PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1979 | laadprobleem



bartpopken
19/05/2011, 20:26
Help !!!

Hallo Allemaal,

Ik ben mijn 924 aan het rijdbaar maken, groot onderhoud dus na ruim 2 jaar stilstand, en dacht laat ik ook de koolborstels van de dynamo vervangen, want deze laadt te weinig (13v).
Daarna laadde hij dus niet meer:confused:, geeft dus alleen de voltage van de accu weer als ik de multimeter er overheen plaats.
andere dynamo bij martin gehaald (bedankt he !), en deze zojuist met nieuwe rubbers geplaatst.
Maar nu laadt hij nog niet.
Martin gaf verder nog de tip om de bekabeling te bekijken op smeltschade, ook dus niet aan de hand.

Zit er nog iets op wat ervoor zorgen kan dat e dynamo niet laadt ?
En hoe meet ik de 2 kabels van de dynamo door? Ik kan namelijk niet zien waar deze heen lopen.
De dikke rode misschien naar de startmotor?

Alvast bedankt.

-Bassie-
19/05/2011, 20:29
bekabeling achter de dynamo goed bekeken?
deze loopt in een hoesje en zijn meestal behoorlijk verrot.

brandje dynamo lampje wel?
gaat deze ook uit als je hem start?

bartpopken
19/05/2011, 20:32
Jazeker, het hoesje bekeken op smelten (o.a.) maar daar zit ook een loos eind aan, er is al eens mee geknoeid/doorverbonden/deels vervangen.
acculampje in dashboard blijft branden, of bedoel je die niet met dynamolampje ?

-Bassie-
19/05/2011, 20:34
jah die bedoel ik.

als je dat draad achter op je dynamo los haalt dat dunne draadje.
meet je hier dan 12volt op met contact aan?
en 0v zonder contact aan?

je moet niet alleen het hoesje bekijken maar juist de kabels in het hoesje ;)

M.B.H.
19/05/2011, 20:45
Dikke rode naar de startmoter en dan door naar de dynamo +++
Rood zwart naar het startrelay +++
Blauw naar dynamo Met stroom zoals bas al omschreef. +++( Contaktslot geschakeld )
even een startkabel tussen dynamo en op - van de Accu dan Weet je zeker dat je een goede - hebt

-Bassie-
19/05/2011, 20:47
en als die met blauw ergens tegen de massa licht en dus je lampje laat branden word je dynamo niet bekrachtigd en laad deze dus niet.

ps mijn kabels zagen er zo uit:

http://community.924forum.nl/images/imported/2011/05/DSC00736-1.jpg

bartpopken
19/05/2011, 21:00
Zo, pfff, duurde ff..
Bedankt voor de reacties, maar ik ben niet zo snel.
Auto op de krik, stenen eronder en dan pas ikke.
Slang verwijderen, kapje verwijderen, massa opnieuw aanbrengen en meten..

Met contact : 12,04v
zonder contact : 0 v

---------- Post added at 22:00 ---------- Previous post was at 21:59 ----------

Als ik het goed heb, zet ik de multimeter op ooms (k), en dan moet ik o meten als ik hem over een kabel plaats, toch ?

M.B.H.
19/05/2011, 21:01
ik zou even de blauwe draad lonemen van de dynamo en een losse draadnemen van de dynamo naar de connector die tegen het schutbord zit vlakbij je Accu ( er kan ook een draad breuk inzitten !!!!!

bartpopken
19/05/2011, 21:02
hoe herken ik zo'n connector ?

-Bassie-
19/05/2011, 21:03
kijk dat is mooi.

dan vrees ik toch dat je dynamo intern is overleden.

beste is gewoon naar een revisie bedrijf brengen.
van een mede forumer was ook z`n dynamo kapot bleek z`n diode brug te zijn.
meen dat hij 75 euro kwijt was en gelijk weer een nette dynamo had.

M.B.H.
19/05/2011, 21:06
Zo, pfff, duurde ff..
Bedankt voor de reacties, maar ik ben niet zo snel.
Auto op de krik, stenen eronder en dan pas ikke.
Slang verwijderen, kapje verwijderen, massa opnieuw aanbrengen en meten..

Met contact : 12,04v
.
zonder contact : 0 v
---------- Post added at 22:00 ---------- Previous post was at 21:59 ----------

Als ik het goed heb, zet ik de multimeter op ooms (k), en dan moet ik o meten als ik hem over een kabel plaats, toch ?

Klopt hou de Meetpennen maar tegen elkaar dan zie je ook O.00 dan weet je dat er een doorverbinding is

-Bassie-
19/05/2011, 21:09
klopt maar denk er aan dit moet je alleen doen als er geen spanning meer op staat.

en met spanning er op kan je hem op V zetten dan meet je het verlies dat je hebt.

dit kan je ook even over de massa doen ;)
verlies mag niet meer zijn dan 0,2 volt.

bartpopken
19/05/2011, 21:34
Dus...

de - van de multi bij de min van de accu, de + van de multi op de dikke (moer13) van de dynamo. en nadda noppes 0 volt.
Toen de + van de multi op de startmotor, 12,55 volt.

via de min alles ok.

Op de een of andere manier loopt de kabel ook niet rechtstreeks naar de startmotor vanaf de dynamo, maar volgens mij, beiden vanaf de accu.
kan dit ?

-Bassie-
19/05/2011, 21:39
jah dan zou je ook laadspanning moeten hebben.

zou even als ik jouw was van die dikke moer op de dynamo even een losse kabel direct op de plus van de accu kijken wat die dan doet.
als die het dan wel doet denk ik bekabeling anders kom ik gewoon weer uit op de dynamo zelf.

origineel loopt de kabel van de dynamo naar de startmotor en daar gaat dan 1 dikkere kabel door naar de accu.
origineel loopt er zelf tussen de dynamo maar 2 draadjes van 2,5mm2 ik heb deze vervangen voor een 10mm2 kabel van dynamo naar de startmotor.

bartpopken
19/05/2011, 22:26
De dynamo deed het om 18.00 nog bij Martin, (met een lampje, accu en luchtsleutel) vandaar het zoeken naar andere oorzaken.

Ook kwamen we er daar achter dat de oude dynamo het nog wel deed, maar niet meer zo fris was (minder/geen draaiweerstand).

Kan hem nu niet meer overstarten zonder dat er meerdere buren gek worden.

Morgenavond weer sleutelen, kan nu nog wel oogjes halen uit mijn opslagruimte (30km van hier) maar moet er morgen ook om 6.00 weer uit...

Tot zover een ieder bedankt, en morgenavond sleutel ik (samen met het forum) wel weer verder.

trusten...

---------- Post added at 23:26 ---------- Previous post was at 22:46 ----------

Sorry, maar kon het niet laten..

Probleem gevonden :biggrin:, bij de kabeldoorvoer voor de accubak zit een stekkerverbinding (vast de connector die Martin bedoelde) vanuit deze stekker lopen 3 draden, 1 dikkere rode naar de startmotor, 1 dunne zwart/witte naar de kleine aansluiting aan de dynamo, en 1 dunne zwarte naar ... deze was doorverbonden (leek het).
Blijkbaar zat deze aan de dikke rode van de dynamo, want die stopt daar :confused:.
Wat ze daar ook doorverbonden hebben, het was niet goed en ging dus net nu kapot.

Ik hoop dat dat het probleem is, dan kan ik even kijken naar de uitlaat, want die maakt ook teveel lawaai, (maar vorige week nw apk + steekproef)...

Meneer aard
20/05/2011, 09:24
Klopt hou de Meetpennen maar tegen elkaar dan zie je ook O.00 dan weet je dat er een doorverbinding is

Martin, het klopt wel wat je zegt echter geeft 0 ohm geen indicatie. Je hebt wel een vaste verbinding maar de kabel (spreek uit ervaring) kan van binnen zo erg gecorrodeerd zijn door de temperatuur wisselingen dat wanneer de kabel beweegt tijdens het rijden of warmer wordt er geen verbinding meer is. Dus daarom bij het doormeten even aan de kabel friemelen en bewegen!

Kijk overigens (geld voor allen) uit, Voor die kabel. Ik heb bij mij gehad dat deze door gesmolten is en wonder boven wonder geen brand is ontstaan of erger de accu geëxplodeerd is. Misschien een tip, laat de kabels buiten om lopen langs de kokerbalk. Zet deze ook beter vast dan standaard.
Ook wil te lang rijden of laten draaien van de dynamo zonder uitgaande spanningsbron (dus in dit geval naar de accu) dat je levensduur van je diode brug verkort wordt, als die z`n spanning niet kwijt is dan gaat je diode blok eraan. Bij mij was deze ook kapot, heeft 3 weken geduurd voordat het onderdeel uit duitsland binnen was.

M.B.H.
20/05/2011, 11:35
Ja i no : dit was uitleg in gebaren taal >>>>>>> zo dat hij een kabelbreuk kon vaststellen.
Te lang rijden of laten draaien van de dynamo zonder uitgaande spanningsbron met gevolg dat de Levensduur van je diode brug verkort wordt, als die z`n spanning niet kwijt kan !!!! Dit was al het geval met zijn oude Dynamo.

Meneer aard
20/05/2011, 17:50
Was bij mijn ook gebeurd..Op een of andere manier is de bout los gegaan van de massa waardoor er een slechte massa was. Diode brug was toen ook overleden..Echter gaf deze gewoon 13V laadstroom om thuis mee te komen maar mijn accu lampje branden wel dus er zit toch spannings verschil anders gaat het lampje niet aan!

bartpopken
20/05/2011, 21:27
HOERA !!! :wink: :smile: :tongue: :wink:

Een nieuwe kabel 'bovenlangs' naar de accu toe laten lopen, breekt er bij de accupool een ander kabelschoentje af, dus ook maar de bijde accupoolaansluitklemmen vervangen, en toen.... 14volt laadspanning.
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken, assisteren en oplossen.

ps : Heeft de p 13 mei een nieuwe keuring (met steekproef !) gekregen, is mijn voordemper op 3cm na zonder achterkant. :confused:

-Bassie-
20/05/2011, 21:28
dus was een afkeur?

ben je er nou zondag mee?

bartpopken
20/05/2011, 21:34
Nee, ik heb hem gekocht met een frisse apk !?!

Ik wil morgen nog even met de uitlaatbevestiging bezig, en wil het brandstoffilter nog vervangen.

Ik neem de contactpunten, verdelerkap en rotor maar gewoon mee in het dashboard, ze zien er nog goed uit.

Dan wat langer proefrijden, en op naar meerkerk.

-Bassie-
20/05/2011, 21:36
mooi dat het probleem is opgelost.

ik ga je zondag dan wel zien ;)