PDA

Bekijk Volledige Versie : [Opgelost] 924s 1987 | Achteruitrij schakelaar testen?



MarcS911
28/05/2011, 21:00
Vandaag zag ik dat de achteruitrijlichten niet werkten. Het volgende heb ik nagekeken:

zekering is OK (knipperlichten werken gewoon), lampje is OK, spanning gemeten en zowel op de connector als op de plaat waar de lampen zitten komt netjes 12v aan. Als ik 12v krijg, zou dan toch de schakelaar op de bak stuk kunnen zijn? Is er een manier om dit te testen?

Marco

-Bassie-
28/05/2011, 21:03
heb jij op de connector 12vol gemeten?

hoe heb je het lampje getest.

volgens het schema is de achteruitrijlicht schakelaar plus geschakeld.
als je nou meet en je haalt hem uit zo`n achteruit valt de 12v dan ook weg?

MarcS911
29/05/2011, 08:00
Connector (als in het verbinding tussen kabelboom en bedrading achterlicht). Connector krijgt 12v.

Lampje met een ohm meter (OK), maar ik heb er ook nog een nieuwe lamp ingezet.

Uit de achteruit dan is ook de spanning op de draad weg (0v). Wat ik wel nog kan doen is meten of er op een van de beide stekkers die op de schakelaar gestoken worden spanning zit.

-Bassie-
29/05/2011, 11:04
Even je achterlicht loshalen.
Dan kan je daar meten of er ook 12v op komt te staan.
Want als je spanning op je connector krijgt naar je lamp kan het nooit die schakelaar op je bak zijn ;)

jimfrey944
29/05/2011, 11:42
het lampje zal wel geen contact maken op de aarding gebeurd heel veel
het is gewoon geoxideerd even schoonmaken schuurpapiertje er over
en met wat rommelen doet hij het wel weer

het gebeurd ook vaak dat de ronde conector storing geeft (slecht contact)
het ene moment heb je spanning en als hij gemonteerd is doet hij het niet
even de draadjes aandrukken die achter in de conector zitten doet dan wonderen

-Bassie-
29/05/2011, 11:47
bij m`n rode had ik die draadjes gewoon aan elkaar gesoldeerd nooit meer storing.

MarcS911
01/06/2011, 20:04
Een kleine update. Het wordt nog een beetje vreemder, althans voor mij.

Ik heb 12v op de connector en ook 12v op het lipje van de fitting, echter alleen als ik meet zonder lamp? Steek ik de lamp erin dan valt de spanning meteen terug naar 0v? Voor de volledigheid heb ik verschillende lampen geprobeerd, fittingen gewisseld en ook een andere unit gebruikt. Het maakt geen verschil. Ik sta voor een klein raadsel.

jimfrey944
01/06/2011, 20:39
En als je even direct spaning van de accu op de fitting zet doet hij het dan ?
dan kan je uitsluiten dat het in de aarding zit
idd een raar probleem maar meestal blijkt bij dit soort dingen de oplossing simpeler als gedacht

we gaan het tot op de fitting uitzoeken ???

MarcS911
01/06/2011, 20:49
we gaan het tot op de fitting uitzoeken ???

Als je dat maar w(m)eet :rockon:

MarcS911
02/06/2011, 10:57
Zojuist nog even geprobeerd: een losse accu verbonden met de fitting en de plaat (los van de auto): lamp brand. De plaat verbonden met de connector en alleen de plus van de losse accu met de fitting: niets. Dus dan toch een probleem met de aarding(?)

Frenske
02/06/2011, 12:08
Zojuist nog even geprobeerd: een losse accu verbonden met de fitting en de plaat (los van de auto): lamp brand. De plaat verbonden met de connector en alleen de plus van de losse accu met de fitting: niets. Dus dan toch een probleem met de aarding(?)

hmm, dus een losse accu met slechts de plus aangesloten. Zou een klein mirakel zijn als dat lampje licht gaf .......

MarcS911
02/06/2011, 13:42
:biggrin::biggrin: Ik weet het .........., maar hoe kan ik dan iets doen met de suggestie van Jimfrey?

Plus van de accu verbinden met de fitting en de min met een willekeurig massapunt achter en het lampje licht gewoon op.

Edit: ik roep mijzelf uit tot sukkel van de week :redface:. Plus van de accu van de auto verbonden met de fitting => lampje licht op. Dit moet dan een probleem met de aarding uitsluiten denk ik. Maar nu?

jimfrey944
02/06/2011, 19:48
Je komt er wel
Idd is dat wat ik bedoelde
Ik verdenk toch nog steeds de ronde connector die is meestal het probleem
Je zou hem buiten de connector door kunnen verbinden of solderen zo als Bas al suggereerde ik heb al menig tijd met soortgelijke problemen aan deze connector Besteed en altijd nog van hem gewonnen

MarcS911
25/06/2011, 20:21
Problem solved.

De connectors zijn goed. Het probleem zat toch in de bakschakelaar zelf. Een tijdje geleden heb ik de vraag gepost op het electronicatechneutenforum (woordwaarde scrabble!), t.w. circuitsonline.nl. Aldaar bestookt met suggesties. Het magische woord bleek te zijn overgangsweerstand. Dan interesseert mij weer in het bijzonder de theorie erachter. Het probleem als boven omschreven (12V tot op de connector, lamp in de fitting = 0V). De volgende uitleg vond ik zeer verhelderend:

Marc, als je twee weerstanden in serie zet gaat de spanning zich verdelen evenredig met de weerstanden. Normaal is de weerstand van de lamp bijvoorbeeld 12 Ohm. De weerstand van de bedrading en de schakelaar 0.2 ohm. Dan komt er dus ongeveer 0.2V over de bedrading te staan, en ongeveer 11.8V over de lamp (als de accu 12V zou zijn, dat is niet zo, maar voor dit verhaal niet van belang).

Als de bedrading ergens niet goed is en de weerstand daar is 1000 ohm. dan meet jij met de lamp aanwezig, ongeveer 12 * 12/(1000+12) = 0.14V. Maar meet je zonder de lamp, krijg je een weerstandsdeling met je multimeter. Voor het gemak heeft die even een weerstand van 1000000 Ohm. (is vast meer). Dan meet je dus 11.988V

Kortom, het lijkt er op alsof er ergens in het circuit accu-bakschakelaar-fitting een te grote weerstand zit.

Vanmiddag heb ik een nieuwe bakschakelaar erin gezet en de achteruitrijlichten doen het weer. Weer een punt van de toedoeh-lijst!

Dat er drie bij zijn gekomen is een ander verhaal..... :) :), althans een wist ik. Straks maar weer onder Projecten.