen erbij maar daar staan er niet zo veel op.

ArvidW
30/10/2010, 20:23
Het was weer tijd om de 924 in de was te zetten:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/57.jpg

Hierna heb ik de oude cilinderkop van Marc (en Joost) uit elkaar getrokken. De kop was volgens mij nog best goed maar ik wil hem graag even goed nakijken voordat ik hem omwissel met de kop die nu in mijn 924 zit.

Om de kleppen los te krijgen moest er eerst een tooltje gemaakt worden van een 3euro gamma lijmklem 8-)
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/58.jpg

Het loshalen van de kleppen hiermee ging heel goed, binnen kwartiertje lagen ze er allemaal onbeschadigd uit.:-)
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/59.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/60.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/61.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/62.jpg

De plannen met deze kop:
- Klepgeleidings keeringen vervangen
- Kleppen met pasta netjes inslijpen
- Vlakken
- Overloop inlaat en uitlaatspruitstuk - kop egaliseren
- Kanalen egaliseren, gietfoutjes verwijderen, flow verbeteren
- Verbrandingsruimte egaliseren rondom kleppen en bougie

Dus binnenkort een mooie hangmotor kopen met grote 4 of 6mm stiftfrezen. Met een dremel gaat het me te lang duren.

SaddieN
30/10/2010, 21:56
Ben ik de enige die geen foto ziet?

dopre
30/10/2010, 22:22
mooie plannen. Vergeet zeker niet van iedere stap fotootjes te plaatsen

gr Dopre

924turbo2
31/10/2010, 07:50
Het was weer tijd om de 924 in de was te zetten. De 2de foto is niet al te best gelukt:
http://www.924forum.nl/forum/picture.php?albumid=77&pictureid=597
http://www.924forum.nl/forum/picture.php?albumid=77&pictureid=596

Hierna heb ik de oude cilinderkop van Marc (en Joost) uit elkaar getrokken. De kop was volgens mij nog best goed maar ik wil hem graag even goed nakijken voordat ik hem omwissel met de kop die nu in mijn 924 zit.

Om de kleppen los te krijgen moest er eerst een tooltje gemaakt worden van een 3euro gamma lijmklem 8-)
http://www.924forum.nl/forum/picture.php?albumid=76&pictureid=591

Het loshalen van de kleppen hiermee ging heel goed, binnen kwartiertje lagen ze er allemaal onbeschadigd uit.:-)
http://www.924forum.nl/forum/picture.php?albumid=76&pictureid=592
http://www.924forum.nl/forum/picture.php?albumid=76&pictureid=593
http://www.924forum.nl/forum/picture.php?albumid=76&pictureid=594

De plannen met deze kop:
- Klepgeleidings keeringen vervangen
- Kleppen met pasta netjes inslijpen
- Vlakken
- Overloop inlaat en uitlaatspruitstuk - kop egaliseren
- Kanalen egaliseren, gietfoutjes verwijderen, flow verbeteren
- Verbrandingsruimte egaliseren rondom kleppen en bougie

Dus binnenkort een mooie hangmotor kopen met grote 4 of 6mm stiftfrezen. Met een dremel gaat het me te lang duren.

Kop was inderdaad goed, ik heb toen bij het erin zetten van de snelle nokkenas de klepstoters vervangen en een andere olielieding met het plastic bochtje.

SaddieN
31/10/2010, 08:31
Dus binnenkort een mooie hangmotor kopen met grote 4 of 6mm stiftfrezen.
Wat wordt hier mee bedoeld?


Om de kleppen los te krijgen moest er eerst een tooltje gemaakt worden van een 3euro gamma lijmklem
Daar zou ik wel een foto van willen zien!

ArvidW
31/10/2010, 09:35
Ben ik de enige die geen foto ziet?

Je zou ze als het goed is gewoon moeten zien, de foto's zijn via het forum geüpload en met Internet Explorer & Firefox kan ik ze zelf zien. Je moet wel ingelogd zijn. Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?

Mocht je overigens zelf ook zo'n klepveercompressie tool willen maken voor jouw eigen revisie dan kan ik de afmetingen wel een keertje voor je opnemen.;-)

Een hangmotor is een soort van opgevoerde dremel, stiftfresen zijn de freesjes die je daarin stopt.
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/49.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/50.jpg

Fantaman
31/10/2010, 13:38
Je zou ze als het goed is gewoon moeten zien, de foto's zijn via het forum geüpload en met Internet Explorer & Firefox kan ik ze zelf zien. Je moet wel ingelogd zijn. Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?


ik zie ook geen fotos, en ja ik ben ingelogt (altijd)

Hendrik
31/10/2010, 13:49
ik zie ook geen fotos, en ja ik ben ingelogt (altijd)

ArvidW heeft zijn privacy instellingen op alleen vrienden staan.

Dus wil je ze zien moet je vriendjes worden. :D

ArvidW
31/10/2010, 13:51
Aahaa, daar ligt het dus aan :loco: Nouja, dat staat nu dus goed

Wel leuk om te weten dat ik vriendjes met mezelf ben, ik zag ze wel:doh:

Fantaman
31/10/2010, 13:51
ArvidW heeft zijn privacy instellingen op alleen vrienden staan.

Dus wil je ze zien moet je vriendjes worden. :D
dan mag ik het halve forum wel als vriend toevoegen:loco:

Hendrik
31/10/2010, 13:59
dan mag ik het halve forum wel als vriend toevoegen:loco:

Alleen als ze de afbeeldingen via hun album gebruiken en de privacy zo instellen dat alleen vrienden het mogen bekijken.

Als bijlagen is het altijd te zien voor iedereen.

Afbeeldingen via upload site's of eigen site's die zijn verwijderd kun je uiteraard nooit meer zien.
Daarom word er zo vaak gezegd dat alles via het forum moet.

We kijken niet op een paar mb meer of minder. De bijlagen zijn al groter dan het hele forum. Het kan handiger zijn voor jezelf maar of je nu op de img tag klikt of de link direct als bijlage toevoegd is net zo simpel.

Als we nu het forum zouden upgraden naar vb4 is dit zelfs nog handiger geworden zodat je hele mappen in een keer kan toevoegen.
Bovenstaande heb ik al opgegeven.

ArvidW
05/12/2010, 18:19
Enige tijd geleden heb ik throttle bodies van een GSXR600 K3 gekocht. De motor waar ze vanaf zijn gekomen kan nooit veel gereden hebben want ze glimmen nog erg goed:eyebrows:

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/646.jpg

Behalve de (waarschijnlijke) vermogenswinst houd ik er ook nog goeie injectoren, fuel rail, gaskleppositiesensor en bekabeling aan over.

Eerst een spruitstuk ruw doorgezaagd om even de juiste zaaglengte te kunnen bepalen:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/647.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/648.jpg

En daarna weer verder met de handzaag:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/649.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/12/650.jpg

Nu eens bedenken hoe ik de IBT's het best aan het spruitstuk kan bevestigen...?

-Bassie-
05/12/2010, 18:45
gewoon DMV rubbers?

zien er inderdaad nog netjes uit ;)