PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 2.0 n/a Crosser



dirk924
28/05/2011, 14:21
Net neergezet bij " even voorstellen", maar ik denk dat de admin vindt dat het project hier thuis hoort?

Hoi iedereen,

Wij gaan voor de gein(maar serieus) een cross auto bouwen, en zoeken dus veel info.
We zijn het spuugzat dat er altijd alleen maar Toyota MR2's voorop rijden vanwege hun midden motor en RWD.
Dat moet een Porsche ook kunnen(hoop ik).
Hopelijk zijn er hier 924 cracks die ons wat tips&trick willen geven.
Het gaat dus niet om asfalt gebruik, maar modder en zand.
Auto wordt volledig gestript. Geen kenteken.
Zandstralen/spuiten, werkplek, lassen frezen draaien etc geen probleem.




ONZE KLASSE:

In de klasse rijdt iedereen met 140-180pk. De meest met FWD, maar ook een paar Toyota MR2's met RWD.

Dit zijn de reglementen waar we aan moeten voldoen:

- max 2000cc
- Origineel blok+auto, standaard auto geen kitcar o.i.d
- Alles moet orgineel porsche zijn, behalve de schokbrekers(bijv Bilstein) en het luchtfilter.
- Geen drukvulling turbo compressor.
- Budget: Paar duizend euro, dus geen 5000 euro. Werkloon niet inbegrepen.

De Motor een beetje aanpassen met een andere nokkenas enzo doet iedereen,
maar grove modificatie's mogen niet.
Reglement:
http://www.autocrossfoto.eu/images/heerink2/regio2010.rtf


MOTOR:

Na heel wat uurtjes sporen op internet valt het ons op dat er wel degelijk veel getuned
wordt(werd) met de 2.0L 125pk, maarrrrrr vermogensrapporten NUL.
Wat mij ook opvalt is dat er enorm veel (typische forum) tegenspraken zijn.
De 1 zegt dat de motor geknepen is en de ander zegt dat Porsche elke pk er al uit heeft gehaald.

Ik heb mede dankzij dit forum deze http://garage.ideola.com/prod-2LEngineMods.html site gevonden,
met motorblok tunings delen.
Helaas weer zonder enige vorm van pk/Nm's. Ik heb ze gemailed, geen reply.

We hopen met een turbo kop o.i.d tot minimaal 150pk/200Nm!! te komen.
Een 2.3 Oettinger is ook welkom, maar is eigenlijk niet toegestaan.
We gaan rijden op benzine met oktaan 100 of op E85. Dus de onsteking kan en gaat knettervroeg.
De compressie kan ook fix omhoog. AFstellen geen probleem, Hier zijn we heer en meester in.



CHASSIS+AANDRIJVING:

We hopen dat er mensen zo liev :) willen zijn ons de juiste kennis te geven over dit onderwerp.
Het is de bedoeling de onderdelen bij elkaar te schrapen, of iemand moet een complete auto hebben staan.
Alles draait om gewicht, dus spreek me tegen als ik dit fout opnoem.

1) alu voor balk/motordrager. standaard op 2.0L????

2) alu steun/bakdrager achter. van een 944 ofzo. zijn 2 type bak ophang-ogen weet ik toevallig.
Maar wat ik moet hebben ligt aan het type bak en tqtube?

3) alu draagramen achter, van een GT ofzo??

4) Bilstein schokbrekers en hoge veren?? bestaan die wel?.

5) alu draagaramen zijn er zeker niet(org porsche he)

6) dikke tq tube. met vierkante aansluiting achter, er zijn hier 2 modellen van , 924 met snail bak, en 944
geen idee waar ik het over heb.

7) koppeling 944 turbo?? past dat wel op de TQ tube?? welk koppelingshuis/bellhouse

8) ik las iets over beter sterkere achterbrug scharnierpunten ofzo, van 944.

9) Spatbordverbreders GT(is org porsche), of andere uitbouw(mag denk ik wel omdat GT ook al uitbouw heeft)

10) vastegelast spoorverbreders, hoe breeder hoe beter wordt gezegd(achterzijde)

11) geen stablisators stangen, want overbodig gewicht en onafhankelijke wielophanging is weg.
Hier heb ik nul kaas van gegeten. Maar ter info: de cross sprinters zijn 2 meter breed en hebben geen stabi's.

12) Rolkooi zie reglement.

13) Bak, "snail" of hoge bak. Dog box zou fijn zijn. Hoe dichter de versnelling op elkaar hoe beter.
We rijden in de 2, en misschien halen we net de 3
Hoge bak is 10 kilo zwaarder(volgens de 924 bijbel)
maar heeft de bak verder naar achter. hoe meer druk op de achteras hoe beter(zand he).
Maar als je de hoge bak hebt moet je ook weer een huis hebben van TQ tube naar bak,ook weer gewicht of niet?
Ik las ook dat bij de snail bak je gewicht eraf kutn slijpen, een soort overbodig impact beveiliging.
Hoorde ook dat de snail bak zwakker is, maar dat deze met harde en zachte synchromeshringen geleverd??
En welke koppeling dan weer, past de spline vertanding nog wel en en en en.... Need die hards for this.

14) Platensper, we moeten natuurlijk echt een sper hebben, dat is een gigantische voorsprong op de MR2's.
Ze zijn fabrieksafgeleverd dus het MAG !! Moeilijk aan te komen, maar ook weer niet hoorde EN las ik.
Ik hop dat we mzzl hebben en een bakje vinden met optie "200" was het dacht ik(=platensper 40%).

15) Carrosserie met plaatwerk. Die plastic spatborden lijken me wel OK, want dat is org Porsche toch?
Liefst zonder kenteken, maar met kenteken is ook prima.
Ramen, interieur, dashboard etc is natuurlijk overbodig.
Juist liever een beschadigde bumper voor 20 euro dan een nette bumper voor 100 euro.



WAT ZOEKEN WE:

Info/kennis
Onderdelen( aanbieden per pm of reply)
Adressen where to buy.

Let op als je reageert dat je goed beseft wat het doel is van de auto, en het budget is max 3000 euro aan onderdelen!
We hebben de illusie dit jaar nog een wedstrijd te pakken, laatste wedstrijd oktober.


pffff wat een verhaal weer.
We horen graag van jullie, Groet Dirk&Ronald.

jimfrey944
28/05/2011, 17:11
dat is een lang verhaal
het mooie van een 924 is dat er veel 944 en zelfs 968 onderdelen in passen
vaak word het onderstel van een 944 onder een 924 geplaatst voor betere remmen
een 924 remt niet echt heel goed (maar dat is voor jullie toch niet belangrijk ;-) 0
ook hebben ze alu draag armen een meer optie in veering en demping
achter hebben de 924 famielie torsie vering daar is niets aluminium aan
de motorsteunen en krosmember zijn ijzer de 944 heeft dit wel van alu
ik weet niet wat je met snail bak bedoeld maar als dat een getrag is dan is die minder geschikt mede door dat je daar geen sper in hebt
als versnelings bak zouden jullie moeten denken aan een md/4q bak (geleverd van af 82)
zijn wel redelijk zeldzaam
kopeling van een 944 is totaal anders als die van een 924 dat past nooit
of je moet de totaale drijflijn aan passen dan kan je wel meteen een 944 bak gebruiken
maar is wel veel werk
onderdelen van een gt zal je niet kunnen vinden deze auto's zijn super zeldzaam een een echte colector
geld ook voor de oetinger modellen
wel zijn er boddy kits (niet orgineel porsche )die jullie kunnen gebruiken
vergeet ook de onderdelen van de 924 turbo's niet
porsche schroeft nooit allen een turbo op een auto en rijden maar er is veel aan verstevicht en verandert om de extra pk's op de weg te krijgen
houd er ook rekening mee dat de 924 ook redelijk veel veranderd is in zijn leven en dat niet alles van een vroege 924 past op een late hou als grens voor de meeste veranderingen 80\81 aan
ik zou zelf voor een late 924 kiezen
van tune heb ik verder geen verstand maar er zijn hier zat andere die dat wel hebben
nou succes en ik blijf jullie volgen

Frenske
28/05/2011, 18:10
dat tunen valt best wel tegen. Grote belemmering is de kop. Naar huidige maatstaven zeer kleine in en uitlaatkanalen en weinig kans op nabewerken (vanmiddag een oude kop uitgeprobeerd, wanddikten rondom de kanalen valt zwaar tegen). Verder compressieverhogen kan, enkel door andere zuigers of het blok afvlakken. Ook vrij weinig te halen. Vergeet niet dat het concept uit begin 60er jaren komt. Dat Porsche er toch nog 125 betrouwbare pk's uithaalt is op zich al een goede waarde. Bv Ford leverde de RS2000 in die jaren (tot '80 geloof ik) met veel tierlantijn (lees speciaal flow uitlaatspruitstuk, dikke tweetraps Weber) en die leverde 115 pk, ook uit 2000cc.
Dus een spaghettiuitlaat erop, carb's ipv K-jetronic en dan ben ik benieuwd hoever je komt

succes!! ik zal het zeker blijven volgen

924turbo2
28/05/2011, 18:18
Mooie plannen, maar met een budget van 3000 euro kan je het vergeten !

Twee voorbeelden:

Bilstein setje bestaat maar kost rond de 1500 euro
Sper diff voor doglef kost rond de 1500 (heeft nooit standaard op een 924 na gezeten)

dirk924
29/05/2011, 19:12
Ten eerste: THX voor de bruikbare info!!!! Lof Lof !


REMMEN:

Zoals je zelf al begrepen had zijn remmen niet nodig. gebruiken we bijna niet.
Kortom ik moet de lichtste set hebben.

Dus als ik je goed begrijp moet ik dit hebben:
voorzijde 924 remschijven model 1978-?? (klein en licht??)
We draaien ze misschien ook nog wel wat af, zodat we kilo's winnen.
Niet de dikke geventileerde schijven, zwaarder en duurder?
De 924 remklauwen zijn zeker van gietijzer? Zit er veel verschil
Fusee's voorzijde zijn afhankelijk van type remschijf, zie ik.
http://www.autoatlanta.com/porsche-parts/924-80-85/401-00.php

Achter remmen zijn afhankelijk van subframe achter.
Zijn de oude trommelremmen zwaarder dan de (lichtste) schijven achter?.
Kortom is dit een bepalende factor voor de keuze van het model achter subframe?


SUBFRAME VOOR:

944 is van alu, maar heeft iemand zowel staal als alu in de handen gehad? Echt een paar kilo verschil?
944 subframe heeft andere montage bouten lijkt? is dit wel zo om te zetten, alleen boren, of komt er slijp en laswerk bij kijken.


DRAAGARMEN VOOR:

Ik krijg van jullie de tip dat er aluminium draagarmen zijn. Wel type of onderdeel nummer moet ik hebben?
Ik zie meerdere nummers in de catalogus.
http://www.autoatlanta.com/porsche-parts/9442-89-91/401-00.php
En passen de oude 924 fusee's nog wel, vanwege de potentiële keuze voor lichtere non-geventileerde schijven,
lijkt wel zo toch?
Prijzen moet ik nog uitzoeken, of kunnen jullie zo al zeggen of deze alu's prijzig zijn?


DRAAGARMEN/SUBFRAME ACHTER:

Torsie stang zal er wel uit moeten, zodat de wielen vrij kunnen bewegen. Zwaarte punt ligt toch al laag bij de 924.
Heb ik geen ervaring mee, jullie ook niet denk ik?

Als ik jullie goed begrijp moet ik 944 crossmember+draagarmen hebben want beide zijn van alu?
Welk onderdeel nummer zijn nu echt de lichste, en welke de sterkste?
http://www.autoatlanta.com/porsche-parts/944-85-88/501-00.php

BAKSTEUN/BAKDRAGER

Dit onderwerp ontgaat me een beetje. De 924 heeft 2 steuntjes en de 944 een hele balk??
Is dit afhankelijk van het achterste subframe, en is dit afhankelijke van het model+bouwvorm bak.


Ik stop nu maar even met vragen, anders wordt het teveel in 1 keer denk ik.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRENSKE:
Ik zag het al op het Amerikaanse forum, zo'n afbeelding van een doorgezaagde cil.kop.
Ik kom later terug op het motorverhaal.

924turbo:
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar 3000 eurie voor een proefje is voor nu even genoeg,
mits het werkt kan er wel wat geld bij voor een sper.
Daar moeten we lang naar zoeken vrees ik. Deze code's zouden sper kunnen hebben, oftewel optie "M 220"
924 bakken met potentieel sper:
limited-slip differential manual transmission VQ VR UV MD ME MF MB MX 4Q 5Q 6Q
http://www.autoatlanta.com/porsche-parts/924-80-85/305-06.php
944 past ook, alleen andere ophangpunten.
http://www.clarks-garage.com/pdf-manual/trans-04.pdf

Ik kreeg voor een paar honderd euro standaard Bilsteins aangeboden, geen schroefset.
Ik zit met de veerhoogte, moet wel bodemspeling hebben/houden.



Delen die we nu vast kunnen zoeken en kopen:

15) carrosserie. 1982 of later. Misschien kunnen we hier beter even mee wachten i.v.m. combinatie koop meerdere onderdelen tegelijk.

16) Bumperset plastic, bijvoorbeeld van race auto met beschadigde onderspoiler. Deze spoiler verwijderen we toch.

924turbo2
29/05/2011, 19:31
REMMEN:
Schijven van een 924 zijn zeker lichter dan de geventileerde schijven van een 944. Remklauwen zijn gelijk en beide van staal. Pas de 944S2 en turbo hadden lichte Brembo klauwen. Verder zijn de trommels van een 924 veel lichter dan de schijven/klauwen achter van een 944.

SUBFRAME VOOR:
Alu 944 crossmeber en de stalen van de 924 scheelt nauwelijks in gewicht. Ombouw is een aardige klus, dus dat zou ik lekker laten zitten.

DRAAGARMEN VOOR:
Voor kan je met een kleine aanpassing aan het crossmember alu draagarmen van een 944 monteren. Overigens is het verschil in gewicht weer nihil. Type hangt af met welke offsett je wilt gaan werken.

DRAAGARMEN/SUBFRAME ACHTER
Ook hier hoef je het voor de gewichtsbesparing niet te doen. Torsieas is bij 924 en 944 van staal. Draagarmen zijn bij een 944 type 2 dus wel van alu. Deze heb je nodig als je met coil over gaat werken, deze passen namelijk in combinatie met de stalen draagarmen.

LWB
30/05/2011, 11:23
vermogenswinst is lastig te halen.
gezien het feit dat het vermogen in al de productiejaren niet gestegen is,ook al was het vanaf de introductie al een tekortkoming,hebben ze dit nooit aangepast. Zegt volgens mij al genoeg over de capaciteit wat er met goed fatsoen in zit.
Met een aanpassing van cilinderinhoud,mechanische brandstofinjectie e.d. zijn ze voor de racerij (SCCA)niet verder gekomen dan 180pk.
Oettinger heeft het in het verleden ook eens deftig aangepakt en kwam met een cilinderinhoud van 2300cc en een volledig aangepast kop ook niet verder dan iets van 145pk.
Oud forumlid Bouwdewijn (Hammerites)heeft het eens grondig aangepakt en ook hier waren de resultaten niet erg hoog.

'zie,933 project' (http://community.924forum.nl/threads/14-933-project)

bartpopken
30/05/2011, 21:38
Ik heb gecrosst met een golf 2, 1800 16v kr motor, MET k-jetronic, kuilen, bulten, geen probleem.
Ik vermoed dat de weger op de een of andere manier is vastgezet.
Heb hier nog 2 opgesneden banden liggen.
uit mijn kr-motortje kwam 'standaard' 155pk, maar kwam wel mee in de vrije standaard.
Ik zal eens informeren waar deze gebleven is, veel moet er van passen op het 2.0 blokje denk ik.

In ieder geval veel plezier met sleutelen en bouwen, als hij af is kom ik graag een wedstrijd kijken.

succes, bart

dirk924
06/06/2011, 23:02
Tot zover zijn de volgende punten (redelijk) duidelijk:

Chassis:

Subframe voor:
Heeft iemand meer informatie/ervaring met het gewichtsverschil tussen het 924 stalen subframe en die van de 944 turbo?
Aangezien de ombouw tijdrovend is zullen we wel gewoon voor die van de 924 gaan tenzij er toch een aantal kilo’s te winnen zijn. Tijd is niet het grootste probleem, dit jaar gaan we toch niet meer redden (iig niet met een goed gebouwde auto)
Is het een kwesie van nieuwe gaten boren of moet er echt grondig delen aangepast worden? (lassen, slijpen)

Draagarmen voor:
Hier lijkt ook weer niet heel veel te halen aangezien de stalen en aluminium varianten weinig in gewicht verschillen. Heeft iemand hier misschien gegevens (gewichten) van? Aangezien draagarmen tot de onafgeveerde massa horen is hoe lichter hoe beter. Zit er verder nog verschil in de afmetingen van de draagarmen? Spoorbreedte bijvoorbeeld?

Fusees voor:
Originele 924 fusees? Passen deze op beide typen draagarmen? 924 turbo fusees geven hebben niet stiekem een andere vormgeving waardoor de spoorbreedte breder wordt?

Remmen voor:
924 remmen waarbij de schijven afgedraaid zullen worden. Passen deze remmen op de aluminium 944 draagarmen? Neem aan van wel, remklauwen zijn gelijk.

Subframe achter:
Geldt eigenlijk weer hetzelfde als voor de voorzijde, kan iemand misschien meer info geven over het verschil in gewicht? Moet dit subframe aangepast worden als er aluminium 944 draagarmen worden gebruikt ipv 924 torsievering? Of is het dan makkelijker om gelijk een komplete 944 achteras incl. bak, draagarmen etc te pakken?

Draagarmen achter:
Ik heb zelf niet veel ervaring met torsievering maar het lijkt me beter om gewone draagarmen te hebben i.c.m. veerpoten.
Dit vanwege langere veerweg en meer mogelijkheid om veer- en dempstijfheid te veranderen? Zijn deze veerpoten enigzinds te plaatsen bij een 924 met 944 draagarmen of moet er dan veel aangepast worden? Vering moet namelijk (enigzinds) standaard blijven.

Fusees achter:
Zullen waarschijnlijk van een 944 moeten zijn ivm aluminium draagarmen

Remmen achter:
Zal ook wel van een 944 moeten zijn. Dit zijn massieve stalen schijven neem ik aan? Deze zouden we kunnen afdraaien en evt. van lichtere klauwen voorzien.

Aandrijflijn:

Motor:

Het blijkt dat de cilinderkop de grote belemmering is bij het tunen van een 924. 924 turbo kop lijkt betere kanalen te hebben en meer tuningspotentie. Lijkt me dat we deze kop als basis moeten nemen of zijn er andere mogelijkheden? Het plaatsen van een 16klepper kop mag sowieso niet en is technisch waarschijnlijk toch al nauwelijks uit te voeren.

Na lezen van het topic (hier op het forum) waar een NA 924 behoorlijk verbouwd is halen ze niet meer dan 92kW aan de wielen, geschat 145pk aan de krukas. Dit is een redelijke winst alleen waarschijnlijk niet voldoende voor ons. Grootste probleem leek pingelen waardoor ontsteking laat moest. Dit probleem hopen we redelijk te kunnen ondervangen door over te stappen op ‘modernere’ injectie met o.a. pingelsensoren en te rijden op octaan 100 benz of E85. Daarnaast zal de luchtweger kunnen vervallen. Ook zal waarschijnlijk de verbrandingskamer geoptimaliseerd moeten zodat pingelen zoveel mogelijk wordt tegen gegaan. Flowen van kop moet mee helpen aan een betere vulling. Kleppen moeten waarschijlijk vergroot worden.. worden hier andere kleppen voor geleverd of heeft iemand ervaring met het gebruiken van kleppen van een ander type motor?(weet dat dit bij andere merken wel gebeurd, porsche helaas te weinig ervaring mee)


Gasklep kan van een Audi gepakt worden (geloof van de 5cilinder), deze is groter dan de originele. Carburateurs/itb’s zijn geen optie. Zijn er nog verschillende typen inlaatspruitstukken geleverd en zo ja welke is het meest geschikt? Ik las namelijk ergens dat er een combinatie gemaakt wordt van een turbo en atmoferisch spruitstuk. Turbo spruitstuk zou beter passen/ aansluiten op de kop en atmosferische ‘plenum’ zou een betere motorvulling moeten geven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zijn/ worden er spaggetieuitlaatspruitstukken geproduceerd? Anders moeten we zelf wat fabriceren maar dit zal minder origineel lijken. Rest van de uitlaat zal open zijn met minimale demping.

Versnellingsbak:

Er moet dus een versnellingsbak met sper onder komen, deze zijn echter zeldzaam en duur. Waarschijlijk zullen de eerste testen met een open bak gedaan worden zodat later altijd nog overgestapt kan worden naar een sper. Zijn de bakken met sper verschillend van de normale bakken of is dit echt als optie geleverd? Het makkelijkst/best is namelijk dat we kunnen testen met een open bak en hierin later een sper kunnen plaatsen. Een andere bak met dezelfde ophangpunten is natuurlijk ook geen probleem.
Op een amerikaans 924 board vond ik echter het volgende:
There are at least two guys on the board who have adapted an Audi V8 TORSEN diff to work in a 924. However, the TORSEN style limited slip is really only suitable for street use.
Misschien nuttige info voor jullie, wsl al wel bekend. Dit type torsen diff heeft volgens mij geen lock-up waardoor het niet geschikt is voor offroad gebeuren( 1wiel van de grond, diff werkt als open diff)

Torquetube:
Torquetubes zijn me nog niet geheel duidelijk. 924 heeft een 20mm as en de turbo’s een 25mm as? De versnellingsbak keuze leidt hier waarschijnlijk tot de keuze van torquetube en koppeling etc? Of zijn hier delen uitwisselbaar?

Aandrijfassen:

Passen de originele 924 assen i.c.m. 944 draagarmen? Of is het dan weer verstandiger om gelijk een komplete 944 achteras te pakken??


Wat een vragenlijst weer, volgende keer maar verder. Als er mensen zijn met andere nuttige informatie over de porsche 924, alles is welkom! Info over onderdelen of plaatsen waar de onderdelen te koop zijn zijn welkom.

Bedankt voor de zeer bruikbare info tot dusver. Zoals misschien al wel duidelijk wordt hebben wij nog niet veel ervaring 924’s, gelukkig komt hier wel verandering in.

Groeten,
Ronald en Dirk

p.s. voor de geintresseerden:

In de NK toerwagenklasse rijdt een porsche 924 (afgelopen zondag op sbs6). Ik heb nog niet veel info over deze auto gevonden maar deze ‘vliegt’ duidelijk goed weg bij de start. Lijkt alleen niet genoeg top vermogen te hebben om echt op kop te rijden (snelsten rijden met 500pk+).

924turbo2
07/06/2011, 07:10
antwoorden over gewicht zul je hier niet snel vinden. Er raced verder niemand hier met een 924, dus dan is het ook niet van belang. Volgens mij ben ik de enige die een ombouw heeft naar alu draagarmen achter. Achter scheelt het ongeveer 3kg op twee draagarmen. Dit is in vergelijk tot de 944 5 gaats stalen draagarmen. Ik denk dat een standaard 924 draagarm met trommel ongeveer hetzelfde weegt als de 944 alu arm. Dus nogmaals je winst is nihil.

Voordraagarmen zal ongeveer 1 a 1,5 kg schelen op 2 stuks.

''Subframe'' achter is geschik voor alu draagarmen en heeft geen aanpassing nodig.

Subframe voor heeft veel aanpassing nodig voor alu draagarmen.

Fusee's van een 944 type 1 en 924 turbo hebben een andere ofsett. Hier passen echter niet de schijven en de klauwen op van een standaard 924.

Voor extra vermogen, verdiep je eens in de 924 cup in de uk. Zij behalen rond de 140 pk met enkel een andere nokkenas en wat andere kleine aanpassingen.

Spagettie spruitstukken worden zeker gemaakt, Bas is zich er op dit moment in aan het verdiepen.

Van de torque tube as heb je inderderdaad twee diktes, standaard 924 en 944/924 turbo. Als je dus een 944 versnellingbak wil moet je het bellhous van een 924 turbo gebruiken even als de drukgroep en het vleigwiel. Erg kostbare conversie aangezien deze turbo delen zeldzaam zijn.

Aandrijfassen 924/944 type 1 zijn gelijk. Assen 944 type 2 (alu) zijn anders.

Stalen draagarmen zijn allemaal gelijk, alu heb je in vroege en late offset.

Verder heeft een 944 altijd rondom geventileerde schijven.

M.B.H.
07/06/2011, 08:15
Hmm @ 924Turbo2 Aandrijfassen 924/944 type 1 zijn gelijk. Assen 944 type 2 (alu) zijn anders.??????
dikte verschil assen van mijn 924 turbo 2 zijn dikker !!!!! Joost

-Bassie-
07/06/2011, 08:52
Op 924board.org is erg veel te vinden.

Jij zelf hebt in het begin een link geplaatst met tuning delen.
Ook grotere kleppen andere zuigers enzo.

Bij dat 933 project had hij ook elektronische injectie enzo.
Maar hij had 1:11 compressie zuiger en een turbo kop.
Hier door kreeg je het probleem dat die ging detoneren.

Ben zelf aan het kijken naar 280° nokkenas.
Van newman cams deze is te koop voor £160 ex vat.
En dan een freeflow uitlaat en het liefste een spaghettispruitstuk.

924turbo2
07/06/2011, 15:58
Hmm @ 924Turbo2 Aandrijfassen 924/944 type 1 zijn gelijk. Assen 944 type 2 (alu) zijn anders.??????
dikte verschil assen van mijn 924 turbo 2 zijn dikker !!!!! Joost

Assen van 924 - 924 turbo - 944 type 1 zijn allemaal gelijk.
Van een 944 type 2 en 924S zijn ze korter of langer (dat weet ik even niet meer, maar ze zijn 100% anders. Ben ik achter gekomen met de ombouw).

Pet bevestigd dit ook.

Kan zijn dat jij andere dikkere aftermarket assen onder je turbo hebt of de sterkere van een Carrera GT. Wellicht zaten die standaard bij de optie lsd ???

M.B.H.
07/06/2011, 18:16
ik heb meerdere liggen van-voor 924 turbo en die zijn echt iets dikker dan van 924 NA

924turbo2
07/06/2011, 19:01
Het gaat er om of ze uitwisselbaar zijn of niet, en dat zijn ze. Pet geeft ook maar 1 nummer voor 924/924 turbo/944 1. Wellicht is dat later een keer gewijzigd. Alleen automaat, 924S en 944 2 zijn anders.

M.B.H.
07/06/2011, 20:29
ja dat uitwisselbaar is geen probleem

dirk924
10/06/2011, 23:38
OK, assen is nu duidelijk. thx voor de hulp!

Heb nu zo'n 5 uur zitten in dat 933 SCCA 180pk n/a verhaal.
Wat een gelees en gesnuffel pffff

M.B.H.
11/06/2011, 08:06
Die Bak die hij heeft laten reviseren heeft hij nog.(te koop )
De koets staat bij mij
en geloof mij hij was er zat van.

924turbo2
11/06/2011, 09:05
en de rest van de onderdelen heb ik toen gekocht :wink:

dirk924
11/06/2011, 17:58
Ik heb gecrosst met een golf 2, 1800 16v kr motor, MET k-jetronic, kuilen, bulten, geen probleem.
Ik vermoed dat de weger op de een of andere manier is vastgezet.
Heb hier nog 2 opgesneden banden liggen.
uit mijn kr-motortje kwam 'standaard' 155pk, maar kwam wel mee in de vrije standaard.
Ik zal eens informeren waar deze gebleven is, veel moet er van passen op het 2.0 blokje denk ik.

In ieder geval veel plezier met sleutelen en bouwen, als hij af is kom ik graag een wedstrijd kijken.

succes, bart


Bart, de KR is een generatie nieuwer(GolfI-IV), dus heel anders dat dit oude audi blok (van voor Golf1).

Thx.

Larry
11/06/2011, 19:59
http://jenniferandjon.com/ABRacing/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=3&id=18&Itemid=39


now your 924 will be lighter yet & get to 60 mph in just under 6 seconds!

dirk924
11/06/2011, 20:04
OK, we moeten maar is gaan beginnen met inkopen.

Sper heb ik een oplossing voor, lang verhaal, komt later.
Getrag bak is lichter en mooi compact en ook dogbox. Nadeel is dat gewicht voor de achteras ligt, had liever er achter(meer druk op achteras = grip in zand)

Kortom bak kopen, of complete auto met bak. Wat bedrijven afgebeld en marktplaats.
Een 924 turbo bak (kleine snailshell bak) voor 150 euro.
Ik hoor dinsdag pas welke code het is. Mooi balen want we willen dit weekend wat kopen omdat we eindelijk eens tijd hebben.

The 016/Y and 016/Z are US and Euro spec versions of a Porsche transaxle identified by the gearset in front of the differential, and the shift pattern. Reverse gear is at the left front and 1st gear at the left rear. Sometimes called a 'snailshell'. The 31/02, 31/01, and 31/03 are stronger versions used in the early US Turbo, Euro Turbo and Carrera GT.

Er is mij verteld dat de synchromeshringen van de nieuwere (model G31/01 = code??) sterker of beter zijn dan de eerste series(model 016/Z= bakcode VA)
Dat is wel een voordeel bij cross. Ik haat een gare bak tijdens dat gehobbel. Maar dikke kans dat we niet eens hoven te schakelen, alles in 1 versn.

Ik kan en ex race auto kopen voor 1000 euro, zonder motor, voor de rest 80% compleet. Met rolkooi!
Er zit een snailbak bij, code weet ik helaas niet meer. Was iig kort geleden gereviseerd, dat zeker.
Het is een 924 turbo, met dikke torque/central tube.
Koppeling en vliegwiel en clutchhousing zat er niet bij, kan wel is lastig worden.
Maar als ik alles goed heb uitgezocht past dit zo op de 2.0 n/a.
Rest kosten: blok+missende delen+koppeling etc 500-1000?

Ik ga nu even het forum nasnuffelen wat hier aangeboden wordt.
Aanbieden mag ook, als je van de rommel(?) af wilt.

Gr.

-Bassie-
11/06/2011, 20:11
heb hier een bijna complete auto staan waar dingen vanaf mogen.
dus als je dingen nodig hebt pb maar eens een lijstje zal ik kijken of ik het heb ;)

924turbo2
11/06/2011, 20:23
koppeling, vliegwiel en bellhouse van een 924 turbo is uniek, dit had ik al eerder hier geschreven....... Is ook moeilijk aan te komen en dus duur. Koppeling is uiteraard wel zo nieuw te koop, kost iets van 800 euro.

924 turbo bak met sper is zeer zeldzaam en in Nederland onvindbaar (zoek er al 4 jaar naar) In Amerika zijn ze wel te koop omdat de optie daar meer voorkwam maar ook daar weten ze de prijs.

G31 bak heeft dikkere assen dan de 016z, synchromessen zijn gelijk.

Verdiep je eens in Pet, dat geeft antwoord op een groot deel van je vragen.

dirk924
11/06/2011, 20:36
koppeling, vliegwiel en bellhouse van een 924 turbo is uniek, dit had ik al eerder hier geschreven....... Is ook moeilijk aan te komen en dus duur. Koppeling is uiteraard wel zo nieuw te koop, kost iets van 800 euro.

924 turbo bak met sper is zeer zeldzaam en in Nederland onvindbaar (zoek er al 4 jaar naar) In Amerika zijn ze wel te koop omdat de optie daar meer voorkwam maar ook daar weten ze de prijs.

G31 bak heeft dikkere assen dan de 016z, synchromessen zijn gelijk.

Verdiep je eens in Pet, dat geeft antwoord op een groot deel van je vragen.

Haha, heb er nu al zon 5 uur in lopen spitten, wordt er gek van!

M.B.H.
11/06/2011, 22:36
Joost zegt 924 turbo bak met sper is zeer zeldzaam en in Nederland onvindbaar ( ik heb er 1 )dus niet onvindbaar:cool:
Die heb ik net onder mijn turbo vandaan gehaald :rolleyes:
Die wil ik van een nieuw mesje gaan voorzien 2E versnelling loopt er niet lekker in.
De bak die er nu onder hangd heeft het zelfde in mindere mate.
dus een echt goede bak zoeken en vinden.
Zal inderdaad niet meevallen.

924turbo2
12/06/2011, 06:58
Martin, ik wil heb wel van je overnemen :rolleyes:

M.B.H.
12/06/2011, 20:56
Martin, ik wil heb wel van je overnemen :rolleyes:
Jammer Joost die doe ik niet weg

dirk924
12/06/2011, 21:46
Jongens, er staat een bak met sper en oliekoeler op ebay.de te koop he. 924 of 944.
Ik weet niet of je er wat aan hebt.

Gr.

924turbo2
13/06/2011, 06:48
944 bak heeft een ander diff, dat niet in ene dogleg past.

Heb je foto's van de 924 racer ? Ben benieuwd of ik de auto ken.

dirk924
13/06/2011, 23:25
We kunnen met trots melden dat we zojuist de lelijkste 924 van nederland tot ons bezit hebben genomen.

Uitvoering:
1981
Bordeaux rood, tintje verkleurd naar roze(ahum).
Een mooi beige stoffen interieur, bewoond door een kilo luizen, en lijkt alsof er een hond aan gevreten heeft.

500 eurie's, dus niet zeuren.

Auto stond al 3 jaar stil, liep niet meer vanwege kapotte benzinepomp.
Eenmaal thuis aangekomen, bleek de startmotor niet te werken, de koppeling deed het niet, elektriciteit deed het soms wel/niet etc.
2 uurtjes later auto gewassen(ontgroend!), banden opgepompt, storingen verholpen(o.a stekkers half los), koppeling vrij gemaakt(plaat vastgeplakt), rondje gereden(boel blauwe rook), op de rollenbank gezet.

- 117pk 161Nm.
- Prima 5-bak. synchromeshringen super.
- Motor loopt muisstil en zuiver, heel versassend.
- A/F 11,5-12,5 benzinepomp prima.

Later meer!

ernst1971
14/06/2011, 03:57
prima, voor de ombouw tot crosser, toch?

924turbo2
14/06/2011, 06:01
Gefeliciteerd !

Blijf me toch altijd verbazen dat een 924 z'n pk's ook na zoveel jaar nog behoudt. Moeten toch wel goede blokjes zijn!

-Bassie-
14/06/2011, 06:51
Hebben jullie een eigen rollerbank tot jullie beschikking of laten jullie dat ergens doen?

Ben benieuwd hoeveel jullie er uit gaan krijgen.

M.B.H.
14/06/2011, 12:35
dat is mooi en mooie bassis om het mee te doen.
Succes Mannen.

dirk924
15/06/2011, 22:39
Voor degene die het nog niet gelezen hebben. Mooi artikel over de tuning van de gehele auto.
Grappig dat ze de inlaatkleppen origineel laten. Vooral na het lezen van talloze ellenlange topics die juist over de inlaatklep reppen.

http://www.924board.org/viewtopic.php?t=23247

eerste rapportje

dirk924
15/06/2011, 22:56
Onderdelen:

Wie nog wat nodig heeft moet maar een schreeuw geven.
Ik weet niet of die achterruit iets waard is? Werd ons verteld namelijk.

Aangeboden:
Het hele interieur+bumpers+ramen+koplampen+bumpers kunnen weg.
Kan binnen een paar weken gedemonteerd zijn.

Wij zoeken nu:
Rolkooi
Kuipstoel
Kunststof/polyester bumpers
Kunststof/polyester deuren spatborden motorkap e.d
Verbrede achter spatborden, eventueel ook voorzijde.
Korte tandheugel voor stuurinrichting(direkter sturen)
schokbrekers/veren voor rally/cross

Zal nog wel aangevuld worden.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met aluminium plaat in de kofferbak en op het dak?
Wordt hier ook genoemd:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=23247

Gr.

jimfrey944
16/06/2011, 05:25
Wat voor bumpers zoek je ???
Er zitten toch al polyester bumpers op !!!

Ik heb een linker scherm van een 944 in polyester in de aanbieding de rechter heb ik helaas niet
wat is de kleur van het interieur ??
Eneeh Foto's daar zijn we gek op

Rick
16/06/2011, 22:49
Als de kleur Siena Rot is heb ik eigenlijk wel interesse in het plaatwerk van de voorkop.
PB je wel even!

dirk924
18/06/2011, 21:02
Als de kleur Siena Rot is heb ik eigenlijk wel interesse in het plaatwerk van de voorkop.
PB je wel even!

Blanke lak bladdert eraf. Denk niet dat je er iets aan hebt.
We moeten ook eerst vervangende delen hebben alvorens deze te verkopen.

Thx.

dirk924
18/06/2011, 21:17
66376638

Foto's zijn te klein zie ik nu.
De getallen staan er niet goed op, raar.
Maarja, waar het om gaat:

Nieuwe olie+spoelen+toevoeging.
Uurtje rondcrossen door zandwegen.
Ouwe benzine eruit e, nieuwe '98 octaan erin.


Resultaat: Exact hetzelfde vermogen, geen pk/Nm er bij haha.

Ontsteking vervroegen: 10 runs gedaan, elke setting geprobeerd 122-121pk. 165Nm (uit mijn hoofd)
+5pk +4Nm

Uitlaat vanaf voorpijp afgekoppeld, open uitlaat: Paar 2 runs gedaan. 125pk/169Nm
+3pk +4Nm

Wauw!:o

Dan weten jullie gelijk wat dat doet. Niks dus...

Op naar de volgende whopping 10pk !

-Bassie-
18/06/2011, 21:25
hoe vroeg hebben jullie de ontsteking nu staan dan?

hebben jullie een eigen test bank?

dirk924
18/06/2011, 22:02
Is er iemand die nog een keer gratis wil rollen? Ter vergelijk.

Liefst een 2.0 n/a met wat mods

Gr.

---------- Post added at 22:56 ---------- Previous post was at 22:47 ----------


hoe vroeg hebben jullie de ontsteking nu staan dan?


hebben jullie een eigen test bank?
Idd, ik weet de gecorrigeerde hoek waarde zo niet.
Vacuum vervroeging pfff:).

Komt zoiezo een motorregelapparaat op, met kenveld gestuurde ontsteking.

---------- Post added at 23:02 ---------- Previous post was at 22:56 ----------

Zijn er nog racers hier, ie een beetje ervaring hebben met gewichtsbesparing?

Zoals alu dak+koffer?
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met aluminium plaat in de kofferbak en op het dak?
Wordt hier ook genoemd:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=23247

Is die achteras niet lichter te maken? Die ziet er zo zwaar uit.

ArvidW
18/06/2011, 22:30
Ik heb nog een megajolt liggen, hiermee kun je samen met wat ontstekingsonderdelen van een Ford (EDIS) je ontsteking volledig zelf programmeren. Vrij eenvoudig, vrij efficient. Je kunt hem van me overnemen. (http://www.autosportlabs.net/Megajolt_Lite_Jr.)

Ik heb hem zelf niet meer in gebruik aangezien ik overgestapt ben naar Megasquirt.

Waar ben jij gevestigd? Mijn wagen heeft onderandere: Megasquirt injectie, GSXR-600 trottle bodies, webcams 257gr nokkenas, verstelbaar nokkenaswiel, 60mm freeflow RVS uitlaat vanaf downpipe. Moet ik er wel bijzeggen dat mijn blok volgens mij niet zo nieuw meer is dus of het een goed vergelijk is met jouwe weet ik niet.

Owja, filter zit er nog niet op, afstelling staat nog in de kinderschoenen. Brandstofinspuiting krijg ik op de weg wel netjes afgesteld, ontsteking blijft altijd een gok zonder testbank.

-Bassie-
18/06/2011, 22:33
ik zelf ben bezig met wat kleine mods.

zit nu freeflow uitlaat onder.
en er komt een 280º nokkenas op en een grotere gasklep.

924turbo2
19/06/2011, 08:46
Volgens mij ben ik de enige racer, helaas een turbo , dus daar heb je niks aan voor vergelijk.

Koffer kan je er helemaal uithalen, paar dwarsstangen er tussen en een aluminium plaat erop, ik zal foto's wel even opzoeken.

Beste is een volledig polyester dakplaat:

http://www.porformance.nl/product.php?id=296&cat=43

Achteras wordt wel eens nagemaakt van aluminium, als je toch geen torsiestangen gebruikt, dan kan je dit zelf maken.

924turbo2
20/06/2011, 16:35
Koffer eruit:

dirk924
23/06/2011, 23:21
Thx voor de picture's, daar kunnen we ideeën uit opdoen!

Peekaa's:
Is 1 van jullie hiermee bekend?
http://www.luepertz-motorsport.de/html/_kolben.html

Speciaal voor een n/a + 931 kop.
Die moeten toch wel vermogensrapporten hebben.....

Gr.

dirk924
26/06/2011, 19:17
Had Boudewijn bij zijn project zelf de zuigers laten ontwerpen, of zijn het dezelfde zuigers als in bovenstaand linkje?

We zitten toch zwaar in dubio om het te gaan proberen, ondanks dat vele gefaald hebben, en op elk Internationaal forum geen 1 project(nog) is afgerond. Zodoende gaan we nu naar een cilinderkop zoeken van een 931. Als iemand op het forum wat heeft horen we dat graag.


Grote gasklep met TPS sensor (ideeën?)
Ander motormanagement
Grotere air filter box(is toegestaan)

E85 brandstof

Spaghetti (5 modellen welke meeste pk?)
Open uitlaat

Nokkenas(10 modellen welke meeste pk?)

931 kop geflowed met Luepertz zuigers.

olieschrapers, al betwijfel ik of het ook maar 1 pk geeft.


Etc

Alles netjes in stapjes, zodat we precies weten hoeveel pk elke mod levert.
TB's of Webers pas in een later stadium , want dat mag niet volgens de regels,
Is wel erg opzichtig hè.

Gr.

-Bassie-
26/06/2011, 19:22
Audi 5000/100 gas klep hebben sommige ook een tps er op zitten.

Spaghetti spruitstuk vraag ik me af hoeveel je er mee wint.

Net al met nokkenas is het de vraag wat voor toerental je wil/moet rijden.

Zelf ga ik al laatste voor een andere uitlaatspruitstuk.
Denk zelf dat dit niet zo super veel scheelt.

Heeft een 931 kop ook grotere kleppen?
Maar dit merk je pas als je inlaat spruitstuk ook groter kwa diameter is denk ik.

924turbo2
26/06/2011, 19:50
Boudewijn had JE zuigers. Volgens mij zijn die in allerlei varianten te koop. Volgens mij moest alleen de zuigerpen iets aangepast worden, maar zoek maar eens op 924.org

931 turbo heeft grotere kleppen maar vooral de flow schijnt een stuk beter te zijn, je in- en uitlaatspruitstuk zijn anders en passen niet zonder modificatie van een standaard 924

Volgens mij is het zo dat als je een 924 turbo kop op een standaard 924 zet je compressie daalt, dit moet je dus compenseren met hogere compressie zuigers. De 924 turbo kop heeft bij de kleppen nog een stuk verbrandingskamer, bij een standaard 924 is dit vlak.

924turbo2
26/06/2011, 20:00
Verkooptopic van Boudewijn:


933 in onderdelen
Voor degenen die weten welke onderdelen er op mijn auto zitten: Laat weten wat je wilt hebben. Bij voldoende animo strip ik de auto zonder dat de motor verkocht is.

- 2x gereviseerde 924 turbo kop
- op maat gemaakte zuigers (JE Pistons) + drijfstangen, 11:1
- krukas
- afgedraaid vliegwiel
- snellere nokkenas (cat cams)
- verstelbaar nokkenastandwiel
- Uitlaat inclusief spruitstuk
- gereviseerde 5-bak (Getrag 16z met sport-schakelpatroon) (nog geen 20 kilometer mee gereden)
- Emerald programmeerbaar motormanagement
- Innovate lc-1 wideband controller
- nieuwe koppeling
- nieuwe Bilstein 944 turbo cup ophanging
- alle rubber bussen van de achteras vervangen door aluminium/mono-ball lagers (racer's edge)
- veerpootbrug
- nieuwe schijfremmen rondom (afkomstig van 944)
- RVS omwikkelde teflon remslangen
- Cobra Suzuka kuipstoelen
- nieuwe benzinepomp
- plus nog veel meer zoals gestraalde en gepoedercoate wielen, gloednieuwe banden, meters, dashboards, bumpers, deuren, koplampen, achterlichten, enz.

-Bassie-
26/06/2011, 20:11
En hij had er een big bore gasklep op zitten van Webber.
Maar was bezig met itb's van een GSX 600 of 1000 bezig.

924turbo2
27/06/2011, 05:08
Hoop van de onderdelen van Boudewijn zitten op mijn auto of liggen in de schuur :-) onder andere heb ik ook de kop. Deze verkoop ik echter niet maar kan eventueel wel dingen opmeten, alleen niet op korte termijn.

dirk924
27/06/2011, 20:25
Ok dank.
Boudewijn had 2 koppen zie ik? Zwerft die andere nog ergens bij iemand?

Vandaag niet aan toegekomen om die Luepertz te bellen. Ben benieuwd of hij wel verm.rapporten heeft.
Duitse forum staat btw een rapport van 139pk. Stand-alone met multipoint injectie, redelijk origineel motortje nog.
Biedt weer wat hoop...

---------- Post added at 21:25 ---------- Previous post was at 21:24 ----------

http://www.pff.de/porsche/board104-porsche-modelle/board3-porsche-924/2703150-programmierbare-einspritzung-als-nachr%C3%BCstsatz/index4.html

924turbo2
27/06/2011, 20:54
Andere kop zat op het blok, en het blok is later compleet verkocht.

dirk924
26/10/2011, 21:50
Alvast een kleine update:

7587

We hebben één cross gereden met een relatief standaard auto (125pk, geen echte aanpassingen). Blijkbaar krijgt deze auto dit vermogen goed aan de grond want we konden een flink aantal snelle jongens (lees 150pk auto's) voorblijven. Handling is perfect, vermogen (nog) niet.

Wel waren er problemen met de koeling. Temperaturen vrij hoog op waardoor waterslangen spontaan sprongen etc. Mijn vermoeden is dat de (oude) waterpomp weleens versleten kan zijn. Is dit een bekend probleem bij 924jes? De pomp wordt iig zo snel mogelijk vervangen

Later meer..

M.B.H.
27/10/2011, 15:03
Wat voor radiateur heb je gemonteerd ?
2 blowers ?
en de termostaat wat voor waarde ?

dirk924
31/10/2011, 22:49
Radiateur is van een Renault ... (exacte type heb ik zo niet meer bij de hand) en is voorzien van 2 blowers met voldoende koelcapaciteit.

De thermostaat was nog origineel en blijkt een 87gr. thermostaat te zijn. Dit is naar mijn idee al vrij hoog en uit een test in een emmer met kokend water blijkt hij zelf nog later (te laat) open te gaan. Tijdelijk heb ik de thermostaat nu even aangepast zodat hij direct open gaat. Hiermee lijken de koelproblemen verholpen dus nu opzoek naar een 70gr. thermostaat.

Iemand ervaring met 'koudere' thermostaten? Voor VW motoren ben ik ze al wel tegen gekomen maar deze zijn te groot.

M.B.H.
01/11/2011, 09:32
Dat lijkt mij een goed idee.
Want die 87 gr is inderdaad te hoog

dirk924
16/09/2012, 11:44
Na veel sleutelwerk en eindelijk weer een keer rijden maar eens een update.

Het blijkt toch mogelijk om een vrij net vermogen uit de atmosferische 2.0 motor te halen. Momenteel zitten we op 160pk en 200Nm. Dit zonder de cilinderkop van een turbo en nog zonder spaghettipijp. Aanpassingen zijn o.a. compressie, kop, nokkenas, inlaat, uitlaat, injectiesysteem etc. Het grootste deel van het vermogen komt trouwens uit de mapping van de ontsteking en het gebruik van goede brandstof(i.c.m. de motoraanpassingen natuurlijk).

Met het nieuwe vermogen/koppel rijdt de 924 zeer goed. Nu komt echter een volgend probleem aan eht licht, de versnellingsbak. De eerste 2 versnellingen zijn prima (hoewel de 1 wat langer mag) maar de 3 is echt veel te lang. De eerste volgende stap is dan ook het aanpassen van de versnellingbak.

Zijn er mensen die ervaring hebben met andere versnellingsbakken met een kortere overbrenging? (de sportbak lijkt weinig te doen)

Kan de 5 bak vervangen worden voor een 4 bak zonder de torque tube aan te passen? Onderdeelnr. van de torque tube/ central tube is anders


Zoals het er nu naar uitziet moet er zelf een bak samengesteld worden op basis van een aantal donor bakken.

Later meer..

jimfrey944
16/09/2012, 11:51
Je kan de 4 bak zonder aanpassingen wisselen Met een standaard 5 en andersom
Voor De dogleg sportbak moet je de hele aandrijving plus achteras vervangen
Ik heb er hier eventueel nog wel een aantal 4 bakken liggen

M.B.H.
16/09/2012, 15:29
Van 4 naar 5 bak moet je wel de schakelstang wisselen.
Die heb ik wel liggen

dirk924
16/09/2012, 16:07
Bedankt voor de info.

Ik ben er alleen nog niet uit of het een 4 of 5 bak moet worden. De belangrijkste eis is dat de 3e versnelling vrij kort is zodat het gat tussen de 2 en 3 kleiner wordt. Daarnaast is een langere 1ste versnelling ook handig.

We zoeken trouwens ook nog een komplete achteras en evt. een rechter deur. Graag bericht doen als je wat hebt.

jimfrey944
16/09/2012, 16:37
Welk type achteras
Welk jaartal deur daar zijn ook verschillende van

LWB
16/09/2012, 20:03
81er 016/8 5 bak ------ 76er 088/6 4bak

1e 3.600-------- 3.600
2e 2.125-------- 2.466
3e 1.458------- -1.360
4e 1.107-------- 0.996
5e 0.857

eind 4.714------ 2.750

M.B.H.
16/09/2012, 21:05
Als jim het niet heeft liggen kan ik je er wel aan helpen
Alle type achterassen en deuren enz.

dirk924
17/09/2012, 12:03
Bedankt voor jullie reacties!

Ik meende in PET maar 1 type 5 versnellingsbak te zien, in ieder geval maar 1 differentieel met 35/9 overbrenging. Deze 3,88 overbrenging is aanzienlijk langer dan de 016/8 bak die Laurens aangeeft. Dit type bak lijkt vrij geschikt (laat maar weten als je wat hebt liggen).

Vanavond eerst maar eens kijken welke type bak er echt onder zit.

924turbo2
17/09/2012, 12:12
Je hebt ook nog amerikaanse overbrengingen.

jimfrey944
17/09/2012, 13:44
Is een USA 4 bak anders dan een gewone ?

dirk924
17/09/2012, 14:36
Klopt het dat in PET maar 1 type eindoverbrenging aangegeven wordt? Zowel voor als na 80-82 zie ik de diff verhouding van 35/9.

Als ik het hier goed begrijp zijn er wel degelijk verschillende soorten geleverd..

924turbo2
17/09/2012, 16:30
Pm even je mail adres, dan stuur ik een excel bestand door. Het bestand wordt hier niet goed weergegeven.



Enter tire size to use for calculations:
Tire Width Tire Hgt Rim Size Total Hgt Side Wall
225 45% 15 23,10 4,05

Enter RPM to upshift: 5000

Transaxle Mdl: 88/6 (YR) 88/A (XT) 016Y 016/9 G31/02 016G 016K 016R & S 083D 083F
Application: 924 early US 924 771/2 US 79 924 US/Can/J 80 on 924 US/Can 80 931 US/Can/J 81-82 931 US/Can/J 924S/944 944T & TS 944S 944 S2

Derivation: Audi Audi Porsche Audi Porsche Audi Audi Audi Audi Audi

Final: 3,444 3,889 5,000 4,111 4,714 3,889 3,889 3,375 3,889 3,875 Diff ratio
1st: 3,600 3,600 2,786 3,600 3,167 3,600 3,600 3,500 3,500 3,500 Gear Ratios
2nd: 2,125 2,125 1,684 2,125 1,778 2,125 2,125 2,059 2,059 2,059
3rd: 1,360 1,360 1,111 1,360 1,217 1,458 1,458 1,400 1,400 1,400
4th: 0,967 0,967 0,806 0,967 0,931 1,107 1,107 1,034 1,034 1,034
5th: - - 0,600 0,730 0,600 0,730 0,730 0,829 0,829 0,778
1st: 12,400 14,000 13,929 14,800 14,929 14,000 14,000 11,813 13,611 13,563 Trans and Diff Ratio
2nd: 7,319 8,264 8,421 8,736 8,381 8,264 8,264 6,949 8,007 7,979
3rd: 4,684 5,289 5,556 5,591 5,739 5,671 5,671 4,725 5,444 5,425
4th: 3,330 3,759 4,032 3,974 4,389 4,306 4,306 3,490 4,021 4,007
5th: - - 3,000 3,000 2,829 2,838 2,838 2,798 3,224 3,015
1st: 28 25 25 23 23 25 25 29 25 25 Top Speed in Gear
2nd: 47 42 41 39 41 42 42 49 43 43
3rd: 73 65 62 61 60 61 61 73 63 63
4th: 103 91 85 86 78 80 80 98 85 86
5th: - - 115 115 121 121 121 123 107 114
2nd: 2951 2951 3023 2951 2807 2951 2951 2941 2941 2941 RPM at Upshift
3rd: 3200 3200 3299 3200 3424 3431 3431 3400 3400 3400
4th: 3554 3554 3629 3554 3824 3796 3796 3693 3693 3693
5th: - - 3720 3774 3222 3296 3296 4009 4009 3762

maup
17/09/2012, 16:47
35/9 = 3,88888 en zit volgens mijn boek in de 924 turbo voor amerika en japan

dirk924
17/09/2012, 18:33
Bedankt voor de reacties.

Het excel en pdf bestand had ik inderdaad al gevonden, helaas staat hier de 016/8 bak niet tussen. Vanavond ga ik deze nog even aan de lijst toevoegen.

Ik ben benieuwd welke versnellingsbak echt onder de auto zit. Gezien het bouwjaar zou het een 016/8 bak moeten zijn?? ('81)

maup
17/09/2012, 20:13
In een normale 924 van 81 zou een 016/8 MD moeten zitten met een "achsantrieb, ubersetzung" van 4,714.

jimfrey944
14/10/2012, 19:25
Ik had nog even voor je gekeken maar het voor stuk van een 4 bak is het zelfde als dat van de 5
ik weet alleen niet of het van binnen voordeel oplevert om dat om te zetten

ArvidW
14/10/2012, 20:38
Ik heb voor mijn eigen 924 gezocht naar 016 Audi 100/200versnellingsbakken aangezien ik graag een zwaarder 5de versnelling wil. Ik heb een soort gelijke lijst gevonden als "924turbo2" post alleen dan voor de audi 016 bakken.

Als het goed is zijn de tandwiel sets van de Audi 100/200 bakken uitwisselbaar met "onze" 016 bak. In hoeverre dat werkt ga ik over niet al te lang proberen. Mocht je interesse hebben in de lijst stuur maar even een PM

dirk924
03/11/2012, 09:31
Momenteel is het probleem opgelost met het verzetten van de toerenbegrenzer. Blijkbaar kan het standaard blokje prima tegen 7000rpm.

Tandwielsets moeten inderdaad uitwisselbaar zijn. Ik heb echter geen audi bak gevonden met een iets kortere 2 en veel kortere 3. 115km/h in de 3 is voldoende.

Heeft iemand al eens een 016 bak uit elkaar gehaald? In hoeverre wijken de 2e en 3e versnelling van elkaar af? Is het (na aanpassing evt.) mogelijk
om de 2e versnelling van de enige bak pas te maken als 3e versnelling voor de andere? Bij sommige andere typen bakken is dit mogelijk..

Voor de winter staat het bouwen van spaghetti spruitstuk en een 2e motor met meer vermogen in de planning. O.a. scherpere nokkenas en hogere compressie.

Zoals de motor er nu bij staat:

- Aangepaste cilinderkop (geflowed, o.a. kanalen opgevuld met jb weld, verbrandingskamer afgewerkt etc)
- Compressie verhoogd naar 11,3:1 (onderblok 2mm afgeslepen)
- Newman 288deg nokkenas
- Audi 2.3 5V gasklep
- Verstelbaar nokkenaswiel
- Aangepast in- en uitlaat spruitstuk ('portmatched')
- Open uitlaatsysteem
- Megasquirt ECU + EDIS ontsteking

De ontsteking staat echt heel vroeg, ik denk dat met het orginele verdelersysteem max 140pk was gehaald.

Een foto zoals de auto er (smerig) bij stond tijdens de autocross:
9270

ArvidW
03/11/2012, 10:51
Ziet er goed uit Dirk, ik ben ook erg benieuwd naar je VE en ING map 8-)

Toevallig heb ik 2 016 bakken open liggen. Het 1ste, 2de en achteruit versnelling tandwiel maken deel uit van de primaire as en zijn dus niet te verwijderen.

De 3de versnelling in de 924 bak is 1.46 : 1 en dit is de lichtste 3de versnelling die in 016 audi bakken uitgebracht is. Ik vrees dat je enigste optie is om een 016 bak te pakken met een lichtere eindoverbrenging. Een 924NA 5bak heeft 3.89 : 1 maar 4.11 : 1, 4.56 : 1, 4.77 : 1 zijn ook uitgebracht in audi 016 bakken.

De keuze is kroonwielen overzetten of complete bak wisselen. Om een audi FWD 016 bak onder je 924 te hangen moet het volgende gebeuren:
- Gat in behuizing fresen voor schakelstang
- Ingaande as inkorten, het stukje wat bij de FWD audi in het naadlager in het vliegwiel valt moet eraf (kan met slijptol)
- Sleuf in spline fresen om ruimte te geven voor de bout in het koppelstukje tussen transaxle as en bak primaire as. (Splines zijn hetzelfde en zitten op zelfde plek !)
- Beugel maken om bak op te hangen, montagepunten voor versnellingsbakrubber aan linker zijde ontbreken.

Ik ben begonnen om mijn audi 200 2.2turbo bak pas te maken onder mijn 924. Helaas bleek met schoonmaken dat het 1ste en 2de tandwiel beschadigd waren dus nu probeer ik de goeie onderdelen van mijn 924 bak in de audi 2.2turbo te krijgen. De bakken zijn 95% identiek, de 2.2turbo bak is ook zeker niet sterker dan de 924NA bak. Ik doe precies het tegenovergestelde van jou, ik stop er een langere 3, 4 en 5 in.

dirk924
03/11/2012, 11:37
VE en IGN map zal ik volgende week proberen te sturen (laptop ligt op werk). IGN map is m.b.v. ARAL102 + booster nogal schokkend:9

Heb jij zelf een bak open liggen en tanden geteld? Volgens het onderdelenprogramma zit er een 3,89 overbrenging in.
Volgens de boekjes heeft de 016/8 MD een eind overbrenging van 4,714. Ben wel benieuwd wat er echt in zit..

016 turbo bakken zijn anders (breder diff, bredere tandwielen, sterker diffhuis etc), normale 016 zo goed als gelijk inderdaad.

Bedankt voor de how-to btw:)

ArvidW
03/11/2012, 12:47
In mijn MD bak zit een 35/9 kroonwiel in, dus 3.89 : 1.

In mijn Audi 200 KG 2.2 5cil 180pk turbo 3K bak zitten exact dezelfde tandwielen en synchro's als in de 924NA 5bak (op overbrengingsverhouding na uiteraard) Achterste behuizingsdelen zijn identiek, diff is hetzelfde. De nieuwere Audi 01e bakken zijn wel sterker maar deze zijn helaas niet plug and play.

ArvidW
03/11/2012, 13:13
Audi 3K (boven) Porsche MD (onder)
9271
9272

Porsche MD (links) Audi 3K (rechts)
9273
9274
9275

Porsche MD / Audi 3K
9276
9277

dirk924
03/11/2012, 13:42
Arwid bedankt voor je reacties, ziet er goed uit!

De 3,89:1 eindoverbrenging is zeer goed nieuws! In mijn zoektocht naar een kortere bak ging ik uit van een 4,714 diff. Nu het toch een 3,89 diff blijkt te
zijn komen er zeer veel mogelijkheden.

Is het misschien ook bekend of onderdelen van een 5 bak met een 4 bak te wisselen zijn? Dus bijvoorbeeld een 4,714 diff uit een Audi bak in een 4 bak porsche bak? Geloof dat deze bak 10 kg lichter is..

M.B.H.
03/11/2012, 13:50
intrasant goede plaatjes.
ter info ik heb MD bakken en VQ bakken en een 4 bak liggen
VQ - 5 Bakken die hebben toch een iets andere verhouding dan de MD. even uit mijn hoofd

dirk924
03/11/2012, 13:54
Arwid zou je misschien ook de verhoudingen van de overige versnellingen kunnen laten weten? Er staat nogal veel op internet maar ik hoor het liever van iemand die het zelf gecontroleerd heeft. Bedankt alvast!

dirk924
03/11/2012, 14:09
De vermogensuitdraai had ik geloof ik het nog gepost:

9282

Dankzij de hoge compressie koppel genoeg:) Het koppel valt echter weg vanaf +/- 6000 toeren. Ik hoop met een spaghettispruitstuk die effectief is
rond de 6000 toeren het koppel iets langer vast te kunnen houden en hiermee nog een pk of 5-10 te pakken.

Daarnaast is het de bedoeling dat de nokkenas nog een keer gewisseld wordt (nog meer gericth op hoge toerentallen). Onder de 3500 toeren is eigenlijk
toch geen koppel nodig.

ArvidW
03/11/2012, 14:16
De 5bak is zo ver ik weet een 4bak waar ze aan de achterkant nog een stukje aangeplakt hebben om de 5de versnelling te huisvesten. Bij de 016 MD of 3K bak zit de 5de versnelling ook echt in een los compartiment. Ik zou er niet vreemd van opkijken als je de diffs en kroonwillen zou kunnen uitwisselen. Het afstellen van de juiste backlash etc schijnt een lastige klus te zijn.

Ratio's MD
1 = 3.60 (10-36)
2 = 2.13 (16-34)
3 = 1.46 (24-35)
4 = 1.11 (28-31)
5 = 0.86 (35-30)
Diff = 3.89 (9-35)


Edit: Geweldig resultaat voor een 924 NA met nog ruimte om te groeien ook :) Hoeveel van de koppel en vermogenswinst is toe te schrijven aan de RON102 en bijbehorende afstelling ?

dirk924
03/11/2012, 15:30
Ik denk ook dat de differentielen te wisselen zijn.. Leuk klusje voor de winter iig.

Zonder de RON102 en afstelling (ben alles bij elkaar zeker een halve dag op de testbank geweest) zit er waarschijnlijk niet meer dan 140pk in.
De ontsteking staat rond 6000 toeren rond de 44 graden voorontsteking:) en ik heb totaal geen pingelen last van pingelen. Of dit de echte ontstekingshoek is
weet ik nog niet maar dit is in ieder geval de waarde die in de megasquirt staat ingesteld.

Het is eigenlijk toch de bedoeling dat volgend jaar met AVGAS gereden wordt dus compressie verder verhogen moet geen problemen geven.

ArvidW
03/11/2012, 19:34
Dat scheelt dan wel fors octaan 102 + een goeie afstelling. Tussen een redelijke afstelling en een goeie afstelling zitten stiekem toch veel pk'tjes. Het is jammer dat het zo tijd kost om dit op een rollenbank af te stellen en daarmee bijna onbetaalbaar is voor een hobbyist. Ik ga in het voorjaar maar weer eens samen met een vriend op de Duitse autobahn afstellen. Op de ouderwetse manier de detonatiegrens bepalen met behulp van koptelefoon met slang naar het blok.

Rijdt jij trouwens met een vastgelast diff ? Zoniet weet ik nog wel een leuke torsen upgrade die pas te maken is in een 016 bak 8-)

o.stijn.o
25/12/2013, 23:46
Hoe is dit hier eigenlijk afgelopen?? Rijd deze wagen nog??